L 150 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af innovationsloven. (Udvidelse af formål, mulighed for
temaer, justering af tilskudsområder, ændring i
udvalgsstrukturer, ændrede regler for tilbagebetaling
m.v.).
Fremsat den 26. januar 2006 af
fødevareministeren (Hans Chr. Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af innovationsloven
(Udvidelse af formål, mulighed for
temaer, justering af tilskudsområder, ændring i
udvalgsstrukturer, ændrede regler for tilbagebetaling
mv.)
§ 1
I lov nr. 421 af 31. maj 2000 om tilskud
til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i
fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren (innovationsloven),
som ændret ved § 7 i lov nr. 967 af 4. december 2002,
§ 38 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 44 i lov nr. 431
af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer:
1. §
1 affattes således:
Ȥ 1.
Formålet med denne lov er at fremme fødevare-,
jordbrugs- og fiskerisektorens innovations-, forsknings- og
udviklingsindsats med henblik på at bidrage til at
1) sikre, at de fødevarer, der produceres,
er sunde og af høj kvalitet,
2) styrke fødevare-, jordbrugs- og
fiskerisektorens konkurrenceevne,
3) fremme udviklingen af nye produkter, herunder
nonfood-produkter, med højt innovationsindhold,
4) bevare jordbrugs- og fiskerierhvervenes
ressourcegrundlag og sikre miljø og dyrevelfærd samt
gode arbejdsbetingelser,
5) forbedre forbrugernes mulighed for at
opnå relevante og pålidelige oplysninger om
produkternes egenskaber og om de forhold, hvorunder produkterne er
produceret, samt
6) styrke innovationskapaciteten i
fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens virksomheder og
institutioner.«
2. §
3 affattes således:
Ȥ 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde
tilskud til gennemførelse af projekter vedrørende
innovation, forskning og udvikling i det primære jordbrug
samt til aktiviteter i forbindelse med projekter, der har til
formål at undersøge mulighederne for at formulere
innovationsprojekter.«
3. § 4,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Medlemmerne af udvalget
udpeges af ministeren. 2 medlemmer udpeges som repræsentanter
for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. 3
medlemmer udpeges efter indstilling fra Dansk Landbrug. 1 medlem
udpeges efter indstilling fra Dansk Erhvervsgartnerforening. 1
medlem udpeges efter indstilling fra Økologisk
Landsforening. 2 medlemmer udpeges efter indstilling fra
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. 1 medlem udpeges efter
indstilling fra Forbrugerrådet.«
4. Overskriften til
kapitel 3 affattes således:
» Innovation, forskning og udvikling
m.v. i den primære fiskerisektor «
5. §§
5-7 affattes således:
Ȥ 5.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde
tilskud til gennemførelse af projekter vedrørende
innovation, forskning og udvikling i det primære fiskeri samt
til aktiviteter i forbindelse med projekter, der har til
formål at undersøge mulighederne for at formulere
innovationsprojekter.
§ 6.
Innovationsudvalget, jf. § 7, stk. 1, kan rådgive
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri ved behandling
af ansøgninger om tilskud under kapitel 3.
Kapitel 4
Innovation, forskning og udvikling
m.v. i forarbejdning og forædling af jordbrugs- og
fiskeriprodukter
§ 7. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri nedsætter et
innovationsudvalg for fødevaresektoren
(Innovationsudvalget).
Stk. 2. Udvalget kan træffe
afgørelse om at yde tilskud til gennemførelse af
projekter vedrørende innovation, forskning og udvikling i
forbindelse med forarbejdning og forædling af jordbrugs- og
fiskeriprodukter samt til aktiviteter i forbindelse med projekter,
der har til formål at undersøge mulighederne for at
formulere innovationsprojekter.
Stk. 3. Udvalget kan endvidere træffe
afgørelse om at yde tilskud til gennemførelse af
innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter, der omfatter
både det primære jordbrug og forarbejdning og
forædling af jordbrugsprodukter samt innovations-,
forsknings- og udviklingsprojekter, der omfatter både det
primære fiskeri og forarbejdning og forædling af
fiskeriprodukter.
Stk. 4. Udvalget er rådgivende for
ministeren vedrørende den samlede innovations-, forsknings-
og udviklingsindsats inden for lovens område, herunder
rådgivning i forbindelse med fastlæggelse af temaer,
jf. § 11, stk. 1.
Stk. 5. Udvalget kan indhente
rådgivning fra sagkyndige.«
6. § 8,
stk. 1, affattes således:
Ȥ 8.
Medlemmerne af Innovationsudvalget udpeges af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri. 1 medlem udpeges som
repræsentant for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Ministeriet for
Familie- og Forbrugeranliggender. 1 medlem udpeges efter
indstilling fra Økonomi- og Erhvervsministeriet. 1 medlem
udpeges efter indstilling fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi
og Udvikling. 1 medlem udpeges efter indstilling fra
Landbrugsraadet. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Dansk
Industri. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Økologisk
Landsforening. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Danmarks
Fiskeriforening. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Danmarks
Fiskeindustri- og Eksportforening. 2 medlemmer udpeges efter
indstilling fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. 1
medlem udpeges efter indstilling fra
Forbrugerrådet.«
7. §
11 affattes således:
Ȥ 11.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan udmelde
særlige temaer for projekter, der kan opnå tilskud
inden for lovens område. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler herom.
Stk. 2. Ministeren kan yde tilskud til
testmarkedsføring og generiske kampagner inden for
fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren.
Stk. 3. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler om lovens administration, herunder om
1) de foranstaltninger, der kan ydes tilskud til
med henblik på at fremme de i loven nævnte
formål,
2) de betingelser, der skal opfyldes for at
opnå tilskud,
3) hvem, der kan opnå tilskud, og
4) tilskudsprocent, jf. dog § 12.
8. § 19,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Ministeren kan
fastsætte regler om, at kravet om tilbagebetaling bortfalder
for tilskud ydet til projektaktiviteter, der opbygger virksomheders
innovationskompetence.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 15. juni 2006, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri fastsætter tidspunkt for
ikrafttræden af lovens § 1, nr. 2, og § 1, nr. 5,
for så vidt angår lovens § 5 og § 7, stk.
2.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes med henblik
på ændring af lov om tilskud til fremme af innovation,
forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og
fiskerisektoren (innovationsloven), jf. lov nr. 421 af 31. maj
2000, som ændret ved § 7 i lov nr. 967 af 4. december
2002, § 38 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 44 i lov
nr. 431 af 6. juni 2005. En oversigt over Folketingets
forhandlinger vedrørende loven og de senere ændringer
af loven fremgår af bilag 2.
Lovforslaget indeholder følgende
hovedelementer:
€" Lovens formål udvides med
innovationskompetence.
€" Øget fokusering på
særlige innovationsaktiviteter ved hjælp af temaer.
€" Udvidelse af de faglige områder,
der kan ydes tilskud til inden for det primære fiskeri, samt
mulighed for tilskud til integrerede projekter omfattende
primærsektoren og forarbejdningssektoren inden for
henholdsvis jordbrug og fiskeri.
€" Ændret udvalgsstruktur og
ændring af Innovationsudvalgets kompetence.
€" Mulighed for tilskud til
testmarkedsføring og kampagner.
€" Ændring af reglerne om
tilbagebetaling af tilskud.
2. Baggrunden for lovforslaget
Innovation er en væsentlig faktor til at
sikre Danmarks fremtidige konkurrenceevne. Det er regeringens
ønske at fremme og fokusere innovationsindsatsen og derfor
foreslås innovationsloven ændret.
Den gældende innovationslov trådte
i kraft i 2001. Loven er omfattet af regeringens
lovovervågningsprogram. Fødevareministeren har derfor
årligt tilsendt Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri en redegørelse om aktiviteten under
innovationsloven. Endvidere blev der som en del af
lovovervågningen i foråret 2004 udarbejdet en samlet
rapport for at belyse, hvordan loven havde fungeret i de
første 3 år.
Rapporten viste, at innovationslovens
formål er opfyldt, og at lovens intentioner om at fremme
innovationsindsatsen i fødevaresektoren er nået.
Rapporten viste endvidere, at innovationslovens differentierede
tilskudsprocenter til store virksomheder i forhold til små og
mellemstore virksomheder sammenholdt med kravet om, at store
virksomheder og forskningsinstitutioner kun kan opnå tilskud
til samarbejdsprojekter, har bevirket, at andelen af
tilskudsmidler, som udbetales til små og mellemstore
virksomheder, er øget.
Rapporten viste, at en effektevaluering af de
afsluttede projekter ville kunne give nogle flere kvantitative
mål for den samfundsmæssige nytte af de anvendte
innovationsmidler. Yderligere ville en evaluering kunne
kvantificere projekternes resultater på mange forskellige
parametre så som antallet af nye arbejdspladser, antallet af
nye produkter, nye samarbejdsfelter, opbygning af kompetence og
erfaring med hensyn til at tænke innovation og
produktudvikling ind i den daglige drift i fødevaresektorens
virksomheder og institutioner.
Derfor tog Direktoratet for
FødevareErhverv og Innovationsudvalget initiativ til en
evaluering af innovationsloven i efteråret 2004. Evalueringen
blev udført af et eksternt konsulentfirma fra oktober 2004
til februar 2005.
