L 172 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Vækstfonden.(Lovmæssige rammer for en ny
kapitalstærk venturefond).
Fremsat den 15. marts 2006 af
Økonomi‑ og erhvervsminister (Bendt
Bendtsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
VækstFonden
(Lovmæssige rammer for en ny
kapitalstærk venturefond)
§ 1
I lov om VækstFonden, jf.
lovbekendtgørelse nr. 549 af 1. juli 2002, som bl.a.
ændret ved § 12 i lov nr. 394 af 28. maj 2003 og §
27 i lov nr. 1414 af 21. december 2005, foretages følgende
ændringer:
1. I § 2, stk. 9 ,
indsættes efter »finansieringsinstrumenterne« :
»og uddelegering af opgaver«.
2. I § 3, stk. 1, 3.
pkt. ,
ændres»Danmarks Erhvervsråd«til:»Danmarks Vækstråd«.
3. § 3, stk. 3 , affattes således:
»Stk. 3.Bestyrelsen træffer
afgørelse om finansieringstilsagn på grundlag af
indstilling fra fondens sekretariat. Bestyrelsen kan
fastsætte regler for henlæggelse af visse
afgørelser til sekretariatet. Bestyrelsen kan endvidere
fastsætte regler for henlæggelse af forvaltningen af
afgrænsede dele af Vækstfondens kapitalanbringelser til
selvstændige enheder. Disse selvstændige enheder kan
tillige modtage private midler til forvaltning. Bestyrelsens
afgørelser er endelige.«
4. I § 4, stk. 1 , indsættes efter»erhvervsfremmesystem«: »og varetagelse af
opgaver med forvaltning af fondens kapitalanbringelser i
virksomheder og udviklingsselskaber.«
5. I § 6 , indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Kapitalanbringelse i virksomheder og
udviklingsselskaber forvaltes efter principperne for den passive
kapital i stk. 1, når de pågældende virksomheder
og udviklingsselskaber ikke længere anses for omfattet af
fondens erhvervsfremmende formål. Indtægter fra og
udgifter til fondens forvaltning af disse kapitalanbringelser
tilfalder og afholdes af fondens midler. Denne forvaltning kan af
bestyrelsen efter forudgående godkendelse af økonomi-
og erhvervsministeren henlægges til selvstændige
enheder. «
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
offentliggørelse i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen har med en serie nye initiativer sat
iværksætteri og innovation højt på den
politiske dagsorden. Målet er, at Danmark skal være
blandt de lande i verden, hvor der startes flest
vækstvirksomheder. Samlet set må det forventes, at
disse initiativer i de kommende år vil føre til, at
væsentligt flere nye ideer skal testes for kommerciel
holdbarhed og mange siden hen finansieres i forbindelse med opstart
af virksomhed og de senere vækstfaser. Det er en stor
udfordring for et marked, der allerede i dag har betydelige
vanskeligheder ved at fremskaffe den nødvendige kompetente
kapital til de virksomheder, som bl.a. etableres med udgangspunkt i
innovationsmiljøerne og i uddannelses- og
forskningsinstitutionerne.
Sammenlignet med de bedste europæiske lande
som fx England og Sverige er det danske marked for
innovationsfinansiering relativt lille. I perioden 2001 til 2004
lå det gennemsnitlige investeringsniveau på lidt under
0,2 pct. af BNP, mens det i Sverige lå på omkring 0,6
pct. af BNP. Der har dog i de senere år været en ganske
kraftig vækst på det danske marked. I perioden fra
starten af 90€™erne og frem til i dag er markedet for
innovationsfinansiering mere end tidoblet. Det er en betydeligt
kraftigere vækst end i lande som fx Tyskland, Finland og
Irland. Den kraftige vækst har især fundet sted i de
tidlige faser.
Den positive udvikling af markedet for
innovationsfinansiering i de tidlige faser i de seneste år
har især været båret af det offentlige, herunder
ikke mindst af Vækstfonden. Således står det
offentlige i dag for ca. to tredjedele af investeringerne i de
tidlige faser. Denne meget store offentlige andel er næppe
holdbar i længden. Dels fordi der uden en betydelig
tilstedeværelse af privat kapital ikke vil være
tilstrækkelig kapital til rådighed til at finansiere de
ideer og den viden, der udspringer af regeringens styrkede indsats
inden for forskning, iværksætteri og innovation. Dels
fordi det kan medvirke til, at private kompetencer ikke i
tilstrækkelig grad opbygges, hvilket hindrer opbygningen af
et privat og selvbærende marked.
Selv om det således i de senere år er
lykkedes at styrke tilgangen af kapital til de tidlige faser, er
det samlede danske marked for innovationsfinansiering imidlertid
endnu umodent sammenlignet med de førende lande. I
international målestok er de danske fonde/selskaber inden for
innovationsfinansiering relativt små, og ofte fordeles
investeringerne ud på mange virksomheder og i små
portioner. Den gennemsnitlige venturefondsstørrelse i
Danmark er på ca. 340 mio. kr. Til sammenligning ligger den
gennemsnitlige fondsstørrelse i USA på 1 mia. kr.
Sidste år modtog porteføljeselskaberne i danske
venturefonde gennemsnitligt ca. 6 mio. kr. i
innovationsfinansiering. På europæisk niveau er
kapitalindskuddene gennemsnitligt 3-4 gange større.
En konsekvens af de små finansieringsrunder
er, at nystartede virksomheder med relativt korte mellemrum skal
søge ny kapital på markedet. Dette er en meget
ressourcekrævende proces, der kan tage alt fra 6-24
måneder. Det fører til et langsommere
vækstforløb og i nogle tilfælde til, at det slet
ikke lykkes at skabe væksten, fordi ressourcerne og tiden i
højere grad bruges på at rejse kapital frem for at
udvikle virksomheden. Da venturefinansierede virksomheder som
hovedregel vil være aktører på det globale
marked, betyder disse forskelle i finansieringsmuligheder og
-vilkår en konkurrencemæssig svækkelse af de
danske virksomheder.
Det danske marked for innovationsfinansiering er
således især karakteriseret ved en betydelig mangel
på kapacitet til at bære teknologibaserede
vækstvirksomheder frem til globale vinderpositioner. Der er
mangel på den helt afgørende kobling mellem kapacitet
til at yde ledelsesmæssig sparring og styrke virksomhedernes
netværk på den ene side og tilstrækkelig med
kapital til at kunne bære virksomhederne frem til aftestning
af markedsstrategien og ekspansion af virksomhedernes organisation
til global skala på den anden side. Mange nystartede
virksomheder sælges derfor også ganske tidligt til
udenlandske firmaer og/eller kapitalfonde, som i nogle
tilfælde flytter væksten og arbejdspladserne ud af
Danmark.
For at hjælpe markedet på vej og
udløse det vækstpotentiale, der ligger i et
velfungerende marked for innovationsfinansiering, har regeringen
med handlingsplanen for risikovillig kapital fra januar 2005 og
senest i regeringsgrundlaget "Nye Mål" fra februar 2005
fremlagt en række nye initiativer, der skal videreudvikle
markedet for innovationsfinansiering på markedsmæssige
vilkår og bane vejen for flere risikovillige investeringer
fra private og institutionelle investorer i Danmark. Målet
er, at Danmark opbygger ét af Europas bedst fungerende
markeder for risikovillig kapital.
