L 165 (som fremsat): Forslag til lov om
Kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark.
Fremsat den 22. februar 2006 af
indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om Kreditforeningen af kommuner og regioner
i Danmark
Kapitel 1
Virksomhed
§ 1.
Kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark (foreningen) har
til formål at yde lån og finansiel leasing inden for
rammerne af de regler, som indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter om kommunernes og regionernes låntagning,
herunder de hertil knyttede finansielle ydelser som nærmere
bestemt i foreningens vedtægter.
Stk. 2. Foreningen er organiseret
under navnet KommuneKredit.
Stk. 3. Foreningen skal til enhver tid
have et sæt vedtægter, der nærmere regulerer
foreningens forhold, og som er godkendt af indenrigs- og
sundhedsministeren.
§ 2. Foreningen
kan yde de i § 1, stk. 1, nævnte ydelser
til:
1) kommuner, regioner og kommunale
fællesskaber,
2) andre kommunale eller regionale formål
for hvilke betingelserne efter stk. 2 er opfyldt.
Stk. 2. Det er en betingelse for at
yde lån og finansiel leasing til andre kommunale og regionale
formål efter stk. 1, nr. 2, at en eller flere kommuner
eller regioner yder garanti for lånebeløbet, eller at
lånet ydes til selskaber m.v., ifølge hvis
vedtægter deltagerne hæfter solidarisk for de optagne
lån, og hvori en eller flere kommuner eller regioner er
interessent eller deltager.
§ 3. Medlem af
foreningen er enhver kommune og region, der har optaget lån
hos eller indgået finansielle leasingkontrakter med
foreningen eller hæfter for lån eller finansielle
leasingkontrakter som anført i § 2.
§ 4. Foreningen
finansierer sig ved optagelse af lån på penge- og
kapitalmarkeder med tilhørende finansielle instrumenter.
§ 5.
Medlemmerne hæfter direkte solidarisk for alle foreningens
forpligtelser. Et medlem udtræder først af foreningen,
når skyldforholdet er afviklet, og medlemmet på
vedtægtsmæssig måde er frigjort for det
solidariske ansvar.
§ 6. Foreningen
kan udøve virksomhed gennem datterselskaber efter
forudgående godkendelse fra tilsynsmyndigheden, jf.
§ 15, stk. 1.
Stk. 2. Foreningen kan fusionere med
de i stk. 1 godkendte datterselskaber efter forudgående
godkendelse fra tilsynsmyndigheden, jf. § 15,
stk. 1.
§ 7. Inden for
rammer fastsat af tilsynsmyndigheden, jf. § 15,
stk. 1, kan foreningen opkræve bidrag til
administration.
Kapitel 2
Kapitalforhold m.v.
§ 8.
Foreningens egenkapital skal til enhver tid udgøre mindst 1
pct. af foreningens samlede forpligtelser.
Stk. 2. Hvis egenkapitalen måtte
blive nedbragt under 1 pct. af foreningens samlede forpligtelser,
skal der fra medlemmerne og efter retningslinier fastsat i
foreningens vedtægter indkræves det beløb, som
behøves for at bringe egenkapitalen op på et niveau,
som er i overensstemmelse med egenkapitalkravet, jf. stk. 1.
Indkrævede beløb, med tillæg af en af
tilsynsmyndigheden, jf. § 15, stk. 1, godkendt
rente, skal godtgøres de indbetalende medlemmer, så
snart dette kan ske, uden at bringe egenkapitalen ned på et
niveau, som ikke er i overensstemmelse med egenkapitalkravet, jf.
stk. 1.
§ 9.
Foreningens mulighed for låneoptagelse uden umiddelbart
genudlån reguleres af tilsynsmyndigheden, jf. § 15,
stk. 1.
Stk. 2. Tilsynsmyndigheden, jf.
§ 15, stk. 1, kan fastsætte regler for
foreningens likviditet.
Stk. 3. Foreningen skal udarbejde
regler for styring af finansielle risici og brug af finansielle
instrumenter, som straks efter godkendelse af foreningens
bestyrelse sendes til Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Tilsynsmyndigheden, jf. § 15, stk. 1, kan
pålægge foreningen at ændre disse regler.
Kapitel 3
Ledelse
§ 10.
Foreningens bestyrelse og direktion forestår ledelsen af
foreningens anliggender. Bestyrelsen skal sørge for en
forsvarlig organisation af foreningens virksomhed. Direktionen
varetager den daglige ledelse af foreningen.
Stk. 2. Foreningens bestyrelse skal
udfærdige skriftlige retningslinier for foreningens
væsentligste aktivitetsområder, hvori arbejdsdelingen
mellem bestyrelse og direktion fastlægges.
Stk. 3. Et eksemplar af
retningslinierne skal sendes til Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
der ligeledes skal orienteres skriftligt om eventuelle
ændringer.
§ 11.
Foreningen tegnes af bestyrelsens formand eller næstformand i
forening med en direktør eller af to direktører i
forening. Foreningen tegnes desuden af et medlem af direktionen i
forening med en dertil af bestyrelsens formand særlig
bemyndiget medarbejder eller af to således bemyndigede
medarbejdere i forening.
§ 12. Vederlag
til bestyrelsesmedlemmer skal godkendes af tilsynsmyndigheden, jf.
§ 15, stk. 1, og må ikke overstige, hvad der
anses for sædvanligt efter hvervets art og arbejdets
omfang.
Kapitel 4
Regnskab og revision
§ 13.
Foreningen udarbejder for hvert regnskabsår en
årsrapport efter retningslinier fastsat i foreningens
vedtægter. Et eksemplar af årsrapporten skal sendes til
Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Stk. 2. Årsrapporten skal
revideres af mindst to revisorer, hvoraf mindst den ene skal
være statsautoriseret.
§ 14.
Bestyrelsen vælger en eller to revisorer, som skal være
statsautoriserede. Tilsynsmyndigheden, jf. § 15,
stk. 1, udpeger yderligere en revisor.
Kapitel 5
Tilsyn m.v.
§ 15.
Indenrigs- og sundhedsministeren påser som tilsynsmyndighed
overholdelsen af denne lov og af de regler, der er udstedt i
medfør af loven.
Stk. 2. Tilsynsmyndigheden, jf.
stk. 1, kan pålægge medlemmer af foreningens
bestyrelse og direktion daglige eller ugentlige tvangsbøder,
hvis de undlader at overholde deres forpligtelser efter
§ 8, § 9, § 10, stk. 2 og 3,
§ 13, stk. 1, og § 16 i denne lov eller
regler udstedt i medfør af disse bestemmelser.
Stk. 3. Tvangsbøder efter
stk. 2 kan inddrives ved udpantning.
§ 16.
Foreningen skal sende de af tilsynsmyndigheden, jf. § 15,
stk. 1, ønskede oplysninger til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet inden udløbet af en af
tilsynsmyndigheden stillet frist.
§ 17. Medlemmer
af foreningens bestyrelse, direktion eller revision skal af egen
drift meddele Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplysninger om
forhold af særlig væsentlig betydning for foreningen,
og som kan bevirke, at foreningen ikke kan opfylde sine
forpligtelser i henhold til loven eller forskrifter udstedt i
medfør af loven.
§ 18.
Tilsynsmyndigheden, jf. § 15, stk. 1, kan, på
foreningens bekostning, foranledige, at der foretages en
undersøgelse af forhold, som vedrører foreningen.
§ 19.
Tilsynsmyndigheden, jf. § 15, stk. 1, kan
pålægge foreningen at betale et bidrag til afholdelse
af udgifter forbundet med tilsynet.
Kapitel 6
Ophør
§ 20.
Såfremt kreditorernes sikkerhed, som skønnet af
tilsynsmyndigheden, jf. § 15, stk. 1,
væsentligt forringes, og foreningen ikke inden udløbet
af en af tilsynsmyndigheden stillet frist har foretaget det
fornødne til imødegåelse heraf, er
tilsynsmyndigheden berettiget til at standse foreningens virksomhed
eller foranstalte dens bo taget under skiftebehandling.
§ 21.
