L 166 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af ophavsretsloven. (Tekniske foranstaltninger og revision af
blankbåndsordningen).
Fremsat den 1. marts 2006 af
kulturministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af ophavsretsloven
(Tekniske foranstaltninger og revision af
blankbåndsordningen)
§ 1
I lov om ophavsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 725 af 6. juli 2005, som senest
ændret ved lov nr. 1430 af 21. december 2005, foretages
følgende ændringer:
1.§ 40 affattes
således:
" § 40. Vederlaget
udgør for 2006 pr. minut spilletid for analoge lydbånd
0,0603 kr. og for analoge videobånd 0,0893 kr.
Stk. 2. Vederlaget udgør for
2006 for digitale lydmedier 1,88 kr. pr. stk., for digitale
billedmedier 3 kr. pr. stk. og for digitale hukommelseskort
4,28 kr. pr. stk.
Stk. 3. De i stk. 1 og 2
nævnte vederlag reguleres fra 2007 årligt med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent."
2. I § 67, stk. 2,
ændres "34, 47" til: "34, 39- 47".
3. I § 69, stk. 3,
ændres "§§ 28 og 31- 33" til:
"§§ 28, 31, 32 og 39- 46".
4.§ 89, stk. 3,
ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne eller Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvist i kraft for
Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de
særlige færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den gældende ophavsretslov er fra 1995
og er ændret flere gange, senest ved lov nr. 1430 af 21.
december 2005.
Ved lov nr. 1051 af 17. december 2002
indførtes reglerne om forbud mod omgåelse af tekniske
foranstaltninger m.v. (kopispærringer). Samtidig
indførtes en revisionsklausul, hvorefter forslag til
revision af disse regler skal fremsættes for Folketinget
senest i folketingsåret 2005-06.
Ved lov nr. 997 af 9. december 2003
ændredes reglerne om vederlag for eksemplarfremstilling til
privat brug €" den såkaldte blankbåndsordning. Der
blev også i den forbindelse indført en
revisionsklausul, hvorefter ordningen skal revideres samtidig med
revisionen af reglerne om tekniske foranstaltninger m.v., dvs.
senest i folketingsåret 2005-06.
Det fremgår endvidere af aftale om
finansloven for 2006, at regeringen og Dansk Folkeparti er enige om
at nedsætte afgiften på blanke dvd€™er efter
drøftelse med de involverede parter.
Hovedformålet med dette lovforslag er
at opfylde de nævnte revisionsbestemmelser og
finanslovsaftalens punkt om blanke dvd€™er. Herudover
har lovforslaget til formål at inddrage billedoptagelser og
radio- og fjernsynsudsendelser i blankbåndsordningen.
Loven foreligger i sin nuværende
skikkelse som lovbekendtgørelse nr. 725 af 6. juli 2005 som
senest ændret ved lov nr. 1430 af 21. december 2005. En
oversigt over de bestemmelser i den gældende lov, som
berøres af lovforslaget, følger som bilag
1.
2. Ophævelse af
revisionsbestemmelsen vedrørende tekniske foranstaltninger
m.v.
2.1. Gældende ret
Det følger af ophavsretslovens
§ 89, stk. 3, at forslag til revision af
§§ 75 c og 75 d skal fremsættes for
Folketinget senest i folketingsåret 2005-06.
§ 75 c beskytter tekniske
foranstaltninger m.v., hvilket typisk vil sige kopispærringer
på henholdsvis fysiske cd€™er og dvd-film m.v.
Reglen indeholder et forbud mod omgåelse af
kopispærringer med henblik på kopiering samt et forbud
mod fremstilling og omsætning m.v. af hjælpemidler, der
kan bruges til omgåelse.
§ 75 d regulerer forholdet mellem
beskyttelsen af de tekniske foranstaltninger på fysiske
produkter og visse undtagelser fra rettighedshavernes
enerettigheder. Det følger af bestemmelsens stk. 1, at
Ophavsretslicensnævnet på begæring kan
pålægge rettighedshavere, som har anvendt
kopispærringer i forhold til deres produkter, at
muliggøre kopiering af disse produkter i henhold til visse
undtagelsesbestemmelser, fx undtagelser til fordel for syns- og
hørehandicappede, undervisningsinstitutioner og biblioteker.
Efter § 75 d, stk. 2, finder bestemmelsen i
stk. 1 kun anvendelse i det omfang, rettighedshaveren ikke ved
frivillige foranstaltninger har sikret, at brugeren uanset
anvendelsen af kopispærringer kan drage fordel af de
nævnte undtagelsesbestemmelser. Ordningen omfatter ikke
bestemmelsen i § 12 om privatkopiering.
2.2. Baggrunden for forslaget
Reglerne om tekniske foranstaltninger blev
indført i december 2002 for at gennemføre art. 6 i
direktiv 2001/29/EF af 22. maj 2001 om harmonisering af visse
aspekter af ophavsret og beslægtede rettigheder i
informationssamfundet (herefter: infosoc-direktivet). Der var tale
om regler af en ny karakter i forhold til de traditionelle
ophavsretsregler. Samtidig havde man endnu ikke overblik over
anvendelsen af de tekniske foranstaltninger.
Desuden skulle Kommissionen i henhold til
infosoc-direktivets art. 12, stk. 1, senest den 22. december
2004 fremlægge en rapport om direktivets anvendelse. For
så vidt angår art. 6 om retlig beskyttelse af tekniske
foranstaltninger skulle Kommissionen specielt undersøge, om
disse regler giver et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, og
om handlinger, der er lovlige, påvirkes negativt af
anvendelsen af effektive tekniske foranstaltninger. Om
nødvendigt skulle Kommissionen fremsætte forslag til
ændringer af direktivet.
Dette var baggrunden for, at det ved
Folketingets behandling af lovforslaget til gennemførelse af
infosoc-direktivet blev besluttet, at kulturministeren skulle
følge udviklingen på området med henblik
på at tage bestemmelserne i §§ 75 c og 75 d op
til revision senest i folketingsåret 2005-06. Særligt
om bestemmelsen i § 75 d, stk. 2, fremgår det
af lovbemærkningerne, at Kulturministeriet nøje vil
følge udviklingen med henblik på at konstatere, om de
fornødne aftaler indgås, således at tekniske
spærringer ikke stiller sig hindrende i vejen for udnyttelsen
i henhold til de i § 75 d, stk. 1, nævnte
undtagelsesbestemmelser. Revisionsklausulen indebærer, at det
skal vurderes, om der er behov for at ændre reglerne på
baggrund af de indhøstede erfaringer i Danmark og EU, ikke
mindst på baggrund af den nævnte rapport fra
Kommissionen.
Kulturministeriet afholdt den 23. marts 2005
en konference til evaluering af bl.a. reglerne om beskyttelse af
tekniske foranstaltninger.
I den forbindelse støttede
rettighedshaverne de gældende regler. Rettighedshaverne mener
ikke, at det bør være lovligt at omgå tekniske
foranstaltninger med henblik på privatkopiering. De oplyste,
at anvendelsen af kopispærringer på cd€™er
er faldende og i øvrigt ikke særlig udbredt; 17 % af
pladeselskaberne har tidligere anvendt kopispærringer, men er
ophørt hermed; 91% af pladeselskaberne bruger ikke
kopispærringer i dag. Rettighedshaverne oplyste desuden, at
de kopispærringer, som har været anvendt
på cd€™er siden 2002, ikke har givet anledning til
problemer for forbrugerne.
Efter konferencen har IFPI Danmark, hvis
medlemmer repræsenterer rettighederne til ca. 95 % af alle
udgivne lydoptagelser i Danmark, oplyst, at deres samlede brug af
kopispærringer på fysiske produkter er under 15 %. IFPI
Danmark har desuden oplyst, at de anbefaler deres medlemmer at
indrette eventuelle fremtidige kopispærringer således,
at de i videst muligt omfang giver brugerne mulighed for at
fremstille enkelte kopier til personligt brug.