Evalueringen har omfattet projekter, der har
modtaget tilskud i årene 2001-2003. Evalueringen har
dokumenteret, at innovationsordningen virker efter hensigten og
peger blandt andet på, at innovationsindsatsen i de
deltagende virksomheder er blevet forøget betydeligt som
følge af de gennemførte projekter. Dertil kommer, at
især forskningssamarbejdsprojekterne har bygget bro mellem
fødevarevirksomhedernes behov for viden og
forskningsinstitutionernes kapacitet til at frembringe den viden,
som virksomhederne efterspørger. Endvidere viser
evalueringen, at de afsluttede projekter har givet en dokumenteret
beskæftigelsesmæssig effekt.
Ud over de positive resultater og effekter af
innovationsloven peger evalueringen også på nogle
områder, hvor indsatsen under innovationsloven kan optimeres.
Et af de områder, det anbefales at styrke, er muligheden for,
at fødevaresektorens virksomheder kan opnå kendskab
til og dermed udnytte den viden, der findes og løbende
skabes i fødevareforskningen. Desuden peges der på
muligheden for at fokusere innovationsaktiviteterne ved hjælp
af temaer.
På baggrund af evalueringen samt
regeringens ønske om at fremme og fokusere
innovationsindsatsen foreslås nedenstående
ændringer til innovationsloven. Ændringerne vil
forbedre innovationslovens muligheder for at fokusere på nye
fremadrettede aktiviteter. Endelig vil den ændrede
udvalgsstruktur under loven bidrage til mere enkel administration
af loven.
3. Gældende regler
3.1. Loven og
bekendtgørelsen
Lov nr. 421 om tilskud til fremme af
innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-,
jordbrugs- og fiskerisektoren blev vedtaget den 31. maj 2000,
og efter notifikation for EU-Kommissionen trådte
loven i kraft den 7. maj 2001 samtidig med ikrafttrædelse af
bekendtgørelse nr. 318 om tilskud til fremme af innovation,
forskning og udvikling m.v. i fødevare-, jordbrugs- og
fiskerisektoren.
3.2. Lovens formål
Lovens formål er at fremme
fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens innovationsindsats
med henblik på at bidrage til at
€" sikre, at de fødevarer, der
produceres, er sunde og af høj kvalitet,
€" styrke konkurrenceevnen,
€" fremme udviklingen af nye produkter,
herunder nonfood-produkter, med højt innovationsindhold,
€" bevare jordbrugs- og fiskerierhvervets
ressourcegrundlag og sikre miljø og dyrevelfærd samt
gode arbejdsbetingelser, og
€" forbedre forbrugernes mulighed for at
opnå relevante og pålidelige oplysninger om
produkternes egenskaber og om de forhold, hvorunder produkterne er
produceret.
3.3. Målgruppe - tilskud,
tilskudskriterier og projekttyper
Innovationsloven er inddelt i kapitler, som er
rettet mod følgende områder:
€" Kapitel 2 - Innovation, forskning og
udvikling m.v. i det primære jordbrug.
€" Kapitel 3 - Forsøgsfiskeri,
innovation, forskning og udvikling i den primære
fiskerisektor.
€" Kapitel 4 - Innovation, forskning og
udvikling m.v. i forarbejdning og forædling af jordbrugs- og
fiskeriprodukter.
€" Kapitel 5 - Fremme af økologiske
udviklingsprojekter inden for jordbrug m.v.
Inden for disse kapitler i loven er det
hensigten at tilskynde små og mellemstore virksomheder
(SMV€™er) til en målrettet indsats inden for
innovation, og bidrage til et større
netværkssamarbejde og videnoverførsel mellem
SMV€™er, store virksomheder og offentlige såvel
som private forskningsinstitutioner. SMV€™er
defineres i overensstemmelse med EU's definitioner, dvs.
erhvervsvirksomheder med maksimalt 250 ansatte og enten en
årsomsætning på maksimalt 372,5 mio. kr. (50 mio.
EUR) eller en samlet balance på maksimalt 320,3 mio. kr. (43
mio. EUR). Et eller flere selskaber, som ikke opfylder denne
definition, må maksimalt eje 25 pct. af erhvervsvirksomheden,
for at den kan defineres som en SMV.
Dannelsen af netværksmiljøer
på tværs af SMV€™er, store virksomheder og
forskningsinstitutioner er en forudsætning for, at den danske
fødevareindustri kan udvikle kvalitetsprodukter til de
internationale højprismarkeder og derved bevare en
fremtrædende rolle på verdensmarkedet. Loven giver
derfor adgang til, at der kan ydes tilskud til projekter, der
fremmer virksomhedernes innovationskompetence, med henblik
på, at der udvikles eller sker en fornyelse af produkter,
produktionsprocesser eller markeder, som ellers ikke ville have
fundet sted, eller først ville finde sted på et senere
tidspunkt. Det indebærer, at et projekt som sit kerneindhold
skal have nyhedsværdi.
I forbindelse med gennemførelsen af et
projekt kan der i et nærmere begrænset omfang ydes
tilskud til testmarkedsføring af det udviklede produkt.
Kollektive enheder som brancheorganisationer, foreninger o. lign.
kan opnå tilskud til generisk markedsføring, hvis
produkterne, som markedsføres, har nyhedsværdi i
forhold til fødevarepolitiske prioriteringer, herunder
kvalitet, fødevaresikkerhed, miljø, ernæring
samt økologi.
Tilskud ydes som en procentdel af de
meromkostninger, der er forbundet med projektets
gennemførelse (udgifter til løn, ekstern bistand,
indkøb af materialer og nødvendigt udstyr o. lign.).
Hvis meromkostningerne vedrører nødvendigt udstyr,
fastsættes en scrapværdi, som modregnes ved
opgørelsen af meromkostningerne.
Kun SMV€™er (erhvervsvirksomheder)
kan opnå tilskud til innovationsprojekter uden at indgå
i samarbejde med andre virksomheder eller forskningsinstitutioner.
Andre virksomheder (store erhvervsvirksomheder samt organisationer,
brancheforeninger, producentsammenslutninger o. lign.) kan kun
opnå tilskud, hvis virksomheden indgår i et
samarbejdsprojekt med enten en SMV, en forskningsinstitution eller
en kombination af disse. Forskningsinstitutioner kan kun opnå
tilskud, hvis institutionen indgår i et projektsamarbejde med
en virksomhed (SMV€™er eller andre virksomheder).
Tilskudsprocenten afhænger af
såvel tilskudsmodtager som projekttype. Udviklingsprojekter,
der gennemføres af små og mellemstore virksomheder,
kan opnå tilskud på maksimalt 50 pct. af projektets
omkostninger. Udviklingsprojekter, der gennemføres af andre
virksomheder, kan opnå tilskud på maksimalt 40 pct. af
projektomkostningerne. Der ydes maksimalt 70 pct. i tilskud til
forskningsinstitutioner, der gennemfører
anvendelsesorienterede forskningsprojekter, mens
forskningsinstitutioner, der gennemfører grundlagsskabende
forskning, kan opnå tilskud på op til 90 pct. I visse
særlige tilfælde kan forskningsinstitutioner opnå
tilskud på indtil 100 pct. Økologiske
udviklingsprojekter inden for jordbrug kan opnå tilskud
på mere end 50 pct. Disse tilskudsprocenter udgør
overgrænsen for innovationslovens tilskud, hvorfor tilskuddet
kan ydes med en lavere sats, der bl.a. afstemmes i forhold til det
konkrete projekt.
Følgende indsatsområder skal, jf.
innovationslovens bemærkninger, prioriteres:
€" Arbejdsmiljø
€" Fødevaredokumentation
€" Fødevare- og
ernæringssikkerhed
€" Eksport
€" Økologi
€" Nonfood
€" Anvendelsesorienteret forskning
€" Uddannelse af kvalificeret
arbejdskraft
€" Dyrevelfærd
€" Nye produktionsprocesser
€" Spisekvalitet, sporbarhed og
kvalitetssikring
€" Sikring af miljø, natur og
ressourcegrundlag
3.4. Forvaltning af loven
3.4.1. Udvalg under
innovationsloven mv.
Til bistand ved behandlingen af
ansøgninger om tilskud til gennemførelse af projekter
under innovationsloven har ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri nedsat følgende udvalg:
€" Det Rådgivende Udvalg
vedrørende det primære jordbrug. Dette udvalg afgiver
indstilling om kapitel 2-projekter.
€" Det Rådgivende Udvalg for
forsøgsfiskeri, innovation, forskning og udvikling m.v. i
den primære fiskerisektor. Dette udvalg afgiver indstilling
om kapitel 3-projekter.
€" Innovationsudvalget. Dette udvalg
træffer afgørelse om kapitel 4-projekter.
Indstillinger vedrørende kapitel
5-projekter foretages af Det Økologiske
Fødevareråd, der er nedsat under
økologiloven.
3.4.2. Innovationsudvalgets
generelle kompetence
Ud over kompetence til at træffe
afgørelse om kapitel 4-projekter har Innovationsudvalget en
særlig kompetence som rådgiver for
fødevareministeren vedrørende den samlede
innovations-, forsknings- og udviklingsindsats inden for hele
innovationslovens område.
