L 174 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om tilskud til afvikling af studiegæld og om
eftergivelse af studiegæld. (Forenkling af reglerne om
eftergivelse af studiegæld samt forsøg med
eftergivelse af gæld til det offentlige for socialt udsatte
grupper).
Fremsat den 15. marts 2006 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om tilskud til
afvikling af studiegæld
og om eftergivelse af studiegæld
(Forenkling af reglerne om eftergivelse af
studiegæld samt forsøg med eftergivelse af gæld
til det offentlige for socialt udsatte grupper)
§ 1
I lov om tilskud til afvikling af
studiegæld og om eftergivelse af studiegæld, jf.
lovbekendtgørelse nr. 952 af 16. december 1998, som
ændret ved § 66 i lov nr. 428 af 6. juni 2005,
§ 46 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 53 i
lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende
ændringer:
1. Lovens titel
affattes således:
»Lov om tilskud til afvikling
af studiegæld og om eftergivelse af studiegæld samt om
forsøg med eftergivelse af gæld til det offentlige for
socialt udsatte grupper«.
2. I § 1 indsættes som
stk. 2 :
» Stk. 2 .
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan efter ansøgning
eftergive offentlig gæld efter reglerne i kapitel 3
a.«
3. I § 14, stk. 1,
ændres »12« til: »9«.
4. I § 14, stk. 3,
ændres »12-års« til:
»9-års«.
5.§ 15 ophæves.
6.§ 16, stk. 4,
ophæves.
Stk. 5-6 bliver herefter stk. 4-5.
7. I § 16 b, stk. 1,
udgår »inden for den 15-årige
tilbagebetalingsperiode«.
8. § 16 b, stk. 2,
ophæves.
9. Efter § 16 d indsættes
i Kapitel 3 :
» § 16 e.
Låntagere, som før den 1. januar 1998 har fået
bedømt en ansøgning om eftergivelse af
studiegæld efter de da gældende regler, kan få
bedømt deres ansøgning på ny efter reglerne i
§§ 13-16 e og 17 a.
Stk. 2.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan fravige betingelsen i
stk. 1, om at ansøgningen skal være bedømt
før 1. januar 1998, hvis låntagers sociale forhold
m.v. i særlig grad påvirker låntagers mulighed
for at tilbagebetale studiegælden.
Stk. 3. En fornyet bedømmelse
af en ansøgning efter stk. 1 kan ikke resultere i
tilbagebetaling af ydelser, som låntager allerede har betalt
på studiegælden.«
10. Efter den i nr. 9
foreslåede § 16 e, indsættes som nyt
kapitel:
»Kapitel 3 a
Forsøg med eftergivelse af
gæld til det offentlige for socialt udsatte grupper
§ 16 f.
Skyldnere, som i 4 år eller mere uafbrudt har modtaget
hjælp efter § 11 i lov om aktiv socialpolitik eller
introduktionsydelse efter reglerne i kapitel 5 i integrationsloven,
kan efter ansøgning til restanceinddrivelsesmyndigheden
få eftergivet gæld til det offentlige, jf. dog
stk. 3. Det drejer sig om gæld, der inddrives af
restanceinddrivelsesmyndigheden og anden forfalden gæld, der
opkræves af offentlige fordringshavere.
Stk. 2. Det er en betingelse for at
få bevilget eftergivelse efter stk. 1, at skyldneren er
kommet i beskæftigelse, fleksjob, under uddannelse eller
revalidering, jf. § 16 h, stk. 1.
Stk. 3. Eftergivelse kan ikke ske for
gæld, som er pådraget ved strafbare eller
erstatningspådragende forhold, eller som følge af, at
skyldneren har afgivet urigtige oplysninger over for en offentlig
myndighed med den virkning, at skyldneren uretmæssigt har
modtaget ydelser fra det offentlige.
§ 16 g.
Eftergivelsen sker med et fast beløb pr. måned i 5
år. Beløbet, som eftergives pr. måned,
udgør 1/60 af den samlede offentlige gæld, som er
omfattet af eftergivelsen, jf. § 16 f.
Stk. 2. Når der er truffet
afgørelse om eftergivelse, overdrager de offentlige
fordringshavere den gæld, der er omfattet af eftergivelsen,
til restanceinddrivelsesmyndigheden, hvis gælden ikke
allerede er overgivet til restanceinddrivelsesmyndigheden. Der sker
ikke forrentning af den eftergivne gæld.
§ 16 h. Det er
en betingelse for eftergivelse, at skyldneren ophører med at
modtage hjælp efter § 11 i lov om aktiv
socialpolitik.
Stk. 2. Modtager skyldneren, efter
eftergivelsen er iværksat, igen hjælp efter reglerne i
§ 11 i lov om aktiv socialpolitik, sættes den
månedlige eftergivelse i bero, indtil skyldneren
ophører med at modtage hjælp. Når eftergivelsen
har været stillet i bero i 1 år, ophører
eftergivelsen for den resterende gæld. Der sker ikke
forrentning af den eftergivne gæld.
Stk. 3. Modtager
restanceinddrivelsesmyndigheden et eller flere nye offentlige krav
mod skyldneren til inddrivelse, som er forfaldet efter
eftergivelsen er iværksat eller stillet i bero, jf.
stk. 2, falder afgørelsen om eftergivelse bort for den
resterende gæld, således at den månedlige
eftergivelse ophører i den måned, der kommer efter den
måned, hvor de nye offentlige krav modtages i
restanceinddrivelsesmyndigheden. Der sker dog fortsat ikke
forrentning af den eftergivne gæld.
§ 16 i.
Gæld, som vedrører en bortfalden afgørelse om
eftergivelse, kan inddrives ved udpantning og indeholdelse i
løn mv. efter reglerne for inddrivelse af personlige skatter
i kildeskatteloven og eftergives efter reglerne i
opkrævningsloven.
§ 16 j.
Afgørelser efter kapitel 3 a er endelige.
Stk. 2. Skatteministeren
fastsætter regler om ansøgningens indhold og
administration af ordningen.
Stk. 3. Et år efter lovens
ikrafttræden foretager Skatteministeriet i samarbejde med
Socialministeriet en vurdering af afgrænsningen af
ordningen.