På konferencen blev det af Digital
Forbruger Danmark og IT-Politisk Forening anført, at
beskyttelsen af kopispærringerne er problematisk, bl.a. fordi
rettighedshaverne dermed kan styre brugen af lovligt erhvervede
værker. Fx er det uheldigt, at der ikke kan foretages privat
sikkerhedskopiering. Dette er et synspunkt, der deles af
Forbrugerrådet. Styringen indebærer desuden, at
forbrugerne ikke frit kan vælge afspiller, hvilket
svækker konkurrencen på markedet. Digital Forbruger
Danmark og IT-Politisk Forening mener, at reglerne bør
ændres, således at det bl.a. bliver tilladt at
fremstille et begrænset antal kopier af lovligt erhvervede
værker til brug inden for privatsfæren på
afspillere efter frit valg.
Videnskabsministeriet anførte, at
tekniske foranstaltninger ikke må føre til, at
forbrugerne ikke kan flytte digitalt indhold fra en afspiller til
en anden. Derfor er det nødvendigt, at branchen udvikler
fælles standarder. Inkompatibilitet og manglende
interoperabilitet mellem tekniske foranstaltninger bør
resultere i, at forbrugerne sikres ret til selv at skabe
interoperabilitet, så indhold kan benyttes på
forskellige afspillere. Det er Videnskabsministeriets vurdering, at
tekniske foranstaltninger benyttes i stigende omfang på
markedet for salg af online-musik, og at stigningen vil
fortsætte. Kopispærringssystemerne vil dog i en
længere periode fremover være inkompatible med
manglende interoperabilitet til følge.
En arbejdsgruppe under Teknologirådet
har i efteråret 2005 afgivet en rapport med titlen:
Digitale rettigheder i informationssamfundet €" muligheder
og udfordringer for borgernes adgang til information.
Arbejdsgruppen har bl.a. anbefalet, at Folketinget i forbindelse
med revisionen af ophavsretslovens §§ 75 c og 75 d
overvejer, om det er ønskeligt at påvirke udviklingen
af de tekniske foranstaltninger i retning af en standardisering, og
om der skal stilles visse krav til de tekniske foranstaltninger,
der anvendes af offentlige informationsudbydere.
2.3. Kulturministeriets overvejelser
og forslag
Det er Kulturministeriets indtryk, at den
danske gennemførelse af infosoc-direktivets art. 6 ikke har
givet anledning til særlige problemer; der har fx så
vidt vides ikke været retssager om anvendelsen af reglerne
her i landet. Heller ikke Ophavsretslicensnævnet har
behandlet sager efter bestemmelsen i ophavsretslovens
§ 75 d. Fraværet af sager indikerer, at der ikke er
alvorlige tvister på området. Kulturministeriet har
desuden ikke modtaget oplysninger om, at tekniske foranstaltninger
skulle have hindret udnyttelse i henhold til nogen af de i
§ 75 d, stk. 1, nævnte
undtagelsesbestemmelser. Kulturministeriet må således
være af den opfattelse, at hverken rettighedshavere eller
forbrugere har særlige problemer med den danske
gennemførelse af infosoc-direktivets art. 6.
Kulturministeriet har overvejet forbrugernes
forslag om en ret til at omgå tekniske foranstaltninger med
henblik på fremstilling af et begrænset antal kopier af
lovligt erhvervede værker til personlig brug på
afspillere efter eget valg.
Det følger af infosoc-direktivets art.
6, stk. 1, at medlemsstaterne skal indføre en retlig
beskyttelse mod omgåelse af tekniske foranstaltninger. Det
betyder, at der ikke kan indføres en umiddelbar ret til
omgåelse af tekniske foranstaltninger med henblik på
fremstilling af kopier til personlig brug. Direktivet hindrer dog
ikke, jf. art. 6, stk. 4, 2. afsnit, at bestemmelsen i
ophavsretslovens § 75 d udvides til også at omfatte
kopiering til personlig brug. I så fald vil
Ophavsretslicensnævnet skulle tillægges kompetence til
på begæring at pålægge rettighedshaverne at
stille deres cd€™er og dvd€™er m.v.
ubeskyttet til rådighed for kopiering til personlig brug.
I forbindelse med indførelsen af
§ 75 d i 2002 overvejede Kulturministeriet, om
bestemmelsen skulle omfatte kopiering til personlig brug.
Overvejelsen blev beskrevet på følgende måde i
lovbemærkningerne:
"Bestemmelsen i § 75 d
gælder ikke for undtagelsen i ophavsretslovens § 12
om kopiering til privat brug. Efter direktivets art. 6,
stk. 4, jf. betragtning nr. 52, er medlemsstaterne ikke
forpligtede til at gennemføre foranstaltninger i forhold til
rettighedshaverne, når det gælder undtagelsen om
kopiering til privat brug.
Kulturministeriet har overvejet, om
Ophavsretslicensnævnet også for så vidt
angår undtagelsen i lovens § 12 om kopiering til
privat brug skulle tillægges kompetence til at give
rettighedshaverne et pålæg om at stille deres
værker og andre frembringelser m.v. til rådighed for
privatpersoner. Det forventes, at rettighedshaverne i fremtiden i
vid udstrækning vil gøre brug af tekniske
beskyttelsesforanstaltninger til at beskytte deres værker og
frembringelser mod uautoriseret kopiering m.v. Formålet med
infosoc-direktivets art. 6 er at tilskynde rettighedshaverne til at
anvende tekniske løsninger, som kan dæmme op for
kopieringen af digitale værker. Dette formål vil efter
Kulturministeriets opfattelse ikke blive opfyldt, hvis
rettighedshaverne generelt kan blive pålagt at fjerne
kopispærringer fra deres værker. Muligheden for, at
rettighedshaverne kan blive pålagt at stille eksemplarer af
værker og frembringelser i digital form til rådighed
for enhver privatperson, som ønsker at fremstille en digital
kopi til sig selv, ville underminere markedet samt forhindre
kontrol med den ulovlige digitale kopiering. Muligheden for en
tvangsmæssig løsning ville samtidig virke som en
hæmsko for udbredelsen af anvendelsen af tekniske
foranstaltninger. På denne baggrund finder Kulturministeriet,
at der er afgørende hensyn, som taler imod et forslag af
denne art."
Kulturministeriet har genovervejet en
udvidelse af ophavsretslovens § 75 d til at omfatte
kopiering til personlig brug. Formålet med
infosoc-direktivets art. 6 er at tilskynde rettighedshaverne til at
anvende tekniske løsninger, som kan dæmme op for den
ulovlige kopiering af digitale værker. Dette formål vil
efter Kulturministeriets opfattelse ikke blive opfyldt, hvis
rettighedshaverne generelt kunne blive pålagt at fjerne
kopispærringer fra deres værker og stille dem til
rådighed for enhver privatperson, som ønsker at
fremstille en digital kopi til sig selv. På denne baggrund
finder Kulturministeriet fortsat, at der er afgørende
hensyn, som taler imod et forslag af denne art.
I Kulturudvalgets betænkning af 21.
november 2002 over lovforslaget til gennemførelse af
infosoc-direktivet (L19 €" bilag 137) blev kulturministeren
opfordret til at arbejde for at fremme frivillige foranstaltninger,
der gør det muligt for privatpersoner at fremstille kopier
til privat eller personlig brug. Baggrunden for opfordringen var
betragtning nr. 52 i infosoc-direktivets præambel, der
opfordrer til fremme at frivillige foranstaltninger, der gør
det muligt at fremstille kopier til privat og personlig brug.
Kulturministeriet har derfor i sit arbejdsprogram for ophavsretten
af 13. maj 2004 opfordret rettighedshaverne til at sikre, at den
enkelte bruger lovligt kan fremstille fx en enkelt kopi til
personlig brug, uanset anvendelsen af kopispærringer.
Arbejdsprogrammet er distribueret til rettighedshaverne.
