L 167 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af museumsloven.(Justering af tilskudsbestemmelse af hensyn til
sammenlægning af statsanerkendte museer).
Fremsat den 1. marts 2006 af
kulturministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af museumsloven
(Justering af tilskudsbestemmelse af hensyn
til sammenlægning af statsanerkendte museer)
§ 1
I museumsloven, lov nr. 473 af 7. juni
2001, som senest ændret ved lov nr. 1403 af 21. december
2005, foretages følgende ændring:
1. I § 15, stk. 4,
indsættes efter 2.
pkt .:
»Ved sammenlægning af to eller flere
statsanerkendte museer kan maksimum forhøjes, således
at beregningsgrundlaget for ydelse af statstilskud udgør et
beløb, der svarer til summen af de ikkestatslige tilskud til
hvert af de statsanerkendte museer, der indgår i
sammenlægningen.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den gældende museumslov er fra 2001.
Loven er senest ændret ved lov nr. 1403 af 21. december
2005.
Efter museumslovens § 13 kan
kulturministeren statsanerkende et museum som tilskudsberettiget
med henblik på, at museet kan indgå med et
ansvarsområde i det landsdækkende museumssamarbejde.
Såfremt et museum har opnået statsanerkendelse, yder
kulturministeren et tilskud til museets drift. Det almindelige
statstilskud til museets drift ydes efter lovens
§ 15.
Hovedformålet med lovforslaget er at
justere lovens almindelige tilskudsordning i § 15,
således at tilskudsordningen ikke modvirker en udvikling, der
kan være ønskelig fra såvel kommunal som
statslig side om sammenlægning af statsanerkendte museer.
Lovforslaget giver mulighed for, at to eller flere statsanerkendte
museer, der lægges sammen, vil kunne opretholde det hidtidige
grundlag for det statslige driftstilskud.
En oversigt over de bestemmelser i den
gældende lov, som berøres af lovforslaget,
følger som bilag 1.
2. Gældende ret
Statens almindelige tilskud til drift af
statsanerkendte museer beregnes efter museumslovens § 15.
‰t statsanerkendt museum kan kun oppebære ét
statsligt tilskud efter lovens § 15.
Udgangspunktet for det almindelige
tilskudssystem er, at det statslige tilskud til drift af et museum
beregnes på grundlag af det ikkestatslige tilskud til museet
og den på finansloven afsatte bevilling til formålet.
Der fastsættes årligt på finansloven såvel
et minimum som et maksimum for det ikkestatslige tilskud til det
enkelte museum, der indgår i beregningen af det statslige
tilskud. Beregningen af tilskuddet sker på grundlag af det
senest reviderede regnskab.
3. Baggrund for lovforslaget
Kommunalreformen indebærer, at der i en
række kommuner vil blive to eller flere statsanerkendte
museer. Der er i museumsloven ikke noget til hinder for, at der i
en kommune er to eller flere statsanerkendte museer.
Kommunesammenlægninger har imidlertid givet nogle
kommunalbestyrelser anledning til at overveje at lægge
statsanerkendte museer sammen. Endvidere har nogle museer af egen
drift udvist samme interesse. En sammenlægning af
statsanerkendte museer kan være hensigtsmæssig for at
skabe større og ressourcemæssigt mere solide museer.
Endvidere kan denne udvikling være en fordel for samarbejdet
mellem de enkelte kommuner og de kulturhistoriske museer i henhold
til bestemmelserne i museumslovens kapitel 8 om sikring af
kulturarven i forbindelse med den fysiske planlægning og
forberedelse af konkrete jordarbejder m.v.
Den gældende museumslovs § 15
indebærer, at de museer, som indgår i en
sammenlægning, ikke kan opretholde deres statstilskud. En
sammenlægning af et antal museer indebærer
således, at det sammenlagte museum kun vil kunne
oppebære ét statstilskud. De øvrige
statstilskud bortfalder ved sammenlægningen. Statstilskuddet
til et sammenlagt museum vil således som udgangspunkt blive
mindre end de samlede statstilskud før
sammenlægningen.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med
den ændring af museumsloven, der blev gennemført ved
lov nr. 562 af 24. juni 2005, hvorved kommunalreformen blev
udmøntet, for så vidt angår
museumsområdet. Der blev ved den forudgående
lovændring taget højde for, at en ændret
kommunestruktur vil få konsekvenser for museumslovens ordning
i § 15, stk. 4, om ekstra statstilskud ved en
samdriftsaftale mellem flere primærkommuner om driften af en
museumsvirksomhed. Det blev vedtaget, at kulturministeren i en
overgangsperiode fra den 1. januar 2007 til den 31. december 2010
kan fastsætte regler for fastsættelsen af statstilskud
til statsanerkendte museer, der hidtil har været omfattet af
primærkommunale samdriftsaftaler.
4. Kulturministeriets
overvejelser
Kulturministeriet finder det ikke
hensigtsmæssigt, at bestemmelsen om statstilskud kan modvirke
en udvikling, der kan være ønskelig fra såvel
kommunal som statslig side, om eventuelt at lægge
statsanerkendte museer sammen. Det må anses for tvivlsomt, at
museer vil blive lagt sammen, hvis den statslige tilskudsordning
ikke ændres. Det er formålet med lovforslaget at sikre,
at statsanerkendte museer ikke stilles økonomisk ringere i
relation til størrelsen af beregningsgrundlaget for det
statslige driftstilskud efter museumslovens § 15 ved en
sammenlægning, end hvis museerne forbliver hver for sig.
