L 147 (som fremsat): Forslag til lov om bevarelse af
ret til ægtefællepension ved separation og
skilsmisse.
Fremsat den 26. januar 2006 af
ministeren for familie‑ og forbrugeranliggender (Lars Barfoed)
Forslag
til
lov om bevarelse af ret til
ægtefællepension ved separation og skilsmisse
Betingelser m.v.
§ 1. En
frasepareret eller fraskilt ægtefælle bevarer sin ret
til ægtefællepension efter sin tidligere
ægtefælle, hvis
1) den tidligere ægtefælle er
bidragspligtig over for den fraseparerede eller fraskilte
ægtefælle på separations- eller
skilsmissetidspunktet,
2) parternes ægteskab inden separationen
eller skilsmissen uden forudgående separation har
bestået i mindst 5 år, og
3) den tidligere ægtefælle har en
pensionsordning, der
a) er led i eller oprettet som led i et
ansættelsesforhold eller i ATP og
b) indeholder en kollektivt beregnet
ægtefællepensionsordning.
Stk. 2. Følger bidragspligten som
nævnt i stk. 1, nr. 1, af en aftale mellem
ægtefællerne om gensidig bidragspligt, bevares retten
til ægtefællepension dog kun, hvis
1) der har været fastsat bidrag i
bidragsperioden, og
2) den fraseparerede eller fraskilte
ægtefælle modtog ægtefællebidrag ved den
tidligere ægtefælles død.
Stk. 3. Har ægtefællerne
indgået aftale om ægtefællebidragets
størrelse, bevares retten til ægtefællepension
dog kun, hvis det på separations- eller skilsmissetidspunktet
aftalte bidrag for hele bidragsperioden udgør et
årligt grundbeløb, der mindst svarer til det på
dette tidspunkt gældende normalbidrag, jf. § 14 i lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag.
Stk. 4. Følger det af
pensionsregulativer eller lignende, at retten til
ægtefællepension bevares i separationstiden,
berører separationen ikke retten til
ægtefællepension uanset bestemmelserne i stk. 1, nr. 1
og 2.
§ 2. Er pligten
til at yde ægtefællebidrag tidsbegrænset, har en
frasepareret eller fraskilt ægtefælle kun ret til
ægtefællepension i samme tidsrum. Det gælder dog
ikke for fraseparerede ægtefæller, der er berettigede
til pension efter § 1, stk. 4.
Stk. 2. Ved udbetaling af kapitaliserede
ydelser efter ATP-lovens § 11 tages dog alene hensyn til, om
der er bidragspligt på tidspunktet for medlemmets
død.
§ 3.
Ægtefællerne kan ved separation eller skilsmisse uden
forudgående separation aftale, at retten til
ægtefællepension ikke skal bevares.
Efterfølgende ændringer
m.v.
§ 4. Retten til
æ gtefællepension berøres ikke af, at der efter
separation eller skilsmisse ved dom eller ved aftale udelukkende
eller dog i det væsentlige på grund af
efterfølgende omstændigheder sker ændring af
afgørelse eller aftale om bidragspligt eller om bidragets
størrelse.
Stk. 2. Hvis der i forbindelse med
skilsmisse ved dom eller ved aftale træffes en anden
beslutning om bidragspligt eller om
ægtefællepensionsret end ved separationen, er det ved
skilsmissen besluttede dog afgørende for
ægtefællepensionsrettens bevarelse efter §§
1-3.
§ 5. En
fraskilt ægtefælle kan efter skilsmissen, men inden den
tidligere ægtefælles død, give afkald på
sin ret til ægtefællepension til fordel for sin
tidligere ægtefælles nuværende
ægtefælle. Afkald på eller aftaler om
ægtefællepension i øvrigt påvirker ikke
eventuelt andre ægtefællepensionsberettigedes ret til
ægtefællepension.
Stk. 2. Et afkald efter stk. 1, 1. pkt.,
kan gøres betinget af, at den fraskilte
ægtefælle kan fremlægge tilfredsstillende
helbredsoplysninger.
§ 6. Retten til
ægtefællepension bortfalder, hvis den berettigede
ægtefælle indgår nyt ægteskab. Dette
gælder dog ikke, hvis den berettigede på ny
indgår ægteskab med den tidligere
ægtefælle.
Flere berettigede
§ 7. Har den
tidligere ægtefælle indgået nyt ægteskab,
og er såvel den fraskilte som den tidligere
ægtefælles nuværende ægtefælle eller
andre berettiget til ægtefællepension, eller er der i
øvrigt flere berettigede, deles
ægtefællepensionen imellem dem i forhold til det antal
påbegyndte år, hvori hver af dem indtil separationen,
skilsmissen eller dødsfaldet har været gift med den
tidligere ægtefælle. Den nuværende
ægtefælles andel skal dog mindst udgøre 1/3 af
pensionen.
§ 8. Efter den
tidligere ægtefælles død påvirker bortfald
af pensionsretten for en af de berettigede ikke den eller de
øvrige berettigedes andel af ægtefællepensionen.
Er en frasepareret eller fraskilt ægtefælles
pensionsret tidsbegrænset efter § 2, indtræder
afdødes ægtefælle og eventuelt andre berettigede
dog ved ophøret af dette tidsrum i den fraseparerede eller
fraskilte ægtefælles pensionsandel.
Udtræden og overførsel
§ 9.
Udtræder den tidligere ægtefælle af sin
pensionsordning uden pension, og modtager den
pågældende en udtrædelsesgodtgørelse,
eller tilbagekøber den tidligere ægtefælle sin
pensionsordning, har den pågældendes fraseparerede
eller fraskilte ægtefælle ret til 1/3 af
godtgørelsen eller tilbagekøbsværdien. Det
gælder dog ikke, hvis den fraseparerede eller fraskilte
ægtefælle kun har været berettiget til
tidsbegrænset bidrag, jf. § 2, stk. 1.
Stk. 2. Er der flere berettigede efter stk.
1, fordeles beløbet mellem dem efter § 7, 1. pkt. Har
den tidligere ægtefælle en nuværende
ægtefælle, som er berettiget til
ægtefællepension fra den tidligere
ægtefælles pensionsordning, reduceres en fraskilt
ægtefælles ret efter stk. 1 i overensstemmelse med
§ 7.
Stk. 3. Hvis den tidligere
ægtefælle er berettiget til at få udbetalt en
eventuel supplerende engangsydelse, har den fraseparerede eller
fraskilte ægtefælle ikke ret til andel i denne
ydelse.
§ 10. En
frasepareret eller fraskilt ægtefælles ret til
ægtefællepension må ikke forringes
væsentligt som følge af, at den tidligere
ægtefælles pensionsordning overgår til en anden
pensionsordning. Dette gælder dog ikke, hvis den
fraseparerede eller fraskilte ægtefælle kun er
berettiget til tidsbegrænset bidrag, jf. § 2, stk.
1.
Stk. 2. En frasepareret eller fraskilt
ægtefælle kan ved henvendelse til pensionsinstitutterne
få oplysninger om pensionsordningens
ægtefælledækning.
Anmeldelse og udbetaling
§ 11.
Ægtefællerne eller en af dem skal anmelde bevarelse
eller afkald på ægtefællepension til
pensionsinstituttet.
Stk. 2. Indtil det pensionsinstitut, der
har pligt til at udbetale ægtefællepension, har
modtaget skriftlig underretning om en frasepareret eller fraskilt
ægtefælles ret til ægtefællepension, kan
ægtefællepensionen med frigørende virkning
udbetales til afdødes nuværende ægtefælle
og til eventuelt andre berettigede. Tilsvarende kan der med
frigørende virkning ske udbetaling af godtgørelse
eller tilbagekøbsværdi efter § 9 til en tidligere
ægtefælle og eventuelt andre berettigede.
Særligt om individuelle
overlevelsesrenter
§ 12. Er en
ægtefællepension sikret ved en individuel
overlevelsesrente, der er oprettet som led i den tidligere
ægtefælles ansættelsesforhold, udtages
overlevelsesrenten ved separation eller skilsmisse af dennes
fraseparerede eller fraskilte ægtefælle.
Stk. 2. Kan overlevelsesrentens værdi
overføres til den tidligere ægtefælles
egenpensionsordning, tilfalder overlevelsesrenten dog kun den
fraseparerede eller fraskilte ægtefælle, hvis
betingelserne i § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, er opfyldt.
Stk. 3. §§ 3 og 11 finder
tilsvarende anvendelse.
Ændringer i anden lovgivning
§ 13. I lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 147 af 9. marts 1999, som ændret
bl.a. ved § 3 i lov nr. 461 af 7. juni 2001, § 1 i lov
nr. 446 af 9. juni 2004, § 2 i lov nr. 525 af 24. juni 2005 og
senest ved § 29 i lov nr. 542 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændringer:
1. § 39,
stk. 1, nr. 2, 2. pkt., ophæves.
2. I § 42,
stk. 1, 1. pkt., ændres »54-56« til:
»55-56«.
3. § 42,
stk. 2, 2. pkt., ophæves.
4. §
54 ophæves.
Ikrafttrædelses- og
overgangsregler
§ 14. Loven
træder i kraft den 1. januar 2007.
Stk. 2. Loven finder anvendelse på
separationer og skilsmisser, der meddeles efter lovens
ikrafttræden.
§ 15. Lov nr.
102 af 14. marts 1941 om bevarelse af enkepensionsret ved
separation og skilsmisse ophæves, men finder fortsat
anvendelse for fraskilte hustruer, der har bevaret ret til
enkepension på grundlag af en skilsmisse meddelt før
lovens ikrafttræden.
Stk. 2. § 6, 2. pkt., finder
anvendelse for fraskilte hustruer, der på ny indgår
ægteskab efter lovens ikrafttræden.
§ 16. Hustruer,
der er fraseparerede ved lovens ikrafttræden, bevarer ret til
enkepension efter lov nr. 102 af 14. marts 1941 om bevarelse af
enkepensionsret ved separation og skilsmisse.
§ 17. Denne lov
medfører ingen ændring i den ret til bevarelse af
ægtefællepension, som nogen efter en pensionsordning
havde ved lovens ikrafttræden.