Forbrugernes indlæg ved konferencen i foråret 2005 og
de informationer, Kulturministeriet i øvrigt har fået,
tyder imidlertid på, at rettighedshaverne ikke har fulgt
denne opfordring. Formålet med reglerne om
kopispærringer er at forhindre den ulovlige kopiering, men
ikke at forhindre lovlig privatkopiering. Den manglende adgang til
lovlig privatkopiering på grund af kopispærringer vil
indgå i overvejelserne ved fastlæggelsen af den danske
holdning, når direktivet skal revideres.
Kulturministeriet har endvidere overvejet de
anbefalinger, som arbejdsgruppen under Teknologirådet har
fremsat til revisionen af ophavsretslovens §§ 75 c
og 75 d. Da bestemmelserne udgør gennemførelsen af
infosoc-direktivets art. 6 i dansk ret, skal revisionen ske
indenfor rammerne heraf. Det betyder, at §§ 75 c og
75 d også efter revisionen skal opfylde kravene i art. 6. Det
følger af art. 6, at medlemsstaterne skal indføre en
juridisk beskyttelse mod omgåelse m.v. af effektive tekniske
foranstaltninger. Det er således ikke tilstrækkeligt at
beskytte visse foranstaltninger, fx dem der opfylder kravene til en
given standard. Formuleringen af ophavsretslovens
§§ 75 c og 75 d kan derfor ikke bruges til at
påvirke udviklingen i retning af en standardisering af
tekniske foranstaltninger.
Teknologirådets anbefaling skal ses i
lyset af infosoc-direktivets betragtning nr. 54, der opfordrer til
at fremme de forskellige systemers kompatibilitet og
interoperabilitet, herunder særligt på globalt plan.
Det betyder, det er overladt til markedets aktører at
arbejde for en global standardisering af tekniske
foranstaltninger.
Det spørgsmål, som
arbejdsgruppen under Teknologirådet har stillet, om der skal
stilles visse krav til de tekniske foranstaltninger, som anvendes
af offentlige informationsudbydere, kan ikke besvares ved en
revision af ophavsretsloven. Ophavsretsloven regulerer ikke, hvilke
krav der skal stilles til offentlige informationsudbydere.
Kulturministeriet og Videnskabsministeriet har iværksat et
samarbejde på området.
Den rapport, som Kommissionen skulle
fremlægge i december 2004 om bl.a. reglerne om beskyttelse af
tekniske foranstaltninger, er endnu ikke kommet. Det er
således ikke på nuværende tidspunkt muligt med
sikkerhed at sige noget om de europæiske erfaringer med
reglerne om beskyttelse af tekniske foranstaltninger.
Kulturministeriet finder på den
baggrund, at der ikke på nuværende tidspunkt er
anledning til at ændre reglerne om tekniske foranstaltninger
m.v. Det foreslås at ophæve revisionsbestemmelsen
herom.
Kulturministeriet og Videnskabsministeriet
vil vurdere om der er anledning til at arbejde for at ændre
reglerne om tekniske foranstaltninger, når Kommissionens
ventede rapport foreligger, dog senest til efteråret 2007.
Der vil i den forbindelse særligt blive set nærmere
på, om markedet har udviklet interoperable løsninger,
eller om indhold i stigende grad bindes til bestemt udstyr,
afspilningsapparater eller lignende til skade for brugerne af
ophavsretlige værker. Der vil samtidig blive set
nærmere på, hvorvidt brugerne stilles dårligere i
forbindelse med online-køb af indhold med tekniske
foranstaltninger, end de traditionelt har været i forbindelse
med bl.a. køb af cd'ere i fysiske forretninger.
Der henvises til lovforslagets nr. 4.
3. Revision af
blankbåndsordningen
3.1. Den gældende ordning
Efter ophavsretslovens § 2,
stk. 1, har ophavsmanden en eneret til at råde over sit
værk ved at fremstille eksemplarer af det.
I lovens kap. 2 er der imidlertid gjort visse
indskrænkninger i eneretten. Efter § 12,
stk. 1, er det således tilladt for en person at
fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer af et
offentliggjort værk til sin private brug. Det betyder, at
eksemplarerne må benyttes af fremstilleren selv og af andre,
som fremstilleren har personlige bånd til, fx familie og
venner. Det følger af § 12, stk. 2, nr. 5, at
adgangen til digital kopiering (fx kopiering af en
musik-cd til en blank cd ved hjælp af en brænder) er
mere begrænset, idet digital kopiering alene må ske til
personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand. Herved
forstås, at de fremstillede eksemplarer ikke må spredes
uden for husstandssfæren, ligesom der ikke må ske
videresendelse til venner og bekendte via e-mail og lign. Desuden
følger det af § 12, stk. 3, at digital
kopiering ikke må ske på grundlag af lånte eller
lejede eksemplarer. Efter § 11, stk. 3, må
kopiering til privat og personlig brug kun ske på grundlag af
et lovligt forlæg.
For at kompensere for lovlig privatkopiering
blev der pr. 1. januar 1993 indført en vederlagsordning til
rettighedshaverne i form af et blankbåndsvederlag. Sigtet med
ordningen var og er at give rettighedshaverne en kompensation for
lovlig kopiering af værker, som er udsendt i radio eller
fjernsyn, eller som er udgivet på fonogram, film, videogram
eller lignende.
Ordningen indebærer, at den, der
erhvervsmæssigt fremstiller eller indfører lyd- eller
videobånd eller andre indretninger, hvorpå lyd eller
billeder kan optages, skal betale et vederlag til
rettighedshaverne. På nuværende tidspunkt er
8.000-9.000 virksomheder omfattet af ordningen. Virksomhederne skal
foretage tilmeldinger, afmeldinger og løbende indberetninger
til Copy-Dan Båndkopi, som administrerer ordningen. Reglerne
fremgår af ophavsretslovens §§ 39-46 og af
bekendtgørelse nr. 1010 af 9. december 2003 om
vederlagsordningen for uindspillede bånd m.v. i henhold til
ophavsretsloven.
Vederlagsordningen omfatter lyd- og
videobånd m.v., som kan anvendes til kopiering til
privat/personlig brug. Ordningen omfatter både blanke analoge
optagemedier som kassettebånd og videobånd og blanke
digitale optagemedier som cd€™er, dvd€™er,
digitale hukommelseskort m.v. Ordningen omfatter ikke indbyggede
lagringsmedier (hardware).
Vederlaget er udtømmende fastsat i
loven. Der gælder minuttakster - én for lydmedier og
en anden for billedmedier €" på det analoge
område, mens der er fastsat enhedssatser for digitale medier.
De digitale enhedssatser blev gennemført ved
lovændringen i 2003, hvorved satsen for digitale lydmedier
blev mere end halveret. I 2006 er satserne 1,88 kr. for digitale
lydmedier (cd-r, cd-rw, minidisc m.v.), 10,07 kr. for digitale
billedmedier (dvd-r, dvd-rw m.v.) og 4,28 kr. for digitale
hukommelseskort. Både de analoge minuttakster og de digitale
enhedssatser undergives en årlig regulering i henhold til lov
om en satsreguleringsprocent.
Blankbåndsordningen har i perioden
1993-2004 indbragt Copy-Dan Båndkopi følgende
beløb årligt:
1993: | 8,4 mio. kr. |
1994: | 54,7 mio. kr. |
1995: | 59,7 mio. kr. |
1996: | 76,0 mio. kr. |
1997: | 64,3 mio. kr. |
1998: | 67,1 mio. kr. |
1999: | 43,5 mio. kr. |
2000: | 39,9 mio. kr. |
2001: | 37,8 mio. kr. |
2002: | 59,0 mio. kr. |
2003: | 51,2 mio. kr. |
2004: | 54,0 mio. kr. |
I 2005 forventer Copy-Dan, at resultatet
bliver ca. 45 mio. kr.
3.2. Baggrunden for denne revision af
blankbåndsordningen
Ved den seneste revision af
blankbåndsordningen i december 2003 blev der under hensyn til
udviklingen på området fastsat en to-årig
revisionsklausul, således at Folketinget i
folketingssamlingen 2005-06 skal vurdere ordningen på ny.