Forslaget indebærer, at maksimum for
størrelsen af de ikkestatslige tilskud, der indgår i
beregningen af det statslige tilskud, kan forhøjes,
når der er tale om et museum, der er resultatet af en
sammenlægning af to eller flere statsanerkendte museer.
Det bemærkes, at det følger af
§ 2, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 952 af 27.
november 2002 om museer, at ændring af et statsanerkendt
museums ansvarsområde skal forelægges
Kulturarvsstyrelsen til godkendelse. Det fremgår af samme
bekendtgørelses § 3, stk. 2, at museets
vedtægter skal godkendes af museets hovedtilskudsyder. Det er
en forudsætning for anvendelse af den foreslåede
tilskudsbestemmelse, at ovennævnte bestemmelser følges
ved sammenlægning af statsanerkendte museer.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske merudgifter eller administrative konsekvenser for
det offentlige. Der er tale om en justering af de principper,
hvorefter den samlede eksisterende økonomiske tilskudsramme
til statsanerkendte museer fordeles. Det er Kulturministeriets
vurdering, at det er usandsynligt, at der vil ske
sammenlægninger af statsanerkendte museer, hvis
tilskudsbestemmelsen ikke ændres.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
erhvervsøkonomiske eller -administrative konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
En oversigt over de myndigheder og
organisationer, som lovforslaget sendes til høring hos
findes i bilag 2.
11. Sammenfattende skema
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amt, kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat, amt,
kommune og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 15, stk. 4, 3.
pkt.)
Formålet med forslaget er at sikre, at
statsanerkendte museer ikke stilles økonomisk ringere i
relation til størrelsen af beregningsgrundlaget for
driftstilskud fra staten ved en sammenlægning, end hvis
museerne opretholdes hver for sig. Ved at give mulighed for at
forhøje maksimum for det ikkestatslige tilskud kan
beregningsgrundlaget for det statslige tilskud til et
statsanerkendt museum, der er resultatet af en sammenlægning
af to eller flere statsanerkendte museer, svare til summen af de
ikkestatslige tilskud, som hidtil er givet til museerne hver for
sig.
Til § 2
Det foreslås, at ændringsloven
træder i kraft den 1. januar 2007, således at den
foreslåede ændring i § 15, stk. 4, kan
få virkning for beregningen af statstilskuddet for 2007. Det
foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt falder sammen med
kommunalreformens ikrafttræden. Det bemærkes, at
beregningen af statstilskuddet for 2007 vil ske på grundlag
af det senest reviderede regnskab.
Bilag 1
Oversigt over bestemmelser i den
gældende lov, som berøres af lovforslaget
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
§ 15. Tilskud efter den
almindelige tilskudsordning fastsættes på grundlag af
det ikkestatslige tilskud og den på finansloven afsatte
bevilling til formålet. Tilskuddet beregnes på baggrund
af det senest reviderede regnskab. | | |
Stk. 2. Der fastsættes
årligt på finansloven et minimum for det ikkestatslige
tilskud til det enkelte museum, som indgår i grundlaget for
beregning af det statslige tilskud efter stk. 1. | | |
Stk. 3. Huslejeudgifter,
prioritetsrenter og afdrag fradrages i de ikkestatslige tilskud,
som indgår i grundlaget for beregning af det statslige
tilskud efter stk. 1. | | |
Stk. 4. Der fastsættes
årligt på finansloven et maksimum for størrelsen
af det ikkestatslige tilskud til det enkelte museum, som
indgår i grundlaget for beregning af det statslige tilskud
efter stk. 1. Drives museet af flere primærkommuner i
fællesskab, kan dette maksimum forhøjes, således
at statstilskuddet udgør et beløb, der svarer til
summen af de statstilskud, som det enkelte tilskud fra en
tilsluttet kommune kan udløse. | | |
| | Ved sammenlægning af to eller flere
statsanerkendte museer kan maksimum forhøjes, således
at beregningsgrundlaget for ydelse af statstilskud udgør et
beløb, der svarer til summen af de ikkestatslige tilskud til
hvert af de statsanerkendte museer, der indgår i
sammenlægningen. |
Stk. 5. Kulturministeren kan, hvis
helt særlige forhold taler herfor, godkende, at statstilskud
beregnes på grundlag af ikkestatslige tilskud, der ligger
under det minimum, der fastsættes i henhold til
stk. 2. | | |
Stk. 6. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om tilskudsberegningen,
herunder regler om flerkommunal samdrift. | | |
Stk. 7. Kulturministeren kan i
forbindelse med indgåelse af regionale kulturaftaler fravige
bestemmelserne i stk. 1-6. | | |
Bilag 2
Høringsliste
€" Organisationen Danske Museer
€" Kommunernes Landsforening
€" Amtsrådsforeningen
€" Museumsrådene
€" Rigsrevisionen
€" Justitsministeriet
€" Finansministeriet
€" Indenrigs- og Sundhedsministeriet
€" Miljøministeriet