Såfremt foreningen ophører med at drive virksomhed,
anvendes reserverne, bortset fra hensættelser til pension, og
efter at alle krav på foreningen er afviklet, efter
bestyrelsens nærmere bestemmelse. Anvendelsesmåden skal
godkendes af tilsynsmyndigheden, jf. § 15,
stk. 1.
Kapitel 7
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 22. Loven
træder i kraft den 1. januar 2007.
Stk. 2. Lov nr. 35 af 19. marts 1898
om Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark, som
ændret ved lov nr. 538 af 24. juni 2005, ophæves.
§ 23. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Ved lov nr. 35 af 19. marts 1898 om
Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark blev der
skabt hjemmel til oprettelsen af en kreditforening af kommuner i
Danmark. Foreningen er i dag organiseret under navnet
KommuneKredit.
Formålet med det foreliggende
lovforslag er at modernisere lovgrundlaget for foreningen,
således at det giver et retvisende og mere detaljeret billede
af foreningens virksomhed.
Foreningen er i EU-retlig sammenhæng
efter dansk praksis ikke at betragte som et kreditinstitut.
Foreningen kan således efter denne opfattelse betragtes som
en i EU-sammenhæng offentlig ejet institution, som ikke
falder ind under definitionen af kreditinstitutter i artikel 1 i
direktiv 2000/12/EF af 20. marts 2000 om adgang til at optage og
udøve virksomhed som kreditinstitut. Direktivet er
således for foreningens vedkommende ikke blevet
implementeret. Foreningen har dog formelt ikke været optaget
på undtagelseslisten til direktivet, hvilket Indenrigs- og
Sundhedsministeriet derfor har ansøgt om i
Europa-kommissionen. Processen herom forventes snarligt
tilendebragt med foreningens optagelse på undtagelseslisten.
Det forventes således, at optagelsen på
undtagelseslisten vil blive offentliggjort af EU-kommissionen i
løbet af foråret 2006.
Foreningen undergives i henhold til denne lov
regler og tilsyn med henblik på beskyttelse af
indlånere og investorer, og foreningen er således ikke
omfattet af bestemmelserne herom i lov om finansiel virksomhed.
Lovforslaget indebærer ingen
ændringer af foreningens rettigheder og forpligtelser,
herunder allerede indgåede låneaftaler, der
fortsætter uændret under den nye lov.
2. Gældende ret
Lov nr. 35 af 19. marts 1898 om
Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark danner
grundlag for foreningens virksomhed.
Foreningen, der er under indenrigs- og
sundhedsministerens tilsyn, yder lån til kommunale
formål.
Medlemskredsen er ifølge den
gældende lov afgrænset til kommuner, dvs.
primærkommuner og amtskommuner.
Medlemmerne hæfter solidarisk for
foreningens forpligtelser. Sikkerhedsgrundlaget for foreningens
virksomhed er således den samlede kommunale sektors
økonomi. Foreningen har i lyset af sikkerhedsgrundlaget en
meget høj kreditværdighed, som afspejles i de
lånevilkår, der kan tilbydes.
Ved lov nr. 538 af 24. juni 2005 om
ændring af Lov om Begunstigelser for en Kreditforening af
Kommuner i Danmark, der er vedtaget som led i gennemførelsen
af kommunalreformen, og som træder i kraft den 1. januar
2007, udvides medlemskredsen af foreningen til også at
omfatte regioner. Formålet er at give foreningen mulighed for
at yde lån til regionerne på samme vilkår som til
kommunerne, således at regionerne får samme
finansieringsmuligheder i forbindelse med låntagning, som de
nuværende amtskommuner har. Ved samme lov ændres
foreningens navn pr. 1. januar 2007 til Kreditforeningen af
kommuner og regioner i Danmark.
Gældende ret forudsætter, at der
for foreningen er fastlagt statutter, som kræver indenrigs-
og sundhedsministerens godkendelse. Disse er nedfældet i
vedtægterne for foreningen, hvor foreningens forhold,
herunder aktiviteter, er nærmere reguleret.
Det bemærkes, at de begunstigelser af
foreningen, som der henvises til i lov nr. 35 af 19. marts 1898 om
Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark, ikke
længere er aktuelle. Bestemmelsen om fritagelse for
stempelafgift, jf. § 1, stk. 1, litra a og b, blev
oprindeligt indsat, fordi realkreditobligationer var fritaget for
stempelafgift, og fordi man ikke ønskede, at foreningens
obligationer skulle stilles ringere end realkreditobligationer.
Stempelafgiften er nu ophævet for alle typer af
gældsinstrumenter, og der er derfor ikke længere tale
om en særlig begunstigelse af foreningen.
Foreningen er ikke et fælleskommunalt
selskab i medfør af den kommunale styrelseslov og varetager
ikke på statens eller kommunernes vegne nogen form for
myndighedsudøvelse eller offentlig forvaltning.
3. Lovforslagets indhold
Formålet med det foreliggende
lovforslag er at modernisere lovgrundlaget for foreningen,
således at det giver et retvisende og mere detaljeret billede
af foreningens virksomhed.
Mulighed for en fleksibel tilpasning af
foreningens virksomhed til samfundsudviklingen vil foregå
inden for rammerne af foreningens vedtægter, som fortsat skal
godkendes af indenrigs- og sundhedsministeren. I medfør af
lovforslaget er indenrigs- og sundhedsministeren som
tilsynsmyndighed endvidere givet bemyndigelse til regulering af
visse af foreningens forhold.
3.1 Virksomhed
Lovforslagets kapitel 1 indeholder
bestemmelser om foreningens virksomhed.
Med den foreslåede
formålsbestemmelse i § 1, stk. 1,
afgrænses foreningens forretningsområde til at omfatte
lån og finansiel leasing, herunder de hertil knyttede
finansielle ydelser som nærmere bestemt i foreningens
vedtægter. I forhold til gældende ret er der tale om en
præcisering af foreningens forretningsområde, idet
finansiel leasing og finansielle ydelser, som knytter sig til
lån og finansiel leasing, nævnes særskilt. Der er
ikke hermed tilsigtet ændringer i foreningens
forretningsområde, men bestemmelsen skaber mulighed for, at
tilsynsmyndigheden senere gennem vedtægtsændringer kan
godkende visse tilpasninger, hvis der viser sig behov herfor
på grund af samfundsudviklingen.
Bestemmelsen i lovforslagets § 4
indebærer, at foreningen kan fremskaffe udlånsmidler
ved optagelse af lån på penge- og kapitalmarkeder med
tilhørende finansielle instrumenter. I forhold til
gældende ret er der tale om en præcisering af, hvordan
foreningen fremskaffer udlånsmidler, herunder at
udlånsmidler ikke kun tilvejebringes ved
obligationsudstedelse. Der er med denne bestemmelse ikke lagt op
til ændringer i forhold til den nuværende praksis, men
formuleringen i lovforslaget giver mulighed for visse tilpasninger
i takt med samfundsudviklingen og udviklingen på
kapitalmarkederne. Det bemærkes, at indenrigs- og
sundhedsministeren som tilsynsmyndighed kan pålægge
foreningen at ændre brugen af finansielle instrumenter, jf.
§ 9, stk. 3.
Lovforslagets § 6, stk. 1,
indebærer, at foreningen kan udøve virksomhed gennem
datterselskaber efter forudgående godkendelse fra indenrigs-
og sundhedsministeren som tilsynsmyndighed. Der er tale om en
præcisering i forhold til situationen i dag, hvor foreningen
har et datterselskab under navnet Kommune Leasing A/S. Det
foreslås endvidere i § 6, stk. 2, at
foreningen kan fusionere med datterselskaber efter
forudgående godkendelse fra tilsynsmyndigheden.
I henhold lovforslagets § 7 kan
foreningen i nden for rammer fastsat af indenrigs- og
sundhedsministeren som tilsynsmyndighed opkræve bidrag til
administration. Ifølge gældende ret skal foreningen i
dag opkræve et passende administrationsbidrag. Med den
foreslåede bestemmelse er der mulighed for at foretage visse
tilpasninger af foreningens bidragssatser i lyset af
samfundsudviklingen. Således kan det bestemmes, at nogle
typer af lån ikke skal pålægges et
administrationsbidrag, såfremt dette ikke er normalt for den
pågældende type af lån uanset størrelsen
af de konkrete administrationsomkostninger, der er forbundet med de
pågældende lån.
