L 161 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om ligestilling af kvinder og mænd. (Kommunale og
regionale udvalg m.v. og ændring af fristen for indsendelse
af ligestillingsredegørelser).
Fremsat den 22. februar 2006 af
ministeren for ligestilling (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ligestilling af
kvinder og mænd
(Kommunale og regionale udvalg m.v. og
ændring af fristen for indsendelse af
ligestillingsredegørelser)
§ 1
I lov om ligestilling af kvinder og
mænd, jf. lovbekendtgørelse nr. 1527 af 19. december
2004, som ændret ved § 7 i lov nr. 574 af 24. juni
2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 5
a, stk. 2, nr. 2, ændres »stillingskategorier
og« til: »stillingskategorier,« og efter nr. 2
indsættes som nyt nummer:
»3) den kønsmæssige
sammensætning af de udvalg m.v., omfattet af § 10 a, der
nedsættes af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet,
og«.
Nr. 3 bliver herefter nr. 4.
2. I § 5
a, stk. 3 , ændres »1. september« til:
»1. november«.
3. Efter § 10
indsættes:
» § 10 a.
For at fremme ligestilling af kvinder og mænd skal
myndigheder eller organisationer, der stiller forslag om et medlem
af udvalg m.v., der skal udpeges af kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet, foreslå både en kvinde og en mand.
Hvis der stilles forslag om flere medlemmer, skal der
foreslås lige mange kvinder og mænd, og i
tilfælde af ulige antal én mere af det ene køn
end af det andet. Tilsvarende gælder, hvor myndigheder eller
organisationer efter lovgivningen skal udpege medlemmer til udvalg
m.v., der nedsættes af kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet.
Stk. 2. Myndigheden eller
organisationen kan fravige bestemmelsen i stk. 1, hvis der
foreligger særlige grunde. Myndigheden eller organisationen
skal i så fald samtidig angive begrundelsen herfor.
Stk. 3. Hvis myndigheder og
organisationer ikke udpeger eller indstiller medlemmer i
overensstemmelse med stk. 1, kan en enig kommunalbestyrelse
eller et enigt regionsråd beslutte, at et udvalg m.v., som er
nedsat af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, og som er
anført på den liste, som ministeren for ligestilling
fastsætter i medfør af stk. 4, kan fungere uden de
pågældende medlemmer. Det samme gælder, hvis
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet ikke kan acceptere en
begrundelse i henhold til stk. 2 for at fravige bestemmelsen i
stk. 1.
Stk. 4. Ministeren for ligestilling
fastsætter efter forhandling med vedkommende ministre en
liste over, hvilke udvalg m.v., hvis sammensætning er
reguleret i lovgivningen, og som ikke træffer generelle eller
konkrete afgørelser, der er omfattet af stk. 3.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslagets baggrund og
formål
Formålet med lovforslaget er at
fastsætte regler om den kønsmæssige
sammensætning af kommunale og regionale udvalg, råd og
lignende svarende til de regler, der gælder for offentlige
udvalg m.v. nedsat af en minister. Der er dog den modifikation som
følge af kommunalbestyrelsens og regionsrådets
karakter af at være et kollektivt folkevalgt organ, at lov om
kommunernes styrelse henholdsvis lov om regioner regulerer
beslutninger i kommunalbestyrelser og regionsråd i
forbindelse med nedsættelse af kommunale og regionale
udvalg.
Den kønsmæssige sammensætning
af kommunale og regionale udvalg m.v. skal ikke indberettes til
ministeren for ligestilling, inden beskikkelse af medlemmer finder
sted, således som reglen er for de statslige udvalg m.v.
Overvågningen af sammensætningen af kommunale og
regionale udvalg og råd vil finde sted gennem de
ligestillingsredegørelser, som kommuner og regioner skal
udarbejde hvert andet år og indsende til ministeren for
ligestilling.
Efter ligestillingslovens § 4
gælder der allerede en forpligtelse for kommunalbestyrelser
og regionsråd til at arbejde for ligestilling af kvinder og
mænd, og lovforslaget vil i den forbindelse kunne give
anledning til ligestillingsovervejelser både i forhold til
det almindelige arbejde og ved besættelsen af medlemsposter i
kommunale og regionale udvalg m.v.