Stk. 4. 3 år efter lovens
ikrafttræden foretager Skatteministeriet i samarbejde med
Socialministeriet en evaluering af
forsøgsordningen.«
11. I § 17 a, indsættes
som 2. pkt .:
»Restanceinddrivelsesmyndigheden kan hos andre
offentlige myndigheder indhente de oplysninger om ansøgeren,
som er nødvendige for at behandle ansøgninger efter
kapitel 3 a.«
§ 2
Stk. 1. § 1, nr.
3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9, træder i kraft den 1. juli 2006.
Stk. 2. Skatteministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af
§ 1, nr. 1, 2, 10 og 11.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslaget har til formål at forenkle
reglerne for eftergivelse af studiegæld på baggrund af
de erfaringer, der er indvundet siden revisionen i 1998, hvor
kriterierne for eftergivelse af studiegæld blev
objektiveret.
Lovforslaget har endvidere til formål,
på forsøgsbasis at etablere mulighed for eftergivelse
af gæld til det offentlige for skyldnere, der har modtaget
kontanthjælp, starthjælp eller introduktionsydelse i 4
år eller mere, og dermed styrke incitamentet for denne gruppe
til at søge ud på arbejdsmarkedet eller gå i
gang med en uddannelse.
Eftergivelse af studiegæld
Reglerne om eftergivelse af studiegæld
blev revideret i 1998, jf. lov nr. 1087 af 29. december 1997
(Lempelse af reglerne for tilbagebetaling og eftergivelse af
statsgaranterede studielån m.v.). I lyset af de siden da
indvundne erfaringer foreslås det nu for det første,
at reglen i lovens § 15 om muligheden for en
tilkendegivelse om eftergivelse af studiegæld på et
senere tidspunkt ophæves.
En ansøgning om eftergivelse kan efter
lovens § 14 tidligst behandles 12 år efter, at
låntager har afsluttet eller afbrudt sin uddannelse mv.
Ordningen om forhåndstilkendegivelse har haft til hensigt at
lempe denne bestemmelse således, at låntager allerede 9
år efter uddannelsens afslutning mv. har kunnet opnå en
bindende tilkendegivelse om resultatet af en fremtidig
afgørelse om eftergivelse af studiegæld. Hvis
restanceinddrivelsesmyndigheden har vurderet, at låntager vil
kunne få eftergivet gælden helt eller delvist, er
forrentningen af lånet ophørt, og låntager har
fremover skullet tilbagebetale studiegælden direkte til
restanceinddrivelsesmyndigheden i overensstemmelse med
forhåndstilkendegivelsen. Ved 12-års periodens
udløb træffer restanceinddrivelsesmyndigheden den
endelige afgørelse om eftergivelse af studiegæld
på grundlag af låntagers aktuelle økonomiske
forhold. Hvis disse ikke har ændret sig, vil
afgørelsen om eftergivelse være identisk med
forhåndstilkendegivelsen.
Ordningen har vist sig kun at være af
ringe interesse for låntagerne. I 2005 behandlede
restanceinddrivelsesmyndighden således under 50
ansøgninger, hvoraf 12 resulterede i en
forhåndstilkendegivelse.
Den ringe interesse for ordningen kan
skyldes, at den resterende tilbagebetalingsperiode, som i alt
udgør 15 år, stadig kan være forholdsvis lang
€" op til 6 år.
Som kompensation for bortfaldet af muligheden
for forhåndstilkendegivelse foreslås det for det andet,
at fristen for ansøgning om eftergivelse af studiegæld
nedsættes til 9 år efter, at låntager har
afsluttet eller afbrudt sin uddannelse mv.
Det forslås for det tredje, at en
række begrænsninger for muligheden for at få
genoptaget en eftergivelsessag, som er afgjort efter de indtil 1.
januar 1998 gældende regler, ophæves.
Disse begrænsninger blev indført
ved lovrevisionen i 1997/98, jf. § 3, stk. 3-6, i
lov nr. 1087 af 29. december 1997, og havde til formål at
begrænse antallet af genoptagelsessager, som alligevel
måtte formodes at føre til samme resultat. Antallet af
genoptagelsessager er dog ikke blevet mindre.
Det foreslås derfor, at disse
begrænsninger ophæves. Det drejer sig om
følgende:
1) Kravet om, at der skal være tale om
statsgaranterede studielån. Fremover skal låntagere med
alle former for studiegæld kunne få genoptaget deres
sager.
2) Kravet om, at lånets restgæld pr.
1. januar 1998 skal udgøre mindst 100.000 kr.
3) Kravet om, at det beløb, som i givet
fald kan eftergives, skal være større end 50.000
kr.
4) Kravet om, at den tidligere afgørelse
om eftergivelse af studiegæld skal være truffet den 1.
januar 1993 eller senere.
Forsøg med eftergivelse af
gæld til det offentlige for socialt udsatte grupper
På finansloven for 2005 blev der afsat
25,0 mio. kr. årligt i fire år til et forsøg med
gældslempelse/gældseftergivelse for socialt svage
grupper, jf. FL 2005, § 15.75.28.50. Der kan af
bevillingen anvendes 3 pct. til administration, heraf 2/3 til
lønsum.
Baggrunden for lovforslaget er, at en
spørgeskemaundersøgelse foretaget af Social
Forsknings Instituttet (SFI) har vist, at gæld til det
offentlige for de svageste kontanthjælpsmodtagere kan
være en barriere for at komme i beskæftigelse, fordi en
evt. økonomisk fremgang som følge af
beskæftigelse vil blive mødt med krav om afdrag
på den offentlige gæld fra inddrivelsesmyndighederne,
jf. SFI-rapport 03:27. Samtidig er det er en forudsætning for
at få gældssanering efter de almindelige regler i
konkursloven, at skyldnerens økonomiske forhold er
afklarede. Det betyder, at f.eks. kontanthjælpsmodtagere
normalt ikke kan opnå gældssanering efter disse regler,
da ledigheden anses for at være midlertidig i og med
kontanthjælp er en midlertidig ydelse.