3.2 Kapitalforhold m.v.
Lovforslagets kapitel 2 indeholder
bestemmelser om foreningens kapitalforhold m.v., herunder
egenkapitalkrav samt regulering af låneoptagelse uden
umiddelbart genudlån, fastsættelse af regler for
likviditet samt udarbejdelse af retningslinier for styring af
finansielle risici og brug af finansielle instrumenter.
Lovforslagets § 8 fastsætter
et mindstebeløb for foreningens egenkapital på 1 pct.
af foreningens samlede forpligtelser (egenkapitalkrav). Med den
foreslåede bestemmelse forhøjes egenkapitalkravet fra
½ til 1 pct. af foreningens samlede forpligtelser set i
forhold til det gældende egenkapitalkrav i foreningens
vedtægter. Baggrunden for forhøjelsen er, at en
større del af foreningens forpligtelser end tidligere
vedrører korte værdipapirer, som løbende
refinansieres, hvilket medfører et behov for en vis reserve.
Der henvises i øvrigt til § 9, stk. 1 og
2.
Uanset den anførte forhøjelse
af egenkapitalkravet til foreningen er kravet opgjort efter det
foreslåede princip dog væsentligt lavere end for banker
og realkreditinstitutter. Dette skal ses i lyset af det
særlige sikkerhedsgrundlag for foreningens virksomhed, hvor
medlemmerne hæfter solidarisk for foreningens forpligtelser,
og hvor sikkerhedsgrundlaget for foreningens virksomhed er den
samlede kommunale sektors økonomi, herunder kommunernes
selvstændige skatteudskrivningsret.
I henhold til lovforslagets § 9,
stk. 1, reguleres foreningens mulighed for låneoptagelse
uden umiddelbart genudlån €" såkaldt mismatch
€" af indenrigs- og sundhedsministeren som tilsynsmyndighed. I
dag er foreningens muligheder for at optage lån uden
øjeblikkeligt genudlån forholdsvis begrænsede.
Andre specialiserede långivere i Europa er ikke underlagt
samme restriktioner. Med den nye bestemmelse skabes der grundlag
for, at tilsynsmyndigheden kan give foreningen mulighed for i
større omfang end i dag at optage lån uden
øjeblikkeligt genudlån med henblik på at
forbedre foreningens likviditetsberedskab.
Foreningens låneoptagelse uden
øjeblikkeligt genudlån må dog ikke have et
omfang, som ikke kan begrundes set i forhold til foreningens
almindelige udlånsvirksomhed. Således kan der
fastsættes regler om, at lån uden øjeblikkeligt
genudlån ikke må overstige det budgetterede
bruttoudlån plus refinansieringsbehovet for eksisterende
udlån inden for en nærmere defineret periode.
Endvidere skal reglerne for styring af
finansielle risici, jf. § 9, stk. 3, sikre, at
midler som følge af låneoptagelse uden
øjeblikkeligt genudlån kan opgøres, og at
risikoen forbundet med låneoptagelse uden
øjeblikkeligt genudlån minimeres.
Det foreslås i § 9,
stk. 2, at indenrigs- og sundhedsministeren som
tilsynsmyndighed kan fastsætte regler for foreningens
likviditet. Således kan der fastsættes regler om, at
foreningen til enhver tid skal have en samlet positiv
overskudslikviditet inden for en nærmere defineret periode,
ligesom der vil kunne fastsættes regler om den maksimale
størrelse af foreningens samlede finansieringsbehov som
følge af løbetidsforskelle mellem ydede og optagne
lån.
Foreningen har indtil nu ikke været
underlagt sådanne regler. Behovet for at udnytte bestemmelsen
skal ses i sammenhæng med den fremtidige regulering af
foreningens muligheder for at optage lån uden
øjeblikkeligt genudlån, jf. § 9,
stk. 1, og udformningen af regler for styring af finansielle
risici, jf. § 9, stk. 3.
Bestemmelsen i lovforslagets § 9,
stk. 3, indebærer, at foreningen skal udarbejde regler
for styring af finansielle risici, herunder kredit-, rente- og
valutarisici, og brug af finansielle instrumenter. Reglerne skal
sendes til Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan som tilsynsmyndighed pålægge
foreningen at ændre disse regler. Foreningen udarbejder
allerede i dag sådanne regler, men dette fremgår ikke
af den gældende lov.
3.3 Ledelse
Lovforslagets kapitel 3 indeholder
bestemmelser om foreningens ledelse, herunder fastsættelse af
arbejdsdeling mellem bestyrelse og direktion, tegningsregler og
vederlag til bestyrelsesmedlemmer.
De foreslåede bestemmelser
indebærer ikke ændringer i forhold til den
nuværende praksis.
3.4 Regnskab og revision
Lovforslagets kapitel 4 indeholder
bestemmelser om udarbejdelse af årsrapport og revision.
Den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 13, stk. 1, indebærer, at
foreningen for hvert år skal udarbejde en årsrapport
efter retningslinier fastsat i foreningens vedtægter. I
forhold til gældende ret præciseres det, at der kan
fastsættes nærmere retningslinier for udarbejdelse af
årsrapporten i foreningens vedtægter. Det
præciseres desuden, at et eksemplar af årsrapporten
skal sendes til Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Lovforslagets § 14
fastsætter, at foreningens bestyrelse vælger en eller
to revisorer, som skal være statsautoriserede. Indenrigs- og
sundhedsministeren vælger som tilsynsmyndighed yderligere en
revisor. Ifølge gældende ret skal indenrigs- og
sundhedsministeren godkende foreningens valg af revisor. Det
vurderes ikke længere nødvendigt, da der stilles krav
om, at den eller de revisorer, som foreningen vælger, er
statsautoriserede.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer endvidere, at der kan være op til tre
revisorer for foreningen mod to ifølge gældende ret.
Med denne ændring skabes der mulighed for en eventuel senere
udvidelse af antallet af revisorer, hvis der viser sig behov
herfor.
3.5 Tilsyn m.v.
Lovforslagets kapitel 5 indeholder
bestemmelser om indenrigs- og sundhedsministerens tilsyn med
foreningen.
Det fremgår således af
§ 15, stk. 1, at indenrigs- og sundhedsministeren er
tilsynsmyndighed for foreningen, ligesom det er tilfældet
efter gældende ret.
Det foreslås i § 15,
stk. 2, at medlemmer af foreningens bestyrelse og direktion
kan pålægges daglige eller ugentlige tvangsbøder
af tilsynsmyndigheden, hvis de undlader at overholde forpligtelser
efter § 8, § 9, § 10, stk. 2 og
3, § 13, stk. 1, og § 16 eller regler
udstedt i medfør af disse bestemmelser. Formålet med
anvendelsen af tvangsbøder er at fremtvinge opfyldelsen af
en handlepligt for bestyrelsen og direktionen. Det er en betingelse
for anvendelse af tvangsbøder, at ulovligheden af
bestyrelsens og direktionens undladelse af at udføre en
foranstaltning, som den efter loven har pligt til at udføre,
fremtræder med den fornødne klarhed, dvs. at der ikke
må være rimelig tvivl om, at loven er tilsidesat.
Desuden er det en betingelse for anvendelsen af tvangsbøder,
at disse skal være påkrævet frem for mindre
indgribende sanktioner.
Det foreslås i § 15,
stk. 3, at tvangsbøder kan inddrives ved
udpantning.
I § 16 foreslås det, at
foreningen skal sende de af tilsynsmyndigheden, jf. § 15,
stk. 1, ønskede oplysninger til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet inden udløbet af en af
tilsynsmyndigheden stillet frist. Foreningen indberetter i dag
kvartalsvise oplysninger til Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Denne procedure forventes at fortsætte, hvor omfanget af
oplysninger løbende tilpasses behovet.
