L 171 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om offentlige betalinger m.v. og lov om ændring af lov
om bemyndigelse til optagelse af statslån, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om indkomstbeskatning
af aktieselskaber m.v. (Justering af Nemkontoordningen og reglerne
om selvejende institutioners anvendelse af Statens Koncern
Betalinger/Offentligt Betalings System).
Fremsat den 3. marts 2006 af finansministeren
(Thor Pedersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om offentlige
betalinger m.v. og lov om
ændring af lov om bemyndigelse til optagelse af
statslån, lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om
indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v.
(Justering af Nemkontoordningen og reglerne
om selvejende institutioners anvendelse af Statens Koncern
Betalinger/Offentligt Betalings System)
§ 1
I lov om offentlige betalinger m.v., jf.
lov nr. 1203 af 27. december 2003, som ændret ved
§ 1 i lov nr. 527 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændringer:
1. I § 1 indsættes
efter stk. 2 som nye stykker:
»Stk. 3. Juridiske personer, som
ikke er tildelt et centralt virksomhedsregistreringsnummer
(CVR-nummer) efter lov om Det Centrale Virksomhedsregister, skal
for at kunne modtage betalinger fra en offentlig myndighed
1) være optaget i Det Centrale
Virksomhedsregister efter reglerne om frivillig registrering,
og
2) anvise en Nemkonto efter reglerne i
stk. 2.
Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 3
finder ikke anvendelse for juridiske personer, som ikke opfylder
betingelserne for frivillig registrering i Det Centrale
Virksomhedsregister efter lov om Det Centrale Virksomhedsregister
eller bestemmelser fastsat i henhold til loven.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 5-8.
2. I § 1, stk. 6, som
bliver stk. 8, ændres i 1. og 2. pkt.:
»stk. 1 og 2« til: »stk. 1-3«
3. I § 2, stk. 2, 2.
pkt., ændres »tredje« til:
»femte«.
4. Efter § 2
indsættes:
Ȥ 2 a.
Betalinger til pengeinstitutkonti i udlandet anses for foretaget
rettidigt af det offentlige, uanset de er modtageren i hænde
på et senere tidspunkt end tilsvarende indenlandske
betalinger, hvis
1) de ekspederes samme dag som tilsvarende
betalinger til indenlandske konti, og
2) de tilsvarende indenlandske betalinger er
modtageren i hænde rettidigt.«
5. I § 7, stk. 1,
indsættes efter »betalingsforvaltning«: »,
herunder elektronisk ordreafgivelse«.
6. I § 8, stk. 1, 1.
pkt., ændres »og
arbejdsløshedskasser« til: », selvejende
institutioner m.v. efter § 12, stk. 1, samt
institutioner, foreninger og fonde m.v. efter § 12,
stk. 3«.
7. I § 8, stk. 1, 2.
pkt., affattes således:
»Ministeren kan herunder bestemme, at kommuner
og regioner skal modtage og afregne betalinger med staten i et
særligt, dertil etableret betalingssystem, Offentligt
Betalingssystem (OBS). Ministeren kan endvidere bestemme, at
selvejende institutioner m.v. efter § 12, stk. 1,
samt institutioner, foreninger, og fonde m.v. efter § 12,
stk. 3, skal modtage og afregne betalinger med staten i
Statens KoncernBetalinger (SKB)« .
8. § 8, stk. 2,
affattes således:
»Finansministeren kan fastsætte regler
om, at afregning af nærmere fastlagte betalinger mellem
staten, kommunerne, regionerne, selvejende institutioner m.v. efter
§ 12, stk. 1, samt institutioner, foreninger og
fonde m.v. efter § 12, stk. 3, skal ske gennem en
konto oprettet for hver enkelt kommune, region, selvejende
institution, institution, forening eller fond.«
9. § 8, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 3 og
4.
10. I § 10, stk. 2, 2.
pkt., ændres »eller region« til: »,
region eller selvejende institution m.v.«
11. I § 10, stk. 2, 3.
pkt., ændres »eller regionen« til:
», regionen eller den selvejende institution m.v.«.
12. I § 11 indsættes
som 2. pkt. efter »lovgivning.«:
»Finansministeren fastsætter en betaling for anvendelse
af betalingssystemet.«
13. I § 12, stk. 1,
ændres »7« til: »8«.
14. I § 12, stk. 3,
ændres »7« til: »8«, og »skal
efter vedkommende ministers bestemmelse endvidere kunne finde
anvendelse« ændres til: »finder tillige
anvendelse«.
15. I § 12 indsættes
efter stk. 4 som nye stykker:
»Stk. 5. Vedkommende kommune
eller region kan undtage selvejende institutioner som nævnt i
stk. 2 fra bestemmelserne i §§ 1-7.
Stk. 6. Vedkommende minister kan efter
forhandling med finansministeren undtage institutioner, foreninger
og fonde m.v. som nævnt i stk. 3 fra bestemmelserne i
§§ 1-8.«
§ 2
I lov om ændring af lov om
bemyndigelse til optagelse af statslån, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om indkomstbeskatning
af aktieselskaber m.v. (Etablering af én afregningskonto
samt ny måde at afregne overskydende selskabsskat på),
jf. lov nr. 1042 af 17. december 2002, som ændret ved
§ 15 i lov nr. 1203 af 27. december 2003, foretages
følgende ændring:
1.§ 2 ophæves.
§ 3
Lovens § 1, nr. 1-4,
træder i kraft den 1. juli 2006.
Stk. 2. Finansministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af
§ 1, nr. 5.
Stk. 3. § 1, nr. 6-15, og
§ 2 træder i kraft den 1. januar 2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indledning
Lovforslagets formål
Lovforslaget har til formål
1) at foretage enkelte justeringer af teknisk
karakter vedrørende Nemkontoordningen,
2) at præcisere bemyndigelsen til at
digitalisere ordreafgivelse,
3) at bemyndige finansministeren til at
fastsætte hvilke nærmere betalinger, der skal afregnes
mellem staten, kommunerne, regionerne og de selvejende
institutioner m.v. i betalingssystemet Statens KoncernBetalinger
(SKB)/Offentligt Betalingssystem (OBS), idet den nuværende
begrænsede anvendelse som minimum forudsættes
opretholdt. OBS er betegnelsen for SKB systemet, når dette
anvendes af (amts) kommunerne, og
4) at fastsætte bestemmelse om, at de
selvejende institutioner m.v. under staten skal benytte SKB til
afvikling af de ovenfor nævnte afregninger/betalinger, og at
ophæve bestemmelserne om arbejdsløshedskassernes
anvendelse af OBS ved indbetaling af medlemsbidrag med de
kapitalplaceringer, der er mulige for
arbejdsløshedskasserne.
Ad 1)
Justeringerne af Nemkontoordningen er af
teknisk karakter.
Ad 2)
For at undgå tvivl om, hvad der
forstås ved elektronisk betalingsforvaltning og omfanget
heraf, er det præciseret, at ordreafgivelse er et naturligt
element i den elektroniske betalingsforvaltning, således at
den samlede proces fra bestilling til betaling kan ske fuldt
elektronisk.
Ad 3)
Bemyndigelsen til finansministeren om at
kunne fastsætte hvilke betalinger, der som minimum skal
afvikles mellem offentlige myndigheder i betalingssystemet,
fastholder det oprindelige formål om bedre styring af
likviditeten i staten og af statens mellemværender med
selvejende institutioner, kommuner og regioner. Derudover
åbnes samtidig mulighed for at øge omfanget af
afregninger/betalinger i SKB/OBS.
Ad 4)
Det foreslås, at selvejende
institutioner som udgangspunkt skal være omfattet af SKB for
så vidt angår mellemoffentlige betalinger, medmindre
ressortministeren efter forhandling med finansministeren undtager
den enkelte institution. Arbejdsløshedskassernes anvendelse
af OBS ophæves, fordi de nuværende muligheder for
kapitalplaceringer har vist sig at være meget vanskelige at
administrere. Hverken staten eller arbejdsløshedskasserne
har økonomiske fordele af anvendelsen af OBS, hvorfor
arbejdsløshedskassernes anvendelse af OBS ophæves.
Tidligere ændringer af
loven
Lov om offentlige betalinger m.v. er ved
§ 1 i lov nr. 527 af 24. juni 2005 ændret i
konsekvens af vedtagelsen af strukturreformen, således at
henvisningerne i loven til amtskommunerne erstattes af regionerne
med virkning fra 1. januar 2007. Da Hovedstadens
Sygehusfællesskab og Hovedstadens Udviklingsråd
nedlægges pr. 1. januar 2007, nævnes de ikke
længere i loven.
Status for i ndførelse af
Nemkontoordningen, herunder NemBetalinger, og elektronisk
fakturering
Umiddelbart efter lovens vedtagelse
iværksatte Økonomistyrelsen et EU-udbud, som omfattede
udvikling og drift af NemkontoSystemet, og i sommeren 2004 blev der
indgået kontrakt med KMD A/S om som systemansvarlig at
varetage udvikling og drift.
Udviklingen af NemkontoSystemet blev
tilendebragt i efteråret 2005, hvorefter NemkontoSystemet
blev idriftsat fra 7. november 2005 med successiv tilslutning af
udbetalende myndigheder, dog således at udbetalingssystemer
med mange udbetalinger tilsluttes først. Fra
idriftsættelsen til månedsskiftet november/december
2005 er der blevet sendt knap 1 mio. betalinger med en
beløbsmæssig værdi i størrelsesordenen af
10 mia. kr. gennem NemkontoSystemet.
Inden for et år fra
idriftsættelsen skal samtlige udbetalende offentlige
myndigheder være tilsluttet NemkontoSystemet. Det forventes,
at der til den tid vil blive afviklet ca. 60 mio. udbetalinger pr.
år via systemet.
Borgere og virksomheder har efter loven pligt
til at anvise en Nemkonto, hvortil offentlige myndigheder med
frigørende virkning kan udbetale pengebeløb,
således at kontantudbetaling og udbetaling på check kan
reduceres til det absolut minimale og kun helt
nødvendige.
NemBetalinger
Kun meget få borgere vil med henvisning
til reglerne i »God skik«-bekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 1046 af 27. oktober 2004 om god skik for
finansielle virksomheder) kunne nægtes pengeinstitutkonti
på almindelige indlånsvilkår. En afvisning af
anmodning om oprettelse af en indlånskonto til en borger
kræver en saglig og individuel begrundelse fra
pengeinstituttets side. Baseret på tilbagemeldinger fra
kommunerne skønnes denne gruppe at udgøre under 5.000
på landsplan.
Udbetaling til disse borgere samt andre
borgere og virksomheder, der ikke oplyser en Nemkonto,
forudsættes håndteret på anden måde, idet
der i den gældende lov er åbnet tre muligheder for
alternativ udbetaling:
€ Kontantudbetaling
€ Udstedelse af check
€ Udbetaling til statsejede Nemkonti i et
privat pengeinstitut, hvortil borgere og virksomheder
tillægges dispositionsadgang. Sådanne udbetalinger
kaldes NemBetalinger.
Undladelse af at anvise en Nemkonto er i
øvrigt ikke sanktioneret, hvilket sammenholdt med
tilstedeværelsen af alternative udbetalingsformer
indebærer, at Nemkontoordningen ikke er en
tvangs-mæssig ordning, men skal opfattes som en opfordring
til at anvise sådanne konti.
Etablering af ordningen for NemBetalinger har
ikke vist sig realisabel, idet ingen pengeinstitutter på
frivillig forretningsmæssig basis har tilbudt at oprette
statsejede konti til brug for borgere og virksomheder uden egne
Nemkonti, jf. finansministerens redegørelse af 21. april
2005 til Folketingets Politisk- Økonomiske Udvalg.
I ndførelse af elektronisk
afregning med og mellem offentlige myndigheder
Efter idriftsættelse af det
elektroniske fakturasystem den 1. februar 2005 udgør andelen
af fakturaer, der sendes fuldt elektronisk til offentlige
myndigheder ultimo 2005 ca. 97 % svarende til 14,6 mio. fakturaer
ud af et forventet årligt antal fakturaer på 15 mio. Af
de elektroniske fakturaer udgør andelen via LæsInd
bureauer ca. 35 %.
For at begrænse antallet af afviste
fakturaer er fakturakravene blevet præciseret ved
ændring af LæsInd bekendtgørelsen i
efteråret 2005.
Det har i praksis vist sig vanskeligt for
virksomhederne i alle situationer at afgøre, hvorvidt den
ordregivende myndighed er en offentlig myndighed, som er omfattet
af lov om offentlige betalinger m.v. med tilhørende
bekendtgørelser. Der er derfor behov for at præcisere
hvilke offentlige myndigheder, der er omfattet af lov om offentlige
betalinger m.v. ikke blot i relation til elektronisk afregning, men
for alle dele af loven.
Begrænsning af det offentliges
kontantkasser
Indførelse af Nemkontoordningen
bevirker, at det hidtidige omfang af udbetalinger til borgere og
virksomheder ved kontant- og checkudbetaling reduceres til det
absolut minimale. Indførelsen af elektronisk
betalingsforvaltning af indbetalinger forventes sat i kraft primo
2007 ved udstedelse af bekendtgørelse herom i medfør
af bemyndigelsen i lovens § 7, stk. 1, efter
forhandling med de berørte myndigheder.
Hovedformålet med elektronisk
betalingsforvaltning af indbetalinger er, at så godt som alle
indbetalinger til det offentlige gennemføres som maskinelle
kontoindbetalinger, dvs. som overførsel af pengebeløb
til de offentlige myndigheders pengeinstitutkonti, idet
betalingerne ledsages af en for myndigheden struktureret
læsbar information, der muliggør automatisk
bogføring i myndighedernes
bogførings/-regnskabssystem.
Nemkontoordningen og indførelse af
elektronisk betalingsforvaltning af indbetalinger giver mulighed
for at nedlægge eller sammenlægge offentlige
kontantkasser inden for et nærmere geografisk område.
Denne bemyndigelse er ikke udmøntet blandt andet på
grund af den igangværende implementering af
strukturreformen.
Statens KoncernBetalinger
(SKB)/Offentligt BetalingsSystem (OBS)
Bestemmelserne om SKB og OBS i den
gældende lovs §§ 8 -11 er en
videreførelse af bestemmelserne i lov nr. 1079 af 22.
december 1993 om bemyndigelse til optagelse af statslån som
ændret ved lov nr. 1042 af 17. december 2002.
Statsinstitutioner formidler og afvikler i
dag betalinger med omverdenen i det betalingssystem, der kaldes
Statens KoncernBetalinger (SKB), hvis ydelser pt. leveres af Jyske
Bank, der efter afholdelse af EU-udbud herom i år 2000 blev
valgt som leverandør.
Det er derudover i 2003 etableret et
særskilt betalingssystem, Offentligt BetalingsSystem (OBS),
til modtagelse og afregning af betalinger mellem staten, kommuner,
amtskommuner og arbejdsløshedskasser. Bestemmelserne herom
blev overflyttet til lov om offentlige betalinger ved dennes
ikrafttræden.
Ydelserne i OBS leveres af samme
pengeinstitut, som leverer ydelserne i SKB, idet det var et
vilkår i udbudet, at det skulle være muligt at
udstrække SKB til også at omfatte kommunerne og
amtskommunerne. Det indebærer, at alle afregninger mellem
staten, kommunerne og amtskommunerne kunne tænkes afviklet i
SKB/OBS, ligesom arbejdsløshedskasserne afregninger med
staten kunne tænkes afviklet i SKB/OBS.
Omfanget af afregninger mellem staten,
kommunerne og amtskommunerne er for tiden fastsat i § 8,
stk. 2.
Det betyder, at OBS anvendes til de i
§ 8, stk. 2, nævnte afregninger. Det er en
begrænsning af de beløb, som potentielt kunne afregnes
i OBS.
Afregninger mellem staten og
arbejdsløshedskasserne efter § 8, stk. 3,
foregår ikke i OBS, fordi OBS ikke er implementeret i
relation til arbejdsløshedskasserne.
Finansministeren har med hjemmel i
§ 9, stk. 1, fastsat, at kommunerne og
amtskommunerne skal anvende OBS til udbetaling af nærmere
opregnede ydelser, og kommunerne anvender i dag OBS til udbetaling
af folkepension, førtidspension, delpension, boligsikring og
boligstøtte.
(Amts) kommunerne kan ikke have en negativ
saldo på deres OBS-konti, idet en sådan automatisk vil
hindre, at der sker udbetaling fra kontiene.
Finansministeren har med hjemmel i
§ 11 fastsat regler om hæveadgang og generelle
forretningsvilkår. Det er i den forbindelse aftalt med de
kommunale parter, at indeståender på disses OBS-konti
forrentes med den til enhver tid gældende
indskudsbevisrente.
Lovens anvendelsesområde for
så vidt angår det "offentlige"
Lovens anvendelsesområde er de
offentlige myndigheder, herunder visse selvejende
institutioner.
De selvejende institutioner er i lovens
§ 12 opdelt i tre grupper, nemlig selvejende
institutioner, hvis driftsbudget er optaget på bevillingslov
(stk. 1), selvejende institutioner med hvem, (amts) kommunerne
har driftsoverenskomst (stk. 2), og institutioner, foreninger,
fonde m.v., der efter vedkommende ministers bestemmelse er omfattet
af loven (stk. 3).
Lovforslagets hovedpunkter
Lov om offentlige betalinger m.v. blev
vedtaget med det formål at skabe grundlag for en
modernisering og effektivisering af den offentlige
betalingsforvaltning samtidig med, at borgere og virksomheder
får de samme - eller forbedrede - vilkår.
For at sikre en effektiv, smidig og korrekt
betalingsforvaltning har der vist sig behov for at foreslå
følgende ændringer:
1) Indførelse af hjemmel til, at
juridiske personer (foreninger m.v.), som ikke i forvejen er
omfattet af reglerne om pligtmæssig registrering i CVR
registeret, forpligtes til at lade sig registrere i registeret
efter reglerne herom, hvis de modtager betalinger fra det
offentlige og til at anvise en Nemkonto. Det er ikke
tilfældet på nuværende tidspunkt, hvor mange af
disse foreninger ofte er registreret i deres pengeinstitut ved
formandens eller kassererens cpr. nr., hvilket skaber usikkerhed om
den rette identifikation af beløbsmodtager. Forslaget tager
hovedsageligt sigte på foreninger, der modtager tilskud fra
det offentlige efter folkeoplysningsloven og andre tilsvarende
sammenslutninger.
2) Indførelse af mulighed for, at
udbetaling til nye eller ændrede Nemkonti først
får virkning fra 5. bankdag efter anvisning af kontoen, idet
det har vist sig, at den gældende bestemmelse om, at en
sådan indberetning skal have retsvirkning senest 3 dage efter
anmeldelsestidspunktet, i visse tilfælde ikke kan overholdes.
Udbetalingsproceduren strækker sig i få tilfælde
over en periode, der varer længere end 3 dage. Det kan derfor
ikke altid sikres, at en nyoprettet eller en ændret Nemkonto,
der er anmeldt senest 3 bankdage før modtagelsesdatoen for
udbetalingen, i alle tilfælde kan få retsvirkning
senest 3 bankdage efter anmeldelsen. Ved retsvirkning
forstås, at udbetaling med frigørende virkning for
myndigheden kun kan ske til den ændrede konto.
3) Indførelse af hjemmel til, at
betalinger til borgere og virksomheder i udlandet modtages på
et senere tidspunkt end tilsvarende indenlandske betalinger, der
ekspederes på samme dato, forudsat de indenlandske betalinger
er rettidige.
Når den systemansvarlige fra en offentlig
myndighed modtager en fil med betalingsordrer, hvor modtager er
identificeret med enten CPR-/CVR-/SE- eller P- nummer,
påfører den systemansvarlige ud fra denne
identifikation det kontonummer, hvortil det anviste beløb
skal overføres. Dette kaldes komplettering.
Den kompletterede fil, hvor der er anført
en ekspeditionsdato, videresendes derefter til betalingsafvikling
på ekspeditionsdatoen hos det pengeinstitut, som den
udbetalende myndighed har aftale med om betalingsformidling.
Ekspeditionsdatoen er således den samme,
uanset om betalingen skal overføres til en konto i et
pengeinstitut i Danmark eller i udlandet. Den udbetalende myndighed
er af datasikkerhedsmæssige årsager ikke bekendt med,
om kontoen er inden- eller udenlandsk. Imidlertid vil betalinger
til udenlandske konti på grund af pengeinstitutternes
forretningsgange ofte være længere tid undervejs
(typisk 1-2 dage) i det finansielle system end betalinger til
indenlandske konti. Der er derfor behov for at sidestille inden- og
udenlandske betalinger, der ekspederes samme dag.
4) Indførelse af elektronisk
ordreafgivelse fra det offentlige til private leverandører
efterhånden som de infrastrukturelle forudsætninger er
til stede.
Med bestemmelsen præciseres det, at der
kan fastsættes regler for elektronisk ordreafgivelse og
-modtagelse i overensstemmelse med de almindelige
bemærkninger til lovforslag L 38, folketingsåret
2003/4, Folketingstidende sp.1078. Der skabes herved mulighed for
via regulering at videreføre den digitaliseringsproces, der
er igangsat ved indførelsen af elektronisk fakturering.
Fra såvel myndigheder som virksomheder er
der udtrykt ønske om fortsat standardisering og
digitalisering af indkøbsprocessen, således at alle
dele af processen - fra bestilling til betaling - kan ske fuldt
elektronisk med lavest mulige transaktionsomkostninger. Det vil
kræve fastsættelse af regler for at sikre, at
såvel virksomheder som myndigheder kan gennemføre
omlægningen med lavest mulige omkostninger og risici.
En standard for elektronisk ordreafgivelse
forventes at være klar i efteråret 2006, hvorefter det
vil være muligt at fastsætte de regler, der skal sikre,
at anvendelse af elektroniske ordrer giver økonomiske og
administrative fordele for såvel det offentlige som
virksomhederne.
5) Finansministeren bemyndiges til at
fastsætte hvilke betalinger, der skal afregnes mellem staten,
kommunerne, regionerne og de selvejende institutioner m.v. i
betalingssystemet SKB/OBS.
Uanset at selvejende institutioner m.v. under
staten allerede nu anvender SKB til betalingsafvikling fuldt ud
eller delvist, herunder til modtagelse af driftstilskud fra staten
og til afregning af A-skatter og arbejdsmarkedsbidrag med staten,
er disse institutioner ikke omfattet af dette betalingssystem efter
lov om offentlige betalinger m.v., og for så vidt angår
(amts) kommunernes nuværende anvendelse af OBS er denne
begrænset til at omfatte de i lovens § 8,
stk. 2, og i § 9, stk. 1, omtalte
afregninger/betalinger. Som følge af strukturreformens
gennemførelse vil afregningsbilledet ændre sig,
hvorfor en justering af, hvad der kan kræves afregnet/betalt
via OBS, er nødvendig.
Statens ind- og udbetalinger blev under
ét bragt i EU-udbud i år 2000 for at sikre bedst
mulige vilkår og billigst mulige omkostninger ved afvikling
af statens betalinger. Alle statsinstitutioner er forpligtet til at
anvende SKB til betalingsafvikling, medens de selvejende
institutioner m.v. i statsligt regi kun er forpligtet til at
anvende SKB, hvis ressortministeren bestemmer det.
(Amts) kommunerne var tidligere ikke forpligtet
til at anvende SKB ved afregninger med staten. Benyttelsen i form
af OBS blev derfor introduceret i 2002 med vedtagelsen af lov om
ændring af lov om bemyndigelse af optagelse af statslån
til afregning af nærmere fastsatte beløb mellem staten
og (amts) kommunerne med det overordnede formål at forbedre
styringen af likviditeten i staten og af statens
mellemværender med (amts) kommunerne med tilhørende
rentefordel. Samtidig kunne finansministeren fastsætte regler
om hvilke ydelser, der af (amts) kommunerne skulle udbetales til
omverdenen (borgerne).
SKB/OBS er ét samlet betalingssystem,
hvor betegnelsen SKB anvendes, når systemet benyttes af
statsinstitutioner og selvejende institutioner m.v. under staten,
og betegnelsen OBS anvendes, når systemet benyttes af (amts)
kommuner og de kommende regioner.
I konsekvens af EU-udbudet må der
være formodning for, at betalingsafviklingen foretages
økonomisk mest fordelagtigt i SKB/OBS, hvorfor
begrænsningen i anvendelsen af SKB/OBS nu om stunder er
uhensigtsmæssig.
Det foreslås at bemyndige finansministeren
til at fastsætte hvilke betalinger, der skal afregnes mellem
staten, kommunerne, regionerne og de selvejende institutioner m.v.
i betalingssystemet SKB/OBS, idet den nuværende
begrænsede anvendelse som minimum forudsættes
opretholdt.
Det foreslås endvidere at give mulighed
for at indføre betaling for kommunernes og regionernes brug
af OBS for de betalinger, der ikke pligtmæssigt
betalingsafvikles via OBS. Brugerbetalingen skal alene dække
statens omkostninger i forbindelse med betalingsafviklingen.
Derimod er det ikke på nuværende tidspunkt hensigten at
indføre brugerbetaling for afvikling af pligtmæssige
betalinger.
6) Anvendelsesområdet for benyttelsen af
SKB for så vidt angår selvejende institutioner m.v. i
statens regi udvides. Selvejende institutioner m.v. i statens regi
anvender i dag kun SKB, hvis ressortministeren har bestemt det,
eller hvis institutionen anvender StatensLønSystem, idet
brugen heraf er betinget af et kontoforhold i SKB.
Det foreslås, at disse institutioner
fremover som udgangspunkt er omfattet af SKB, men dog således
at ressortministeren kan undtage enkelte institutioner efter
forhandling med finansministeren.
7) Bestemmelserne om
arbejdsløshedskassernes anvendelse af OBS ophæves,
idet det ikke har vist sig hensigtsmæssigt at forvalte
arbejdsløshedskassernes indbetaling af medlemsbidrag i
OBS.
Da den fremrykkede indbetaling af medlemsbidrag
til arbejdsløshedskassernes konti i OBS medfører en
renteudgift for staten, der omtrent modsvares af den
renteindtægt, staten kan oppebære, skønnes
arbejdsløshedskassernes tilslutning til OBS ikke at
være en fordel for nogen af parterne.
Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Nemkontoordningen
Forslagene vedrørende
Nemkontoordningen (forlængelse af retsvirkningsfristen for
ændringsanmeldelser og betalinger til konti i udlandet) er
primært tekniske ændringer, der skal sikre, at reglerne
om betalingsafvikling er hensigtsmæssige og stemmer overens
med almindelig praksis for betalingsafvikling. Forslagene har ingen
økonomiske konsekvenser af betydning for de offentlige
myndigheder.
Elektronisk ordreafgivelse
(e-ordre)
Ved digitalisering af den samlede proces fra
bestilling (e-ordre) til betaling (e-faktura) opnås en
række fordele for såvel offentlige myndigheder som
virksomheder.
Ved at fastsætte regler om elektronisk
ordreafgivelse i samhandlen mellem offentlige myndigheder og
leverandører opnår myndighederne administrativ
lettelse via en standardiseret digitalisering af den samlede
indkøbs- og godkendelsesproces. Det er en naturlig
forlængelse af den indførte elektroniske
fakturamodtagelse.
Hvis godkendelsesprocessen digitaliseres,
ligger der ifølge en undersøgelse fra KPMG (2003) en
væsentlig besparelsesmulighed for de enkelte myndigheder.
Herudover vil en digitalisering af hele indkøbsprocessen
give bedre styring af de offentlige indkøb.
Omlægningen indebærer udgifter
til anskaffelse og implementering af systemer til håndtering
af ordrer og fakturaer. Anskaffelsen af sådanne systemer er
dog for mange myndigheders vedkommende allerede påbegyndt som
følge af indførelsen af elektronisk fakturering.
Omfanget af afregninger/betalinger i
SKB/OBS
Forslaget bemyndiger finansministeren til at
fastsætte hvilke betalinger, der skal afregnes mellem staten,
kommunerne, regionerne og de selvejende institutioner m.v. i
betalingssystemet SKB/OBS, idet den nuværende anvendelse som
minimum forudsættes opretholdt, således at den allerede
realiserede rentefordel i størrelsesordenen 150 mio. kr.
årligt bibeholdes.
Det anses for væsentligt at fastholde
omfanget af afregninger i SKB/OBS mellem staten, kommunerne og
regionerne efter strukturreformens gennemførelse, hvorved
den ovennævnte rentefordel opretholdes.
Den foreslåede bemyndigelse
muliggør en forøget anvendelse af SKB/OBS, hvilket
vil mindske statens finansieringsbehov med tilhørende
rentefordel. Det er vanskeligt at skønne over, hvor meget
statens finansieringsbehov kan mindskes, hvorfor den afledte
rentefordel tilsvarende er svær at opgøre.
Udvidelsen vil dog give en mindre
rentemæssig fordel svarende til den rentemæssige
forskel mellem statens finansieringsrente og indskudsbevisrenten.
Dette sker uden samtidig forringelse af kommunernes og regionernes
renteindtægter, fordi kommunerne og regionerne får
deres indeståender i OBS forrentet med indskudsbevisrenten.
Denne rente svarer til den forrentning, kommunerne og regionerne
skønnes at få af indeståender i de private
pengeinstitutter.
Det er ikke hensigten, at kommunerne og
regionerne på nuværende tidspunkt skal betale for den
pligtmæssige anvendelse af OBS, således som
finansministeren måtte fastsætte denne i henhold til
den foreslåede bemyndigelse, idet staten afholder denne
udgift. Såfremt kommunerne eller regionerne måtte
ønske at anvende OBS til betalingsafvikling udover det
pligtmæssigt fastsatte, skal disse selv betale herfor.
De selvejende institutioner skal på
linje med statsinstitutioner selv betale for anvendelsen af SKB
uanset omfanget af anvendelsen.
Pligten for selvejende institutioner
m.v. under staten til at anvende SKB
Forslaget fastsætter en pligt for de
selvejende institutioner henhørende under staten til at
anvende SKB til formidling af nærmere af finansministeren
fastsatte betalinger med staten, kommuner og regioner.
Ressortministeren kan efter forhandling med finansministeren
undtage en selvejende institution for anvendelsen af SKB.
Så længe de selvejende
institutioners indeståender i SKB bruges til finansiering af
afregninger med staten som f.eks. betaling af A-skatter og
arbejdsmarkedsbidrag, er sådanne betalinger ikke
likviditetsdrivende for staten, fordi de afvikles som
bogholderitransaktioner uden brug af likvide midler. Det betyder,
at statens finansieringsbehov formindskes, hvorved staten
opnår en rentefordel, fordi statens finansieringsomkostninger
er ca. 0,3 % højere end diskontoen.
Statens driftstilskud indsættes
på institutionernes SKB-konti, som staten forrenter med
diskontoen. De selvejende institutioner, der anvender Statens
LønSystem (SLS), benytter desuden SKB til
lønudbetaling til de ansatte.
Det må forventes, at
gennemførelsen af strukturreformen vil give anledning til
dannelsen af omkring 250 nye og lidt større selvejende
institutioner under staten, hvorunder bl.a. de nuværende
amtsgymnasier og voksenuddannelsescentre vil henhøre.
De kommende selvejende institutioner under
staten vil skulle anvende Navision Stat som økonomisystem,
hvilket betyder, at der ikke vil skulle afholdes omkostninger til
tilpasning af disses økonomisystemer i forbindelse med
anvendelsen af SKB.
Pligten til at anvende SKB indebærer
for de kommende selvejende institutioner, der hidtil har
været en del af den amtskommunale virksomhed, at disse som
minimum skal anvende SKB til afregning af de nuværende
mellemoffentlige betalinger. En sådan anvendelse er en
forudsætning for, at staten kan bevare den dermed forbundne
rentefordel, som blev opnået ved indførelsen af
OBS.
Ophævelse af A-kassernes pligt
til at bruge OBS
Forslaget om at ophæve bestemmelserne
om arbejdsløshedskassers anvendelse af OBS har ingen
økonomiske konsekvenser af betydning. Det må antages,
at de hjemlede muligheder, som gælder for
arbejdsløshedskassernes individualiserede kapitalplacering
af indbetalte medlemsbidrag til OBS, før disse bidrag
indbetales til statskassen, er af en sådan karakter, at de
vil give arbejdsløshedskasserne en forrentning i OBS, der
svarer til besparelsen i statens finansieringsomkostninger.
Det har ikke været muligt at finde en
administrerbar løsning for arbejdsløshedskassernes
kapitalplaceringer i OBS, som samtidig har været
økonomisk acceptabel for staten, hvorfor bestemmelserne om
arbejdsløshedskassernes tilslutning til OBS foreslås
ophævet.
Den eneste fordel,
arbejdsløshedskasserne tilslutning til OBS synes forbundet
med, er at bidrage til en formindskelse af statens evt. risiko ved
en hurtig indbetaling af medlemsbidrag til OBS.
Administrative konsekvenser for det
offentlige
Nemkontoordningen
Forslagene har ingen administrative
konsekvenser af betydning for de offentlige myndigheder målt
i forhold til den gældende administration af lov om
offentlige betalinger m.v.
Det forventes dog, at der opnås en
beskeden lettelse i administrationen af tilskudsudbetalingen til
foreninger m.v., når disse efter forslaget skal registreres
med CVR-numre, hvis de modtager betalinger fra det offentlige.
Elektronisk ordreafgivelse
(e-ordre)
Forslaget om elektronisk ordreafgivelse
medfører administrative lettelser for de offentlige
myndigheder, idet en række manuelle forretningsgange kan
erstattes af digitale processer, således at hele processen
fra indkøb til betaling kan digitaliseres.
Fastsættelse af omfanget af
afregninger/betalinger i SKB/OBS
Forslaget vil ikke have administrative
konsekvenser af betydning for kommunerne, regionerne og de
selvejende institutioner m.v.
Ophævelse af A-kassernes pligt
til at bruge OBS
Forslaget indebærer, at
arbejdsløshedskassernes pligt til at bruge OBS udgår
af loven. Forslaget har ingen administrative konsekvenser, fordi
forpligtelsen ikke har været sat i kraft.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der
berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Indførelsen af elektronisk
ordreafgivelse i samhandlen mellem det offentlige og
leverandører giver virksomhederne mulighed for at
håndtere den samlede ordremodtagelse, bekræftelse og
fakturering til lavere omkostninger end i dag.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Forslaget om forsinkelse af betalinger til
udenlandske konti, uden at betalingen af den grund ikke anses for
rettidig, fremsættes, fordi NemkontoSystemet på grund
af datasikkerhedsmæssige krav er indrettet således, at
myndighederne ikke har kendskab til, hvilke borgere og
virksomheder, der har anvist en konto i udlandet. Forslaget er
derfor sagligt begrundet i forhold til EU-rettens regler om fri
bevægelighed.
Herudover indeholder lovforslaget ikke
EU-retlige aspekter.
Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været til
høring hos samtlige øvrige ministeriers
departementer, Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Amtsrådsforeningen, Brugerforeningen,
Center for Ligebehandling af Handicappede, Center for små
handicapgrupper, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Familielandbrug, Dansk Handel & Service, Dansk Industri, Dansk
Landbrug, Datatilsynet, De Hjemløses Landsorganisation, Den
Sociale Ankestyrelse, Den Uvildige Konsulentordning på
handicapområdet, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det
Centrale Handicapråd, Handel, Transport og
Serviceerhvervene, Finansrådet, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Foreningen Danske
Revisorer, Landsforeningen for Førtidspensionister,
Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af Socialchefer,
Foreningen af Statsamtsmænd, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Forsikring og Pension, Frederiksberg Kommune,
Håndværksrådet, IT-Brancheforeningen, Kommunernes
Landsforening, Kontaktudvalget for Mindre Sygdomsgrupper,
Københavns Kommune, Landbrugsrådet, Landsforeningen af
psykiatribrugere, Landsforeningen for førtidspensionister,
Landsforeningen Ældre Sagen, Landsorganisationen i Danmark,
Nationalbanken, Realkreditrådet, Rigsrevisionen og
Ældremobiliseringen.
Sammenfatning af økonomiske og
administrative konsekvenser
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Foreninger m.fl. er i den gældende lov
ikke omfattet af pligten til at anvise en Nemkonto, idet de ikke er
tildelt et CVR nummer, idet de ikke som udgangspunkt er skatte-
eller afgiftspligtige efter de herom gældende regler. Det er
imidlertid nu efter ændring af CVR- loven muligt for
foreninger at foretage en frivillig registrering. Denne
registrering indebærer ikke omkostninger for
foreningerne.
Forudsætningen for at kunne sende
betalinger gennem NemkontoSystemet er, at betalingsmodtager
identificeres ved CPR/CVR/SE eller P- nummer. Det betyder, at
f.eks. en kommune, der skal udbetale tilskud til en forening skal
behandle udbetalingen manuelt. Det anslås, at der er ca.
10.000 foreninger i Danmark, som modtager offentlige tilskud f.eks.
efter folkeoplysningsloven. Det betyder derfor en lettere
administration for det offentlige, hvis disse tilskudsmodtagere er
identificeret på en sådan måde, at udbetalinger
kan ekspederes på samme måde som udbetalinger til
borgere/virksomheder, d.v.s. via Nemkonto. Der stilles ikke krav
om, hvem der registrerer en forening. En udbetalende myndighed vil
derfor efter aftale med foreningen kunne foretage indberetningen
på vegne af foreningen.
Udover pligten til at anvise en Nemkonto som
betingelse for at modtage offentlige betalinger, medfører
tildeling af CVR nummer ikke andre pligter for en forening.
Til nr. 2
Ændringen er en konsekvens af
ændringerne i § 1, nr. 1.
Til nr. 3
Det er i den gældende lov
§ 2, stk. 2, fastsat, at fysiske og juridiske
personer, som har anvist en Nemkonto, til enhver tid er berettiget
til at anvise en ny Nemkonto, hvortil der kan ske udbetalinger fra
det offentlige. De oplyste ændringer har retsvirkning senest
fra den tredje bankdag efter anmeldelsestidspunktet.
Det har i praksis vist sig, at denne frist
ikke i alle tilfælde kan opfyldes. Afhængig af hvilken
myndighed og hvilket pengeinstitut myndigheden benytter, kan der i
nogle tilfælde gå mere end tre bankdage fra
kompletteringen af en betaling og til udbetaling sker. For at sikre
en i alle tilfælde lovlig administration foreslås
retsvirkningsdagen ændret til femte bankdag efter anmeldelsen
af en ændring af Nemkontoen.
Til nr. 4
Den konto, som anvises som Nemkonto, skal
være oprettet i et pengeinstitut. Det er uden betydning, om
pengeinstituttet er beliggende i Danmark, eller i udlandet. Det har
i praksis vist sig umuligt at sikre, at udbetalinger til en
udenlandsk konto er til modtagers disposition på samme dag,
som hvis betalingen var blevet anvist til en indenlandsk konto. Det
skyldes den måde, som betalinger til udlandet i praksis
foregår på. Betalinger, der ekspederes på samme
tidspunkt, vil være minimum 1 dag længere undervejs end
betalinger til en indenlandsk konto. Der kan ikke fastsættes
en maksimumsforsinkelse, da forsinkelsens længde
afhænger af, hvilket land et beløb skal
overføres til.
I den gældende lov er der ikke taget
højde for denne tidsmæssige forskellighed ved
modtagelsen af betalinger til indenlandske og udenlandske
konti.
Det er ikke muligt at ændre
betalingsopsætningen i NemkontoSystemet, der er indrettet
således, at en myndighed ikke kender modtagers konto,
når den sender betalinger til Nemkonto. Når den
offentlige myndighed sender udbetalinger til NemkontoSystemet,
påføres alene modtageridentifikation i form af CPR-,
CVR-, SE- eller P-nummer.
Der må derfor skabes hjemmel til, at
betalinger til borgere og virksomheder i udlandet fortsat anses for
rettidige, selv om de modtages på et senere tidspunkt end
tilsvarende indenlandske betalinger, der ekspederes på samme
dato, forudsat de indenlandske betalinger er rettidige.
Den foreslåede bestemmelse har ikke til
hensigt at regulere, hvornår en betaling er rettidig. En
betalings rettidighed afhænger af den lovgivning, der
regulerer det materielle skyldforhold, og af eventuelle aftaler
mellem den offentlige myndighed og modtageren. Bestemmelsen har
alene til formål at friholde de offentlige myndigheder for et
eventuelt ansvar for forsinkelser, der må henføres til
pengeinstitutternes forretningsgange i forbindelse med
overførsel af beløb til udenlandske konti.
Det skal hertil bemærkes, at antallet
af modtagere, der må bære risikoen for forsinkede
udbetalinger er fåtalligt. Loven omfatter alene virksomheder
beliggende i Danmark samt personer med bopæl i Danmark. Det
vil således typisk kun være "grænsegængere"
med bopæl i Danmark og med pengeinstitut i udlandet, der
risikerer en sådan forsinkelse.
Til nr. 5
Finansministerens bemyndigelse til at
fastsætte regler om elektronisk betalingsforvaltning
foreslås udvidet til også at omfatte regler om
elektronisk ordreafgivelse efterhånden som de
nødvendige nationale standarder foreligger, og
infrastrukturen er modnet tilstrækkeligt. Bestemmelserne skal
fastsættes i samarbejde med de kommunale og regionale parter
samt erhvervslivets organisationer.
Ved ændringen præciseres det, at
loven omfatter den samlede proces fra bestilling til betaling. I
praksis er afgrænsningen af indkøbsprocessens enkelte
dele flydende, idet godkendelsen af en udgift enten kan ske ved
ordreafgivelsen eller i forbindelse med fakturabetalingen. Dette
kan give en usikkerhed mht. hvilke elementer af processen, der
knytter sig til betalingen, og dermed er omfattet af loven. Ved
ændringen fjernes denne usikkerhed.
Til nr. 6 og 7
Ændringen indebærer, dels at
arbejdsløshedskassernes pligt til at anvende OBS
ophæves, dels at de selvejende institutioner m.v. under
staten skal anvende SKB til de af finansministeren fastsatte
afregninger med staten, kommunerne og regionerne.
Udvidelsen af anvendelsen af SKB bevirker, at
staten opnår en formindskelse af sit finansieringsbehov med
tilhørende rentefordel.
Afregninger mellem staten og de selvejende
institutioner m.v. sker i form af kontooverførsler uden brug
af likvide midler, idet der er tale om bogholderitransaktioner.
Dette er en beløbsmæssig udvidelse af de afregninger,
der i dag afregnes i SKB.
De selvejende institutioner finansieres i dag
hovedsageligt ved udbetaling af driftstilskud fra staten.
Hvis staten anviser de nævnte
finansieringsmidler til de selvejende institutioner i SKB, vil
dette kunne ske uden brug af likvide midler. Likviditetsvirkningen
for staten vil derfor først vise sig, når de
finansielle midler anvendes til udbetalinger til borgere og
virksomheder i omverdenen.
De almindelige bestemmelser og vilkår,
der gælder for de selvejende institutioners anvendelse af SKB
fastsættes af finansministeren i overensstemmelse med den
kontrakt, der er indgået med den nuværende
leverandør af systemet. Det drejer sig f.eks. om opfyldelse
af sikkerhedsmæssige forskrifter, fastsættelse af ind-
og udlånsrente, fastsættelse af udbetalingsmaksimum pr.
kreditor pr. periode
(dag/måned/kvartal/halvår/år), betaling for
anvendelse af SKB, herunder transaktionsgebyr pr. udbetaling, gebyr
pr. kontoforhold og gebyr for support.
Til nr. 8
Finansministeren bemyndiges til at
fastsætte hvilke betalinger, der skal afregnes mellem staten,
kommunerne, regionerne og de selvejende institutioner m.v. i
betalingssystemet Statens KoncernBetalinger (SKB)/Offentligt
Betalingssystem (OBS), idet den nuværende begrænsede
anvendelse som minimum forudsættes opretholdt.
Det er hensigten, at det nuværende
omfang for anvendelsen, som giver en begrænsning i
anvendelsen af afregninger mellem staten, kommunerne og
amtskommunerne, ophæves og erstattes af ovennævnte
bemyndigelse til finansministeren.
Fastsættelsen af de pligtmæssige
afregninger i SKB/OBS, der ligger udover den nuværende
anvendelse, vil ske efter forhandling mellem finansministeren og
kommunerne/regionerne.
Strukturreformen vil give anledning til
ændringer i afregningsbilledet mellem staten, kommunerne og
regionerne, hvorfor det er hensigtsmæssigt at indføre
en administrativ fleksibel mulighed for ændret
fastsættelse af afregninger i SKB/OBS.
Til nr. 9
Det foreslås at undtage
arbejdsløshedskasserne fra at anvende OBS til afregninger
med staten.
Baggrunden herfor er, at det ikke har
været muligt at finde et administrerbart system til
håndtering af de kapitalplaceringer, der i den gældende
lov gives arbejdsløshedskasserne ved indbetaling af
medlemsbidrag til SKB/OBS, før de indbetales til staten.
De givne muligheder for kapitalplaceringer
har vist sig ikke at være mulige at administrere. Hertil
kommer, at inkorporering af arbejdsløshedskasserne i OBS
forudsætter ikrafttræden af en række
ændringer af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Da en tidligere indbetaling af medlemsbidrag
til arbejdsløshedskasserne konti i SKB/OBS må
forventes at medføre en renteudgift for staten til
arbejdsløshedskasserne, der omtrent modsvares af den
renteindtægt, staten kan oppebære af den tidligere
pengeindgang, skønnes arbejdsløshedskassernes
tilslutning til SKB/OBS alene at medføre merudgifter til
administration.
Til nr. 10 og 11
De foreslåede ændringer hindrer
ikke, at SKB anvendes af de selvejende institutioner m.v. i videre
omfang end fastsat i henhold til lov om offentlige betalinger
m.v.
Det er således ikke hensigten at
begrænse anvendelsen af SKB til det fastsatte, idet den fulde
anvendelse af SKB til såvel afvikling af udbetalinger som
indbetalinger vil muliggøre den mest optimale og effektive
betalingsforvaltning og -formidling. Under medvirken af vedkommende
ressortminister kan dette ske i henhold til bestemmelser i
bekendtgørelsen om statens regnskabsvæsen m.v.
Til nr. 12
Finansministeren bemyndiges til at
fastsætte en betaling for anvendelse af SKB/OBS.
Det er hensigten at opkræve betaling
hos regionerne og kommunerne for den anvendelse af OBS, der ligger
udover det pligtmæssigt fastsatte omfang. Betalingen skal
dække statens omkostninger i forbindelse med
betalingsafviklingen. Derimod er det ikke hensigten på
nuværende tidspunkt at indføre brugerbetaling for
afvikling af pligtmæssige betalinger.
(Amts) kommunernes nuværende anvendelse
af OBS betales i henhold til aftale mellem staten og de kommunale
parter fuldt ud af staten.
De selvejende institutioner under staten
betaler i dag samme priser for anvendelsen af SKB som
statsinstitutioner.
Til nr. 13 og 14
De selvejende institutioner under staten
forpligtes med den foreslåede ændring til at anvende
SKB til de af finansministeren nærmere fastsatte
mellemoffentlige afregninger.
Præciseringen betyder, at alle
selvejende institutioner, der i henhold til § 12,
stk. 1 og 3, er omfattet af lov om offentlige betalinger m.v.,
skal benytte SKB til ovennævnte afregninger. Derudover kan
der være tale om en aftalemæssig bestemt benyttelse af
SKB, som typisk vedrører benyttelsen af Statens
LønSystem (SLS).
Til nr. 15
Vedkommende kommune eller region
foreslås at kunne give dispensation for anvendelsen af
bestemmelserne i §§ 1-7 for de selvejende
institutioner, kommunen eller regionen har indgået
driftsoverenskomst med. Vedkommende ressortminister foreslås
efter forhandling med finansministeren at kunne give dispensation
for anvendelsen af bestemmelserne i §§ 1-8 for
selvejende institutioner efter § 12, stk. 3.
Dispensation kan gives fra bestemmelserne om
anvendelsen af:
1) Nemkontoordningen, jf.
§§ 1-6,
2) Elektronisk betalingsforvaltning, jf.
§ 7, og
3) SKB/OBS, jf. § 8.
Dispensationen skal udformes således,
at det fremgår, hvilke af de tre nævnte områder
den omfatter.
For så vidt angår
finansministerens medvirken bemærkes, at dispensation i
høj grad beror på initiativ og vurdering fra
vedkommende ressortminister.
Dispensationer kan tænkes givet til
mindre selvejende institutioner med begrænset
betalingsvolumen og/eller begrænset
systemunderstøttelse af økonomi- og
regnskabsfunktionerne. Som eksempler på sådanne
institutioner kan nævnes undervisningsinstitutioner efter lov
om friskoler og private grundskoler m.v., lov om
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler) og lov om
produktionsskoler samt private gymnasier, hf- og
studenterkurser.
Eksempler på institutioner af
tilsvarende karakter kan findes inden andre
ressortområder.
Til § 2
Til nr. 1
Bestemmelsen i § 2 i lov om
ændring af lov om bemyndigelse til optagelse af
statslån, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov
om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. foreslås
ophævet som konsekvens af, at arbejdsløshedskassernes
anvendelse af OBS ophæves. Bestemmelsen er ikke trådt i
kraft, hvorfor det er mere hensigtsmæssigt at foretage
ophævelsen i ændringsloven i stedet for i de enkelte
love.
Til § 3
Det foreslås, at justeringerne i
Nemkontoordningen, jf. § 1, nr. 1-4 i lovforslaget,
træder i kraft 1. juli 2006.
Det foreslås endvidere, at reglerne om
og hermed udmøntningen af ordningen om elektronisk
ordreafgivelse først skal træde i kraft, når
standarderne og strukturerne herfor er fastlagt.
Ikrafttrædelsen overlades derfor til finansministerens
bestemmelse.
De øvrige ændringer om
anvendelsen af SKB/OBS, foreslås at træde i kraft den
1. januar 2007 samtidig med strukturreformen.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om offentlige betalinger m.v., jf. lov
nr. 1203 af 27. december 2003, som ændret ved § 1 i
lov nr. 527 af 24. juni 2005, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 1. Personer
over 18 år, som i henhold til lov om Det Centrale
Personregister er tildelt et personnummer, og som ikke er
registreret som udrejst af Danmark, skal anvise en konto i et
pengeinstitut (en »Nemkonto«), hvortil offentlige
myndigheder med frigørende virkning kan foretage udbetaling
af pengebeløb. Det samme gælder personer under 18
år, der i henhold til lov om Det Centrale Personregister er
tildelt et personnummer, og som modtager betalinger fra offentlige
myndigheder. Stk. 2. Juridiske personer, som er
tildelt et CVR-nummer efter lov om Det Centrale
Virksomhedsregister, skal anvise en konto i et pengeinstitut,
hvortil offentlige myndigheder med frigørende virkning kan
foretage udbetaling af pengebeløb. Dette gælder
også for en fysisk person, der som arbejdsgiver eller
selvstændig erhvervsdrivende tildeles et CVR-nummer, og for
virksomheder registreret som erhvervsdrivende hos ToldSkat. | | 1. I
§ 1 indsættes efter stk. 2 som nye
stykker: » Stk. 3. Juridiske personer,
som ikke er tildelt et centralt virksomhedsregistreringsnummer
(CVR-nummer) efter lov om Det Centrale Virksomhedsregister, skal
for at kunne modtage betalinger fra en offentlig myndighed 1) være optaget i Det Centrale
Virksomhedsregister efter reglerne om frivillig registrering,
og 2) anvise en Nemkonto efter reglerne i
stk. 2. Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 3
finder ikke anvendelse for juridiske personer, som ikke opfylder
betingelserne for frivillig registrering i Det Centrale
Virksomhedsregister efter lov om Det Centrale Virksomhedsregister
eller bestemmelser fastsat i henhold til loven.« Stk. 3-6 bliver herefter stk. 5-8. |
Stk. 3. Udbetaling til Nemkontoen
finder ikke sted, såfremt en fysisk eller juridisk person har
anvist en anden konto, hvortil en udbetaling skal ske. | | 2. I § 1, stk. 6, som bliver stk.
8, ændres i 1. og 2.
pkt.: »stk. 1 og 2« til: »stk.
1-3«. |
Stk. 4. Anvisningen af en konto efter
stk. 1 eller 2 skal ske senest i forbindelse med den
første udbetaling fra en offentlig myndighed. | | |
Stk. 5. Finansministeren kan
fastsætte regler om, at der i forbindelse med registrering
eller ændring af en registrering i Det Centrale
Personregister, i Det Centrale Virksomhedsregister eller i
ToldSkats register over erhvervsdrivende skal ske meddelelse om en
anvist Nemkonto. | | |
Stk. 6. Finansministeren kan
fastsætte regler om, at andre former for registrering end de
i stk. 1 og 2 nævnte indebærer anvisningspligt.
Ministeren kan endvidere bestemme, at andre end de i stk. 1 og
2 nævnte fysiske og juridiske personer er omfattet af
anvisningspligten. | | |
| | |
§ 2.
€" Stk. 2. Fysiske og juridiske personer
omfattet af § 1, som allerede har anvist en Nemkonto, er
til enhver tid berettiget til at anvise en ny Nemkonto, hvortil der
kan ske udbetalinger fra det offentlige. De oplyste ændringer
har retsvirkning senest fra den tredje bankdag efter
anmeldelsestidspunktet. Stk. 3. | | 3. I § 2,
stk. 2, 2. pkt. , ændres »tredje« til:
»femte«. 4. Efter § 2
indsættes: » § 2 a.
Betalinger til pengeinstitutkonti i udlandet anses for foretaget
rettidigt af det offentlige, uanset de er modtageren i hænde
på et senere tidspunkt end tilsvarende indenlandske
betalinger, hvis 1) de ekspederes samme dag som tilsvarende
betalinger til indenlandske konti, og 2) de tilsvarende indenlandske betalinger er
modtageren i hænde rettidigt.« |
| | |
§ 7.
Finansministeren kan efter forhandling med berørte
myndigheder, herunder de kommunale parter, fastsætte regler
om offentlige myndigheders anvendelse af elektronisk
betalingsforvaltning. Stk. 2.-- | | 5. I § 7,
stk. 1, indsættes efter
»betalingsforvaltning«: », herunder elektronisk
ordreafgivelse«. |
| | |
§ 8.
Finansministeren kan fastsætte regler for betalingsformidling
og afvikling af ind- og udbetalinger mellem staten, kommuner,
amtskommuner og arbejdsløshedskasser. Ministeren kan
herunder bestemme, at kommuner, amtskommuner og
arbejdsløshedskasser skal modtage og afregne betalinger med
staten i et særligt, dertil etableret betalingssystem. | | 6. I § 8,
stk. 1, 1. pkt., ændres »og
arbejdsløshedskasser« til: », selvejende
institutioner m.v. efter § 12, stk. 1, samt
institutioner, foreninger og fonde m.v. efter § 12,
stk. 3«. |
Stk. 2. Afregning af følgende
beløb mellem staten, kommuner og amtskommuner samt
indbetaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag sker gennem en konto
oprettet for hver enkelt kommune og amtskommune i det under
stk. 1 nævnte betalingssystem: 1) Kommunale skatter og kirkelige afgifter i
henhold til lov om kommunal indkomstskat. 2) Tilskud og tilsvar i henhold til lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og
amtskommuner. | | 7. I § 8,
stk. 1, 2. pkt., affattes således: »Ministeren kan herunder bestemme, at kommuner
og regioner skal modtage og afregne betalinger med staten i et
særligt, dertil etableret betalingssystem, Offentligt
Betalingssystem (OBS). Ministeren kan endvidere bestemme, at
selvejende institutioner m.v. efter § 12, stk. 1,
samt institutioner, foreninger, og fonde m.v. efter § 12,
stk. 3, skal modtage og afregne betalinger med staten i
Statens KoncernBetalinger (SKB)« . |
3) Refusionsbeløb og bidrag til
udligningsordningen i henhold til lov om udligning af visse
kommunale og amtskommunale udgifter til merværdiafgift og om
det kommunale momsfond. 4) Beløb, der afregnes til staten i
henhold til lov om fordeling mellem staten, kommunerne og
amtskommunerne af skattenedslaget som følge af
personskattelovens skatteloft. 5) Tilskud i henhold til lov om
trafikstøtte til mindre øer. 6) Statslig refusion af ydelser efter lov om
aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om social service, lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag, lov om social pension, lov om
delpension, lov om individuel boligstøtte og lov om dagpenge
ved sygdom eller fødsel. | | 8. § 8, stk. 2 ,
affattes således: »Finansministeren kan fastsætte regler
om, at afregning af nærmere fastlagte betalinger mellem
staten, kommunerne, regionerne, selvejende institutioner m.v. efter
§ 12, stk. 1, samt institutioner, foreninger og
fonde m.v. efter § 12, stk. 3, skal ske gennem en
konto oprettet for hver enkelt kommune, region, selvejende
institution, institution, forening eller fond.« 9. § 8, stk. 3,
ophæves. Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 3 og
4. |
Stk. 3. Beløb, som de
anerkendte arbejdsløshedskasser opkræver hos
medlemmerne til dækning af arbejdsløshedskassernes
udgifter til medlemsbidrag til staten og bidrag til
Arbejdsmarkedets Tillægspension ved udbetaling af dagpenge
m.v., jf. §§ 76 og 77 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., indsættes på en
konto oprettet for hver enkelt arbejdsløshedskasse i det
under stk. 1 nævnte betalingssystem. | | |
Stk. 4. Finansministeren kan
fastsætte regler om, at Hovedstadens Sygehusfællesskab
og Hovedstadens Udviklingsråd skal anvende det i stk. 1
nævnte betalingssystem | | |
Stk. 5. Rigsrevisor har adgang til at
revidere området for elektronisk betalingsformidling og
afvikling af ind- og udbetalinger efter stk. 1 | | |
| | |
§ 10. -- Stk. 2. På forfaldstidspunktet
for en betaling til staten, som er fastsat afviklet over det
betalingssystem, der nævnes i § 8, stk. 1, kan
staten automatisk foretage hævning af det skyldige
beløb. Dette gælder dog ikke, hvis en kommune eller
amtskommune har meddelt finansministeren, at man ikke ønsker
en sådan hæveadgang. Kommunen eller amtskommunen skal i
så fald betale morarenter ved manglende afvikling af
betalingen på forfaldstidspunktet. Nærmere bestemmelser
herom fastsættes i medfør af § 11. | | 10. I
§ 10, stk. 2, 2. pkt., ændres
»eller region« til: », region eller selvejende
institution m.v.« 11. I
§ 10, stk. 2, 3. pkt., ændres
»eller regionen« til: », regionen eller den
selvejende institution m.v.«. |
| | |
§ 11.
Finansministeren fastsætter regler om hæveadgang og
generelle forretningsvilkår for indskud eller
indestående på kontiene nævnt i
§§ 8-10, hvis ikke andet fremgår af anden
lovgivning. | | 12. I
§ 11 indsættes som 2. pkt. efter
»lovgivning.«: »Finansministeren fastsætter
en betaling for anvendelse af betalingssystemet.« |
| | |
§ 12.
§§ 1-7 omfatter selvejende institutioner m.v., hvis
driftsbudget er optaget på bevillingslov. Stk. 2. §§ 1-7 omfatter
endvidere selvejende institutioner m.v., som en kommune eller
amtskommune har indgået driftsoverenskomst med. Stk. 3. §§ 1-7 og
regler udstedt i medfør heraf skal efter vedkommende
ministers bestemmelse endvidere kunne finde anvendelse for
institutioner, foreninger, fonde m.v., 1) hvis udgifter eller regnskabsmæssige
underskud dækkes ved statstilskud eller ved bidrag, afgift
eller anden indtægt i henhold til lov, eller 2 som modtager kapitalindskud, tilskud,
lån, garanti eller anden støtte fra staten eller en
institution m.v., som er omfattet af nr. 1, såfremt
kapitalindskuddet m.v. har væsentlig betydning for
modtageren. | | 13. I
§ 12, stk. 1, ændres »7«
til: »8«. 14. I
§ 12, stk. 3 , ændres »7«
til: »8«, og »skal efter vedkommende ministers
bestemmelse endvidere kunne finde anvendelse« ændres
til: »finder tillige anvendelse«. 15. I
§ 12 indsættes efter stk. 4 som nye
stykker: » Stk. 5. Vedkommende kommune
eller region kan undtage selvejende institutioner som nævnt i
stk. 2 fra bestemmelserne i §§ 1-7. Stk. 6. Vedkommende minister kan efter
forhandling med finansministeren undtage institutioner, foreninger
og fonde m.v. som nævnt i stk. 3 fra bestemmelserne i
§§ 1-8.« |
Stk. 4. Stk. 1-3 finder dog ikke
anvendelse i det omfang, der i anden lovgivning er regler om
betalingsforvaltning, som ikke er forenelige med loven eller regler
fastsat efter loven. | | |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om ændring af lov om bemyndigelse til
optagelse af statslån, lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v. og lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v.
(Etablering af én afregningskonto samt ny måde at
afregne overskydende selskabsskat på), jf. lov nr. 1042 af
17. december 2002, som ændret ved § 15 i lov nr.
1203 af 27. december 2003, foretages følgende
ændring: |
| | |
§ 2 | | 1. § 2 ophæves. |
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 799 af 24. september 2002, foretages
følgende ændringer: | | |
| | |
1. § 76, stk. 2 og
3, ophæves, og i stedet indsættes: | | |
»Stk. 2. Der oprettes en konto
for hver arbejdsløshedskasse i det betalingssystem, der
etableres efter § 8 i lov om offentlige betalinger
m.v. | | |
Stk. 3. Indestående på
kontoen forrentes med diskontoen. Den enkelte
arbejdsløshedskasse kan indgå aftale med
finansministeren om at binde renten for en periode. Nærmere
vilkår, herunder binding, aftales mellem
arbejdsløshedskassen og finansministeren. Tilskrevne renter
tilfalder arbejdsløshedskassen. Finansministeren
fastsætter nærmere regler om rentetilskrivning samt
vilkår for aftalen efter forhandling med
beskæftigelsesministeren. | | |
Stk. 4. Beløb, som kassen
opkræver hos medlemmerne efter stk. 1, indsættes
på kassens konto i det i stk. 2 nævnte
betalingssystem umiddelbart efter sidste rettidige betalingsdag for
medlemmernes indbetaling af beløbet til kassen. Det samme
gælder for beløb, som kassen opkræver efter
§ 77, stk. 7. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet kan efter forhandling med
Landsarbejdsrådet fastsætte regler om, at
arbejdsløshedskasser med kvartalsvis opkrævning forud
kun skal indsætte 1/3 af beløbet i begyndelsen af hver
måned på kassens konto i det under stk. 2
nævnte betalingssystem. Direktøren kan endvidere efter
forhandling med Landsarbejdsrådet fastsætte regler om
fradrag i indbetalingen som følge af restancer
vedrørende medlemsbidrag. | | |
Stk. 5. Sker indsættelse af
beløb på kassens konto i det nævnte
betalingssystem, jf. stk. 2, ikke rettidigt, skal kassen
betale renter af beløbet til staten for hver påbegyndt
måned fra forfaldsdagen med 1/12 af den aktuelt
gældende morarente, der er fastsat efter rentelovens
§ 5. | | |
Stk. 6. Beløb efter
stk. 1, 1. pkt., indbetales til staten månedsvis bagud
fra kassens konto i det nævnte betalingssystem og
udgør for hver måned 1/12 af det årlige
beløb afrundet til nærmeste hele kronebeløb.
Beløb opkrævet efter § 77, stk. 7,
indbetales til staten månedsvis bagud fra kontoen med 1/12 af
det årlige beløb afrundet til nærmeste hele
kronebeløb med henblik på indbetaling til
Arbejdsmarkedets Tillægspension efter regler fastsat i
henhold til § 85 c, stk. 6, jf. § 85 c,
stk. 5. | | |
Stk. 7. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet fastsætter efter forhandling med
Landsarbejdsrådet nærmere regler om de i stk. 4-6
nævnte forhold.« | | |
| | |
2. I § 77,
stk. 7, ændres »kan kassen opkræve et
særligt bidrag« til: »opkræver kassen et
særligt bidrag, jf. § 85 c, stk. 5«. | | |