Sigtet med ordningen er på
forsøgsbasis i 4 år at etablere et regelsæt, som
giver mulighed for gennem eftergivelse af gæld til det
offentlige at sikre, at det økonomiske incitament til at
komme i arbejde for personer, der har været i langvarig
offentlig forsørgelse, ikke bliver fjernet ved krav om
tilbagebetaling af gæld, samtidig med at der sikres
incitament til at fastholde skyldneren i beskæftigelse.
Forslaget skal ses som et målrettet
beskæftigelsesfremmende initiativ for de langvarige
kontanthjælpsmodtagere.
SFI har til brug for lovarbejdet
undersøgt antallet af personer, der har været på
kontanthjælp mv. i mere end 4 år samt størrelsen
af deres gæld til det offentlige. SFIs datamateriale er dog
baseret på en bredere afgrænsning af målgruppen
end den, lovforslaget omfatter. I SFIs afgrænsning er der
64.232 personer, som opfylder varighedskriteriet. Heraf har 36.034
personer en gæld til det offentlige, som samlet udgør
1,8 mia. kr. Dette giver en gennemsnitlig gæld for skyldnerne
på godt 50.000 kr. Den snævrere afgrænsning af
målgruppen i den foreslåede ordning i forhold til SFIs
afgrænsning betyder, at de 36.034 personer er overvurderet.
En antagelse om at ca. 20.000 personer har modtaget hjælp
efter lov om aktiv social politik (kontanthjælp,
starthjælp eller tilbud efter lov om aktiv
beskæftigelsesindsats) eller introduktionsydelse efter
integrationsloven i en uafbrudt periode på 4 år og har
gæld til det offentlige, vurderes at være
realistisk.
På baggrund af ovenstående
foreslås det derfor, at personer, som i en uafbrudt periode
på 4 år eller mere har modtaget hjælp efter
§ 11 i lov om aktiv social politik (kontanthjælp,
starthjælp eller tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats) eller introduktionsydelse efter
kapitel 5 i integrationsloven, kan få eftergivet deres
gæld til det danske offentlige system. Eftergivelsen omfatter
såvel gæld, som allerede er under inddrivelse af
restanceinddrivelsesmyndigheden, som anden forfalden gæld hos
offentlige fordringshavere, således at denne gæld i
forbindelse med, at der træffes afgørelse om
eftergivelse skal overdrages til
restanceinddrivelsesmyndigheden.
I lighed med konkurslovens regler om
gældssanering foreslås det af hensyn til
retsfølelsen, at gæld, som er pådraget ved
strafbare eller erstatningspådragende forhold, ikke omfattes
af eftergivelsen. Endvidere foreslås det, at gæld
opstået som følge af, at skyldneren har afgivet
urigtige oplysninger over for en offentlig myndighed med den
virkning, at den pågældende uretmæssigt har
modtaget ydelser fra det offentlige, ikke omfattes af
eftergivelsen.
Gæld, som er registreret hos
restanceinddrivelsesmyndigheden, men som er opstået i et
andet land til en udenlandsk offentlig myndighed, vil ikke
være omfattet af forsøgsordningen.
Det foreslås endvidere i
overensstemmelse med konkurslovens regler for gældssanering,
at eftergivelse af gælden sker over 5 år, således
at et beløb svarende til en 1/60 af den samlede gæld
eftergives hver måned i 60 måneder svarende til 5
år.
Forslaget om forsøgsordningen for
eftergivelse er alene rettet mod gæld til det offentlige.
SFIs analyse viser dog, at 76 procent af de langvarige
kontanthjælpsmodtagere, som har gæld til det offentlige
også har privat gæld. Der er således risiko for,
at de private kreditorer vil øge deres krav om
tilbagebetaling, hvis skyldneren får eftergivelse for
gæld til det offentlige. Forsøgsordningen er begrundet
i målgruppens manglende økonomiske incitament til at
opnå beskæftigelse, og man kunne frygte, at
væsentligt øgede krav fra de private kreditorer vil
resultere i, at ordningen ikke findes attraktiv for skyldnerne,
således at de enten undlader at ansøge eller
returnerer til kontanthjælp, hvorefter eftergivelsen
sættes i bero og eventuelt senere bortfalder.
Imidlertid vil det forhold, at en skyldner
opnår eftergivelse af gæld til det offentlige typisk
betyde, at skyldneren har opnået beskæftigelse, og det
derfor vil være muligt at søge gældssanering
efter konkurslovens regler, for så vidt angår eventuel
privat gæld.
Det foreslås herudover som betingelse
for eftergivelse af gæld til det offentlige, at skyldneren
skal ophøre med at modtage hjælp efter § 11
i lov om aktiv socialpolitik eller efter kapitel 5 i
integrationsloven. Det forudsættes, at skyldneren, når
denne ophører med at modtage hjælp, som nævnt,
har opnået ordinær, ustøttet
beskæftigelse, er kommet under ordinær uddannelse eller
revalidering, herunder forrevalidering efter en jobplan, jf. lov om
aktiv socialpolitik kapitel 6, eller er kommet i fleksjob.
Forslaget om
gældseftergivelsesordningen skal ikke kunne tilskynde til
uhensigtsmæssig spekulation i gældseftergivelse. Dette
er søgt imødegået, via kravet om en relativ
lang varighedsperiode på kontanthjælp e. lign. Med en
varighedsgrænse på 4 år vurderes hensynet til
ikke at kunne spekulere i ordningen at være tilgodeset.
Kommer skyldneren senere i kortere perioder
tilbage på hjælp efter § 11 i lov om aktiv
socialpolitik, stilles eftergivelsen i bero i de måneder,
hvor hjælpen modtages, dog således at eftergivelsen
falder bort, når der er modtaget hjælp i
sammenhængende 12 måneder, jf. lovforslagets
§ 16 h. Denne bestemmelse udelukker ikke, at skyldneren
på et senere tidspunkt igen vil kunne ansøge om en
eftergivelsesordning, hvis betingelserne er opfyldt. Samtidig
foreslås det, at eftergivelsen fremadrettet falder bort, hvis
restanceinddrivelsesmyndigheden, efter at eftergivelsen er
iværksat, modtager nye offentlige krav til inddrivelse
€" dvs. personen skal sikre at overholde sine løbende
betalinger.