I henhold til lovforslagets § 17
skal medlemmer af foreningens bestyrelse, direktion eller revision
meddele Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplysninger om forhold,
der er af særlig væsentlig betydning for foreningen, og
som kan bevirke, at foreningen ikke kan opfylde sine forpligtelser
i henhold til loven eller forskrifter udstedt med hjemmel heri. Med
den foreslåede bestemmelse udvides den forpligtelse i
gældende ret, hvorefter foreningens bestyrelse skal meddele
indenrigsministeren (nu indenrigs- og sundhedsministeren) alle de
oplysninger om foreningens forhold, der af ham måtte blive
forlangt, således at foreningens bestyrelse også af
egen drift har pligt til at meddele forhold, der er af særlig
væsentlig betydning for foreningen. Endvidere
pålægges medlemmer af foreningens direktion og revision
en tilsvarende forpligtelse.
Foreningen betragtes ligesom i dag ikke som
en del af den offentlige forvaltning.
Den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 19 indebærer, at indenrigs- og
sundhedsministeren som tilsynsmyndighed kan pålægge
foreningen at betale et bidrag til afholdelse af udgifter forbundet
med tilsynet. Der er ikke i dag en særskilt hjemmel til at
opkræve sådanne bidrag. Formålet med bestemmelsen
er at skabe mulighed herfor i lyset af, at tilsynsopgaven i takt
med samfundsudviklingen har fået og kan få et
større omfang. Andre finansielle virksomheder, som er
underlagt Finanstilsynets tilsyn, betaler afgifter til
Finanstilsynet efter lov om finansiel virksomhed.
3.6 Ophør
Lovforslagets kapitel 6 indeholder
bestemmelser om ophør, herunder at indenrigs- og
sundhedsministeren som tilsynsmyndighed kan standse foreningens
virksomhed, ligesom foreningen kan ophøre med at drive
virksomhed på eget initiativ.
De foreslåede bestemmelser
indebærer ikke ændringer i forhold til den
nuværende praksis.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne.
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
Foreningen forventes optaget på
undtagelseslisten til Direktiv 2000/12/EF i foråret 2006.
Lovforslaget indeholder således ikke EU-retlige aspekter.
5. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Økonomi- og Erhvervsministeriet, KL,
Amtsrådsforeningen, Finansrådet, Realkreditrådet
samt KommuneKredit.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Foreningen forventes optaget på
undtagelseslisten til Direktiv 2000/12/EF i foråret 2006.
Lovforslaget indeholder således ikke EU-retlige aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til kapitel 1
Til § 1
Til stk. 1
Det foreslås at indsætte en
formålsbestemmelse i lovens § 1. Efter bestemmelsen
er det foreningens formål at yde lån og finansiel
leasing inden for rammerne af de regler, som indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter om kommunernes og regionernes
låntagning, herunder de hertil knyttede finansielle ydelser
som nærmere bestemt i foreningens vedtægter.
Med bestemmelsen skal de af foreningen ydede
lån respektere de regler, som er fastlagt for kommunernes og
regionernes låntagning, jf. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
s bekendtgørelse nr. 1102 af 12. december 2002 om
kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v. med
senere ændringer.
Det fremgår af lov nr. 35 af 19. marts
1898 om Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark,
at der ikke kan »tilstaas nogen Kommune Laan, forinden sammes
overordnede Autoritet, henholdsvis Indenrigsministeren eller
Amtsraadet, har meddelt den fornødne Laanetilladelse, samt
at Laanet kun kan gives paa de i denne foreskrevne Betingelser for
Forrentning, Amortisation m.v.«, jf. § 2,
stk. 1, litra b. Formuleringen i den gældende lov skal
ses i lyset af, at kommunerne tidligere alene kunne optage
lån efter tilsynsmyndighedernes forhåndsgodkendelse.
Dette krav blev imidlertid ophævet med virkning fra og med
1982, hvorefter indenrigsministeren (nu indenrigs- og
sundhedsministeren) med hjemmel i lov om kommunernes styrelse har
fastsat de nærmere regler for kommunernes låntagning i
bekendtgørelser.
Der er således ikke tale om
ændringer i forhold til nuværende praksis. En
tilsvarende formulering, om at de af foreningen ydede lån
skal respektere lånereglerne, fremgår i dag af
foreningens vedtægter.
Med den foreslåede bestemmelse i
§ 1, stk. 1, afgrænses foreningens
forretningsområde til at omfatte lån og finansiel
leasing, herunder de hertil knyttede finansielle ydelser som
nærmere bestemt i foreningens vedtægter.
Finansiel leasing betragtes som en finansiel
transaktion, der kan sammenlignes med lån. Ved finansiel
leasing forstås en leasingaftale/lejeaftale, hvor alle
væsentlige risici og fordele, som er forbundet med
ejendomsretten til et aktiv, er overført fra
leasingselskabet til leasingtager. Der foregår inden for
leasingbranchen en løbende produktudvikling, der
indebærer, at sondringen mellem forskellige leasingformer
bliver mere udflydende. Det er indholdet af leasingaftalen,
herunder særligt om den er indgået af
finansieringsmæssige årsager, der er afgørende
for klassifikationen af leasingaftalen som finansiel leasing. Denne
lovs definition af finansiel leasing følger definitionen af
finansiel leasing i kommunernes budget- og regnskabsvæsen,
jf. Indenrigs- og Sundhedsministeriet s bekendtgørelse nr.
1095 af 12. december 2003 med senere ændringer og regler
udstedt i medfør heraf.
Med tilknyttede finansielle ydelser
forstås aktuelt depotfunktion for foreningens egne
obligationer, afdækning af lån med finansielle
instrumenter og rådgivning i forbindelse med lån,
finansiel leasing eller afledte finansielle instrumenter til
afdækning af lån.
I forhold til gældende ret er der tale
om en præcisering af foreningens forretningsområde,
idet finansiel leasing og finansielle ydelser, som knytter sig til
lån og finansiel leasing, nævnes særskilt.
Der er ikke tilsigtet ændringer i
foreningens forretningsområde, men bestemmelsen skaber
mulighed for, at indenrigs- og sundhedsministeren som
tilsynsmyndighed senere gennem vedtægtsændringer kan
godkende visse tilpasninger, hvis der viser sig behov herfor
på grund af samfundsudviklingen.
Til stk. 2.
Det fremgår af bestemmelsen, at
foreningen er organiseret under navnet KommuneKredit.
Bestemmelsen er foreslået indsat i
loven med henblik på at præcisere, at foreningen, som
loven omhandler, er KommuneKredit.
Til stk. 3.
Den oprindelige lov nr. 35 af 19. marts 1898
om Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark
forudsatte, er der for foreningen var fastlagt statutter, som
krævede indenrigsministerens €" nu indenrigs- og
sundhedsministerens €" godkendelse. Denne forudsætning
foreslås med bestemmelsen i § 1, stk. 3,
videreført, således at foreningen til enhver tid skal
have et sæt vedtægter, der nærmere regulerer
foreningens forhold, og som er godkendt af indenrigs- og
sundhedsministeren.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at foreningen kan yde de
i § 1, stk. 1, nævnte ydelser til kommuner,
regioner og kommunale fællesskaber samt til andre kommunale
og regionale formål, hvor betingelserne i § 2,
stk. 2, er opfyldt.
I forhold til gældende ret er der tale
om en præcisering af foreningens virksomhedsområde,
idet muligheden for at yde lån og finansiel leasing samt de
finansielle ydelser, som knytter sig hertil, til andre end kommuner
og regioner i traditionel forstand nævnes særskilt.
Der er ikke tale om ændringer i forhold
til den nuværende praksis. En tilsvarende bestemmelse
fremgår i dag af foreningens vedtægter.
Til stk. 2
I denne bestemmelse angives betingelser for,
at foreningen kan yde lån og finansiel leasing til andre
kommunale og regionale formål ud over lån og finansiel
leasing til kommuner, regioner og kommunale fællesskaber.
Disse betingelser er, at én eller
flere kommuner eller regioner yder garanti for
lånebeløbet, eller at lånet ydes til selskaber
m.v., ifølge hvis vedtægter deltagerne hæfter
solidarisk for de optagne lån, og hvori én eller flere
kommuner eller regioner er interessent eller deltager.
