L 150 Forslag til lov om ændring af innovationsloven.

(Udvidelse af formål, mulighed for temaer, justering af tilskudsområder, ændring i udvalgsstrukturer, ændrede regler for tilbagebetaling m.v.).

Af: Fødevareminister Hans Christian Schmidt (V)
Udvalg: Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 26-01-2006

Fremsat: 26-01-2006

Lovforslag som fremsat

20051_l150_som_fremsat (html)

L 150 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af innovationsloven. (Udvidelse af formål, mulighed for temaer, justering af tilskudsområder, ændring i udvalgsstrukturer, ændrede regler for tilbagebetaling m.v.).

Fremsat den 26. januar 2006 af fødevareministeren (Hans Chr. Schmidt)

Forslag

til

Lov om ændring af innovationsloven

(Udvidelse af formål, mulighed for temaer, justering af tilskudsområder, ændring i udvalgsstrukturer, ændrede regler for tilbagebetaling mv.)

 

§ 1

I lov nr. 421 af 31. maj 2000 om tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren (innovationsloven), som ændret ved § 7 i lov nr. 967 af 4. december 2002, § 38 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 44 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer:

1. § 1 affattes således:

»§ 1. Formålet med denne lov er at fremme fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens innovations-, forsknings- og udviklingsindsats med henblik på at bidrage til at

1) sikre, at de fødevarer, der produceres, er sunde og af høj kvalitet,

2) styrke fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens konkurrenceevne,

3) fremme udviklingen af nye produkter, herunder nonfood-produkter, med højt innovationsindhold,

4) bevare jordbrugs- og fiskerierhvervenes ressourcegrundlag og sikre miljø og dyrevelfærd samt gode arbejdsbetingelser,

5) forbedre forbrugernes mulighed for at opnå relevante og pålidelige oplysninger om produkternes egenskaber og om de forhold, hvorunder produkterne er produceret, samt

6) styrke innovationskapaciteten i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens virksomheder og institutioner.«

2. § 3 affattes således:

»§ 3. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde tilskud til gennemførelse af projekter vedrørende innovation, forskning og udvikling i det primære jordbrug samt til aktiviteter i forbindelse med projekter, der har til formål at undersøge mulighederne for at formulere innovationsprojekter.«

3. § 4, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Medlemmerne af udvalget udpeges af ministeren. 2 medlemmer udpeges som repræsentanter for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. 3 medlemmer udpeges efter indstilling fra Dansk Landbrug. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Dansk Erhvervsgartnerforening. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Økologisk Landsforening. 2 medlemmer udpeges efter indstilling fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Forbrugerrådet.«

4. Overskriften til kapitel 3 affattes således:

» Innovation, forskning og udvikling m.v. i den primære fiskerisektor «

5. §§ 5-7 affattes således:

»§ 5. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde tilskud til gennemførelse af projekter vedrørende innovation, forskning og udvikling i det primære fiskeri samt til aktiviteter i forbindelse med projekter, der har til formål at undersøge mulighederne for at formulere innovationsprojekter.

§ 6. Innovationsudvalget, jf. § 7, stk. 1, kan rådgive ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri ved behandling af ansøgninger om tilskud under kapitel 3.

Kapitel 4

Innovation, forskning og udvikling m.v. i forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter

§ 7. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri nedsætter et innovationsudvalg for fødevaresektoren (Innovationsudvalget).

Stk. 2. Udvalget kan træffe afgørelse om at yde tilskud til gennemførelse af projekter vedrørende innovation, forskning og udvikling i forbindelse med forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter samt til aktiviteter i forbindelse med projekter, der har til formål at undersøge mulighederne for at formulere innovationsprojekter.

Stk. 3. Udvalget kan endvidere træffe afgørelse om at yde tilskud til gennemførelse af innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter, der omfatter både det primære jordbrug og forarbejdning og forædling af jordbrugsprodukter samt innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter, der omfatter både det primære fiskeri og forarbejdning og forædling af fiskeriprodukter.

Stk. 4. Udvalget er rådgivende for ministeren vedrørende den samlede innovations-, forsknings- og udviklingsindsats inden for lovens område, herunder rådgivning i forbindelse med fastlæggelse af temaer, jf. § 11, stk. 1.

Stk. 5. Udvalget kan indhente rådgivning fra sagkyndige.«

6. § 8, stk. 1, affattes således:

»§ 8. Medlemmerne af Innovationsudvalget udpeges af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. 1 medlem udpeges som repræsentant for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Økonomi- og Erhvervsministeriet. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Landbrugsraadet. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Dansk Industri. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Økologisk Landsforening. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Danmarks Fiskeriforening. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening. 2 medlemmer udpeges efter indstilling fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Forbrugerrådet.«

7. § 11 affattes således:

»§ 11. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan udmelde særlige temaer for projekter, der kan opnå tilskud inden for lovens område. Ministeren kan fastsætte nærmere regler herom.

Stk. 2. Ministeren kan yde tilskud til testmarkedsføring og generiske kampagner inden for fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren.

Stk. 3. Ministeren kan fastsætte nærmere regler om lovens administration, herunder om

1) de foranstaltninger, der kan ydes tilskud til med henblik på at fremme de i loven nævnte formål,

2) de betingelser, der skal opfyldes for at opnå tilskud,

3) hvem, der kan opnå tilskud, og

4) tilskudsprocent, jf. dog § 12.

8. § 19, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Ministeren kan fastsætte regler om, at kravet om tilbagebetaling bortfalder for tilskud ydet til projektaktiviteter, der opbygger virksomheders innovationskompetence.«

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 15. juni 2006, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter tidspunkt for ikrafttræden af lovens § 1, nr. 2, og § 1, nr. 5, for så vidt angår lovens § 5 og § 7, stk. 2.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Lovforslaget fremsættes med henblik på ændring af lov om tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren (innovationsloven), jf. lov nr. 421 af 31. maj 2000, som ændret ved § 7 i lov nr. 967 af 4. december 2002, § 38 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 44 i lov nr. 431 af 6. juni 2005. En oversigt over Folketingets forhandlinger vedrørende loven og de senere ændringer af loven fremgår af bilag 2.

Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:

€" Lovens formål udvides med innovationskompetence.

€" Øget fokusering på særlige innovationsaktiviteter ved hjælp af temaer.

€" Udvidelse af de faglige områder, der kan ydes tilskud til inden for det primære fiskeri, samt mulighed for tilskud til integrerede projekter omfattende primærsektoren og forarbejdningssektoren inden for henholdsvis jordbrug og fiskeri.

€" Ændret udvalgsstruktur og ændring af Innovationsudvalgets kompetence.

€" Mulighed for tilskud til testmarkedsføring og kampagner.

€" Ændring af reglerne om tilbagebetaling af tilskud.

2. Baggrunden for lovforslaget

Innovation er en væsentlig faktor til at sikre Danmarks fremtidige konkurrenceevne. Det er regeringens ønske at fremme og fokusere innovationsindsatsen og derfor foreslås innovationsloven ændret.

Den gældende innovationslov trådte i kraft i 2001. Loven er omfattet af regeringens lovovervågningsprogram. Fødevareministeren har derfor årligt tilsendt Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri en redegørelse om aktiviteten under innovationsloven. Endvidere blev der som en del af lovovervågningen i foråret 2004 udarbejdet en samlet rapport for at belyse, hvordan loven havde fungeret i de første 3 år.

Rapporten viste, at innovationslovens formål er opfyldt, og at lovens intentioner om at fremme innovationsindsatsen i fødevaresektoren er nået. Rapporten viste endvidere, at innovationslovens differentierede tilskudsprocenter til store virksomheder i forhold til små og mellemstore virksomheder sammenholdt med kravet om, at store virksomheder og forskningsinstitutioner kun kan opnå tilskud til samarbejdsprojekter, har bevirket, at andelen af tilskudsmidler, som udbetales til små og mellemstore virksomheder, er øget.

Rapporten viste, at en effektevaluering af de afsluttede projekter ville kunne give nogle flere kvantitative mål for den samfundsmæssige nytte af de anvendte innovationsmidler. Yderligere ville en evaluering kunne kvantificere projekternes resultater på mange forskellige parametre så som antallet af nye arbejdspladser, antallet af nye produkter, nye samarbejdsfelter, opbygning af kompetence og erfaring med hensyn til at tænke innovation og produktudvikling ind i den daglige drift i fødevaresektorens virksomheder og institutioner.

Derfor tog Direktoratet for FødevareErhverv og Innovationsudvalget initiativ til en evaluering af innovationsloven i efteråret 2004. Evalueringen blev udført af et eksternt konsulentfirma fra oktober 2004 til februar 2005.

