L 167 Forslag til lov om ændring af museumsloven.

(Justering af tilskudsbestemmelse af hensyn til sammenlægning af statsanerkendte museer).

Af: Kulturminister Brian Mikkelsen (KF)
Udvalg: Kulturudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 01-03-2006

Fremsat: 01-03-2006

Lovforslag som fremsat

20051_l167_som_fremsat (html)

L 167 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af museumsloven.(Justering af tilskudsbestemmelse af hensyn til sammenlægning af statsanerkendte museer).

Fremsat den 1. marts 2006 af kulturministeren (Brian Mikkelsen)

Forslag

til

Lov om ændring af museumsloven

(Justering af tilskudsbestemmelse af hensyn til sammenlægning af statsanerkendte museer)

 

§ 1

I museumsloven, lov nr. 473 af 7. juni 2001, som senest ændret ved lov nr. 1403 af 21. december 2005, foretages følgende ændring:

1. I § 15, stk. 4, indsættes efter 2. pkt .:

»Ved sammenlægning af to eller flere statsanerkendte museer kan maksimum forhøjes, således at beregningsgrundlaget for ydelse af statstilskud udgør et beløb, der svarer til summen af de ikkestatslige tilskud til hvert af de statsanerkendte museer, der indgår i sammenlægningen.«

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2007.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Den gældende museumslov er fra 2001. Loven er senest ændret ved lov nr. 1403 af 21. december 2005.

Efter museumslovens § 13 kan kulturministeren statsanerkende et museum som tilskudsberettiget med henblik på, at museet kan indgå med et ansvarsområde i det landsdækkende museumssamarbejde. Såfremt et museum har opnået statsanerkendelse, yder kulturministeren et tilskud til museets drift. Det almindelige statstilskud til museets drift ydes efter lovens § 15.

Hovedformålet med lovforslaget er at justere lovens almindelige tilskudsordning i § 15, således at tilskudsordningen ikke modvirker en udvikling, der kan være ønskelig fra såvel kommunal som statslig side om sammenlægning af statsanerkendte museer. Lovforslaget giver mulighed for, at to eller flere statsanerkendte museer, der lægges sammen, vil kunne opretholde det hidtidige grundlag for det statslige driftstilskud.

En oversigt over de bestemmelser i den gældende lov, som berøres af lovforslaget, følger som bilag 1.

2. Gældende ret

Statens almindelige tilskud til drift af statsanerkendte museer beregnes efter museumslovens § 15. ‰t statsanerkendt museum kan kun oppebære ét statsligt tilskud efter lovens § 15.

Udgangspunktet for det almindelige tilskudssystem er, at det statslige tilskud til drift af et museum beregnes på grundlag af det ikkestatslige tilskud til museet og den på finansloven afsatte bevilling til formålet. Der fastsættes årligt på finansloven såvel et minimum som et maksimum for det ikkestatslige tilskud til det enkelte museum, der indgår i beregningen af det statslige tilskud. Beregningen af tilskuddet sker på grundlag af det senest reviderede regnskab.

3. Baggrund for lovforslaget

Kommunalreformen indebærer, at der i en række kommuner vil blive to eller flere statsanerkendte museer. Der er i museumsloven ikke noget til hinder for, at der i en kommune er to eller flere statsanerkendte museer. Kommunesammenlægninger har imidlertid givet nogle kommunalbestyrelser anledning til at overveje at lægge statsanerkendte museer sammen. Endvidere har nogle museer af egen drift udvist samme interesse. En sammenlægning af statsanerkendte museer kan være hensigtsmæssig for at skabe større og ressourcemæssigt mere solide museer. Endvidere kan denne udvikling være en fordel for samarbejdet mellem de enkelte kommuner og de kulturhistoriske museer i henhold til bestemmelserne i museumslovens kapitel 8 om sikring af kulturarven i forbindelse med den fysiske planlægning og forberedelse af konkrete jordarbejder m.v.

Den gældende museumslovs § 15 indebærer, at de museer, som indgår i en sammenlægning, ikke kan opretholde deres statstilskud. En sammenlægning af et antal museer indebærer således, at det sammenlagte museum kun vil kunne oppebære ét statstilskud. De øvrige statstilskud bortfalder ved sammenlægningen. Statstilskuddet til et sammenlagt museum vil således som udgangspunkt blive mindre end de samlede statstilskud før sammenlægningen.

Lovforslaget skal ses i sammenhæng med den ændring af museumsloven, der blev gennemført ved lov nr. 562 af 24. juni 2005, hvorved kommunalreformen blev udmøntet, for så vidt angår museumsområdet. Der blev ved den forudgående lovændring taget højde for, at en ændret kommunestruktur vil få konsekvenser for museumslovens ordning i § 15, stk. 4, om ekstra statstilskud ved en samdriftsaftale mellem flere primærkommuner om driften af en museumsvirksomhed. Det blev vedtaget, at kulturministeren i en overgangsperiode fra den 1. januar 2007 til den 31. december 2010 kan fastsætte regler for fastsættelsen af statstilskud til statsanerkendte museer, der hidtil har været omfattet af primærkommunale samdriftsaftaler.