Der er ikke tale om ændringer i forhold
til den nuværende praksis. En tilsvarende bestemmelse
fremgår i dag af foreningens vedtægter.
Til § 3
Det foreslås, at foreningens medlemmer
er enhver kommune og region, der har modtaget lån hos eller
indgået finansielle leasingkontrakter med foreningen eller
hæfter for lån eller finansielle leasingkontrakter som
anført under § 2.
En kommune eller region bliver medlem af
foreningen, når den optager et lån hos eller
indgår en finansiel leasingkontrakt med foreningen,
garanterer for et lån optaget hos eller en finansiel
leasingkontrakt indgået med foreningen eller deltager i et
solidarisk hæftende interessentselskab, der har optaget
lån hos eller har indgået en finansiel leasingkontrakt
med foreningen.
Der er med den foreslåede bestemmelse
ikke lagt op til ændringer i forhold til den nuværende
praksis. En tilsvarende bestemmelse fremgår i dag af
foreningens vedtægter.
Til § 4
Bestemmelsen indebærer, at foreningen
kan fremskaffe udlånsmidler ved optagelse af lån
på penge- og kapitalmarkeder med tilhørende
finansielle instrumenter.
I forhold til gældende ret er der tale
om en præcisering af, hvordan foreningen fremskaffer
udlånsmidler, herunder at udlånsmidler ikke kun
tilvejebringes ved obligationsudstedelse.
Bestemmelsen indebærer, at foreningen
kan finansiere sig ved optagelse af lån på penge- og
kapitalmarkeder med tilhørende finansielle instrumenter.
Foreningen finansierer i dag de traditionelle obligationslån
ved udstedelse af obligationer på Københavns
Fondsbørs, mens finansieringen af aftalelån
tilvejebringes på det danske kapitalmarked eller på
udenlandske kapitalmarkeder afhængig af, hvor foreningen kan
opnå de bedste, relative vilkår. Finansieringen sker i
form af udstedelse af kortfristede eller langfristede
værdipapirer, låneaftaler med individuel dokumentation
og banklån. Derudover anvendes finansielle instrumenter,
herunder swaps, til afdækning af risici. En swap er en aftale
mellem to parter om at bytte betalinger, f.eks. rente- eller
afdragsbetalinger, på aftalte vilkår over en aftalt
periode.
Der er med denne bestemmelse ikke lagt op til
ændringer i forhold til den nuværende praksis, men
formuleringen i lovforslaget giver mulighed for visse tilpasninger
i takt med samfundsudviklingen og udviklingen på
kapitalmarkederne.
Det bemærkes, at indenrigs- og
sundhedsministeren som tilsynsmyndighed kan pålægge
foreningen at ændre foreningens brug af finansielle
instrumenter, jf. § 9, stk. 3.
Til § 5
Bestemmelsen medfører, at medlemmer af
foreningen hæfter direkte solidarisk for alle foreningens
forpligtelser. Bestemmelsen medfører ikke ændringer i
forhold til gældende ret.
Det foreslås derudover, at medlemskab
af foreningen ophører, når alle lån er
tilbagebetalt, og medlemmet på vedtægtsmæssig
måde er frigjort for det solidariske ansvar.
I forhold til gældende ret er der tale
om en præcisering, idet lov nr. 35 af 19. marts 1898 om
Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark ikke
indeholder bestemmelser om, hvornår medlemskabet af
foreningen ophører. Der er imidlertid ikke med den
foreslåede bestemmelse lagt op til ændringer i forhold
til den nuværende praksis. En tilsvarende bestemmelse
fremgår i dag af foreningens vedtægter.
Til § 6
Til stk. 1
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at foreningen kan udøve virksomhed gennem
datterselskaber efter forudgående godkendelse fra indenrigs-
og sundhedsministeren som tilsynsmyndighed.
Der er ikke med den foreslåede
bestemmelse lagt op til ændringer i forhold til den
nuværende praksis.
I dag har foreningen således et
datterselskab under navnet Kommune Leasing A/S, som tilbyder
finansiel leasing til kommuner og kommunale fællesskaber i
overensstemmelse med reglerne, som er fastlagt for kommunernes
låntagning, jf. Indenrigs- og Sundhedsministeriet s
bekendtgørelse nr. 1102 af 12. december 2002 om kommunernes
låntagning og meddelelse af garantier m.v. med senere
ændringer.
Ved et datterselskab forstås, i
overensstemmelse med aktieselskabslovens § 2, et aktie-
eller anpartsselskab, hvor foreningen a) besidder flertallet af
stemmerettighederne, b) er aktionær eller anpartshaver og har
ret til at udnævne eller afsætte et flertal af
medlemmerne i selskabets bestyrelse eller, hvor et anpartsselskab
ikke har nogen bestyrelse, selskabets direktion, c) er
aktionær eller anpartshaver og har ret til at udøve en
bestemmende indflydelse over selskabet på grundlag af
vedtægterne eller aftale med dette i øvrigt, d) er
aktionær eller anpartshaver og på grundlag af aftale
med andre aktionærer eller anpartshavere råder over
flertallet af stemmerettighederne i selskabet eller e) besidder
aktier eller anparter i et selskab og udøver en bestemmende
indflydelse over dette.
Til stk. 2
Det foreslås, at foreningen kan
fusionere med datterselskaber som nævnt i § 6,
stk. 1, efter forudgående godkendelse fra indenrigs- og
sundhedsministeren som tilsynsmyndighed.
Med bestemmelsen skabes der mulighed for, at
foreningen kan fusionere med sit nuværende datterselskab
Kommune Leasing A/S.
Det vurderes, at det på sigt kan
være hensigtsmæssigt at drive udlåns- og
leasingvirksomhed i én samlet virksomhed. Da fusion mellem
en forening og et aktieselskab ikke er hjemlet i den
nuværende selskabslovgivning, foreslås det, at en
sådan hjemmel til fusion mellem foreningen og godkendte
datterselskaber indføres i loven.
Til § 7
Det foreslås, at foreningen inden for
rammer fastsat af indenrigs- og sundhedsministeren som
tilsynsmyndighed kan opkræve bidrag til administration.
Af lov nr. 35 af 19. marts 1898 om
Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark
fremgår det, at medlemmerne af foreningen skal »betale
et passende aarligt Bidrag til Dækning af
Administrationsudgifter«, jf. § 2, stk. 1,
litra f.
Med den foreslåede bestemmelse er der
mulighed for at foretage visse tilpasninger af foreningens
bidragssatser i lyset af samfundsudviklingen. Således kan det
bestemmes, at nogle typer af lån ikke skal
pålægges et administrationsbidrag, såfremt dette
ikke er normalt for den pågældende type af lån
uanset størrelsen af de konkrete
administrationsomkostninger, der er forbundet med de
pågældende lån.
Til kapitel 2
Til § 8
Til stk. 1
I bestemmelsen fastsættes et
mindstebeløb for foreningens egenkapital på 1 pct. af
foreningens samlede forpligtelser (egenkapitalkrav).
Foreningens samlede forpligtelser
opgøres som den regnskabsmæssige værdi af
foreningens passiver, eksklusiv egenkapitalen.
Der er ikke i den oprindelige lov nr. 35 af
19. marts 1898 om Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner
i Danmark fastsat regler om egenkapitalkrav til foreningen.
Egenkapitalkravet har i stedet været reguleret i
vedtægterne for foreningen.
Med den foreslåede bestemmelse
indføres egenkapitalkravet i loven og forhøjes fra
½ til 1 pct. af foreningens samlede forpligtelser set i
forhold til det gældende egenkapitalkrav i foreningens
vedtægter.
Baggrunden for forhøjelsen er, at en
større del af foreningens forpligtelser end tidligere
vedrører korte værdipapirer, som løbende
refinansieres, hvilket medfører et behov for en vis reserve.
Der henvises i øvrigt til § 9, stk. 1 og
2.