Evalueringen har omfattet projekter, der har modtaget tilskud i årene 2001-2003. Evalueringen har dokumenteret, at innovationsordningen virker efter hensigten og peger blandt andet på, at innovationsindsatsen i de deltagende virksomheder er blevet forøget betydeligt som følge af de gennemførte projekter. Dertil kommer, at især forskningssamarbejdsprojekterne har bygget bro mellem fødevarevirksomhedernes behov for viden og forskningsinstitutionernes kapacitet til at frembringe den viden, som virksomhederne efterspørger. Endvidere viser evalueringen, at de afsluttede projekter har givet en dokumenteret beskæftigelsesmæssig effekt.

Ud over de positive resultater og effekter af innovationsloven peger evalueringen også på nogle områder, hvor indsatsen under innovationsloven kan optimeres. Et af de områder, det anbefales at styrke, er muligheden for, at fødevaresektorens virksomheder kan opnå kendskab til og dermed udnytte den viden, der findes og løbende skabes i fødevareforskningen. Desuden peges der på muligheden for at fokusere innovationsaktiviteterne ved hjælp af temaer.

På baggrund af evalueringen samt regeringens ønske om at fremme og fokusere innovationsindsatsen foreslås nedenstående ændringer til innovationsloven. Ændringerne vil forbedre innovationslovens muligheder for at fokusere på nye fremadrettede aktiviteter. Endelig vil den ændrede udvalgsstruktur under loven bidrage til mere enkel administration af loven.

3. Gældende regler

3.1. Loven og bekendtgørelsen

Lov nr. 421 om tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jord­brugs- og fiskerisektoren blev vedtaget den 31. maj 2000, og efter notifikation for EU-Kom­mis­sionen trådte loven i kraft den 7. maj 2001 samtidig med ikrafttrædelse af bekendtgørelse nr. 318 om tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren.

3.2. Lovens formål

Lovens formål er at fremme fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens innovationsindsats med henblik på at bidrage til at

€" sikre, at de fødevarer, der produceres, er sunde og af høj kvalitet,

€" styrke konkurrenceevnen,

€" fremme udviklingen af nye produkter, herunder nonfood-produkter, med højt innovationsindhold,

€" bevare jordbrugs- og fiskerierhvervets ressourcegrundlag og sikre miljø og dyrevelfærd samt gode arbejdsbetingelser, og

€" forbedre forbrugernes mulighed for at opnå relevante og pålidelige oplysninger om produkternes egenskaber og om de forhold, hvorunder produkterne er produceret.

3.3. Målgruppe - tilskud, tilskudskriterier og projekttyper

Innovationsloven er inddelt i kapitler, som er rettet mod følgende områder:

€" Kapitel 2 - Innovation, forskning og udvikling m.v. i det primære jordbrug.

€" Kapitel 3 - Forsøgsfiskeri, innovation, forskning og udvikling i den primære fiskerisektor.

€" Kapitel 4 - Innovation, forskning og udvikling m.v. i forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter.

€" Kapitel 5 - Fremme af økologiske udviklingsprojekter inden for jordbrug m.v.

Inden for disse kapitler i loven er det hensigten at tilskynde små og mellemstore virksomheder (SMV€™er) til en målrettet indsats inden for innovation, og bidrage til et større netværkssamarbejde og videnoverførsel mellem SMV€™er, store virksomheder og offentlige såvel som private forsk­­ningsinstitutioner. SMV€™er defineres i overensstemmelse med EU's definitioner, dvs. erhvervsvirksomheder med maksimalt 250 ansatte og enten en årsomsætning på maksimalt 372,5 mio. kr. (50 mio. EUR) eller en samlet balance på maksimalt 320,3 mio. kr. (43 mio. EUR). Et eller flere selskaber, som ikke opfylder denne definition, må maksimalt eje 25 pct. af erhvervsvirksomheden, for at den kan defineres som en SMV.

Dannelsen af netværksmiljøer på tværs af SMV€™er, store virksomheder og forskningsinstitutioner er en forudsætning for, at den danske fødevareindustri kan udvikle kvalitetsprodukter til de internationale højprismarkeder og derved bevare en fremtrædende rolle på verdensmarkedet. Loven giver derfor adgang til, at der kan ydes tilskud til projekter, der fremmer virksomhedernes innovationskompetence, med henblik på, at der udvikles eller sker en fornyelse af produkter, produktionsprocesser eller markeder, som ellers ikke ville have fundet sted, eller først ville finde sted på et senere tidspunkt. Det indebærer, at et projekt som sit kerneindhold skal have nyhedsværdi.

I forbindelse med gennemførelsen af et projekt kan der i et nærmere begrænset omfang ydes tilskud til testmarkedsføring af det udviklede produkt. Kollektive enheder som brancheorganisationer, foreninger o. lign. kan opnå tilskud til generisk markedsføring, hvis produkterne, som markedsføres, har nyhedsværdi i forhold til fødevarepolitiske prioriteringer, herunder kvalitet, fødevaresikkerhed, miljø, ernæring samt økologi.

Tilskud ydes som en procentdel af de meromkostninger, der er forbundet med projektets gennemførelse (udgifter til løn, ekstern bistand, indkøb af materialer og nødvendigt udstyr o. lign.). Hvis meromkostningerne vedrører nødvendigt udstyr, fastsættes en scrapværdi, som modregnes ved opgørelsen af meromkostningerne.

Kun SMV€™er (erhvervsvirksomheder) kan opnå tilskud til innovationsprojekter uden at indgå i samarbejde med andre virksomheder eller forskningsinstitutioner. Andre virksomheder (store erhvervsvirksomheder samt organisationer, brancheforeninger, producentsammenslutninger o. lign.) kan kun opnå tilskud, hvis virksomheden indgår i et samarbejdsprojekt med enten en SMV, en forskningsinstitution eller en kombination af disse. Forskningsinstitutioner kan kun opnå tilskud, hvis institutionen indgår i et projektsamarbejde med en virksomhed (SMV€™er eller andre virksomheder).

Tilskudsprocenten afhænger af såvel tilskudsmodtager som projekttype. Udviklingsprojekter, der gennemføres af små og mellemstore virksomheder, kan opnå tilskud på maksimalt 50 pct. af projektets omkostninger. Udviklingsprojekter, der gennemføres af andre virksomheder, kan opnå tilskud på maksimalt 40 pct. af projektomkostningerne. Der ydes maksimalt 70 pct. i tilskud til forskningsinstitutioner, der gennemfører anvendelsesorienterede forskningsprojekter, mens forskningsinstitutioner, der gennemfører grundlagsskabende forskning, kan opnå tilskud på op til 90 pct. I visse særlige tilfælde kan forskningsinstitutioner opnå tilskud på indtil 100 pct. Økologiske udviklingsprojekter inden for jordbrug kan opnå tilskud på mere end 50 pct. Disse tilskudsprocenter udgør overgrænsen for innovationslovens tilskud, hvorfor tilskuddet kan ydes med en lavere sats, der bl.a. afstemmes i forhold til det konkrete projekt.

Følgende indsatsområder skal, jf. innovationslovens bemærkninger, prioriteres:

€" Arbejdsmiljø

€" Fødevaredokumentation

€" Fødevare- og ernæringssikkerhed

€" Eksport

€" Økologi

€" Nonfood

€" Anvendelsesorienteret forskning

€" Uddannelse af kvalificeret arbejdskraft

€" Dyrevelfærd

€" Nye produktionsprocesser

€" Spisekvalitet, sporbarhed og kvalitetssikring

€" Sikring af miljø, natur og ressourcegrundlag

3.4. Forvaltning af loven

3.4.1. Udvalg under innovationsloven mv.

Til bistand ved behandlingen af ansøgninger om tilskud til gennemførelse af projekter under innovationsloven har ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri nedsat følgende udvalg:

€" Det Rådgivende Udvalg vedrørende det primære jordbrug. Dette udvalg afgiver indstilling om kapitel 2-projekter.

€" Det Rådgivende Udvalg for forsøgsfiskeri, innovation, forskning og udvikling m.v. i den primære fiskerisektor. Dette udvalg afgiver indstilling om kapitel 3-projekter.

€" Innovationsudvalget. Dette udvalg træffer afgørelse om kapitel 4-projekter.

Indstillinger vedrørende kapitel 5-projekter foretages af Det Økologiske Fødevareråd, der er nedsat under økologiloven.

3.4.2. Innovationsudvalgets generelle kompetence

Ud over kompetence til at træffe afgørelse om kapitel 4-projekter har Innovationsudvalget en særlig kompetence som rådgiver for fødevareministeren vedrørende den samlede innovations-, forsknings- og udviklings­indsats inden for hele innovationslovens område.

