L 148 Forslag til lov om Haagerbørnebeskyttelseskonventionen.

Af: Familie- og forbrugerminister Lars Barfoed (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 26-01-2006

Fremsættelse: 26-01-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l148_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (26. januar 2006)

 

 

Ministeren for familie- og forbrugeranliggender (Lars Barfoed) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om Haagerbørnebeskyttelseskonventionen

(Lovforslag nr. L 148).

Med lovforslaget bliver Haagerkonventionen af 19. oktober 1996 om kompetence, lovvalg, anerkendelse, fuldbyrdelse og samarbejde vedrørende forældreansvar og foranstaltninger til beskyttelse af børn (Haagerbørnebeskyttelseskonventionen) inkorporeret i dansk ret. Lovforslaget bygger på betænkning nr. 1467 fra Haag 96-udvalget.

Konventionen har til formål at forbedre beskyttelsen af børn i internationale sammenhænge. Konventionen sikrer, at afgørelser om bl.a. forældremyndighed, samvær, værgemål og anbringelse af børn udenfor hjemmet normalt altid træffes af myndighederne i den stat, hvor barnet har sit sædvanlige opholdssted. Barnets bedste skal altid være det overordnede hensyn.

Samtidig etablerer konventionen et effektivt samarbejde om konkrete sager mellem myndighederne i de enkelte konventionsstater, og den sikrer, at afgørelser fra en konventionsstat kan anerkendes og fuldbyrdes i de øvrige konventionsstater.

Ved inkorporeringen bliver konventionen en del af dansk ret, og dens bestemmelser vil være direkte anvendelige ved behandling af sager, der er omfattet af konventionen.

Det foreslås samtidig, at retsplejelovens regler om international kompetence i sager om forældremyndighed ændres, således at de stemmer overens med udgangspunktet i konventionen om, at afgørelser vedrørende barnet træffes der, hvor barnet har sit sædvanlige opholdssted. Herved undgås, at der eksisterer forskellige internationale kompetenceregler, afhængig af om barnet bor i en konventionsstat eller i en ikke-konventionsstat. Endvidere foreslås reglerne om domstolenes stedlige kompetence ændret, således at de tager udgangspunkt i barnets bopæl.

Endelig indeholder lovforslaget en række bestemmelser af proceduremæssig karakter, der er nødvendige for inkorporeringen af konventionen, og det indeholder en række konsekvensændringer af reglerne om statsforvaltningernes internationale kompetence i sager om separation, skilsmisse og forældremyndighed i lyset af kommunalreformen på det familieretlige område.

Med disse bemærkninger indstiller jeg lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.