Som led i udøvelsen af denne kompetence
drøfter og fastlægger Innovationsudvalget
løbende en strategi, der beskriver, hvordan
Innovationsudvalget udmønter innovationslovens
regelsæt.
Kort tid efter innovationslovens
ikrafttræden udarbejdede Innovationsudvalget en strategi, som
nøje beskriver de elementer, som ansøgningerne skal
vurderes efter. Strategien er blevet tilpasset i forhold til de
erfaringer, der er gjort under innovationsloven, og den er derfor
et dynamisk redskab i bestræbelserne for at sikre en
løbende tilpasning af administrationen af innovationsloven
til ændrede eksterne forhold. Et vigtigt element i strategien
har været at vurdere ansøgningerne i forhold til
virksomhedernes udviklingsstadium samt at stille skærpede
krav til ansøgningernes nyhedsværdi,
innovationsindhold og relevans for ansøgere, der tidligere
har modtaget tilskud under innovationsloven.
4. Lovforslagets indhold
4.1. Lovens formål
udvides med innovationskompetence
Med lovforslaget foreslås, at lovens
generelle formål udvides til også at omfatte styrkelse
af innovationskapaciteten i fødevaresektorens virksomheder
og institutioner.
Lovens indsatsområder vil herved i
bekendtgørelsen kunne udvides med "opbygning af
innovationskompetence". Derved skabes mulighed for, at
tilskudsmodtagere i forbindelse med innovations-, forsknings- og
udviklingsprojekter kan opnå tilskud til aktiviteter, der
opbygger innovationskompetence. Disse aktiviteter kan være
virksomheders udformning af strategiske procedurer for innovation,
opbygning af medarbejderes innovationskompetence samt indhentning
af innovationskompetence fra eksterne rådgivere.
Nødvendigheden af at opbygge
fødevaresektorens innovationskompetence blev dokumenteret i
analysen af mulighederne for vækst i fødevaresektoren
gennem innovation, som blev gennemført af Direktoratet for
FødevareErhverv i 2003. Analysen viser, at jo mere
virksomhederne satser strategisk på innovation, jo
større er potentialet for vækst i omsætning
og/eller eksport. Samtidig viser analysen, at en stor gruppe af
fødevaresektorens virksomheder endnu ikke har formelle
procedurer for at arbejde med innovation.
Ved i innovationslovens formål og virke
at fremme projekter, som ud over de konkrete indsatsområder
samtidig indlejrer innovationskompetence i virksomhederne, vil
effekten af det offentlige tilskud være mere strategisk og
langsigtet.
4.2. Øget fokusering
på særlige innovationsaktiviteter ved hjælp af
temaer
Med lovforslaget foreslås, at
fødevareministeren får bemyndigelse til inden for
lovens område at udmelde særlige temaer. Dermed
kan aktiviteten under innovationsloven fokuseres og prioriteres til
perspektivrige satsningsområder, hvor der er behov for en
målrettet innovationsindsats.
Nogle temaer vil kunne spille sammen med
aktiviteter i EU-ordninger, og andre kan være specifikt
målrettet løsning af aktuelle problemer inden for
fødevaresektoren, herunder fremme overførsel af
forskningsviden fra universiteter og forskningsinstitutioner til
erhvervene.Temaerne kan være fagligt brede og medvirke til,
at der kan iværksættes tilskudsberettigede, integrerede
projekter gennem hele værdikæden. Andre kan være
fokuseret på helt særlige problemstillinger inden for
en given fødevareproduktionssektor.
Det vil være muligt i højere grad
at sætte fokus på aktiviteter, der fremmer udvikling og
anvendelse af f.eks. ny miljøteknologi inden for det
primære landbrug. Indsatsen under innovationsloven kan hermed
bidrage til at nedbryde barrierer for en bæredygtig
produktion og dermed medvirke til en positiv
miljøeffekt. Innovationsloven kan derved også
blive et stærkt instrument til opfølgning på
anbefalinger i Regeringens flerårsplan for bæredygtig
og miljørigtig husdyrproduktion, der vil være
færdig i foråret 2006.
Innovationsudvalget vil som en del af
rådgivningsopgaven skulle drøfte og give forslag til
temaer under innovationsordningen, herunder også om
prioriteringen af temaer såvel tidsmæssigt som
beløbsmæssigt. De nærmere regler
vedrørende temaer fastlægges af ministeren efter
rådgivning fra Innovationsudvalget. Reglerne vil bl.a.
fastlægge, at temaer, tidsforløbet for udmeldte
temaer, de beløbsmæssige rammer,
ansøgningsfrister mv. løbende kan ske via
offentliggørelse på internettet på www.fvm.dk og/eller www.dffe.dk eller anden form for
bred annoncering.
4.3. Udvidelse af de faglige
områder, der kan ydes tilskud til inden for det primære
fiskeri, samt mulighed for tilskud til integrerede projekter
omfattende primærsektoren og forarbejdningssektoren inden for
henholdsvis jordbrug og fiskeri
Med lovforslaget foreslås, at Det
Rådgivende Udvalg for forsøgsfiskeri, innovation,
forskning og udvikling m.v. i den primære fiskerisektor
nedlægges, og ansøgninger vedrørende det
primære fiskeri henlægges til et styrket
Innovationsudvalg.
Fordelen ved forslaget vil være, at
projekter, der vedrører det primære fiskeri, vurderes
i sammenhæng med mulighederne for at forarbejde og
opdrætte fisk for derved at forbedre mulighederne for at
opnå en større værditilvækst i den
primære fiskerisektor. Det vil være vigtigt for
udviklingen af dansk fiskeri, at der samlet skabes mulighed for at
identificere og udføre innovations-, forsknings- og
udviklingsprojekter gennem hele fangst- og
forarbejdningskæden.
Ved at overføre behandling af
ansøgninger vedrørende det primære fiskeri,
herunder forsøgsfiskeri og akvakultur, til
Innovationsudvalget vil der, såfremt Innovationsudvalget
suppleres med en repræsentant for det primære fiskeri,
opnås en bedre og mere kvalificeret bistand vedrørende
de fiskerirelaterede ansøgninger under innovationsloven.
Samtidig vil Innovationsudvalget s indsigt i hele
fiskeriområdet blive forbedret således, at udvalget
får mulighed for at vejlede og prioritere i de strategiske
initiativer, der kommer hele fiskerisektoren til gode. Hermed er
der ikke længere behov for Det Rådgivende Udvalg for
forsøgsfiskeri, innovation, forskning og udvikling m.v. i
den primære fiskerisektor.
4.4. Ændret
udvalgsstruktur og ændring af innovationsudvalgets
kompetence
De nuværende 3 udvalg under
innovationsloven, dvs.
€" Det Rådgivende Udvalg
vedrørende det primære jordbrug, som afgiver
indstilling om kapitel 2-projekter,
€" Det Rådgivende Udvalg for
forsøgsfiskeri, innovation, forskning og udvikling m.v. i
den primære fiskerisektor, som afgiver indstilling om kapitel
3-projekter, og
€" Innovationsudvalget, der træffer
afgørelse om kapitel 4-projekter
foreslås reduceret til 2 udvalg. Disse 2
udvalg vil være
€" et rådgivende udvalg
vedrørende ansøgninger under det primære
jordbrug, og
€" et innovationsudvalg for
fødevaresektoren (Innovationsudvalget), som får
besluttende kompetence til at afgøre ansøgninger
vedrørende forarbejdning og forædling af jordbrugs- og
fiskeriprodukter samt rådgivende kompetence vedrørende
ansøgninger under det primære fiskeri.
Kompetencen for Det Rådgivende Udvalg
vedrørende det primære jordbrug, der er nedsat i
henhold til lovens § 4, forbliver uændret, idet der er
behov for at sikre en fagligt stærk vejledning inden for den
primære jordbrugssektor. Området er bredt, og det er
vigtigt, at de forskellige branchers innovationsformåen mv.
følges tæt i forbindelse med ordningens
administration, således at der er et godt fagligt grundlag
for at iværksætte offentlige initiativer inden for de
områder, hvor der er behov og potentialer. Inden for f. eks.
gartneri og virksomheder med relation til miljøteknologi
(f.eks. gylleseparering, staldlugt og indretning af stalde)
fungerer enkeltvirksomhedsprojekter som en stor inspirationskilde
og innovationskraft samtidig med, at disse virksomheder aktivt
omsætter forskningsresultater til konkrete løsninger
for erhvervene.
Kompetencen for Innovationsudvalget, der er
nedsat i henhold til lovens § 7, foreslås udvidet
på tre områder.
For det første foreslås, at
Innovationsudvalget bemyndiges til at træffe afgørelse
om tilskud til gennemførelse af integrerede
innovationsprojekter, dvs. innovations-, forsknings- og
udviklingsprojekter, der vedrører både den
primære produktion og forarbejdning og forædling af
jordbrugsprodukter, samt innovations-, forsknings- og
udviklingsprojekter, der vedrører både det
primære fiskeri og forarbejdning og forædling af
fiskeriprodukter.
