Skriftlig fremsættelse (15. marts
2006)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
tilskud til afvikling af studiegæld og om eftergivelse af
studiegæld (Forenkling af reglerne om eftergivelse af
studiegæld samt forsøg med eftergivelse af gæld
til det offentlige for socialt udsatte grupper)
(Lovforslag nr. L 174).
Lovforslaget har for det første til
formål at forenkle reglerne for eftergivelse af
studiegæld på baggrund af de erfaringer, der er
indvundet siden revisionen af regelsættet i 1998, hvor
kriterierne for eftergivelse blev objektiviseret.
Lovforslaget har for det andet til
formål, på forsøgsbasis at etablere mulighed for
eftergivelse af gæld til det offentlige for skyldnere, der
har modtaget kontanthjælp, starthjælp eller
introduktionsydelse i 4 år eller mere, og dermed styrke
incitamentet for denne gruppe til at søge ud på
arbejdsmarkedet eller gå i gang med en uddannelse.
Eftergivelse af
studiegæld
Reglerne om eftergivelse af studiegæld
blev revideret i 1998, jf. lov nr. 1087 af 29. december 1997, og i
lyset af de siden da indvundne erfaringer foreslås det nu for
det første, at reglen i lovens § 15 om muligheden for
en forhåndstilkendegivelse om eftergivelse på et senere
tidspunkt ophæves.
Som kompensation for bortfaldet af muligheden
for forhåndstilkendegivelse foreslås det for det andet,
at fristen for ansøgning om eftergivelse nedsættes til
9 år efter, at låntager har afsluttet eller afbrudt sin
uddannelse mv.
Det foreslås for det tredje, at en
række begrænsninger for muligheden for at få
genoptaget en eftergivelsessag, som tidligere er afgjort efter de
indtil 1. januar 1998 gældende regler, ophæves.
Forsøg med eftergivelse af
gæld til det offentlige for socialt udsatte grupper
På finansloven for 2005 blev der afsat
25,0 mio. kr. årligt i fire år til et forsøg med
gældslempelse/gældseftergivelse for socialt svage
grupper, jf. FL 2005, § 15.75.28.50. Baggrunden herfor var, at
en spørgeskemaundersøgelse foretaget af Social
Forsknings Instituttet (SFI) pegede på, at gæld til det
offentlige for de svageste kontanthjælpsmodtagere kan
være en barriere for at komme i beskæftigelse, fordi en
evt. økonomisk fremgang som følge af
beskæftigelse vil blive mødt med krav om afdrag
på den offentlige gæld fra
inddrivelsesmyndighederne.
Sigtet med forsøgsordningen er
således på forsøgsbasis i 4 år at etablere
et regelsæt, som giver mulighed for gennem eftergivelse af
gæld til det offentlige at sikre, at de økonomiske
incitamenter til at komme i arbejde for personer, der har
været i langvarig offentlig forsørgelse, ikke bliver
fjernet ved krav om tilbagebetaling af gæld, samtidig med at
der sikres incitamenter til at fastholde skyldneren i
beskæftigelse. Forslaget skal således ses som et
målrettet beskæftigelsesfremmende initiativ for de
langvarige kontanthjælpsmodtagere.
Med disse bemærkninger skal jeg anbefale
forslaget til Folketingets velvillige behandling.