§ 18. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, men
kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft
for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige
færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | |
| 1.1. | Lovforslagets baggrund m.v. | |
| 1.2. | Oversigt over lovforslaget | |
2. | Gældende ret €"
enkepensionsloven | |
3. | Overvejelser | |
| 3.1. | Lovforslagets
anvendelsesområde | |
| | 3.1.1. | Ægtefællepensionsudvalgets
overvejelser | |
| | 3.1.2. | Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggenders overvejelser | |
| 3.2. | Betingelser for at bevare retten til
ægtefællepension | |
| | 3.2.1. | Ægtefællepensionsudvalgets
overvejelser | |
| | 3.2.2. | Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggenders overvejelser | |
| 3.3. | Skæringstidspunkt for bevarelse af
ægtefællepension | |
| | 3.3.1. | Ægtefællepensionsudvalgets
overvejelser | |
| | 3.3.2. | Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggenders overvejelser | |
| 3.4. | Sikring af retten til
ægtefællepension €" herunder om aftaler om afkald
herpå i forbindelse med separation og skilsmisse | |
| | 3.4.1. | Ægtefællepensionsudvalgets
overvejelser | |
| | 3.4.2. | Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggenders overvejelser | |
| 3.5. | Aftaler om afkald på
ægtefællepension til fordel for den tidligere
ægtefælles nye ægtefælle | |
| | 3.5.1. | Ægtefællepensionsudvalgets
overvejelser | |
| | 3.5.2. | Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggenders overvejelser | |
| 3.6. | Udtræden og
pensionsoverførsler | |
| | 3.6.1. | Ægtefællepensionsudvalgets
overvejelser | |
| | 3.6.2. | Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggenders overvejelser | |
| 3.7. | Ægtefællepension sikret ved
overlevelsesrente | |
| | 3.7.1. | Ægtefællepensionsudvalgets
overvejelser | |
| | 3.7.2. | Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggenders overvejelser | |
4. | Konsekvensændringer | |
| 4.1. | Stillingtagen til overlevelsesrente ved
separation og skilsmisse (ændring af
ægteskabsloven) | |
| 4.2. | Tjenestemandspensionsloven samt tekniske
og administrative forhold | |
5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser | |
6. | Forholdet til EU-retten | |
7. | Ligestillingsvurdering | |
8. | Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | |
1. Indledning
1.1. Lovforslagets baggrund
m.v.
Spørgsmålet om bevarelse af en ret
til en løbende livsbetinget pensionsydelse fra ens
ægtefælles død €"
ægtefællepension eller overlevelsesrente €" er en
del af det mere omfattende emne om pensionsrettigheders behandling
ved separation eller skilsmisse. Lovforslaget skal derfor ses i
sammenhæng med det af ministeren for familie- og
forbrugeranliggender samtidigt fremsatte forslag til lov om
ændring af lov om ægteskabets retsvirkninger og lov om
skifte af fællesbo m.v.
Ægtefællepension knytter sig typisk
til en hovedpensionsordning, der har form af en ret til en
livsvarig løbende ydelse fra pensionsalderens
indtræden. Den gældende lovregulering af sådanne
rettigheder findes i lov nr. 102 af 14. marts 1941 om bevarelse af
enkepensionsret ved separation og skilsmisse (enkepensionsloven).
Loven er senere ændret ved lov nr. 268 af 14. juni 1951, lov
nr. 261 af 4. juni 1969 og lov nr. 250 af 25. april 1990.
Loven omfatter enkepension efter mandlige
tjenestemænd og andre mænd, der som led i deres
ansættelsesforhold er omfattet af en kollektiv
pensionsordning eller har enkepension sikret ved
overlevelsesrente.
I de senere årtier er der sket en betydelig
udvikling og udbygning af pensionsformerne. Samtidig er
familiemønstret og pensionsbilledet yderligere ændret
som følge af kvinders stadigt stigende erhvervsfrekvens og
deraf følgende stigende pengeforsørgelse og
egenpensionering. Dette har sammen med stigningen i antallet af
separationer og skilsmisser ført til et øget behov
for at foretage fornyede overvejelser af spørgsmålet
om pensioners behandling på ægtefælleskifte.
Spørgsmålet om pensioners behandling
på ægtefælleskifte har derfor gennem årene
været genstand for en række udvalgsarbejder m.v.
Spørgsmålet om bevarelse af en ret til
ægtefællepension på ægtefælleskifte i
forbindelse med separation og skilsmisse er senest behandlet af et
sagkyndigt udvalg, der blev nedsat af industriministeren i 1989.
Udvalget skulle overveje, om der fortsat var behov for lovgivning
om bevarelse af enkepensionsret ved separation og skilsmisse.
Udvalget afgav i juni 1995 betænkning nr. 1293 af 1995 om
fraskiltes pensionsret. Betænkningen med tilhørende
reformforslag førte imidlertid ikke til en ændring af
lovgivningen.
Justitsministeren besluttede i 1998 at
nedsætte et udvalg, der skulle overveje behovet for en
særskilt lovmæssig regulering af pensioners og
forsikringsrettigheders behandling på skifte i anledning af
den ene ægtefælles død og i forbindelse med
separation og skilsmisse. Udvalget skulle komme med forslag til
udformningen af denne regulering.
Den 2. august 2004 blev familieretsområdet,
herunder Ægtefællepensionsudvalget, overført fra
Justitsministeriet til Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender.
I november 2005 afgav
Ægtefællepensionsudvalget betænkning nr.
1466/2005 om ægtefællers pensionsrettigheder.
Ved afgivelse af betænkningen bestod
udvalget af en formand (professor, dr. jur. Irene Nørgaard )
og femten andre medlemmer, som repræsentanter for
Landsorganisationen i Danmark, Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggender, Den Danske Dommerforening,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Finansministeriet, Foreningen af
Statsamtsjurister og Foreningen af Statsamtmænd, Forsikring
og Pension, Akademikernes Centralorganisation, Advokatrådet,
Finansrådet, Socialministeriet (Ligestillingsafdelingen),
Dansk Arbejdsgiverforening, Kommunernes Landsforening,
Amtsrådsforeningen og København og Frederiksberg
Kommuner, Økonomi- og Erhvervsministeriet og
Justitsministeriet.
Betænkningen indeholder to lovudkast:
Udkast til lov om bevarelse af ret til ægtefællepension
ved separation og skilsmisse (revision og modernisering af lov om
enkepension) og udkast til lov om ændring af lov om
ægteskabets retsvirkninger og lov om skifte af fællesbo
m.v. (regler om behandlingen af pensionsrettigheder på skifte
af fællesbo). I begge tilfælde er der afgivet
dissens.
Lovforslaget bygger på betænkningen
og de høringssvar over betænkningen, som Ministeriet
for Familie- og Forbrugeranliggender har modtaget, jf. herved
nedenfor afsnit 8.
Der er endvidere på baggrund af udvalgets
betænkning samtidig fremsat forslag til lov om ændring
af lov om ægteskabets retsvirkninger og lov om skifte af
fællesbo m.v.
1.2. Oversigt over
lovforslaget
Lovforslaget er en modernisering og en
begrænset revision af den gældende enkepensionslov.
Lovforslaget indebærer først og
fremmest, at lovgivningen om ægtefællepension
gøres kønsneutral. Herudover foreslås ikke
ændringer af enkepensionslovens anvendelsesområde
bortset fra en præcisering af, at ordninger, der har
været led i et ansættelsesforhold, og som er opretholdt
uden nogen forbindelse med et ansættelsesforhold, utvivlsomt
er omfattet af loven, hvis de er i kraft ved separationen eller
skilsmissen. Herudover foretages i lovforslaget enkelte
præciseringer.
Gældende ret er beskrevet nedenfor i afsnit
2.
Betingelser for at bevare
retten til ægtefællepension
Lovforslagets betingelser for at bevare retten
til ægtefællepension efter en tidligere
ægtefælle er i vidt omfang i overensstemmelse med
gældende ret efter enkepensionslovens bestemmelser.
Betingelserne for at bevare retten til
ægtefællepension er efter forslaget, at der skal
foreligge en pligt til at betale ægtefællebidrag, at
ægteskabet skal have bestået i mindst 5 år, og at
den tidligere ægtefælle har en pensionsordning, der er
led i eller oprettet som led i et ansættelsesforhold, og som
indeholder en kollektivt beregnet
ægtefællepensionsordning.
Er der tale om en tidsbegrænset
bidragspligt, bevares retten til ægtefællepension kun i
samme periode.
Hvis størrelsen af
ægtefællebidraget beror på en aftale mellem de
tidligere ægtefæller, foreslås det, at retten til
ægtefællepension kun bevares, hvis det aftalte bidrag
mindst svarer til det på tidspunktet for aftalens
indgåelse gældende normalbidrag, jf. § 14 i lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. 909 af 3.
september 2004 med senere ændringer.
Hvis selve bidragspligten beror på en
aftale om gensidig bidragspligt, foreslås det, at dette kun
medfører ret til bevarelse af ægtefællepension,
hvis der har været fastsat bidrag af statsamtet, og hvis der
ydes bidrag på dødsfaldstidspunktet.
Der henvises til afsnit 3.2. samt lovforslagets
§§ 1 og 2 og bemærkningerne hertil.
Skæringstidspunkt for
bevarelse af ægtefællepension
Efter lovforslaget rykkes
skæringstidspunktet for stillingtagen til
ægtefællepensionens bevarelse fra skilsmissetidspunktet
til separationstidspunktet, idet stort set alle retsvirkninger af
et ægteskab i øvrigt ophører ved separationen.
Der henvises til § 1 i lovforslaget samt bemærkningerne
i afsnit 3.3.
Som en præcisering af § 2, stk. 1, 3.
pkt., i enkepensionsloven er det foreslået, at retten til
ægtefællepension ikke berøres af, at der efter
separationen eller skilsmissen ved dom på grund af
efterfølgende ændrede omstændigheder eller ved
aftale sker ændring af en aftale eller en afgørelse om
bidragspligten eller om bidragets størrelse. Som en
konsekvens af det fremrykkede skæringstidspunkt er det
endvidere foreslået, at en eventuel ny beslutning eller
aftale om bidragspligt eller om ægtefællepensionsret i
forbindelse med skilsmisse er afgørende for
ægtefællepensionsrettens bevarelse. En sådan ny
beslutning eller aftale skal anmeldes til pensionsinstituttet.
Der henvises til lovforslagets §§ 4 og
11, bemærkningerne hertil samt bemærkningerne i afsnit
3.4.
Bortfald af retten til
ægtefællepension €" indgåelse af nyt
ægteskab
Efter forslaget bortfalder en fraskilt
ægtefælles ret til ægtefællepension
definitivt, hvis den pågældende indgår nyt
ægteskab. Dette svarer til enkepensionslovens § 2, stk.