Som et af de væsentligste initiativer vil
regeringen i samarbejde med pensionsinstitutter og andre private
investorer etablere en ny kapitalstærk venturefond, der kan
sikre et løft i kompetencerne og investeringerne i de
tidlige faser af det danske marked for innovationsfinansiering.
Kapitalen tilvejebringes gennem et samarbejde med
pensionsinstitutter og private investorer gennem en udskilning af
Vækstfondens direkte investeringsenheder, hvilket forventes
at skabe et samlet kapitalgrundlag på 3-4 mia. kr.
En forudsætning for at tilskynde
pensionsinstitutter og andre private institutionelle investorer til
at foretage investeringer i det danske marked for
innovationsfinansiering er, at det forventede afkast herved er
konkurrencedygtigt med alternative investeringsmuligheder i
tilsvarende markeder i udlandet. Der er i Vækstfonden gennem
de seneste 5 år inden for sektorerne Life Science
(bioteknologi og medikoteknik) og Tech (informations- og
telekommunikationsteknologi, software, hardware og
materialeteknologi) skabt investeringsenheder, som har opbygget
kompetencer, der gør det muligt for disse at tiltrække
kapital fra private investorer. Dette skyldes, at Vækstfonden
siden strategiskiftet i 2001 €" hvor fondens
produktportefølje bl.a. blev omlagt til
egenkapitalinvesteringer i såvel vækstvirksomheder som
i venturefonde €" har fokuseret på at tiltrække de
specialiserede kompetencer, der er nødvendige for at
identificere og udvikle vækstvirksomheder med et attraktivt
afkast. Det er netop denne kombination af investeringskompetencer
og hidtidige resultater, som de private investorer
efterspørger. Vækstfonden har således de seneste
5 år investeret i mere end 120 virksomheder og i 13
udviklingsselskaber og har dermed været en af de mest aktive
ventureinvestorer i Europa.
Med de seneste 5 års investeringserfaring
fra Vækstfonden vurderes disse investeringsenheder i dag at
være i stand til at generere afkast, som er
konkurrencedygtige med investeringsalternativer i udlandet. Hvis
private investorer imidlertid skal se Vækstfondens
investeringsenheder som et attraktivt alternativ til
forvaltningsselskaber/venturefonde i udlandet, kræver det
dog, at kapitalforvaltningen sker på markedskonforme
betingelser. I modsat fald kan det ikke forventes, at
investeringsenhederne kan tiltrække kapital fra private
investorer. Vækstfondens investeringsenheder udskilles
på den baggrund i et privatejet forvaltningsselskab, som
giver de investeringsansvarlige mulighed for at operere på
markedsvilkår og dermed konkurrencedygtige betingelser.
Med lovforslaget tager regeringen endnu et
vigtigt skridt i retning mod at skabe de bedst mulige rammer for
innovative virksomheder i Danmark og opfylde visionen om at
medvirke til skabe ét af Europas bedst fungerende markeder
for risikovillig kapital. Da det er forudsat, at hovedparten af
kapitalen til den nye kapitalstærke venturefond
tilvejebringes fra private investorer, mens Vækstfondens
investeringsenheder udgør fundamentet for forvaltningen,
kræver det, at der foretages en række mindre
justeringer i lov om VækstFonden med henblik på at
skabe det nødvendige lovmæssige grundlag for
etableringen.
Modellen for etablering af den
nye venturefond
Den nye venturefond vil blive etableret ved at
udskille Vækstfondens investeringsenheder inden for
sektorerne Life Science og Tech i et privat forvaltningsselskab,
der vil blive ejet af de investeringsansvarlige.
Forvaltningsselskabet sigter på at rejse 1 mia. kr. på
det private marked til nyinvesteringer bl.a. inden for de tidlige
virksomhedsfaser i Life Science og Tech sektorerne. Disse midler
suppleres af et tilsvarende beløb fra Vækstfonden,
således at den nye fond kan foretage nyinvesteringer på
op til 2 mia. kr. Der arbejdes dog på at opnå et
investeringstilsagn fra den Europæiske Investeringsfond
(EIF), og såfremt dette opnås, vil Vækstfondens
kapitaltilførsel blive reduceret med et beløb
svarende til investeringstilsagnet fra EIF. Endvidere kan anmodning
fra de private investorer i fonden betyde en reduktion af
Vækstfondens kapitalforpligtelse.
EIF, der investerer i venturefonde i hele Europa,
skal sammen med private investorer sikre, at både
formueforvaltningen og investeringerne sker på rent
kommercielle vilkår uden statsstøtteelementer.
Samtidig med udskillelsen af Vækstfondens
investeringsenheder indgås en formueforvaltningsaftale med
det nye forvaltningsselskab vedrørende Vækstfondens
eksisterende portefølje af direkte investeringer inden for
Life Science og Tech. Denne portefølje består af
investeringer i en række selskaber, der ikke længere
har behov for en egentlig offentlig understøttelse, og hvor
Vækstfondens fortsatte engagement og investering derfor alene
skal tilgodese hensynet til at opnå et betryggende afkast
på investeringerne for Vækstfonden.
Kapitaltilførslen fra Vækstfonden
til nyinvesteringerne i den nye venturefond kan finde sted med
udgangspunkt i den eksisterende lovgivning. Der skal dog i lov om
VækstFonden gives hjemmel til, at fondens bestyrelse efter
økonomi- og erhvervsministerens godkendelse kan udskille
forvaltningen af dele af Vækstfondens aktiver til private
enheder. Det drejer sig om eksisterende investeringer i
virksomheder og udviklingsselskaber, som ikke længere er
omfattet af fondens erhvervsfremmeformål, og hvor det
afgørende er at sikre staten og Vækstfonden det bedst
mulige afkast. Det er således forvaltningen af
Vækstfondens modne, aktive kapitalanbringelser, der
undergives en ekstern forvaltning, mens ejerskabet fortsat
forbliver hos Vækstfonden. Det drejer sig fx om selskaber,
der er på vej mod børsnotering i Danmark eller
udlandet, eller tæt på et salg til en anden
virksomhed.
Vækstfonden er både efter lov om
VækstFonden og lov om statens regnskaber underlagt
Rigsrevisionens kompetence, og der er med forslaget ikke tilsigtet
ændringer heri. Der vil således igennem
Vækstfonden være adkomst til alt regnskabsmateriale
m.v. fra de nye forvaltningsenheder såvel i relation til
fondens kapitalanbringelser som til selve forvaltningsenhedens
administrationsselskab.
Det bemærkes, at der med lovforslaget ikke
tilsigtes ændringer i Vækstfondens formål eller
aktiviteter. Med udskillelsen af investeringsenhederne og en
række af de eksisterende investeringer sker der imidlertid en
klar opsplitning af Vækstfondens rene kommercielle
aktiviteter i form af kapitalforvaltning og Vækstfondens
erhvervsfremmeindsats, som medfører, at Vækstfonden
fremadrettet får mulighed for at fokusere endnu mere på
etableringen og udviklingen af meget tidlige
vækstvirksomheder. På den baggrund arbejder
Vækstfondens bestyrelse derfor på en række
konkrete forslag til, hvordan Vækstfonden fremover kan spille
en endnu mere offensiv rolle i de meget tidlige faser for de
vækstorienterede iværksættervirksomheder samt
styrke innovationen i eksisterende virksomheder. Dette tænkes
bl.a. at finde sted via en regionalisering af Vækstfonden,
som sikrer, at fondens kompetencer og finansieringsprodukter som fx
vækstkautioner og kom-i-gang-lån kommer bredt ud i
landet og forankres i samarbejde med lokale aktører.
