L 160 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om landbrugsejendomme. (Ophævelse af opsigelsesvarsler
for lejemål og regler om husdyrhold og arealkrav m.v.).
Fremsat den 1. marts 2006 af
fødevareministeren
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
landbrugsejendomme
(Ophævelse af opsigelsesvarsler for
lejemål og regler om husdyrhold og arealkrav mv.)
§ 1
I lov nr. 435 af 9. juni 2004 om
landbrugsejendomme, som ændret ved § 31 i lov nr. 535 af
24. juni 2005 og § 32 i lov nr. 542 af 24. juni 2005,
foretages følgende ændringer:
1. I § 11 indsættes som
stk. 3 :
»Stk. 3. Ministeren kan
fastsætte regler om
1) maksimum for dyrehold på den enkelte
ejendom og bedrift, herunder regler om særlige maksima for
bedrifter, der opfylder visse krav til husdyrvelfærd og
miljø,
2) krav til andel af egen jord for ejendomme og
bedrifter med husdyrhold samt
3) transport af husdyrgødning ud over en
vejafstand af 10 kilometer fra
produktionsanlægget.«
2. § 16, stk. 2, nr. 1, litra
b, affattes således:
»b) overdragelse til overdragerens
ægtefælle, samlever, søskende,
søskendebørn og svigerbørn eller til en
person, der er beslægtet med overdrageren i ret op- eller
nedstigende linje eller«
3. § 16, stk. 2, nr. 1, litra
c, affattes således:
»c) overdragelse i fri handel, hvor
ejerkredsen udgøres af erhververen, dennes
ægtefælle, samlever, søskende,
søskendebørn, svigerbørn,
svigerforældre, forældres søskende eller
beslægtede i ret op- eller nedstigende linje, og erhververen
opfylder betingelserne i § 12, stk. 3, nr. 6, og«
4. I § 20, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »svigerforældre«: »,
forældres søskende«
5. I § 27, stk. 1, nr. 3,
ændres to steder »30 ha« til: »70
ha«.
6. I § 28, stk. 3, udgår:
»eller som bolig for personer, der beskæftiges i
bedriften«.
7. I § 32, stk.
2, nr. 1, ændres »selv drive sin bedrift«
til: »selv drive sin eller sine
landbrugsejendomme«.
8. I § 32, stk. 2, nr. 4,
indsættes efter »sammensætning«: »,
jf. dog stk. 3«.
9. I § 32 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke :
»Stk. 3. En person, der har erhvervet
en eller flere landbrugsejendomme med et samlet areal under 30 ha
inden den 1. september 2004, kan, uanset bestemmelsen i stk. 2, nr.
4, gøre krav på fortrinsstilling til suppleringsjord i
en periode frem til 1. september 2014, hvis den
pågældende
1) ejer og driver sin eller sine
landbrugsejendomme med et dyrket areal på mindst 15 ha,
2) selvstændigt som ejer eller forpagter i
mindst 4 år umiddelbart før den 1. september 2004 har
drevet en eller flere landbrugsejendomme med et dyrket areal
på mindst 15 ha, og
3) i øvrigt opfylder betingelserne i stk.
2, nr. 1-3.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
10. I § 33, stk. 1,
indsættes som 2. pkt. : » Hvis en ejer af en
landbrugsejendom efter 1. november 2006 har suppleret ejendommen
efter reglerne om supplering af en hovedejendom i 1. punktum, skal
der ved arealgrænsen på 125 ha tillige medregnes
landbrugspligtige arealer, som den pågældende
efterfølgende har fraskilt ejendommen, men som den
pågældende fortsat er ejer eller medejer af.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
august 2006.
Stk. 2. Bestemmelsen i § 28, stk. 3, i
lov om landbrugsejendomme som ændret ved denne lovs § 1,
nr. 6, finder også anvendelse for lejeaftaler, der er
indgået før lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Lov nr. 435 om landbrugsejendomme blev vedtaget
af Folketinget i maj 2004 og trådte i kraft den 1. september
2004. I den forløbne tid er der indhøstet en
række erfaringer med loven, ligesom der har været en
offentlig debat om enkelte elementer i loven, særligt lovens
undtagelser fra lejelovens almindelige opsigelsesbestemmelser for
så vidt angår lejemål i beboelser på
landbrugsnoterede ejendomme.
Vedrørende undtagelsen fra de almindelige
opsigelsesbestemmelser i lejeloven blev dette
spørgsmål ikke berørt hverken i forberedelsen
af den nuværende lov om landbrugsejendomme eller i
Folketingets behandling af denne.
Vedrørende husdyrhold og arealkrav blev
det ved vedtagelsen af den gældende lov om landbrugsejendomme
besluttet, at den eksisterende hjemmel til at fastsætte
regler om husdyrhold og arealkrav i den tidligere landbrugslov
forblev i kraft, indtil der skete en afklaring af eventuelle
lovinitiativer i forbindelse med Vandmiljøplan III. I den
forbindelse var det hensigten at revurdere reglerne med henblik
på en eventuel overflytning af hjemlen til lov om drift af
landbrugsjorder.
Det har imidlertid vist sig, at de eksisterende
administrative bestemmelser om husdyrhold og arealkrav i
bekendtgørelse nr. 824 af 2. oktober 2002 om husdyrhold og
arealkrav mv. ikke længere er tidssvarende i forhold til
landbrugets strukturudvikling, ligesom disse regler kan virke
bremsende i forhold til regeringens ønsker om at fremme
alternative metoder til udnyttelse og fordeling af
husdyrgødning.
Det er derfor nødvendigt at
videreføre den i landbrugsloven tidligere indeholdte hjemmel
til at fastsætte regler på dette område,
således at den eksisterende bekendtgørelse på
området kan føres ajour.
Forslaget indeholder endvidere mindre
ændringer vedrørende reglerne om fortrinsstilling til
suppleringsjord, en lempelse med hensyn til uddannelseskravet ved
forpagtning samt en teknisk korrektion for så vidt
angår personkredsen ved anpartserhvervelse og ved erhvervelse
i selskabsform.
2. Gældende ret
Lov om landbrugsejendomme trådte i kraft
den 1. september 2004.
Loven har til formål at 1) sikre en
forsvarlig og flersidig anvendelse af landbrugsejendomme under
hensyn til jordbrugsproduktionen, natur, miljø og
landskabelige værdier, 2) sikre en bæredygtig udvikling
af jordbrugserhvervene og en forbedret konkurrenceevne i disse
erhverv, 3) tilgodese bosætning og udvikling i
landdistrikterne og 4) bevare selvejet som den overvejende
besiddelses- og driftsform i landbruget samt sikre det
fornødne produktionsgrundlag for jordbrugserhvervene.
Nedenfor gøres kort rede for de
gældende bestemmelser i loven, hvor der foretages
ændringer.
1) Reglerne om opsigelsesvarsler
vedrørende boliger på landbrugsejendomme
Efter lovens § 28, stk. 3, kan lejemål
vedrørende landbrugsejendommes beboelsesbygninger uanset
bestemmelserne i lejelovgivningen og uanset, om der i lejeforholdet
er fastsat længere varsel, opsiges med 6 måneders
varsel, når boligen ønskes anvendt til opfyldelse af
bopælskravet ved erhvervelse af ejendommen eller som bolig
for personer, der beskæftiges i bedriften.
2) Regler om husdyrhold og arealkrav
Den gældende bekendtgørelse om
husdyrhold og arealkrav er udstedt med hjemmel i den tidligere
landbrugslovs § 7, jf. bekendtgørelse nr. 824 af 2.
oktober 2002.