Som led i udøvelsen af denne kompetence drøfter og fastlægger Innovationsudvalget løbende en strategi, der beskriver, hvordan Innovationsudvalget udmønter innovationslovens regelsæt.

Kort tid efter innovationslovens ikrafttræden udarbejdede Innovationsudvalget en strategi, som nøje beskriver de elementer, som ansøgningerne skal vurderes efter. Strategien er blevet tilpasset i forhold til de erfaringer, der er gjort under innovationsloven, og den er derfor et dynamisk redskab i bestræbelserne for at sikre en løbende tilpasning af administrationen af innovationsloven til ændrede eksterne forhold. Et vigtigt element i strategien har været at vurdere ansøgningerne i forhold til virksomhedernes udviklingsstadium samt at stille skærpede krav til ansøgningernes nyhedsværdi, innovationsindhold og relevans for ansøgere, der tidligere har modtaget tilskud under innovationsloven.

4. Lovforslagets indhold

4.1. Lovens formål udvides med innovationskompetence

Med lovforslaget foreslås, at lovens generelle formål udvides til også at omfatte styrkelse af innovationskapaciteten i fødevaresektorens virksomheder og institutioner.

Lovens indsatsområder vil herved i bekendtgørelsen kunne udvides med "opbygning af innovationskompetence". Derved skabes mulighed for, at tilskudsmodtagere i forbindelse med innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter kan opnå tilskud til aktiviteter, der opbygger innovationskompetence. Disse aktiviteter kan være virksomheders udformning af strategiske procedurer for innovation, opbygning af medarbejderes innovationskompetence samt indhentning af innovationskompetence fra eksterne rådgivere.

Nødvendigheden af at opbygge fødevaresektorens innovationskompetence blev dokumenteret i analysen af mulighederne for vækst i fødevaresektoren gennem innovation, som blev gennemført af Direktoratet for FødevareErhverv i 2003. Analysen viser, at jo mere virksomhederne satser strategisk på innovation, jo større er potentialet for vækst i omsætning og/eller eksport. Samtidig viser analysen, at en stor gruppe af fødevaresektorens virksomheder endnu ikke har formelle procedurer for at arbejde med innovation.

Ved i innovationslovens formål og virke at fremme projekter, som ud over de konkrete indsatsområder samtidig indlejrer innovationskompetence i virksomhederne, vil effekten af det offentlige tilskud være mere strategisk og langsigtet.

4.2. Øget fokusering på særlige innovationsaktiviteter ved hjælp af temaer

Med lovforslaget foreslås, at fødevareministeren får bemyndigelse til inden for lovens område at ud­melde særlige temaer. Dermed kan aktiviteten under innovationsloven fokuseres og prioriteres til perspektivrige satsningsområder, hvor der er behov for en målrettet innovationsindsats.

Nogle temaer vil kunne spille sammen med aktiviteter i EU-ordninger, og andre kan være specifikt målrettet løsning af aktuelle problemer inden for fødevaresektoren, herunder fremme overførsel af forskningsviden fra universiteter og forskningsinstitutioner til erhvervene.Temaerne kan være fagligt brede og medvirke til, at der kan iværksættes tilskudsberettigede, integrerede projekter gennem hele værdikæden. Andre kan være fokuseret på helt særlige problemstillinger inden for en given fødevareproduktionssektor.

Det vil være muligt i højere grad at sætte fokus på aktiviteter, der fremmer udvikling og anvendelse af f.eks. ny miljøteknologi inden for det primære landbrug. Indsatsen under innovationsloven kan hermed bidrage til at nedbryde barrierer for en bæredygtig produktion og dermed medvirke til en positiv miljø­effekt. Innovationsloven kan derved også blive et stærkt instrument til opfølgning på anbefalinger i Regeringens flerårsplan for bæredygtig og miljørigtig husdyrproduktion, der vil være færdig i foråret 2006.

Innovationsudvalget vil som en del af rådgivningsopgaven skulle drøfte og give forslag til temaer under innovationsordningen, herunder også om prioriteringen af temaer såvel tidsmæssigt som beløbsmæssigt. De nærmere regler vedrørende temaer fastlægges af ministeren efter rådgivning fra Innovationsudvalget. Reglerne vil bl.a. fastlægge, at temaer, tidsforløbet for udmeldte temaer, de beløbsmæssige rammer, ansøgningsfrister mv. løbende kan ske via offentliggørelse på internettet på www.fvm.dk og/eller www.dffe.dk eller anden form for bred annoncering.

4.3. Udvidelse af de faglige områder, der kan ydes tilskud til inden for det primære fiskeri, samt mulighed for tilskud til integrerede projekter omfattende primærsektoren og forarbejdningssektoren inden for henholdsvis jordbrug og fiskeri

Med lovforslaget foreslås, at Det Rådgivende Udvalg for forsøgsfiskeri, innovation, forskning og udvikling m.v. i den primære fiskerisektor nedlægges, og ansøgninger vedrørende det primære fiskeri henlægges til et styrket Innovationsudvalg.

Fordelen ved forslaget vil være, at projekter, der vedrører det primære fiskeri, vurderes i sammenhæng med mulighederne for at forarbejde og opdrætte fisk for derved at forbedre mulighederne for at opnå en større værditilvækst i den primære fiskerisektor. Det vil være vigtigt for udviklingen af dansk fiskeri, at der samlet skabes mulighed for at identificere og udføre innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter gennem hele fangst- og forarbejdningskæden.

Ved at overføre behandling af ansøgninger vedrørende det primære fiskeri, herunder forsøgsfiskeri og akvakultur, til Innovationsudvalget vil der, såfremt Innovationsudvalget suppleres med en repræsentant for det primære fiskeri, opnås en bedre og mere kvalificeret bistand vedrørende de fiskerirelaterede ansøgninger under innovationsloven. Samtidig vil Innovationsudvalget s indsigt i hele fiskeriområdet blive forbedret således, at udvalget får mulighed for at vejlede og prioritere i de strategiske initiativer, der kommer hele fiskerisektoren til gode. Hermed er der ikke længere behov for Det Rådgivende Udvalg for forsøgsfiskeri, innovation, forskning og udvikling m.v. i den primære fiskerisektor.

4.4. Ændret udvalgsstruktur og ændring af innovationsudvalgets kompetence

De nuværende 3 udvalg under innovationsloven, dvs.

€" Det Rådgivende Udvalg vedrørende det primære jordbrug, som afgiver indstilling om kapitel 2-projekter,

€" Det Rådgivende Udvalg for forsøgsfiskeri, innovation, forskning og udvikling m.v. i den primære fiskerisektor, som afgiver indstilling om kapitel 3-projekter, og

€" Innovationsudvalget, der træffer afgørelse om kapitel 4-projekter

foreslås reduceret til 2 udvalg. Disse 2 udvalg vil være

€" et rådgivende udvalg vedrørende ansøgninger under det primære jordbrug, og

€" et innovationsudvalg for fødevaresektoren (Innovationsudvalget), som får besluttende kompetence til at afgøre ansøgninger vedrørende forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter samt rådgivende kompetence vedrørende ansøgninger under det primære fiskeri.

Kompetencen for Det Rådgivende Udvalg vedrørende det primære jordbrug, der er nedsat i henhold til lovens § 4, forbliver uændret, idet der er behov for at sikre en fagligt stærk vejledning inden for den primære jordbrugssektor. Området er bredt, og det er vigtigt, at de forskellige branchers innovationsformåen mv. følges tæt i forbindelse med ordningens administration, således at der er et godt fagligt grundlag for at iværksætte offentlige initiativer inden for de områder, hvor der er behov og potentialer. Inden for f. eks. gartneri og virksomheder med relation til miljøteknologi (f.eks. gylleseparering, staldlugt og indretning af stalde) fungerer enkeltvirksomhedsprojekter som en stor inspirationskilde og innovationskraft samtidig med, at disse virksomheder aktivt omsætter forskningsresultater til konkrete løsninger for erhvervene.

Kompetencen for Innovationsudvalget, der er nedsat i henhold til lovens § 7, foreslås udvidet på tre områder.

For det første foreslås, at Innovationsudvalget bemyndiges til at træffe afgørelse om tilskud til gennemførelse af integrerede innovationsprojekter, dvs. innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter, der vedrører både den primære produktion og forarbejdning og forædling af jordbrugsprodukter, samt innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter, der vedrører både det primære fiskeri og forarbejdning og forædling af fiskeriprodukter.