Derudover foreslås det, at
restanceinddrivelsesmyndigheden tidligst kan behandle en
ansøgning om eftergivelse af offentlig gæld, når
skyldneren i en uafbrudt periode på 4 år eller mere har
modtaget hjælp efter § 11 i lov om aktiv social
politik eller introduktionsydelse efter kapitel 5 i
integrationsloven, og når der er opnået tilsagn om
beskæftigelse, uddannelse, revalidering eller fleksjob. Det
foreslås herudover, at skatteministeren kan fastsætte
regler om ansøgningens indhold m.v., og at
restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser er endelige.
Endeligt forslås det, at
forsøgsordningen 3 år efter ikrafttræden
evalueres med henblik på en stillingtagen til, hvorvidt
ordningen skal ophøre efter 4 år, forlænges
eller gøres permanent.
Forslaget er således i overensstemmelse
med »noget for noget«- princippet, idet eftergivelsen
af gæld er knyttet dels til beskæftigelse, fleksjob,
uddannelse eller revalidering og dels til kravet om, at der ikke
opstår nye restancer til det offentlige.
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og amtskommuner
Forslaget om forenkling af
eftergivelsesreglerne for studiegæld forventes at fremrykke
tidspunktet for nedskrivning af studiegæld med 3 år,
men må i øvrigt forventes at være
udgiftsneutralt.
Med hensyn til forslaget om
gældseftergivelse af offentlig gæld for de socialt
udsatte grupper er det væsentligt at pointere, at gæld
til det offentlige kun i meget begrænset omfang må
forventes at kunne inddrives efter gældende regler, da der
som alt overvejende hovedregel er ingen eller meget begrænset
betalingsevne hos de omfattede skyldnere, hvorfor den reelle kurs
på gæld til det offentlige vurderes at være
tæt på nul.
Det foreslås derfor, at kompensation
til fordringshaverne ved anvendelse af de afsatte midler efter
fradrag for administration sker 1 gang om året og
opgøres ved årets udgang. De indfriede beløb
fordeles forholdsmæssigt mellem de offentlige kreditorer,
hvis tilgodehavender bliver berørt af
gældseftergivelsen.
Det første kalenderår i hvilket
loven vedtages vil kompensationsprocenten blive fastsat forud, dog
med et loft på 10 %, som kompensationen til kreditorerne
maksimalt kan udgøre ved årets udgang, hvor
afregningen finder sted. Når resultaterne for det
første års eftergivelse foreligger, vil
kompensationsprocenten for det kommende år blive udmeldt.
Bevilling af gældseftergivelse sker
på objektive kriterier, hvorfor kompensationsprocenten er
variabel inden for loftet på 10 % afhængig af,
hvor megen gæld, der eftergives i et kalenderår, hvor
der er 25 mio. kr. til rådighed til kompensation. Netop
på grund af de objektive kriterier, er der ikke nogen
overgrænse for, hvor høj den samlede
gældseftergivelse i et givent år kan blive.
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner
Forslaget om eftergivelse af gæld til
det offentlige for socialt udsatte grupper skønnes at
medføre engangsudgifter på 710.000 kr. til bl.a.
systemudvikling og €"tilretninger og information. Herudover
skønnes forslaget at medføre årlige
driftsudgifter svarende til ca. 2,5 mio. kr.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
direkte økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Derimod
kan lovforslaget på længere sigt have positive
strukturelle konsekvenser for erhvervslivet, da den
foreslåede forsøgsordning med eftergivelse af
gæld for socialt udsatte grupper kan bevirke et øget
arbejdsudbud, som vil være til fordel for erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget bør
derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Forslaget om eftergivelse af offentlig
gæld indebærer, at de offentlige kreditorer delvist
kompenseres for den gæld, der omfattes af eftergivelsen. Den
foreslåede eftergivelsesordning vil også finde
anvendelse for offentlige virksomheder, f.eks. DSB, som dermed
ligeledes vil få adgang til kompensation. Som følge
af, at gælden til det offentlige som beskrevet oven for ofte
vil have en værdi tæt på nul, vurderes det, at
kompensationsordningen i relation til disse virksomheder
udgør statsstøtte efter EU-retten, hvis disse
virksomheder modtager en betaling for gælden, der ligger ud
over dennes værdi. Den del af forslaget, der vedrører
eftergivelse af gæld for socialt udsatte grupper til disse
offentlige virksomheder, vil på den baggrund blive anmeldt
til EU-Kommissionen i henhold til EF-traktatens regler om
statsstøtte og kan ikke træde i kraft før
EU-Kommissionen har godkendt, at ordningen kan indføres i
overensstemmelse med de fællesskabsretlige
statsstøtteregler. Skatteministeren bemyndiges på den
baggrund til at fastsætte tidspunktet for den del af
forslaget der vedrører eftergivelse af gæld til det
offentlige for socialt udsatte grupper. Herudover har forslaget
ikke EU-retlige aspekter.
Hørte myndigheder og
organisationer
Udover ministerierne har lovforslaget
været udsendt i høring hos følgende:
Ligestillingsafdelingen, Ankestyrelsen,
Styrelsen for Social Service, Den Sociale Sikringsstyrelse,
Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsforening,
Socialchefforeningen, Dansk Socialrådgiverforening,
Socialpædagogernes Landsforbund, FOA €" Fag og Arbejde,
Landsforeningen Sind, Landsforeningen Bedre Psykiatri,
Landsforeningen af tidligere og nuværende Psykiatribrugere
€" LAP, SBS § 94, Lederkollegiet, SAND,
Centerlederforeningen, Rådet for Socialt Udsatte, Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen, Advokatrådet, Den Danske
Dommerforening, Foreningen af Pantefogeder, Konkurrencestyrelsen,
SKAT, Landsskatteretten og Finansrådet.
En oversigt over modtagne høringssvar
og Skatteministeriets kommentarer hertil er medtaget som bilag til
lovforslaget.
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Ingen nævneværdige | Med forslaget udmøntes 100 mio. kr.
afsat på finansloven for 2005. |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og kommuner | Ingen | Forslaget om eftergivelse af offentlig
gæld skønnes at medføre engangsudgifter
på 710.000 kr. årlige driftsudgifter svarende til ca.