3) Reglerne om fortrinsstilling til
suppleringsjord
Når en person, der er ejer af en eller
flere landbrugsejendomme, erhverver yderligere en landbrugsejendom
i fri handel, og det samlede areal af ejendommen og de i forvejen
ejede og medejede landbrugsejendomme overstiger 100 ha (bortset fra
fradragsarealer), skal det undersøges, om der er ejere af
nærliggende landbrugsejendomme, der ønsker at
gøre fortrinsstilling gældende til køb af
suppleringsjord, jf. lovens § 31. Det samme gælder ved
køb af jord til supplering af en landbrugsejendom efter
lovens § 29.
En "hovedejendom", jf. lovens § 33, stk. 1,
kan dog altid suppleres op til 125 ha, ekskl. fradragsarealer, uden
at naboer kan gøre krav på fortrinsstilling til
suppleringsjord, dvs. uanset arealet af de øvrige ejendomme
erhververen er ejer eller medejer af.
Der kan kun gøres krav på
fortrinsstilling, når suppleringsjorden ønskes
sammenlagt med en landbrugsejendom, der er forsynet med en
beboelsesbygning. Det er desuden bl.a. en betingelse, at den, der
ønsker fortrinsstilling, ikke efter suppleringen vil
være ejer eller medejer af et samlet areal på mere end
70 ha, ekskl. fradragsarealer.
Den, der ønsker at gøre
fortrinsstilling gældende, må ikke være ejer
eller medejer af mere end 70 ha på det tidspunkt, hvor den
primære køber har indgået købsaftale.
Efter lovens § 32, stk. 2, nr. 1, skal
ejeren af en landbrugsejendom, der ønsker at gøre
fortrinsstilling gældende, have fast bopæl på den
ejendom, der ønskes suppleret, eller på en anden
landbrugsejendom, som den pågældende er ejer eller
medejer af. Den pågældende skal endvidere selv drive
sin bedrift (sine ejede ejendomme) på det tidspunkt, hvor den
primære erhverver har erhvervet suppleringsjorden.
Den, der ønsker at gøre
fortrinsstilling gældende, skal desuden være ejer eller
medejer af en eller flere landbrugsejendomme, hvis areal tilsammen
er på mindst 30 ha (eksklusive fradragsarealer), eller som
har et arbejdsbehov på mindst 900 timer årligt vurderet
på grundlag af produktionens sammensætning
(standardnormtimer). Ved opgørelsen af arbejdsbehovet kan
der kun medregnes arbejdstimer, der anvendes ved drift af ejede
jorder. Arbejdstimer, der anvendes ved tilforpagtede jorder mv.,
kan således ikke medregnes.
4) Uddannelseskrav ved forpagtning
Efter reglerne i lovens § 27 skal en person,
der ønsker at forpagte en landbrugsejendom, opfylde
uddannelseskravet, hvis ejendommens areal er på 30 ha eller
derover, eller hvis der er tale om samdrift af arealer på 30
ha eller derover. Reglerne gælder også i situationer,
hvor en landmand, der ejer en eller flere landbrugsejendomme,
ønsker at forpagte yderligere jorder til samdrift, jf.
lovens § 28, stk. 1, nr. 1.
5) Personkredsen i lovens §§ 16 og 20
sammenholdt med lovens § 15
Reglerne om familiehandel i lovens § 15
omfatter overdragelse af en landbrugsejendom " til ejerens
ægtefælle, samlever, søskende,
søskendebørn og svigerbørn eller til en
person, der er beslægtet med ejeren i ret op- eller
nedstigende linje".
Reglerne for anpartserhvervelse i lovens §
16 omfatter
1) "overdragelse fra ægtefælle,
samlever, søskende, søskendebørn,
svigerbørn eller beslægtede i ret op- eller
nedstigende linje" (lovens § 16, stk. 2, nr. 1, litra b),
og
2) "overdragelse i fri handel, hvor ejerkredsen
udgøres af erhververen, dennes ægtefælle eller
samlever, erhververens søskende, søskendebørn,
svigerbørn, svigerforældre eller beslægtede i
ret op- eller nedstigende linje" (lovens § 16, stk. 2, nr. 1,
litra c).
Reglerne for landmandsselskaber efter lovens
§ 20 omfatter deltagere (investorer), der er "landmandens"
ægtefælle, samlever, søskende,
søskendebørn, svigerbørn, svigerforældre
eller beslægtede i ret op- eller nedstigende linje (lovens
§ 20, stk. 1, nr. 2).
Lovens §§ 16 og 20 nævner
således de samme familiepersoner, som er omfattet af lovens
§ 15, men med en anden formulering (f.eks. overdragelse "fra"
eller "til"), hvorefter reglerne i lovens §§ 16 og 20
ikke omhandler alle de situationer, som er omfattet af lovens
§ 15.
Om Folketingets behandling af lov nr. 435 af 9.
juni 2004 henvises til Folketingstidende 2003-04, sp. 4552, 10472,
10975, A 3946, A 4011, B 1380, C 685.
Om behandlingen af lov nr. 535 af 24. juni 2005
henvises til Folketingstidende 2004-2005 (2. samling), sp. 349,
3058, 3779, 4202, A 114, A 142, B 222, B 509, C 375.
Om behandlingen af lov nr. 542 af 24. juni 2005
henvises til Folketingstidende 2004-2005 (2. samling), sp. 680,
4391, 4848, A 3012, A 3063, B 994, C 615.
3. Lovforslagets indhold
Uanset at lov om landbrugsejendomme kun har
været i kraft i relativt kort tid, er der behov for at
foretage en justering af visse af lovens bestemmelser.
Lovforslaget indeholder følgende
hovedpunkter:
1) Reglerne om opsigelsesvarsler
vedrørende boliger på landbrugsejendomme.
Der har i efteråret 2005 været en
offentlig debat om hensigtsmæssigheden i fortsat at
opretholde den særlige opsigelsesgrund og det kortere
opsigelsesvarsel i lov om landbrugsejendomme. Lovforslaget
indeholder en ophævelse af bestemmelsen i lovens § 28,
stk. 3, om, at lejere kan opsiges med 6 måneders varsel,
når boligen ønskes anvendt som bolig for personer, der
beskæftiges i bedriften. Bestemmelsen om, at lejere kan
opsiges, når boligen ønskes anvendt til opfyldelse af
bopælskravet ved erhvervelse af ejendommen, opretholdes
uændret for at sikre, at bopælspligten kan opfyldes i
forbindelse med erhvervelse af en landbrugsejendom. Herved sker der
en ligestilling mellem lejere i boliger på landbrugsejendomme
og lejere i andet byggeri, bortset fra de situationer, hvor
erhververen selv skal bo på ejendommen.
Dette element i forslaget svarer delvis til de
allerede fremsatte lovforslag L 84, fremsat af Bjarne Laustsen (S)
m.fl. den 24. november 2005, og L 92, fremsat af Majbrit Berlau
(EL) m.fl. den 30. november 2005.
I forhold til bopælspligten ved erhvervelse
af en landbrugsejendom bemærkes, at lejeloven i forvejen
indeholder en hjemmel til at opsige lejere, når udlejer selv
skal anvende det udlejede til egen bolig (lejelovens § 83,
stk. 1, litra a, jf. lovbekendtgørelse nr. 920 af 10.
september 2004). Varslet er her et år. I forhold til
forslaget i L 84 og L 92 om helt at ophæve § 28, stk. 3,
er der således i realiteten alene tale om en fastholdelse af
opsigelsesfristen på 6 måneder, som svarer til
landbrugslovens normale frist for opfyldelse af bopælspligten
ved erhvervelse af en landbrugsejendom.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
6.
2) Regler om husdyrhold og arealkrav.