For det andet foreslås, at Innovationsudvalget bemyndiges til at yde rådgivning vedrørende behandling af projekter efter kapitel 3, dvs. projekter inden for den primære fiskerisektor. Som konsekvens heraf nedlægges Det Rådgivende Udvalg for forsøgsfiskeri, innovation, forskning og udvikling m.v. i den primære fiskerisektor samtidig med, at Danmarks Fiskeriforening opnår mulighed for at indstille et medlem til Innovationsudvalget.

For det tredje foreslås, at Innovationsudvalget kan supplere sig med sagkyndige.

Innovationsudvalget er fortsat rådgivende for fødevareministeren vedrørende den samlede innovations-, forsknings- og udviklingsindsats inden for lovens område, og bliver i den egenskab også rådgivende i forbindelse med fastlæggelse af temaer for indsatser under loven, jf. afsnit 4.2.

Det er endvidere hensigten, at kompetencen i henholdsvis Det Rådgivende Udvalg vedrørende det primære jordbrug og i Innovationsudvalget også udnyttes til at omfatte rådgivning i forbindelse med EU€"ordninger, der har fokus på aktiviteter vedrørende innovation, udvikling og forskning inden for fødevaresektoren.

Herudover vil Innovationsudvalget kunne foreslå etablering af rådgivende komiteer med særlige kompetencer. Det kan f.eks. være relevant i sammenhæng med de temaområder, der er en del af lovforslaget, og i forbindelse med udvikling af tværgående kompetenceopbygning vedrørende innovation.Tværgående kompetenceopbygning kan f.eks. omfatte ideudviklingsteknikker og viden­indhentning i forbindelse hermed, samt opbygning af viden om innovationsprocesser som baggrund for etablering af nye virksomheders idegrundlag i forbindelse med udviklingsaktiviteter inden for fødevareområdet.

I spørgsmål, der omhandler tilskud til fremme af udviklingsprojekter vedrørende økologisk produktion inden for jordbrug, jf. lovens kapitel 5, indhenter ministeren en udtalelse fra Det Økologiske Fødevareråd, som er nedsat under økologiloven. Denne bestemmelse fortsætter uændret, fordi den kompetence, der findes hos medlemmerne af Det Økologiske Fødevareråd, er væsentlig i forhold til at vurdere innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter inden for det økologiske jordbrug.

4.5. Mulighed for tilskud til testmarkedsføring og kampagner

Med lovforslaget foreslås at ophæve de generelle muligheder for at yde tilskud til markedsføring af de produkter, der udvikles under de enkelte kapitler, jf. den gældende lovs § 3, stk. 2, § 5, stk. 2 samt § 7, stk. 3, ligesom der ikke længere vil være en generel mulighed for tilskud til aktiviteter, der er nødvendige for en erhvervsmæssig udnyttelse af resultaterne fra udviklingsarbejdet, jf. den gældende lovs § 3, stk.1, § 5, stk. 1 og § 7, stk. 1.

Disse brede bestemmelser om markedsføring og afsætningsfremme foreslås erstattet af en fællesbestemmelse om, at ministeren kan yde tilskud til testmarkedsføring og kampagner inden for EU's statsstøtteregler om statsstøtte til reklame, således som disse aktuelt fremgår af EF€™s rammebestemmelser for statsstøtte til reklame (2001/C 252/03). Det er hensigten i de nærmere regler for testmarkedsføring at fastlægge, at tilskud alene vil kunne ydes i en afgrænset periode til SMV€™er til konkrete innovationsprojekter, hvor testmarkedsføring vil være et afgørende element for hele projektet. I de nærmere regler for kampagner vil det blive fastlagt, at tilskuddet vil kunne ydes til brancheorganisationer o. lign., hvis der er særlige samfundsmæssige hensyn, der kan begrunde tilskud til kampagner o.lign.

Forslaget til ny formulering af §§ 3, 5 og 7 indebærer, at der fortsat under begrebet innovation, forskning og udvikling kan ydes tilskud til markedsundersøgelser, der gennemføres før den konkrete udnyttelse af resultaterne fra udviklingsarbejdet, samt tilskud til udvikling af nye markedsføringskoncepter og markedsføringsmetoder.

De nærmere regler fastsættes af ministeren.

4.6. Ændring af reglerne om tilbagebetaling af tilskud

Efter den nuværende bestemmelse i innovationslovens § 19, stk. 1, er hovedreglen for tilbagebetaling af tilskud, at tilskud til projekter, hvis resultater udnyttes kommercielt, skal tilbagebetales. Efter § 19, stk. 2, fritages tilskud til projekter under lovens kapitel 2 og 3 dog for tilbagebetalingskravet, hvis tilskudsmodtager afstår fra at søge enerettighedsbeskyttelse af projektets resultater.

Med forslaget til den ændrede affattelse af § 19, stk. 2, ophæves den nuværende fritagelse for tilbagebetaling af tilskud, der er udbetalt til projekter under lovens kapitel 2 og 3, og hvor ansøger afstår fra at søge enerettighedsbeskyttelse af projektets resultater.

I stedet foreslås at indføre en bestemmelse om, at ministeren kan fastsætte regler om, at kravet om tilbagebetaling bortfalder for tilskud ydet til projektaktiviteter, der opbygger virksomheders innovationskompetence. Med bestemmelsen øges virksomhedernes incitament til i forbindelse med innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter at afsætte ressourcer og tid til at opbygge innovationskompetencer, som også på længere sigt vil øge virksomhedens muligheder for at være innovative. Det foreslås, at de nærmere regler fastlægges ved bekendtgørelse, hvor tilbagebetalingskravet specificeres sammen med fastsættelsen af udvalgenes behandling af ansøgningerne, hvori også vurdering af tilbagebetaling indgår.

I henhold til innovationslovens § 19, stk. 3, fastsætter fødevareministeren en beløbsgrænse, under hvilket kravet om tilbagebetaling af tilskud bortfalder. Efter § 38, stk. 2, i den gældende bekendtgørelse bortfalder tilbagebetalingskravet for tilskud mindre end 750.000 kr., der er ydet til enten små og mellemstore virksomheder, eller hvor der er tale om et økologisk udviklingsprojekt med et kommercielt potentiale.

Det er hensigten i en ny bekendtgørelse at fastsætte denne beløbsgrænse til 100.000 kr., og således at beløbsgrænsen kommer til at gælde for alle typer tilskudsmodtagere, der opnår tilskud til projektaktiviteter, der kommercialiseres. Som en undtagelse herfra er det hensigten at fastsætte, at SMV€™er, der opnår tilskud under innovationsloven på ikke over 750.000 kr. til projektaktiviteter, der kommercialiseres, ikke skal tilbagebetale tilskuddet, hvis det er første gang, SMV€™en opnår tilskud under innovationsordningen eller den tidligere produktudviklingsordning. Herved søges SMV€™er yderligere motiveret til at påbegynde innovationsaktiviteter.

Fritagelse for tilbagebetaling af tilskud, som er ydet til projektaktiviteter, der opbygger virksomhedens innovationskompetence, jf. ovenfor, vurderes uafhængigt af de tilbagebetalingsbestemmelser, der fastsættes i henhold til § 19, stk. 3.

Tilbagebetalingskravet retter sig alene mod tilskud udbetalt under innovationsordningen.

5. Lovforslagets økonomiske konsekvenser for staten og kommuner/amtskommuner

Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for kommuner/amtskommuner.

Lovforslaget har i sig selv ingen konsekvenser for de statslige udgifter til tilskud under innovationsloven, idet de statslige udgifter til tilskud under innovationsloven bliver fastlagt på de årlige finanslove i form af tilsagnsrammer, inden for hvilke der kan gives tilsagn om tilskud.

Forslaget om ændrede bestemmelser om fritagelse for tilbagebetaling af tilskud, jf. afsnit 4.6, vil betyde, at der fremover vil blive rejst krav om tilbagebetaling af tilskud i en større andel af projekterne. Da årets tilsagnsramme kan forhøjes med de tilbagebetalte tilskud, vil det alt andet lige betyde, at der kan gives yderligere tilsagn under innovationsloven. Omfanget er meget usikkert, og vil bl.a. afhænge af den fremtidige ansøgningsmasse og sammensætningen heraf.

6. Lovforslagets administrative konsekvenser for staten og kommuner/amtskommuner

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for kommuner/amtskommuner.

Modellen for administration af loven er uændret med central statslig administration med bistand fra de under loven nedsatte udvalg. Den foreslåede udvalgsstruktur med to udvalg i stedet for tre, jf. afsnit 4.4., vil alt andet lige medføre en beskeden administrativ lettelse.