For så vidt angår tidligere
ændringer af loven om ligestilling af kvinder og mænd
henvises til Folketingstidende 1999 €" 2000, Folketingets
forhandlinger spalte 5061, 8398 og 8538, Tillæg A, spalte
5252 og 5284, Tillæg B, spalte 953,Tillæg C, spalte
801, Folketingstidende 2002-03, Folketingets forhandlinger spalte
4094, 7365 og 7559, Tillæg A, spalte 2798 og
2792,Tillæg B, spalte 742,Tillæg C, spalte 314,
Folketingstidende 2003-04, Folketingets forhandlinger spalte 5530,
8778 og 8978, Tillæg A spalte 4875 og 4870, Tillæg B,
spalte 1250, Tillæg C spalte 480, Folketingets forhandlinger
2004-05, 2. samling, spalte 955, 4279 og 4842, Tillæg A,
spalte 2232 og 2179, Tillæg C, spalte 556.
Lovgivningen om den kønsmæssige
sammensætning af offentlige råd, nævn og udvalg
mv., der er nedsat af en minister, har eksisteret siden 1985
(oprindelig lov nr. 147 af 24. april 1985, hvis regler i en lidt
skærpet form er indføjet i den gældende
ligestillingslov). Reglerne har resulteret i en fremgang i andelen
af kvindelige medlemmer fra omkring 12 % i 1985 til 39 % i 2005.
Baggrunden for vedtagelsen af bestemmelserne var et politisk
ønske om at få flere kvinder i beslutningsprocesserne
i samfundet. Kommuner og amter er ikke omfattet af den
gældende lovgivning, bortset fra de tilfælde, hvor
kommuner og amter skal indstille eller udpege medlemmer til
statslige nævn og råd. I disse tilfælde skal
kommuner og amter indstille lige mange kvinder og mænd.
Gældende ret
Reglerne om statslige udvalgs
kønsmæssige sammensætning i ligestillingsloven
er følgende: Loven omfatter offentlige udvalg, kommissioner
og lignende, nedsat af en minister til at forberede
fastsættelse af regler eller planlægning af
samfundsmæssig betydning. Udvalg m.v. bør have en
ligelig sammensætning af kvinder og mænd. Myndigheder
og organisationer skal indstille både kvinder og mænd
til alle poster. Ressortministeren bestemmer, hvem der skal
være medlem. Indstillingsreglen kan fraviges, hvis der
foreligger særlige grunde. Den påtænkte
sammensætning indberettes inden beskikkelse af medlemmerne
til ministeren for ligestilling, som herved får mulighed for
at drøfte sammensætningen med ressortministeren. Hvis
sammensætningen ikke er ligelig, kan ligestillingsministeren
anmode ressortministeren om en begrundelse og i særlige
tilfælde anmode om en fornyet sammensætning.
Lovforslagets indhold
Da der også for de kommunale og regionale
råd, nævn, udvalg og lignende er et ønske om en
lige kønsmæssig repræsentation, foreslås
det, at der kommer til at gælde samme regler som for de
statslige udvalg m.v., i det omfang, det er muligt under hensyn til
kommunalbestyrelsens henholdsvis regionsrådets karakter af at
være folkevalgt organ, der er underkastet reglerne i loven om
kommunernes styrelse henholdsvis regionsloven om valg af medlemmer
til udvalg, råd, bestyrelser mv. Efter disse regler sker
kommunalbestyrelsens og regionsrådets valg af to eller flere
medlemmer til udvalg m.v. ved forholdstalsvalg. Efter
forholdstalsvalgmetoden besætter valggrupper i
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet pladser i det
pågældende udvalg m.v. i forhold til gruppens
størrelse og i den rækkefølge mandaterne
tilfalder gruppen. En kandidatliste i kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet kan udgøre en valggruppe for sig, men
flere lister kan også slutte sig sammen i valggrupper. Ved
forholdstalsvalgmetoden sikres det, at også mindretal bliver
repræsenteret i udvalg m.v., hvortil kommunalbestyrelsen
eller regionsrådet udpeger medlemmer.