4. Som noget nyt foreslås det dog, at en fraskilt
ægtefælle bevarer sin ret til
ægtefællepension, hvis det nye ægteskab
indgås med den pågældendes tidligere
ægtefælle (gengifter sig), og den fraskilte
ægtefælle stadig er berettiget til
ægtefællepension fra vedkommende.
Der henvises til lovforslagets § 6 samt
bemærkningerne hertil.
Egenpensionsberettigedes
indgåelse af nyt ægteskab samt egenpensionsberettigedes
død
Har den tidligere ægtefælle
indgået nyt ægteskab, og er der således flere
berettigede til ægtefællepensionen, skal pensionen
efter forslaget deles mellem de berettigede efter det antal
år, de hver især har været gift med den
pågældende. Efter enkepensionslovens § 2, stk. 3,
skal der i dag ske ligedeling mellem flere berettigede. Efter
forslaget skal den tidligere ægtefælles nuværende
ægtefælles andel dog mindst udgøre 1/3 af
pensionen.
Der henvises til lovforslagets § 7 samt
bemærkningerne hertil.
Der er endvidere foreslået en bestemmelse,
hvorefter det efter den tidligere ægtefælles død
som udgangspunkt ikke påvirker den eller de øvrige
berettigedes andel af ægtefællepensionen, at en af de
berettigedes pensionsret bortfalder.
Der henvises til lovforslagets § 8 samt
bemærkningerne hertil.
Aftaler om afkald på
retten til at bevare ægtefællepension
Ægtefæller kan ved separation eller
skilsmisse indgå aftale om, at retten til
ægtefællepension ikke bevares. En sådan aftale
skal anmeldes over for pensionsinstituttet.
En fraskilt ægtefælle kan ligeledes
på et senere tidspunkt give afkald på sin én
gang erhvervede ret til ægtefællepension til fordel for
sin tidligere ægtefælles nuværende
ægtefælle. Der er her tale om en præcisering af
den gældende retstilstand. For at imødegå
eventuelt misbrug er det som noget nyt foreslået, at et
sådant afkald af pensionsinstituttet kan gøres
betinget af fremlæggelse af helbredsoplysninger.
Der henvises til lovforslagets §§ 3 og
5 samt bemærkningerne i afsnit 3.4. og 3.5.
Udtræden og
pensionsoverførsler
Lovforslaget indebærer, at en
ægtefælle fortsat sikres ret til en andel af en
tidligere ægtefælles godtgørelse eller
tilbagekøbsværdi i tilfælde, hvor vedkommende
ægtefælle udtræder af sin pensionsordning uden
pension, og der udbetales den pågældende en
udtrædelsesgodtgørelse, eller i tilfælde hvor
den pågældende tilbagekøber sin pensionsordning.
Det foreslås, at ægtefællen har ret til 1/3 af
godtgørelsen eller tilbagekøbsværdien €"
dette dog kun, hvis ægtefællen har ret til
tidsubegrænset bidrag.
Forslaget indebærer også en
regulering af tilfælde, hvor den egenpensionsberettigede
ægtefælle overgår til en anden pensionsordning.
Her foreslås det, at den anden ægtefælle må
tåle mindre væsentlige ændringer i sin
dækning som følge heraf.
Der henvises til lovforslagets §§ 9 og
10 samt bemærkningerne i afsnit 3.6.
Ægtefællepension
sikret ved overlevelsesrente
Efter forslaget kan en overlevelsesrente, som er
oprettet som led i den tidligere ægtefælles
ansættelsesforhold, og som sikrer dennes
ægtefælle en pensionsret, udtages af den tidligere
ægtefælles fraseparerede eller fraskilte
ægtefælle (overgår til vedkommendes fri
rådighed). Hvis overlevelsesrentens værdi imidlertid
ifølge de forsikringstekniske regler kan udtages af
ejerægtefællen og overføres til vedkommendes
egenpension, tilfalder overlevelsesrenten kun den fraseparerede
eller fraskilte ægtefælle, hvis lovforslagets
betingelser om bidragspligt og ægteskabets varighed er
opfyldt.
Ægtefæller kan efter forslaget
indgå aftale om, at retten til overlevelsesrente ikke skal
bevares.
Den foreslåede ændring
indebærer også, at stillingtagen til overlevelsesrente
ikke længere er et vilkår for at blive separeret eller
skilt. Det foreslås imidlertid, at det udtrykkeligt af
lovteksten fremgår, at en eller begge ægtefæller
skal anmelde kravet €" eller et afkald herpå €" til
pensionsinstituttet. Dette indebærer
konsekvensændringer af ægteskabsloven, jf. afsnit
4.
Der henvises til lovforslagets § 12 samt
bemærkningerne i afsnit 3.7.
Lovforslagets hovedpunkter gennemgås
nærmere nedenfor i afsnit 3.
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2007.
2. Gældende ret -
enkepensionsloven
Enkepensionsloven omfatter enkepension efter
mandlige tjenestemænd og andre mænd, der som led i
deres tjenesteforhold er omfattet af en kollektiv pensionsordning
eller har enkepension sikret ved overlevelsesrenter, jf. lovens
§ 1. Enkepensionsloven gælder således kun for
hustruen, og manden har ikke ret til enkemandspension efter loven.
Lovens hovedindhold vedrører kollektive pensionsordninger,
dvs. pensionsordninger, hvis bidrag er uafhængige af, om
manden er gift eller ugift. Tjenestemandspension er endvidere
omfattet af lovens pensionsbegreb. For pensionskasse- og
forsikringsordninger afhænger det af vedtægter m.v., om
de indeholder enkepension.
Efter lovens § 1, stk. 2, bliver retten til
enkepension ikke berørt af, at ægtefællerne er
blevet separeret €" dvs. at retten til enkepension bevares i
separationsperioden.
Retten til enkepension efter skilsmisse bevares
kun, hvis ægteskabet har varet mindst 5 år (herunder
medregnes en eventuel separationsperiode), og der efter skilsmissen
påhviler manden en pligt til at betale underholdsbidrag til
den tidligere hustru. Er der tale om en tidsbegrænset
bidragsperiode, bevarer den tidligere hustru kun retten til
enkepension i bidragsperioden. Det er ikke en betingelse for at
bevare retten til enkepension, at der konkret er fastsat eller
aftalt et ægtefællebidrag. Det er tilstrækkeligt,
at der er bidragspligt.
Er der mellem de tidligere ægtefæller
indgået aftale om pligten til at betale underholdsbidrag og
aftale om størrelsen af dette bidrag, skal der være
tale om en reel bidragspligt. Det henhører under domstolenes
afgørelse, om dette krav er opfyldt. Højesteret har i
2 nyere afgørelser (UfR 1988.127H og UfR 2001.10H) antaget,
at aftaler om beskedne bidrag ikke medførte ret til
ægtefællepension, da aftalerne ikke var udtryk for en
reel bidragspligt. Der stilles i dag krav om, at et aftalt bidrag
mindst udgør 800 kr. månedligt for at foretage
notering af enkepensionsret.
For at sikre retten til enkepension m.v. skal den
fraskilte hustru kontakte pensionsinstituttet og få
registreret retten hertil. Dette følger indirekte af lovens
§ 2, stk. 8. Retten til enkepension vil normalt kunne
dokumenteres ved en kopi af skilsmissebevillingen eller
€"dommen, hvoraf vilkåret om bidragspligt fremgår.
Er der ikke sket en sådan anmeldelse, kan pensionsinstituttet
med frigørende virkning udbetale hele pensionen til
afdødes eventuelle enke, ligesom det med frigørende
virkning kan udbetale en eventuel godtgørelse eller
tilbagekøbsværdi til manden, hvis han udtræder
af pensionsordningen eller tilbagekøber denne, jf. herved
lovens § 2, stk. 7.
Hustruen kan give afkald på enkepension
efter skilsmisse. I så fald udbetales der ingen enkepension
efter manden til hende. Er han blevet gift igen, har den nye hustru
ret til hele pensionen. En aftale om afkald skal fremgå af
bevillingen eller dommen. Det fremgår derimod ikke
udtrykkeligt af bevillingen eller dommen, at hustruen har bevaret
retten til enkepension, idet en sådan ret, jf. ovenfor,
normalt vil blive dokumenteret gennem vilkår om bidragspligt.
Er der intet anført, bevares ret til enkepension, hvis
betingelserne om bidragspligt og 5 års ægteskab er
opfyldt.
Det afgørende for ret til bevarelse af
enkepension er forholdene på tidspunktet for skilsmissen.
Senere ændringer af bidragspligtens længde eller
bidragets størrelse efter §§ 52 og 53 i lov om
ægteskabets indgåelse og opløsning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 147 af 9. marts 1999 med senere
ændringer (ægteskabsloven), har ikke indflydelse
på den fraskilte enkes ret til pension. Er der derimod tale
om en tilsidesættelse eller ændring af bidragsaftalen
på grund af oprindelige forhold €" dvs. forhold, der
forelå ved aftalens indgåelse, kan dette få
betydning for bevarelsen af enkepensionsretten.
Af enkepensionslovens § 2, stk. 4,
følger det, at retten til enkepension bortfalder, hvis den
fraskilte hustru indgår nyt ægteskab, og at retten til
enkepension ikke indtræder på ny, hvis det nye
ægteskab ophører.
Efterlader den afdøde
egenpensionsberettigede ægtefælle sig flere berettigede
til enkepension €" f.eks. en fraskilt hustru og en enke
€" skal der efter lovens § 2, stk. 3 og stk. 6, ske
deling mellem disse. Samlet set skal der ikke udredes et
højere beløb, fordi der er flere berettigede. I
stedet foretages en deling efter det antal påbegyndte
år, de enkelte berettigede har været gift med den
afdøde, dog således, at den enkeltes andel mindst
udgør en tredjedel af pensionen. Er der flere berettigede
end to, skal der ske ligedeling af pensionen mellem alle
berettigede.
Som enkepensionsloven er formuleret €"
hvorefter den fraskilte hustrus ret til enkepension efter en
kollektiv pensionsordning er knyttet til vilkåret om
bidragspligt, jf. enkepensionslovens § 1, stk. 4, og § 2
€" anses retten til enkepension i disse tilfælde ikke
for et vilkår, der skal tages stilling til ved skilsmissen.
Det er heller ikke et vilkår for skilsmissen, at der tages
stilling til, om hustruen giver afkald på retten til eventuel
enkepension efter lovens § 2, stk. 1, 2. pkt. Selv om der ikke
er taget stilling til dette, kan der gives bevilling til
skilsmisse.
