Skriftlig fremsættelse (1. marts
2006)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven og forskellige andre love (Politi- og
domstolsreform)
(Lovforslag nr. L 168).
1. Med dette lovforslag lægges
der op til den største samlede reform af politiets og
domstolenes forhold i nyere tid. Det centrale mål er at
styrke og udvikle politiets og domstolenes evne til at varetage
deres opgaver i overensstemmelse med nye krav og muligheder, og det
er således et hovedsigte med forslaget at skabe de bedst
mulige rammer for, at politiets og domstolenes opgaver kan
løses med en ensartet høj faglig kvalitet overalt i
landet og med en fleksibel, serviceorienteret og effektiv
tilrettelæggelse af arbejdet.
Et bærende hensyn er, at de decentrale
led i organisationerne €" politikredsene og byretterne €"
bør styrkes og have tilført flere
ansvarsområder. Det foreslås at etablere
væsentligt større politikredse og byretter, og dermed
skabes det nødvendige ressourcemæssige grundlag for,
at mere reel beslutningskompetence og flere opgaver kan flyttes til
det lokale niveau, dvs. til politikredsene og til byretterne.
Det samlede lovforslag bygger på et
omfattende forarbejde i flere forskellige sagkyndige udvalg, hvis
betænkninger alle har været i høring hos
berørte myndigheder, organisationer mv. Den foreslåede
politireform bygger især på anbefalingerne i
Visionsudvalgets rapport om "Fremtidens politi", der blev
offentliggjort i maj 2005. Den foreslåede domstolsreform
bygger navnlig på betænkning nr. 1398/2001 fra
Domstolenes Strukturkommission, Retsplejerådets
betænkninger nr. 1352/1998, 1401/2001 og 1436/2004, og
betænkning nr. 1461/2005 fra Tinglysningsudvalget.
2. Den foreslåede
politireform vedrører i første række en
modernisering af politiorganisationens struktur og af den
måde, politiet ledes og styres på.
De foreslåede lovændringer
indebærer en grundlæggende nyordning af politiets
ledelsesstruktur mv. og af politikredsstrukturen samt en
ændring af reglerne om politiets samarbejde med
lokalsamfundet. I tilknytning hertil vil der administrativt blive
gennemført ændringer for politiet og
anklagemyndigheden på en række andre områder, og
hovedlinjerne i disse nyordninger er nærmere beskrevet i
lovforslagets bemærkninger. Der vil i takt med
gennemførelsen af den foreslåede reform blive frigjort
et betydeligt antal betjente fra administrative funktioner til
operativt politiarbejde.
Der foreslås en grundlæggende
ændring af politiets specielle og i vidt omfang historisk
begrundede ledelsesstruktur, så der i stedet etableres en
"direktoratsmodel", som svarer til den måde, de fleste andre
store offentlige organisationer i dag ledes og styres på.
Modellen indebærer bl.a., at Rigspolitiet under ansvar over
for justitsministeren skal fungere som en overordnet styrelse for
politiet i hele landet, og at politidirektørerne (cheferne
for politikredsene) vil få væsentligt flere
forvaltningsmæssige og administrative beføjelser end i
dag.
Den foreslåede ændring af
kompetenceforholdene inden for politiet indebærer bl.a., at
politikredsene vil referere til rigspolitichefen og ikke som i dag
direkte til justitsministeren i forbindelse med varetagelsen af
konkrete politiopgaver. Det er forudsat, at justitsministerens
overordnede styring af politiet fremover sker gennem
rigspolitichefen, herunder ved en årlig
direktørkontrakt mv. Det ligger som nævnt i
lovforslaget, at politidirektørerne i vidt omfang vil
få ansvaret for politikredsenes personaleadministration og
økonomiforvaltning inden for de bevillingsmæssige
rammer. Mens det i dag er således, at langt hovedparten af
politikredsenes bevillinger administreres centralt af
rigspolitichefen og kun en mindre del af de enkelte politikredse
selv, vil situationen være den omvendte, når den
foreslåede reform er fuldt gennemført. Det betyder
også, at der i videst muligt omfang skal overføres
ressourcer fra rigspolitichefen til politikredsene. Som det
allerede er forudsat i den nuværende flerårsaftale for
politiet, vil der i endnu højere grad end i dag blive
indført mål- og resultatstyring af politiet.
