L 173 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af sundhedsloven. (Ophævelse af eksklusivbestemmelser og krav
om foreningsmedlemskab i praksissektoren).
Fremsat den 15. marts 2006 af
indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Ophævelse af eksklusivbestemmelser og
krav om foreningsmedlemskab i praksissektoren)
§ 1
I sundhedsloven, lov nr. 546 af 24. juni
2005, som ændret ved lov nr. 1395 af 21. december 2005,
foretages følgende ændring:
1. I § 227 indsættes
efter stk. 3:
» Stk. 4. Overenskomster
indgået i medfør af stk. 1, må ikke
indeholde bestemmelser, der forpligter sundhedspersoner, som har
tilsluttet sig eller som ønsker at tilslutte sig disse
overenskomster, til at være medlem af en forening eller en
bestemt forening.
Stk. 5. En region må ikke
undlade at give en sundhedsperson tilladelse til at tilslutte sig
overenskomster indgået i medfør af stk. 1, eller
fratage en sundhedsperson en sådan tilladelse, fordi personen
ikke er medlem af en forening eller en bestemt forening.
Stk. 6. En region må ikke
undlade at give en sundhedsperson tilladelse til at tilslutte sig
overenskomster indgået i medfør af stk. 1, eller
fratage en sundhedsperson en sådan tilladelse, fordi personen
er medlem af en forening eller en bestemt forening.
Stk. 7. I overenskomster,
indgået i medfør af stk. 1, kan aftales, at
sundhedspersoner, som tilslutter sig en sådan overenskomst
uden at være medlem af den forening, som er part i
overenskomsten, skal betale et gebyr til dækning af en
forholdsmæssig andel af omkostningerne ved levering af de
ydelser, som bliver stillet til rådighed for de
pågældende, og som parterne er enige om er
nødvendige for drift af praksis og for administration og
udvikling af overenskomstens regler, herunder samarbejds- og
klagesystemet, på regionalt og centralt niveau. Parterne kan
aftale både et engangsgebyr, som forfalder i forbindelse med
sundhedspersonens tilslutning til overenskomsten, og et periodevist
gebyr, som forfalder løbende.
Stk. 8. Ved behandling af sager i
paritetiske organer nedsat i henhold til overenskomster,
indgået i medfør af stk. 1, skal en
sundhedsperson, som er part i sagen, og som ikke er medlem af den
forening, som er repræsenteret i det paritetiske organ, gives
ret til at møde, eventuelt ved bisidder, når en klage
over den pågældende eller en sag, som eventuelt vil
kunne give anledning til fastsættelse af sanktioner over for
den pågældende, behandles.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2007.
Stk. 2. Bestemmelser i overenskomster
indgået i medfør af § 26, stk. 2, i lov
om offentlig sygesikring, der forpligter sundhedspersoner, som har
tilsluttet sig eller som ønsker at tilslutte sig disse
overenskomster, til at være medlem af en forening, er
ugyldige.
Stk. 3. § 227,
stk. 5-8, som affattet ved lovens § 1, nr.1, finder
tilsvarende anvendelse for overenskomster indgået i
medfør af § 26, stk. 2, i lov om offentlig
sygesikring.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol fastslog den 11. januar 2006, at den
danske retstilstand med hensyn til sikring af foreningsfriheden
ikke er i overensstemmelse med artikel 11 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention. Domstolen fandt, at artikel 11
også omfatter en pligt for staten til at sikre den negative
fagforeningsfrihed, det vil sige retten til at stå uden for
en fagforening. Dommen vedrører alene begrænsningerne
i den negative fagforeningsfrihed i forbindelse med
ansættelsesforhold.
Regeringen finder imidlertid, at der i lyset
af de principielle hensyn til mere generelt at sikre
foreningsfriheden for den enkelte person som udøver et
erhverv, er god grund til samtidig at gøre op med
eksklusivbestemmelserne for de liberale erhverv, idet regeringen
ønsker, at man frit skal kunne udøve sit erhverv,
uanset om man er medlem af en bestemt forening eller ej. Regeringen
har derfor besluttet at fremsætte forslag om forbud mod
eksklusivbestemmelser i praksissektoren og forbud mod at
lægge vægt på foreningsforhold i forbindelse med
en sundhedspersons anmodning om tilladelse til at tilslutte sig
overenskomster i praksissektoren og i forbindelse med beslutninger
om fratagelse af en sådan tilladelse.