De foreslåede ændringer i lovens bestemmelser om tilbagebetaling af tilskud forventes at medføre en mindre stigning i de administrative udgifter i Fødevareministeriet. Anvendelse af temaer under loven som instrument til at fokusere og målrette indsatsen under loven vil desuden stille større krav til styring af tilsagn mv. Omvendt forventes flere ansøgninger fremover i større omfang at vedrøre samme overordnede emne, hvilket forventes at medføre en lidt lettere sagsbehandling af de enkelte ansøgninger.

Samlet set vurderes lovforslaget ikke at have betydelige konsekvenser for Fødevareministeriets administration af innovationsloven. Evt. merudgifter vil blive afholdt inden for Direktoratet for FødevareErhvervs samlede driftsbevilling.

7. Lovforslagets regionaløkonomiske konsekvenser

Lovforslaget har i sig selv ingen regionaløkonomiske konsekvenser.

Indsatsen under innovationsloven er primært rettet mod små og mellemstore virksomheder inden for det primære landbrug og fiskeri samt forarbejdningsvirksomhederne knyttet hertil. Disse virksomheder er i betydeligt omfang beliggende i landdistrikter og landets yderområder. Indsatsen under innovationsloven vurderes generelt at medvirke til en afbalanceret regionaløkonomisk udvikling i Danmark.

Med lovforslaget bemyndiges fødevareministeren til inden for lovens område at udpege særlige temaer. Det vil dermed være muligt at iværksætte aktiviteter under innovationsloven, der fremmer innovationsindsatsen inden for temaer, der har positiv regionaløkonomisk betydning.

8. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget vurderes overordnet at have positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Den foreslåede tematisering af indsatsen under loven, de øgede muligheder for tilskud til integrerede projekter samt muligheden for at supplere tilskud under innovationsloven med midler fra offentlige fonde (herunder erhvervets promille- og produktionsafgiftsfonde), kommuner o. lign. forventes at øge incitamentet til at igangsætte innovationsprojekter til gavn for både virksomheder og samfundet. Bl.a. forventes der en større videnspredning og en øget indlejring af innovationskompetence i virksomhederne og i sektoren som helhed.

Det udvidede krav om tilbagebetaling af tilskud til projekter, der udnyttes kommercielt, vil have en negativ konsekvens for de virksomheder, som omfattes af skærpelsen. Omvendt forventes forslaget om at fritage for tilbagebetaling af tilskud ydet til projektaktiviteter, der opbygger virksomheders innovationskompetence, at øge indlejringen af innovationskompetence i virksomhederne og dermed på sigt forbedre virksomhedernes konkurrenceevne.

Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. Styrelsen vurderer, at forslaget ikke indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget bør derfor ikke forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.

Lovforslaget udsendes i en bred høring til organisationer mv. i fødevaresektoren, og som følge af strukturen i fødevaresektoren udbredes lovforslagets hensigter hermed umiddelbart straks til relevante målgrupper for ordningens muligheder. Den videre behandling af forslaget og den efterfølgende udmøntning i ny bekendtgørelse, vejledning mv. vil løbende blive drøftet og informeret om på de møder, der afholdes i de udvalg, der er nedsat under loven samt i Det Økologiske Fødevareråd. Disse udvalg har en bred repræsentation og vil kunne sikre en løbende dialog med de centrale aktører for ordningen.

Fødevareministeriet vil løbende via www.fvm.dk og www.dffe.dk informere om, hvordan lovændringen bliver gennemført i praksis. Fødevareministeriet forventer €" når den endelige udmøntning af lovændringen er bekendtgjort i form af en ny bekendtgørelse, vejledninger mv. - at gennemføre en særlig informationsindsats om de nye indsatsområder og muligheder under loven. Informationsindsatsen vil blive målrettet virksomheder, brancheorganisationer, fonde og forskningsinstitutioner inden for fødevaresektoren, der med lovændringen opnår nye muligheder for at fremme deres innovationsindsats.

9. Lovforslagets miljømæssige konsekvenser

Et af formålene med innovationsloven er at bevare jordbrugs- og fiskerierhvervenes ressourcegrundlag og sikre miljøet.

Med lovforslaget bemyndiges ministeren til inden for lovens område at udpege særlige temaer. Det vil dermed være muligt at sætte fokus på projekter under innovationsloven, der fremmer udvikling og anvendelse af f.eks. ny miljøteknologi inden for det primære landbrug. Indsatsen under innovationsloven kan derved bidrage til at nedbryde barrierer for en bæredygtig produktion og dermed medvirke til en positiv miljøeffekt. Innovationsloven kan eksempelvis være et af midlerne til opfølgning på anbefalinger i Regeringens flerårsplan for bæredygtig og miljørigtig husdyrproduktion, der vil være færdig i foråret 2006.

Lovforslaget har i sig selv ingen miljømæssige konsekvenser.

10. Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne, da ordningen er rettet mod virksomheder, organisationer, forskningsinstitutioner mv.

11. Lovforslagets forhold til EU-retten

Lovforslagets § 1, nr. 2 (§ 3 for så vidt angår de øgede muligheder for opnåelse af projekttilskud), og § 1, nr. 5 (§ 5 og § 7, stk. 2, ligeledes for så vidt angår de øgede muligheder for opnåelse af projekttilskud) skal notificeres for EU-Kom­missionen i henhold til Traktatens regler om statsstøtte. EU-Kommis­sionens godkendelse skal foreligge, før disse dele af loven kan sættes i kraft.

12. Høring

Amtsrådsforeningen i Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Beskæftigelsesministeriet, Dan­marks Fiskeindustri- og Eksportforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Akvakultur, Dansk Erhvervsgartnerforening, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Åleproducentforening, Danske Fiskeres Producentorganisation, Danske Slagterier, Det Økologiske Fødevareråd, Fagligt Fælles Forbund, Finansministeriet, Forbrugerrådet, Foreningen af Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri, Foreningen af Danske Landbrugskonsulenter, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer (FFR), Frederiksberg Kommune, Håndværksrådet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Kommunernes Landsforening, Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening, Københavns Kommune, Landbrugets Rådgivningscenter , Landbrugsraadet , Landsorganisationen af Danmarks Detailfiskehandlere, Landsorganisationen i Danmark (LO), Mejeriforeningen, Miljøministeriet, Ministeriet for Forbruger- og Familieanliggender, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, NNF, Notfiskernes Producentorganisation, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforening , Samvirkende Købmænd, Skagen Fiskernes Producentorganisation, Skatteministeriet, Statsministeriet, Transport- og Energiministeriet, Undervisningsministeriet, Økologisk Landsforening, Økonomi- og Erhvervsministeriet.

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/mindre udgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for det offentlige

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for det offentlige

Ingen. En forenklet udvalgsstruktur og temaer under loven vil dog kunne lette administrationen af ordningen

De foreslåede ændringer om tilbagebetaling af tilskud forventes at medføre en mindre stigning i de administrative udgifter i Fødevareministeriet.

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Tematisering af indsatsen under loven, tilskud til tværgående projekter, og mulighed for at supplere tilskud under innovationsloven med andre tilskud forventes at øge incitamentet til at igangsætte innovationsprojekter til gavn for både virksomheder og samfundet.

 

Fritagelse for tilbagebetaling af tilskud ydet til projektaktiviteter, der opbygger virksomheders innovationskompetence forventes at øge indlejringen af innovationskompetence i virksomhederne.

Skærpede krav om tilbagebetaling af tilskud, hvis projektet udnyttes kommercielt, dog med undtagelse af SMV€™er, der første gang søger tilskud under innovationsordningen, og hvis tilskuddet er mindre end 750.000 kr.

 

Tilbagebetalingskravet gælder nu også for projekter, der modtager tilskud i henhold til kapitel 2 og 3, selv om tilskudsmodtageren afstår fra at søge beskyttelse af enerettigheder til de nye produkter og produktionsmetoder.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen direkte konsekvenser, dog kan fokusering af indsatsen under loven i særlige temaer fremme den miljøteknologiske udvikling inden for sektoren.

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslagets § 1, nr. 2 (§ 3 for så vidt angår de øgede muligheder for opnåelse af projekttilskud), og § 1, nr. 5 (§ 5 og § 7, stk. 2, ligeledes for så vidt angår de øgede muligheder for opnåelse af projekttilskud) skal notificeres for EU-Kom­missionen i henhold til Traktatens regler om statsstøtte.

Forslaget til ændring af loven omfattes af lovovervågning. Det er som led heri bl.a. hensigten efter en 3-årig periode at udarbejde en rapport, der vil blive udsendt i høring hos de myndigheder og organisationer, der er hørt i forbindelse lovændringernes udarbejdelse.