Enkepensionsloven regulerer også
tilfælde, hvor enkepension er sikret i form af
overlevelsesrente, jf. herved lovens § 1, stk. 3. En
sådan ordning er i modsætning til de kollektive
pensionsordninger individuel og derfor knyttet til den specifikke
hustru. Ved sådanne ordninger skal der ved skilsmisse tages
stilling til, om overlevelsesrenten skal overgå til den
fraskilte ægtefælles fri rådighed. Bestemmelserne
i ægteskabslovens § 42, stk. 2, jf. § 54
sammenholdt med enkepensionslovens § 1, stk. 3,
indebærer, at der ved skilsmisse som et vilkår skal
tages stilling til, om hustruens eventuelle ret til enkepension
sikret ved overlevelsesrente skal overgå til hustruens frie
rådighed.
Hvis overlevelsesrenten overgår til den
fraskilte hustrus fri rådighed, indebærer dette, at en
del af mandens forsikring bliver udskilt til hustruen. Hustruens
ret er dog fortsat betinget af, at manden afgår ved
døden før hende. Der er ikke som ved enkepension
sikret ved en kollektiv pensionsordning fastsat nærmere
betingelser for hustruens ret til overlevelsesrente. Der er f.eks.
ikke fastsat krav om, at ægteskabet skal have bestået i
5 år, og at manden skal være pålagt
bidragspligt.
3. Overvejelser
Det fremgår af betænkningen, at
Ægtefællepensionsudvalget ved sine overvejelser har
taget udgangspunkt i de overvejelser og forslag, som er behandlet i
Pensionsoverførselsudvalgets betænkning om fraskiltes
pensionsret (nr. 1293/1995), samt i de høringssvar som
efterfølgende indkom til denne betænkning.
Udvalget har været delt i et flertal
på tretten og et mindretal på tre medlemmer, idet
mindretallet ikke har fundet, at der er behov for en fortsat
lovregulering af fraskiltes adgang til ægtefællepension
i arbejdsmarkedspensionsordninger. Mindretallet har fundet, at en
sådan lovgivning alene vil omfatte arbejdsmarkedspensioner,
om hvis ydelsessammensætning der ikke i øvrigt er
lovgivet. Om den nærmere baggrund for mindretallets holdning
henvises til betænkningens kapitel 13, side 214.
3.1. Lovforslagets
anvendelsesområde
3.1.1.
Ægtefællepensionsudvalgets overvejelser
Flertallet i udvalget har fundet, at der fortsat
er behov for en samlet lovregulering af spørgsmålet om
bevarelse af en ægtefællepension efter separation og
skilsmisse men har fundet, at kun påkrævede
ændringer af enkepensionsloven bør gennemføres.
Flertallet har peget på, at der i de senere år har
været en tendens mod begrænsning af
ægtefælledækning til fordel for egenpensionering,
og at ægtefæller i stigende omfang begge er på
arbejdsmarkedet og derfor normalt vil have eller få en
pensionsordning. Hertil kommer, at bidragspligt i stadigt stigende
omfang ikke pålægges.
Overordnet har flertallet foreslået, at
loven gøres kønsneutral, men har herudover ikke
foreslået egentlige ændringer af lovens område.
Dog er det anbefalet, at det præciseres, at ordninger, der
har været led i et ansættelsesforhold, og som er
opretholdt uden nogen forbindelse med et ansættelsesforhold
også er omfattet af loven, hvis de er i kraft ved
separationen eller skilsmissen.
Om flertallets overvejelser henvises til
betænkningens kapitel 13, side 213-214.
3.1.2. Ministeriet for Familie-
og Forbrugeranliggenders overvejelser
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
er enig med Ægtefællepensionsudvalgets flertal i, at
der fortsat er behov for en samlet lovregulering af
spørgsmålet om bevarelse af retten til
ægtefællepension efter separation og skilsmisse. En
fraskilt ægtefælles behov for forsørgelse er
stadig et hensyn, der kan begrunde bevarelse af
pensionsdækning efter separation og skilsmisse, ikke mindst,
hvis den fraskilte ægtefælle under ægteskabet har
indrettet sig på at være pensionsmæssigt
dækket af den anden ægtefælles
pensionsordning.
Ministeriet er enig med
Ægtefællepensionsudvalget i omfanget af behovet for
ændringer, navnlig fordi behovet for en særskilt
lovregulering efter en årrække €" i takt med
udbygningen af de enkelte pensionsordninger €" ikke
længere vil være til stede.
Ministeriet kan tilslutte sig, at loven
både omfatter mænd og kvinder og dermed gøres
kønsneutral. Loven vil herefter også omfatte
registrerede partnere, jf. § 3 i lov nr. 372 af 7. juni 1989
om registreret partnerskab. Se nærmere under afsnit 6 om
ministeriets ligestillingsvurdering og afsnit 7 om forholdet til
EU-retten.
Endelig kan ministeriet tilslutte sig, at der
foretages den foreslåede præcisering vedrørende
ordninger, som ikke længere er led i et
ansættelsesforhold. Der henvises til lovforslagets § 1,
stk. 1, nr. 3, litra a, samt bemærkningerne hertil.
3.2. Betingelser for at bevare
retten til ægtefællepension
3.2.1.
Ægtefællepensionsudvalgets overvejelser
Flertallet har foreslået at opretholde den
nugældende betingelse om bidragspligt som en betingelse for,
at en ægtefælle kan bevare retten til
ægtefællepension efter en skilsmisse.
Da erfaringerne med enkepensionsloven har vist,
at det i praksis er vanskeligt at udskille de aftaler, der ikke
indebærer en reel bidragspligt og dermed ikke opfylder lovens
betingelser om ret til ægtefællebidrag, har flertallet
foreslået, at et aftalt bidrags størrelse som minimum
skal udgøre et beløb svarende til normalbidraget for
børn, jf. § 14 i lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag.
Hvis selve bidragspligten beror på en
aftale om gensidig bidragspligt (at der efter en separation eller
en skilsmisse skal påhvile ægtefællerne gensidig
bidragspligt over for hinanden), forslås det fra flertallets
side, at sådanne aftaler kun kan medføre ret til
bevarelse af ægtefællepension, hvis der har været
fastsat bidrag af statsamtet, og hvis der ydes bidrag på
dødsfaldstidspunktet. Baggrunden herfor er, at sådanne
aftaler indgås i et ikke helt underordnet omfang, og at der
derfor bør tages stilling til, hvilke retsvirkninger
aftalerne har for ægtefællepensionens bevarelse.
Flertallet har endvidere fundet, at et
ægteskab bør have haft en vis varighed, før der
kan opnås ret til ægtefællepension ved separation
og skilsmisse, men har dog ikke fundet anledning til at ændre
varigheden på 5 år af den eksisterende bestemmelse i
enkepensionsloven. Flertallet har her anført, at denne
tidsgrænse kendes fra andre ægteskabsretlige regler, og
at åremålet har mindre betydning i forhold til
betingelsen om bidragspligt.
Om flertallets overvejelser henvises til
betænkningens kapitel 13, side 214-217.
3.2.2. Ministeriet for Familie-
og Forbrugeranliggenders overvejelser
Ministeriet kan af de grunde, som udvalgets
flertal har fremført, tilslutte sig forslagene om
bidragspligt og varigheden af ægteskabet som betingelser for
at bevare retten til ægtefællepension efter separation
og skilsmisse.
Efter ministeriets opfattelse vil der være
et betydeligt sammenfald mellem de synspunkter, der fører
til at pålægge en ægtefælle bidragspligt
over for sin tidligere ægtefælle og de nævnte
hensyn bag pensionsdækning til fraskilte. Derfor bør
betingelsen om bidragspligt fortsat opretholdes, således at
ægtefællepension er en funktion af en reel bidragspligt
(ægtefællens fortsatte behov for forsørgelse)
€" og ikke omvendt.
Ministeriet finder det imidlertid
hensigtsmæssigt, at der i lovgivningen er taget stilling til
aftaler om bidrag, der ikke indikerer et
forsørgelsesformål og derfor må formodes at
være indgået med det formål at sikre den anden
ægtefælles ret til ægtefælledækning
ifølge pensionsordningen. Foreningen for Statsamtmænd
har i deres høringssvar over betænkningen
anført, at der herved efter foreningens opfattelse fjernes
en retsusikkerhed, og der dæmmes op for forsøgene
på at omgå enkepensionsloven, som specielt involverer
statsamterne i forbindelse med separation og skilsmisse ved
bevilling.
Om ægteskabets varighed som betingelse for
bevarelse af en ret til ægtefællepension skal
ministeriet bemærke, at der i dag stilles store krav til
ægteskabets varighed, før der idømmes pligt til
at betale ægtefællebidrag. På denne baggrund
finder ministeriet ikke, at der er grundlag for at skærpe
dette krav.
Der henvises til lovforslagets § 1, stk. 1,
litra a og b, og stk. 2 og 3, samt bemærkningerne hertil.
3.3. Skæringstidspunkt
for bevarelse af ægtefællepension
3.3.1.
Ægtefællepensionsudvalgets overvejelser
Flertallet i udvalget har ved sine overvejelser
lagt vægt på, at stort set alle retsvirkninger af et
ægteskab ophører ved separationen. Flertallet har
således henvist til, at formuefællesskabet, arveretten
mellem ægtefællerne og den gensidige
forsørgelsespligt ophører ved separationen, og at der
ved separationen skal tages stilling til spørgsmålet
om kompensation, og om der skal være bidragspligt. Udvalget
har særlig fremhævet, at både
bidragsspørgsmålet og spørgsmålet om
eventuel "rimelighedskompensation" efter udvalgets udkast til
ændring af retsvirkningsloven (§ 16 e i udvalgets
lovudkast om pensioners behandling ved separation og skilsmisse)
har sammenhæng med spørgsmålet om
ægtefællepensionsret.
Flertallet har på denne baggrund
foreslået, at skæringstidspunktet for retten til
bevarelse af ægtefællepension fastsættes til
separationstidspunktet, medmindre ægtefællerne bliver
skilt uden forudgående separation.
Flertallet har dog været opmærksomt
på, at der er visse pensionsinstitutter, der i deres
aftalegrundlag med de pensionsberettigede har bestemmelser om, at
ret til ægtefællepension bevares i separationstiden,
eller at separationen ikke berører
ægtefællepensionsretten, og at sådanne aftaler
ikke uden videre kan ændres. Flertallet har derfor
foreslået, at reglerne udformes således, at
pensionsinstitutterne kan bibeholde disse bestemmelser.
Om flertallets overvejelser henvises til
betænkningens kapitel 13, side 217.
