Skriftlig fremsættelse (2. februar
2006)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om sygedagpenge
(Lovforslag nr. L 154).
Lovforslaget tager udgangspunkt i resultatet
af arbejdet i moderniseringsudvalget, et partsudvalg, der havde til
opgave at komme med forslag til modernisering af sygedagpengeloven,
og som afgav rapport i december 2004. Forslaget udmønter
samtidig dele af finanslovsaftalen for 2006.
Forslaget rummer følgende
elementer:
€" Loven gennemskrives og praksis indskrives i
loven.
Forslaget til den nye sygedagpengelov har en mere
klar struktur end den gældende lov, blandt andet er reglerne
for henholdsvis lønmodtagere og selvstændige
erhvervsdrivende samlet under hvert sit afsnit, og ved at
anmeldelsesreglerne er samlet i selve loven. Desuden foreslås
det, at væsentlige bestemmelser fra
sygedagpengebekendtgørelsen og
gældende praksis indarbejdes i loven.
Disse ændringer betyder en mere gennemskuelig
lovgivning for den sygemeldte, for arbejdsgiveren og for kommunen.
Det betyder, at kommunerne får bedre mulighed for at
træffe rigtige og ensartede afgørelser, hvilket i
sidste ende vil styrke borgernes retssikkerhed.
€" Barseldagpenge tages ud af
sygedagpengeloven og overføres til en selvstændig lov
om barselorlov, som ministeren for Familie- og Forbrugeranliggender
fremsætter lovforslag om.
€" Regresbestemmelsen begrænses,
så der ikke kan gøres regres gældende i
situationer, hvor der er tale om en arbejdsskade.
Den gældende regresbestemmelse harmonerer
blandt andet dårligt med arbejdsgivernes sociale engagement
og stadigt mere aktive rolle i sygeopfølgningsarbejdet
på virksomhederne. Arbejdgiverne kan derfor have vanskeligt
ved at skulle samarbejde med kommunerne om oprettelse af
løntilskudsjob, fleksjob mv., når de samtidig oplever,
at kommunerne fører sager mod dem om tilbagebetaling af
sygedagpenge.
€" Der sker en forlængelse af den
periode, hvor en arbejdsgiver med en kronisk syg medarbejder kan
få dækket udgifter til sygedagpenge i
arbejdsgiverperioden. Perioden forlænges fra 1 til 2
år.
€" Beregningsgrundlaget for dagpenge til
selvstændige ændres fra 6 dage til 5 dage. På
denne måde indføres der samme antal dage som grundlag
for beregningen som for lønmodtagere. Samtidig
præciseres det, at de 5 dage er placeret på
mandag-fredag.
€" Satsreguleringstidspunktet for
sygedagpenge, der i dag er den mandag, der ligger nærmest 1.
januar, følger satsreguleringstidspunktet for
arbejdsløshedsdagpenge, der ligger den første mandag
i januar.
€" Satserne i sygedagpengeloven afrundes efter
de samme bestemmelser som gælder for afrundingen af
arbejdsløshedsdagpenge, således at der afrundes med
det nærmeste hele kronebeløb, der kan deles med 5.
Lovforslaget forventes samlet at
medføre merudgifter for det offentlige på 17,6 mio kr.
i 2006, 42,4 mio. kr. i 2007 og 38,5 mio. kr. i 2008 og frem.
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser og indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Det foreslås, at loven træder i
kraft 3. juli 2006.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.