Med den foreslåede nyordning af
kompetenceforholdene og den foreslåede etablering af
større politikredse er det væsentligt, at
rigspolitichefen og politidirektørerne mødes
jævnligt for bl.a. at drøfte og koordinere politiets
samlede indsats i hele landet, og det foreslås, at der i
retsplejeloven indføjes en udtrykkelig bestemmelse om en
sådan "koncernledelse" for politiet.
Med lovforslaget lægges der også
op til en nyordning af ledelsesforholdene mv. i anklagemyndigheden,
som indebærer, at rigsadvokaten fremover vil skulle varetage
en række administrative ledelsesbeføjelser samtidig
med, at anklagemyndigheden og politiet på det lokale niveau
forbliver under politidirektørens samlede ledelse.
Rigsadvokaten vil deltage i "koncernledelsens" møder,
når der drøftes administrative spørgsmål
mv., som har betydning for anklagemyndigheden.
I overensstemmelse med Visionsudvalgets
anbefalinger i rapporten "Fremtidens Politi" foreslås det at
sammenlægge de nuværende 54 politikredse til 12 nye
politikredse. Det foreslås at oprette 5 politikredse i
Jylland, 1 politikreds på Fyn, 5 politikredse på
Sjælland og Lolland-Falster og €" som følge af de
helt særlige geografiske forhold €" 1 politikreds
på Bornholm.
Det er udgangspunktet, at de eksisterende
tjenestesteder (politistationer mv.) opretholdes. Det bør
som udgangspunkt i vidt omfang overlades til de lokale ledelser i
de foreslåede politikredse at beslutte, hvilke
politistationer i kredsen der skal være døgnåbne
for borgerhenvendelser. I store byer vil der i højere grad
kunne være anledning til at holde politistationen
døgnåben, end hvis der er tale om en politistation i
en mindre by. Der vil således kunne lægges vægt
på ressourcemæssige hensyn, og vurderingen af, om en
politistation bør være døgnåben, vil
løbende kunne ændres og tilpasses efter de lokale
behov og erfaringer.
De ovenfor omtalte hovedpunkter i
politireformen €" ændring af ledelsesstrukturen og
ændring af kredsstrukturen €" har indbyrdes
sammenhæng i den forstand, at økonomisk og
administrativt ansvar kun kan decentraliseres til politikredsene,
hvis disse får tilført de nødvendige
ressourcer, og at det er nødvendigt at overføre
økonomiske og administrative beføjelser til kredsene,
hvis disse skal kunne bruge de øgede ressourcer, som er en
følge af den foreslåede kredsreform.
Regeringen lægger afgørende
vægt på, at der i befolkningen og de nye kommuner kan
være tillid til, at politiet efter gennemførelsen af
den foreslåede reform vil bevare et indgående kendskab
til, hvad der rører sig i lokalsamfundet, og vil engagere
sig aktivt og professionelt i det lokale samarbejde og det
kriminalitetsforebyggende arbejde i den enkelte kommune.
Politiet i den enkelte kreds vil i givet fald
fremover have øgede muligheder for hurtigt at målrette
indsatsen de steder i kredsen, hvor der er særlige problemer,
og politiet vil også være til stede på de
forskellige politistationer i kredsen. Det er således
forudsat, at der vil være et stærkt lokalpoliti, der
sammen med beredskabstjenesten vil skulle møde på
arbejde på de lokale stationer (både hovedstationen og
de øvrige politistationer) i politikredsen. Lokalpolitiet
vil varetage en stor del af de politiopgaver, der indebærer
umiddelbar kontakt mellem borgerne og politiet, herunder i forhold
til de kriminalitetsformer, som generelt er mest generende for
borgerne i hverdagen, f.eks. indbrud, hærværk og vold.