Efter bemærkningerne til 2003-loven
skal revisionen af ordningen navnlig omhandle tre
spørgsmål:
1) betydningen af anvendelsen af
kopispærringer
2) evt. vederlag på indbyggede
lagringsmedier
3) evt. regulering af vederlaget på
dvd€™er.
3.2.1. Betydningen af anvendelsen af
kopispærringer for blankbåndsvederlaget
Infosoc-direktivet indeholder en forpligtelse
for medlemslandene til at sikre, at der ydes rettighedshaverne en
rimelig kompensation for den kopiering, der sker til privat eller
personlig brug. Det følger dog af direktivets art. 5,
stk. 2, litra b, og betragtning nr. 35, at der ved
fastsættelsen af den rimelige kompensation skal tages hensyn
til, i hvor stor udstrækning der anvendes
kopispærringer.
På Kulturministeriets konference den
23. marts 2005 drøftedes erfaringerne med den faktiske
anvendelse af kopispærringer og den juridiske beskyttelse mod
omgåelse i relation til blankbåndsordningen.
Brancheorganisationen ForbrugerElektronik
(BFE) anførte, at der findes egnede kopikontrolsystemer, men
at visse rettighedshaverkredse vælger ikke at benytte dem.
Når kopispærringer anvendes, sker der desuden ikke en
systematiseret opfølgning i forhold til ulovlige
omgåelser.
Rettighedshaverne (Copy-Dan) bestred €"
med henvisning til oplysninger fra Phonofile Danmark og IFPI
Danmark €" at der findes egnede kopikontrolsystemer i forhold
til musik-cd€™er. Phonofile Danmark opsummerede
således sine erfaringer med kopispærringer på den
måde, at de nemt kan omgås og dermed ikke yder effektiv
beskyttelse. I forlængelse heraf oplyste IFPI Danmark, at
kopispærringer ikke anvendes i særlig stort omfang i
forhold til musik-cd€™er. 74 % af pladeselskaberne har
således aldrig brugt kopispærringer, mens kun 3 % af
selskaberne altid bruger kopispærringer. Efter konferencen
har IFPI Danmark oplyst, at deres medlemmers samlede brug af
kopispærringer på fysiske produkter er under 15 %.
På filmsiden er situationen derimod en anden. Her har man
altid anvendt kopispærringer; først i forhold til
vhs-mediet i 80€™erne og 90€™erne og nu
også i forhold til dvd-mediet. Film, som udsendes i
fjernsynet, er dog ikke (og har aldrig været) spærret
for kopiering.
3.2.2. Indbyggede lagringsmedier
I forbindelse med lovrevisionen i 2003
ønskede rettighedshaverne, at der blev indført
vederlag for indbyggede lagringsmedier. Det drejer sig fx om
mp3-afspillere og digitale dvd-optagere, som indeholder en fast
indbygget lagringsenhed (harddisk), hvorpå lyd og billeder
kan optages. Når der kopieres på sådanne faste
medier, overflødiggøres anvendelsen af de løse
optagemedier. Rettighedshaverne frygtede derfor en underminering af
blankbåndsordningen, hvis ikke der indførtes vederlag
på indbyggede lagringsmedier. Da sådanne medier
imidlertid ikke var særlig udbredte i 2003, blev det
besluttet i stedet at følge udviklingen med henblik på
at vurdere, om der er sket en sådan forøgelse af
salget af indbyggede lagringsmedier på bekostning af
løse medier såsom cd-skiver, at der er grundlag for at
indføre vederlag for de indbyggede lagringsmedier.
Der findes ingen samlede opgørelser
over salget af indbyggede lagringsmedier i Danmark. BFE, der
repræsenterer en væsentlig del af forhandlerne på
markedet, har i sine årsrapporter oplyst, at salget af
mp3-afspillere til private har udviklet sig fra 10.000 stk. i
2002 til 85.000 stk. i 2003 og til 250.000 stk. i 2004. I
2005 forventer BFE, at der vil blive solgt ca. 750.000
mp3-afspillere til private. For så vidt angår digitale
dvd-optagere med indbygget harddisk har BFE oplyst, at man i 2004
solgte ca. 2.000 stk. mod ingen i 2002 og 2003. I 2005
skønner BFE, at salget kommer til at ligge på ca.
70.000 stk.
Copy-Dans regnskabstal viser udviklingen i
salget af de løse optagemedier i Danmark. Tendensen for de
løse analoge medier (video- og kassettebånd) er
faldende. Det samme gælder for mini-discs og
cd€™er. Derimod stiger salget af dvd€™er og
hukommelseskort. Det samlede provenu i ordningen faldt fra 59,0
mio. kr. i 2002 til 51,2 mio. kr. i 2003 og 54,0 mio. kr. i 2004. I
2005 forventer Copy-Dan et fald til 45,0 mio. kr.
Rettighedshaverne har i 2005 fået lavet
en række Gallupundersøgelser til belysning af
udbredelsen af indbyggede lagringsmedier, herunder i forhold til
udbredelsen af løse optagemedier. Ifølge
undersøgelserne har 21 % af den danske befolkning nu en
mp3-afspiller. Heriblandt køber 17 % musik til afspilleren,
mens 42 % kopierer fra musik-cd€™er i henhold til
ophavsretsloven. 9 % har hverken købt eller kopieret musik
til mp3-afspilleren. For så vidt angår forholdet til de
løse medier, oplyser 38 %, at de kopierer mindre på
cd€™er, mini-discs og kassettebånd, efter de har
fået en mp3-afspiller. På billedsiden viser
undersøgelserne, at 16 % af de danske husstande nu har en
digital dvd-optager med indbygget harddisk, og at der blandt den
resterende del af husstandene er 36 %, som overvejer at anskaffe en
sådan optager i år eller i løbet af næste
år.
3.2.3. Dvd-vederlaget
I forbindelse med lovrevisionen i 2003 pegede
forbrugerelektronikbranchen på, at vederlaget på blanke
dvd€™er ville komme til at stå i misforhold til
detailprisen; vederlaget ville således komme til at
udgøre en alt for stor del af den pris, som forbrugerne i
sidste led betaler. Det blev derfor besluttet, at det i forbindelse
med nærværende revision skal belyses, om udviklingen i
detailprisen har medført et behov for nedsættelse af
dvd-vederlaget.
BFE har anført, at engrosprisen for en
dvd-skive nu er faldet til 2,50 kr. Dvd-vederlaget på 10,07
kr. indebærer således, at prisen forøges med
næsten 400 % til ca. 12,50 kr. Hertil kommer moms og
forhandleravance, således at forbrugerprisen ender på
ca. 20 kr. Det danske dvd-vederlag er godt 600 % højere end
det tyske og knapt 300 % højere end det svenske.
Storbritannien og Norge har slet ingen vederlag. Hermed
opstår en konkurrencemæssig forvridning, og den danske
handel flyttes over grænserne enten via traditionel
grænsehandel eller via internettet. It- og
forbrugerelektronikbranchen ønsker dvd-vederlaget helt
fjernet, alternativt nedsat til 1-2 kr. I så fald vil
dvd€™er blive et konkurrenceprodukt, hvormed også
forhandleravancen vil blive mindsket til fordel for
forbrugerne.
Spørgsmålet om en evt.
nedsættelse af dvd-vederlaget er også blevet behandlet
af Skatteministeriet. Af Skatteministeriets rapporter om
grænsehandel fra 2004 og 2005 fremgår det, at en
nedsættelse af dvd-vederlaget fra de nuværende 10,07
kr. til 3 kr. vil være provenuneutral for rettighedshaverne.
Det skyldes, at det samlede danske salg af dvd€™er vil
stige, dels på grund af øget forbrug, dels fordi en
del af de dvd€™er, der tidligere blev handlet over
grænsen, i stedet vil blive handlet i Danmark.
Skatteministeriets beregninger forudsætter, at
nedsættelsen slår fuldt igennem i detailpriserne.