3.3.2. Ministeriet for Familie-
og Forbrugeranliggenders overvejelser
Ministeriet kan tilslutte sig flertallets
betragtninger og forslag.
Der henvises til lovforslagets § 1 samt
bemærkningerne hertil.
3.4. Sikring af retten til
ægtefællepension €" herunder om aftaler om afkald
herpå i forbindelse med separation og skilsmisse
3.4.1.
Ægtefællepensionsudvalgets overvejelser
Flertallet i udvalget har foreslået, at den
gældende bestemmelse i enkepensionslovens § 2, stk. 8,
videreføres i den nye lov. Bestemmelsen regulerer
pensionsinstituttets udbetaling af ægtefællepension
eller en godtgørelse eller tilbagekøbsværdi.
Pensionsinstituttet kan således med frigørende
virkning udbetale ægtefællepensionen til afdødes
ægtefælle og eventuelt andre berettigede, indtil
instituttet har modtaget skriftlig underretning om, at en
frasepareret eller fraskilt ægtefælle har ret til
ægtefællepension. Udvalgets flertal har også
bemærket, at ægtefæller skal sørge for at
sikre retten til en ægtefællepension efter separation
og skilsmisse ved at anmelde dette til pensionsinstituttet.
Udvalgets betænkning indeholder endvidere
forslag om ægtefællers aftaler om afkald på
ægtefællepension i forbindelse med separation og
skilsmisse. Det er af flertallet foreslået, at sådanne
aftaler om afkald skal fremgå af bevillingen eller dommen.
Dette er i overensstemmelse med enkepensionslovens bestemmelser
herom, men som noget nyt foreslås det af udvalget, at denne
notering i bevilling eller dom skal være en
gyldighedsbetingelse. Det samme gør sig efter flertallets
forslag gældende i tilfælde, hvor der på
tidspunktet for skilsmissen træffes en anden beslutning om
ægtefællepension end ved separationen. Denne
bestemmelse er som anført af flertallet en konsekvens af, at
skæringstidspunktet efter forslaget fremrykkes til
separationstidspunktet.
3.4.2. Ministeriet for Familie-
og Forbrugeranliggenders overvejelser
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
kan tilslutte sig det af flertallet foreslåede
vedrørende videreførelse af bestemmelsen om
pensionsinstitutternes ret til med frigørende virkning at
udbetale ægtefællepension.
Efter ministeriets opfattelse er det centralt for
spørgsmålet om ægtefællepensionens
bevarelse, at dette sikres over for den relevante myndighed, der
skal udrede pensionen.
Anmeldelse af kravet på
ægtefællepension til pensionsinstituttet er den eneste
reelle betingelse for, at dette er sikret. En sådan
anmeldelse vil kunne ske ved fremvisning af dom eller bevilling,
hvoraf det fremgår, om der er bidragspligt, og dermed om
betingelserne for ægtefællepensionens bevarelse er
opfyldt. Det er endvidere ministeriets opfattelse, at lovens
bestemmelser om, at aftaler om afkald på enkepension skal
fremgå af bevillingen eller dommen, alene er en
ordensforskrift uden nogen materiel betydning for fraskilte
hustruers enkepensionsretlige stilling. En aftale mellem
ægtefæller om afkald på
ægtefællepension vil således også kunne
dokumenteres på anden måde end ved fremvisning af
dommen eller bevillingen. Ministeriet skal også pege
på, at retten til ægtefællepension bevares, hvis
der ikke er anført noget herom i bevilling eller dom, og
hvis lovens almindelige betingelser for bevarelse af
ægtefællepension er opfyldt. På denne baggrund
kan ministeriet ikke tilslutte sig udvalgets forslag om en
skærpelse af kravene til aftaler om afkald på
ægtefællepension, således at det bliver en
gyldighedsbetingelse, at aftalen optages i dommen eller
bevillingen. Ministeriet opfatter dette som en ubegrundet
opstramning af praksis, som der ikke er behov for. Hertil kommer,
at afkald på retten til ægtefællepension ofte vil
være led i en mere omfattende bodelingsordning mellem
ægtefællerne og således fremgå af
bodelingsoverenskomsten.
På den baggrund foreslår ministeriet,
at den gældende ordning med pligtmæssig notering i
bevillingen eller dommen ophæves. Ønsker
ægtefællerne, at et afkald på
ægtefællepension noteres i dommen eller bevillingen, er
der ikke noget til hinder herfor. Det foreslås endvidere, at
det i selve loven samtidig præciseres, at
ægtefæller for at sikre retten til
ægtefællepension skal kontakte pensionsinstituttet og
få registreret retten.
Der henvises til lovforslagets §§ 3, 4
og 11 samt bemærkningerne hertil.
3.5. Aftaler om afkald på
ægtefællepension til fordel for den tidligere
ægtefælles nye ægtefælle
3.5.1.
Ægtefællepensionsudvalgets overvejelser
Det fremgår af betænkningen, at
flertallet ved sine overvejelser har taget udgangspunkt i, at det
kan være hensigtsmæssigt for en fraskilt
ægtefælle, at der er mulighed for €" efter
separationen eller skilsmissen men inden den tidligere
ægtefælles død €" at give afkald på
sin pensionsret til fordel for den tidligere ægtefælles
nuværende ægtefælle, der f.eks. kan have
mindreårige børn at forsørge.
På denne baggrund har flertallet
foreslået, at den gældende retstilstand
præciseres, og at der således indføres en
lovreguleret adgang til, at en fraskilt ægtefælle med
virkning for pensionsinstituttet kan give afkald på sin
én gang erhvervede ret til ægtefællepension til
fordel for sin tidligere ægtefælles nuværende
ægtefælle.
Det fremgår endvidere, at flertallet har
overvejet, om der derved gives parterne mulighed for at "handle"
med en én gang erhvervet ret €" f.eks. i
tilfælde, hvor den pensionsberettigede ægtefælle
lider af en alvorlig sygdom eller er meget gammel. Flertallet har
imidlertid været af den opfattelse, at der næppe finder
et sådant misbrug sted, men har for at imødegå
et eventuelt sådant misbrug foreslået, at et afkald kan
gøres betinget af, at der fremlægges tilfredsstillende
helbredsoplysninger.
Om flertallets overvejelser henvises til
betænkningens kapitel 13, side 218-219.
3.5.2. Ministeriet for Familie-
og Forbrugeranliggenders overvejelser
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
kan tilslutte sig flertallets betragtninger og forslag.
Der henvises til lovforslagets § 5 samt
bemærkningerne hertil.
3.6. Udtræden og
pensionsoverførsler
3.6.1.
Ægtefællepensionsudvalgets overvejelser
Udvalgets flertal har ved sine overvejelser taget
udgangspunkt i, at det er rimeligt, at den fraskilte
pensionsberettigede ægtefælle sikres en ret til en
andel af den tidligere ægtefælles godtgørelse
eller tilbagekøbsværdi i tilfælde, hvor
vedkommende ægtefælle udtræder af sin
pensionsordning uden pension, og der udbetales den
pågældende en udtrædelsesgodtgørelse,
eller i tilfælde, hvor den pågældende
tilbagekøber sin pensionsordning. Baggrunden herfor er, at
den pensionsberettigede ægtefælle i modsat fald mister
en mulig pensionsret.
Flertallet har herefter overvejet, om
enkepensionsloven sætter for snævre grænser for
dette, idet kun fraskilte ægtefæller, der er berettiget
til tidsubegrænset bidrag, kan gøre et sådant
krav gældende, jf. enkepensionslovens § 2, stk. 7.
Flertallet har dog fundet, at dette fortsat bør være
en betingelse, idet tidsbegrænset bidragspligt meget
sjældent giver anledning til udbetaling af
ægtefællepension.
Endelig har flertallet foreslået, at
størrelsen af den andel, som den fraskilte
ægtefælle i givet fald har krav på, opretholdes
€" dette vil sige, at den pågældende har krav
på en tredjedel af godtgørelsen eller
tilbagekøbsværdien.
Flertallet har endvidere overvejet, om der i en
ny ægtefællepensionslov bør ske en regulering af
de tilfælde, hvor den egenpensionsberettigede
ægtefælle overgår til en anden pensionsordning.
Flertallet har her været af den opfattelse, at det er
uhensigtsmæssigt, at problemet ikke er omhandlet i
lovgivningen, idet en fastlæggelse af retsvirkningerne af en
overgang til en anden pensionsordning er af særdeles praktisk
relevans og må antages at få stadig stigende
betydning.
Flertallet har konkret i betænkningen
foreslået, at en frasepareret eller fraskilt
ægtefælle må tåle mindre væsentlige
ændringer i sin dækning som følge af den
egenpensionsberettigedes overførsel af sin pensionsordning
som led i et nyt ansættelsesforhold. Samtidig er det fra
flertallets side foreslået, at der indføres en
lovhjemlet oplysningspligt for pensionsinstitutterne, således
at den pensionsberettigede ægtefælle får en reel
mulighed for at varetage sin retsstilling og vurdere, om der er
sket en væsentlig ændring af
ægtefælledækningen, hvis den tidligere
ægtefælle ikke ønsker at medvirke til oplysning
af forholdene.
Om flertallets overvejelser henvises til
betænkningens kapitel 13, side 219-221.
3.6.2. Ministeriet for Familie-
og Forbrugeranliggenders overvejelser
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
kan tilslutte sig flertallets betragtninger og forslag.
I høringssvarene over betænkningen
har Advokatrådet og Danske Familieadvokater peget på,
at der bør gælde den samme beskyttelse for en
ægtefælle med ret til tidsbegrænset bidrag som en
ægtefælle med ret til tidsbegrænset bidrag.
Ministeriet er ikke enig heri, idet det er ministeriets erfaring,
at tidsbegrænset bidragspligt meget sjældent giver
anledning til udbetaling af ægtefællepension. Efter
ministeriets opfattelse bør der således €" som
foreslået af flertallet €" fortsat stilles krav om
tidsubegrænset bidragspligt, før en
ægtefælle, i tilfælde af den anden
ægtefælles udtræden eller tilbagekøb af
sin pensionsordning, kan gøre et krav gældende.
Ministeriet skal endvidere bemærke, at Datatilsynet ikke har
haft bemærkninger til forslaget om en lovhjemlet
oplysningspligt.
Der henvises til lovforslagets §§ 9 og
10 samt bemærkningerne hertil.
3.7.
Ægtefællepension sikret ved overlevelsesrente
3.7.1.