Lovovervågningen vil, jf. ovenfor, særskilt behandle effekten af de virkemidler, der er indeholdt i denne lovændring, men vil blive suppleret med analyser af innovationsordningens effekter og resultater for hele perioden 2001-2009. Rapporten vil sammen med høringssvarene blive fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.

Det er hensigten, at overvågningen navnlig skal fokusere på,

€" i hvilket omfang lovens intentioner om stimulering af innovationsindsatsen er nået,

€" i hvilken udstrækning det er lykkedes at styrke de små og mellemstore virksomheders innovationskompetence, samt

€" i hvilken udstrækning loven har bidraget til at styrke samarbejde i netværk.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det foreslås at udvide lovens generelle formål ved at tilføje et nyt nr. 6 om styrkelse af innovationskapaciteten i fødevaresektorens virksomheder og institutioner.

Der skabes hermed mulighed for, at virksomheder og forskningsinstitutioner i forbindelse med in­no­va­tions-, forsknings- og udviklingsprojekter kan opnå tilskud til aktiviteter, der opbygger innovationskompetence. Disse aktiviteter kan være virksomheders udformning af strategiske procedurer for innovation, opbygning af medarbejderes innovationskompetence samt indhentning af innovationskompetence fra eksterne rådgivere.

Med udvidelse af formålet forventes indsatsen under loven at kunne bidrage til at fremme projekter, som medfører en større indlejring af innovationskompetence i virksomhederne. Dermed vil innovationsloven bidrage til en mere strategisk og langsigtet innovationsindsats i fødevaresektoren.

Til nr. 2

Med bestemmelsen foreslås den brede mulighed for at yde tilskud til aktiviteter, der er nødvendige for en erhvervsmæssig udnyttelse af resultaterne fra udviklingsarbejdet, ophævet, ligesom forslaget indebærer, at muligheden for generelt at yde tilskud til markedsføring ophæves.

De mere brede bestemmelser om afsætningsfremme, som her foreslås ophævet, foreslås erstattet af en fællesbestemmelse om, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde tilskud til testmarkedsføring og kampagner inden for EU's statsstøtteregler om statsstøtte til reklame, således som disse aktuelt fremgår af EF€™s rammebestemmelser for statsstøtte til reklame (2001/C 252/03). Det er hensigten i de nærmere regler for testmarkedsføring at fastlægge, at tilskud alene vil kunne ydes i en afgrænset periode til SMV€™er til konkrete innovationsprojekter, hvor testmarkedsføring vil være et afgørende element for hele projektet. I de nærmere regler for kampagner vil det blive fastlagt, at tilskuddet vil kunne ydes til brancheorganisationer o.lign., hvis der er særlige samfundsmæssige hensyn, der kan begrunde tilskud til kampagner o.lign., jf. nærmere bemærkningerne til nr. 7.

Bestemmelsen giver mulighed for at yde tilskud til aktiviteter i forbindelse med projekter, der har til formål at formulere egentlige innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter under alle kapitler.

De nærmere regler fastsættes af ministeren.

Den foreslåede affattelse af § 3 indebærer, at der under begrebet innovation, forskning og udvikling fortsat kan ydes tilskud til markedsundersøgelser, der gennemføres før den konkrete udnyttelse af resultaterne fra udviklingsarbejdet, samt tilskud til udvikling af nye markedsføringskoncepter og markedsføringsmetoder.

Til nr. 3

Med bestemmelsen tilpasses sammensætningen af Det Rådgivende Udvalg vedrørende det primære jordbrug som følge af fusionen mellem Dansk Familielandbrug og De danske Landboforeninger, der tilsammen kunne indstille 3 medlemmer af det rådgivende udvalg. Med lovændringen kan Dansk Landbrug indstille 3 medlemmer af Det Rådgivende Udvalg vedrørende det primære jordbrug.

Herudover foreslås, at Arbejderbevægelsens Erhvervsråd får mulighed for at indstille 2 medlemmer til udvalget og dermed mulighed for en bredere repræsentation.

Til nr. 4

I kapitel 3 er forsøgsfiskeri taget ud af overskriften for at præcisere, at tilskudsmulighederne under det primære fiskeri kan indeholde alle faglige emner relateret til innovation, forskning og udvikling mv. i den primære fiskerisektor. Forsøgsfiskeri og akvakultur er faglige områder, som indgår implicit.

Til nr. 5

Til § 5

Der henvises til bemærkningerne til nr. 2, som også gør sig gældende for den primære fiskerisektor.

Til § 6

Med bestemmelsen foreslås, at der skabes hjemmel til, at Innovationsudvalget rådgiver om afgørelser om tilskud til gennemførelse af projekter efter kapitel 3, dvs. den primære fiskerisektor. Der henvises i øvrigt til nedenstående bemærkninger til § 7.

Til § 7

Med § 7 foreslås Innovationsudvalget s kompetence mv. fastlagt.

Til stk. 1

Bestemmelsen er identisk med § 7, stk. 1, i den gældende lov.

Til stk. 2

For så vidt angår ændringen af § 7, stk. 2, henvises til de generelle bemærkninger under afsnit 4.4. samt til bemærkningerne til nr. 2, da disse bemærkninger også gør sig gældende for forarbejdning og forædling.

Til stk. 3

§ 7, stk. 3, er ny og giver hjemmel til, at Innovationsudvalget kan træffe afgørelse om tilskud til gennemførelse af integrerede projekter inden for henholdsvis jordbrug og fiskeri. Dvs. innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter, der omfatter både den primære produktion og forarbejdning og forædling af jordbrugsprodukter og innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter, der omfatter både det primære fiskeri og forarbejdning og forædling af fiskeriprodukter.

Til stk. 4

Bestemmelsen i § 7, stk. 4, svarer til § 7, stk. 2, i den nuværende lov dog således, at det specifikt fremgår, at Innovationsudvalget også er rådgivende i forbindelse med ministerens fastlæggelse af temaer under loven. Vedrørende temaer henvises til de generelle bemærkninger i afsnit 4.2. samt bemærkningerne til nr. 7.

Til stk. 5

§ 7, stk. 5, er ny, og giver Innovationsudvalget mulighed for at indhente rådgivning fra sagkyndige. Baggrunden for den ny bestemmelse er, at det vil være hensigtsmæssigt med en klar hjemmel i innovationsloven til at indhente sagkyndig rådgivning. Uanset Innovationsudvalgets store og brede faglige ekspertise vil det være relevant at kunne indhente rådgivning på særlige områder.

Til nr. 6

Den foreslåede bestemmelse skal fastlægge Innovationsudvalgets sammensætning. De indholdsmæssige ændringer er, at Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender får mulighed for at indstille et medlem til Innovationsudvalget, at Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri fremover kun kan indstille et medlem, at Arbejderbevægelsens Erhvervsråd fremover får mulighed for at indstille 2 medlemmer, og at Danmarks Fiskeriforening får mulighed for til at indstille et medlem.

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender bør være repræsenteret i Innovationsudvalget, som bl.a. træffer afgørelser om projekter, der har stor forbrugermæssig interesse og potentiale.

Arbejderbevægelsens Erhvervsråds mulighed for fremover at indstille 2 medlemmer til Innovationsudvalget giver rådet mulighed for en bredere repræsentation.

Danmarks Fiskeriforenings repræsentation i Innovationsudvalget skal ses på baggrund af udvidelsen af udvalgets kompetence inden for det primære fiskeri, jf. bemærkningerne til nr. 5.

Til nr. 7

Til § 11

Bestemmelsen i § 11, stk.1, giver ministeren bemyndigelse til at udpege særlige temaer for projekter under loven, jf. de almindelige bemærkninger afsnit 4.2. De nærmere regler for fastsættelse af projekttemaer vil blive fastsat af ministeren efter rådgivning fra Innovationsudvalget. Reglerne vil bl.a. fastlægge, at temaer, tidsforløbet for udmeldte temaer, de beløbsmæssige rammer, ansøgningsfrister mv. løbende kan ske via offentliggørelse på internettet på www.fvm.dk og/eller www.dffe.dk eller anden form for bred annoncering.

Til stk. 2

Bestemmelsen i § 11, stk. 2, er ny, og giver ministeren mulighed for at yde tilskud til testmarkedsføring og særlige kampagner inden for EU's statsstøtteregler om statsstøtte til reklamer, således som disse aktuelt fremgår af EF€™s rammebestemmelser for statsstøtte til reklame (2001/C 252/03).

Det er hensigten i de nærmere regler for testmarkedsføring at fastlægge, at tilskud alene vil kunne ydes i en afgrænset periode til SMV€™er til konkrete innovationsprojekter, hvor testmarkedsføring vil være et afgørende element for hele projektet. Tilskudssatserne vil følge de foreslåede reviderede og nye bestemmelser i lovens § 12 ved forskellige projekttyper, jf. nedenfor.