2. Baggrund
2.1. Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols dom af 11. januar 2006
Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol i Strasbourg har i sin dom af 11. januar
2006 (Sagsnr. 52562/99 og 52620/99) i forbindelse med to sager om
eksklusivaftaler på det danske arbejdsmarked taget stilling
til rækkevidden af Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 11 om beskyttelse af
foreningsfriheden.
Artikel 11 i den Europæiske
Menneskerettighedskonvention har følgende ordlyd:
»Enhver har ret til frit at deltage i
fredelige forsamlinger og til foreningsfrihed, herunder ret til at
oprette og slutte sig til fagforeninger for at beskytte sine
interesser.
Stk. 2. Der må ikke
gøres andre indskrænkninger i udøvelsen af
disse rettigheder end sådanne, som er foreskrevet ved lov og
er nødvendige i et demokratisk samfund af hensyn til den
nationale sikkerhed eller den offentlige tryghed, for at forebygge
uro eller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller
sædeligheden eller for at beskytte andres rettigheder og
friheder. Denne artikel skal ikke forhindre, at der
pålægges medlemmer af de væbnede styrker,
politiet eller statsadministrationen lovlige begrænsninger i
udøvelsen af disse rettigheder.«
Domstolen fandt, at det forhold, at begge
klagere var tvunget til at være medlem af en bestemt
fagforening, var en krænkelse af selve kernen i
foreningsfriheden, som er beskyttet i medfør af artikel 11,
der også beskytter den negative foreningsfrihed, dvs. retten
til at vælge at stå uden for en fagforening. Domstolen
fandt endvidere, at den danske stat ved at tillade eksklusivaftaler
har svigtet forpligtelsen til at beskytte klagernes negative
foreningsfrihed.
2.2. Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols udtalelser om de generelle principper
for fagforeningsfrihed
Om de generelle principper for
fagforeningsfrihed udtaler Domstolen i dommen af 11. januar 2006
blandt andet, at retten til at danne og melde sig ind i
fagforeninger er et særligt aspekt af foreningsfriheden, og
at det forhold, at der er tale om en frihedsrettighed,
indebærer et element af frit valg med hensyn til
udøvelse af denne ret. Domstolen fastslår derfor, at
artikel 11 også omfatter den negative fagforeningsfrihed,
dvs. retten til ikke at blive tvunget ind i en fagforening.
Domstolen udtaler endvidere, at formålet med foreningsfrihed
blandt andet er at sikre meningsfrihed, som er beskyttet efter
konventionens artikel 9 og 10. Meningsfrihed kan kun effektivt
sikres, hvis både den positive og den negative
foreningsfrihed er beskyttet. I tilknytning hertil understreger
Domstolen, at den personlige selvbestemmelse (autonomi) er et
væsentligt princip, når konventionen fortolkes.
Domstolen udtaler endvidere, at det forhold,
at en person i forbindelse med ansættelsen - mod sin
overbevisning - alligevel accepterer et krav om
fagforeningsmedlemskab som betingelse for ansættelse, ikke
kan medføre, at personen anses for at have fraskrevet sig
sin ret til at stå uden for en fagforening. Domstolen finder
således, at det er uden betydning i relation til beskyttelsen
efter artikel 11, om et krav om fagforeningsmedlemskab stilles
før eller under ansættelsen.
2.3. Domstolens udtalelser om statens
forpligtelser
I relation til statens forpligtelser i
forbindelse med sikring af foreningsfriheden udtaler Domstolen
generelt, at statens forpligtelser skal afbalanceres under
hensyntagen til de konkurrerende interesser mellem individet og
samfundet som en helhed. I sager om fagforeningsfrihed må
staterne indrømmes en bred skønsmargin under
henvisning til de forskellige arbejdsmarkedssystemer blandt de
kontraherende stater. Domstolen finder imidlertid, at når
national lovgivning tillader eksklusivaftaler, som går stik
imod den enkeltes valgfrihed, der er en fast bestanddel af artikel
11, gælder der en indskrænket skønsmargin.