For det andet foreslås, at
Innovationsudvalget bemyndiges til at yde rådgivning
vedrørende behandling af projekter efter kapitel 3, dvs.
projekter inden for den primære fiskerisektor. Som konsekvens
heraf nedlægges Det Rådgivende Udvalg for
forsøgsfiskeri, innovation, forskning og udvikling m.v. i
den primære fiskerisektor samtidig med, at Danmarks
Fiskeriforening opnår mulighed for at indstille et medlem til
Innovationsudvalget.
For det tredje foreslås, at
Innovationsudvalget kan supplere sig med sagkyndige.
Innovationsudvalget er fortsat
rådgivende for fødevareministeren vedrørende
den samlede innovations-, forsknings- og udviklingsindsats inden
for lovens område, og bliver i den egenskab også
rådgivende i forbindelse med fastlæggelse af temaer for
indsatser under loven, jf. afsnit 4.2.
Det er endvidere hensigten, at kompetencen i
henholdsvis Det Rådgivende Udvalg vedrørende det
primære jordbrug og i Innovationsudvalget også udnyttes
til at omfatte rådgivning i forbindelse med
EU€"ordninger, der har fokus på aktiviteter
vedrørende innovation, udvikling og forskning inden for
fødevaresektoren.
Herudover vil Innovationsudvalget kunne
foreslå etablering af rådgivende komiteer med
særlige kompetencer. Det kan f.eks. være relevant i
sammenhæng med de temaområder, der er en del af
lovforslaget, og i forbindelse med udvikling af
tværgående kompetenceopbygning vedrørende
innovation.Tværgående kompetenceopbygning kan f.eks.
omfatte ideudviklingsteknikker og videnindhentning i
forbindelse hermed, samt opbygning af viden om innovationsprocesser
som baggrund for etablering af nye virksomheders idegrundlag i
forbindelse med udviklingsaktiviteter inden for
fødevareområdet.
I spørgsmål, der omhandler
tilskud til fremme af udviklingsprojekter vedrørende
økologisk produktion inden for jordbrug, jf. lovens kapitel
5, indhenter ministeren en udtalelse fra Det Økologiske
Fødevareråd, som er nedsat under økologiloven.
Denne bestemmelse fortsætter uændret, fordi den
kompetence, der findes hos medlemmerne af Det Økologiske
Fødevareråd, er væsentlig i forhold til at
vurdere innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter inden for
det økologiske jordbrug.
4.5. Mulighed for tilskud til
testmarkedsføring og kampagner
Med lovforslaget foreslås at
ophæve de generelle muligheder for at yde tilskud til
markedsføring af de produkter, der udvikles under de enkelte
kapitler, jf. den gældende lovs § 3, stk. 2, § 5,
stk. 2 samt § 7, stk. 3, ligesom der ikke længere vil
være en generel mulighed for tilskud til aktiviteter, der er
nødvendige for en erhvervsmæssig udnyttelse af
resultaterne fra udviklingsarbejdet, jf. den gældende lovs
§ 3, stk.1, § 5, stk. 1 og § 7, stk. 1.
Disse brede bestemmelser om
markedsføring og afsætningsfremme foreslås
erstattet af en fællesbestemmelse om, at ministeren kan yde
tilskud til testmarkedsføring og kampagner inden for EU's
statsstøtteregler om statsstøtte til reklame,
således som disse aktuelt fremgår af EF€™s
rammebestemmelser for statsstøtte til reklame (2001/C
252/03). Det er hensigten i de nærmere regler for
testmarkedsføring at fastlægge, at tilskud alene vil
kunne ydes i en afgrænset periode til SMV€™er til
konkrete innovationsprojekter, hvor testmarkedsføring vil
være et afgørende element for hele projektet. I de
nærmere regler for kampagner vil det blive fastlagt, at
tilskuddet vil kunne ydes til brancheorganisationer o. lign., hvis
der er særlige samfundsmæssige hensyn, der kan begrunde
tilskud til kampagner o.lign.
Forslaget til ny formulering af §§
3, 5 og 7 indebærer, at der fortsat under begrebet
innovation, forskning og udvikling kan ydes tilskud til
markedsundersøgelser, der gennemføres før den
konkrete udnyttelse af resultaterne fra udviklingsarbejdet, samt
tilskud til udvikling af nye markedsføringskoncepter og
markedsføringsmetoder.
De nærmere regler fastsættes af
ministeren.
4.6. Ændring af reglerne
om tilbagebetaling af tilskud
Efter den nuværende bestemmelse i
innovationslovens § 19, stk. 1, er hovedreglen for
tilbagebetaling af tilskud, at tilskud til projekter, hvis
resultater udnyttes kommercielt, skal tilbagebetales. Efter §
19, stk. 2, fritages tilskud til projekter under lovens kapitel 2
og 3 dog for tilbagebetalingskravet, hvis tilskudsmodtager
afstår fra at søge enerettighedsbeskyttelse af
projektets resultater.
Med forslaget til den ændrede affattelse
af § 19, stk. 2, ophæves den nuværende fritagelse
for tilbagebetaling af tilskud, der er udbetalt til projekter under
lovens kapitel 2 og 3, og hvor ansøger afstår fra at
søge enerettighedsbeskyttelse af projektets resultater.
I stedet foreslås at indføre en
bestemmelse om, at ministeren kan fastsætte regler om, at
kravet om tilbagebetaling bortfalder for tilskud ydet til
projektaktiviteter, der opbygger virksomheders
innovationskompetence. Med bestemmelsen øges virksomhedernes
incitament til i forbindelse med innovations-, forsknings- og
udviklingsprojekter at afsætte ressourcer og tid til at
opbygge innovationskompetencer, som også på
længere sigt vil øge virksomhedens muligheder for at
være innovative. Det foreslås, at de nærmere
regler fastlægges ved bekendtgørelse, hvor
tilbagebetalingskravet specificeres sammen med fastsættelsen
af udvalgenes behandling af ansøgningerne, hvori også
vurdering af tilbagebetaling indgår.
I henhold til innovationslovens § 19,
stk. 3, fastsætter fødevareministeren en
beløbsgrænse, under hvilket kravet om tilbagebetaling
af tilskud bortfalder. Efter § 38, stk. 2, i den
gældende bekendtgørelse bortfalder
tilbagebetalingskravet for tilskud mindre end 750.000 kr., der er
ydet til enten små og mellemstore virksomheder, eller hvor
der er tale om et økologisk udviklingsprojekt med et
kommercielt potentiale.
Det er hensigten i en ny bekendtgørelse
at fastsætte denne beløbsgrænse til 100.000 kr.,
og således at beløbsgrænsen kommer til at
gælde for alle typer tilskudsmodtagere, der opnår
tilskud til projektaktiviteter, der kommercialiseres. Som en
undtagelse herfra er det hensigten at fastsætte, at
SMV€™er, der opnår tilskud under innovationsloven
på ikke over 750.000 kr. til projektaktiviteter, der
kommercialiseres, ikke skal tilbagebetale tilskuddet, hvis det er
første gang, SMV€™en opnår tilskud under
innovationsordningen eller den tidligere produktudviklingsordning.
Herved søges SMV€™er yderligere motiveret til at
påbegynde innovationsaktiviteter.
Fritagelse for tilbagebetaling af tilskud, som
er ydet til projektaktiviteter, der opbygger virksomhedens
innovationskompetence, jf. ovenfor, vurderes uafhængigt af de
tilbagebetalingsbestemmelser, der fastsættes i henhold til
§ 19, stk. 3.
Tilbagebetalingskravet retter sig alene mod
tilskud udbetalt under innovationsordningen.
5. Lovforslagets økonomiske
konsekvenser for staten og kommuner/amtskommuner
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for kommuner/amtskommuner.
Lovforslaget har i sig selv ingen konsekvenser
for de statslige udgifter til tilskud under innovationsloven, idet
de statslige udgifter til tilskud under innovationsloven bliver
fastlagt på de årlige finanslove i form af
tilsagnsrammer, inden for hvilke der kan gives tilsagn om
tilskud.
Forslaget om ændrede bestemmelser om
fritagelse for tilbagebetaling af tilskud, jf. afsnit 4.6, vil
betyde, at der fremover vil blive rejst krav om tilbagebetaling af
tilskud i en større andel af projekterne. Da årets
tilsagnsramme kan forhøjes med de tilbagebetalte tilskud,
vil det alt andet lige betyde, at der kan gives yderligere tilsagn
under innovationsloven. Omfanget er meget usikkert, og vil bl.a.
afhænge af den fremtidige ansøgningsmasse og
sammensætningen heraf.
6. Lovforslagets administrative
konsekvenser for staten og kommuner/amtskommuner
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for kommuner/amtskommuner.
Modellen for administration af loven er
uændret med central statslig administration med bistand fra
de under loven nedsatte udvalg. Den foreslåede
udvalgsstruktur med to udvalg i stedet for tre, jf. afsnit 4.4.,
vil alt andet lige medføre en beskeden administrativ
lettelse.
De foreslåede ændringer i lovens
bestemmelser om tilbagebetaling af tilskud forventes at
medføre en mindre stigning i de administrative udgifter i
Fødevareministeriet. Anvendelse af temaer under loven som
instrument til at fokusere og målrette indsatsen under loven
vil desuden stille større krav til styring af tilsagn mv.
Omvendt forventes flere ansøgninger fremover i større
omfang at vedrøre samme overordnede emne, hvilket forventes
at medføre en lidt lettere sagsbehandling af de enkelte
ansøgninger.