Der foreslås en hjemmel til at
fastsætte regler om husdyrhold og arealkrav samt regler om
transport af husdyrgødning, der svarer til hjemlen i den
opretholdte bestemmelse i den tidligere landbrugslov, jf.
gældende lovs § 52, stk. 2. Da det imidlertid er
nødvendigt at ajourføre den gældende
bekendtgørelse på området, er det af lovtekniske
grunde mest hensigtsmæssigt at indføre en direkte
hjemmel hertil i den gældende lov om landbrugsejendomme. Det
er i øvrigt hensigten at fastsætte nye regler, jf.
bemærkningerne til denne bestemmelse.
Formålet med videreførelsen af
hjemlen til at fastsætte regler på dette område
er at udstede en ny bekendtgørelse, der er tilpasset den
teknologiske udvikling og strukturudviklingen.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1.
3) Reglerne om fortrinsstilling til
suppleringsjord.
Det foreslås, at der indføres en
overgangsregel, hvorefter personer, der har erhvervet en eller
flere landbrugsejendomme med et samlet areal under 30 ha inden den
1. september 2004, kan gøre fortrinsstilling gældende
til supplering af bedriften, hvis de opfylder en række
nærmere angivne betingelser.
Det foreslås desuden at supplere
hovedejendomsreglen i lovens § 33, stk. 1, således at
der ved arealgrænsen på 125 ha tillige skal medregnes
landbrugspligtige arealer, som den pågældende har
fraskilt ejendommen, men som den pågældende stadig er
ejer eller medejer af. Dette skal dog kun gælde, hvis ejeren
efter lovens ikrafttræden har suppleret ejendommen efter
reglerne for supplering af en hovedejendom.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
7-10.
4) Uddannelseskrav ved forpagtning.
Der foreslås en lempelse af
uddannelseskravet ved forpagtning. Dette vil gøre det muligt
for ejere af landbrugsejendomme under 30 ha at kunne tilforpagte
jord op over arealgrænsen på 30 ha (op til 70 ha). Ved
drift af arealer på mere end 30 ha i 4 år vil det
således være muligt for disse ejere at kvalificere sig
til at opfylde landbrugslovens uddannelseskrav, som gælder
ved erhvervelse af landbrugsejendomme ud over arealgrænsen
på 30 ha.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
5.
5) Personkredsen i lovens §§ 16 og 20
sammenholdt med lovens § 15.
Vedrørende ændringen af
personkredsen i lovens §§ 16 og 20 er der alene tale om
en teknisk korrektion med henblik på at sikre, at
afgrænsningen af personkredsen i forbindelse med
familieoverdragelse af anparter af landbrugsejendomme og
selskabserhvervelse af landbrugsejendomme kommer i bedre
overensstemmelse med personkredsen i den gældende lovs §
15 om familiehandel.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
2-4.
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Lovforslaget har ikke væsentlige
økonomiske eller administrative konsekvenser for staten,
kommunerne og amtskommunerne. Udarbejdelse af kriterier for
vurdering af handlingsplaner for dyrevelfærd og miljø,
herunder kontrol og faglig vurdering af planerne, vil dog
medføre begrænsede ressourceforbrug hos de
pågældende myndigheder.
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
En efterfølgende ændring af
bekendtgørelsen om husdyrhold og arealkrav
(bekendtgørelse nr. 824 af 2. oktober 2002) vil
indebære en vis reduktion af det pres på priserne
på landbrugsjord, der har været i de senere år,
idet det vil fjerne kravet om, at den enkelte producent skal
erhverve det nødvendige areal til udbringning af
husdyrgødning i forbindelse med udvidelser af den animalske
produktion. Dette forventes i et vist omfang at mindske
efterspørgslen efter landbrugsjord i de mest
husdyrtætte områder, idet det i et vist omfang vil
blive attraktivt i højere grad at anvende
husdyrgødningsaftaler eller investere i ny teknologi, der
muliggør en alternativ udnyttelse og fordeling af
husdyrgødningen.
Herudover har lovforslaget ikke økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. Dog kan det ikke udelukkes, at
fjernelsen af adgangen til at opsige lejere i beboelser på
landbrugsejendomme, når disse skal bruges til bolig for
ansatte i bedriften, i enkelte tilfælde kan medføre
merudgifter til lønkompensation eller fremskaffelse af
eventuel anden bolig til disse medarbejdere. Heroverfor står,
at den forbedrede sikkerhed mod opsigelser for lejere alt andet
lige vil gøre disse lejemål mere attraktive og dermed
kunne betinge en højere lejeindtægt ved
nyudlejning.
Det har i enkelte høringssvar været
påpeget, at de ændrede opsigelsesregler for allerede
indgåede lejemål kunne rejse spørgsmålet,
om denne del af forslaget i nogle tilfælde ville ramme
enkelte jordbrugere så atypisk hårdt, at
ekspropriationserstatning ville kunne komme på tale i forhold
til disse jordbrugere.
Fødevareministeriet har vurderet, at der
ikke kan antages at opstå et direkte økonomisk tab ved
den foreslåede ændring af opsigelsesreglerne, idet det
som udgangspunkt må antages, at de berørte boliger er
udlejet til markedspris, og at eventuelle erstatningsboliger af
tilsvarende størrelse og kvalitet derfor vil kunne
fremskaffes inden for en rimelig pendlingsafstand for et
beløb svarende til lejeindtægten for den udlejede
bolig.
Vilkåret om udarbejdelse af handlingsplaner
for dyrevelfærd og miljø vil medføre ekstra
omkostninger for udarbejdelsen af ansøgninger om dyrehold
over 750 dyreenheder.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriet s
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder
nye administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget har
derfor ikke været forelagt Økonomi- og
Erhvervsministeriet s virksomhedspanel.
For at sikre bedst mulig kommunikation til
brugerne vil der forud for lovens ikrafttræden blive
udarbejdet en kommunikationsplan. Herudover vil der blive
informeret om lovens indhold med et nyhedsbrev samt på
Direktoratet for FødevareErhvervs hjemmeside.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
Det skal dog for så vidt angår selve
lov om landbrugsejendomme oplyses, at spørgsmålet om
bopælspligtens forenelighed med traktatens artikel 43 om den
frie etableringsret og artikel 56 om de frie
kapitalbevægelser i øjeblikket er genstand for en
prøvelse ved EF-domstolen.
Vestre Landsret har således i forbindelse
med behandlingen af en ankesag efter anmodning fra sagens parter
forelagt domstolen følgende præjudicielle
spørgsmål:
"1. Er EF-traktatens art. 43 og art. 56 til
hinder for opretholdelsen af nationale regler om, at en betingelse
for erhvervelse af en landbrugsejendom er, at erhververen tager
fast bopæl på ejendommen?
2. Har det betydning for besvarelsen af
spørgsmål 1 om ejendommen ikke kan udgøre en
selvbærende enhed, og at ejendommens beboelsesbygning er
beliggende i byzone?"
Sagen, C-370/05 Festersen, forventes
færdigbehandlet i løbet af 2007.
8. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget har været offentliggjort
på Høringsportalen på www.danmark.dk og bl.a.
følgende organisationer mv. har modtaget direkte besked om
høringen: Advokatsamfundet, Amtsrådsforeningen,
Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhvervsgartnerforening, Dansk
Juletræsdyrkerforening, Dansk Kvæg, Dansk Landbrug,
Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk
Skovforening, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Danske
Andelsselskaber, Danske Slagterier, Den Danske Dommerforening, Den
Danske Landinspektørforening, Den Danske Skovdyrkerforening,
Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole, Den lokale
andel, Det Danske Fjerkræraad, Det Danske Hedeselskab, Det
økologiske Råd, Dupont Agro Danmark, Fagligt
Fælles Forbund, Foreningen af Biodynamisk Jordbrug,
Foreningen af Danske Handelsmøller, Foreningen af Hegnssyn,
Foreningen af registrerede revisorer, Foreningen af
Vandværker i Danmark, Forsikring og Pension, Frederiksberg
Kommune, Frie Bønder - Levende Land, Friluftsrådet,
Gruppen for Dyrevelfærd, Hovedstadens udviklingsråd,
Kommunernes Landsforening, Korn og Foderstofskompagniet A/S,
Kødbranchens Fællesråd, LandboUngdom,
Landbrugets Rådgivningscenter, Landbrugsrådet,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af danske
maskinstationer, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter,
Landsforeningen af Danske Svineproducenter, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, Mejeriforeningen, Naturrådet,
Parcelhusejernes Landsforening, Politimesterforeningen,
Realkreditrådet, Sammenslutningen af danske
småøer, Skovdyrkerforeningen, WWF Verdensnaturfonden,
Økologisk Jordbrug, Økologisk Landsforening og
samtlige jordbrugskommissioner.
Der er i øvrigt modtaget
bemærkninger fra Dyrenes Beskyttelse, Landsforeningen for
Gylleramte, Inga og Børge Lind, advokat Ole Laursen og
professor, dr.jur. Peter Mortensen.
9. Skematisk oversigt over
konsekvenser af forslaget
| Positive konsekvenser/-mindreudgifter | Negative konsekvenser/-merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Ingen | Begrænsede merudgifter pga.
handlingsplaner som vilkår for husdyrproduktioner over 750
dyreenheder |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Begrænset mulighed for højere
lejeindtægt ved udlejning. En vis reduktion af jordpriser | Begrænset merudgift ved eventuel
lønkompensation eller fremskaffelse af anden bolig til
medhjælpere. Handlingsplaner for bedrifter over 750
dyreenheder. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Handlingsplaner for bedrifter over 750
dyreenheder |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Ingen |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der foreslås indsat en ny hjemmel i lovens
§ 11 til, at ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri kan fastsætte bestemmelser om maksimum for dyrehold
på den enkelte ejendom og bedrift, for krav til andel af egen
jord for ejendomme og bedrifter med husdyrhold samt for transport
af husdyrgødning ud over en vejafstand af 10 kilometer fra
produktionsanlægget.
En sådan hjemmel var indeholdt i den
tidligere landbrugslovs § 7, stk. 3, og § 7, stk. 5, nr.
1 og 2, og er opretholdt i den gældende lovs § 52, stk.
2. Baggrunden herfor var forventningen om, at
bemyndigelsesbestemmelsen skulle optages i lov om drift af
landbrugsjorder. Dette er imidlertid ikke sket, og for at kunne
foretage de nødvendige ændringer i dette
regelsæt er det af lovtekniske grunde mest
hensigtsmæssigt at indsætte en egentlig hjemmel til at
fastsætte sådanne regler i medfør af den
gældende lov.
De nye regler vil, da loven alene gælder
for landbrugsejendomme, gælde for bedrifter, hvori der
indgår en eller flere landbrugsejendomme, jf. § 2, stk.
3, i den gældende lov.
Det er hensigten på grundlag af den
foreslåede hjemmel at udstede en ny bekendtgørelse,
der er tilpasset den teknologiske og strukturelle udvikling i
landbrugserhvervet.
Det er hensigten, at den nye
bekendtgørelse skal videreføre den nugældende
grænse på 750 dyreenheder, idet grænsen dog kan
hæves til 950 dyreenheder på bedrifter, der opfylder
visse skærpede krav til dyrevelfærd.
De nærmere krav vil bl.a. omfatte
vilkår om udarbejdelse af en handlingsplan for
dyrevelfærd og miljø på bedriften, der bl.a.
vedrører vilkår om boksstørrelser, sygestier,
halmtildeling, anvendelse af farebokse og dyrlægetilsyn samt
miljøtiltag for den pågældende bedrift. I
handlingsplanen skal beskrives de tiltag, som landmanden agter at
tage for at sikre en miljøvenlig drift samt dyrenes
fortsatte trivsel på bedriften.
Vurderingen af handlingsplanen skal ske på
baggrund af kriterier, som fastlægges med udgangspunkt i en
faglig udredning, der skal være afsluttet ultimo 2006. Den
faglige udredning skal foretages af en arbejdsgruppe med deltagelse
af alle relevante organisationer. Det bemærkes, at
dyrevelfærd hører under Justitsministeriets ressort.
Regler om dyrevelfærd vil derfor blive fastsat efter
forhandling med Justitsministeriet.
Som allerede forudsat ved ændringen af
landbrugsloven i 2004 betragtes ægtefæller ikke mere
som en juridisk enhed i relation til landbrugslovens
erhvervelsesregler, jf. afsnittet om ejerformer i afsnit 5 i de
almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 113 fremsat den
12. december 2003. Derfor skal ægtefæller heller ikke
betragtes som en enhed i relation til begrænsningen af
husdyrholdet på bedriftsniveau. To ægtefæller vil
således hver kunne have en bedrift inden for
maksimumsgrænsen. Dette vil indebære en fuld
implementering af den tilstræbte ligestilling i lov om
landbrugsejendomme, hvorefter ægtefæller kan eje og
drive hver sin bedrift, uafhængigt af den anden
ægtefælle.
Til bedriften skal medregnes alle de
husdyrproduktioner i Danmark, som den pågældende ejer
eller står for driften af. Ved bedrifter, der ejes af flere
personer sammen, f.eks. i selskabsform, medregnes den procentdel,
som den pågældende ejer eller står for driften
af.
Areal kravet på ejendomsniveau (hvorefter
der på ejendommen skal ejes en vis del af det
nødvendige harmoniareal) udgør også en af flere
barrierer i slagtesvineproduktionen. Ved en optimering af en
produktion inden for de arealmæssige rammer vil en
smågriseproduktion alt andet lige give den største
indtjening pr. dyreenhed, hvilket indebærer en tilskyndelse
til at undgå slagtesvineproduktion. Dette øger presset
i retning af eksport af levende smågrise til skade for
beskæftigelsen, ligesom det medfører en stigning i
antallet af lange dyretransporter.
Det er hensigten, at den nye
bekendtgørelse vil ændre reglerne, således at
arealkravet fremover skal opfyldes på bedriftsniveau i stedet
for på ejendomsniveau, idet dette vil muliggøre en
drifts- og miljømæssigt mere hensigtsmæssig
lokalisering af fremtidige udvidelser på den enkelte ejendom.
Det vil også muliggøre, at nabogener kan undgås
i videre omfang end hidtil ved f.eks. udflytning af
staldanlæg fra landsbyerne.
Den nuværende progression i arealkravet for
de større besætninger indebærer, at der for den
del af besætningen, der overstiger 250 dyreenheder, skal ejes
al den nødvendige jord på ejendommen til udbringning
af husdyrgødning. Dette medfører både en
væsentlig økonomisk belastning af den animalske
produktion i forbindelse med udvidelser og et betydeligt pres
på jordpriserne, og reglen virker dermed begrænsende
især på de mindre ejendommes muligheder for
vækst. Progressionen og dens effekt på jordpriserne
udgør også et selvstændigt element, der
øger presset i retning af eksport af levende smågrise
til skade for beskæftigelsen.
Det er derfor hensigten, at denne progression
reduceres, således at der for den del af besætningen,
der overstiger 120 dyreenheder, skal ejes 30 pct. af det beregnede
udbringningsareal. For den del af besætningen, der er under
120 dyreenheder, gælder fortsat et ejerkrav på 25 pct.
Denne ændring vil ikke i sig selv medføre
ændringer i miljøbelastningen, idet disse hensyn
fortsat vil skulle varetages ved bestemmelserne i lov om
jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække og
i husdyrgødningsbekendtgørelsen samt i øvrigt
i henhold til VVM-proceduren.