Domstolen minder i denne forbindelse om, at selv om individets
interesser til en vis grænse må underkastes gruppens
interesser, indebærer demokrati ikke altid, at flertallets
synspunkter skal have forrang, hvorfor der må sikres
mindretallet en rimelig behandling. Ved afvejningen af, om en
kontraherende stat holder sig inden for sin skønsmargin ved
at tillade eksklusivaftaler, udtaler Domstolen, at der skal
lægges vægt på statens begrundelser for
sådanne aftaler, og det skal i alle tilfælde vurderes,
i hvilket omfang eksklusivaftalerne kolliderer med de rettigheder,
der beskyttes i artikel 11. Der skal tillige tages hensyn til den
ændrede opfattelse af, hvor relevante eksklusivaftaler er for
at sikre den effektive nydelse af fagforeningsrettigheder.
Om statens pligter henviser Domstolen endelig
til, at de kontraherende stater i medfør af konventionens
artikel 1 skal sikre alle inden for deres jurisdiktion de
rettigheder, der følger af konventionen. Selv om artikel 11
primært beskytter individet mod vilkårlig indblanding
fra myndighederne, fastslår Domstolen, at de nationale
myndigheder under nærmere omstændigheder vil være
forpligtet til at intervenere i forholdet mellem private og vedtage
passende foranstaltninger for at sikre den effektive nydelse af de
rettigheder, som konventionen giver.
3. Gældende regler og
praksis
Det følger af § 26,
stk. 2, i lov om offentlig sygesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 509 af 1. juli 1998, med senere
ændringer, at Sygesikringens Forhandlingsudvalg (indtil
sundhedslovens ikrafttræden den 1. januar 2007) afslutter
overenskomster om vilkårene for sygesikringens ydelser. Lov
om offentlig sygesikring ophæves pr. 1. januar 2007,
når sundhedsloven træder i kraft. Med sundhedslovens
§ 57 fastslås regionernes ansvar for at
tilvejebringe tilbud om behandling i praksissektoren hos
praktiserende sundhedspersoner. Det følger af sundhedslovens
§ 227, stk. 1, at Regionernes Lønnings- og
Takstnævn afslutter overenskomster med organisationer af
sundhedspersoner om vilkårene for praksissektorens ydelser.
Praksissektoren drives således gennem centralt indgåede
overenskomster mellem de faglige organisationer og Sygesikringens
Forhandlingsudvalg (fra 1. januar 2007 Regionernes Lønnings-
og Takstnævn).
En sundhedsperson, som ønsker at drive
praksis, kan tilslutte sig overenskomsten under forudsætning
af, at pågældende opfylder de gældende
autorisations- og uddannelseskrav og for så vidt angår
overenskomstområder med praksisregulering, at der er en ledig
praksis eller en ledig plads i en praksis. Sundhedspersoner, som
tilslutter sig overenskomsten, får i den forbindelse pligt
til at holde sig orienteret om overenskomstens bestemmelser og om
administrationen heraf.
Overenskomsterne i praksissektoren indeholder
imidlertid bestemmelser om eller forudsætter medlemskab af en
faglig organisation. Normalt er bestemmelserne udformet
således, at overenskomsten kan tiltrædes af personer,
der er medlem af den pågældende faglige organisation.
Sådanne bestemmelser findes i de overenskomster, som er
indgået for alment praktiserende læger,
tandlæger, fysioterapeuter, kiropraktorer, og psykologer. En
tilsvarende bestemmelse fandtes i den nu opsagte overenskomst for
fodterapeuter. Det bemærkes, at det er besluttet at indlede
forhandlinger om en overenskomst for tandplejere.
Sygesikringsoverenskomsterne er gensidigt
forpligtende aftaler, som pålægger overenskomstparterne
rettigheder, pligter og mulighed for sanktioner over for hinanden.
Gensidige forpligtelser er særligt vigtige i praksissektoren,
eftersom praktiserende læger, tandlæger m.fl. ikke er i
et ansættelsesforhold, men udøver et liberalt erhverv
i et kontrakts- eller aftaleforhold til den offentlige sygesikring
(regionen pr. 1. januar 2007).
Overenskomsterne indeholder blandt andet
bestemmelser, der regulerer patienternes rettigheder. Disse
bestemmelser er som andre dele af overenskomsterne forpligtende for
den enkelte sundhedsperson.