Ægtefællepensionsudvalgets overvejelser
Som nævnt i afsnit 2 regulerer
enkepensionsloven også tilfælde, hvor enkepension er
sikret i form af overlevelsesrente, jf. herved lovens § 1,
stk. 3. Hvis der er uenighed mellem ægtefællerne om
overlevelsesrenten, afgøres det ved dom, om
ægtefællen skal bevare retten til overlevelsesrente
ved, at denne overgår til vedkommendes fri rådighed.
Der er ikke som ved enkepension fastsat nærmere betingelser i
loven for hustruens ret til overlevelsesrente.
Flertallet i udvalget har i den forbindelse
overvejet, om det af loven skal fremgå, under hvilke
betingelser en sådan overlevelsesrente skal overgå til
den fraskilte eller fraseparerede ægtefælles fri
rådighed.
Flertallets overvejelser har ført til et
forslag om, at det i en ny ægtefællepensionslov
fastsættes, under hvilke betingelser en pensionsordning
sikret ved overlevelsesrente skal overgå til den
fraseparerede eller fraskilte ægtefælles fri
rådighed. Det følger således at flertallets
forslag, at en overlevelsesrente som udgangspunkt €" uden
nærmere betingelser €" udtages af den fraseparerede
eller fraskilte ægtefælle. Hvis der er tale om en
ordning, hvor overlevelsesrenten kan overføres til den
tidligere ægtefælles (ejerægtefællen)
egenpensionsordning, har flertallet stillet forslag om, at
overlevelsesrenten kun tilfalder den fraseparerede eller fraskilte
ægtefælle, hvis lovens almindelige betingelser om
bidragspligt og ægteskabets varighed er opfyldt.
Endelig har udvalgets flertal foreslået, at
ægtefællerne kan aftale, at retten til
overlevelsesrente ikke skal bevares, og at dette som andre aftaler
om afkald på ægtefællepension som en
gyldighedsbetingelse skal fremgå af bevilling eller dom.
Om flertallets overvejelser henvises til
betænkningens kapitel 13, side 222-223.
3.7.2. Ministeriet for Familie-
og Forbrugeranliggenders overvejelser
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
kan tilslutte sig udvalgets forslag om, at det i en ny
ægtefællepensionslov reguleres, under hvilke
betingelser en overlevelsesrente skal overgå til den
fraseparerede eller fraskilte ægtefælles fri
rådighed, fordi der med materielle kriterier opnås en
hensigtsmæssig afklaring af retstilstanden. Ved uenighed
mellem parterne vil det stadig være domstolene, der skal
afgøre spørgsmålet om bevarelse af retten til
overlevelsesrente, som det også er og vil være
tilfældet ved uenighed mellem ægtefællerne om
bevarelse af retten til ægtefællepension.
Ministeriet er dog ikke enig i forslaget om, at
aftaler om afkald på retten til overlevelsesrente som en
gyldighedsbetingelse skal fremgå af bevilling eller dom. Der
henvises til bemærkningerne i afsnit 3.4.2. og 4.1.
Der henvises til lovforslagets § 12 og
bemærkningerne hertil.
4.
Konsekvensændringer
4.1. Stillingtagen til
overlevelsesrente ved separation og skilsmisse (ændring af
ægteskabsloven)
Forslaget i afsnit 3.7. om i loven at regulere
betingelserne for bevarelse af ret til overlevelsesrente ved
separation og skilsmisse fører til, at det bør
overvejes, om det fortsat er hensigtsmæssigt, at der ved
separation og skilsmisse som et vilkår skal tages stilling
til de specielle og forholdsvis sjældent forekommende
situationer, hvor en individuel ret til enkepension er sikret ved
overlevelsesrente.
De gældende regler har i praksis givet
anledning til usikkerhed og misforståelser. Det er
således i dag i alle sager om skilsmisse nødvendigt at
undersøge, om ægtemandens eventuelle pensionsordning
giver hustruen ret til enkepension i form af en overlevelsesrente,
selv om kun ganske få pensionsordninger indeholder en
sådan ret. Er det tilfældet, skal
ægtefællerne herefter, inden de kan blive skilt, tage
stilling til, om overlevelsesrenten skal overgå til hustruens
fri rådighed.
Da det foreslås i loven at fastsætte
materielle betingelser for spørgsmålet om
overlevelsesrentens bevarelse, er der ikke behov for, at disse
ordninger skal indtage en særstilling sammenlignet med
behandlingen af spørgsmålet om bevarelse af retten til
ægtefællepension i almindelighed i separations- og
skilsmissesituationer.
Ministeriet foreslår derfor €" som en
regelforenkling €" at det ikke længere skal være
et vilkår ved separation og skilsmisse, at der tages stilling
til spørgsmålet om ægtefællepension sikret
ved overlevelsesrente. Dette vil indebære en vis forenkling
af statsamternes behandling af separations- og skilsmissesager og
også medføre en lettelse for ægtefællerne,
som ikke længere skal foretage særskilte overvejelser
af dette særlige spørgsmål i forbindelse med en
separations- eller skilsmissesags behandling.
I forlængelse af dette forslag
foreslår ministeriet, at afkald på bevarelse af retten
til overlevelsesrente ikke pligtmæssigt skal noteres i dom
eller bevilling. Ministeriet skal i den forbindelse henvise til
ministeriets forslag og betragtninger om dette under afsnit 3.4.2.
og 3.7.2.
Ministeriet skal dog samtidig understrege, at
forslagene forudsætter, at statsamterne fortsat vejleder om
rettighederne efter ægtefællepensionsloven og om, at
ægtefæller skal sikre deres rettigheder efter loven ved
at foretage anmeldelse til pensionsinstituttet.
Forslaget om, at det ikke længere skal
være et vilkår for separation og skilsmisse, at der
tages stilling til spørgsmålet om bevarelse af
ægtefællepension sikret ved overlevelsesrente,
medfører behov for konsekvensændring af
ægteskabslovens §§ 39, 42 og 54.
Der henvises til lovforslagets § 13 og
bemærkningerne hertil.
4.2. Tjenestemandspensionsloven
samt tekniske og administrative forhold
Der henvises i det hele til det af ministeren for
familie- og forbrugeranliggender samtidigt fremsatte forslag til
lov om ændring af lov om ægteskabets retsvirkninger og
lov om skifte af fællesbo m.v. (pensionsrettigheders
behandling på skifte af fællesbo ved død samt
separation og skilsmisse). Forslagets hovedformål er en
harmonisering af tjenestemandspensionsloven til de regler, der
efter dette lovforslag og det nævnte samtidig fremsatte
lovforslag foreslås fastsat om pensionsmæssige forhold
ved separation og skilsmisse. Endvidere er der behov for en hjemmel
for finansministeren til at fastsætte nærmere tekniske
og administrative regler. Der henvises således til det
samtidig fremsatte forslag til lov om ændring af lov om
ægteskabets retsvirkninger og lov om skifte af fællesbo
m.v. og nærmere til de almindelige bemærkninger, afsnit
4.2. samt §§ 3, 4 og 5 og bemærkningerne
hertil.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser
Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Lovforslaget er en modernisering og en
begrænset revision af den gældende enkepensionslov og
indebærer først og fremmest, at lovgivningen om
ægtefællepension ved separation og skilsmisse
gøres kønsneutral. Bevarelse af adgangen til
ægtefællepension er imidlertid fortsat knyttet til
pligten til at betale ægtefællebidrag. Da der kun
undtagelsesvist fastsættes bidrag fra en hustru til en mand,
skønnes ændringen ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser.
Det foreslås i øvrigt, at der i
forbindelse med separation og skilsmisse ikke længere som et
vilkår skal tages stilling til de specielle situationer, hvor
en individuel ret til ægtefællepension er sikret ved
overlevelsesrente. Da statsamterne fortsat skal vejlede om
rettighederne efter ægtefællepensionsloven og om, at
ægtefællerne skal sikre deres rettigheder efter loven
ved at foretage anmeldelse til pensionsinstituttet, skønnes
ændringen ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for statsamternes behandling af ansøgninger om
separation og skilsmisse.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Forholdet til EU-retten
De områder, der i dag er reguleret ved
enkepensionsloven, og som foreslås reguleret ved
ægtefællepensionsloven, er ikke undergivet EU-retlig
regulering. Lovforslaget indeholder således ikke EU-retlige
konsekvenser.
7. Ligestillingsvurdering
Enkepensionslovens bestemmelser gælder kun
enkepension efter mænd. Dette indebærer, at alene
hustruen har ret til enkemandspension efter loven. Ifølge
mange pensionskassers vedtægter kan manden dog bevare retten
til enkepension under samme betingelser som fastsat i
enkepensionsloven. At retten til enkepension efter loven
således er kønsbestemt indebærer også, at
loven som udgangspunkt ikke gælder for registrerede partnere,
som således €" uanset køn €" ikke bevarer
retten til ægtefællepension efter loven.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
skal bemærke, at det i relation til lovens bestemmelser
isoleret set vil indebære en ligestilling af mænd og
kvinder, at denne gøres kønsneutral. Dette vil
også være i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelser og indebære, at lovens
bestemmelser er direkte anvendelige på registrerede partnere.
I relation til ligelønsdirektivet (rådets direktiv
75/117/ EØF af 10. februar 1975 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivninger om
gennemførelse af princippet om lige løn til
mænd og kvinder) har EF-domstolen således den 30.
januar 1985 udtalt, at Danmark har "€ tilsidesat de
forpligtelser, der påhviler det i medfør af artikel 1,
stk. 1, ved ikke i ligelønsprincippet at udstrække
ligelønsprincippet til arbejde af samme værdi€".
EF-domstolen bemærkede, at der hertil måtte
kræves klar lovgivning.
Ministeriet skal dog samtidig bemærke, at
også andre faktorer har betydning for en vurdering af de
ligestillingsmæssige konsekvenser. Ministeriet skal
således pege på, at der på grund af
indtægtsforholdene sjældent fastsættes bidrag fra
en hustru til en mand, hvorfor dette vil indebære, at lovens
grundlæggende betingelse for bevarelse af retten til
ægtefællepension sjældent vil være opfyldt
for en mand. Hertil kommer mere overordnede faktorer som
levealderen for mænd og kvinder samt pensionssituationen
mellem kønnene.