Tilbageløbet fra investeringerne i den nye venturefond og
fra Vækstfondens øvrige investeringsaktiviteter vil
blive anvendt til styrkelse af denne indsats.
Det bemærkes i øvrigt, at
Vækstfonden i 2004 i praksis ophørte med at anvende et
stort »F« i navnet på grund af, at dette gav
anledning til stavemæssige forviklinger. I dette lovforslag
staves Vækstfonden derfor med et lille »f«.
2. Gældende ret
2.1. Vækstfondens
etablering og strategi
Vækstfonden blev etableret ved lov nr. 937
af 27. december 1991 om Dansk Erhvervsudviklingsfond. Fonden blev
formelt etableret den 19. oktober 1992 ved bekendtgørelse
nr. 844 af 16. oktober 1992 med en grundkapital på 2 mia. kr.
Formålet med fondens etablering var bl.a. €" som
anført i bemærkningerne til lovforslag nr. L 80/1991
fremsat den 30. oktober 1991 og vedtaget den 20. december 1991 - at
yde medfinansiering til især små og mellemstore
virksomheders risikobetonede udviklingsprojekter med et teknologisk
eller markedsmæssigt sigte.
I takt med de ændrede behov for
finansiering af disse virksomheder er lov om Dansk
Erhvervsudviklingsfond, der i 1993 skiftede navn til
VækstFonden, ændret ved følgende love:
€" lov nr. 257 af 6. maj 1993 om
ændring af lov om Dansk Erhvervsudviklingsfond og lov om
påligningen af indkomst- og formueskat til staten
(ligningsloven),
€" lov nr. 284 af 27. april 1994 om
ændring af forskellige lovbestemmelser om inddrivelse af
statskrav (Lønindeholdelse og modregning i visse erhvervs-
og miljøtilskud),
€" lov nr. 366 af 14. juni 1995 om
ændring af lov om VækstFonden og ligningsloven,
€" lov nr. 1204 af 27. december 1996 om
ændring af forskellige lovbestemmelser om inddrivelse af
gæld til det offentlige (Effektivisering af det offentliges
restanceinddrivelse),
€" lov nr. 1008 af 23. december 1998 om
ændring af lov om VækstFonden, lov om statsgaranti til
udviklingsvirksomhed og lov om påligningen af indkomstskat
til staten (ligningsloven),
€" lov nr. 410 af 31. maj 2000 om
ændring af lov om VækstFonden og lov om
påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven).
(Garantier for udlån til udviklingsaktiviteter i mindre
virksomheder, supplerende instrumenter til at finansiere meget
risikobetonede projekter og adgang til, at Vækstfonden kan
formidle kontakt mellem virksomheder og private investorer),
€" lov nr. 413 af 31. maj 2000 om
ændring af lov om VækstFonden (Jobskabelse på
særlige vilkår),
€" lov nr. 1286 af 20. december 2000 om
ændring af ligningsloven, lov om VækstFonden og
forskellige andre love (Beskatning ved aflønning i form af
aktier, tegningsretter og aktiekøberetter),
€" lov nr. 105 af 13. februar 2001 om
ændring af lov om VækstFonden og ligningsloven
(Udvidelse af VækstFondens muligheder for at yde
medfinansiering til enkeltvirksomheder og udviklingsselskaber og
visse muligheder for at yde medfinansiering til virksomheder, der
ikke er små og mellemstore),
€" lov nr. 451 af 7. juni 2001 om
erhvervsudvikling,
€" lov nr. 278 af 8. maj 2002 om
ændring af lov om VækstFonden (Justeringer efter
ressortomlægning og administration af lånegarantier
m.v.),
€" lov nr. 394 af 28. maj 2003 om
ændring af ligningsloven og forskellige andre love
(Forbedring af vilkårene for medarbejderaktieordninger),
og
€" lov nr. 1414 af 21. december 2005 om
ændring af forskellige skattelove m.v. (Ændringer som
følge af aktieavancebeskatningsloven).
Den mest gennemgribende ændring af lov om
VækstFonden fandt sted i 2000/2001 på baggrund af et
udvalgsarbejde om fondens virksomhed og sammenhængen med
udviklingen i markedet for risikovillig kapital. Udvalgets
konklusioner fremgår af »Sammenfatning af
drøftelser i VækstFondsudvalget«. Disse blev
suppleret af Erhvervsministeriets baggrundsrapport om
»VækstFonden i den ny økonomi« til
belysning af VækstFondens hidtidige virke, udfordringerne fra
den nye økonomi og erfaringen med innovationsfinansiering i
andre lande. VækstFondsudvalget var bredt sammensat af
repræsentanter fra erhvervslivet og
ventureinvesteringsmiljøet samt de berørte
ministerier.
VækstFondsudvalget fremhævede bl.a.,
at det er centralt, at Vækstfonden får mulighed for at
operere hurtigere, smidigere og endnu mere effektivt i fremtiden.
Udvalget påpegede endvidere, at Vækstfondens store tab
kombineret med et forholdsvis lavt nominelt afkast på
grundkapitalen, der primært var placeret i obligationer, samt
en øget udlånsvolumen medførte, at
Vækstfondens egenkapitalbeholdning var for nedadgående.
Denne tendens forventede udvalget forstærket yderligere,
medmindre fondens aktivitetsniveau blev reduceret betydeligt eller
aktivitetsformerne ændret, så det samlede nettotab blev
mindsket.
Udvalget anbefalede, at Vækstfonden skulle
aktivere en større del af sin egenkapital inden for de
daværende lovgivningsmæssige rammer, herunder at kravet
til egenkapitalniveauet forblev uændret.
VækstFondsudvalgets vurderinger og
anbefalinger blev fulgt op af et lovforslag €" nr. L 62/2000
(Folketingstidende 2000/2001 tillæg A sp. 1663) €" med
henblik på at øge Vækstfondens aktivitetsniveau
og samtidig reducere tabene. Et væsentligt element i denne
seneste større omlægning af Vækstfonden, var, at
de succesfulde projekter skal give et afkast til institutionen, som
betyder, at der efterfølgende er flere midler til
rådighed for nye projekter og initiativer.
Denne strategi valgte man, da det siden
etableringen af Vækstfonden har været forudsat, at
fondens bestyrelse er uafhængig og erhvervsorienteret. Det er
således også forudsat, at det begrænsede antal
bestyrelsesmedlemmer vælges for at sikre en så
handlekraftig bestyrelse som muligt. Der er lagt vægt
på, at bestyrelsesmedlemmerne skal besidde
erhvervsmæssig indsigt.
På den baggrund er Vækstfondens
bestyrelse efter loven også ansvarlig for
tilrettelæggelsen af fondens administration, og det er
bestyrelsens opgave at træffe afgørelse om
medfinansiering på grundlag af sekretariatets sagsbehandling.
Vækstfondens bestyrelses særlige sammensætning og
kvalifikationer har medført, at den tillige efter loven er
forpligtet til at forvalte fondens midler til størst mulig
gavn for fondens formål. Heri ligger dels at medfinansiering
skal ydes til de mest perspektivrige projekter i forhold til
målsætningen, dels at fondens formue skal placeres
således, at der sikres den højst mulige forrentning
kombineret med en betryggende sikkerhed.