2,5 mio. kr. |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen nævneværdige | Ingen nævneværdige |
Forholdet til EU-retten | Den del af forslaget, der vedrører
eftergivelse af gæld for socialt udsatte grupper til
offentlige virksomheder, som f.eks. DSB, vil blive anmeldt til
EU-Kommissionen i henhold til EF-traktatens regler om
statsstøtte. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I konsekvens af, at loven efter forslagets
vedtagelse også vil indeholde bestemmelser om forsøg
med eftergivelse af gæld for socialt udsatte grupper,
foreslås det, at lovens titel ændres i overensstemmelse
hermed, således at titlen affattes » Lov om tilskud til
afvikling af studiegæld og om eftergivelse af
studiegæld samt om forsøg med eftergivelse af
gæld til det offentlige for socialt udsatte
grupper«.
Til nr. 2
I konsekvens af, at loven efter forslagets
vedtagelse også vil indeholde bestemmelser om forsøg
med eftergivelse af gæld for socialt udsatte grupper,
foreslås det, at lovens indledende paragraf ændres i
overensstemmelse hermed, således at det fremgår at
restanceinddrivelsesmyndigheden efter ansøgning kan
eftergive offentlig gæld.
Til nr. 3 og 4
Det foreslås, at den periode, der skal
gå, før en låntager kan ansøge om
eftergivelse nedsættes fra 12 til 9 år. Perioden regnes
fortsat fra det tidspunkt, hvor
1) låntager har afsluttet eller afbrudt
sin uddannelse,
2) låntager har påbegyndt
tilbagebetalingen af gælden, eller
3) tilbagebetalingspligten er indtrådt
efter lov om statens uddannelsesstøtte eller lov om
statsgaranterede studielån.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger under afsnittet om eftergivelse af
studiegæld.
Til nr. 5
Det foreslås, at muligheden for en
forhåndstilkendegivelse efter 9 år fra uddannelsens
afslutning mv. om eftergivelse på et senere tidspunkt
bortfalder. Muligheden har aldrig været benyttet i noget
videre omfang, og er formentlig heller ikke særlig attraktiv
for låntagerne. Til gengæld nedsættes fristen for
ansøgning om eftergivelse tilsvarende. Der henvises til de
almindelige bemærkninger under afsnittet om eftergivelse af
studiegæld.
Til nr. 6
Bestemmelsen i lovens § 16,
stk. 4, binder restanceinddrivelsesmyndigheden til at
følge en forhåndstilkendegivelse om eftergivelse,
når afgørelsen om eftergivelse skal træffes
på et senere tidspunkt. Bestemmelsen foreslås
ophævet i konsekvens af bortfaldet af muligheden for
opnåelse af en forhåndstilkendegivelse. Der henvises
til de almindelige bemærkninger under afsnittet om
eftergivelse af studiegæld.
Til nr. 7
Det foreslås, at der gives mulighed for
at genoptage en afgørelse om eftergivelse af
studiegæld, hvis låntagers indkomstforhold forringes
væsentligt, også selvom forringelsen sker efter
udløbet af den 15-årige tilbagebetalingsperiode. Det
kan være tilfældet, hvis tilbagebetalingsperioden er
forlænget ud over 15 år.
Til nr. 8
Det foreslås, at genoptagelse af en
afgørelse om eftergivelse af studiegæld på grund
af væsentligt forringede indkomstforhold træffes efter
de nugældende regler. Dette hænger sammen med, at
begrænsningerne i muligheden for genoptagelse af
afgørelser om eftergivelse af studiegæld i
øvrigt foreslås ophævet. Herefter vil alle
afgørelser i genoptagelsessager skulle træffes efter
nugældende regler.
Til nr. 9
Forslaget indebærer en forenkling af
muligheden for at få genoptaget en tidligere afgjort
ansøgning om eftergivelse efter tidligere gældende
regler. Der henvises herom til lovforslagets almindelige
bemærkninger under afsnittet om eftergivelse.
Til nr. 10
Det foreslås, at skyldnere, som i en
uafbrudt periode på 4 år eller mere har modtaget
hjælp efter § 11 i lov om aktiv social politik
(kontanthjælp, starthjælp eller tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats) eller introduktionsydelse efter
kapitel 5 i integrationsloven, kan få eftergivet deres
gæld til det offentlige, forudsat at skyldnerne kommer og
forbliver i arbejde, fleksjob, under uddannelse eller revalidering
i eftergivelsesperioden. 4-årsperioden afbrydes ikke, hvis
personen i en periode ikke har modtaget hjælp som
følge af en idømt sanktion efter reglerne i
aktivloven
Det er efter forslaget yderligere en
betingelse for etablering af eftergivelsen af gæld til det
offentlige, at skyldneren har fået tilsagn om ordinær,
ustøttet beskæftigelse, om optagelse på en
ordinær uddannelse, eller at skyldneren er visiteret til
revalidering, herunder forrevalidering efter kapitel 6 i lov om
aktiv socialpolitik, eller har fået tilbudt fleksjob.
I lighed med konkurslovens regler om
gældssanering foreslås det af hensyn til
retsfølelsen, at gæld, som er pådraget ved
strafbare eller erstatningspådragende forhold, ikke omfattes
af eftergivelsen. Endvidere foreslås det, at gæld
opstået som følge af, at skyldneren har afgivet
urigtige oplysninger over for en offentlig myndighed med den
virkning, at den pågældende uretmæssigt har
modtaget ydelser fra det offentlige, ikke omfattes af
eftergivelsen.
Når ansøgeren opfylder
betingelserne for eftergivelse af gæld til det offentlige,
vil gælden blive nedskrevet over 5 år med 1/60 om
måneden. Dette gælder såvel for skyldneren som
den offentlige fordringshaver. Afbrydes tilsagnet om
gældseftergivelse med den begrundelse, at skyldneren igen
overgår til offentlig forsørgelse eller på grund
af misligholdelse, det vil sige nye krav fra en offentlig
fordringshaver, stilles eftergivelsen af gælden hos
såvel skyldneren som fordringshaver i bero eller
bortfalder.