Der er i overenskomsterne etableret
særlige paritetiske samarbejdsorganer med ligelig
repræsentation for amtet eller Sygesikringens
Forhandlingsudvalg og sundhedspersonernes faglige organisation.
Disse organer behandler blandt andet klager fra patienter over
sundhedspersoner vedrørende disses forpligtelser i henhold
til overenskomsterne og varetager således f.eks. behandling
af sager om borgernes rettigheder vedrørende lægevalg,
lægers konsultation, telefontid, sygebesøg og
lignende. Ved misligholdelse eller overtrædelse af
overenskomsten vil samarbejdsorganet kunne iværksætte
sanktioner over for sundhedspersonen.
Disse organer tager sig ikke af faglige
klager, f.eks. klager over den lægelige behandling.
Sådanne klager kan indbringes for Sundhedsvæsenets
Patientklagenævn. På tandlægeområdet har
amtstandlægenævnene og Landstandlægenævnet
imidlertid også kompetence til at træffe
afgørelse om den faglige behandling, og de kan
pålægge den enkelte tandlæge at tilbagebetale et
beløb til den sikrede.
4. Lovforslagets indhold
Uanset at Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols dom af 11. januar 2006 alene
vedrører begrænsningerne i den negative
fagforeningsfrihed i forbindelse med ansættelsesforhold,
finder regeringen, at sundhedspersoner i praksissektoren skal
sikres en tilsvarende beskyttelse af deres foreningsfrihed i
forbindelse med adgangen til at drive praksis i
sundhedsvæsenets praksissektor, som lønmodtagere nyder
i forbindelse med ansættelse og afskedigelse.
Lovforslaget etablerer et forbud mod, at der
fremover kan indgås overenskomster i praksissektoren, der
indeholder eksklusivbestemmelser, ligesom eksklusivbestemmelser i
eksisterende overenskomster vil være ugyldige fra lovens
ikrafttræden. Forslaget indeholder endvidere et forbud mod at
lægge vægt på foreningsforhold i forbindelse med
meddelelse af tilladelse til at tiltræde overenskomster i
praksissektoren.
Praksissektoren drives gennem centralt
indgåede overenskomster mellem de faglige organisationer og
Sygesikringens Forhandlingsudvalg (fra 1. januar 2007 Regionernes
Lønnings- og Takstnævn). En sundhedsperson, som
ønsker at drive praksis, kan tilslutte sig en overenskomst
under forudsætning af, at pågældende opfylder de
gældende autorisations- og uddannelseskrav og for så
vidt angår overenskomstområder med praksisregulering,
at der er en ledig praksis eller en ledig plads i en praksis.
Overenskomsterne tiltrædes i deres helhed. Sådan er det
efter gældende regler, og en afskaffelse af
eksklusivbestemmelserne ved lov bør efter regeringens
opfattelse ikke medføre flere ændringer, end
formålet tilsiger. Dette sikres ved, at de sundhedspersoner,
der ikke ønsker medlemskab af en bestemt faglig eller nogen
faglig organisation, på samme måde som medlemmer af en
sådan organisation med forslaget får mulighed for at
tilslutte sig den aftalte overenskomst i sin helhed.
Det er således væsentligt af
hensyn til patienterne, at der stilles ensartede ydelser på
ensartede vilkår til rådighed for patienterne. Det skal
for eksempel også hos praksisdrivende sundhedspersoner, der
ikke er medlemmer af den faglige organisation, der er part i
overenskomsten, være patienten, der vælger læge
og ikke lægen, der vælger patienter. Ingen patienter
skal have lavere service end andre f.eks. mht. ydelser, honorarer,
åbningstider, klageregler, hjemmebesøg osv.
Det er af hensyn til patienterne også
væsentligt, at det gennem overenskomsterne sikres, at
patienter stilles ens med hensyn til adgang til erstatning for
skader mv. pådraget i forbindelse med behandling hos
praktiserende sundhedspersoner. De krav, som gennem en overenskomst
stilles til tegning af erhvervsansvarsforsikring mv., skal
således opfyldes af alle sundhedspersoner, som
tiltræder overenskomsten. Sundhedspersoner, som ikke er
medlemmer af en forening, som har tegnet kollektive forsikringer,
som alene dækker foreningens medlemmer, vil således
være forpligtet til at tegne tilsvarende forsikringer
på individuel basis og overfor regionen kunne dokumentere
forsikringsdækning såvel ved tiltrædelsen som
løbende.