De nærmere regler om tilskud til særlige kampagner vil blive udformet således, at der kan ydes tilskud til branchesammenslutninger o. lign. til generiske kampagner. Herved forstås kampagner, der vedrører produkter, som ikke er virksomhedsspecifikke. Kampagnerne omfatter således emner af generel interesse for hele eller dele af den pågældende sektor eller branche, og hvor der er særlige samfundsmæssige interesser forbundet med kampagnen. Der vil her især blive fokuseret på kampagner, som har nyhedsværdi i relation til samfundsmæssige prioriteringer, herunder kvalitet, fødevaresikkerhed, miljø, ernæring og økologi.

Det er hensigten i en kommende bekendtgørelse at fastsætte bestemmelser om, at der gives mulighed for, at alle projekttyper, der modtager tilskud under innovationsloven, kan medfinansieres med andre offentlige midler, herunder fondsmidler, f.eks. fra erhvervets promille- og produktionsafgiftsfonde, og kommunale tilskud o.lign., uden at der foretages modregning i tilskuddet fra innovationsloven. Det er en forudsætning, at tilskuddene fra de forskellige kilder supplerer hinanden, og at de samlede nationale offentlige tilskud ikke overstiger de grænser, der fremgår af EF€™s statsstøtteregler, samt at samme rammebestemmelsers regler om offentliggørelse overholdes. Det vil ligeledes være en forudsætning, at der ved supplering med fondsmidler o.l. dog fortsat skal levnes plads til privat medfinansiering.

Til stk. 3

§ 11, stk. 3, svarer til § 11, stk. 1, i den nuværende lov.

Til nr. 8

Lovens nuværende § 19, stk. 2, foreslås ændret. Den gældende bestemmelse er en særskilt fritagelse for tilbagebetalingspligt for projekter, der er gennemført inden for det primære jordbrug (kapitel 2) og den primære fiskerisektor (kapitel 3), såfremt der afstås fra at søge beskyttelse af enerettigheder til projektets resultater. Med lovforslaget vil denne fritagelse ophøre, hvilket betyder, at projekter, der opnår tilskud under innovationslovens kapitel, 2, 3 og 4, nu ligestilles vedrørende tilbagebetaling af tilskud.

I stedet foreslås med den ændrede affattelse at indføre bestemmelse om, at ministeren kan fastsætte regler om, at kravet om tilbagebetaling bortfalder for tilskud ydet til projektaktiviteter, der opbygger virksomheders innovationskompetence. Med bestemmelsen øges virksomhedernes incitament til i forbindelse med innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter at afsætte ressourcer og tid til at opbygge innovationskompetencer, som også på længere sigt vil øge virksomhedens muligheder for at innovere. Det er hensigten, at tilbagebetalingskravet bliver specificeret sammen med udvalgenes behandling af ansøgningerne.

Til § 2

Til stk. 1

Det foreslås, at loven, bortset fra de ændringer, der skal notificeres for EU-Kommissionen, træder i kraft den 15. juni 2006.

Til stk. 2

§ 1, nr. 2, og § 1, nr. 5, for så vidt angår lovens § 5 og § 7, stk. 2, vedrører ændringer, der er omfattet af EF€™s rammebestemmelser om forskning og udvikling (96/C 45/06, senest ændret ved 98/C 48/02, nærmere punkt 5.14).

Det indebærer, at disse lovændringer skal notificeres for EU-Kommissionen og derfor først kan træde i kraft, når EU-Kommissionens godkendelse foreligger. Derfor foreslås tidspunktet for ikrafttræden af disse bestemmelser fastsat af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov nr. 421 af 31. maj 2000 om tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren (innovationsloven), som ændret ved § 7 i lov nr. 967 af 4. december 2002, § 38 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 44 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer:

 

 

 

 

 

1. § 1 affattes således:

§ 1. Formålet med denne lov er at fremme fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens innovations-, forsknings- og udviklingsindsats med henblik på at bidrage til at

 

" § 1. Formålet med denne lov er at fremme fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens innovations-, forsknings- og udviklingsindsats med henblik på at bidrage til at

1) sikre, at de fødevarer, der produceres, er sunde og af høj kvalitet,

 

1) sikre, at de fødevarer, der produceres, er sunde og af høj kvalitet,

2) styrke konkurrenceevnen,

 

2) styrke fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens konkurrenceevne,

3) fremme udviklingen af nye produkter, herunder non-food-produkter, med højt innovationsindhold,

 

3) fremme udviklingen af nye produkter, herunder nonfood-produkter, med højt innovationsindhold,

4) bevare jordbrugs- og fiskerierhvervenes ressourcegrundlag og sikre miljø og dyrevelfærd samt gode arbejdsbetingelser og

 

4) bevare jordbrugs- og fiskerierhvervenes ressourcegrundlag og sikre miljø og dyrevelfærd samt gode arbejdsbetingelser,

5) forbedre forbrugernes mulighed for at opnå relevante og pålidelige oplysninger om produkternes egenskaber og om de forhold, hvorunder produkterne er produceret.

 

5) forbedre forbrugernes mulighed for at opnå relevante og pålidelige oplysninger om produkternes egenskaber og om de forhold, hvorunder produkterne er produceret, samt

 

 

6) styrke innovationskapaciteten i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens virksomheder og institutioner."

 

 

 

 

 

2. § 3 affattes således:

§ 3. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde tilskud til gennemførelse af projekter vedrørende innovation, forskning og udvikling m.v. i det primære jordbrug samt til aktiviteter, der er nødvendige for en erhvervsmæssig udnyttelse af resultaterne af udviklingsarbejdet.

 

" § 3. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde tilskud til gennemførelse af projekter vedrørende innovation, forskning og udvikling i det primære jordbrug samt til aktiviteter i forbindelse med projekter, der har til formål at undersøge mulighederne for at formulere innovationsprojekter."

Stk. 2. Ministeren kan yde tilskud til markedsføring af jordbrugsprodukter. Ministeren fastsætter nærmere regler om de i 1. pkt. nævnte jordbrugsprodukter og om de former for markedsføring, der kan ydes tilskud til.

 

 

 

 

 

 

 

3. § 4, stk. 2, affattes således:

§ 4. Til bistand ved behandling af ansøgninger om tilskud til gennemførelse af projekter efter § 3 nedsætter ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri et rådgivende udvalg.

 

 

Stk. 2. Medlemmerne af udvalget udnævnes af ministeren. To medlemmer udnævnes som repræsentanter for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, tre medlemmer efter indstilling fra henholdsvis Dansk Familielandbrug, Dansk Erhvervsgartnerforening og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, to medlemmer efter indstilling fra De danske Landboforeninger og to medlemmer efter indstilling fra henholdsvis Landsforeningen Økologisk Jordbrug og Forbrugerrådet.

 

" Stk. 2. Medlemmerne af udvalget udpeges af ministeren. 2 medlemmer udpeges som repræsentanter for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. 3 medlemmer udpeges efter indstilling fra Dansk Landbrug. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Dansk Erhvervsgartnerforening. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Økologisk Landsforening. 2 medlemmer udpeges efter indstilling fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Forbrugerrådet."

Stk. 3. - - -

 

 

 

 

4. Overskriften til kapitel 3 affattes således:

Kapitel 3

 

 

Forsøgsfiskeri, innovation, forskning og udvikling m.v. i den primære fiskerisektor

 

"Innovation, forskning og udvikling m.v. i den primære fiskerisektor"

 

 

 

 

 

5. §§ 5-7 affattes således:

§ 5. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde tilskud til gennemførelse af projekter vedrørende forsøgsfiskeri, akvakultur, innovation, forskning og udvikling m.v. i den primære fiskerisektor.

 

" § 5. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde tilskud til gennemførelse af projekter vedrørende innovation, forskning og udvikling i det primære fiskeri samt til aktiviteter i forbindelse med projekter, der har til formål at undersøge mulighederne for at formulere innovationsprojekter.

Stk. 2. Ministeren kan fastsætte regler om, at der kan ydes tilskud til markedsføring af produkter fra den primære fiskerisektor. Ministeren fastsætter nærmere regler om de i 1. pkt. nævnte fiskeriprodukter og om de former for markedsføring, der kan ydes tilskud til.

 

 

 

 

 

§ 6. Til bistand ved behandling af ansøgninger om tilskud til gennemførelse af projekter efter § 5 nedsætter ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri et rådgivende udvalg.