Efter reglerne i
husdyrgødningsbekendtgørelsen stilles der
skærpede krav til udbringningsarealer for økologisk
autoriserede bedrifter, idet disse bedrifter ikke er omfattet af
undtagelsesreglerne i husdyrgødningsbekendtgørelsens
§ 28, stk. 2-4. I relation til opfyldelse af arealkravet efter
landbrugsloven er det hensigten at fastsætte regler,
hvorefter økologisk autoriserede bedrifter vil skulle
opfylde de samme krav som tilsvarende konventionelle bedrifter.
Dette vil primært tilgodese de økologiske
mælkeproducenter.
Det er hensigten at opretholde den
nuværende regel om, at husdyrproducenter, der lader den
producerede husdyrgødning behandle i et
gyllesepareringsanlæg, kan opnå en reduktion af
arealkravet, idet denne regel indeholder et incitament til at
investere i anlæg til behandling af gyllen.
Det er desuden hensigten, at der også skal
kunne gives mulighed for at få et reduceret arealkrav,
svarende til hvad der gælder for gyllesepareringsanlæg,
ved andre former for teknisk behandling eller alternativ udnyttelse
af husdyrgødningen, således at der ad denne vej kan
skabes et økonomisk incitament til udvikling af alternative
behandlingsmetoder. Det er en forudsætning, at der er tale om
behandling af gyllen, der må anses for at være
hensigtsmæssig ud fra en miljømæssig og
samfundsmæssig betragtning. Dette skal bl.a. ses i
sammenhæng med den af regeringen foreslåede
ændring af gødskningsloven vedrørende
afbrænding af husdyrgødning til energiformål (L
62).
Det er endvidere hensigten at indføre et
forbud mod at nedbringe landbrugsejendomme med husdyrhold til under
2 ha og dermed ophæve landbrugspligten, hvis der fortsat skal
være en erhvervsmæssig husdyrproduktion på
ejendommen. Baggrunden for at indføre et sådant forbud
er dels at forhindre oprettelse af jordløse husdyrbrug, dels
at forhindre omgåelse af reglerne ved at fraskille jord fra
en landbrugsejendom og dermed nedbringe ejendommen til en
størrelse, hvor landbrugspligten ophæves, og
ejendommen ikke mere er omfattet af lovens regler.
I den gældende bekendtgørelse nr.
824 af 2. oktober 2002 om husdyrhold og arealkrav m.v. er der ud
fra et generelt veterinært forsigtighedsprincip fastsat en
begrænsning for det enkelte staldanlæg på 500
dyreenheder. Denne grænse vil blive fastholdt, idet det dog
er hensigten, at relevansen heraf skal nyvurderes i samråd
med Fødevarestyrelsen med henblik på en eventuel
tilpasning, såfremt udviklingen tilsiger det.
I den gældende bekendtgørelse er der
endvidere regler om transport af husdyrgødning, bl.a. en
regel om, at transport af husdyrgødning over en vejafstand
på mere end 10 km fra produktionsanlægget skal
foregå med lastbil eller et
påhængskøretøj hertil. Det er hensigten
at opretholde denne regel i uændret form.
Det er hensigten at fastsætte
overgangsregler, hvorefter husdyrhold, der er lovligt etableret
på en landbrugsejendom, inden reglerne i den nye
bekendtgørelse træder i kraft, skal kunne
fortsætte uændret frem til 1. september 2019. Dette
gælder også for husdyrhold, som er omfattet af de
gældende overgangsregler.
I forbindelse med overgangsreglerne vil det
desuden blive præciseret, at der normalt vil kunne genoptages
et husdyrhold af indtil samme størrelse som tidligere, hvis
der er tale om en afbrydelse af husdyrholdet på under 3
år. Det vil normalt være en betingelse, at husdyrholdet
er bragt op på den oprindelige størrelse inden
udløbet af 3 års-perioden. Den pågældende
3 års begrænsning finder dog ikke anvendelse overfor
panthavere, som har overtaget ejendommen som ufyldestgjorte
panthavere, samt overfor den, som erhverver ejendommen fra
panthaverne.
Til nr. 2, 3 og 4
Ved vedtagelsen af lov om landbrugsejendomme i
2004 blev personkredsen i §§ 16 og 20 om henholdsvis
familieoverdragelse af anparter af landbrugsejendomme og
selskabserhvervelse af landbrugsejendomme udvidet, og dette har
bevirket, at disse regler efter deres ordlyd ikke omhandler helt
den samme personkreds som bestemmelsen i lovens § 15 om
familiehandel.
Da der ikke med ændringen af personkredsen
var tilsigtet regler, der skulle stille parterne hverken ringere
eller bedre ved et generationsskifte efter reglerne i §§
16 og 20 end ved et generationsskifte efter reglerne om
familiehandel efter § 15, foreslås lovteksterne i de
berørte paragraffer nu tilpasset, således at der
bliver en bedre overensstemmelse mellem personkredsene i
§§ 15, 16 og 20.
Reglen i lovens § 15 om familiehandel giver
mulighed for overdragelse af en hel landbrugsejendom til en af de
personer, der er nævnt i § 15. Tilsvarende giver
forslagets § 16, stk. 2, nr. 1, litra b, mulighed for
overdragelse af en anpart i en landbrugsejendom til den samme
personkreds. Reglerne giver kun mulighed for salg tilbage til en
ældre generation, hvis der er tale om salg til personer i ret
opstigende linje, f.eks. forældre.
De foreslåede regler i § 16, stk. 2,
nr. 1, litra b, åbner adgang til overdragelse af en
landbrugsejendom eller en anpart af en landbrugsejendom til en
kreds af nærmere angivne familiepersoner, der kan indgå
i et glidende, fremadrettet generationsskifte.
De foreslåede regler i § 16, stk. 2,
nr. 1, litra c, og i § 20 åbner desuden adgang til, at
en lidt bredere kreds af personer kan erhverve en landbrugsejendom
i anpartseje eller i selskabsform, idet familiekredsen tillige kan
omfatte svigerforældre og forældres
søskende.
De to personkredse svarer til hinanden i den
forstand, at personer, der f.eks. har erhvervet en anpart i en
landbrugsejendom efter reglerne i § 16, stk. 2, nr. 1, litra
b, vil kunne videreoverdrage anparter til den personkreds, der er
omfattet af § 16, stk. 2, nr. 1, litra c.
Til nr. 5
Efter lovens erhvervelsesregler er det en
betingelse for erhvervelse af landbrugsejendomme ud over
grænsen på 30 ha, at erhververen opfylder kravene til
en jordbrugsuddannelse, jf. § 5 i bekendtgørelse nr.
421 af 3. juni 2005 om reglerne i lov om landbrugsejendomme.
Uddannelseskravet er bl.a. opfyldt, hvis en person som ejer eller
forpagter har drevet en jordbrugsbedrift med et dyrket areal
på mindst 30 ha i mindst 4 år. Baggrunden for at
foreslå en lempelse af uddannelseskravet ved forpagtning,
således at der kan forpagtes arealer op til en
arealgrænse på 70 ha uden at skulle opfylde et
uddannelseskrav, er at gøre det muligt for ejere af mindre
landbrugsejendomme ved tilforpagtning at kunne kvalificere sig til
at kunne erhverve landbrugsejendomme ud over grænsen på
30 ha.
Med den foreslåede lempelse vil ejere af
landbrugsejendomme med et samlet areal under 30 ha kunne forpagte
jord ud over grænsen på 30 ha, hvorefter ejeren efter
at have drevet en bedrift med et dyrket areal på mere end 30
ha i mere end 4 år vil kunne opfylde uddannelseskravet.
