L 166 Forslag til lov om ændring af ophavsretsloven.

(Tekniske foranstaltninger og revision af blankbåndsordningen).

Af: Kulturminister Brian Mikkelsen (KF)
Udvalg: Kulturudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 01-03-2006

Fremsættelse: 01-03-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l166_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (1. marts 2006)

 

 

Kulturministeren (Brian Mikkelsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov ændring af ophavsretsloven (Tekniske foranstaltninger og revision af blankbåndsordningen)

(Lovforslag nr. L 166).

Lovforslaget har til formål at opfylde ophavsretslovens revisionsklausul om henholdsvis reglerne om beskyttelse af tekniske foranstaltninger og blankbåndsordningen. Det følger af klausulen, at revisionen skal ske senest i folketingsåret 2005-2006. Derudover har lovforslaget til formål at opfylde det punkt i finanslovsaftalen for 2006, hvorefter regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at nedsætte afgiften på blanke dvd€™er.

Tekniske foranstaltninger er typisk kopispærringer på henholdsvis musik-cd€™er og dvd-film m.v. Reglerne om beskyttelse af tekniske foranstaltninger udgør den danske implementering af de forpligtelser, der følger af art. 6 i det såkaldte infosoc-direktiv fra 2001. Reglerne indeholder et forbud mod omgåelse af kopispærringer med henblik på kopiering samt et forbud mod fremstilling og omsætning m.v. af hjælpemidler, der kan bruges til omgåelse. Det er derimod tilladt at omgå kopispærringer med henblik på at afspille eller tilegne sig værker. Reglerne indeholder også en ordning, hvorefter brugere kan få adgang til visse udnyttelser af værker uanset anvendelsen af kopispærringer. Ordningen giver dog ikke adgang til privatkopiering.

Revisionen af reglerne om beskyttelse af tekniske foranstaltninger har ikke ført til forslag om lovændringer, idet den danske gennemførelse af infosoc-direktivets art. 6 tilsyneladende ikke har givet anledning til særlige problemer. Kulturministeriet og Videnskabsministeriet har dog forpligtet sig til at vurdere, om der er anledning til at arbejde for at ændre reglerne om beskyttelse af tekniske foranstaltninger, når Kommissionen har afgivet en rapport om direktivets anvendelse eller senest til efteråret 2007.

Blankbåndsordningen indebærer, at der for alle blanke, løse medier, hvorpå der kan optages ophavsretligt beskyttet materiale som fx musik og film, betales et vederlag til rettighedshaverne. Vederlaget betales af forbrugerne og administreres af Copy-Dan, Båndkopi, der er rettighedshavernes organisation.

Revisionen af blankbåndsordningen har for det første ført til et forslag om en nedsættelse af dvd-vederlaget fra ca. 10 kr. til 3 kr. Skatteministeriet har beregnet, at forslaget vil være provenuneutralt for rettighedshaverne. Kulturministeriet er dog indstillet på at kompensere rettighedshaverne for en eventuel nedgang i dvd-provenuet. Kompensationen vil blive givet, uanset om en eventuel nedgang skyldes selve vederlagsnedsættelsen eller fx skyldes, at der sælges færre dvd€™er, fordi der i stedet kopieres på digitale dvd-optagere med indbygget harddisk.

Revisionen af blankbåndsordningen har for det andet ført til et forslag om en præcisering af reglerne, således at fremstillere af billedoptagelser samt radio- og fjernsynsforetagender umiddelbart bliver berettiget til at få del i de midler, som ordningen indbringer. De nævnte rettighedshavergrupper har også hidtil fået del i blankbåndsmidlerne, men kun via deres erhvervede rettigheder. Det er ikke hensigten, at lovændringen skal indebære en beløbsmæssig ændret fordeling af blankbåndsmidlerne mellem de forskellige rettighedshavergrupper.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med bemærkninger, anbefaler jeg forslaget til Folketingets velvillige behandling.