Kompensationsprocenten over de 5 år
gældseftergivelsen finder sted, vil ikke på
forhånd være kendt af fordringshaver, idet procenten
vil være variabel afhængig af, hvor megen gæld,
der samlet eftergives i et kalenderår.
Det foreslås endvidere, at gæld,
som vedrører en bortfalden eftergivelse, kan inddrives ved
udpantning og ved indeholdelse i løn mv. efter reglerne for
personlige skatter i kildeskatteloven, og at gælden kan
eftergives efter reglerne i opkrævningsloven.
Det foreslås, at afgørelser
taget af restanceinddrivelsesmyndigheden er endelige, således
at de ikke kan påklages administrativt. Baggrunden herfor er,
at ordningen er baseret på objektive kriterier.
Skatteministeren fastsætter regler for
ansøgningens indhold, administration af ordningen og
fastsættelse af kompensationsprocenten. Da der er tale om
objektive kriterier for at opnå gældseftergivelse, vil
ordningen være forholdsvis nem at administrere.
Administration af ordningen forventes at ske på baggrund af
eksisterende indberetninger og systemløsninger,
således at ansøgere kan udsøges maskinelt af
restanceinddrivelsesmyndigheden, og tilsvarende at den
efterfølgende kontrol med, at der ikke modtages
kontanthjælp, kan ske ved anvendelse af MIA-indberetninger
(månedlige indberetninger af ansatte), som også
omfatter kontanthjælpsmodtagere.
Det er fundet hensigtsmæssigt at
indsætte en revisionsbestemmelse i loven, således at
der på baggrund af udnyttelsen af bevillingen det
første år foretages en vurdering af
afgrænsningen af ordningen, herunder varighed og eventuelt
behov for et bundfradrag, som skyldnere selv skal betale. Herudover
foreslås det, at der 3 år efter lovens
ikrafttræden foretages en fornyet revision af ordningen med
henblik på at vurdere om ordningen skal forlænges,
gøres permanent eller om den skal afskaffes, og der vil i
forbindelse hermed blive udarbejdet lovforslag vedr. denne
ændring.
Der henvises herudover til de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 11
Det foreslås, at
restanceinddrivelsesmyndigheden indhenter oplysninger hos andre
offentlige myndigheder, som er nødvendige for behandlingen
af ansøgninger efter det foreslåede kapitel 3 a.
Til § 2
Det foreslås, at ændringerne
vedr. eftergivelse af studiegæld træder i kraft den 1.
juli 2006. Forslaget om eftergivelse af gæld til det
offentlige for socialt udsatte grupper indebærer, at de
offentlige kreditorer delvist kompenseres for den gæld der
omfattes af eftergivelsen. På baggrund heraf vurderes det, at
kompensationsordningen i relation til disse virksomheder
udgør statsstøtte efter EU-retten, således at
kompensationsordningen skal anmeldes over for EU-Kommissionen, og
den kan ikke træde i kraft, før godkendelse foreligger
fra EU-Kommissionen. Det foreslås derfor, at skatteministeren
fastsætter ikrafttrædelsestidspunktet for denne del af
forslaget.
Bilag
Kommentarer til bemærkninger, der
er afgivet som led i Skatteministeriets høring over udkast
til Forslag til lov om ændring af lov om tilskud til
afvikling af studiegæld og om eftergivelse af
studiegæld (Forenkling af reglerne om eftergivelse af
studiegæld samt forsøg med eftergivelse af gæld
til det offentlige for socialt udsatte grupper)
Skatteministeriet har modtaget i alt 12
høringssvar.
Af de 12 indkomne høringssvar har
følgende i alt 7 ikke bemærkninger til lovforslaget:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Centerlederforeningen,
Landsforeningen Sind, Den Sociale Sikringsstyrelse, Styrelsen for
Social Service og Finansrådet.
De resterende 5 høringssvar, som kommer fra
SBS § 94, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, SAND,
Rådet for Socialt Udsatte og SKAT kommenteres nedenfor:
1. SBS § 94
SBS § 94 udtaler, at
forslaget ikke vil få nogen stor betydning for
forsorgshjemmenes brugere, men derimod kan forsøgsordningen
have en forebyggende virkning, således at en tidlig
hjælp kan forhindre et ellers nødvendigt ophold
på boformerne.
Kommentar :
Forslaget er bygget op som et beskæftigelsesfremmende
initiativ, og der vil være personer på offentlig
forsørgelse, der ikke vil kunne klare et job og dermed komme
under ordningen. Da et af kriterierne for at opnå
gældseftergivelse er revalidering, kunne der dog være
nogle af beboerne, som vil kunne opfylde betingelserne.
2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
anfører at forslaget på længere sigt kan have
positive strukturelle økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet, fordi forslaget kan resultere i et øget
arbejdsudbud. Herudover vurderer Erhvervs- og Selskabsstyrelsen at
lovforslaget ikke har administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Kommentar :
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens høringssvar er indarbejdet i
lovforslagets bemærkninger.
3. SAND
SAND er af den opfattelse, at der
er tale om falsk varebetegnelse. Derudover mener Sand, at perioden
for offentlig forsørgelse på 4 år er for lang,
og at 2-3 år ville være mere hensigtsmæssig.
Dertil kommer, at det ønskes, at også bøder i
forbindelse med besiddelse af euforiserende stoffer m.v. burde
medtages i beregningsgrundlaget.
Kommentar :
Bøder i forbindelse med euforiserende stoffer, strafbare
eller erstatningspådragende forhold er ikke omfattet af loven
af hensyn til retsfølelsen. Med hensyn til perioden for
offentlig forsørgelse er der taget højde herfor i
revisionsbestemmelse efter 1 år. Flere af de andre
bemærkninger er der taget højde for i
lovforslaget.
4. Rådet for Socialt Udsatte
Rådet for Socialt Udsatte
foreslår, at kravet til den samlede tid på offentlig
forsørgelse nedsættes fra 4 til 3 år, lige som
en afbrydelse at den offentlige forsørgelse på op til
6 måneder inden for perioden fortsat kvalificerer til
gældseftergivelse.