Det vil også være en naturlig opgave for lokalpolitiet
at varetage de løbende formelle og uformelle kontakter med
de enkelte kommuner og det øvrige lokalsamfund mv.,
især deltagelsen i SSP-samarbejde og andet
kriminalitetsforebyggende arbejde, samt efterforskningen af
kriminalitet, som er særligt knyttet til et
lokalmiljø.
For samtidig at styrke de formelle rammer om
det lokale samarbejde foreslås det, at de nuværende
lokalnævn nedlægges og erstattes af et nyt
kredsråd for hver politikreds, hvor politidirektøren
og borgmestrene i de kommuner, som politikredsen omfatter, skal
deltage. Kredsrådet skal efter forslaget bl.a. drøfte
alle spørgsmål af almindelig karakter
vedrørende politiets virksomhed og organisation i
politikredsen, herunder bl.a. kriminalitetsudviklingen og den
lokale kriminalitetsforebyggelse mv. Det foreslås, at
politidirektøren desuden skal afgive en årlig
skriftlig redegørelse til kredsrådet vedrørende
politiets virksomhed i det forløbne år, og at
kredsrådet skal drøfte en egentlig lokal
samarbejdsplan, som udarbejdes af politidirektøren en gang
om året. Samarbejdsplanen skal offentliggøres efter
drøftelsen i kredsrådet, og den vil beskrive det
konkrete lokale samarbejde i politikredsen mellem politi, kommuner,
organisationer og foreninger, borgergrupper mv.
I forbindelse med etableringen af de
foreslåede store politikredse vil politiets beredskab
(døgnvagttjeneste) blive moderniseret og effektiviseret. Der
vil blive etableret en central vagtcentral i hver politikreds, der
dækker hele kredsen, og som €" understøttet af ny
teknologi €" modtager alle opkald og disponerer over det
samlede antal patruljevogne mv. i kredsen. Etableringen af
én vagtcentral for politikredsen vil kunne frigøre
personaleressourcer, der hidtil har været anvendt til
vagthavendefunktioner mv., til aktiv patruljering eller andet
politiarbejde. Det kørende beredskab vil udgå fra de
forskellige politistationer, men patruljevognene og det
pågældende politipersonale vil kunne anvendes over hele
politikredsen og indsættes, hvor der er behov for det.
Rigspolitiet og politidirektørerne vil skulle
fastsætte mål for politiets responstider mv. overalt i
kredsen, også i yderområderne, og responstiderne vil
løbende blive målt.
Som led i nyordningen af politiet vil visse
opgaver uden tilknytning til politiets kerneopgaver blive
søgt overført fra politiet til andre myndigheder. Det
vil f.eks. kunne dreje sig om opgaver vedrørende
næringsbreve til visse erhverv, håndtering af udsat
bohave og hittegods og visse opgaver på
dyrevelfærdsområdet.
Der lægges op til en markant styrkelse
af politiets it-systemer mv. og til fortsat udvikling af nye
teknologiske redskaber med henblik på en bedre og mere
effektiv betjening af borgere og virksomheder.
Der lægges også op til en
modernisering af politiets personale- og ledelsespolitik bl.a. med
fokus på at styrke specialistkompetencer i politiet og
på generelle ledelseskompetencer ved ansættelse og
uddannelse af ledere på alle niveauer. Det foreslås
endvidere at ophæve retsplejelovens krav om, at
politimesteren (politidirektøren) skal have juridisk
embedseksamen.
Med henblik på at styrke politiets
uddannelse og kompetenceudvikling vil der blive nedsat
arbejdsgrupper bl.a. med deltagelse fra universiteterne og det
øvrige almindelige uddannelsessystem og fra
politiuddannelserne i de øvrige nordiske lande, der vil
få til opgave at udarbejde et oplæg til en reform af
politiets uddannelse.
3. Den foreslåede
domstolsreform vedrører i første række den
måde, domstolssystemet er indrettet og fungerer på. En
række af forslagets enkelte elementer vil på
forskellige måder medvirke til at modernisere og forbedre
domstolsbehandlingen, så domstolene kan bevare og styrke sin
væsentlige rolle som samfundets primære forum for
løsningen af retlige tvister.