Til nr. 6
Forslaget indebærer, at lovens
undtagelsesbestemmelser om forkortet opsigelsesvarsel i forhold til
lejeloven bortfalder i de situationer, hvor boligen ønskes
anvendt som bolig for personer, der beskæftiges i bedriften.
Herved sker der en delvis ligestilling mellem lejere i boliger
på landbrugsejendomme og lejere i andet byggeri.
Der har siden 1949 været en
undtagelsesbestemmelse i de skiftende landbrugslove for lejelovens
bestemmelser om opsigelse, idet der for lejemål i boliger
på landbrugsnoterede ejendomme har været adgang for
udlejer til at opsige lejemålet med et varsel på seks
måneder mod lejelovens opsigelsesvarsel på 12
måneder, når beboelsen ønskedes anvendt til
opfyldelse af bopælskravet ved erhvervelse af ejendommen
eller som bolig for personer, der beskæftiges i
bedriften.
Vedrørende forholdet til
bopælspligten ved erhvervelse af en landbrugsejendom
bemærkes, at lejeloven i forvejen indeholder en hjemmel til
at opsige lejere, når udlejer selv skal anvende det udlejede
til egen bolig (lejelovens § 83, stk. 1, litra a). Varslet er
her et år. I forhold til forslaget i L 84 og L 92 om helt at
ophæve § 28, stk. 3, er der således i realiteten
alene tale om en fastholdelse af opsigelsesfristen på 6
måneder, som svarer til landbrugslovens normale frist
på 6 måneder fra erhvervelsen (tidspunktet for
indgåelse af bindende aftale om erhvervelsen) for opfyldelse
af bopælspligten ved erhvervelse af en landbrugsejendom i fri
handel.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring
tydeliggør den gældende fortolkning af bestemmelsen i
lovens § 32, stk. 2, nr. 1, der bl.a. indebærer, at en
nabo ikke opfylder betingelserne for fortrinsstilling til
suppleringsjord, når vedkommende har bortforpagtet jorderne
til sin eller sine landbrugsejendomme. Der er således ikke
tale om en ændring af gældende administrativ
praksis.
Ændringen bringer tillige lovteksten i
overensstemmelse med forslagets nr. 9, hvor der i § 32, stk.
3, anføres, at en person under nærmere angivne
betingelser kan gøre krav på fortrinsstilling, "hvis
den pågældende ejer og driver sin eller sine
landbrugsejendomme med et dyrket areal på mindst 15 ha".
Til nr. 8 og 9
Baggrunden for dette forslag er i en
overgangsperiode at lempe på de krav, der stilles til den
landmand, der ønsker fortrinsstilling til
suppleringsjord.
Det foreslås derfor, at der indføres
en overgangsregel, hvorefter en person, der har erhvervet en eller
flere landbrugsejendomme med et samlet areal under 30 ha inden 1.
september 2004, hvor de skærpede regler om fortrinsstilling
trådte i kraft, kan gøre krav på
fortrinsstilling til suppleringsjord. Det er en betingelse, at den,
der ønsker fortrinsstilling, skal eje og drive
landbrugsejendomme med et dyrket areal på mindst 15 ha
på det tidspunkt, hvor den primære erhverver har
erhvervet sin landbrugsejendom. Det er desuden en betingelse, at
den pågældende selvstændigt som ejer eller
forpagter i mindst 4 år umiddelbart før den 1.
september 2004 har drevet en eller flere landbrugsejendomme med et
dyrket areal på mindst 15 ha, jf. herved de nugældende
overgangsregler for udstedelse af uddannelsesattest. Det er
endvidere en betingelse, at den pågældende i
øvrigt opfylder betingelserne i lovens § 32, stk. 2,
nr. 1-3, herunder at ejeren har fast bopæl på den
landbrugsejendom, der ønskes suppleret, eller på en
anden landbrugsejendom, den pågældende er ejer eller
medejer af, og at ejeren selv driver sin bedrift, dvs. den eller de
landbrugsejendomme, som vedkommende ejer, og som ønskes
suppleret.
Overgangsreglen foreslås at skulle
gælde i en periode frem til 1. september 2014.
Til nr. 10
Efter undtagelsesreglen i lovens § 33, stk.
1, finder bestemmelserne om fortrinsstilling til suppleringsjord
ikke anvendelse ved køb af jord til supplering af en
hovedejendom, der ved suppleringen ikke kommer til at overstige 125
ha. Hovedejendommen kan enten være den ejendom, hvor
landmanden bor, eller ejendommen med den største
produktion.
Det har vist sig, at undtagelsesreglen i stk. 1 i
praksis bruges i videre omfang, end det har været tilsigtet.
Det er således muligt at formindske arealet af en
hovedejendom, f.eks. ved at overføre areal til en anden
landbrugsejendom, som ejeren af hovedejendommen også ejer.
Herefter kan ejendommen på ny suppleres op til 125 ha ved
tilkøb af yderligere arealer, uden at naboer kan gøre
fortrinsstilling gældende.
Det foreslås derfor at indføre en
regel, hvorefter der ved arealgrænsen på 125 ha tillige
skal medregnes landbrugspligtige arealer, som den
pågældende har fraskilt ejendommen, men som den
pågældende stadig er ejer eller medejer af. En
hovedejendoms areal kan således i relation til
undtagelsesreglen for hovedejendomme kun formindskes ved frasalg af
arealer til anden side, dvs. til en anden fysisk eller juridisk
person, herunder til en ægtefælle eller en samlever. En
arealoverførsel fra hovedejendommen til en anden
landbrugsejendom, som landmanden også ejer, eller udstykning
af ejendommen i to landbrugsejendomme vil således ikke
bevirke, at hovedejendommen kan suppleres yderligere, uden at
naboer kan gøre fortrinsstilling gældende.
Den foreslåede regel skal dog kun finde
anvendelse i situationer, hvor ejeren efter 1. november 2006 har
suppleret ejendommen efter reglerne om supplering af en
hovedejendom. Tidspunktet den 1. november refererer til
suppleringens registrering (approbation) i Kort- og
Matrikelstyrelsen. Hvis en ansøgning om supplering
således er indsendt til Kort- og Matrikelstyrelsen inden 1.
august 2006, vil sagen kunne være registreret i
matrikelregistret inden 1. november 2006. Reglen vil således
ikke ramme de landmænd, som før lovændringen har
suppleret eller har søgt om at supplere en landbrugsejendom
efter reglerne om supplering af hovedejendomme, når blot
suppleringen er registreret senest den 1. november 2006. Reglen er
iøvrigt ikke til hinder for, at en landmand, der endnu ikke
har anvendt hovedejendomsreglen, kan formindske arealet af sin
hovedejendom ved overførsel af areal til en anden ejet
landbrugsejendom og efterfølgende supplere ejendommen efter
hovedejendomsreglen.
Bestemmelsen i § 33, stk. 1, 1. punktum,
forudsætter, at betingelserne for supplering inden for
arealgrænsen på 125 ha er opfyldt på det
tidspunkt, hvor der er indgået bindende aftale om køb
af suppleringsjord. Det er landbrugsejendommens areal,
således som det fremgår af Kort- og Matrikelstyrelsens
matrikelregister, der er afgørende for, om ejendommen kan
suppleres efter hovedejendomsreglen. Ved arealgrænsen
medregnes dog ikke fradragsarealer efter lovens § 12, stk. 5.
Bestemmelsen kan således ikke anvendes i en situation, hvor
der f.eks. er indsendt en ansøgning til Kort- og
Matrikelstyrelsen om arealoverførsel af et areal fra
hovedejendommen til en af ejerens andre landbrugsejendomme, men
hvor arealoverførslen endnu ikke er approberet.