Uanset den anførte forhøjelse
af egenkapitalkravet til foreningen er kravet opgjort efter det
foreslåede princip dog væsentligt lavere end for banker
og realkreditinstitutter. Dette skal ses i lyset af det
særlige sikkerhedsgrundlag for foreningens virksomhed, hvor
medlemmerne hæfter solidarisk for foreningens forpligtelser,
og hvor sikkerhedsgrundlaget for foreningens virksomhed er den
samlede kommunale sektors økonomi, herunder kommunernes
selvstændige skatteudskrivningsret.
Til stk. 2
I denne bestemmelse er det fastsat, at hvis
egenkapitalen ikke er i overensstemmelse med egenkapitalkravet,
skal der fra medlemmerne og efter retningslinier fastsat i
vedtægterne indkræves det beløb, som
behøves for at bringe egenkapitalen op på et niveau,
som er i overensstemmelse med egenkapitalkravet. Sådanne
indkrævede beløb, med tillæg af en af
tilsynsmyndigheden, jf. § 15, stk. 1, godkendt rente,
skal så snart som muligt godtgøres de indbetalende
medlemmer, såfremt dette kan ske uden at bringe egenkapitalen
ned på et niveau, der ikke er i overensstemmelse med
egenkapitalkravet.
Der er ikke lagt op til ændringer i
forhold til den nuværende praksis. En tilsvarende bestemmelse
fremgår i dag af foreningens vedtægter, idet renten ved
tilbagebetaling af indkrævede beløb dog
forudsættes godkendt af indenrigs- og sundhedsministeren som
tilsynsmyndighed. Renten forudsættes fastsat på et
passende niveau set i forhold til det generelle renteniveau
på det pågældende tidspunkt.
Til § 9
Til stk. 1
I henhold til bestemmelsen reguleres
foreningens mulighed for låneoptagelse uden umiddelbart
genudlån €" såkaldt mismatch €" af indenrigs-
og sundhedsministeren som tilsynsmyndighed.
I dag er foreningens muligheder for at optage
lån uden øjeblikkeligt genudlån forholdsvis
begrænsede. Det fremgår af lov nr. 35 af 19. marts 1898
om Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark,
»at der til ingen Tid maa cirkulere et større
Beløb af Gældsforskrivninger mod Foreningen end det
Beløb af Interessenternes Obligationer, som denne
ejer«, jf. § 2, stk. 1, litra c. I de
gældende vedtægter er dette fortolket således, at
foreningens beholdning af gældsbreve for de af foreningen
ydede lån skal være af mindst samme størrelse
som de på foreningen påhvilende forpligtelser
ifølge optagne lån, idet der dog inden for en af
Indenrigs- og Sundhedsministeriet fastsat ramme kan optages
lån med henblik på efterfølgende udlån.
Denne ramme er i dag fastsat til 1,5 mia. kr. Andre specialiserede
långivere i Europa er ikke underlagt samme restriktioner.
Med den nye bestemmelse skabes der grundlag
for, at tilsynsmyndigheden kan give foreningen mulighed for i
større omfang end i dag at optage lån uden
øjeblikkeligt genudlån med henblik på at
forbedre foreningens likviditetsberedskab.
Foreningens låneoptagelse uden
øjeblikkeligt genudlån må dog ikke have et
omfang, som ikke kan begrundes set i forhold til foreningens
almindelige udlånsvirksomhed. Således kan der
fastsættes regler om, at lån uden øjeblikkeligt
genudlån ikke må overstige det budgetterede
bruttoudlån plus refinansieringsbehovet for eksisterende
udlån inden for en nærmere defineret periode.
Endvidere skal reglerne for styring af
finansielle risici, jf. § 9, stk. 3, sikre, at
midler som følge af låneoptagelse uden
øjeblikkeligt genudlån kan opgøres, og at
risikoen forbundet med låneoptagelse uden
øjeblikkeligt genudlån minimeres.
Til stk. 2
Det foreslås, at indenrigs- og
sundhedsministeren som tilsynsmyndighed kan fastsætte regler
for foreningens likviditet.
Således vil der kunne fastsættes
regler om, at foreningen til enhver tid skal have en samlet positiv
overskudslikviditet inden for en nærmere defineret periode,
ligesom der vil kunne fastsættes regler om den maksimale
størrelse af foreningens samlede finansieringsbehov som
følge af løbetidsforskelle mellem ydede og optagne
lån.
Foreningen har indtil nu ikke været
underlagt sådanne regler. Behovet for at udnytte bestemmelsen
skal ses i sammenhæng med den fremtidige regulering af
foreningens muligheder for at optage lån uden
øjeblikkeligt genudlån, jf. § 9,
stk. 1, og udformningen af regler for styring af finansielle
risici, jf. § 9, stk. 3.
Til stk. 3
Bestemmelsen indebærer, at foreningen
skal udarbejde regler for styring af finansielle risici, herunder
kredit-, rente- og valutarisici, og brug af finansielle
instrumenter.
Reglerne skal sendes til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, og indenrigs- og sundhedsministeren kan som
tilsynsmyndighed pålægge foreningen at ændre
disse regler.
Det er forudsat, at reglerne umiddelbart
efter godkendelse i foreningens bestyrelse sendes til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet.
Lov nr. 35 af 19. marts 1898 om
Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark
indeholder ikke bestemmelser om udarbejdelse af regler for styring
af finansielle risici og brug af finansielle instrumenter.
Foreningen udarbejder dog allerede i dag sådanne regler.
Der kan vise sig behov for tilpasninger i
forhold til det gældende regelsæt ved for eksempel en
eventuelt udvidet brug af finansielle instrumenter, jf.
§ 4, eller eventuelle udvidede muligheder for lån
uden øjeblikkeligt genudlån, jf. § 9,
stk. 1.
Herunder vil indenrigs- og sundhedsministeren
som tilsynsmyndighed påse, at retningslinierne for
foreningens påtagelse af renterisici ved betalingsforskelle
som følge af løbetidsforskelle mellem ydede og
optagne lån fortsat indebærer, at denne risiko ikke
overstiger, hvad der anses for forsvarligt set i forhold til
foreningens egenkapital og sikkerhedsgrundlag.
Til kapitel 3
Til § 10
Til stk. 1
Det foreslås, at ledelsen af
foreningens anliggender forestås af foreningens bestyrelse og
direktion, og at bestyrelsen skal sørge for en forsvarlig
organisation af foreningens virksomhed, mens direktionen skal
varetage den daglige ledelse af foreningen.
Der er med den foreslåede bestemmelse
ikke lagt op til ændringer i forhold til den nuværende
praksis. En tilsvarende bestemmelse fremgår i dag af
foreningens vedtægter.
Bestemmelser, der regulerer forhold
vedrørende valg til bestyrelsen, bestyrelsens
sammensætning, beslutningsdygtighed og mødefrekvens
fremgår af foreningens vedtægter. Derudover regulerer
vedtægterne forhold vedrørende direktionens
ansættelse og arbejdsopgaver.
Til stk. 2.
Det foreslås, at foreningens bestyrelse
skal udfærdige skriftlige retningslinier for foreningens
væsentligste aktivitetsområder, hvori arbejdsdelingen
mellem bestyrelse og direktion fastlægges.
Der er med den foreslåede bestemmelse
ikke lagt op til ændringer i forhold til den nuværende
praksis. En tilsvarende bestemmelse fremgår i dag af
foreningens vedtægter.
Til stk. 3
Det foreslås, at foreningen skal sende
et eksemplar af de skriftlige retningslinier, som skal udarbejdes i
medfør af § 10, stk. 2, til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, som også skal orienteres skriftligt om
eventuelle ændringer i disse retningslinier.
Bestemmelsen foreslås indsat i loven i
forlængelse af bestemmelsen i § 10, stk. 2.
Bestemmelsen skal være med til sikre et fyldestgørende
tilsyn med foreningen, jf. lovforslagets
§§ 15-19.
Til § 11
Det foreslås, at foreningen tegnes af
bestyrelsens formand eller næstformand i forening med en
direktør eller af to direktører i forening.
Foreningen tegnes desuden af et medlem af direktionen i forening
med en dertil af bestyrelsens formand særlig bemyndiget
medarbejder eller af to således bemyndigede medarbejdere i
forening.