Copy-Dan Båndkopi har bestridt
BFE€™s oplysninger samt de anvendte beregningsmetoder og
konklusionerne i Skatteministeriets rapporter. De har
anført, at detailprisen på en dvd-skive nærmere
er 30 end 20 kr. på grund af forhandlernes høje
avancer. De har desuden anført, at en nedsættelse af
dvd-vederlaget ikke vil have nogen særlig effekt på
grænsehandlen, idet avance- og momsforskellene er så
store, at forbrugerne stadig vil kunne spare mange penge ved at
købe deres dvd€™er i fx Tyskland. I øvrigt
tror rettighedshaverne ikke, en evt. vederlagsnedsættelse vil
komme forbrugerne fuldt ud til gode; forhandlerne vil derimod
benytte lejligheden til at forøge deres avancer.
Rettighedshaverne har desuden kritiseret Skatteministeriets
forudsætning om, at forbruget af blanke dvd€™er
vil stige ved en sænkning af vederlaget. Rettighedshaverne
mener, at de uanset vederlagsniveauet vil tabe på en
sådan stigning, fordi den alt andet lige også
medfører øget kopiering.
3.3. Kulturministeriets overvejelser
og forslag
3.3.1. Betydningen af anvendelsen af
kopispærringer for blankbåndsvederlaget
På baggrund af diskussionen på en
konference i marts 2005 er det Kulturministeriets indtryk, at
kopispærringer ikke anvendes i større omfang i forhold
til musik-cd€™er i dag. Værker, som udsendes i
fjernsynet, har aldrig været spærret for kopiering.
Derimod anvender rettighedshaverne kopispærringer i forhold
til alle udgivelser af dvd-film.
I forbindelse med en ændring af
ophavsretsloven i december 2002 indførtes som noget nyt et
forbud mod omgåelse af kopispærringer. Da der var tale
om et helt nyt forbud, blev blankbåndsordningen ikke
umiddelbart indskrænket under hensyn hertil. Det samme gjorde
sig gældende ved revisionen i 2003.
Kommissionen foretog i 2004 en
undersøgelse af de forskellige blankbåndsordninger i
EU. Undersøgelsen afdækkede store forskelle
medlemslandene imellem, hvorfor Kommissionen har sat en
rekommandation på området på sit arbejdsprogram
for 2006. Rekommandationen vil bl.a. omfatte fortolkningsbidrag til
infosoc-direktivets art. 5, stk. 2, litra b, og betragtning
nr. 35 om forholdet mellem kompensation for privatkopiering og
anvendelsen af kopispærringer. Kulturministeriet finder det
rigtigst at afvente Kommissionens rekommandation samt den rapport,
som Kommissionen skal fremlægge om infosoc-direktivets
anvendelse, før det besluttes, om €" og i givet fald
hvorledes €" den juridiske beskyttelse af kopispærringer
skal påvirke blankbåndsordningen. Det betyder, at
blankbåndsordningen ikke på nuværende tidspunkt
ændres under hensyn til den juridiske beskyttelse af
kopispærringer, men at en sådan ændring, der kan
få betydning for størrelsen af vederlaget, vil kunne
komme på tale senere.
3.3.2. Indbyggede lagringsmedier
Det må konstateres, at der er sket en
stigning i salget af indbyggede lagringsmedier. Det er dog ikke
på baggrund af de foreliggende oplysninger muligt med
sikkerhed at fastslå størrelsen heraf. Samtidig er
salget af løse analoge optagemedier mindsket. Det samme
gælder for blanke cd€™er, mens salget af blanke
dvd€™er er steget. Stigningen i salget af indbyggede
lagringsmedier kan således være sket på
bekostning af visse af de løse optagemedier, men de
tilgængelige tal siger ikke noget entydigt herom.
Kulturministeriet har på den baggrund
€" og i lyset af tilkendegivelserne i lovbemærkningerne
fra 2003 €" overvejet at indføre vederlag for
indbyggede lagringsmedier, der er særligt dedikerede til at
kopiere og lagre ophavsretligt beskyttet materiale. Sådanne
vederlag findes i en række europæiske lande som fx
Sverige og Tyskland, mens fx Holland ikke har vederlag på
indbyggede lagringsmedier.
Den teknologiske udvikling er i dag på
et stade, hvor det i et vist omfang vil være muligt at
afgrænse de indbyggede lagringsmedier, der er særligt
dedikeret til at kopiere og lagre ophavsretligt beskyttet
materiale. Fx er mp3-afspilleren designet til at lagre musik-filer,
og den digitale dvd-optager med indbygget harddisk er udviklet til
at kopiere og lagre film og andet materiale, der udsendes i tv. Der
vil imidlertid formentlig ikke gå ret lang tid, før de
særligt dedikerede lagringsmedier udvikles, således at
de også kan benyttes mere alment som egentligt it-udstyr.
Når det sker, vil det ikke længere være muligt at
foretage en skarp afgrænsning af de medier, der er
særligt dedikerede til kopiering af ophavsretligt beskyttet
materiale, i forhold til almene lagringsmedier.
Hvis en ordning med vederlag på
indbyggede lagringsmedier skal kunne fungere på længere
sigt, vil den således generelt skulle omfatte harddisks,
herunder almindelige pc€™er. Indførelse af
vederlag på pc€™er er imidlertid uforeneligt med
regeringens it-politik. Der er på den baggrund ikke grundlag
for at indføre vederlag på indbyggede
lagringsmedier.
3.3.3. Dvd-vederlaget
Kulturministeriet finder, at vederlaget
på blanke dvd€™er nu står i misforhold til
detailprisen. Vederlaget på 10,07 kr. for en almindelig blank
dvd udgør en tredjedel til halvdelen af detailprisen
på 20-30 kr. Det høje vederlag er også
medvirkende til en ikke uvæsentlig grænse- og
internethandel fra bl.a. Tyskland. Der er derfor behov for en
justering af dvd-vederlaget i nedadgående retning.
På den baggrund foreslås det, at
bestemmelsen i ophavsretslovens § 40, stk. 2,
ændres, således at vederlagssatsen for digitale
billedmedier (dvd-r, dvd-rw m.v.) nedsættes til 3 kr. Den
foreslåede ændring indebærer, at dvd-vederlaget
nedsættes med ca. 7 kr. pr. stk.
En sådan nedsættelse forventes
ifølge Skatteministeriets beregninger at være
provenuneutral for rettighedshaverne. Da rettighedshaverne
imidlertid har rejst tvivl om Skatteministeriets beregninger,
nedsættes en følgegruppe bestående af
repræsentanter for rettighedshaverne i form af Copy-Dan,
repræsentanter for forbrugerelektronikbranchen i form af BFE,
ITEK, Dansk Handel og Service og IT-brancheforeningen samt
Skatteministeriet og Kulturministeriet, der skal følge
udviklingen på området. Følgegruppen
opgør efter en periode udviklingen i dvd-provenuet i forhold
til dvd-provenuet i 2005, der forventes at blive ca. 17 mio. kr.
Såfremt der mod forventning er sket et fald, er
Kulturministeriet indstillet på at yde kompensation til
rettighedshaverne, uanset om faldet skyldes selve
vederlagsnedsættelsen eller fx skyldes, at der sælges
færre dvd€™er, fordi der i stedet kopieres
på digitale dvd-optagere med indbygget harddisk.
Der henvises til lovforslagets nr. 1.
Salget af blanke dvd€™er med det
nuværende vederlag risikerer at falde drastisk, når den
nye vederlagssats offentliggøres i lovforslaget.
Kulturministeriet finder derfor, at ændringen bør
træde i kraft hurtigst muligt. Der er således i
lovforslagets § 2 stillet forslag om, at de ændrede
regler træder i kraft allerede dagen efter
ændringslovens bekendtgørelse i Lovtidende.