4. Kulturministeriets overvejelser

Kulturministeriet finder det ikke hensigtsmæssigt, at bestemmelsen om statstilskud kan modvirke en udvikling, der kan være ønskelig fra såvel kommunal som statslig side, om eventuelt at lægge statsanerkendte museer sammen. Det må anses for tvivlsomt, at museer vil blive lagt sammen, hvis den statslige tilskudsordning ikke ændres. Det er formålet med lovforslaget at sikre, at statsanerkendte museer ikke stilles økonomisk ringere i relation til størrelsen af beregningsgrundlaget for det statslige driftstilskud efter museumslovens § 15 ved en sammenlægning, end hvis museerne forbliver hver for sig.

Forslaget indebærer, at maksimum for størrelsen af de ikkestatslige tilskud, der indgår i beregningen af det statslige tilskud, kan forhøjes, når der er tale om et museum, der er resultatet af en sammenlægning af to eller flere statsanerkendte museer.

Det bemærkes, at det følger af § 2, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 952 af 27. november 2002 om museer, at ændring af et statsanerkendt museums ansvarsområde skal forelægges Kulturarvsstyrelsen til godkendelse. Det fremgår af samme bekendtgørelses § 3, stk. 2, at museets vedtægter skal godkendes af museets hovedtilskudsyder. Det er en forudsætning for anvendelse af den foreslåede tilskudsbestemmelse, at ovennævnte bestemmelser følges ved sammenlægning af statsanerkendte museer.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget medfører ikke økonomiske merudgifter eller administrative konsekvenser for det offentlige. Der er tale om en justering af de principper, hvorefter den samlede eksisterende økonomiske tilskudsramme til statsanerkendte museer fordeles. Det er Kulturministeriets vurdering, at det er usandsynligt, at der vil ske sammenlægninger af statsanerkendte museer, hvis tilskudsbestemmelsen ikke ændres.

6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.

Lovforslaget har ingen erhvervsøkonomiske eller -administrative konsekvenser.

7. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

8. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

9. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

10. Hørte myndigheder og organisationer mv.

En oversigt over de myndigheder og organisationer, som lovforslaget sendes til høring hos findes i bilag 2.

11. Sammenfattende skema

Vurdering af lovforslagets konsekvenser

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter

 

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, amt, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, amt, kommune og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1 (§ 15, stk. 4, 3. pkt.)

Formålet med forslaget er at sikre, at statsanerkendte museer ikke stilles økonomisk ringere i relation til størrelsen af beregningsgrundlaget for driftstilskud fra staten ved en sammenlægning, end hvis museerne opretholdes hver for sig. Ved at give mulighed for at forhøje maksimum for det ikkestatslige tilskud kan beregningsgrundlaget for det statslige tilskud til et statsanerkendt museum, der er resultatet af en sammenlægning af to eller flere statsanerkendte museer, svare til summen af de ikkestatslige tilskud, som hidtil er givet til museerne hver for sig.

Til § 2

Det foreslås, at ændringsloven træder i kraft den 1. januar 2007, således at den foreslåede ændring i § 15, stk. 4, kan få virkning for beregningen af statstilskuddet for 2007. Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt falder sammen med kommunalreformens ikrafttræden. Det bemærkes, at beregningen af statstilskuddet for 2007 vil ske på grundlag af det senest reviderede regnskab.


Bilag 1

Oversigt over bestemmelser i den gældende lov, som berøres af lovforslaget

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

§ 15. Tilskud efter den almindelige tilskudsordning fastsættes på grundlag af det ikkestatslige tilskud og den på finansloven afsatte bevilling til formålet. Tilskuddet beregnes på baggrund af det senest reviderede regnskab.

 

 

Stk. 2. Der fastsættes årligt på finansloven et minimum for det ikkestatslige tilskud til det enkelte museum, som indgår i grundlaget for beregning af det statslige tilskud efter stk. 1.

 

 

Stk. 3. Huslejeudgifter, prioritetsrenter og afdrag fradrages i de ikkestatslige tilskud, som indgår i grundlaget for beregning af det statslige tilskud efter stk. 1.

 

 

Stk. 4. Der fastsættes årligt på finansloven et maksimum for størrelsen af det ikkestatslige tilskud til det enkelte museum, som indgår i grundlaget for beregning af det statslige tilskud efter stk. 1. Drives museet af flere primærkommuner i fællesskab, kan dette maksimum forhøjes, således at statstilskuddet udgør et beløb, der svarer til summen af de statstilskud, som det enkelte tilskud fra en tilsluttet kommune kan udløse.

 

 

 

 

Ved sammenlægning af to eller flere statsanerkendte museer kan maksimum forhøjes, således at beregningsgrundlaget for ydelse af statstilskud udgør et beløb, der svarer til summen af de ikkestatslige tilskud til hvert af de statsanerkendte museer, der indgår i sammenlægningen.

Stk. 5. Kulturministeren kan, hvis helt særlige forhold taler herfor, godkende, at statstilskud beregnes på grundlag af ikkestatslige tilskud, der ligger under det minimum, der fastsættes i henhold til stk. 2.

 

 

Stk. 6. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om tilskudsberegningen, herunder regler om flerkommunal samdrift.

 

 

Stk. 7. Kulturministeren kan i forbindelse med indgåelse af regionale kulturaftaler fravige bestemmelserne i stk. 1-6.

 

 

 


Bilag 2

Høringsliste

€" Organisationen Danske Museer

€" Kommunernes Landsforening

€" Amtsrådsforeningen

€" Museumsrådene

€" Rigsrevisionen

€" Justitsministeriet

€" Finansministeriet

€" Indenrigs- og Sundhedsministeriet

€" Miljøministeriet