Formålet med bestemmelsen er at
klarlægge, hvem der kan forpligte foreningen udadtil, for
eksempel i forbindelse med optagelse af lån.
Der er med den foreslåede bestemmelse
ikke lagt op til ændringer i forhold til den nuværende
praksis. En tilsvarende bestemmelse fremgår i dag af
foreningens vedtægter.
Til § 12
Det foreslås, at vederlag til
bestyrelsesmedlemmer skal godkendes af indenrigs- og
sundhedsministeren som tilsynsmyndighed, og at disse vederlag ikke
må overstige, hvad der anses for sædvanligt efter
hvervets art og arbejdets omfang.
Til kapitel 4
Til § 13
Til stk. 1
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at foreningen for hvert år skal udarbejde en
årsrapport efter retningslinier fastsat i foreningens
vedtægter.
I henhold til lov nr. 35 af 19. marts 1898 om
Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark er
foreningens bestyrelse »pligtig aarlig at
offentliggøre et fuldstændigt Regnskab for
Foreningen«, jf. § 2, stk. 1, litra g.
I forhold til gældende ret
fremgår det således af den foreslåede
bestemmelse, at der kan fastsættes nærmere
retningslinier for udarbejdelsen af årsrapporten i
foreningens vedtægter.
Det forudsættes i den forbindelse, at
årsrapporten som minimum indeholder en
ledelsespåtegning, en balance, en resultatopgørelse,
noter, herunder redegørelse for anvendt regnskabspraksis og
oversigt over bevægelserne i egenkapitalen, samt en
revisorpåtegning.
Årsrapporten udarbejdes fra og med
regnskabsåret 2007 i overensstemmelse med internationale
regnskabsstandarder.
Det foreslås, at foreningen skal sende
et eksemplar af årsrapporten til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet svarende til den nuværende praksis
Til stk. 2
Ifølge den foreslåede
bestemmelse skal foreningens årsrapport revideres af mindst
to revisorer, hvoraf mindst den ene skal være
statsautoriseret.
Ifølge lov nr. 35 af 19. marts 1898 om
Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark skal
»Reglementet for Revisionen fastsættes af
Indenrigsministeren«, jf. § 2, stk. 1, litra
g. Dette fortolkes i dag således, at mindst en af de valgte
revisorer skal være statsautoriseret. Der er derfor ikke tale
om ændringer i forhold til den nuværende praksis.
Til § 14
Bestemmelsen fastsætter, at foreningens
bestyrelse vælger en eller to revisorer, som skal være
statsautoriserede. Indenrigs- og sundhedsministeren vælger
som tilsynsmyndighed yderligere en revisor.
I henhold til lov nr. 35 af 19. marts 1898 om
Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark skal
»der ved Foreningen ansættes 2 Revisorer, hvoraf
Indenrigsministeren udnævner den ene og stadfæster
Valget af den anden«, jf. § 2, stk. 1, litra
g.
Ifølge gældende ret skal
indenrigs- og sundhedsministeren således godkende foreningens
valg af revisor. Det vurderes ikke længere nødvendigt,
da der stilles krav om, at den eller de revisorer, som foreningen
vælger, er statsautoriserede.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer endvidere, at der kan være op til tre
revisorer for foreningen. Formålet er at skabe mulighed for
en eventuel senere udvidelse af antallet af revisorer, hvis der
viser sig behov herfor.
Til kapitel 5
Til § 15
Til stk. 1
Med den foreslåede bestemmelse
fremgår det, at indenrigs- og sundhedsministeren er
tilsynsmyndighed for foreningen.
Bestemmelsen indebærer ikke
ændringer i forhold til gældende ret, hvorefter
indenrigsministeren €" i dag indenrigs- og sundhedsministeren
€" er tillagt en række beføjelser i relation til
foreningen.
Indenrigs- og sundhedsministerens tilsyn er
først og fremmest baseret på indberetninger fra
foreningen, jf. § 16, hvis indhold fastsættes af
indenrigs- og sundhedsministeren som tilsynsmyndighed.
Tilsynet påser blandt andet
overholdelse af egenkapitalkrav, jf. § 8, stk. 1.
Der føres ligeledes tilsyn med, at foreningen overholder
rammerne for foreningens låneoptagelse uden
øjeblikkeligt genudlån udstedt i medfør af
§ 9, stk. 1, regler for likviditet udstedt i
medfør af § 9, stk. 2, samt overholdelse af
retningslinier for finansielle risici og brug af finansielle
instrumenter, jf. § 9, stk. 3.
Herudover fører den af
tilsynsmyndigheden udpegede revisor blandt andet løbende
tilsyn med, at foreningens långivning er i overensstemmelse
med de gældende regler om kommunernes og regionernes
låntagning og den afgrænsning af foreningens
kundegruppe, der er fastsat i loven.
Til stk. 2
Den foreslåede bestemmelse i
§ 15, stk. 2, giver indenrigs- og sundhedsministeren
som tilsynsmyndighed hjemmel til at pålægge medlemmer
af foreningens bestyrelse og direktion daglige eller ugentlige
tvangsbøder. Tvangsbøder tilfalder statskassen, og
løber indtil forpligtelsen er opfyldt. Det bemærkes,
at tvangsbøder således tilsigter en ændret
handling, men ikke er en straf for en forseelse.
Personer, der er blevet pålagt
tvangsbøder, er parter i sagen om pålæggelsen af
tvangsbøder.
De forhold, der skal gøres til
genstand for opfølgning og kan sanktioneres med
tvangsbøder, er forpligtelser efter lovens § 8,
§ 9, § 10, stk. 2 og 3, § 13,
stk. 1, og § 16 eller regler udstedt i medfør
af disse bestemmelser.
Formålet med anvendelsen af
tvangsbøder er at fremtvinge opfyldelsen af en handlepligt
for bestyrelsen og direktionen, hvis der i særlige
tilfælde skulle opstå behov herfor. Tvangsbøder
kan ikke anvendes til gennemtvingelse af pligter, der
påhviler det enkelte medlem af bestyrelsen og direktionen.
Det er en betingelse for anvendelsen af tvangsbøder, at det
skal være muligt at angive de foranstaltninger, som
bestyrelsen og direktionen efter loven er forpligtet til at
gennemføre.
Det er ligeledes en betingelse for anvendelse
af tvangsbøder, at ulovligheden af bestyrelsens og
direktionens undladelse af at udføre en foranstaltning, som
de efter loven eller regler udstedt i medfør af loven har
pligt til at udføre, fremtræder med den
fornødne klarhed, dvs. at der ikke må være
rimelig tvivl om, at loven er tilsidesat. Kravet om klarhed i
overtrædelsen er en selvstændig betingelse for
anvendelsen af tvangsbøder ud over betingelsen om
bestyrelsens og direktionens ulovlige undladelse. I tilfælde
af at ulovligheden af bestyrelsens og direktionens undladelse ikke
fremtræder med den fornødne klarhed, indebærer
kravet om klarhed, at sådanne retlige
tvivlsspørgsmål må afklares ved domstolene og
på sigt overvejes løst ved ændring af loven.
Tvangsbøder skal endvidere i det
konkrete tilfælde være påkrævet frem for
mindre indgribende reaktioner fra tilsynsmyndighedens side til at
fremtvinge bestyrelsens og direktionens opfyldelse af den
pågældende handlepligt. Såfremt bestyrelsen og
direktionen for eksempel allerede arbejder på at opfylde en
lovbestemt handlepligt eller har truffet beslutning om at
iværksætte tiltag, der forventes at være
tilstrækkelige, som dog endnu ikke har haft mulighed for at
vise deres effekt, vil tvangsbøder ikke være
påkrævet.
Desuden vil tvangsbøder først
kunne anvendes ved udløbet af en af tilsynsmyndigheden
stillet frist for bestyrelsens og direktionens berigtigelse af det
konkrete forhold, såfremt det pågældende forhold
ikke er blevet berigtiget, eller der ikke er truffet
foranstaltninger til berigtigelse af forholdet, jf. eksemplet
ovenfor.