3.4. Vederlag til fremstillere af
billedoptagelser samt radio- og fjernsynsforetagender
3.4.1. Gældende ret
Efter ophavsretslovens § 67,
stk. 1, 1. pkt., må billedoptagelser ikke
eftergøres uden fremstillerens samtykke. Efter
ophavsretslovens § 69, stk. 1, 2. pkt., må en
radio- eller fjernsynsudsendelse ikke affotograferes eller optages
på en indretning, der kan gengive den, uden radio- og
fjernsynsforetagendets samtykke. I både § 67,
stk. 2, og § 69, stk. 3, er der dog henvist til
privatkopieringsreglen i § 12, således at der frit
kan foretages privatkopiering af film og udsendelser i radio og
fjernsyn. Der er imidlertid ikke henvist til
blankbåndsordningen, jf. §§ 39-46, i nogen af
bestemmelserne. Det betyder, at fremstillere af billedoptagelser
samt radio- og fjernsynsforetagender ikke umiddelbart er berettiget
til at få del i de midler, som blankbåndsordningen
indbringer. Dog får de nævnte rettighedshavergrupper
del i blankbåndsmidlerne via deres erhvervede rettigheder.
Eksempelvis tilfalder en del af blankbåndsmidlerne DR, fordi
DR har aftaler med ophavsmænd, udøvende kunstnere og
lydproducenter, som indebærer, at deres ret til
blankbåndsmidler er overdraget til DR.
3.4.2. Baggrunden for forslaget
I forbindelse med ophavsretskonferencen i
foråret 2005 anførte UBOD (Union of Broadcasting
Organizations in Denmark), at denne retstilstand ikke er i
overensstemmelse med infosoc-direktivet. UBOD€™s
begrundelse er, at det følger af direktivets art. 5,
stk. 2, litra b, sammenholdt med art. 2, litra d og e, at
fremstillere af billedoptagelser samt radio- og
fjernsynsforetagender €" på linje med andre grupper af
rettighedshavere €" skal have en rimelig kompensation,
såfremt privatkopiering tillades i forhold til deres
frembringelser. UBOD anmodede Kulturministeriet om at bringe
retstilstanden på området i overensstemmelse med
infosoc-direktivet.
3.4.3. Kulturministeriets
overvejelser og forslag
Kulturministeriet har overvejet
UBOD€™s forslag.
I infosoc-direktivets art. 2, litra a-e, er
der fastslået en pligt for medlemsstaterne til at
indføre en eneret til eksemplarfremstilling for
ophavsmænd, udøvende kunstnere, fremstillere af
lydoptagelser, fremstillere af billedoptagelser samt radio- og
fjernsynsforetagender for så vidt angår optagelser af
deres udsendelser. Det følger dog af art. 5, stk. 2,
litra b, at medlemsstaterne kan indføre
indskrænkninger i denne eksemplarfremstillingsret med hensyn
til privatkopiering, forudsat at rettighedshaverne, dvs. alle de
nævnte grupper, modtager en rimelig kompensation.
Kulturministeriet finder på den
baggrund, at det er bedst stemmende med infosoc-direktivets art. 5,
stk. 2, litra b, sammenholdt med art. 2, litra d og e, hvis
fremstillere af billedoptagelser samt radio- og
fjernsynsforetagender er umiddelbart berettigede til en rimelig
kompensation på linje med andre grupper af rettighedshavere,
såfremt privatkopiering tillades i forhold til deres
frembringelser. Da ophavsretsloven tillader privatkopiering i
forhold til film og udsendelser i radio og fjernsyn, skal
fremstillere af billedoptagelser samt radio- og
fjernsynsforetagender også have en umiddelbar ret til andel i
de midler, som blankbåndsordningen indbringer.
På den baggrund foreslås en
præcisering ved at indføje en henvisning til
§§ 39-46 om blankbåndsordningen i
§ 67, stk. 2, om fremstillere af billedoptagelser og
i § 69, stk. 3, om radio- og
fjernsynsforetagender.
Forslaget indebærer, at fremstillere af
billedoptagelser samt radio- og fjernsynsforetagender umiddelbart
bliver berettiget til at få del i de midler, som
blankbåndsordningen indbringer. De nævnte
rettighedshavergrupper har også hidtil fået del i
blankbåndsmidlerne, men kun via deres erhvervede rettigheder.
Det er ikke hensigten, at lovændringen skal indebære en
beløbsmæssig ændret fordeling af
blankbåndsmidlerne mellem de forskellige
rettighedshavergrupper.
Der henvises til lovforslagets nr. 2 og
3.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører positive
økonomiske konsekvenser for staten. Skatteministeriet har
beregnet, at en nedsættelse af dvd-vederlaget til 3 kr. vil
medføre øgede momsindtægter til staten på
1,1 mio. kr. Det skyldes, at en nedsættelse af
verderlagssatserne vil reducere grænsehandlen.
Såfremt det gennemsnitlige årlige
dvd-provenu bliver mindre end 2005-provenuet, vil rettighedshaverne
blive kompenseret herfor.
Lovforslaget medfører ikke negative
eller positive økonomiske konsekvenser for amtskommunerne
eller kommunerne.
Lovforslaget medfører heller ikke
negative eller positive administrative konsekvenser for staten,
amtskommunerne eller kommunerne.
5. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
F.s.v. angår økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet har forslaget om en
nedsættelse af dvd-vederlaget ifølge
Skatteministeriets beregninger positive økonomiske
konsekvenser for de virksomheder, der handler med blanke
dvd€™er, idet forbruget vil stige og
grænsehandelen vil falde til fordel for en større
omsætning i Danmark. For rettighedshaverne vil forslaget
være provenuneutralt.
Lovforslaget medfører ikke negative
eller positive administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget bør
derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
6. Lovforslagets administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslagets nr. 1 om en reduktion af
dvd-vederlaget samt lovforslagets nr. 2 og 3 om billedproducenters
og radiofoniers ret til blankbåndsvederlag ligger inden for
rammerne af infosoc-direktivet.
9. Høring
Et lovudkast blev sendt til høring den
23. januar 2006. Høringsinstanserne fremgår af bilag
2. Høringsfristen var den 10. februar 2006.
10. Lovovervågning
Lovforslaget omfattes af regeringens
lovovervågningsprogram. Lovovervågningen vil fokusere
på, om nedsættelsen af dvd-vederlaget er slået
igennem i detailprisen, og om grænsehandlen dermed er
mindsket. Kulturministeriet vil to år efter lovens
ikrafttræden udarbejde en redegørelse til Folketinget
herom. Rapporten vil blive udarbejdet på grundlag af en
høring blandt de berørte parter.
11. Samlet vurdering af konsekvenser
af lovforslaget
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Øgede momsindtægter for staten
på 1,1 mio. kr. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslaget om reduktion af dvd-vederlaget har
positive økonomiske konsekvenser for de virksomheder, der
handler med blanke dvd€™er. | |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget om reduktion af dvd-vederlaget og
forslaget om at gøre fremstillere af billedoptagelser samt
radio- og fjernsynsforetagender umiddelbart berettigede til at
få del i de midler, som blankbåndsordningen indbringer,
ligger inden for rammerne af infosoc-direktivet. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 40)
Forslaget indebærer en ændring af
§ 40 i den gældende ophavsretslov. Formålet
er at reducere blankbåndsvederlaget for digitale billedmedier
(dvd€™er, digitale videobånd m.v.).
Vederlagssatserne for analoge optagemedier er
fastsat i ophavsretslovens § 40, stk. 1, mens
satserne for digitale optagemedier fremgår af lovens
§ 40, stk. 2. Ifølge § 40,
stk. 3, reguleres alle satser årligt med
satsreguleringsprocenten.
Til stk. 1
Forslaget er af redaktionel karakter. De
gældende satser for analoge lyd- og videobånd på
henholdsvis 0,0603 kr. og 0,0893 kr. pr. minut spilletid
videreføres således uændret. Nedsættelsen
af vederlaget for digitale billedmedier i § 40,
stk. 2, i 2006 nødvendiggør en ændring af
starttidspunktet for satsreguleringen efter § 40,
stk. 3. Da stk. 3 imidlertid henviser til både
stk. 1 og 2, er det også nødvendigt at tilpasse
årstallet og satserne i stk. 1.
Til stk. 2
Forslaget indebærer en ændring,
således at vederlaget for digitale billedmedier
nedsættes fra 10,07 kr. til 3 kr. pr. stk. Satserne for
de øvrige digitale optagemedier €" 1,88 kr. for
lydmedier og 4,28 kr. for hukommelseskort €"
videreføres uændret.