Samlet set vurderes lovforslaget ikke at have
betydelige konsekvenser for Fødevareministeriets
administration af innovationsloven. Evt. merudgifter vil blive
afholdt inden for Direktoratet for FødevareErhvervs samlede
driftsbevilling.
7. Lovforslagets
regionaløkonomiske konsekvenser
Lovforslaget har i sig selv ingen
regionaløkonomiske konsekvenser.
Indsatsen under innovationsloven er
primært rettet mod små og mellemstore virksomheder
inden for det primære landbrug og fiskeri samt
forarbejdningsvirksomhederne knyttet hertil. Disse virksomheder er
i betydeligt omfang beliggende i landdistrikter og landets
yderområder. Indsatsen under innovationsloven vurderes
generelt at medvirke til en afbalanceret regionaløkonomisk
udvikling i Danmark.
Med lovforslaget bemyndiges
fødevareministeren til inden for lovens område at
udpege særlige temaer. Det vil dermed være muligt at
iværksætte aktiviteter under innovationsloven, der
fremmer innovationsindsatsen inden for temaer, der har positiv
regionaløkonomisk betydning.
8. Lovforslagets økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes overordnet at have
positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Den
foreslåede tematisering af indsatsen under loven, de
øgede muligheder for tilskud til integrerede projekter samt
muligheden for at supplere tilskud under innovationsloven med
midler fra offentlige fonde (herunder erhvervets promille- og
produktionsafgiftsfonde), kommuner o. lign. forventes at øge
incitamentet til at igangsætte innovationsprojekter til gavn
for både virksomheder og samfundet. Bl.a. forventes der en
større videnspredning og en øget indlejring af
innovationskompetence i virksomhederne og i sektoren som
helhed.
Det udvidede krav om tilbagebetaling af
tilskud til projekter, der udnyttes kommercielt, vil have en
negativ konsekvens for de virksomheder, som omfattes af
skærpelsen. Omvendt forventes forslaget om at fritage for
tilbagebetaling af tilskud ydet til projektaktiviteter, der
opbygger virksomheders innovationskompetence, at øge
indlejringen af innovationskompetence i virksomhederne og dermed
på sigt forbedre virksomhedernes konkurrenceevne.
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen med henblik på en vurdering af, om
forslaget skal forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel. Styrelsen vurderer, at
forslaget ikke indeholder administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Forslaget bør derfor ikke forelægges
Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
Lovforslaget udsendes i en bred høring
til organisationer mv. i fødevaresektoren, og som
følge af strukturen i fødevaresektoren udbredes
lovforslagets hensigter hermed umiddelbart straks til relevante
målgrupper for ordningens muligheder. Den videre behandling
af forslaget og den efterfølgende udmøntning i ny
bekendtgørelse, vejledning mv. vil løbende blive
drøftet og informeret om på de møder, der
afholdes i de udvalg, der er nedsat under loven samt i Det
Økologiske Fødevareråd. Disse udvalg har en
bred repræsentation og vil kunne sikre en løbende
dialog med de centrale aktører for ordningen.
Fødevareministeriet vil løbende
via www.fvm.dk og www.dffe.dk informere om, hvordan
lovændringen bliver gennemført i praksis.
Fødevareministeriet forventer €" når den endelige
udmøntning af lovændringen er bekendtgjort i form af
en ny bekendtgørelse, vejledninger mv. - at
gennemføre en særlig informationsindsats om de nye
indsatsområder og muligheder under loven.
Informationsindsatsen vil blive målrettet virksomheder,
brancheorganisationer, fonde og forskningsinstitutioner inden for
fødevaresektoren, der med lovændringen opnår nye
muligheder for at fremme deres innovationsindsats.
9. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Et af formålene med innovationsloven er
at bevare jordbrugs- og fiskerierhvervenes ressourcegrundlag og
sikre miljøet.
Med lovforslaget bemyndiges ministeren til
inden for lovens område at udpege særlige temaer. Det
vil dermed være muligt at sætte fokus på
projekter under innovationsloven, der fremmer udvikling og
anvendelse af f.eks. ny miljøteknologi inden for det
primære landbrug. Indsatsen under innovationsloven kan derved
bidrage til at nedbryde barrierer for en bæredygtig
produktion og dermed medvirke til en positiv miljøeffekt.
Innovationsloven kan eksempelvis være et af midlerne til
opfølgning på anbefalinger i Regeringens
flerårsplan for bæredygtig og miljørigtig
husdyrproduktion, der vil være færdig i foråret
2006.
Lovforslaget har i sig selv ingen
miljømæssige konsekvenser.
10. Lovforslagets administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne, da ordningen er rettet mod virksomheder,
organisationer, forskningsinstitutioner mv.
11. Lovforslagets forhold til
EU-retten
Lovforslagets § 1, nr. 2 (§ 3 for
så vidt angår de øgede muligheder for
opnåelse af projekttilskud), og § 1, nr. 5 (§ 5 og
§ 7, stk. 2, ligeledes for så vidt angår de
øgede muligheder for opnåelse af projekttilskud) skal
notificeres for EU-Kommissionen i henhold til Traktatens
regler om statsstøtte. EU-Kommissionens godkendelse
skal foreligge, før disse dele af loven kan sættes i
kraft.
12. Høring
Amtsrådsforeningen i Danmark,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Beskæftigelsesministeriet, Danmarks Fiskeindustri- og
Eksportforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Akvakultur, Dansk
Erhvervsgartnerforening, Dansk Handel og Service, Dansk Industri,
Dansk Landbrug, Dansk Åleproducentforening, Danske Fiskeres
Producentorganisation, Danske Slagterier, Det Økologiske
Fødevareråd, Fagligt Fælles Forbund,
Finansministeriet, Forbrugerrådet, Foreningen af Danmarks
Fiskemel- og Fiskeolieindustri, Foreningen af Danske
Landbrugskonsulenter, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Registrerede Revisorer (FFR), Frederiksberg Kommune,
Håndværksrådet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Kommunernes Landsforening,
Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening, Københavns
Kommune, Landbrugets Rådgivningscenter , Landbrugsraadet ,
Landsorganisationen af Danmarks Detailfiskehandlere,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Mejeriforeningen,
Miljøministeriet, Ministeriet for Forbruger- og
Familieanliggender, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling, NNF, Notfiskernes Producentorganisation, Rigsrevisionen,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforening , Samvirkende
Købmænd, Skagen Fiskernes Producentorganisation,
Skatteministeriet, Statsministeriet, Transport- og
Energiministeriet, Undervisningsministeriet, Økologisk
Landsforening, Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen. En forenklet udvalgsstruktur og
temaer under loven vil dog kunne lette administrationen af
ordningen | De foreslåede ændringer om
tilbagebetaling af tilskud forventes at medføre en mindre
stigning i de administrative udgifter i
Fødevareministeriet. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Tematisering af indsatsen under loven,
tilskud til tværgående projekter, og mulighed for at
supplere tilskud under innovationsloven med andre tilskud forventes
at øge incitamentet til at igangsætte
innovationsprojekter til gavn for både virksomheder og
samfundet. Fritagelse for tilbagebetaling af tilskud
ydet til projektaktiviteter, der opbygger virksomheders
innovationskompetence forventes at øge indlejringen af
innovationskompetence i virksomhederne. | Skærpede krav om tilbagebetaling af
tilskud, hvis projektet udnyttes kommercielt, dog med undtagelse af
SMV€™er, der første gang søger tilskud
under innovationsordningen, og hvis tilskuddet er mindre end
750.000 kr. Tilbagebetalingskravet gælder nu
også for projekter, der modtager tilskud i henhold til
kapitel 2 og 3, selv om tilskudsmodtageren afstår fra at
søge beskyttelse af enerettigheder til de nye produkter og
produktionsmetoder. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen direkte konsekvenser, dog kan
fokusering af indsatsen under loven i særlige temaer fremme
den miljøteknologiske udvikling inden for sektoren. | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslagets § 1, nr. 2 (§ 3 for
så vidt angår de øgede muligheder for
opnåelse af projekttilskud), og § 1, nr. 5 (§ 5 og
§ 7, stk. 2, ligeledes for så vidt angår de
øgede muligheder for opnåelse af projekttilskud) skal
notificeres for EU-Kommissionen i henhold til Traktatens
regler om statsstøtte. |
Forslaget til ændring af loven omfattes
af lovovervågning. Det er som led heri bl.a. hensigten efter
en 3-årig periode at udarbejde en rapport, der vil blive
udsendt i høring hos de myndigheder og organisationer, der
er hørt i forbindelse lovændringernes
udarbejdelse.
Lovovervågningen vil, jf. ovenfor,
særskilt behandle effekten af de virkemidler, der er
indeholdt i denne lovændring, men vil blive suppleret med
analyser af innovationsordningens effekter og resultater for hele
perioden 2001-2009. Rapporten vil sammen med høringssvarene
blive fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri.
Det er hensigten, at overvågningen
navnlig skal fokusere på,
€" i hvilket omfang lovens intentioner om
stimulering af innovationsindsatsen er nået,
€" i hvilken udstrækning det er
lykkedes at styrke de små og mellemstore virksomheders
innovationskompetence, samt
€" i hvilken udstrækning loven har
bidraget til at styrke samarbejde i netværk.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at udvide lovens generelle
formål ved at tilføje et nyt nr. 6 om styrkelse af
innovationskapaciteten i fødevaresektorens virksomheder og
institutioner.