Kommentar :
Hertil kan bemærkes, at der i lovforslaget er indsat en
revisionsbestemmelse, således at der på baggrund af
udnyttelsen af bevillingen det første år fortages en
vurdering af afgrænsningen af ordningen, herunder
varighed.
5. SKAT
SKAT anfører bl.a., at
skyldnere som omfattes af eftergivelsesordningen for socialt
udsatte grupper vil kunne modtage overskydende skatter og lignende
ekstraordinære udbetalinger fra det offentlige og at der
bør tages stilling til om der skal ske modregning i
sådanne udbetalinger.
Kommentar :
Der vil ikke skulle ske modregning for gæld som er omfattet
eftergivelsesordningen så længe den bliver overholdt af
skyldneren. Falder eftergivelsesordningen bort efter de
foreslåede regler i lovforslaget vil der kunne ske modregning
efter de almindelige regler.
SKAT påpeger endvidere, at
der bør være en mindste beløbsgrænse for
den gæld der fordeles over månedlige rater,
således at beløb under denne grænse af
administrative grunde fastsættes til et beløb som
eftergives én gang.
Kommentar :
Den foreslåede mindste beløbsgrænse vil evt.
kunne fastsættes i medfør af den foreslåede
bemyndigelse til skatteministeren som giver mulighed at
fastsætte nærmere regler for administrationen af
ordningen.
SKAT har endelige udarbejdet et
skøn over de administrative omkostninger som er indarbejdet
i lovforslaget.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | Forslag |
| | til |
| | Lov om ændring af lov om tilskud
til afvikling af studiegæld og om eftergivelse af
studiegæld |
| | (Forenkling af reglerne om eftergivelse af
studiegæld samt forsøg med eftergivelse af gæld
til det offentlige for socialt udsatte grupper) |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om tilskud til afvikling af studiegæld
og om eftergivelse af studiegæld, jf.
lovbekendtgørelse nr. 952 af 16. december 1998, som
ændret ved § 66 i lov nr. 428 af 6. juni 2005,
§ 46 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 53 i
lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende
ændringer: |
| | |
| | 1. Lovens titel
affattes således: |
| | »Lov om tilskud til afvikling af
studiegæld og om eftergivelse af studiegæld samt om
forsøg med eftergivelse af gæld til det offentlige for
socialt udsatte grupper«. |
| | |
§ 1. --- | | 2. I
§ 1 indsættes som stk. 2
: |
| | » Stk. 2.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan efter ansøgning
eftergive offentlig gæld efter reglerne i kapitel 3
a.« |
| | |
§ 14.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan tidligst behandle en
ansøgning om eftergivelse 12 år efter, at | | 3. I
§ 14 , stk. 1 , ændres
»12« til: »9«. |
1) låntager har afsluttet eller afbrudt sin
uddannelse, | | |
2) låntager har påbegyndt
tilbagebetalingen af gælden, eller | | |
3) tilbagebetalingspligten er indtrådt
efter lov om statens uddannelsesstøtte eller lov om
statsgaranterede studielån. | | |
Stk. 2. Hvis tilbagebetalingen har
været udsat på grund af fortsat uddannelse,
forlænges den i stk. 1 fastsatte periode
tilsvarende. | | |
Stk. 3. Hvis låntager modtager
førtidspension eller invaliditetsydelse efter lov om social
pension, finder stk. 1 ikke anvendelse. Hvis låntagers
erhvervsevne er nedsat i tilsvarende omfang, kan
restanceinddrivelsesmyndigheden se bort fra 12-års kravet i
stk. 1. | | 4. I § 14,
stk. 3, ændres »12-års« til:
»9-års«. |
| | |
§ 15.
Låntagere, der har statsgaranterede studielån, kan
efter ansøgning få en tilkendegivelse om, og i hvilket
omfang restanceinddrivelsesmyndigheden kan eftergive
studiegælden, når 12-års perioden i
§ 14, stk. 1, er udløbet. Det er en
betingelse for at opnå en tilkendegivelse, at | | 5. § 15 ophæves. |
1) der er forløbet mindst 9 år af
12-års perioden i § 14, stk. 1, og at | | |
2) låntager enten | | |
a) har indgået og overholdt en aftale med
sit pengeinstitut eller restanceinddrivelsesmyndigheden om
studiegældens tilbagebetaling, eller | | |
b) umiddelbart efter, at
restanceinddrivelsesmyndigheden har overtaget lånet som
misligholdt, har indgået og overholdt en aftale om
studiegældens tilbagebetaling. | | |
Stk. 2. Hvis
restanceinddrivelsesmyndigheden efter stk. 1 tilkendegiver, at
låntagers studiegæld kan eftergives helt eller delvist,
overtager restanceinddrivelsesmyndigheden studiegæld, som
administreres af pengeinstitutter. Herefter standses forrentningen
af låntagers samlede studiegæld, og
restanceinddrivelsesmyndigheden fastsætter vilkårene
for gældens fremtidige tilbagebetaling. | | |
Stk. 3. Skatteministeren kan
fastsætte regler om betaling af et gebyr for en
tilkendegivelse efter stk. 1 og om tilbagebetaling af
studiegæld efter en forhåndstilkendegivelse om
eftergivelse af studiegæld m.v. | | |
| | |
§ 16. --- Stk. 2.-3 .--- | | 6.§ 16, stk. 4 ,
ophæves. Stk. 5-6 bliver herefter stk. 4-5. |
Stk. 4. Ved afgørelsen er
restanceinddrivelsesmyndigheden bundet af en tilkendegivelse om
eftergivelse efter § 15, stk. 1, hvis låntager
har tilbagebetalt gælden i overensstemmelse med de
vilkår, som restanceinddrivelsesmyndigheden har fastsat efter
§ 15, stk. 2. Afgørelsen om eftergivelse
træffes på grundlag af låntagers
økonomiske forhold ved 12-års periodens
udløb. Stk. 5. -6.--- | | |
| | |
§ 16 b. Efter fornyet
ansøgning kan restanceinddrivelsesmyndigheden genoptage en
afgørelse om eftergivelse, hvis låntagers
indkomstforhold forringes væsentligt inden for den
15-årige tilbagebetalingsperiode. | | 7. I § 16
b, stk. 1, udgår »inden for den
15-årige tilbagebetalingsperiode«. |
Stk. 2. I tilfælde af
genoptagelse af en afgørelse om eftergivelse efter
stk. 1 træffer restanceinddrivelsesmyndigheden en ny
afgørelse efter de regler, der var gældende på
tidspunktet for den oprindelige afgørelse. | | 8.§ 16 b, stk. 2 ,
ophæves. |
| | |
| | 9. Efter
§ 16 d indsættes i Kapitel 3
: |
§ 16 d.