Til stk. 3
Det foreslås, at tvangsbøder
pålagt efter stk. 2 kan inddrives ved udpantning.
Til § 16
Bestemmelsen indebærer, at foreningen
skal sende de af tilsynsmyndigheden, jf. § 15,
stk. 1, ønskede oplysninger til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet inden udløbet af en af
tilsynsmyndigheden stillet frist.
I henhold til lov nr. 35 af 19. marts 1898 om
Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark er
foreningens bestyrelse forpligtet til »hvert Fjerdingsaar at
indsende Regnskabsekstrat til Indenrigsministeren«, jf.
§ 2, stk. 1, litra g. Endvidere gælder det,
»at Bestyrelsen er pligtig at meddele Indenrigsministeren
alle de Oplysninger angaaende Foreningens Forhold, der af ham
maatte blive forlangte«, jf. § 2, stk. 1,
litra h.
Med den foreslåede bestemmelse
foretages der således ikke ændringer i forhold til
gældende ret.
Oplysninger ud over regnskabsoversigter kan
for eksempel være dokumentation for overholdelse af regler
for foreningens låneoptagelse uden øjeblikkeligt
genudlån udstedt i medfør af § 9,
stk. 1, dokumentation for overholdelse af regler for
foreningens likviditet udstedt i medfør af § 9,
stk. 2, samt dokumentation for overholdelse af retningslinier
for finansielle risici og brug af finansielle instrumenter, jf.
§ 9, stk. 3.
Lovforslaget indebærer endvidere, at
indenrigs- og sundhedsministeren som tilsynsmyndighed frit kan
fastsætte frekvensen for indberetning af de ønskede
oplysninger. Dog er der ikke tilsigtet ændringer på
dette område, således at foreningen indtil videre
fortsat skal indberette kvartalsvise oplysninger til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet.
Til § 17
Det foreslås, at medlemmer af
foreningens bestyrelse, direktion eller revision af egen drift skal
meddele Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplysninger om forhold,
der er af særlig væsentlig betydning for foreningen, og
som kan bevirke, at foreningen ikke kan opfylde sine forpligtelser
i henhold til loven eller forskrifter udstedt med hjemmel heri.
Lov nr. 35 af 19. marts 1898 om
Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i Danmark
indeholder en bestemmelse om, »at Bestyrelsen er pligtig at
meddele Indenrigsministeren alle de Oplysninger angaaende
Foreningens Forhold, der af ham maatte blive forlangte«, jf.
§ 2, stk. 1, litra h.
Med den foreslåede bestemmelse udvides
denne forpligtelse, således at foreningens bestyrelse
også af egen drift har pligt til at meddele Indenrigs- og
Sundhedsministeriet om forhold, der er af særlig
væsentlig betydning for foreningen.
Endvidere pålægges medlemmer af
foreningens direktion og revision en tilsvarende forpligtelse.
Som eksempel er medlemmer af foreningens
bestyrelse, direktion eller revision, som formoder, at foreningen
ikke opfylder egenkapitalkravet, jf. § 8, stk. 1,
forpligtede til straks at meddele dette til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet.
Endvidere er medlemmer af foreningens
bestyrelse, direktion eller revision forpligtede til straks at
meddele Indenrigs- og Sundhedsministeriet, hvis det
pågældende medlem formoder, at foreningen ikke
overholder regler for foreningens låneoptagelse uden
øjeblikkeligt genudlån udstedt i medfør af
§ 9, stk. 1, regler for foreningens likviditet
udstedt i medfør af § 9, stk. 2, samt
retningslinier for finansielle risici og brug af finansielle
instrumenter, jf. § 9, stk. 3.
Til § 18
Med denne bestemmelse kan indenrigs- og
sundhedsministeren som tilsynsmyndighed på foreningens
bekostning foranledige, at der foretages en undersøgelse af
samtlige forhold, der vedrører foreningen.
Som eksempel kan tilsynsmyndigheden
foranstalte en ekstraordinær revision af foreningen, hvor
foreningen pålægges at betale for denne revisions
udførelse.
Bestemmelsen indebærer ikke
ændringer i forhold til gældende ret. Det fremgår
således af lov nr. 35 af 19. marts 1898 om Begunstigelser for
en Kreditforening af Kommuner i Danmark, at indenrigsministeren (nu
indenrigs- og sundhedsministeren) »til enhver Tid paa
Foreningens Bekostning kan lade foretage Undersøgelse af
samtlige de den vedrørende Forhold«, jf.
§ 2, stk. 1, litra h.
Til § 19
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at indenrigs- og sundhedsministeren som
tilsynsmyndighed kan pålægge foreningen at betale et
bidrag til afholdelse af udgifter forbundet med tilsynet.
Der er ikke i dag en særskilt hjemmel
til at opkræve sådanne bidrag. Formålet med
bestemmelsen er at skabe mulighed herfor i lyset af, at
tilsynsopgaven i takt med samfundsudviklingen har fået og kan
få et større omfang. Andre finansielle virksomheder,
som er underlagt Finanstilsynets tilsyn, betaler afgifter til
Finanstilsynet efter lov om finansiel virksomhed.
Til kapitel 6
Til § 20
Det foreslås, at såfremt
kreditorernes sikkerhed, som skønnet af tilsynsmyndigheden,
jf. § 15, stk. 1, væsentligt forringes, og
foreningen ikke inden udløbet af en af tilsynsmyndigheden
stillet frist har foretaget det fornødne til
imødegåelse heraf, skal tilsynsmyndigheden være
berettiget til at standse foreningens virksomhed eller foranstalte
dens bo taget under skiftebehandling.
Den foreslåede bestemmelse skal
gælde, uanset på hvilken måde tilsynsmyndigheden
er kommet i besiddelse af de oplysninger, der efter
tilsynsmyndighedens skøn beviser, at kreditorernes sikkerhed
er væsentligt forringet.
Der er med den foreslåede bestemmelse
ikke lagt op til ændringer i forhold til gældende ret.
En tilsvarende bestemmelse fremgår således i dag af lov
nr. 35 af 19. marts 1898 om Begunstigelser for en Kreditforening af
Kommuner i Danmark, jf. § 3.
Til § 21
Det foreslås, at den bundne reserve,
bortset fra hensættelser til pension, ved ophør skal
anvendes til sikkerhed for afvikling af alle de på foreningen
hvilende krav. Først når dette krav er opfyldt,
anvendes reserverne, eller den resterende del heraf, efter
bestyrelsens nærmere bestemmelse. Anvendelsesmåden skal
godkendes af indenrigs- og sundhedsministeren som
tilsynsmyndighed.
Bestemmelsen gælder, uanset om
foreningen ophører med at drive virksomhed på eget
initiativ eller som følge af, at tilsynsmyndigheden har
standset foreningens virksomhed i medfør af
§ 20.
I forhold til gældende ret er der tale
om en præcisering, idet det ikke fremgår af lov nr. 35
af 19. marts 1898 om Begunstigelser for en Kreditforening af
Kommuner i Danmark, hvordan foreningens midler fordeles ved
ophør af virksomheden. Der er med den foreslåede
bestemmelse imidlertid ikke lagt op til ændringer i forhold
til den nuværende praksis. En tilsvarende bestemmelse
fremgår i dag af foreningens vedtægter.
Til kapitel 7
Til § 22
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2007.
Til stk. 2
Det foreslås, at lov nr. 35 af 19.
marts 1898 om Begunstigelser for en Kreditforening af Kommuner i
Danmark, som ændret ved lov nr. 538 af 24. juni 2005,
ophæves, idet den nye lov træder i kraft.
Lovforslaget indebærer ingen
ændringer af foreningens rettigheder og forpligtelser,
herunder allerede indgåede låneaftaler, der
fortsætter uændret under den nye lov.
Til § 23
Bestemmelsen angår lovens territoriale
gyldighed og fastslår, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Lovforslaget påvirker ikke gyldigheden
eller statsgarantien for udestående lån til
færøske kommuner. Foreningen har tidligere ydet
lån til færøske kommuner mod statsgaranti,
indtil denne mulighed ophørte i 1990.