På den baggrund indeholder lovforslaget
bestemmelser om, at de myndigheder og organisationer, der
indstiller til kommunalbestyrelsens eller regionsrådets valg
af medlemmer til udvalg m.v. skal indstille lige mange kvinder og
mænd til udvalgsposterne, og at henholdsvis
kommunalbestyrelsen og regionsrådet herefter bestemmer, hvem
der skal være medlem af udvalget, rådet m.v. efter
reglerne i loven om kommunernes styrelse henholdsvis
regionsloven.
Forslaget er meget aktuelt nu, hvor
kommunalreformen skal gennemføres med deraf følgende
nedsættelser af mange nye råd og udvalg m.v.
Af hensyn til at undgå unødige
kommunale og regionale indberetninger er det ikke fundet
hensigtsmæssigt at indføre en indberetningspligt til
ministeren for ligestilling, inden medlemmerne beskikkes, om den
forventede sammensætning af de kommunale og regionale udvalg,
således som det gælder for statslige udvalg. Den
forventede sammensætning af de statslige udvalg skal
indberettes til ministeren for ligestilling, inden medlemmerne
beskikkes. Overvågningen af sammensætningen af
kommunale og regionale udvalg og råd vil finde sted gennem de
ligestillingsredegørelser, som kommuner og regioner skal
udarbejde hvert andet år og indsende til ministeren for
ligestilling. Som følge heraf foreslås
ligestillingslovens § 5 a ændret, så det
fremgår, at ligestillingsredegørelserne skal indeholde
oplysninger om den kønsmæssige sammensætning af
kommunale og regionale råd og udvalg m.v.
Endelig foreslås fristen for indsendelse af
kommunale og regionale redegørelser ændret fra den 1.
september til 1. november i de år, hvor redegørelserne
udarbejdes, dvs. hvert andet år. Forslaget til
ændringen skyldes, at mange kommuner har oplyst, at de har
haft vanskeligt ved at overholde fristen, da kommunalbestyrelserne
ikke træder sammen i sommerferien.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser for kommuner og amtskommuner og
regioner. De økonomiske konsekvenser af lovforslaget
forhandles med de kommunale parter.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget er
erhvervsrelevant. Lovforslaget bør derfor ikke
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har til formål at fremme
ligestilling af kvinder og mænd med hensyn til at deltage i
beslutningsprocesserne i samfundet. Lovforslaget vurderes at have
positive ligestillingsmæssige konsekvenser. Reglerne om
sammensætningen af offentlige udvalg m.v., nedsat af en
minister, har været gældende siden 1985 og har
medført, at kvindeandelen i udvalg m.v. er steget gennem
årene fra 12 % til 39 %.
Høring
Forslaget har været sendt til høring
hos Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen,
Frederiksberg og Københavns Kommuner, Dansk
Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Kristelig
Fagbevægelse, Ledernes Hovedorganisation,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Advokatrådet,
Dommerforeningen, Dansk Kvindesamfund, Foreningen af Aktive
kvinder, Institut for Menneskerettigheder, Kvinderådet samt
Maskulint Forum.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at der i kommunernes og
regionernes ligestillingsredegørelser, der skal indsendes
til ministeren for ligestilling hvert andet år, oplyses om
den kønsmæssige sammensætning af de udvalg,
råd og lignende, som nedsættes af kommunalbestyrelsen
eller regionsrådet, og som er omfattet af den i nr. 3
foreslåede bestemmelse. Oplysning om den
kønsmæssige sammensætning skal således
alene gives for de udvalg m.v., der nedsættes af
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet og ikke for andre
udvalg m.v., hvortil kommunalbestyrelsen eller regionsrådet
udpeger et eller flere medlemmer efter indstilling. For at
undgå unødige kommunale og regionale indberetninger er
det ikke fundet hensigtsmæssigt at indføre en
indberetningspligt til ministeren for ligestilling, inden
medlemmerne beskikkes, om den forventede sammensætning af de
kommunale og regionale udvalg m.v., således som det
gælder for statslige udvalg, nedsat af en minister.