Der skabes hermed mulighed for, at
virksomheder og forskningsinstitutioner i forbindelse med
innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter kan
opnå tilskud til aktiviteter, der opbygger
innovationskompetence. Disse aktiviteter kan være
virksomheders udformning af strategiske procedurer for innovation,
opbygning af medarbejderes innovationskompetence samt indhentning
af innovationskompetence fra eksterne rådgivere.
Med udvidelse af formålet forventes
indsatsen under loven at kunne bidrage til at fremme projekter, som
medfører en større indlejring af
innovationskompetence i virksomhederne. Dermed vil innovationsloven
bidrage til en mere strategisk og langsigtet innovationsindsats i
fødevaresektoren.
Til nr. 2
Med bestemmelsen foreslås den brede
mulighed for at yde tilskud til aktiviteter, der er
nødvendige for en erhvervsmæssig udnyttelse af
resultaterne fra udviklingsarbejdet, ophævet, ligesom
forslaget indebærer, at muligheden for generelt at yde
tilskud til markedsføring ophæves.
De mere brede bestemmelser om
afsætningsfremme, som her foreslås ophævet,
foreslås erstattet af en fællesbestemmelse om, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde
tilskud til testmarkedsføring og kampagner inden for EU's
statsstøtteregler om statsstøtte til reklame,
således som disse aktuelt fremgår af EF€™s
rammebestemmelser for statsstøtte til reklame (2001/C
252/03). Det er hensigten i de nærmere regler for
testmarkedsføring at fastlægge, at tilskud alene vil
kunne ydes i en afgrænset periode til SMV€™er til
konkrete innovationsprojekter, hvor testmarkedsføring vil
være et afgørende element for hele projektet. I de
nærmere regler for kampagner vil det blive fastlagt, at
tilskuddet vil kunne ydes til brancheorganisationer o.lign., hvis
der er særlige samfundsmæssige hensyn, der kan begrunde
tilskud til kampagner o.lign., jf. nærmere
bemærkningerne til nr. 7.
Bestemmelsen giver mulighed for at yde tilskud
til aktiviteter i forbindelse med projekter, der har til
formål at formulere egentlige innovations-, forsknings- og
udviklingsprojekter under alle kapitler.
De nærmere regler fastsættes af
ministeren.
Den foreslåede affattelse af § 3
indebærer, at der under begrebet innovation, forskning og
udvikling fortsat kan ydes tilskud til markedsundersøgelser,
der gennemføres før den konkrete udnyttelse af
resultaterne fra udviklingsarbejdet, samt tilskud til udvikling af
nye markedsføringskoncepter og
markedsføringsmetoder.
Til nr. 3
Med bestemmelsen tilpasses
sammensætningen af Det Rådgivende Udvalg
vedrørende det primære jordbrug som følge af
fusionen mellem Dansk Familielandbrug og De danske
Landboforeninger, der tilsammen kunne indstille 3 medlemmer af det
rådgivende udvalg. Med lovændringen kan Dansk Landbrug
indstille 3 medlemmer af Det Rådgivende Udvalg
vedrørende det primære jordbrug.
Herudover foreslås, at
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd får mulighed for
at indstille 2 medlemmer til udvalget og dermed mulighed for en
bredere repræsentation.
Til nr. 4
I kapitel 3 er forsøgsfiskeri taget ud
af overskriften for at præcisere, at tilskudsmulighederne
under det primære fiskeri kan indeholde alle faglige emner
relateret til innovation, forskning og udvikling mv. i den
primære fiskerisektor. Forsøgsfiskeri og akvakultur er
faglige områder, som indgår implicit.
Til nr. 5
Til § 5
Der henvises til bemærkningerne til nr.
2, som også gør sig gældende for den
primære fiskerisektor.
Til § 6
Med bestemmelsen foreslås, at der skabes
hjemmel til, at Innovationsudvalget rådgiver om
afgørelser om tilskud til gennemførelse af projekter
efter kapitel 3, dvs. den primære fiskerisektor. Der henvises
i øvrigt til nedenstående bemærkninger til
§ 7.
Til § 7
Med § 7 foreslås
Innovationsudvalget s kompetence mv. fastlagt.
Til stk. 1
Bestemmelsen er identisk med § 7, stk. 1,
i den gældende lov.
Til stk. 2
For så vidt angår ændringen
af § 7, stk. 2, henvises til de generelle bemærkninger
under afsnit 4.4. samt til bemærkningerne til nr. 2, da disse
bemærkninger også gør sig gældende for
forarbejdning og forædling.
Til stk. 3
§ 7, stk. 3, er ny og giver hjemmel til,
at Innovationsudvalget kan træffe afgørelse om tilskud
til gennemførelse af integrerede projekter inden for
henholdsvis jordbrug og fiskeri. Dvs. innovations-, forsknings- og
udviklingsprojekter, der omfatter både den primære
produktion og forarbejdning og forædling af
jordbrugsprodukter og innovations-, forsknings- og
udviklingsprojekter, der omfatter både det primære
fiskeri og forarbejdning og forædling af
fiskeriprodukter.
Til stk. 4
Bestemmelsen i § 7, stk. 4, svarer til
§ 7, stk. 2, i den nuværende lov dog således, at
det specifikt fremgår, at Innovationsudvalget også er
rådgivende i forbindelse med ministerens fastlæggelse
af temaer under loven. Vedrørende temaer henvises til de
generelle bemærkninger i afsnit 4.2. samt
bemærkningerne til nr. 7.
Til stk. 5
§ 7, stk. 5, er ny, og giver
Innovationsudvalget mulighed for at indhente rådgivning fra
sagkyndige. Baggrunden for den ny bestemmelse er, at det vil
være hensigtsmæssigt med en klar hjemmel i
innovationsloven til at indhente sagkyndig rådgivning. Uanset
Innovationsudvalgets store og brede faglige ekspertise vil det
være relevant at kunne indhente rådgivning på
særlige områder.
Til nr. 6
Den foreslåede bestemmelse skal
fastlægge Innovationsudvalgets sammensætning. De
indholdsmæssige ændringer er, at Ministeriet for
Familie- og Forbrugeranliggender får mulighed for at
indstille et medlem til Innovationsudvalget, at Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri fremover kun kan indstille et
medlem, at Arbejderbevægelsens Erhvervsråd fremover
får mulighed for at indstille 2 medlemmer, og at Danmarks
Fiskeriforening får mulighed for til at indstille et
medlem.
Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender bør være repræsenteret i
Innovationsudvalget, som bl.a. træffer afgørelser om
projekter, der har stor forbrugermæssig interesse og
potentiale.
Arbejderbevægelsens Erhvervsråds
mulighed for fremover at indstille 2 medlemmer til
Innovationsudvalget giver rådet mulighed for en bredere
repræsentation.
Danmarks Fiskeriforenings repræsentation
i Innovationsudvalget skal ses på baggrund af udvidelsen af
udvalgets kompetence inden for det primære fiskeri, jf.
bemærkningerne til nr. 5.
Til nr. 7
Til § 11
Bestemmelsen i § 11, stk.1, giver
ministeren bemyndigelse til at udpege særlige temaer for
projekter under loven, jf. de almindelige bemærkninger afsnit
4.2. De nærmere regler for fastsættelse af
projekttemaer vil blive fastsat af ministeren efter
rådgivning fra Innovationsudvalget. Reglerne vil bl.a.
fastlægge, at temaer, tidsforløbet for udmeldte
temaer, de beløbsmæssige rammer,
ansøgningsfrister mv. løbende kan ske via
offentliggørelse på internettet på www.fvm.dk og/eller www.dffe.dk eller anden form for
bred annoncering.
Til stk. 2
Bestemmelsen i § 11, stk. 2, er ny, og
giver ministeren mulighed for at yde tilskud til
testmarkedsføring og særlige kampagner inden for EU's
statsstøtteregler om statsstøtte til reklamer,
således som disse aktuelt fremgår af EF€™s
rammebestemmelser for statsstøtte til reklame (2001/C
252/03).
Det er hensigten i de nærmere regler for
testmarkedsføring at fastlægge, at tilskud alene vil
kunne ydes i en afgrænset periode til SMV€™er til
konkrete innovationsprojekter, hvor testmarkedsføring vil
være et afgørende element for hele projektet.
Tilskudssatserne vil følge de foreslåede reviderede og
nye bestemmelser i lovens § 12 ved forskellige projekttyper,
jf. nedenfor.
De nærmere regler om tilskud til
særlige kampagner vil blive udformet således, at der
kan ydes tilskud til branchesammenslutninger o. lign. til generiske
kampagner. Herved forstås kampagner, der vedrører
produkter, som ikke er virksomhedsspecifikke. Kampagnerne omfatter
således emner af generel interesse for hele eller dele af den
pågældende sektor eller branche, og hvor der er
særlige samfundsmæssige interesser forbundet med
kampagnen. Der vil her især blive fokuseret på
kampagner, som har nyhedsværdi i relation til
samfundsmæssige prioriteringer, herunder kvalitet,
fødevaresikkerhed, miljø, ernæring og
økologi.