Om baggrunden for og Kulturministeriets
overvejelser i forhold til ændringen henvises til pkt. 3.2.
samt 3.3.1. og 3.3.3. i de almindelige bemærkninger.
Til stk. 3
Forslaget er af redaktionel karakter.
Nedsættelsen af vederlaget for digitale billedmedier i
§ 40, stk. 2, i 2006 nødvendiggør, at
starttidspunktet for satsreguleringen efter § 40,
stk. 3, ændres til 2007.
Til nr. 2 (§ 67, stk. 2)
Forslaget indebærer en ændring af
§ 67, stk. 2. Formålet er at gøre
fremstillere af billedoptagelser umiddelbart berettiget til at
få del i de midler, som blankbåndsordningen indbringer,
i overensstemmelse med infosoc-direktivets art. 5, stk. 2,
litra b, jf. art. 2, litra d.
I infosoc-direktivets art. 2, litra d, er der
fastslået en pligt for medlemsstaterne til at indføre
en eneret til eksemplarfremstilling for fremstillere af
billedoptagelser. Det følger dog af art. 5, stk. 2,
litra b, at medlemsstaterne kan indføre
indskrænkninger i denne eksemplarfremstillingsret med hensyn
til privatkopiering, forudsat at rettighedshaverne modtager en
rimelig kompensation.
Forslaget indebærer, at fremstillere af
billedoptagelser umiddelbart bliver berettigede til at få del
i de midler, som blankbåndsordningen indbringer. Denne gruppe
af rettighedshavere har også hidtil fået del i
blankbåndsmidlerne, men kun via deres erhvervede rettigheder.
Det er ikke hensigten, at lovændringen skal medføre en
ændret beløbsmæssig fordeling af
blankbåndsmidlerne mellem de forskellige
rettighedshavergrupper.
Om baggrunden for og Kulturministeriets
overvejelser i forhold til ændringen henvises i øvrigt
til pkt. 3.4.2. og 3.4.3. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 3 (§ 69, stk. 3)
Forslaget indebærer en ændring af
§ 69, stk. 3. Formålet er at gøre
radio- og fjernsynsforetagender umiddelbart berettigede til at
få del i de midler, som blankbåndsordningen indbringer,
i overensstemmelse med infosoc-direktivets art. 5, stk. 2,
litra b, jf. art. 2, litra e.
I infosoc-direktivets art. 2, litra e, er der
fastslået en pligt for medlemsstaterne til at indføre
en eneret til eksemplarfremstilling for radio- og
fjernsynsforetagender for så vidt angår optagelser af
deres udsendelser. Det følger dog af art. 5, stk. 2,
litra b, at medlemsstaterne kan indføre
indskrænkninger i denne eksemplarfremstillingsret med hensyn
til privatkopiering, forudsat at rettighedshaverne modtager en
rimelig kompensation.
Forslaget indebærer, at radio- og
fjernsynsforetagender umiddelbart bliver berettiget til at få
del i de midler, som blankbåndsordningen indbringer. Denne
gruppe af rettighedshavere har også hidtil fået del i
blankbåndsmidlerne, men kun via deres erhvervede rettigheder.
Det er ikke hensigten, at lovændringen skal medføre en
ændret beløbsmæssig fordeling af
blankbåndsmidlerne mellem de forskellige
rettighedshavergrupper.
Om baggrunden for og Kulturministeriets
overvejelser i forhold til ændringen henvises i øvrigt
til pkt. 3.4.2. og 3.4.3. i de almindelige bemærkninger.
Ophavsretslovens § 33 blev
ophævet ved lov nr. 1440 af 22. december 2004.
Kulturministeriet er blevet opmærksom på, at
henvisningen til § 33 i ophavsretslovens § 69,
stk. 3, ikke samtidig blev slettet. Derfor sker det i
forbindelse med dette lovforslag.
Til nr. 4 (§ 89, stk. 3)
Forslaget indebærer en ophævelse
af revisionsklausulen i § 89, stk. 3. Klausulen, der
både vedrører reglerne om tekniske foranstaltninger og
blankbåndsordningen, har udtømt sin funktion i og med
dette forslags fremsættelse.
Revisionen indebærer ingen
ændringer af reglerne om tekniske foranstaltninger.
Blankbåndsordningen ændres derimod således, at
vederlaget på blanke dvd€™er nedsættes til 3
kr. pr. stk.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 og 3
i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Ved en omlægning af tarifstrukturen i
båndvederlagsordningen må det forventes, at salget af
blanke dvd€™er m.v. vil blive påvirket. Det er
derfor mest hensigtsmæssigt, at de nye regler træder i
kraft hurtigst muligt, således at salget af blanke
dvd€™er hurtigst muligt finder et naturligt leje.
På den baggrund foreslås det, at
ændringsloven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til § 3
Da dette lovforslag kan siges at have
konsekvenser på områder, der er dækket af
hjemmestyreordningerne på Færøerne og i
Grønland, bør en ikrafttræden på
Færøerne og i Grønland først ske efter
forhandlinger med de færøske og grønlandske
hjemmestyremyndigheder.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om ophavsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 725 af 6. juli 2005, foretages
følgende ændringer: |
| | 1. § 40 affattes
således: |
§ 40.
Vederlaget udgør for 2003 pr. minut spilletid for analoge
lydbånd 0,0563 kr. og for analoge videobånd 0,0784
kr. | | " § 40.
Vederlaget udgør for 2006 pr. minut spilletid for analoge
lydbånd 0,0603 kr. og for analoge videobånd 0,0839
kr. |
Stk. 2. Vederlaget udgør for
2003 for digitale lydmedier 1,75 kr. pr. stk., for digitale
billedmedier 9,41 kr. pr. stk. og for digitale hukommelseskort
4 kr. pr. stk. | | Stk. 2. Vederlaget udgør for
2006 for digitale lydmedier 1,88 kr. pr. stk., for digitale
billedmedier 3 kr. pr. stk. og for digitale hukommelseskort
4,28 kr. pr. stk. |
Stk. 3. De i stk. 1 og 2
nævnte vederlag reguleres fra 2004 årligt med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. | | Stk. 3. De i stk. 1 og 2
nævnte vederlag reguleres fra 2007 årligt med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. |
| | |
Fremstillere af billedoptagelser | | |
§ 67.