Bestemmelsen i § 33, stk. 1, 2. punktum,
indebærer, at der efter lovens ikrafttræden ved
supplering af en hovedejendom tillige ved
landinspektørerklæring bl.a. skal redegøres
for, om ejendommen efter 1. november 2006 er suppleret efter
reglerne for supplering af en hovedejendom, og om ejendommen
efterfølgende er formindsket ved fraskillelse af
landbrugspligtige arealer, der fortsat ejes af den
pågældende, f.eks. ved arealoverførsel til en
anden ejet landbrugsejendom eller ved udstykning til oprettelse af
en ny landbrugsejendom.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven får
ikrafttræden den 1. august 2006.
I stk. 2 foreslås en overgangsbestemmelse
vedrørende den ændrede affattelse af lovens § 28,
stk. 3.
Det følger af almindelige
retsgrundsætninger, at ændringen i
opsigelsesbestemmelsen i § 28, stk. 3, alene ville gælde
for lejeaftaler indgået efter lovens ikrafttræden.
Dette ville betyde, at retsstillingen for de nuværende lejere
ville forblive uændret i disse lejemåls
løbetid.
Der foreslås derfor i lovforslagets §
2, stk. 2, indsat en bestemmelse, hvorefter den ændrede
opsigelsesbestemmelse i § 28, stk. 3, også finder
anvendelse på lejeaftaler, der er indgået før
lovændringens ikrafttræden.
Dette betyder, at forbedringen af
opsigelsesbeskyttelsen også får retsvirkning for alle
eksisterende lejeaftaler.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 11. En
landbrugsejendom skal drives på forsvarlig måde under
hensyn til de erhvervsmæssige jordbrugsmæssige
udnyttelsesmuligheder, til natur og miljø og til bevarelse
af de landskabelige værdier. Anvendelse til naturformål
betragtes også som forsvarlig drift. | | § 11. € |
Stk. 2. Ingen del af en landbrugsejendom
må tages i brug til ikkejordbrugsmæssige formål,
medmindre en sådan anvendelse er i overensstemmelse med
bestemmelserne i lov om planlægning eller lov om
råstoffer. | | Stk. 2. € |
| 1. | I § 11 indsættes som
stk. 3 : |
| | »Stk. 3. Ministeren kan
fastsætte regler om 1) maksimum for dyrehold på den enkelte
ejendom og bedrift, herunder regler om særlige maksima for
bedrifter, der opfylder visse krav til husdyrvelfærd og
miljø, 2) krav til andel af egen jord for ejendomme og
bedrifter med husdyrhold samt 3) transport af husdyrgødning ud over en
vejafstand af 10 kilometer fra
produktionsanlægget.« |
§ 16. En person kan
erhverve adkomst på en anpart i en landbrugsejendom i
landzone ved hensidden i uskiftet bo, ved deling af fællesbo
eller ved arv fra ægtefælle, hvis overdrageren eller
arveladeren har haft lovlig adkomst på den
pågældende anpart i ejendommen. | | § 16. € |
Stk. 2. Herudover kan en person erhverve
adkomst på en anpart i en landbrugsejendom i landzone,
hvis 1) erhvervelsen sker ved a) arv, | | Stk. 2. € |
| 2. | § 16, stk. 2, nr. 1, litra
b, affattes således: |
b) overdragelse fra ægtefælle,
samlever, søskende, søskendebørn,
svigerbørn eller beslægtede i ret op- eller
nedstigende linje eller | | »b) overdragelse til overdragerens
ægtefælle, samlever, søskende,
søskendebørn og svigerbørn eller til en
person, der er beslægtet med overdrageren i ret op- eller
nedstigende linje eller« |
| 3. | § 16, stk. 2, nr. 1, litra
c, affattes således: |
c) overdragelse i fri handel, hvor ejerkredsen
udgøres af erhververen, dennes ægtefælle eller
samlever, erhververens søskende, søskendebørn,
svigerbørn, svigerforældre eller beslægtede i
ret op- eller nedstigende linje og erhververen opfylder
betingelserne i § 12, stk. 3, nr. 6, og | | »c) overdragelse i fri handel, hvor
ejerkredsen udgøres af erhververen, dennes
ægtefælle, samlever, søskende,
søskendebørn, svigerbørn,
svigerforældre, forældres søskende eller
beslægtede i ret op- eller nedstigende linje, og erhververen
opfylder betingelserne i § 12, stk. 3, nr. 6, og« |
3) mindst en af anpartshaverne er ejer af en
anpart på 1/5 eller derover af ejendommen og opfylder
betingelserne i §§ 12, 13, 14 eller 15. | | |
§ 20. Et
aktieselskab eller et anpartsselskab kan erhverve adkomst på
og forblive ejer af en landbrugsejendom i landzone, hvis 1) aktier eller anparter, der repræsenterer
flertallet af stemmerne i selskabet og mindst udgør 10 pct.
af selskabskapitalen, ejes af en person, der a) indtil selskabets erhvervelse af ejendommen har
haft lovlig adkomst på denne eller b) opfylder betingelserne for personlig
erhvervelse af ejendommen, jf. §§ 12-15 og 17, dog
således, at et eventuelt krav om selv at drive ejendommen
overgår til selskabet, | | § 20. € |
| 4. | I § 20, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »svigerforældre«: »,
forældres søskende« |
2) samtlige øvrige aktier eller anparter
ejes af personer, der er den i nr. 1 nævnte persons
ægtefælle, samlever, søskende,
søskendebørn, svigerbørn, svigerforældre
eller beslægtede i ret op- eller nedstigende linje, eller af
pensionskasser og livsforsikringsselskaber og | | 2) samtlige øvrige aktier eller anparter
ejes af personer, der er den i nr. 1 nævnte persons
ægtefælle, samlever, søskende,
søskendebørn, svigerbørn,
svigerforældre, forældres søskende eller
beslægtede i ret op- eller nedstigende linje, eller af
pensionskasser og livsforsikringsselskaber og |
3) de i nr. 2 nævnte personer opfylder
betingelserne i § 12, stk. 3, nr. 6. | | |
§ 27. En person kan
forpagte en landbrugsejendom i dens helhed for et tidsrum af
højst 30 år, hvis 1) forpagteren er fyldt 18 år, 2) forpagteren i hele forpagtningsperioden
opfylder kravet om fast bopæl, jf. § 8, | | § 27. € |
| 5. | I § 27, stk. 1, nr. 3,
ændres to steder »30 ha« til: »70
ha«. |
3) forpagteren opfylder uddannelseskravet i
§ 12, stk. 2, nr. 1, hvis ejendommens areal er på 30 ha
eller derover, eller hvis der er tale om samdrift af arealer
på 30 ha eller derover, og | | 3) forpagteren opfylder uddannelseskravet i
§ 12, stk. 2, nr. 1, hvis ejendommens areal er på 70 ha
eller derover, eller hvis der er tale om samdrift af arealer
på 70 ha eller derover, og |
4) forpagteren ikke driver mere end et samlet
areal på 500 ha, idet arealgrænsen dog ikke
gælder, hvis forpagteren højst driver arealer fra 5
landbrugsejendomme. Forpagteren kan dog altid forpagte 2
landbrugsejendomme, herunder dele af landbrugsejendomme, ud over,
hvad denne lovligt ejer. | | |
§ 28. Forpagtning
eller leje af en del af en landbrugsejendom kan ske for et tidsrum
af højst 30 år, hvis 1) forpagtningsforholdet vedrører jorder,
eventuelt med bygninger, der indgår i samdrift med en anden
landbrugsejendom, og betingelserne i § 27 er opfyldt, 2) forpagtningsforholdet alene omfatter
vedvarende græsarealer og naturarealer, som benyttes til
græsning, forudsat at det forpagtede areal ikke tages i brug
til anden anvendelse og forpagteren har fast bopæl inden for
en luftlinjeafstand på 15 km fra arealet, 3) lejeforholdet alene vedrører
avlsbygninger, 4) lejeforholdet alene vedrører
beboelsesbygninger, eventuelt med tilhørende have el.lign.,
i det omfang beboelsen ikke er nødvendig for bedriften,
eller 5) lejeforholdet alene vedrører et areal,
der skal anvendes til opførelse af bygninger til
jordbrugsmæssig produktion. Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan dispensere fra bestemmelserne i stk. 1,
når særlige forhold taler for det. Dispensation for et
længere tidsrum end 30 år kan dog ikke meddeles. | | § 28. € |
| 6. | I § 28, stk. 3, udgår:
» eller som bolig for personer, der beskæftiges i
bedriften«. |
Stk. 3. Lejemål vedrørende
landbrugsejendommes beboelsesbygninger kan uanset bestemmelserne i
lejelovgivningen og uanset, om der i lejeforholdet er fastsat
længere varsel, opsiges med 6 måneders varsel,
når boligen ønskes anvendt til opfyldelse af
bopælskravet ved erhvervelse af ejendommen eller som bolig
for personer, der beskæftiges i bedriften. | | Stk. 3. Lejemål vedrørende
landbrugsejendommes beboelsesbygninger kan uanset bestemmelserne i
lejelovgivningen og uanset, om der i lejeforholdet er fastsat
længere varsel, opsiges med 6 måneders varsel,
når boligen ønskes anvendt til opfyldelse af
bopælskravet ved erhvervelse af ejendommen. |
§ 32. Der kan kun
gøres krav på fortrinsstilling til suppleringsjord,
hvis 1) den, der ønsker suppleringsjord, ikke
efter sammenlægningen vil blive ejer eller medejer af et
samlet areal på mere end 70 ha, 2) suppleringsjorden ønskes sammenlagt med
en landbrugsejendom, der er forsynet med en beboelsesbygning, 3) suppleringsjorden ligger inden for en
luftlinjeafstand på 2 km fra beboelsesbygningen på den
i nr. 2 nævnte ejendom og 4) suppleringsjorden kan sammenlægges med
den i nr. 2 nævnte ejendom efter reglerne i § 29, stk.