Med udgangspunkt i anbefalingerne fra
Domstolenes Strukturkommission foreslås en reform af
retskredsstrukturen, således at de nuværende 82
byretter sammenlægges til 22 nye byretter: 10 retskredse i
Jylland, 1 retskreds på Fyn, 10 retskredse på
Sjælland og Lolland-Falster og €" som følge af de
helt særlige geografiske forhold €" 1 retskreds på
Bornholm. Der vil med enkelte undtagelser være to
byretskredse for hver af de foreslåede nye politikredse.
Etablering af større byretter med flere
medarbejdere vil i sig selv medvirke til at styrke fagligheden og
fremme en hensigtsmæssig udnyttelse af domstolenes
ressourcer, men herudover er denne del af reformen også
nødvendig for, at andre elementer i lovforslaget vil kunne
gennemføres i praksis. Det gælder bl.a. en
ændret instansordning, hvor byretterne bliver den almindelige
førsteinstans i alle sager, indførelse af en
særlig småsagsproces for civile sager om krav under
50.000 kr., indførelse af en mulighed for at behandle
større civile sager i byretten med tre juridiske dommere
(kollegial behandling) samt en nyordning vedrørende
nævningesager, der bl.a. indebærer fuld appeladgang
også med hensyn til afgørelsen af
skyldsspørgsmålet. De enkelte forslag er nærmere
omtalt nedenfor.
Det er forudsat, at særligt
"borgernære" opgaver vil kunne varetages tættere
på borgerne, således at der kan afholdes
retsmøder i lokaler uden for hovedtingstedet bl.a. i
fogedsager og sager vedrørende skifte af dødsboer.
Visse mindre straffesager vil efter omstændighederne
også kunne behandles uden for hovedtingstedet på denne
måde. Det er forudsat, at den lokale embedschef ved samtlige
embeder i samarbejde med Domstolsstyrelsen nøje vurderer
behovet for at afholde retsmøder i sådanne sager uden
for hovedtingstedet, og at der ved afvejningen af de forskellige
hensyn lægges stor vægt på de lokale behov.
Som led i forberedelsen af den kommende
overgang til et fuldt digitaliseret tinglysningssystem, som
Justitsministeriet forventer at fremsætte lovforslag om
senere i denne Folketingssamling, foreslås det endvidere at
oprette en ny specialdomstol for hele landet, Tinglysningsretten,
der gradvis vil skulle overtage tinglysningsopgaven fra byretterne.
Ud fra en samlet vurdering, hvori både regionale og
driftsmæssige hensyn er indgået, har regeringen
besluttet at foreslå Tinglysningsretten placeret i Hobro. Der
er således lagt vægt på bl.a.
rekrutteringsmæssige hensyn, som er påpeget i
høringssvarene over et udkast til lovforslaget.
Det foreslås som ovenfor nævnt at
gennemføre en mere sammenhængende instansordning, hvor
byretterne bliver den almindelige førsteinstans i alle
civile sager og straffesager. Landsretterne og Højesteret
vil i højere grad kunne fungere som overordnede
appelinstanser, der fastlægger praksis i sager af principiel
eller anden vidtrækkende betydning. Der vil være
mulighed for at henvise principielle sager fra byretten til
landsretten som første instans, således at sagen uden
tilladelse fra Procesbevillingsnævnet vil kunne indbringes
for Højesteret som ankeinstans.
Sø- og Handelsretten foreslås
videreført under navnet Handelsretten som en
landsdækkende specialdomstol for visse civile sager i
første instans med direkte appel til Højesteret.
Handelsretten får kompetence til at behandle
erhvervsrelaterede sager inden for et sagligt afgrænset
område, der navnlig omfatter internationale erhvervssager,
principielle erhvervssager, der henvises fra byretten, en
række immaterialretlige sager og civile konkurrencesager.