Om de faktiske forhold om pensionssituationen for
kvinder og mænd kan ministeriet henvise til
betænkningens kapitel 5 samt det samtidigt fremsatte forslag
til lov om ændring af lov om ægteskabets retsvirkninger
og lov om skifte af fællesbo m.v., afsnit 6.1.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Ægtefællepensionsudvalgets
betænkning har været sendt til høring hos:
Finansministeriet, Personalestyrelsen,
Justitsministeriet, Socialministeriet (herunder
Ligestillingsafdelingen), Økonomi- og Erhvervsministeriet,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Skatteministeriet,
Beskæftigelsesministeriet, Økonomistyrelsen,
Finanstilsynet, Retspræsidenten Retten i Ålborg,
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Østre Landsret, Retspræsidenten Retten i Roskilde,
Retspræsidenten Retten i Århus, Retspræsidenten
Københavns Byret, Retspræsidenten Retten i Odense,
Dommerfuldmægtigforeningen, Den Danske Dommerforening,
Domstolsstyrelsen, Advokatsamfundet, Danske Familieadvokater,
Foreningen af Familieretsadvokater i Danmark (FAF), Foreningen af
Offentlige Chefer i Statsamterne og Københavns
Overpræsidium, Foreningen af Statsamtmænd, Foreningen
af Statsamtsjurister, Dansk Arbejdsgiverforening,
Landsorganisationen i Danmark, Akademikernes Centralorganisation,
Forsikring & Pension, Ledernes Hovedorganisation, ATP, Den
danske aktuarforening, Lønmodtagernes Dyrtidsfond,
Finansrådet, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Frederiksberg Kommune, Københavns
Kommune, Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Foreningen af
Firmapensionskasser, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Forbrugerrådet og Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA).
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Bestemmelserne omfatter i modsætning til
den nugældende lov både mænd og kvinder og er
dermed gjort kønsneutral. Loven omfatter herefter også
registrerede partnere, jf. § 3 i lov om registreret
partnerskab.
Efter § 1, stk. 2, i den gældende lov
om bevarelse af enkepensionsret ved separation og skilsmisse, er
skilsmissetidspunktet afgørende for bevarelse af retten til
enkepension. Separation mellem ægtefællerne
berører således ikke retten til enkepension.
Det følger af forslagets § 1,
stk. 1 , at separationstidspunktet som udgangspunkt er
skæringstidspunktet for ægtefællepensionsrettens
bevarelse, medmindre ægtefællerne bliver skilt uden
forudgående separation. Ved separationen ophører stort
set alle retsvirkninger af ægteskabet.
Formuefællesskabet ophører, arveretten mellem
ægtefællerne ophører, forsørgelsespligten
ophører, og der skal ved separationen tages stilling til
spørgsmålet om bidragspligt og
spørgsmålet om kompensation. Da både
bidragsspørgsmålet og spørgsmålet om
kompensation efter de foreslåede bestemmelser i §§
16 d og 16 e i det samtidigt af ministeren for familie- og
forbrugeranliggender fremsatte forslag til lov om ændring af
lov om ægteskabets retsvirkninger og lov om skifte af
fællesbo m.v. har sammenhæng med
spørgsmålet om ægtefællepensionsret, er
det hensigtsmæssigt, at spørgsmålet om bevarelse
af ægtefællepensionsret allerede afgøres ved
separationen.
Bestemmelsen i udkastets § 1 opregner en
række betingelser for, at en ægtefælle bevarer
sin ret til ægtefællepension ved separation eller
skilsmisse.
Efter § 1, stk. 1, nr. 1 , er det
en betingelse, at den tidligere ægtefælle er
bidragspligtig over for den fraseparerede eller fraskilte
ægtefælle på separations- eller
skilsmissetidspunktet. Betingelsen findes i den gældende lovs
§ 2, stk. 1.
Det er endvidere en betingelse efter § 1,
stk. 1, nr. 2 , at parternes ægteskab inden
separationen eller skilsmisse uden forudgående separation har
bestået i mindst 5 år. Denne betingelse er ændret
i forhold til den gældende bestemmelse i § 2, stk. 1,
hvorefter der ved beregningen af, om ægteskabet har
bestået i mindst 5 år, medregnes en forudgående
separationsperiode. Efter forslaget skal en forudgående
separationsperiode således ikke medregnes i beregningen af de
5 år. En samlivsperiode forud for ægteskabet medregnes
ikke. Det svarer til den gældende bestemmelse.
Efter § 1, stk. 1, nr. 3 , er det
yderligere en betingelse, at den tidligere ægtefælle
har en pensionsordning, der a) er oprettet som eller er
led i et ansættelsesforhold, eller i ATP, og b)
indeholder en kollektivt beregnet
ægtefællepensionsordning. Loven omfatter fortsat
tjenestemandspensionsordninger, selv om der ikke indbetales
pensionsbidrag til disse pensionsordninger.
Betingelsen i § 1, stk. 1, nr. 3, litra
a , er præciseret i forhold til den gældende lovs
§ 1, stk. 1. Efter forslaget vil pensionsordninger, der er
oprettet som et led i et ansættelsesforhold, men som er
opretholdt uden nogen forbindelse med et ansættelsesforhold,
utvivlsomt også være omfattet af forslaget. Det vil
f.eks. være tilfældet med pensionsordninger, der har
været led i ansættelsesforhold, men som nu kun er
opretholdt ved den pensionsberettigedes egne indbetalinger eller
"hvilende" pensionsordninger (herunder opsatte
tjenestemandspensioner), hvortil der ikke længere foretages
indbetalinger, og som derfor er omskrevet til en fripolice. Det er
dog en betingelse, at pensionsordningen er i kraft ved separationen
eller skilsmissen.
Endvidere skal pensionsordningen efter § 1,
stk. 1, nr. 3, litra b, indeholde en kollektivt beregnet
ægtefællepensionsordning. Dette svarer til § 1,
stk. 4, i den gældende lov.
Bestemmelsen i § 1, stk. 2 , der er
ny, supplerer § 1, stk. 1. Bestemmelsen opregner yderligere
betingelser for en ægtefælles ret til
ægtefællepension ved separation og skilsmisse,
når den tidligere ægtefælles pligt til at yde den
fraseparerede eller fraskilte ægtefælle
ægtefællebidrag, jf. forslagets § 1, stk. 1, nr.
1, beror på en aftale mellem ægtefællerne om
gensidig bidragspligt ("krydsende"
ægtefællebidrag).
Efter bestemmelsen er det en betingelse, for at
en ægtefælle kan opnå ret til
ægtefællepension i henhold til en aftale mellem
ægtefællerne om gensidig bidragspligt, a) at
der af de bidragsfastsættende myndigheder har været
fastsat bidrag i bidragsperioden, og b) at den
fraseparerede eller fraskilte (bidragssøgende)
ægtefælle modtog ægtefællebidrag på
det tidspunkt, hvor den tidligere ægtefælle (den
bidragspligtige) afgik ved døden.
Bestemmelsen i § 1, stk. 3 , der er
ny, fastsætter en minimumsgrænse for
ægtefællernes aftale om bidragets størrelse for
at kunne bevare retten til ægtefællepension. Efter
bestemmelsen er det en betingelse, at det aftalte bidrag på
separations- eller skilsmissetidspunktet for hele bidragsperioden
udgør et grundbeløb, der mindst svarer til det
på aftaletidspunktet gældende månedlige
normalbidrag til børns forsørgelse, jf. § 14 i
lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. 909 af 3.
september 2004, som senest ændret ved lov nr. 431 af 6. juni
2005.
Har ægtefællerne aftalt, at bidraget
principielt fastsættes af de bidragsfastsættende
myndigheder, men at bidraget højst kan fastsættes til
det på separations- eller skilsmissetidspunktet
gældende normalbidrag, opfylder aftalen ikke betingelserne i
§ 1, medmindre bidraget i hele perioden er fastsat til det i
aftalen hjemlede maksimumsbeløb. Det samme vil være
tilfældet, hvis ægtefællerne har aftalt et
højere maksimumsbeløb. I modsat fald må
sådanne aftaler betragtes som en omgåelse af reglen i
§ 1, stk. 3.
Grundbeløbet følger reguleringen af
normalbidraget. Bidraget reguleres én gang årligt den
1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om
satsreguleringsprocent, jf. § 25 a i lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag.
Normalbidraget udgør pr. 1. januar 2006
12.456 kr. årligt, svarende til 6.228 kr. halvårligt og
1.038 kr. om måneden.
Bestemmelsen i § 1, stk. 4 er ny.
Den er en konsekvens af, at separationstidspunktet som udgangspunkt
er afgørende for ægtefællepensionens bevarelse.
Det følger af visse pensionsregulativer og lignende, at
retten til ægtefællepension bevares i separationstiden,
eller at ægtefællepensionsretten ikke berøres af
separation. En sådan ret til pension i separationstiden kan
ikke uden videre afskaffes med virkning for allerede indgåede
aftaler med de enkelte pensionsberettigede. I de tilfælde,
hvor en frasepareret ægtefælle er berettiget til
ægtefællepension i separationstiden ifølge
aftalegrundlaget bag pensionsordningen, og hvor der samtidig er en
anden ægtefællepensionsberettiget fraskilt
ægtefælle, kan der derfor opstå
spørgsmål om, hvordan de to berettigede er stillet,
hvis den tidligere ægtefælle dør netop i
separationstiden. Når det følger af aftalegrundlaget
bag pensionsordningen, at retten til ægtefællepension
ikke berøres af separationen, eller at
ægtefællepensionsretten bevares i separationstiden, vil
den fraseparerede ægtefælle være stillet, som om
ægtefællerne ikke var separerede, hvis den tidligere
ægtefælle dør i separationstiden. Dette
gælder også i relation til delingsreglerne i
§§ 7 og 8, hvor den fraseparerede ægtefælle
stilles, som var han eller hun den nuværende
ægtefælle.
Efter en eventuel skilsmisse er det derimod
aftalen eller afgørelsen ved skilsmissen, der €" i
overensstemmelse med de almindelige betingelser i § 1, stk.
1-3 €" er afgørende for bevarelsen af
ægtefællepensionsretten.
Til § 2
Bestemmelsen i § 2, stk. 1 ,
regulerer en frasepareret eller fraskilt ægtefælles ret
ægtefællepension, når den tidligere
ægtefælles pligt til at yde ægtefællebidrag
er tidsbegrænset. Er dette tilfældet, er den
fraseparerede eller fraskilte ægtefælle kun berettiget
til at oppebære ægtefællepension i samme tidsrum.
Det gælder dog ikke en ægtefælle, der er
berettiget til ægtefællepension efter separationen, jf.
§ 1, stk. 4.