Det bemærkes i den forbindelse, at
praktiserende tandlæger er tilsluttet en særlig
patientskadeforsikring med en bagatelgrænse for
erstatningsudbetaling på 1.000 kr. Bagatelgrænsen for
erstatningsudbetaling efter patientforsikringsloven er på
10.000 kr. for skader pådraget i forbindelse med behandlinger
i det øvrige sundhedsvæsen. Ved indførelse af
patientforsikringsordningen ved lov forudsattes denne særlige
patientforsikring på tandlægeområdet
videreført. Lovforslaget ændrer ikke ved, at denne
særlige ordning forudsættes videreført med
adgang for alle tandlæger, uanset foreningsmedlemskab, som
tilmelder sig overenskomsten. Tandlæger, som ikke gennem sit
foreningsmedlemskab bidrager til dækning af omkostningerne
ved denne særlige patientforsikringsordning vil efter
overenskomstmæssig aftale herom kunne afkræves et
bidrag til dækning af omkostningerne ved at være
dækket under ordningen.
Sundhedspersoner, som ikke er medlemmer af en
forening, som administrerer ordninger alene for foreningens
medlemmer om udbetaling af dækning for f.eks. tabt
omsætning under sygdom eller barselsfravær, vil, i det
omfang de ønsker at være dækket i sådanne
situationer, være henvist til at tegne en forsikring herom
på individuel basis. Det vil kunne aftales
overenskomstmæssigt, at en forholdsmæssig andel af de
midler, som regionen indbetaler til formålet, udbetales til
ikke medlemmer, som selv forsikrer sig mod disse begivenheder.
Det er tillige væsentligt af hensyn til
regionernes mulighed for en hensigtsmæssig planlægning
og effektiv administration af praksissektoren, at der gælder
ens regler for medlemmer og ikke medlemmer om f.eks. deltagelse i
kvalitetsudviklingsarbejde, faglig udvikling, afregning med
regionen, indberetning af oplysninger, anvendelse af
informationsteknologi, deltagelse i vagtordninger, samarbejde med
sygehuse, regioner og kommuner mv.
Forskelle mellem overenskomstområderne
gør, at det ikke er muligt at lovgive detaljeret om disse
forhold. Den nærmere gennemførelse vil på samme
måde som andre vilkår for praksissektorens ydelser
skulle aftales overenskomstmæssigt, jf. sundhedslovens
§ 227, stk.1.
4.1. Ophævelse af
eksklusivbestemmelser i praksissektorens overenskomster
Forslaget ændrer retstilstanden
vedrørende de såkaldte eksklusivbestemmelser, som
findes i en række overenskomster i praksissektoren. Forslaget
sikrer, at overenskomstbestemmelser, som forpligter
sundhedspersoner til at være medlemmer af en forening eller
en bestemt forening, ikke er gyldige. Forslaget forhindrer, at der
fremover kan indgås overenskomster i praksissektoren, som
indeholder eksklusivbestemmelser.
Eksisterende eksklusivbestemmelser i
gældende overenskomster vil være ugyldige fra lovens
ikrafttræden.
4.2. Tilslutning til praksissektorens
overenskomster
Forslaget indeholder endvidere et forbud mod
at lægge vægt på foreningsforhold i forbindelse
med meddelelse af tilladelser til at tiltræde overenskomster
i praksissektoren og i forbindelse med fratagelse af sådanne
tilladelser.
Forslaget indebærer, at en
sundhedsperson ikke længere lovligt på grund af
foreningsmedlemskab eller manglende foreningsmedlemskab vil kunne
få frataget sin tilladelse til at tilslutte sig en
overenskomst i praksissektoren €" heller ikke i de
tilfælde, hvor det i forbindelse med tilslutningen blev
stillet som en betingelse i henhold til en af de hidtil
gældende overenskomster.
4.3. Gebyrer
Overenskomstparterne i praksissektoren
afholder hver især en række omkostninger, som er
forbundet med drift af det pågældende område.