Det er hensigten i en kommende
bekendtgørelse at fastsætte bestemmelser om, at der
gives mulighed for, at alle projekttyper, der modtager tilskud
under innovationsloven, kan medfinansieres med andre offentlige
midler, herunder fondsmidler, f.eks. fra erhvervets promille- og
produktionsafgiftsfonde, og kommunale tilskud o.lign., uden at der
foretages modregning i tilskuddet fra innovationsloven. Det er en
forudsætning, at tilskuddene fra de forskellige kilder
supplerer hinanden, og at de samlede nationale offentlige tilskud
ikke overstiger de grænser, der fremgår af
EF€™s statsstøtteregler, samt at samme
rammebestemmelsers regler om offentliggørelse overholdes.
Det vil ligeledes være en forudsætning, at der ved
supplering med fondsmidler o.l. dog fortsat skal levnes plads til
privat medfinansiering.
Til stk. 3
§ 11, stk. 3, svarer til § 11, stk.
1, i den nuværende lov.
Til nr. 8
Lovens nuværende § 19, stk. 2,
foreslås ændret. Den gældende bestemmelse er en
særskilt fritagelse for tilbagebetalingspligt for projekter,
der er gennemført inden for det primære jordbrug
(kapitel 2) og den primære fiskerisektor (kapitel 3),
såfremt der afstås fra at søge beskyttelse af
enerettigheder til projektets resultater. Med lovforslaget vil
denne fritagelse ophøre, hvilket betyder, at projekter, der
opnår tilskud under innovationslovens kapitel, 2, 3 og 4, nu
ligestilles vedrørende tilbagebetaling af tilskud.
I stedet foreslås med den ændrede
affattelse at indføre bestemmelse om, at ministeren kan
fastsætte regler om, at kravet om tilbagebetaling bortfalder
for tilskud ydet til projektaktiviteter, der opbygger virksomheders
innovationskompetence. Med bestemmelsen øges virksomhedernes
incitament til i forbindelse med innovations-, forsknings- og
udviklingsprojekter at afsætte ressourcer og tid til at
opbygge innovationskompetencer, som også på
længere sigt vil øge virksomhedens muligheder for at
innovere. Det er hensigten, at tilbagebetalingskravet bliver
specificeret sammen med udvalgenes behandling af
ansøgningerne.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven, bortset fra de
ændringer, der skal notificeres for EU-Kommissionen,
træder i kraft den 15. juni 2006.
Til stk. 2
§ 1, nr. 2, og § 1, nr. 5, for
så vidt angår lovens § 5 og § 7, stk. 2,
vedrører ændringer, der er omfattet af
EF€™s rammebestemmelser om forskning og udvikling (96/C
45/06, senest ændret ved 98/C 48/02, nærmere punkt
5.14).
Det indebærer, at disse
lovændringer skal notificeres for EU-Kommissionen og derfor
først kan træde i kraft, når EU-Kommissionens
godkendelse foreligger. Derfor foreslås tidspunktet for
ikrafttræden af disse bestemmelser fastsat af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 421 af 31. maj 2000 om tilskud
til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i
fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren (innovationsloven),
som ændret ved § 7 i lov nr. 967 af 4. december 2002,
§ 38 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 44 i lov nr. 431
af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. §
1 affattes således: |
§ 1. Formålet
med denne lov er at fremme fødevare-, jordbrugs- og
fiskerisektorens innovations-, forsknings- og udviklingsindsats med
henblik på at bidrage til at | | " § 1.
Formålet med denne lov er at fremme fødevare-,
jordbrugs- og fiskerisektorens innovations-, forsknings- og
udviklingsindsats med henblik på at bidrage til at |
1) sikre, at de fødevarer, der produceres,
er sunde og af høj kvalitet, | | 1) sikre, at de fødevarer, der produceres,
er sunde og af høj kvalitet, |
2) styrke konkurrenceevnen, | | 2) styrke fødevare-, jordbrugs- og
fiskerisektorens konkurrenceevne, |
3) fremme udviklingen af nye produkter, herunder
non-food-produkter, med højt innovationsindhold, | | 3) fremme udviklingen af nye produkter, herunder
nonfood-produkter, med højt innovationsindhold, |
4) bevare jordbrugs- og fiskerierhvervenes
ressourcegrundlag og sikre miljø og dyrevelfærd samt
gode arbejdsbetingelser og | | 4) bevare jordbrugs- og fiskerierhvervenes
ressourcegrundlag og sikre miljø og dyrevelfærd samt
gode arbejdsbetingelser, |
5) forbedre forbrugernes mulighed for at
opnå relevante og pålidelige oplysninger om
produkternes egenskaber og om de forhold, hvorunder produkterne er
produceret. | | 5) forbedre forbrugernes mulighed for at
opnå relevante og pålidelige oplysninger om
produkternes egenskaber og om de forhold, hvorunder produkterne er
produceret, samt |
| | 6) styrke innovationskapaciteten i
fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens virksomheder og
institutioner." |
| | |
| | 2. §
3 affattes således: |
§ 3. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde tilskud til
gennemførelse af projekter vedrørende innovation,
forskning og udvikling m.v. i det primære jordbrug samt til
aktiviteter, der er nødvendige for en erhvervsmæssig
udnyttelse af resultaterne af udviklingsarbejdet. | | " § 3. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde tilskud til
gennemførelse af projekter vedrørende innovation,
forskning og udvikling i det primære jordbrug samt til
aktiviteter i forbindelse med projekter, der har til formål
at undersøge mulighederne for at formulere
innovationsprojekter." |
Stk. 2. Ministeren kan yde tilskud til
markedsføring af jordbrugsprodukter. Ministeren
fastsætter nærmere regler om de i 1. pkt. nævnte
jordbrugsprodukter og om de former for markedsføring, der
kan ydes tilskud til. | | |
| | |
| | 3. § 4,
stk. 2, affattes således: |
§ 4. Til bistand ved
behandling af ansøgninger om tilskud til
gennemførelse af projekter efter § 3 nedsætter
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri et
rådgivende udvalg. | | |
Stk. 2. Medlemmerne af udvalget
udnævnes af ministeren. To medlemmer udnævnes som
repræsentanter for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri, tre medlemmer efter indstilling fra henholdsvis Dansk
Familielandbrug, Dansk Erhvervsgartnerforening og
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, to medlemmer efter
indstilling fra De danske Landboforeninger og to medlemmer efter
indstilling fra henholdsvis Landsforeningen Økologisk
Jordbrug og Forbrugerrådet. | | " Stk. 2. Medlemmerne af udvalget udpeges
af ministeren. 2 medlemmer udpeges som repræsentanter for
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. 3 medlemmer
udpeges efter indstilling fra Dansk Landbrug. 1 medlem udpeges
efter indstilling fra Dansk Erhvervsgartnerforening. 1 medlem
udpeges efter indstilling fra Økologisk Landsforening. 2
medlemmer udpeges efter indstilling fra Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd. 1 medlem udpeges efter indstilling fra
Forbrugerrådet." |
Stk. 3. - - - | | |
| | 4. Overskriften til
kapitel 3 affattes således: |
Kapitel 3 | | |
Forsøgsfiskeri, innovation,
forskning og udvikling m.v. i den primære fiskerisektor | | "Innovation, forskning og udvikling m.v.
i den primære fiskerisektor" |
| | |
| | 5. §§
5-7 affattes således: |
§ 5. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde tilskud til
gennemførelse af projekter vedrørende
forsøgsfiskeri, akvakultur, innovation, forskning og
udvikling m.v. i den primære fiskerisektor. | | " § 5. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde tilskud til
gennemførelse af projekter vedrørende innovation,
forskning og udvikling i det primære fiskeri samt til
aktiviteter i forbindelse med projekter, der har til formål
at undersøge mulighederne for at formulere
innovationsprojekter. |
Stk. 2. Ministeren kan fastsætte
regler om, at der kan ydes tilskud til markedsføring af
produkter fra den primære fiskerisektor. Ministeren
fastsætter nærmere regler om de i 1. pkt. nævnte
fiskeriprodukter og om de former for markedsføring, der kan
ydes tilskud til. | | |
| | |
§ 6. Til bistand ved
behandling af ansøgninger om tilskud til
gennemførelse af projekter efter § 5 nedsætter
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri et
rådgivende udvalg. | | § 6.