Det foreslås, at en civil sag i visse
tilfælde skal kunne behandles af tre juridiske dommere i
byretten, f.eks. hvis sagen er af principiel karakter, når
sagens udfald kan få væsentlig betydning for andre end
parterne, eller når sagen rejser særlig omfattende
eller vanskelige retlige eller bevismæssige
spørgsmål. Denne mulighed for såkaldt kollegial
behandling er samtidig en af forudsætningerne for, at
byretterne fremover vil kunne fungere som almindelig første
instans i alle sager. Der lægges endvidere op til i
øget omfang at bruge sagkyndige meddommere ved behandlingen
af civile sager i byretten og landsretten.
Det foreslås at indføre mere
fleksible sagsbehandlingsregler i civile sager. Disse regler vil
bl.a. give retten mulighed for efter det konkrete behov at
gennemføre en mere effektiv sagsstyring også i
større civile sager. Der foreslås også nye
lovregler, som giver mulighed for eventuelt at indføre ny
teknologi i retssagsbehandlingen i væsentligt øget
omfang, bl.a. i forbindelse med afhøringer og/eller
afholdelse af retsmøder.
Det foreslås også at
indføre en særlig forenklet procesform for civile
sager om krav under 50.000 kr. €" en "småsagsproces"
€" med henblik på at gøre det lettere, hurtigere
og billigere for borgere og virksomheder at gennemføre
retssager om mindre krav. Forenklingen i forhold til de almindelige
procesregler består bl.a. i, at retten skal varetage
forberedelsen af sagen, således at der ikke er behov for
advokatbistand ved sagens anlæg og forberedelse, at
der stilles strengere krav om, at eventuel bevisførelse skal
være relevant for afgørelsen af sagen, og at
der indføres forenklede regler om sagkyndig oplysning af
sagen. Der foreslås desuden en forenklet appelbehandling af
sager, der er afgjort i småsagsprocessen. Det foreslås,
at parterne kan aftale, at en sag ikke skal behandles efter
småsagsreglerne.
Endvidere foreslås en nyordning
vedrørende nævningesager, således at
nævningesager fremover skal behandles med 6 nævninger
og 3 juridiske dommere i byretten som første instans og med
9 nævninger og 3 juridiske dommere i landsretten, hvis anken
omfatter beviserne for tiltaltes skyld (bevisanke). Der bliver
således som noget nyt mulighed for i disse sager at få
foretaget en fuldstændig prøvelse af
skyldsspørgsmålet i to instanser. Det foreslås
endvidere, at afgørelsen af skyldsspørgsmålet i
nævningesager skal begrundes i samme omfang som i andre
straffesager, og med henblik herpå foreslås det at
indføre fælles votering mellem nævninger og
juridiske dommere også vedrørende
skyldsspørgsmålet. I sammenhæng hermed
foreslås afstemningsreglerne udformet således, at der i
begge instanser kun kan domfældes, hvis både et flertal
af nævningerne og et flertal af de juridiske dommere stemmer
for det.
Det foreslås, at sager om grov
narkotikakriminalitet undtages fra nævningebehandling, idet
disse sager på grund af deres karakter i praksis er mindre
egnede til nævningebehandling på samme måde som
sager om dokumentfalsk og grove berigelsesforbrydelser mv. (som
allerede i dag er undtaget fra nævningebehandling).
Der foreslås herudover en lovteknisk
omstrukturering af de gældende bestemmelser i retsplejelovens
fjerde bog, tredje-femte afsnit vedrørende tiltale,
domsforhandling og retsmidler mod trufne afgørelser i
straffesager.
4. Som ovenfor nævnt er
forslaget om at etablere større politikredse og
større retskredse en forudsætning for, at andre
centrale dele af det samlede reformforslag vil kunne
gennemføres i praksis.