I tilknytning hertil er det fastsat, at samtlige
udgifter til fondens administration, herunder også
bestyrelseshonorarer og udgifter i forbindelse med fondens
etablering, afholdes af fonden.
Vækstfondens bestyrelse har således
to overordnede ansvarsområder: 1) At træffe
afgørelse om medfinansiering inden for
formålsparagraffen, og 2) at sikre en placering af den del af
fondens aktiver, som ikke benyttes til medfinansiering inden for
formålsparagraffen på en sådan måde, at der
sikres den højst mulige forrentning kombineret med en
betryggende sikkerhed.
Det er på denne baggrund afgørende,
at der samtidig med udskillelsen af de investeringsansvarlige i
Vækstfondens Life Science og Tech enheder indgås en
forvaltningsaftale med det nye forvaltningsselskab
vedrørende Vækstfondens portefølje af direkte
investeringer inden for samme segmenter. Uden en sådan
forvaltningsaftale vil det forventede tilbageløb til
Vækstfonden fra disse investeringer blive væsentligt
reduceret, og hensynet til at opnå det højst mulige
afkast vil ikke blive tilgodeset.
Det er forudsat, at Vækstfondens kapital
forvaltes på en sådan måde, at der ikke er behov
for yderligere kapitaltilførsel. Således skal
bestyrelsen i forvaltningen af fondens midler sigte mod, at
egenkapitalen udgør mindst 1,7 mia. kr., jf. § 3, stk.
5, i lov om VækstFonden, på basis af det
nuværende statslige kapitalindskud på 2 mia. kr.
Opfyldelsen heraf påses bl.a. af rigsrevisor, da
Rigsrevisorlovens bestemmelser vedrørende revision og
rapportering til statsrevisorerne gælder for
Vækstfonden.
Konklusionerne i »Sammenfatning af
drøftelser i VækstFondsudvalget« fra 2000, der
førte til lovændringen i 2001 (L nr. 62/2000),
betød imidlertid, at Vækstfonden siden har aktiveret
en langt højere andel af egenkapitalen. På denne
baggrund samt med udgangspunkt i en bredere anvendelse af
egenkapitalinstrumentet har Vækstfonden siden 2001 benyttet
en stor del af indskudskapitalen på 2 mia. kr. til aktiv
medfinansiering.
2.2. Hovedindholdet af den
gældende lov om VækstFonden
Vækstfondens formål er €" som
angivet i lovens § 1 €" at fremme innovation og fornyelse
i erhvervslivet for derigennem at opnå større
samfundsøkonomisk afkast. Formålsbestemmelsen for
fonden er redaktionelt ændret senest i 2001, men
indholdsmæssigt er fondens formål uændret siden
etableringen. Fondens formål omfatter den aktive
erhvervsfremmeindsats, mens fondens interne forhold, herunder
ledelse og kapitalforvaltning, er særskilt reguleret.
Efter Vækstfondslovens § 2 er fondens
fokus medfinansiering af især små og mellemstore
virksomheders omkostninger til gennemførelse af
perspektivrige og risikobetonede udviklingsprojekter inden for
forskning og udvikling af produkter, produktionsmetoder eller
serviceydelser. Hertil kommer markedsudvikling, der dog på de
udenlandske markeder også er dækket af andre offentlige
initiativer. Afgrænsningen af små og mellemstore
virksomheder (SMV) følger EU-Kommissionens definition
heraf.
Vækstfonden kan også deltage i
finansieringen af projekter i større virksomheder, herunder
de såkaldte »spin-off« -virksomheder, der er
nærmere defineret i § 2, stk. 3, i bekendtgørelse
nr. 1064 af 3. november 2004 om Vækstfondens virke.
Ud over kapitaltilførsel til SMV kan
Vækstfonden også medfinansiere de såkaldte
»udviklingsselskaber«. Ved udviklingsselskaber
forstås efter Vækstfondslovens § 2, stk. 3,
selskaber, der tilfører kapital og kompetence til innovation
og fornyelse af enkeltvirksomheder.
Det er ikke kun virksomhedsstørrelsen, der
er afgørende for, om der kan opnås kapital fra
Vækstfonden. Virksomhederne skal også have
særlige perspektivrige udviklingsaktiviteter med et langt
eller mellemlangt sigte, som ikke uden fondens medvirken vil kunne
ventes gennemført, eller som vil blive væsentligt
fremskyndet som følge af medfinansieringen.
Vækstfonden vurderer i hvert enkelt
tilfælde, om en virksomheds udviklingsaktivitet, jf.
ovenstående, er kvalificeret til at modtage kapitalindskud
fra fonden. Da virksomhederne og deres udviklingsaktiviteter
forandrer sig betydeligt over tid med hensyn til fx kapitalbehov,
geografisk udspredelse og behovet for offentlig
involvering/indsats, svarer den gældende afgrænsning af
fondens erhvervsfremmende fokus ikke til det lange
udviklingsperspektiv, som præger vækstvirksomhedernes
vej til succes. Således går der typisk 5-7 år fra
det første kapitaltilskud i en virksomhed til tidspunktet,
hvor investorerne kan få et tilbageløb fra
investeringen. På denne baggrund opstår behovet for
på et tidspunkt i forløbet på 5-7 år at
lade Vækstfondens investering forvalte ud fra rent
kommercielle overvejelser.
Finansieringsinstrumenterne for Vækstfonden
er opregnet i lovens § 2, stk. 4-7, og indeholder beskrivelse
af følgende muligheder:
€" lånegarantier for pengeinstitutters
udlån til udviklingsaktiviteter i mindre virksomheder,
€" tilskud,
€" lån med forskellige former for
tilbagebetalingsvilkår,
€" kapitalindskud, herunder erhvervelse af
aktier,
€" garantier og
€" andre lignende finansieringsinstrumenter,
hvorom økonomi- og erhvervsministeren fastsætter
nærmere bestemmelser efter forslag fra Vækstfonden.
Herudover kan Vækstfonden med henblik
på at understøtte finansieringen af
udviklingsprojekter tage initiativer, der sigter på at
formidle kontakt mellem private investorer og små og
mellemstore virksomheder. Vækstfonden kan også tage
andre initiativer, som kan understøtte fondens muligheder
for at fremme udviklingen af et velfungerende marked for
finansiering af innovation og fornyelse. Endvidere kan
økonomi- og erhvervsministeren henlægge varetagelsen
af andre statslige erhvervsfremmeordninger vedrørende
formidling af risikovillig kapital til innovation og fornyelse til
Vækstfonden, hvilket fx har været tilfældet med
ordningerne for Vækstkaution og Kom-i-gang-lån.
Opregningen af finansieringsinstrumenter knytter
sig til Vækstfondens opfyldelse af sit overordnede
formål. Derimod er der ingen anknytning til placering og
anvendelse af fondens grundkapital, som der redegøres
nærmere for nedenfor.
Vækstfonden ledes af en bestyrelse
bestående af en formand og fem andre medlemmer. Formanden og
de øvrige bestyrelsesmedlemmer udpeges af økonomi- og
erhvervsministeren for indtil tre år ad gangen og kan udpeges
i alt to gange. To medlemmer udpeges efter indstilling fra Danmarks
Erhvervsråd (der efter § 1, nr. 2, ændres til
Danmarks Vækstråd), og et medlem udpeges efter
indstilling fra Rådet for Teknologi og Innovation.