 

§ 6. Innovationsudvalget, jf. § 7, stk. 1, kan rådgive ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri ved behandling af ansøgninger om tilskud under kapitel 3.

Stk. 2. Medlemmerne af udvalget udnævnes af ministeren. ‰t medlem udnævnes som repræsentant for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. To medlemmer udnævnes efter indstilling fra Danmarks Fiskeriforening. Fem medlemmer udnævnes efter indstilling fra henholdsvis Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening, Foreningen for Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri, Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening, Specialarbejderforbundet i Danmark og Organisationen Dansk Aquakultur. To medlemmer udnævnes efter indstilling fra forskningsrådene. Udvalget kan supplere sig med særligt sagkyndige.

 

 

Stk. 3. Ministeren kan udnævne yderligere medlemmer af udvalget.

 

 

Stk. 4. Repræsentanten for ministeriet er formand for udvalget.

 

 

Stk. 5. For medlemmerne og formanden udnævnes en suppleant efter reglerne i stk. 2-4.

 

 

Stk. 6. Ministeren fastsætter udvalgets forretningsorden og de nærmere regler for udvalgets arbejde, herunder om sekretariatsbetjening af udvalget.

 

 

 

 

 

Kapitel 4

 

Kapitel 4

Innovation, forskning og udvikling m.v. i forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter

 

Innovation, forskning og udvikling m.v. i forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter

§ 7. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri nedsætter et Innovationsudvalg for Jordbrugs- og Fiskeriprodukter. Udvalget kan træffe afgørelse om at yde tilskud til gennemførelse af projekter vedrørende innovation, forskning og udvikling i forbindelse med forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter. Udvalget kan endvidere træffe afgørelse om at yde tilskud til aktiviteter, der er nødvendige for en erhvervsmæssig udnyttelse af resultaterne af udviklingsarbejdet.

 

§ 7. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri nedsætter et innovationsudvalg for fødevaresektoren (Innovationsudvalget).

Stk. 2. Udvalget er rådgivende for ministeren vedrørende den samlede innovations-, forsknings- og udviklingsindsats inden for lovens område.

 

Stk. 2. Udvalget kan træffe afgørelse om at yde tilskud til gennemførelse af projekter vedrørende innovation, forskning og udvikling i forbindelse med forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter, samt til aktiviteter i forbindelse med projekter, der har til formål at undersøge mulighederne for at formulere innovationsprojekter.

Stk. 3. Ministeren kan fastsætte regler om, at Innovationsudvalget kan yde tilskud til markedsføring af forarbejdede og forædlede jordbrugs- og fiskeriprodukter. Ministeren fastsætter nærmere regler om de i 1. pkt. nævnte forarbejdede og forædlede jordbrugs- og fiskeriprodukter og om de former for markedsføring, der kan ydes tilskud til.

 

Stk. 3. Udvalget kan endvidere træffe afgørelse om at yde tilskud til gennemførelse af innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter, der omfatter både det primære jordbrug og forarbejdning og forædling af jordbrugsprodukter samt innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter, der omfatter både det primære fiskeri og forarbejdning og forædling af fiskeriprodukter.

 

 

Stk. 4. Udvalget er rådgivende for ministeren vedrørende den samlede innovations-, forsknings- og udviklingsindsats inden for lovens område, herunder rådgivning i forbindelse med fastlæggelse af temaer, jf. § 11, stk. 1.

 

 

Stk. 5. Udvalget kan indhente rådgivning fra sagkyndige."

 

 

 

 

 

6. § 8, stk. 1, affattes således:

§ 8. Medlemmerne af det i § 7 nævnte Innovationsudvalg udnævnes af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. To medlemmer udnævnes som repræsentanter for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. To medlemmer udnævnes efter indstilling fra henholdsvis Erhvervsministeriet og Forskningsministeriet. Fem medlemmer udnævnes efter indstilling fra henholdsvis Landbrugsraadet, Dansk Industri, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Forbrugerrådet og Øgruppen, Dansk Økologileverandørforening. ‰t medlem udnævnes efter indstilling fra Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening.

 

" § 8. Medlemmerne af Innovationsudvalget udpeges af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. 1 medlem udpeges som repræsentant for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Økonomi- og Erhvervsministeriet. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Landbrugsraadet. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Dansk Industri. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Økologisk Landsforening. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Danmarks Fiskeriforening. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening. 2 medlemmer udpeges efter indstilling fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Forbrugerrådet."

Stk. 2. - - -

 

 

 

 

 

 

 

7. § 11 affattes således:

§ 11. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte nærmere regler om lovens administration, herunder om

 

" § 11. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan udmelde særlige temaer for projekter, der kan opnå tilskud inden for lovens område. Ministeren kan fastsætte nærmere regler herom.

 

 

Stk. 2. Ministeren kan yde tilskud til testmarkedsføring og generiske kampagner inden for fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren.

 

 

Stk. 3. Ministeren kan fastsætte nærmere regler om lovens administration, herunder om

1) de foranstaltninger, der kan ydes tilskud til med henblik på at fremme de i loven nævnte formål,

 

1) de foranstaltninger, der kan ydes tilskud til med henblik på at fremme de i loven nævnte formål,

2) de betingelser, der skal opfyldes for at opnå tilskud,

 

2) de betingelser, der skal opfyldes for at opnå tilskud,

3) hvem, der kan opnå tilskud og

 

3) hvem, der kan opnå tilskud, og

4) tilskudsprocent, jf. dog § 12.

 

4) tilskudsprocent, jf. dog § 12."

 

 

 

 

 

8. § 19, stk. 2, affattes således:

§ 19. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter regler om, at tilskud ydet i henhold til kapitel 2, 3 og 4 skal tilbagebetales og forrentes på markedslignende vilkår, hvis projektets resultater udnyttes kommercielt.

 

 

Stk. 2. For tilskud ydet i henhold til kapitel 2 og 3 bortfalder kravet om tilbagebetaling, hvis tilskudsmodtageren afstår fra at søge beskyttelse af enerettigheder til de nye produkter og produktionsmetoder.

 

" Stk. 2. Ministeren kan fastsætte regler om, at kravet om tilbagebetaling bortfalder for tilskud ydet til projektaktiviteter, der opbygger virksomheders innovationskompetence."

Stk. 3. - - -

 

 

 

 

§ 2

 

 

Stk. 1. Loven træder i kraft den 15. juni 2006, jf. dog stk. 2.

 

 

Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter tidspunkt for ikrafttræden af lovens § 1, nr. 2, og § 1, nr. 5, for så vidt angår lovens § 5 og § 7, stk. 2.

 


Bilag 2

Folketingets forhandlinger vedrørende lov nr. 421 af 31. maj 2000 om tilskud til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren som ændret ved § 7 i lov nr. 967 af 4. december 2002, § 38 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 44 i lov nr. 431 af 6. juni 2005:

 

Lov nr. 421 af 31. maj 2000

 

 

 

 

 

Lovforslag L177, Folketingsåret 1999-2000

 

 

Fremsat skr. 27/1 2000

A

4912

Lovforslag som fremsat

A

4884

1. behandling 9/2 2000

FF

4103

Betænkning 12/5 2000

B

1404

2. behandling 18/5 2000

FF

8244

3. behandling 25/5 2000

FF

8538

Lovforslag som vedtaget

C

796

 

Lov nr. 967 af 4. december 2002

 

 

 

 

 

Lovforslag L24, Folketingsåret 2002-2003

 

 

Fremsat skr. 2/10 2002

A

442

Lovforslag som fremsat

A

426

1. behandling 10/10 2002

FF

311

Betænkning 13/11 2002

B

28

2. behandling 21/11 2002

FF

1684

3. behandling 26/11 2002

FF

1857

Lovforslag som vedtaget

C

33

 

Lov nr. 430 af 6. juni 2005

 

 

 

 

 

Lovforslag L113, Folketingsåret 2004-2005

 

 

Fremsat skr. 24/2 2005

A

4770

Lovforslag som fremsat

A

4670

1. behandling 16/3 2005

FF

808

Betænkning 25/5 2005

B

614

2. behandling 26/5 2005

FF

3494

3. behandling 31/5 2005

FF

3632

Lovforslag som vedtaget

C

290

 

Lov nr. 431 af 6. juni 2005

 

 

 

 

 

Lovforslag L119, Folketingsåret 2004-2005

 

 

Fremsat skr. 6/4 2005

A

6783

Lovforslag som fremsat

A

6681

1. behandling 20/4 2005

FF

1844

Betænkning 25/5 2005

B

639

2. behandling 26/5 2005

FF

3495

3. behandling 31/5 2005

FF

3633

Lovforslag som vedtaget

C

334