Innovationsudvalget, jf. § 7, stk. 1, kan rådgive
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri ved behandling
af ansøgninger om tilskud under kapitel 3. |
Stk. 2. Medlemmerne af udvalget
udnævnes af ministeren. ‰t medlem udnævnes som
repræsentant for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri. To medlemmer udnævnes efter indstilling fra
Danmarks Fiskeriforening. Fem medlemmer udnævnes efter
indstilling fra henholdsvis Danmarks Fiskeindustri- og
Eksportforening, Foreningen for Danmarks Fiskemel- og
Fiskeolieindustri, Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening,
Specialarbejderforbundet i Danmark og Organisationen Dansk
Aquakultur. To medlemmer udnævnes efter indstilling fra
forskningsrådene. Udvalget kan supplere sig med særligt
sagkyndige. | | |
Stk. 3. Ministeren kan udnævne
yderligere medlemmer af udvalget. | | |
Stk. 4. Repræsentanten for
ministeriet er formand for udvalget. | | |
Stk. 5. For medlemmerne og formanden
udnævnes en suppleant efter reglerne i stk. 2-4. | | |
Stk. 6. Ministeren fastsætter
udvalgets forretningsorden og de nærmere regler for udvalgets
arbejde, herunder om sekretariatsbetjening af udvalget. | | |
| | |
Kapitel 4 | | Kapitel 4 |
Innovation, forskning og udvikling
m.v. i forarbejdning og forædling af jordbrugs- og
fiskeriprodukter | | Innovation, forskning og udvikling
m.v. i forarbejdning og forædling af jordbrugs- og
fiskeriprodukter |
§ 7. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri nedsætter et
Innovationsudvalg for Jordbrugs- og Fiskeriprodukter. Udvalget kan
træffe afgørelse om at yde tilskud til
gennemførelse af projekter vedrørende innovation,
forskning og udvikling i forbindelse med forarbejdning og
forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter. Udvalget kan
endvidere træffe afgørelse om at yde tilskud til
aktiviteter, der er nødvendige for en erhvervsmæssig
udnyttelse af resultaterne af udviklingsarbejdet. | | § 7. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri nedsætter et
innovationsudvalg for fødevaresektoren
(Innovationsudvalget). |
Stk. 2. Udvalget er rådgivende for
ministeren vedrørende den samlede innovations-, forsknings-
og udviklingsindsats inden for lovens område. | | Stk. 2. Udvalget kan træffe
afgørelse om at yde tilskud til gennemførelse af
projekter vedrørende innovation, forskning og udvikling i
forbindelse med forarbejdning og forædling af jordbrugs- og
fiskeriprodukter, samt til aktiviteter i forbindelse med projekter,
der har til formål at undersøge mulighederne for at
formulere innovationsprojekter. |
Stk. 3. Ministeren kan fastsætte
regler om, at Innovationsudvalget kan yde tilskud til
markedsføring af forarbejdede og forædlede jordbrugs-
og fiskeriprodukter. Ministeren fastsætter nærmere
regler om de i 1. pkt. nævnte forarbejdede og forædlede
jordbrugs- og fiskeriprodukter og om de former for
markedsføring, der kan ydes tilskud til. | | Stk. 3. Udvalget kan endvidere træffe
afgørelse om at yde tilskud til gennemførelse af
innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter, der omfatter
både det primære jordbrug og forarbejdning og
forædling af jordbrugsprodukter samt innovations-,
forsknings- og udviklingsprojekter, der omfatter både det
primære fiskeri og forarbejdning og forædling af
fiskeriprodukter. |
| | Stk. 4. Udvalget er rådgivende for
ministeren vedrørende den samlede innovations-, forsknings-
og udviklingsindsats inden for lovens område, herunder
rådgivning i forbindelse med fastlæggelse af temaer,
jf. § 11, stk. 1. |
| | Stk. 5. Udvalget kan indhente
rådgivning fra sagkyndige." |
| | |
| | 6. § 8,
stk. 1, affattes således: |
§ 8. Medlemmerne af
det i § 7 nævnte Innovationsudvalg udnævnes af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. To medlemmer
udnævnes som repræsentanter for Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. To medlemmer udnævnes
efter indstilling fra henholdsvis Erhvervsministeriet og
Forskningsministeriet. Fem medlemmer udnævnes efter
indstilling fra henholdsvis Landbrugsraadet, Dansk Industri,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Forbrugerrådet
og Øgruppen, Dansk Økologileverandørforening.
‰t medlem udnævnes efter indstilling fra Danmarks
Fiskeindustri- og Eksportforening. | | " § 8. Medlemmerne
af Innovationsudvalget udpeges af ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri. 1 medlem udpeges som repræsentant for
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. 1 medlem
udpeges efter indstilling fra Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender. 1 medlem udpeges efter indstilling fra
Økonomi- og Erhvervsministeriet. 1 medlem udpeges efter
indstilling fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.
1 medlem udpeges efter indstilling fra Landbrugsraadet. 1 medlem
udpeges efter indstilling fra Dansk Industri. 1 medlem udpeges
efter indstilling fra Økologisk Landsforening. 1 medlem
udpeges efter indstilling fra Danmarks Fiskeriforening. 1 medlem
udpeges efter indstilling fra Danmarks Fiskeindustri- og
Eksportforening. 2 medlemmer udpeges efter indstilling fra
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. 1 medlem udpeges efter
indstilling fra Forbrugerrådet." |
Stk. 2. - - - | | |
| | |
| | 7. §
11 affattes således: |
§ 11. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte
nærmere regler om lovens administration, herunder om | | " § 11. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan udmelde særlige
temaer for projekter, der kan opnå tilskud inden for lovens
område. Ministeren kan fastsætte nærmere regler
herom. |
| | Stk. 2. Ministeren kan yde tilskud til
testmarkedsføring og generiske kampagner inden for
fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren. |
| | Stk. 3. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler om lovens administration, herunder om |
1) de foranstaltninger, der kan ydes tilskud til
med henblik på at fremme de i loven nævnte
formål, | | 1) de foranstaltninger, der kan ydes tilskud til
med henblik på at fremme de i loven nævnte
formål, |
2) de betingelser, der skal opfyldes for at
opnå tilskud, | | 2) de betingelser, der skal opfyldes for at
opnå tilskud, |
3) hvem, der kan opnå tilskud og | | 3) hvem, der kan opnå tilskud, og |
4) tilskudsprocent, jf. dog § 12. | | 4) tilskudsprocent, jf. dog § 12." |
| | |
| | 8. § 19,
stk. 2, affattes således: |
§ 19. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter regler om,
at tilskud ydet i henhold til kapitel 2, 3 og 4 skal tilbagebetales
og forrentes på markedslignende vilkår, hvis projektets
resultater udnyttes kommercielt. | | |
Stk. 2. For tilskud ydet i henhold til
kapitel 2 og 3 bortfalder kravet om tilbagebetaling, hvis
tilskudsmodtageren afstår fra at søge beskyttelse af
enerettigheder til de nye produkter og produktionsmetoder. | | " Stk. 2. Ministeren kan fastsætte
regler om, at kravet om tilbagebetaling bortfalder for tilskud ydet
til projektaktiviteter, der opbygger virksomheders
innovationskompetence." |
Stk. 3. - - - | | |
| | § 2 |
| | Stk. 1. Loven træder i kraft den 15.
juni 2006, jf. dog stk. 2. |
| | Stk. 2. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri fastsætter tidspunkt for
ikrafttræden af lovens § 1, nr. 2, og § 1, nr. 5,
for så vidt angår lovens § 5 og § 7, stk.
2. |
Bilag 2
Folketingets forhandlinger
vedrørende lov nr. 421 af 31. maj 2000 om tilskud til fremme
af innovation, forskning og udvikling m.v. i fødevare-,
jordbrugs- og fiskerisektoren som ændret ved § 7 i lov
nr. 967 af 4. december 2002, § 38 i lov nr. 430 af 6. juni
2005 og § 44 i lov nr. 431 af 6. juni 2005:
Lov nr. 421 af 31. maj
2000 | | |
| | |
Lovforslag L177, Folketingsåret
1999-2000 | | |
Fremsat skr. 27/1 2000 | A | 4912 |
Lovforslag som fremsat | A | 4884 |
1. behandling 9/2 2000 | FF | 4103 |
Betænkning 12/5 2000 | B | 1404 |
2. behandling 18/5 2000 | FF | 8244 |
3. behandling 25/5 2000 | FF | 8538 |
Lovforslag som vedtaget | C | 796 |
Lov nr. 967 af 4. december
2002 | | |
| | |
Lovforslag L24, Folketingsåret
2002-2003 | | |
Fremsat skr. 2/10 2002 | A | 442 |
Lovforslag som fremsat | A | 426 |
1. behandling 10/10 2002 | FF | 311 |
Betænkning 13/11 2002 | B | 28 |
2. behandling 21/11 2002 | FF | 1684 |
3. behandling 26/11 2002 | FF | 1857 |
Lovforslag som vedtaget | C | 33 |
Lov nr. 430 af 6. juni
2005 | | |
| | |
Lovforslag L113, Folketingsåret
2004-2005 | | |
Fremsat skr. 24/2 2005 | A | 4770 |
Lovforslag som fremsat | A | 4670 |
1. behandling 16/3 2005 | FF | 808 |
Betænkning 25/5 2005 | B | 614 |
2. behandling 26/5 2005 | FF | 3494 |
3. behandling 31/5 2005 | FF | 3632 |
Lovforslag som vedtaget | C | 290 |
Lov nr. 431 af 6. juni
2005 | | |
| | |
Lovforslag L119, Folketingsåret
2004-2005 | | |
Fremsat skr. 6/4 2005 | A | 6783 |
Lovforslag som fremsat | A | 6681 |
1. behandling 20/4 2005 | FF | 1844 |
Betænkning 25/5 2005 | B | 639 |
2. behandling 26/5 2005 | FF | 3495 |
3. behandling 31/5 2005 | FF | 3633 |
Lovforslag som vedtaget | C | 334 |