Overvågningen af kommunale og regionale råd og udvalg
m.v. varetages af ministeren for ligestilling efterfølgende
ved indsendelsen af ligestillingsredegørelser med
oplysninger om den kønsmæssige sammensætning af
udvalg mv.
Til nr. 2
Det foreslås, at tidspunktet for kommuner
og regioners indsendelse af ligestillingsredegørelser til
ministeren for ligestilling rykkes fra den 1. september til den 1.
november i de år, hvor redegørelserne udarbejdes. Det
fremgår af § 5 a, at kommunalbestyrelser og
regionsråd mindst hvert andet år redegør for
situationen med hensyn til ligestilling mellem kvinder og
mænd. Det betyder, at kommuner og regioner efter den nye
tidsfrist skal indsende ligestillingsredegørelser
næste gang inden den 1. november 2007.
Ændringen skyldes, at mange kommuner pga.
ferietiden har vanskeligheder med at overholde fristen den 1.
september. Redegørelserne skal vedtages af
kommunalbestyrelserne i et møde, og der er
sædvanligvis ikke møder i sommerferien.
Til nr. 3
Det foreslås, at der i ligestillingsloven
indføjes bestemmelser om den kønsmæssige
sammensætning af kommunale og regionale udvalg, råd og
lignende.
Det vil være en forudsætning for at
kunne blive beskikket som medlem af et udvalg m.v., at den
pågældende, der indstilles eller udpeges, er i
besiddelse af de for udvalgsarbejdet nødvendige relevante
kvalifikationer.
Bestemmelsen omfatter alle udvalg m.v., der
nedsættes af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet,
eller hvortil kommunalbestyrelsen eller regionsrådet udpeger
medlemmer. Dette omfatter både udvalg m.v., nedsat af
kommunalbestyrelsen og regionsrådet efter egen beslutning, og
udvalg m.v., nedsat i henhold til lov. Også udvalg nedsat af
kommunalbestyrelsens eller regionsrådets udvalg eller af
kommunens eller regionens forvaltning er omfattet, men bestemmelsen
gælder kun udvalg m.v. i det omfang, udvalget m.v. enten som
følge af kommunalbestyrelsens eller regionsrådets egen
beslutning eller som følge af lovgivningen har medlemmer,
der udpeges efter indstilling fra andre myndigheder eller
organisationer. Bestemmelsen gælder, uanset om
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet er forpligtet til at
følge indstillingen eller ej. Ved myndigheder eller
organisationer forstås ethvert offentligretligt eller
privatretligt retssubjekt, der er forskelligt fra kommunen eller
regionen. En kommunes økonomiudvalg og stående udvalg,
en regions forretningsudvalg samt andre udvalg, der alene
består af kommunalbestyrelses- henholdsvis
regionsrådsmedlemmer eller af kommunalt eller regionalt
ansatte, der ikke udpeges efter indstilling fra andre, er
således ikke omfattet af bestemmelsen. Som eksempel på
udvalg, der er omfattet, kan nævnes Handicapråd.
Selve betegnelsen udvalg er ikke afgørende
for, om lovens bestemmelser skal anvendes ved medlemsbeskikkelser.
Også når andre betegnelser, som f.eks. råd,
nævn, kommissioner mv. skal anvendes, er loven
gældende. Interne arbejdsgrupper inden for kommunen eller
regionen, hvor der typisk ikke foreligger en egentlig beskikkelse,
falder uden for loven.
Efter stk. 1 skal der stilles forslag om
både en kvinde og en mand, når myndigheden eller
organisationen skal foreslå eller udpege et medlem af udvalg
m.v., der skal udpeges af kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet. Tilsvarende gælder, hvor myndigheden
eller organisationen efter lovgivningen skal udpege medlemmer til
et udvalg m.v., der nedsættes af kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet. Det betyder, at det også i de
tilfælde, hvor myndighedens eller organisationens indstilling
til kommunalbestyrelsen eller regionsrådet anses for bindende
og i tilfælde, hvor myndigheden eller organisationen
vælger medlemmet, fremover vil være
kommunalbestyrelsen, henholdsvis regionsrådet, der
afgør, om den indstillede kvinde eller den indstillede mand
skal beskikkes som medlem.