1, uden dispensation efter § 29, stk. 4. | | § 32. € |
Stk. 2. Ejeren af en landbrugsejendom, der
ønsker fortrinsstilling til suppleringsjord, skal på
det tidspunkt, hvor erhververen i § 31, stk. 1 eller 2, har
indgået købsaftale, | | Stk. 2. € |
| 7. | I § 32, stk. 2, nr. 1,
ændres »selv drive sin bedrift« til: »selv
drive sin eller sine landbrugsejendomme«. |
1) have fast bopæl på den ejendom,
der ønskes suppleret, eller på en anden
landbrugsejendom, den pågældende er ejer eller medejer
af, og selv drive sin bedrift , | | 1) have fast bopæl på den ejendom,
der ønskes suppleret, eller på en anden
landbrugsejendom, den pågældende er ejer eller medejer
af, og selv drive sin eller sine landbrugsejendomme , |
2) opfylde uddannelseskravet, jf. § 12, stk.
2, nr. 1, | | |
3) være villig til at betale
sædvanlig handelspris for arealet, hvilket normalt vil svare
til den pris, som erhververen eller ansøgeren har givet
eller skal give, og | | |
| 8. | I § 32, stk. 2, nr. 4,
indsættes efter »sammensætning«: »,
jf. dog stk. 3«. |
4) være ejer af en eller flere
landbrugsejendomme, hvis areal tilsammen er på mindst 30 ha,
eller som har et arbejdsbehov på mindst 900 timer
årligt vurderet på grundlag af produktionens
sammensætning. | | 4) være ejer af en eller flere
landbrugsejendomme, hvis areal tilsammen er på mindst 30 ha,
eller som har et arbejdsbehov på mindst 900 timer
årligt vurderet på grundlag af produktionens
sammensætning, jf. dog stk. 3. |
| 9. | I § 32 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke : |
| | »Stk. 3. En person, der har erhvervet
en eller flere landbrugsejendomme med et samlet areal under 30 ha
inden den 1. september 2004, kan, uanset bestemmelsen i stk. 2, nr.
4, gøre krav på fortrinsstilling til suppleringsjord i
en periode frem til 1. september 2014, hvis den
pågældende 1) ejer og driver sin eller sine
landbrugsejendomme med et dyrket areal på mindst 15 ha, 2) selvstændigt som ejer eller forpagter i
mindst 4 år umiddelbart før den 1. september 2004 har
drevet en eller flere landbrugsejendomme med et dyrket areal
på mindst 15 ha, og 3) i øvrigt opfylder betingelserne i stk.
2, nr. 1-3.« |
Stk. 3. Ved opgørelse af arealet
efter stk. 1 og 2 medregnes ikke de i § 12, stk. 5,
anførte fradragsarealer. | | Stk. 3 bliver herefter stk. 4. |
| 10. | I § 33, stk. 1,
indsættes som 2. pkt. : »Hvis en ejer af en
landbrugsejendom efter 1. november 2006 har suppleret ejendommen
efter reglerne om supplering af en hovedejendom i 1. punktum, skal
der ved arealgrænsen på 125 ha tillige medregnes
landbrugspligtige arealer, som den pågældende
efterfølgende har fraskilt ejendommen, men som den
pågældende fortsat er ejer eller medejer af.« |
§ 33. Bestemmelserne
om fortrinsstilling til suppleringsjord i §§ 31 og 32
finder ikke anvendelse ved køb af jord til supplering af en
hovedejendom, jf. stk. 5, der ved supplering ikke overstiger 125
ha, bortset fra fradragsarealer, jf. § 12, stk. 5. | | § 33. Bestemmelserne
om fortrinsstilling til suppleringsjord i §§ 31 og 32
finder ikke anvendelse ved køb af jord til supplering af en
hovedejendom, jf. stk. 5, der ved supplering ikke overstiger 125
ha, bortset fra fradragsarealer, jf. § 12, stk. 5. Hvis en
ejer af en landbrugsejendom efter 1. november 2006 har suppleret
ejendommen efter reglerne om supplering af en hovedejendom i 1.
punktum, skal der ved arealgrænsen på 125 ha tillige
medregnes landbrugspligtige arealer, som den pågældende
efterfølgende har fraskilt ejendommen, men som den
pågældende fortsat er ejer eller medejer af.« |
Stk. 2. Bestemmelserne om fortrinsstilling
til suppleringsjord finder ikke anvendelse, hvis den eller de
ejendomme, der ønskes erhvervet, er under eller vil blive
nedbragt til en størrelse, hvor kravet til egen jord, jf.
bestemmelser fastsat i medfør af § 7, stk. 5, i
landbrugsloven som affattet i lovbekendtgørelse nr. 598 af
15. juli 1999, jf. § 52, stk. 2, eller i medfør af
senere lov ikke kan opfyldes. Stk. 3. Bestemmelserne om fortrinsstilling
til suppleringsjord finder ikke anvendelse ved
jordomlægninger, der sker i forbindelse med afståelse
af jord til offentlige anlæg m.v., og som gennemføres
ved jordfordeling efter reglerne i lov om jordfordeling mellem
landejendomme eller ved ekspropriation. Stk. 4. Bestemmelserne om fortrinsstilling
til suppleringsjord finder ikke anvendelse ved supplering med
jorder, der erhverves som erstatning for arealer, der inddrages til
etablering af vådområder og lign. Stk. 5. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte nærmere regler om
begrebet en hovedejendom, jf. stk. 1, og om administration af
bestemmelserne om fortrinsstilling til suppleringsjord i
§§ 31-33. | | Stk. 2. € |