Sundhedspersoner bidrager gennem deres foreningsmedlemskab til at
afholde disse omkostninger. Sundhedspersoner, som tiltræder
overenskomsterne uden at være medlemmer af den forening, som
er part i overenskomsten, bidrager ikke igennem foreningskontingent
til at afholde disse omkostninger. På den baggrund giver
lovforslaget overenskomstparterne adgang til at aftale, at
sundhedspersoner, som praktiserer uden at være medlem af den
forening, som er part i overenskomsten, også skal bidrage
forholdsmæssigt til at afholde disse omkostninger.
4.4. Paritetiske organer
I praksissektoren behandles visse klager over
sundhedspersoner af paritetiske organer. Lovforslaget
indebærer, at en sundhedsperson, som ikke er medlem af den
forening, som er part i overenskomsten, gives ret til at
møde, evt. ved bisidder, når en klage over den
pågældende behandles i disse organer. Samme ret sikres
med lovforslaget i forbindelse med disse organers behandling af
andre sager end klagesager, som evt. vil kunne give anledning til
fastsættelse af sanktioner over for den
pågældende.
4.5. Tilpasning af
overenskomsterne
Det forudsættes, at Sygesikringens
Forhandlingsudvalg snarest efter lovens vedtagelse tager initiativ
til forhandling med hver enkelt overenskomstpart, således at
det sikres, at de nødvendige overenskomstmæssige
tilpasninger er på plads fra lovens ikrafttræden den 1.
januar 2007.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget medfører ikke
væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget medfører ikke
væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Høring
Lovforslaget har været i høring
hos Praktiserende Lægers Organisation, Foreningen af
Speciallæger, Dansk Tandlægeforening, Dansk
Tandplejerforening, Dansk Psykologforening, Danske Fysioterapeuter,
Dansk Kiropraktor Forening, Landsforeningen af statsautoriserede
Fodterapeuter, Sundhedskartellet, Amtsrådsforeningen i
Danmark og Sygesikringens Forhandlingsudvalg.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for staten | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til § 227
Til stk. 4.
Med forslaget til stk. 4 forbydes det,
at der fremover kan indgås overenskomster i praksissektoren,
der indeholder eksklusivbestemmelser. Det sker ved at
fastslå, at praksissektorens overenskomster ikke må
indeholde bestemmelser, som forpligter sundhedspersoner, der
praktiserer eller ønsker at praktisere efter en overenskomst
i praksissektoren, til at være medlem af en forening.
Eksklusivbestemmelser i overenskomster
indgået i medfør af § 26, stk. 2 i lov
om offentlig sygesikring vil efter lovens ikrafttræden heller
ikke længere være gyldige, jf. lovforslagets
§ 2. Det betyder, at en sundhedsperson, som praktiserer
efter en af praksissektorens overenskomster herefter ikke er bundet
af eksklusivbestemmelser.
En forening kan efter lovens
ikrafttræden ikke længere støtte ret på
eksklusivbestemmelser i eksisterende overenskomster, og et krav om
sådanne bestemmelser i nye overenskomster vil forfølge
et ulovligt formål.
Til stk. 5.
Med forslaget til stk. 5 sikres
beskyttelse af den negative foreningsfrihed, idet det
fastslås, at en region ikke må undlade at give en
sundhedsperson tilladelse til at tilslutte sig overenskomster
indgået i medfør af § 227, stk. 1, i
sundhedsloven eller fratage en sundhedsperson en sådan
tilladelse, fordi personen ikke er medlem af en forening eller en
bestemt forening. Dette indebærer, at en region i forbindelse
med en beslutning om tilladelse til at tilslutte sig en
overenskomst ikke må lægge vægt på, at en
ansøger ikke er medlem af en forening eller en bestemt
forening. En sundhedsperson vil således ikke efter forslaget
lovligt kunne stilles over for et krav om, at den
pågældende for at opnå en sådan tilladelse
er medlem af eller skal melde sig ind i en forening. Der henvises
til punkt 4.2. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Til stk. 6.
Med forslaget til stk. 6 sikres
beskyttelse af den positive foreningsfrihed, idet det
fastslås, at en region ikke må undlade at give en
sundhedsperson tilladelse til at tilslutte sig overenskomster
indgået i medfør af § 227 stk. 1, i
sundhedsloven eller fratage en sundhedsperson en sådan
tilladelse, fordi personen er medlem af en forening eller en
bestemt forening. Dette indebærer, at en region i forbindelse
med en beslutning om tilladelse til at tilslutte sig en
overenskomst ikke må lægge vægt på, at en
ansøger er medlem af en forening eller en bestemt forening.