Stk. 2 indeholder en adgang for myndigheden eller
organisationen til at fravige kravet om at indstille både
kvinder og mænd, hvor der foreligger særlige grunde.
Undtagelsesbestemmelsen kan tænkes anvendt i tilfælde,
hvor krav om en særlig fagkundskab efter konkret vurdering
udelukker en ligelig kønssammensætning. Der kan
endvidere være myndigheder eller organisationer, som ikke har
mulighed for at lade sig repræsentere med både kvinder
og mænd, for eksempel fordi det ene køn kun i ringe
omfang er repræsenteret eller valgt ind i kompetente organer.
Særlige grunde kan tillige foreligge, hvis organisationen
ikke har mulighed for at foreslå eller udpege både
kvinder og mænd med de for udvalgsarbejdet fornødne
kvalifikationer og/eller sagkundskab.
Myndigheden eller organisationen skal i alle
tilfælde udarbejde en udførlig og konkret begrundelse
i det enkelte tilfælde, hvor undtagelsesbestemmelsen
ønskes anvendt.
I stk. 3 foreslås, at hvis der ikke
foreligger særlige grunde for at fravige
indstillingsreglerne, og de indstillende organisationer m.v. ikke
indstiller både kvinder og mænd, kan en enig
kommunalbestyrelse eller et enigt regionsråd bestemme, at
udvalget kan fungere uden de pågældende medlemmer. En
enig kommunalbestyrelse eller et enigt regionsråd kan
således lade poster være ubesatte, hvis der ikke
indstilles begge køn, og begrundelsen for fravigelse af
indstillingsreglerne ikke kan accepteres. Bestemmelsen
indebærer, at bestemmelser i andre love m.v. om
sammensætningen og antallet af medlemmer i udvalg m.v. kan
fraviges. Der opstår således ikke regelkonflikter
mellem på den ene side ligestillingsloven og på den
anden side lovgivningen om de pågældende udvalg
m.v.
Stk. 3 gælder alene for udvalg m.v., nedsat
af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, hvis eksistens og
sammensætning er reguleret i lovgivningen, og som ikke
træffer konkrete eller generelle afgørelser jf. herved
stk. 4. Hvor udvalg m.v. som en del af sin virksomhed træffer
sådanne afgørelser, bør den af
lovgivningsmagten fastsatte sammensætning af udvalget af
retssikkerhedsmæssige grunde respekteres. Som eksempler
på sådanne udvalg m.v. kan nævnes
boligkommissioner, der er nedsat af kommunalbestyrelsen, og som
træffer afgørelser efter byfornyelsesloven om
kondemnering m.v., og hvis medlemskreds bl.a. omfatter medlemmer
indstillet af henholdsvis grundejerforeninger og lejerforeninger i
kommunen. For at skabe klarhed over, hvilke udvalg m.v. der er
omfattet af stk. 3, indeholder bestemmelsen en henvisning til en
positivliste over, hvilke udvalg m.v. der er omfattet. Denne liste
fastsættes af ligestillingsministeren efter bemyndigelsen i
stk. 4 på baggrund af forhandling med de berørte
ministerier.
For udvalg m.v., hvis eksistens eller
sammensætning ikke er reguleret i lovgivningen, gælder
stk. 3 ikke, fordi kommunalbestyrelsen efter gældende regler
ved flertalsbeslutning kan indskrænke antallet af medlemmer.
Og med lovforslaget forudsættes, at det er fuldt sagligt for
kommunalbestyrelsen at træffe en sådan beslutning med
henvisning til, at vedkommende organisation ikke har indstillet en
af hvert køn.