Billedoptagelser må ikke uden fremstillerens samtykke
eftergøres eller gøres tilgængelige for
almenheden, før 50 år er forløbet efter
udgangen af det år, da optagelsen fandt sted. Hvis en
billedoptagelse udgives eller offentliggøres inden for dette
tidsrum, varer beskyttelsen dog, indtil 50 år er
forløbet efter udgangen af det år, hvor den
første udgivelse eller offentliggørelse fandt sted,
alt efter hvilket tidspunkt der er det første. | | |
Stk. 2. Bestemmelserne i
§ 2, stk. 2-4, § 11, stk. 2 og 3,
§ 11 a, § 12, stk. 1, stk. 2, nr. 5,
stk. 3, stk. 4, nr. 2, og stk. 5, 1. pkt.,
§§ 13, 15, 16 og 16 a, § 17, stk. 1
og 4, § 18, stk. 1 og 2, § 19, stk. 1
og 2, og §§ 22, 25, 27, 28, 30 a, 31, 32, 34, 47 og
49-52 finder tilsvarende anvendelse på billedoptagelser. | | 2. I § 67,
stk. 2 , ændres "34, 47" til: "34, 39-47". |
Stk. 3. Uanset bestemmelsen i
stk. 1 må billedoptagelser, som udsendes
trådløst i fjernsyn, videreudsendes over
kabelanlæg og videreudsendes til almenheden ved hjælp
af radioanlæg, når dette sker uden ændringer og
samtidig med, at udsendelsen finder sted. | | |
| | |
Radio- og fjernsynsforetagender | | |
§ 69. En radio-
eller fjernsynsudsendelse må ikke uden radio- eller
fjernsynsforetagendets samtykke udsendes af andre eller på
anden måde fremføres offentligt. Udsendelsen må
heller ikke uden samtykke affotograferes eller optages på
bånd, film eller anden indretning, der kan gengive den. | | |
Stk. 2. Er en udsendelse
affotograferet eller optaget som anført i stk. 1,
må den ikke uden foretagendets samtykke eftergøres
eller gøres tilgængelig for almenheden før 50
år er forløbet efter udgangen af det år, da
udsendelsen fandt sted. | | |
Stk. 3. Bestemmelserne i
§ 2, stk. 2-4, § 11, stk. 2 og 3,
§ 11 a, § 12, stk. 1, stk. 2, nr. 5,
stk. 3, stk. 4, nr. 2, og stk. 5., 1. pkt.,
§§ 15- 16 a, § 17, stk. 1 og 2,
§ 19, stk. 1 og 2, §§ 21, 22 og 25,
§ 27, stk. 1 og 3, og §§ 28 og 31-33
finder tilsvarende anvendelse på radio- og
fjernsynsudsendelser. | | 3. I § 69,
stk. 3 , ændres "§§ 28 og 31- 33"
til: "§§ 28, 31, 32 og 39-46". |
| | |
§ 89. Loven
træder i kraft den 1. juli 1995. | | |
Stk. 2. Samtidig ophæves | | |
1) lov om ophavsretten til litterære og
kunstneriske værker, jf. lovbekendtgørelse nr. 1170 af
21. december 1994, og | | |
2) lov om retten til fotografiske billeder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 715 af 8. september 1993. | | |
Stk. 3. Forslag til revision af
§§ 39-46, 75 c og 75 d fremsættes for
Folketinget senest i folketingsåret 2005-06. | | 4. § 89,
stk. 3 , ophæves. |
| | |
| | § 2 Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |
| | |
| | § 3 Loven gælder ikke for
Færøerne eller Grønland, men kan ved kgl.
anordning sættes helt eller delvist i kraft for
Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de
særlige færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
| | |
Bilag 2
Høringsliste
Adjunkt Hanne Kirk Deichmann
Advokatrådet
Akademiet for de Skønne Kunster
Akademiet for de Tekniske Videnskaber
Amtsrådsforeningen i Danmark
Antipiratgruppen
Arkitektforbundet
Beskæftigelsesministeriet
Bibliotekarforbundet
Bibliotekslederforeningen
Biblioteksstyrelsen
Billedkunstnernes Forbund
Brancheforeningen for
Undervisningsmidler
Brancheorganisationen
Forbrugerelektronik
Business Software Alliance
Canal Digital
Copy-Dan
Danmarks Biblioteksforening
Danmarks Biblioteksskole
Danmarks Blindebibliotek
Danmarks Forskningsbiblioteksforening
Danmarks Idræts-Forbund
Danmarks Natur- og Lægevidenskabelige
Bibliotek
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Artist Forbund
Dansk BiblioteksCenter
Dansk Blindesamfund
Dansk Fagpresse
Dansk Filmfotograf Forbund
Dansk Firmaidrætsforbund
Dansk Folkemindesamling
Dansk Folkeoplysnings Samråd
Dansk Forening til Bekæmpelse af
Produktpirateri
Dansk Forfatterforening
Dansk Fotografisk Forening
Dansk Galleri Sammenslutning
Dansk Handel og Service
Dansk Industri
Dansk IT
Dansk Journalistforbund
Dansk Kapelmesterforening
Dansk Kommunikationsforening
Dansk Komponistforening
Dansk Kunstnerråd
Dansk Magasinpresses Udgiverforening
Dansk Metalarbejderforbund
Dansk Musikbiblioteksforening
Dansk Musiker Forbund
Dansk Musikforlæggerforening
Dansk Skuespillerforbund
Dansk Solist-Forbund
Danske Arkitektvirksomheder
Danske Billedautorer
Danske Billedkunstneres Fagforening
Danske Dagblades Forening
Danske Dramatikeres Forbund
Danske Døves Landsforbund
Danske Filminstruktører
Danske Gymnastik- og
Idrætsforeninger
Danske Jazz-, Beat- og
Folkemusikautorer
Danske Kunsthåndværkere
Danske Mediers Forum
Danske Populærautorer
Danske Reklamebureauers Brancheforening
Danske Skønlitterære
Forfattere
Danske Teatres Fællesorganisation
Danske Tegneserieskabere
Danske Uafhængige Pladeselskaber
Datatilsynet
DDJO
De Samvirkende Invalideorganisationer
Den danske Boghandlerforening
Den danske Forlæggerforening
Den Kristne Producent Komite
Det Centrale Handicapråd
Det danske Akademi
Det Danske Filminstitut
Det Kgl. Bibliotek
Det Kgl. Teater
DIFO
Digital Forbruger Danmark
Direktoratet for Kriminalforsorgen
DK 4
Docent Thomas Riis
Domstolsstyrelsen
DR
Døvefilm Video
Film- og TV-arbejderforeningen
FILMRET
Finansministeriet
Finansrådet
Fonden for Aktive Blinde
Forbrugerrådet
Forenede Danske Antenneanlæg
Foreningen af Arbejderbevægelsens
Medievirksomheder
Foreningen af Auktionsledere i Danmark
Foreningen af
Billedmedieoversættere
Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter
Foreningen af Danske
Sceneinstruktører
Foreningen af Filmudlejere i Danmark
Foreningen af Kommercielle Lokalradio og
TV-stationer
Foreningen af Videogramdistributører
i Danmark
Foreningen Danske Designere
Foreningen for Dansk Internet Handel
Forskningsbibliotekernes Chefkollegium
Forsvarsministeriet
Fællesrådet for Autorer
Fællesrådet for Udøvende
Kunstnere
Færøernes Hjemmestyre
Grafisk Arbejdsgiverforening
Gramex
Grønlands Hjemmestyre
HK
HORESTA
HTS-I
Håndværksrådet
IFPI Danmark
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
IT-Brancheforeningen
IT-Politisk Forening
ITEK
Justitsministeriet
Kirkeministeriet
KL
KODA
Kommunernes Skolebiblioteksforening
Konkurrencestyrelsen
Kræftens Bekæmpelse
Kulturarvsstyrelsen
Kulturministeriet Rektorer - KUR
Kunsthandlerforeningen
Kunstrådet
Landsforeningen til bevaring af fotografier
og film
Landsorganisationen i Danmark
Lektor Morten Rosenmeier
Lægemiddel Industri Foreningen
Miljøministeriet
Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og
Integration
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Multi Medie Foreningen
Nordisk Copyright Bureau
Ophavsretligt Forum
Ophavsretslicensnævnet
Ordblinde/Dysleksiforeningen
Organisationen DANSKE MUSEER
Patent- og Varemærkestyrelsen
Phonofile
Piratgruppen
Producentforeningen
Professor Jens Schovsbo
Professor Mads Bryde Andersen
Professor Palle Bo Madsen
Professor Peter Blume
PROSA
Rektorkollegiet
RettighedsAlliancen
Rigsarkivet
Rigsrevisionen
Samarbejdsforum for Danske Lytter- og
Seerorganisationer
Sammenslutningen af Danske Scenografer
Sammenslutningen af Lokalarkiver
Sammenslutningen af lokale radio- og
tv-stationer
Sammenslutningen af Medieforskere i
Danmark
Samrådet for Ophavsret
Skatteministeriet
SKY Radio
Socialministeriet
Solistforeningen af 1921
Speaker- og Indlæserforeningen
Statens Kunstfond
Statens Museum for Kunst
Statsbiblioteket
Statsministeriet
STOP I/S
TDC
Teaterteknikerforbundet
Tegnerne/Tegnerforbundet af 1919
Teknologirådet
Trafikministeriet
TV 2/DANMARK
TvDanmark
UBOD
UBVA
UBVA-sekretariatet
Udenrigsministeriet
Undervisningsministeriet
Viasat
Videnskabsministeriet
Økonomi- og Erhvervsministeriet