En sundhedsperson vil således ikke efter forslaget lovligt
kunne stilles over for et krav om, at den pågældende
for at opnå en sådan tilladelse ikke må
være medlem af eller skal melde sig ud af en forening. Der
henvises til punkt 4.2. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Til stk. 7.
Overenskomstparterne i praksissektoren
afholder hver især en række omkostninger, som er
forbundet med drift af det pågældende område.
Sundhedspersoner, som praktiserer efter de indgåede
overenskomster, bidrager i dag gennem kontingentet til den faglige
organisation for deres foreningsmedlemskab til at afholde disse
omkostninger. Sundhedspersoner, som tilslutter sig overenskomsterne
uden at være medlemmer af den forening, som er part i
overenskomsten, bidrager ikke igennem et foreningskontingent til at
afholde sådanne omkostninger.
Med det foreslåede stk. 7
fastslås, at det i overenskomsterne kan aftales, at
sundhedspersoner, som praktiserer efter en overenskomst i
praksissektoren uden at være medlemmer af den forening, som
er part i overenskomsten, skal betale et gebyr. Bestemmelsen
åbner mulighed for at aftale fastsættelse af både
et engangsgebyr, som forfalder i forbindelse med, at den
pågældende sundhedsperson meddeles tilladelse til at
tilslutte sig overenskomsten, og et periodevist gebyr, som
forfalder løbende.
Gebyret har til formål at sikre, at
også sundhedspersoner, som praktiserer uden at være
medlem af den forening, som er part i overenskomsten, bidrager til
at afholde omkostningerne ved levering af de ydelser, som bliver
stillet til rådighed for den pågældende, og som
er nødvendige for drift af praksis og for administration og
udvikling af overenskomstens regler, herunder samarbejds- og
klagesystemet, på regionalt og centralt niveau.
Det fastslås i bestemmelsen, at gebyret
skal dække en forholdsmæssig andel af de omtalte
omkostninger. Heri ligger på den ene side, at parterne ikke
kan aftale, at de pågældende sundhedspersoner skal
betale mere for disse ydelser, end deres forholdsmæssige
andel heraf udgør. Der ligger på den anden side
også heri, at Regionernes Lønnings- og Takstnævn
ikke kan modsætte sig en aftale om et gebyr af en
størrelse, som ikke overstiger en forholdsmæssig andel
af de omtalte omkostninger. Gennem sit medlemskab af Regionernes
Lønnings- og Takstnævn har staten indsigt i og
indflydelse på fastsættelse af gebyrer og deres
størrelse. Statens repræsentanter kan, jf. lov om
regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab
§ 37, stk. 5, modsætte sig nævnets
beslutninger.
Til stk. 8.
I praksissektoren behandles en række
spørgsmål i paritetisk sammensatte organer på
både amtsligt eller regionalt niveau og på centralt
niveau. Hovedparten af disse spørgsmål har generel
betydning for det pågældende overenskomstområde
og vedrører f.eks. spørgsmål om
forståelse og praktisering af overenskomstens enkelte
bestemmelser. Imidlertid behandler disse organer også sager,
hvori en enkelt sundhedsperson er part.
I forbindelse med behandling af sager, hvori
en enkelt sundhedsperson er part, forudsættes den faglige
organisation på den pågældende persons vegne
bl.a. at sikre, at sagen får en korrekt behandling og
afgørelse.
Med forslaget til nyt stk. 8
fastslås, at en sundhedsperson, som ikke er medlem af den
forening, som er part i overenskomsten, skal gives ret til at
møde, evt. ved bisidder, når en klage over den
pågældende behandles i disse paritetisk sammensatte
organer. Samme mulighed sikres med bestemmelsen ved behandling af
andre sager end klagesager, som evt. vil kunne give anledning til
fastsættelse af sanktioner over for pågældende
f.eks. i tilfælde af manglende overholdelse af
overenskomsten. Herved får pågældende
sundhedsperson mulighed for ved fremmøde selv og evt. ved
bisidder at sikre sig, at sagen får en korrekt behandling og
afgørelse. Adgangen til at møde ved en sags
behandling omfatter ikke adgang til at deltage i sagens votering
eller afgørelse.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2007, idet loven derved træder i kraft
samtidig med Sundhedsloven. Sundhedslovens § 227 vil
således den 1. januar 2007 træde i kraft med de
ændringer, der følger af det foreliggende
lovforslag.