[---] | | » § 16 e.
Låntagere, som før den 1. januar 1998 har fået
bedømt en ansøgning om eftergivelse af
studiegæld efter de da gældende regler, kan få
bedømt deres ansøgning på ny efter reglerne i
§§ 13-16 e og 17 a. |
| | Stk. 2.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan fravige betingelsen i
stk. 1, om at ansøgningen skal være bedømt
før 1. januar 1998, hvis låntagers sociale forhold
m.v. i særlig grad påvirker låntagers mulighed
for at tilbagebetale studiegælden. |
| | Stk. 3. En fornyet bedømmelse
af en ansøgning efter stk. 1 kan ikke resultere i
tilbagebetaling af ydelser, som låntager allerede har betalt
på studiegælden.« |
| | |
| | 10. Efter den i nr. 9
foreslåede § 16 e, indsættes som nyt
kapitel: |
| | |
| | »Kapitel 3 a |
| | Forsøg med eftergivelse af gæld
til det offentlige for socialt udsatte grupper |
| | |
| | § 16 f.
Skyldnere, som i 4 år eller mere uafbrudt har modtaget
hjælp efter § 11 i lov om aktiv socialpolitik eller
introduktionsydelse efter reglerne i kapitel 5 i integrationsloven,
kan efter ansøgning til restanceinddrivelsesmyndigheden
få eftergivet gæld til det offentlige, jf. dog
stk. 3. Det drejer sig om gæld, der inddrives af
restanceinddrivelsesmyndigheden og anden forfalden gæld, der
opkræves af offentlige fordringshavere. |
| | Stk. 2. Det er en betingelse for at
få bevilget eftergivelse efter stk. 1, at skyldneren er
kommet i beskæftigelse, fleksjob, under uddannelse eller
revalidering, jf. § 16 h, stk. 1. |
| | Stk. 3. Eftergivelse kan ikke ske for
gæld, som er pådraget ved strafbare eller
erstatningspådragende forhold, eller som følge af, at
skyldneren har afgivet urigtige oplysninger over for en offentlig
myndighed med den virkning, at skyldneren uretmæssigt har
modtaget ydelser fra det offentlige. |
| | |
| | § 16 g. Eftergivelsen
sker med et fast beløb pr. måned i 5 år.
Beløbet, som eftergives pr. måned, udgør 1/60
af den samlede offentlige gæld, som er omfattet af
eftergivelsen, jf. § 16 f. |
| | Stk. 2. Når der er truffet
afgørelse om eftergivelse, overdrager de offentlige
fordringshavere den gæld, der er omfattet af eftergivelsen,
til restanceinddrivelsesmyndigheden, hvis gælden ikke
allerede er overgivet til restanceinddrivelsesmyndigheden. Der sker
ikke forrentning af den eftergivne gæld. |
| | |
| | § 16 h. Det er en
betingelse for eftergivelse, at skyldneren ophører med at
modtage hjælp efter § 11 i lov om aktiv
socialpolitik. |
| | Stk. 2. Modtager skyldneren, efter
eftergivelsen er iværksat, igen hjælp efter reglerne i
§ 11 i lov om aktiv socialpolitik, sættes den
månedlige eftergivelse i bero, indtil skyldneren
ophører med at modtage hjælp. Når eftergivelsen
har været stillet i bero i 1 år, ophører
eftergivelsen for den resterende gæld. Der sker fortsat ikke
forrentning af den eftergivne gæld. |
| | Stk. 3. Modtager
restanceinddrivelsesmyndigheden, et eller flere nye offentlige krav
mod skyldneren til inddrivelse, som er forfaldet efter
eftergivelsen er iværksat eller stillet i bero, jf.
stk. 2, falder afgørelsen om eftergivelse bort for den
resterende gæld, således at den månedlige
eftergivelse ophører i den måned, der kommer efter den
måned, hvor de nye offentlige krav modtages i
restanceinddrivelsesmyndigheden. Der sker dog fortsat ikke
forrentning af den eftergivne gæld. |
| | |
| | § 16 i. Gæld, som
vedrører en bortfalden afgørelse om eftergivelse, kan
inddrives ved udpantning og indeholdelse i løn mv. efter
reglerne for inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven
og eftergives efter reglerne i opkrævningsloven. |
| | |
| | § 16 j.
Afgørelser efter kapitel 3 a er endelige. |
| | Stk. 2. Skatteministeren
fastsætter regler om ansøgningens indhold og
administration af ordningen. |
| | Stk. 3. Et år efter lovens
ikrafttræden foretager Skatteministeriet i samarbejde med
Socialministeriet en vurdering af afgrænsningen af
ordningen. |
| | Stk. 4. 3 år efter lovens
ikrafttræden foretager Skatteministeriet i samarbejde med
Socialministeriet en evaluering af
forsøgsordningen.« |
| | |
§ 17 a.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan hos offentlige myndigheder
indhente de oplysninger om låntager, som er nødvendige
for at behandle ansøgninger om tilskud efter kapitel 1 og 2
og om eftergivelse efter kapitel 3, herunder de i § 8
nævnte oplysninger. | | 11. I § 17
a , indsættes som 2. pkt. : »Restanceinddrivelsesmyndigheden kan hos andre
offentlige myndigheder indhente de oplysninger om ansøgeren,
som er nødvendige for at behandle ansøgninger efter
kapitel 3 a.« |
| | |
| | § 2 |
| | Stk. 1
. § 1, nr. 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9, træder i kraft
den 1. juli 2006. |
| | Stk. 2. Skatteministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af
§ 1, nr. 1, 2, 10 og 11. |