Bestyrelsen sammensættes således, at
der er repræsenteret bred erhvervsmæssig indsigt inden
for ledelse, afsætning, finansiering og ventureinvestering,
arbejdsmarkedsforhold, teknologi samt de særlige forhold, der
knytter sig til små og mellemstore virksomheder.
Den daglige administration af Vækstfonden
varetages af et selvstændigt sekretariat ledet af en
direktør, der refererer til bestyrelsen. Fondens
direktør udnævnes af økonomi- og
erhvervsministeren efter indstilling fra bestyrelsen.
For så vidt angår
beslutningskompetencen i de konkrete sager om tilførsel af
kapital, tilkommer denne formelt bestyrelsen, jf. lovens § 3,
stk. 3. Bestyrelsen har dog siden fondens etablering haft hjemmel
til at henlægge visse afgørelser til sekretariatet.
Denne bemyndigelse er udmøntet i en forretningsorden for
bestyrelsen, der er tilgængelig på Vækstfondens
hjemmeside.
Med henblik på at sikre Vækstfondens
uafhængighed og undgå sammenblanding af
erhvervsmæssige og politiske hensyn i de enkelte sager er det
i Vækstfondsloven fastsat, at bestyrelsens afgørelser
er endelige og således ikke kan indbringes for
økonomi- og erhvervsministeren.
Et andet element i sikringen af, at
Vækstfonden arbejder ud fra erhvervsorienterede rationaler
er, at fonden ikke er omfattet af det offentlige løn- og
ansættelsessystem. Siden fondens etablering har det
medført, at medarbejdere fra det private erhvervsliv er
rekrutteret, og at ansættelsesforholdene er tilpasset de
aktuelle vilkår på det private arbejdsmarked, herunder
implementering af incitamentsordninger efter præsterede
resultater.
Ud over det overordnede ansvar for fondens
formålsbestemte aktiviteter har bestyrelsen ansvaret for at
forvalte fondens midler til størst mulig gavn for fondens
formål. Bestyrelsen skal i forvaltningen af fondens midler
sigte mod, at egenkapitalen udgør mindst 1,70 mia. kr.
Vækstfondens kapital er i den daglige drift
opdelt i en passiv og aktiv anbringelse, hvoraf ca. halvdelen er
placeret i obligationer, og den anden halvdel aktivt i virksomheder
og udviklingsselskaber, jf. lovens § 6 og beskrivelsen
nedenfor.
Vækstfondens bestyrelse aflægger
årligt et regnskab samt en beretning om sin virksomhed til
økonomi- og erhvervsministeren, herunder et budget for
fondens aktiviteter.
Vækstfonden har de seneste 5 år
tilført kapital til mere end 120 virksomheder og deltaget i
etableringen af 13 udviklingsselskaber. Kapitaltilførslen er
sket sammen med private investorer på fælles
kommercielle vilkår, hvor Vækstfonden har bidraget med
både viden og erfaring samt den nødvendige
risikovillige kapital, som ikke kunne skaffes på det private
kapitalmarked.
Forvaltningen af Vækstfondens kapital og
kontrol hermed blev fastlagt ved etableringen i 1991 samtidig med
Grundforskningsfonden, og begge fonde blev tilført hver 2
mia. kr. hidrørende fra statens privatisering af
Statsanstalten for Livsforsikring. Med grundkapitalen
forudsættes Vækstfonden at kunne varetage dels sit
formål, dels omkostningerne til den daglige drift, herunder
ledelse og kontrol m.v. Ud over afkastet af grundkapitalen kan
fonden modtage gaver og yderligere midler til varetagelsen af nye
erhvervsfremmeformål, såsom administrationen af
garantiordningerne Vækstkaution og Kom-i-gang-lån.
Den del af indskudskapitalen, der ikke anvendes
aktivt i medfinansiering af virksomheder, placeres i
værdipapirer m.v. til højest mulig forrentning
kombineret med en betryggende sikkerhed. Vækstfonden har i
dag denne passive kapital anbragt til forvaltning i en række
større pengeinstitutter.
Sondringen mellem aktiv og passiv kapital er dog
i praksis meget vanskelig, da Vækstfondens kapitalindskud i
virksomheder, der udvikler sig gunstigt (fx ved en
børsnotering på danske eller udenlandske
børser), kan betegnes som både aktiv og passiv.
Tilsvarende gælder med hensyn til indskud i
udviklingsselskaber, der forvalter store beløb med
kapitalindskud i både noterede og unoterede virksomheder.
Bestyrelsen har det umiddelbare ansvar for
Vækstfondens drift, herunder kapitalforvaltningen. Derudover
er fonden underkastet et flersidigt tilsyn fra dels Økonomi-
og Erhvervsministeriet, dels Rigsrevisionen og en statsautoriseret
revisor, som bestyrelsen udnævner for tre år ad
gangen.
Økonomi- og erhvervsministeren og
revisorerne kan til enhver tid afkræve Vækstfonden
enhver oplysning, som ministeren og revisorerne anser for
fornøden. Økonomi- og erhvervsministeren og
revisorerne skal til enhver tid have adgang til at gøre sig
bekendt med fondens bøger, regnskaber og virksomhed i
øvrigt. Revisorerne kan til enhver tid foretage revision og
regnskabsgennemgang på det sted, hvor regnskaberne
føres, eller hvor det nødvendige materiale i
øvrigt findes, jf. lovens §§ 7-10.
3. Lovforslagets
hovedindhold
Lovforslaget indeholder de nødvendige
bemyndigelser til Vækstfondens bestyrelse til at
fortsætte arbejdet med etableringen af en ny stor dansk
venturefond med væsentlig privat deltagelse. En
forudsætning herfor er, at Vækstfonden kan udskille
forvaltningen af de eksisterende porteføljeselskaber til et
privat forvaltningsselskab.
Den væsentligste begrundelse for at placere
forvaltningen af Vækstfondens eksisterende investeringer i et
nyt forvaltningsselskab er, at de personer, der udskilles fra
Vækstfonden, hidtil har forestået denne opgave. Disse
medarbejdere har derfor et indgående kendskab til
porteføljeselskaberne, hvorfor en sådan udskillelse er
den mest hensigtsmæssige måde at sikre det bedst mulige
afkast af investeringerne. Hertil kommer hensynet til
virksomhederne i porteføljen. Det kan være forbundet
med ganske stor usikkerhed for virksomhederne, hvis de pludselig
skal samarbejde med helt nye parter uden kendskab til virksomhedens
forretning og strategi, herunder skal forhandle om
opfølgningsinvesteringer med ikke kendte parter.
Med kapitalen til nyinvesteringer og
forvaltningen af Vækstfondens eksisterende investeringer
får den nye venturefond en samlet kapital under forvaltning
på ca. 3,5 mia. kr. Heraf hidrører 1,5 mia. kr. fra
Vækstfondens eksisterende porteføljer af Life Science
og Tech investeringer, mens Vækstfonden i de nye fonde
på hver op til 1 mia. kr. maksimalt vil indskyde 50% af
kapitalgrundlaget.
Det forventes, at de eksisterende investeringer
afhændes over de kommende 2-6 år, mens
nyinvesteringerne vil blive afhændet inden for 5-10 år.
Provenuet fra Vækstfondens indskud tilbageføres til
Vækstfonden. Herefter forventes forvaltningsselskabet at
opbygge nye fonde hovedsageligt med privat kapital.
Med henblik på at skabe det
nødvendige grundlag for at kunne etablere den beskrevne
model for en ny kapitalstærk venturefond foreslås det
derfor, at der i lov om VækstFonden gives hjemmel til, at
fondens bestyrelse efter forudgående godkendelse af
økonomi- og erhvervsministeren kan udskille forvaltningen af
dele af Vækstfondens kapitalindskud til selvstændige
enheder, jf. § 1, nr. 5. Det drejer sig om kapitalindskud i en
række virksomheder og udviklingsselskaber, hvor der ikke
længere er behov for en offentlig understøttelse, og
hvor det afgørende er at sikre staten og Vækstfonden
det bedst mulige afkast.
For så vidt angår nyinvesteringer,
som den nye kapitalstærke venturefond vil foretage, er disse
omfattet af det eksisterende regelsæt for udviklingsselskaber
i Vækstfondsloven og bekendtgørelse nr. 1064 af 3.
november 2004 om Vækstfondens virke. Der er således
allerede hjemmel til, at Vækstfonden tilfører kapital
til forvaltning i private udviklingsselskaber til investering i
perspektivrige virksomheder inden for fondens
formålsbestemmelse. Den nye venturefond vil således
blive indpasset i Vækstfondens samlede aktivitetsplan.
Udskillelse af forvaltningen til en
selvstændig enhed vil ske efter godkendelse af
økonomi- og erhvervsministeren, hvilket er præciseret
i § 1, nr. 5, med henblik på at sikre, at den eksterne
administration sker på betryggende vis. Da lov om
VækstFonden indeholder flere bemyndigelsesbestemmelser til
økonomi- og erhvervsministeren, er de relevante af disse
foreslået suppleret med den angivne bemyndigelse, jf. §
1, nr. 3 og 4. Det nærmere indhold af de enkelte bestemmelser
er beskrevet under de særlige bemærkninger.
Forslagene til lovændringer skal også
ses i lyset af, at Vækstfonden i nu knap 5 år har
arbejdet ud fra en mere aktiv anvendelse af fondens kapital. Det
var hensigten i 2001 i højere grad at lade Vækstfonden
anvende egenkapitalindskud i virksomheder og udviklingsselskaber
for at give fonden del i det kommercielle afkast, som fondens
midler er med til at skabe og samtidig ikke mindst give fonden et
bedre kapitalgrundlag for at tilføre risikovillig kapital
til endnu flere virksomheder.
Det er vurderingen, at Vækstfonden ved i
videst muligt omfang at anvende de strukturer, som kendes fra det
private venturemarked, kan opnå det bedst mulige afkast af
fondens grundkapital. Herved kan fondens aktivitetsniveau over for
de helt nye virksomheder opretholdes og måske endda udvides
ved tilbageløbet fra de kommercielt forvaltede
investeringer. Inspirationen til strukturering af Vækstfonden
og de foreslåede bemyndigelser er i vid udstrækning
hentet fra opbygningen af de enheder hos Lønmodtagernes
Dyrtidsfond (LD) og Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP),
som forestår investeringer i unoterede aktier samt venture-
og equity-fonde.
Det bemærkes, at rigsrevisor skal have fuld
indsigt i forvaltningen af Vækstfondens eksisterende
kapitalindskud, uanset om forvaltningen heraf foregår i
Vækstfonden eller i private enheder. Ud over at revidere
Vækstfondens regnskaber i henhold til lov om
VækstFonden vil rigsrevisor også have fuld indsigt i
forvaltningen af fondens kapitalanbringelser, selvom forvaltningen
heraf foregår i de nævnte private enheder. Når
forvaltningen af og dermed regnskabsaflæggelsen for
Vækstfondens overførte investeringer sker
særskilt, er rigsrevisors revisionskompetence afledt af
fondens fortsatte ejerskab til de enkelte investeringer.
Rigsrevisor reviderer således fortsat disse investeringer
efter lov om VækstFonden og tillige efter lov om revisionen
af statens regnskaber m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 3 af
7. januar 1997 (rigsrevisorloven) § 2, stk. 1, nr. 3.
Vækstfonden er således et sådant
selvstændigt forvaltningssubjekt som omfattet af nr. 3.
4. Relationer til anden
lovgivning
Lovgrundlaget for Vækstfondens
»søsterfond« €" Grundforskningsfonden
€" blev ændret ved lov nr. 404 af 28. maj 2003. Her blev
det fremhævet, at fondsformuens placering skal give en
betryggende sikkerhed og højest mulig forrentning.
Baggrunden for det skærpede fokus på at skabe afkast af
grundkapitalen var, at perspektiverne for Grundforskningsfondens
kapitalforhold var dystre. Grundforskningsfonden blev derfor givet
hjemmel til at indskyde patentrettigheder i private selskaber og
modtage aktier som betaling herfor. Sådanne aktieposter skal
placeres således, at der sikres en kompetent og professionel
forvaltning og på en sådan måde, at de ikke
fjerner fokus fra hovedformålet med
Grundforskningsfonden.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
blev ved loven bemyndiget til at udstede regler, der gør det
muligt for Grundforskningsfonden at tegne yderligere aktier i
selskaber, hvor fonden har overdraget patentrettigheder mod aktier
som betaling. I de tilfælde, hvor disse selskaber udsteder
nye aktier med henblik på at skaffe yderligere kapital, skal
fonden have mulighed for at erhverve andele af de nye aktier,
således at fondens ejerandel af selskabet og de mulige
indtægter fra selskabet ikke ufrivilligt mindskes.
Helt tilsvarende betragtninger ligger bag dette
lovforslag om mulighed for Vækstfondens bestyrelse til at
henlægge forvaltningen af ejerandele i virksomheder og
udviklingsselskaber til private med henblik på at opnå
det bedst mulige afkast.
Lovforslaget bidrager også til
Vækstfondens fortsatte deltagelse i opfyldelsen af
erhvervsfremmelovens formål.
Det tilsigtes at kunne udstede en ny
bekendtgørelse om Vækstfondens virke samtidig med
ikrafttræden for ændringerne i
Vækstfondsloven.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget indebærer ikke økonomiske
og administrative konsekvenser for det offentlige.
Vækstfondens grundkapital aktiveres yderligere med henblik
på at sikre et bedre afkast heraf. Dette afkast tilfalder
Vækstfonden til anvendelse efter fondens formål. Staten
påtager sig ikke forpligtelser ved evt. udlægning af
opgaver fra Vækstfonden, herunder ved etablering af den nye
kapitalstærke venturefond. Vækstfondens ejerskab til de
hidtidige kapitalindskud bevares, mens forvaltningen heraf efter
lovforslaget kan udskilles fra fonden. Forslaget er derfor en
delvis privatisering af fonden, hvor kapitalaktiverne bevares, mens
personalemæssige ressourcer udskilles.
6. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke negative økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Tilførsel af
yderligere risikovillig kapital til nystartede innovative
virksomheder forventes at have en gunstig effekt på
erhvervsklimaet i Danmark.
7. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
8. De miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Det bemærkes, at Vækstfondens finansieringsinstrumenter
er notificeret ved EU-Kommissionen, men da der ikke ved forslaget
ændres på disse og ej heller ydes statsstøtte,
skal forslaget ikke notificeres. Det bemærkes, at
Vækstfonden siden 1999 har haft notificeret hjemmel til at
indskyde kapital til forvaltning i såkaldte
udviklingsselskaber (også kaldet venturefonde) typisk
organiseret som et K/S eller P/S.
10. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været i høring
hos:
Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber (ATV), Amtsrådsforeningen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets
Tillægspension, Civiløkonomerne, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Handel & Service, Dansk Industri,
Dansk Iværksætter Forening, Dansk Management Råd
(DMR), Dansk Metal, Danske Erhvervschefers Fællesråd,
Dansk Venture Capital Association (DVCA), Finansministeriet,
Finansrådet, Foreningen af Erhvervsservice
Leverandører, Foreningen af Firmapensionskasser, Foreningen
af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer
FRR, Forsikring & Pension, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen i Danmark,
InvesteringsForeningsRådet, Kommunernes Landsforening,
Københavns Fondsbørs, Landsorganisationen i Danmark
(LO), Ledernes Hovedorganisation, Lokale Pengeinstitutter,
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling, Realkreditrådet, Rigsrevisionen,
Skatteministeriet, Statsministeriet, Vækstfonden og
Økonomistyrelsen.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | En øget beskæftigelse og
indtjening i de berørte virksomheder forventes at bidrage
med en gunstig provenumæssig effekt. Størrelsen heraf
er dog meget usikker. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Nye investeringer i form af aktiveringen af
Vækstfondens egenkapital i dag placeret i obligationer
på 1 mia. kr., som modsvares af tilsvarende nyinvesteringer
på 1 mia. kr., i alt 2 mia. kr. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at den eksisterende hjemmel i
lovens § 2, stk. 9, for økonomi- og erhvervsministeren
til efter drøftelse med Vækstfonden at fastsætte
bestemmelser for medfinansieringen, herunder for anvendelse af
finansieringsinstrumenterne, suppleres. Det er hensigten, at der
skal kunne fastsættes bestemmelser for Vækstfondens
forvaltning af de kapitalindskud, hvortil der skal være
knyttet betryggende sikkerhed og et krav til afkast på linje
med Vækstfondens passive kapital.
Det vil i praksis dreje sig om kapitalindskud i
virksomheder og udviklingsselskaber, hvor de pågældende
har udviklet sig så gunstigt, at de ikke længere kan
betragtes som omfattet af Vækstfondens
erhvervsfremmeformål. Af det samlede antal kapitalindskud
Vækstfonden har, er det kun et ganske begrænset antal
virksomheder, der omfattes af den nye forvaltningsordning. Det er
virksomheder og udviklingsselskaber, som Vækstfonden gennem
flere år har fulgt, og som efterhånden har modtaget
betydelige kapitalindskud fra både fonden og ikke mindst
private investorer. Når disse virksomheder er i stand til at
opnå betydelig finansiering fra private kilder eller ikke
længere har behov for yderligere kapitaltilførsel, vil
fondens kapitalindskud heri typisk være egnet til forvaltning
uden for Vækstfondens erhvervsfremmeaktiviteter.
De kapitalindskud, Vækstfonden har i
sådanne virksomheder og udviklingsselskaber, skal behandles
som en ren kommerciel investering, og det skabes der med forslaget
hjemmel til.
Økonomi- og erhvervsministeren vil i
samråd med Vækstfondens bestyrelse fastsætte
nærmere kriterier for, hvornår de enkelte
kapitalindskud har en sådan karakter, at de kan
overføres til en rent privat forvaltning. Overførsel
af kapitalindskud, som oprindelig er foretaget som led i
opfyldelsen af Vækstfondens formål, vil ske efter
beslutning fra Vækstfondens bestyrelse og efter
forudgående godkendelse af økonomi- og
erhvervsministeren.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af, at »Danmarks Erhvervsråd« ved
lov nr. 602 af 24. juni 2005 om erhvervsfremme, som trådte i
kraft den 1. januar 2006, erstattes af »Danmarks
Vækstråd«. Danmarks Erhvervsråd har efter
§ 3, stk. 1, i lov om VækstFonden adgang til at
indstille to medlemmer til fondens bestyrelse, og denne adgang
overføres følgelig til Danmarks
Vækstråd.
Udnævnelsesperioden for de to medlemmer,
Danmarks Erhvervsråd har indstillet, udløber den 31.
marts 2006, og det er tidligere end Danmarks Vækstråd
formelt er oprettet og har konstitueret sig. For at sikre, at
Vækstfondens bestyrelse har den tilsigtede
sammensætning i overgangsperioden, vil de to nævnte
medlemmers udnævnelsesperiode blive forlænget til den
31. juli 2006, hvor Danmarks Vækstråd er oprettet og
har konstitueret sig. Danmarks Vækstråd skal som
følge heraf indstille to medlemmer til Vækstfondens
bestyrelse, som kan beskikkes af økonomi- og
erhvervsministeren med virkning fra den 1. august 2006.
Til nr. 3
Det foreslås, at lovens § 3, stk. 3,
suppleres med en bemyndigelse til Vækstfondens b estyrelse om
at kunne fastsætte regler for henlæggelse af visse
afgørelser til selvstændige enheder. Sådanne
selvstændige enheder skal også kunne modtage private
midler til forvaltning.
Efter den gældende bestemmelse i lovens
§ 3, stk. 3, træffer bestyrelsen afgørelse om
finansieringstilsagn på grundlag af indstilling fra fondens
sekretariat. Bestyrelsen kan fastsætte regler for
henlæggelse af formueforvaltning til sekretariatet.
Bestyrelsens afgørelser er endelige. Denne ordning
ændres ikke ved forslaget.
Forslaget tilsigter at skabe grundlaget for, at
Vækstfonden kan deltage aktivt ved etableringen af den ny
store venturefond, herunder ved udskillelse af én eller
flere enheder fra fonden. Disse enheder skal på
Vækstfondens vegne kunne forvalte hidtidige kapitalindskud,
herunder træffe beslutning om tilførsel af yderligere
kapital, salg af ejerandele etc. ud fra rent kommercielle
overvejelser.
De udskilte enheder skal således alene
udøve såkaldt faktisk forvaltningsvirksomhed. Det vil
sige, at de udskilte enheder alene skal vurdere og håndtere
de kapitalanbringelser og midler, som Vækstfonden har
overladt dem forvaltningen af. Denne forvaltning sker ud fra
privatretlige synspunkter på lige fod med den private
kapital, som enhederne også skal forvalte.
Derudover skal det være muligt for de
udskilte enheder fra Vækstfonden at modtage private midler
til formueforvaltning på privatretligt grundlag på lige
vilkår med Vækstfondens kapital og ejerandele. Der
forudsættes fastsat præcise forvaltningsaftaler mellem
Vækstfonden og de udskilte enheder, herunder om kompetence,
honorering, ansvar, forpligtelser, interessekonflikter etc.
De aktiviteter, som de udskilte enheder skal
varetage med kombinerede private og offentlige midler, sker
på det eksisterende lovgrundlag for udviklingsselskaber.
Vækstfonden har allerede tilført kapital til 13
sådanne udviklingsselskaber, der også har modtaget
privat kapital, og hvor kapitalforvaltningen sker på rent
privatretligt og kommercielt grundlag uden
statsstøtteelementer.
Den foreslåede bemyndigelse til
Vækstfondens bestyrelse om at kunne henlægge
forvaltningen af en afgrænset del af fondens kapitalindskud,
skal også ses i sammenhæng med bestyrelsens
forpligtelse til efter lovens § 3, stk. 4, at »forvalte
fondens midler til størst mulig gavn for fondens
formål« og samtidig »til højest mulig
forrentning kombineret med en betryggende sikkerhed«, jf.
lovens § 6, stk. 1. En privat forvaltning af de
kapitalindskud, der efterhånden kan betragtes som rene
investeringer, kan meget vel være den bedste måde for
Vækstfondens bestyrelse til at opfylde lovens krav om afkast
og sikkerhed.
Til nr. 4
Det foreslås i Vækstfondslovens
§ 4, stk. 1, præciseret, at økonomi- og
erhvervsministeren også kan fastsætte bestemmelser om
fondens virksomhed i relation til varetagelse af opgaver med
forvaltning af fondens kapitalindskud i udviklingsselskaber og
virksomheder. Denne aktivitet kan ikke som udgangspunkt anses for
at være en del af erhvervsfremmesystemet, hvorfor forvaltning
angives udtrykkeligt i lovteksten. Begrebet forvaltning af kapital
og andre finansielle aktiver anvendes efter samme principper som i
momslovens § 13 og udbudsdirektivets art. 16 d. Det afkast,
som Vækstfonden modtager fra forvaltningen af kapitalindskud,
skal anvendes til fondens formålsbestemte aktiviteter af
erhvervsfremmende karakter.
Til nr. 5
Det foreslås i Vækstfondslovens
§ 6 at indsætte et nyt 4. stykke. § 6 omhandler
administrationen af den del af Vækstfondens grundkapital, der
ikke anvendes aktivt i medfinansieringen af virksomheder,
udviklingsselskaber m.v. Denne passive del af grundkapitalen skal
placeres i værdipapirer m.v. til højest mulig
forrentning kombineret med en betryggende sikkerhed. Det er
endvidere fastsat, at afkastet af fondens midler indgår i
fonden og ikke i det samlede statsregnskab. Til gengæld
afholdes udgifterne til fondens administration af fondens
midler.
I det ny 4. stykke foreslås det fastsat, at
kapitalindskud i virksomheder og udviklingsselskaber forvaltes
efter de samme principper som for den passive kapital om
højest mulig forrentning og sikkerhed, når de
pågældende virksomheder og udviklingsselskaber ikke
længere kan anses for omfattet af fondens erhvervsfremmende
formål. Disse kapitalindskud forudsættes forvaltet
på helt privatretligt grundlag. Indtægterne derfra og
udgifter til fondens forvaltning af disse kapitalanbringelser
tilfalder og afholdes ligeledes af fondens midler.
Det foreslås, at forvaltningen af konkrete
kapitalindskud kan udskilles fra Vækstfonden til én
eller flere selvstændige enheder efter bestyrelsens
beslutning og efter godkendelse af økonomi- og
erhvervsministeren.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter offentliggørelse i Lovtidende. Der gør
sig ikke særlige indrettelsesmæssige hensyn
gældende, hvorfor loven kan træde i kraft hurtigst
muligt.
Der er ikke i loven fastsat overgangsregler, da
loven ikke medfører en ændret retsstilling for de
virksomheder, som er eller vil i kontakt med Vækstfonden.
Bilag 1
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om VækstFonden, jf.
lovbekendtgørelse nr. 549 af 1. juli 2002 som bl.a.
ændret ved § 12 i lov nr. 394 af 28. maj 2003 og §
27 i lov nr. 1414 af 21. december 2005, foretages følgende
ændringer: |
§ 2. .... Stk. 9. Økonomi- og
erhvervsministeren fastsætter efter drøftelse med
VækstFonden bestemmelser for medfinansieringen, herunder for
anvendelse af finansieringsinstrumenterne. | | 1. I § 2, stk. 9,
indsættes efter »finansieringsinstrumenterne«:
»og uddelegering af opgaver«. |
§ 3. Fonden ledes af en
bestyrelse bestående af en formand og fem andre medlemmer.
Formanden og de øvrige bestyrelsesmedlemmer udpeges af
økonomi- og erhvervsministeren for indtil tre år ad
gangen og kan udpeges i alt to gange. To medlemmer udpeges efter
indstilling fra Danmarks Erhvervsråd, og et medlem udpeges
efter indstilling fra Rådet for Teknologi og Innovation.
Bestyrelsen sammensættes således, at der er
repræsenteret bred erhvervsmæssig indsigt inden for
ledelse, afsætning, finansiering og ventureinvestering,
arbejdsmarkedsforhold, teknologi samt de særlige forhold, der
knytter sig til små og mellemstore virksomheder. | | 2. I § 3, stk. 1,
3. pkt., ændres »Danmarks Erhvervsråd« til:
»Danmarks Vækstråd«. |
§
3. €. Stk. 3. Bestyrelsen
træffer afgørelse om finansieringstilsagn på
grundlag af indstilling fra fondens sekretariat. Bestyrelsen kan
fastsætte nærmere regler for henlæggelse af visse
afgørelser til sekretariatet. Bestyrelsens afgørelser
er endelige. Stk. 4. Bestyrelsen skal
forvalte fondens midler til størst mulig gavn for fondens
formål. | | 3. § 3,
stk. 3, affattes således: » Stk. 3. Bestyrelsen
træffer afgørelse om finansieringstilsagn på
grundlag af indstilling fra fondens sekretariat. Bestyrelsen kan
fastsætte regler for henlæggelse af visse
afgørelser til sekretariatet. Bestyrelsen kan endvidere
fastsætte regler for henlæggelse af afgrænsede
dele af Vækstfondens kapitalanbringelser til
selvstændige enheder. Disse selvstændige enheder kan
tillige modtage private midler til forvaltning. Bestyrelsens
afgørelser er endelige.« |
§ 4. Ø
konomi- og erhvervsministeren fastsætter nærmere
bestemmelser for fondens virksomhed, herunder bestemmelser om
fondens tilknytning til det øvrige erhvervsfremmesystem. Stk. 2. VækstFonden kan
tildele udvalgte pengeinstitutter en beløbsramme, inden for
hvilken de kan udstede garantier efter lovens § 2, stk. 4 og
5. VækstFonden kan forlange alle oplysninger om
lånegarantiforholdet meddelt. VækstFonden kan
fastsætte nærmere retningslinjer for administration af
disse beløbsrammer. | | 4. I § 4, stk.
1, indsættes efter »erhvervsfremmesystem«:
»og varetagelse af opgaver med forvaltning af fondens
kapitalanbringelser i virksomheder og
udviklingsselskaber.« |
§ 6. Den del
af indskudskapitalen, der ikke anvendes aktivt i medfinansieringen,
placeres i værdipapirer m.v. til højest mulig
forrentning kombineret med en betryggende sikkerhed. Stk. 2. Afkastet af
VækstFondens midler, tilbagebetalte ydelser,
renteindtægter og lignende indgår i fonden. Stk. 3. Udgifterne til fondens
administration afholdes af fondens midler. | | 5. I § 6
indsættes som stk. 4: » Stk. 4. Kapitalindskud i
virksomheder og udviklingsselskaber forvaltes efter principperne
for den passive kapital i stk. 1, når de
pågældende virksomheder og udviklingsselskaber ikke
længere kan anses for omfattet af fondens erhvervsfremmende
formål. Indtægter fra og udgifter til fondens
forvaltning af disse kapitalanbringelser tilfalder og afholdes af
fondens midler. Denne forvaltning kan af bestyrelsen efter
forudgående godkendelse af økonomi- og
erhvervsministeren henlægges til selvstændige
enheder.« |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft dagen efter
offentliggørelse i Lovtidende. |
| | |