Overenskomster i praksissektoren indgås
indtil 1. januar 2007 i medfør af § 26,
stk. 2, i lov om offentlig sygesikring. Med stk. 2, som
er en overgangsbestemmelse, fastslås, at de foreslåede
§ 227, stk. 5-8, finder tilsvarende anvendelse for
overenskomster, som er indgået inden lovens
ikrafttræden. Med stk. 3, som også er en
overgangsbestemmelse, fastslås, at eksklusivbestemmelser i
eksisterende overenskomster, som er indgået inden lovens
ikrafttræden, er ugyldige.
Til § 3
Loven gælder ikke for
Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I sundhedsloven, lov nr. 546 af 24. juni
2005, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 227. Det i
henhold til § 37 i lov om regioner og om
nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygeshusfællesskab
nedsatte nævn afslutter overenskomster med organisationer af
sundhedspersoner m.fl. om vilkårene for de i
§§ 50, 58-60, 64-69, 71, 72, 159 og 175 nævnte
ydelser. | | 1. I § 227
indsættes som stk. 4-8: Stk. 4. Overenskomster indgået i
medfør af stk. 1, må ikke indeholde bestemmelser,
der forpligter sundhedspersoner, som har tilsluttet sig eller som
ønsker at tilslutte sig disse overenskomster, til at
være medlem af en forening eller en bestemt forening. |
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren skal inden fastsættelse af nærmere
regler efter §§ 8-12, 72 og 167, indhente en
udtalelse fra det i § 37 i lov om regioner og om
nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab
nedsatte nævn. Stk. 3. Inden der afsluttes
overenskomster med andre stater i medfør af § 232,
eller der i medfør af EF-retten indgås aftaler med
andre medlemsstater om hel eller delvis undladelse af
mellemstatslig refusion af sundhedsudgifter omfattet af EF-retten,
skal indenrigs- og sundhedsministeren indhente en udtalelse fra det
i henhold til § 37 i lov om regioner og om
nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab
nedsatte nævn. | | Stk. 5. En region må ikke
undlade at give en sundhedsperson tilladelse til at tilslutte sig
overenskomster indgået i medfør af stk. 1, eller
fratage en sundhedsperson en sådan tilladelse, fordi personen
ikke er medlem af en forening eller en bestemt forening. Stk. 6. En region må ikke
undlade at give en sundhedsperson tilladelse til at tilslutte sig
overenskomster indgået i medfør af stk. 1, eller
fratage en sundhedsperson en sådan tilladelse, fordi personen
er medlem af en forening eller en bestemt forening. |
|
| | Stk. 7. I overenskomster,
indgået i medfør af stk. 1, kan aftales, at
sundhedspersoner, som tilslutter sig en sådan overenskomst
uden at være medlem af den forening, som er part i
overenskomsten, skal betale et gebyr til dækning af en
forholdsmæssig andel af omkostningerne ved levering af de
ydelser, som bliver stillet til rådighed for de
pågældende, og som parterne er enige om er
nødvendige for drift af praksis og for administration og
udvikling af overenskomstens regler, herunder samarbejds- og
klagesystemet, på regionalt og centralt niveau. Parterne kan
aftale både et engangsgebyr, som forfalder i forbindelse med
sundhedspersonens tilslutning til overenskomsten, og et periodevist
gebyr, som forfalder løbende. |
| | Stk. 8. Ved behandling af sager i
paritetiske organer nedsat i henhold til overenskomster,
indgået i medfør af stk. 1, skal en
sundhedsperson, som er part i sagen, og som ikke er medlem af den
forening, som er repræsenteret i det paritetiske organ, gives
ret til at møde, eventuelt ved bisidder, når en klage
over den pågældende eller en sag, som eventuelt vil
kunne give anledning til fastsættelse af sanktioner over for
den pågældende, behandles. |
| | |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. januar
2007. |
| | |
| | § 3 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |