L 17 Forslag til lov om ændring af lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse og barselorlov m.v.

(Definitioner af forskelsbehandling, chikane og seksuel chikane, ophævelse af lofter for godtgørelse m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 05-10-2005

Fremsættelse: 05-10-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l17_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (5. oktober 2005)

 

 

Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse og barselorlov mv. (Definitioner af forskelsbehandling, chikane og seksuel chikane, ophævelse af lofter for godtgørelse mv.)

(Lovforslag nr. L 17).

Forslaget gennemfører EU-direktivet fra 2002, Rådets direktiv 2002/73/EF, der ændrer ligebehandlingsdirektivet fra 1976. Samtidig præciseres retten til tilbagevenden efter forældreorlov i overensstemmelse med § 2, stk. 5, i Rammeaftalen om Forældreorlov, jf. hertil Rådets direktiv 96/34/EF af 3. juni 1996 om den rammeaftale vedr. forældreorlov, der er indgået af UNICE, CEEP og EFS. Ændringen har til formål at effektivisere EU-retten på kønsligestillingsområdet. Ændringen af ligebehandlingsdirektivet bringer herunder direktivet om kønsligestilling i overensstemmelse med dels det etniske ligebehandlingsdirektiv og beskæftigelsesdirektivet (implementeret i dansk ret ved forskelsbehandlingsloven), dels den omfattende EU-praksis fra de seneste 20 år.

Lovforslaget indsætter definitioner af direkte og indirekte forskelsbehandling, chikane og sexchikane. Det lovfæstes, at forskelsbehandling også omfatter chikane, sexchikane og instruktion om forskelsbehandling.

Princippet om mainstreaming indføres for offentlige myndigheder på lovens område.

Forbud mod forskelsbehandling udvides til også at finde anvendelse i forbindelse med medlemskab af faglige organisationer samt branche- og erhvervsorganisationer.

Retten til at vende tilbage til samme eller tilsvarende arbejde for forældre, der har udnyttet deres ret til fravær efter lovens § 7, lovfæstes.

Adgangen til at fravige ligebehandlingsprincippet efter lovens § 13, stk. 1, præciseres, således at det almindelige princip fra EU-retten om proportionalitet fremgår direkte.

Beskyttelsen af forskelsbehandling i § 15, stk. 1, udvides til ikke blot at gælde mod afskedigelse, men også ved enhver anden ufordelagtig behandling eller følge (repressalie), når der er fremsat krav om ligebehandling.

Lovens maksimumgrænser for godtgørelse, der kan tildeles i forbindelse med overtrædelse af ligebehandlingsloven, ophæves.

Forslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for staten eller erhvervslivet.

Ændringsdirektivet er et minimumsdirektiv og dermed mindsteregler for retsbeskyttelsen på området. Desuden er lovforslaget i overensstemmelse med det danske princip om minimumsimplementering, det vil sige, at lovforslaget ikke går videre end det underliggende direktiv kræver.

Forslaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg anbefale lovforslaget til Tingets velvillige behandling.