I stk. 4 foreslås, at
ligestillingsministeren efter forhandling med vedkommende minister
fastsætter, hvilke udvalg m.v. der er omfattet af stk. 3. Det
fremgår af bestemmelsen, at listen kun kan omfatte udvalg
m.v., hvis sammensætning er reguleret i lovgivningen, og som
ikke træffer konkrete eller generelle afgørelser, jf.
bemærkningerne til stk. 3.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget træder
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Dette indebærer, at § 1, nr. 3,
den foreslåede § 10 a om kommunale og regionale
udvalg m.v. finder anvendelse for organisationers og myndigheders
indstillinger og udpegelser til kommunale og regionale udvalg m.v.
efter lovens ikrafttræden. Dette har navnlig den betydning,
at bestemmelsen vil finde anvendelse for organisationers og
myndigheders indstillinger og udpegelser til kommunale og regionale
udvalg m.v., som kommunalbestyrelserne i de nye kommuner og
regionsrådene skal nedsætte på deres
konstituerende møde, der skal finde sted senest den 15.
december 2006.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om
ligestilling af kvinder og mænd, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1527 af 19. december 2004, som ændret ved § 7 i
lov nr. 574 af 24. juni 2005, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 5 a.
Kommunalbestyrelsen og amtsrådet skal over for kommunens og
amtskommunens beboere mindst hvert andet år redegøre
for situationen med hensyn til ligestillingen mellem kvinder og
mænd blandt de kommunalt og amtskommunalt ansatte.
Redegørelsen skal vedtages af kommunalbestyrelsen og
amtsrådet i et møde. Stk. 2.
Redegørelsen skal indeholde oplysning om, 1) hvorvidt kommunen eller amtskommunen
har formuleret en ligestillingspolitik, og i givet fald det
nærmere indhold af denne, 2) den kønsmæssige fordeling
i forhold til de enkelte stillingskategorier og 3) andre forhold, der skønnes at
have betydning for kommunens eller amtskommunens indsats på
ligestillingsområdet. Stk. 3.
Redegørelserne indsendes til ministeren for ligestilling
inden den 1. september i de år, hvor redegørelserne
udarbejdes. | | 1. I
§ 5 a, stk. 2, nr. 2, ændres
»stillingskategorier og« til:
»stillingskategorier,« og efter nr. 2 indsættes
som nyt nummer: » 3) den
kønsmæssige sammensætning af de udvalg m.v.,
omfattet af § 10 a, der nedsættes af kommunalbestyrelsen
eller regionsrådet, og«. Nr. 3 bliver herefter
nr. 4. 2. I § 5
a, stk. 3 , ændres »1. september« til:
»1. november«. |
| | |
| | 3. Efter
§ 10 indsættes: »
§ 10 a. For at fremme ligestilling af
kvinder og mænd skal myndigheder eller organisationer, der
stiller forslag om et medlem af udvalg m.v., der skal udpeges af
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, foreslå
både en kvinde og en mand. Hvis der stilles forslag om flere
medlemmer, skal der foreslås lige mange kvinder og
mænd, og i tilfælde af ulige antal én mere af
det ene køn end af det andet. Tilsvarende gælder, hvor
myndigheder eller organisationer efter lovgivningen skal udpege
medlemmer til udvalg m.v., der nedsættes af
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet. Stk. 2.
Myndigheden eller organisationen kan fravige bestemmelsen i
stk. 1, hvis der foreligger særlige grunde. Myndigheden
eller organisationen skal i så fald samtidig angive
begrundelsen herfor. Stk. 3.
Hvis myndigheder og organisationer ikke udpeger eller indstiller
medlemmer i overensstemmelse med stk. 1, kan en enig
kommunalbestyrelse eller et enigt regionsråd beslutte, at et
udvalg m.v., som er nedsat af kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet, og som er anført på den liste, som
ministeren for ligestilling fastsætter i medfør af
stk. 4, kan fungere uden de pågældende medlemmer. Det
samme gælder, hvis kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet ikke kan acceptere en begrundelse i henhold til
stk. 2 for at fravige bestemmelsen i stk. 1. Stk. 4.
Ministeren for ligestilling fastsætter efter forhandling med
vedkommende ministre en liste over, hvilke udvalg m.v., hvis
sammensætning er reguleret i lovgivningen, og som ikke
træffer generelle eller konkrete afgørelser, der er
omfattet af stk. 3.« |
| | |
| | § 2 Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. |