Ved udformningen af forslaget til en ny
politikredsstruktur er det lagt til grund, at der skal være
tale om nogenlunde lige store kredse, der har mindst ca. 400.000
indbyggere og mindst ca. 700-800 medarbejdere. Det er vigtigt, at
kredsene (med undtagelse af Bornholm og København) bliver
omtrent lige store, så det bliver muligt at yde
politibetjening på et ensartet højt niveau overalt i
landet. Et indbyggertal på mindst ca. 400.000 er
nødvendigt for at sikre et samlet sagsantal i kredsen, som
er stort nok til, at det bliver muligt at opbygge de rutiner og
specialistkompetencer i den enkelte politikreds, som er en
forudsætning for, at kredsen som udgangspunkt kan klare alle
sine opgaver selv. Et medarbejderantal på mindst ca. 700-800
er nødvendigt for at sikre tilstrækkelig fleksibilitet
og ressourcemæssigt råderum, således at politiet
i den enkelte politikreds bl.a. kan arbejde mere problemorienteret,
kan løse flere store opgaver på en gang og kan
prioritere ressourceanvendelsen inden for kredsen efter de lokale
behov.
Ved udformningen af forslaget til en ny
retskredsstruktur er det lagt til grund, at der i hver byretskreds
€" med undtagelse af Bornholm €" skal være en
tilstrækkelig sagsmængde mv. til, at der kan være
ansat mindst 6-8 udnævnte dommere (og et hertil svarende
antal dommerfuldmægtige og retsassessorer) ved den
pågældende byret. Dette antal må bl.a. antages at
være nødvendigt for, at man ved det enkelte embede kan
klare samtidig at behandle f.eks. en nævningesag med 3
dommere og en stor civil sag med 3 dommere og sideløbende
behandle alle rettens øvrige sager.
Det er således meget væsentligt
for sammenhængen i den foreslåede reform, at de nye
politikredse og retskredse størrelsesmæssigt opfylder
de nævnte minimumskrav. Betydningen heraf er også
blevet fremhævet i en række høringssvar over et
udkast til lovforslaget.
Ved udformningen af forslaget til den konkrete
afgrænsning af de nye politikredse og retskredse har
Justitsministeriet lagt vægt på geografiske forhold med
udgangspunkt i den kommunale struktur, der etableres den 1. januar
2007 som led i kommunalreformen, idet der endvidere er lagt
vægt på, at kommuner og retskredse ikke bør
deles mellem flere politikredse, og at en kommune som udgangspunkt
ikke bør deles mellem flere retskredse.
Ved overvejelserne om, hvor
hovedpolitistationen i de enkelte politikredse bør
placeres, har Justitsministeriet bl.a. lagt vægt på, at
hovedpolitistationen bør placeres i en by, som politifagligt
og/eller regionalt må anses som et naturligt centrum i
politikredsen. Endvidere bør hovedpolitistationen placeres i
samme by som hovedtingstedet for en af de byretter, som
politikredsen omfatter, dels af ressourcemæssige grunde, idet
politi og anklagemyndighed ellers vil skulle anvende flere
ressourcer på transport, dels under hensyn til at der vil
være tale om en større by med et stort
befolkningsgrundlag. Ved overvejelserne om, hvor hovedtingstedet i
de foreslåede retskredse bør placeres, har
Justitsministeriet bl.a. lagt vægt på at sikre den
nødvendige geografiske balance i forhold til bl.a.
befolkningsgrundlag og hovedfærdselsårer mv., og
herudover er der bl.a. lagt vægt på
bygningsmæssige forhold.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at
kredsgrænserne og de placeringer af hovedpolitistationer
og hovedtingsteder, som fremgår af det lovudkast, der har
været i høring, er velbegrundede ud fra de ovenfor
nævnte hensyn, og lovforslaget svarer til lovudkastet
på dette punkt. I forbindelse med høringen over
lovudkastet har Justitsministeriet fra kommuner og lokale
sammenslutninger mv. modtaget en række henvendelser med
ønsker og forslag navnlig om alternative
retskredsinddelinger og placeringen af hovedtingsteder og
hovedpolitistationer. Justitsministeriet har overvejet disse
henvendelser i forbindelse med udformningen af lovforslaget, men
har fundet det rigtigst, at de spørgsmål, der kan
rejses med hensyn til de geografiske forhold, drøftes og
afklares samlet som led i Folketingets behandling af det fremsatte
lovforslag.
5. Idet jeg i øvrigt
tillader mig at henvise til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.