Bestemmelsen i § 2, stk. 1, svarer med
redaktionelle ændringer til § 2, stk. 2, i den
gældende lov. § 2, stk. 1, gælder dog ikke ved
udbetaling af kapitaliserede ydelser efter ATP-lovens § 11,
jf. forslagets § 2, stk. 2. Her tages der
således alene hensyn til, om der er bidragspligt på
tidspunktet for medlemmets død, og ikke om bidragspligten er
tidsbegrænset. ATP-bidrag indbetalt efter 1. januar 2002 er
ikke omfattet af dette lovforslag, da rettigheder i henhold til
disse ydelser har karakter af gruppelivssummer.
Til § 3
Efter § 3 kan ægtefællerne ved
separation eller skilsmisse indgå aftale om, at retten til
ægtefællepension ikke skal bevares. Såfremt
ægtefællerne indgår en sådan aftale, skal
aftalen registreres af den institution eller myndighed, der skal
udbetale pensionen, jf. forslagets § 11. Den tidligere
forskrift om, at en sådan aftale skal fremgå af dom
eller bevilling er således ikke foreslået
videreført. Om baggrunden herfor henvises til afsnit
3.4.
Til § 4
Bestemmelsen i § 4, stk. 1 , er en
præcisering af reglen i § 2, stk. 1, 3. pkt., i den
gældende lov.
Efter den gældende bestemmelse
berøres den bidragsberettigedes ret ikke af, at der ved
aftale eller i medfør af §§ 52-53 i lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 37 af 5. januar 1995 med senere
ændringer, sker ændringer af aftale eller
afgørelse om bidragspligt eller om bidragets
størrelse.
Bestemmelsen i § 4, stk. 2 , der er
ny, er en konsekvens af reglen i § 1, hvorefter
separationstidspunktet som udgangspunkt er afgørende for
bevarelse af ægtefællepension.
Træffes en anden bestemmelse, eller
indgår ægtefællerne en anden aftale om
bidragspligt eller om ægtefællepensionsret i
forbindelse med skilsmisse end ved den forudgående separation
mellem ægtefællerne, følger det af bestemmelsen,
at det er beslutningen eller aftalen ved skilsmissen, der er
afgørende for ægtefællepensionsrettens bevarelse
efter reglerne i forslagets §§ 1, 2 og 3. En sådan
senere beslutning eller aftale skal registreres af den institution
eller myndighed, der skal udbetale pensionen, jf. forslagets §
11. Den tidligere forskrift om, at en sådan beslutning eller
aftale skal fremgå af dom eller bevilling er således
ikke foreslået videreført.
Til § 5
Bestemmelsen i § 5 er ny og er en
præcisering af den gældende retstilstand.
Efter § 5 , stk. 1 , kan en
fraskilt ægtefælle efterfølgende med virkning
for pensionsinstituttet give afkald på sin én gang
erhvervede ret til ægtefællepension til fordel for sin
tidligere ægtefælles nuværende
ægtefælle.
Bestemmelsen tydeliggør den hidtil
gældende retstilstand, hvorefter det er antaget, at en
fraskilt hustru efterfølgende, men inden mandens død,
kan give afkald på enkepensionsretten, ikke blot med virkning
for sig selv, men også til fordel for mandens eventuelle
nuværende hustru. Andre afkald på eller aftaler om
ægtefællepensionsret berører ikke andre
ægtefællepensionsberettigedes ret til
ægtefællepension.
Bestemmelsen i § 3 omhandler således
alene aftaler om ægtefællepension, der indgås
på tidspunktet for separation og skilsmisse, ligesom
bestemmelsen i § 4, stk. 1, alene omhandler senere
ændringer af bidragspligten eller bidragets størrelse
ved aftale eller dom.
Bestemmelsen i § 5, stk. 2, er
ligeledes ny og skal hindre misbrug. Afkald på
ægtefællepension efter stk. 1, kan således
gøres betinget af, at den fraskilte ægtefælle
kan fremlægge tilfredsstillende helbredsoplysninger over for
den myndighed eller institution, der har pligt til at udbetale
ægtefællepension. Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 3.5.
Til § 6
Bestemmelsen i § 6, 1. pkt., svarer
til § 2, stk. 4, i den gældende lov.
Efter bestemmelsen bortfalder en fraskilt
ægtefælles ret til ægtefællepension, hvis
den pågældende indgår nyt ægteskab. Retten
til ægtefællepension bortfalder definitivt og
indtræder således ikke på ny, selvom det nye
ægteskab senere ophører ved dødsfald eller
skilsmisse. Hvis fraseparerede ægtefæller genoptager
eller fortsætter samlivet, således at separationen
bortfalder, bortfalder separationens retsvirkninger, jf.
ægteskabslovens § 30, hvorefter ægtefællen
er berettiget til ægtefællepension som hidtil.
Bestemmelsen i § 6, 2. pkt., er
ny.
Det følger af bestemmelsen, at en fraskilt
ægtefælle bevarer sin ret til
ægtefællepension, selvom den pågældende
indgår nyt ægteskab, når det nye ægteskab
er indgået med den pågældendes tidligere
(fraskilte) ægtefælle, hvorfra den fraskilte er
berettiget til ægtefællepension. Det nye ægteskab
indgås således mellem to parter, der tidligere har
været gift med hinanden, og hvor den fraskilte
ægtefælle stadig er berettiget til
ægtefællepension fra den tidligere
ægtefælle. Hvis den fraskilte ægtefælle i
mellemtiden har været gift med en anden end den tidligere
ægtefælle, er retten til ægtefællepension
bortfaldet ved indgåelsen af dette andet ægteskab, og
det er derfor ikke muligt at bevare ret til
ægtefællepension fra den tidligere
ægtefælle i denne situation.
Til § 7
Forslaget til § 7, 1. pkt. , svarer
med en mindre ændring til § 2, stk. 3, i den
gældende lov. Det følger af bestemmelsen, at
såfremt den tidligere ægtefælle har indgået
nyt ægteskab, og er såvel den fraskilte som den
nuværende ægtefælle berettiget til
ægtefællepension, eller er der i øvrigt flere
berettigede, deles ægtefællepensionen imellem dem i
forhold til det antal påbegyndte år, hvori hver af dem
indtil separationen, skilsmissen eller dødsfaldet har
været gift med den bidragspligtige. Dette er en ændring
i forhold til den gældende lovs § 2, stk. 3, hvor
pensionen skal ligedeles, såfremt den skal deles mellem flere
end to berettigede.
Efter forslagets § 7, 2. pkt. ,
skal den tidligere ægtefælles nuværende
ægtefælles andel dog mindst udgøre 1/3 af
pensionen. En frasepareret ægtefælle, der er berettiget
til ægtefælledækning efter § 1, stk. 4, er
stillet som en nuværende ægtefælle, idet
ægtefællepensionsretten i disse tilfælde ikke
berøres af separationen.
Til § 8
Bestemmelsen svarer til § 2, stk. 5, i den
gældende lov.
Efter bestemmelsen påvirker bortfald af
pensionsretten for en af de berettigede ikke den eller de
øvrige berettigedes andel af ægtefællepensionen,
såfremt pensionsretten bortfalder efter den tidligere
ægtefælles død. Såfremt en frasepareret
eller fraskilt ægtefælles pensionsret er
tidsbegrænset efter § 2, indtræder afdødes
ægtefælle og eventuelt andre berettigede dog ved
ophøret af dette tidsrum i den fraseparerede eller fraskilte
ægtefælles pensionsandel. Pensionsretten for en
frasepareret ægtefælle, der er berettiget til
ægtefællepension efter § 1, stk. 4, er ikke
begrænset efter § 2, selv om vedkommende kun er
berettiget til bidrag i en begrænset periode, idet
vedkommendes pensionsret ikke berøres af separationen.
Bestemmelsen i forslagets § 7 om fordelingen
mellem flere berettigede finder tilsvarende anvendelse.
Forslagets § 8, 2. pkt. , svarer
til § 2, stk. 5, 2. pkt., og stk. 6 i den gældende
lov.
Til § 9
Forslagets § 9, stk. 1 og 2 svarer til
§ 2, stk. 7, i den gældende lov, mens § 9, stk. 3,
er ny.
Bestemmelsen i § 9, stk. 1 , sikrer
en frasepareret eller fraskilt ægtefælle ret til en
tredjedel af sin tidligere ægtefælles
godtgørelse eller tilbagekøbsværdi i
tilfælde, hvor den tidligere ægtefælle
udtræder af sin pensionsordning uden pension, og der
udbetales den pågældende en
udtrædelsesgodtgørelse, eller i tilfælde, hvor
den pågældende tilbagekøber sin pensionsordning.
Såfremt der er flere berettigede, fordeles
godtgørelsen eller tilbagekøbsværdien mellem
dem efter § 7, 1. pkt.
Efter § 9, stk. 1, 2. pkt. , er det
dog en betingelse for, at en frasepareret eller fraskilt
ægtefælle kan få ret til en del af den tidligere
ægtefælles godtgørelse eller
tilbagekøbsværdi, at den fraseparerede eller fraskilte
ægtefælle er berettiget til tidsubegrænset
bidrag. Tidsbegrænset bidragspligt fører i praksis kun
sjældent til udbetaling af ægtefællepension, og
der er derfor ikke behov for at dække
udtrædelsessituationen i tilfælde, hvor bidraget er
fastsat tidsbegrænset.
Bestemmelsen i § 9, stk. 2 ,
fastsætter fordelingen af andelen af den tidligere
ægtefælles godtgørelse eller
tilbagekøbsværdi i tilfælde, hvor der er flere
berettigede.
I § 9, stk. 3 , bestemmes det, at
den tidligere ægtefælle er berettiget til at få
udbetalt en eventuel engangsydelse uden, at den fraseparerede eller
fraskilte ægtefælle skal have andel i ydelsen.
Bestemmelsen er ny og er indsat, idet retten til supplerende
engangsydelse er blevet en del af ydelsessammensætningen i
flere pensionsordninger. Bestemmelsen omfatter supplerende
engangsydelser som nævnt i § 29 A i
pensionsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 816 af
30. september 2003 med senere ændringer.
Til § 10
Bestemmelsen i forslagets § 10 er ny og
regulerer den situation, hvor en frasepareret eller fraskilt
ægtefælles pensionsordning, hvorfra den tidligere
ægtefælle er berettiget til
ægtefællepension, overgår til en anden
pensionsordning.
Formålet med bestemmelsen i § 10,
stk. 1, er at sikre, at en frasepareret eller fraskilt
ægtefælles én gang erhvervede ret til bevarelse
af ægtefællepension ikke forringes væsentligt som
følge af, at den tidligere ægtefælles
pensionsordning overgår til en anden ordning, f.eks. i
forbindelse med den tidligere ægtefælles jobskifte.
Spørgsmålet er derfor udelukkende, om den
ægtefællepensionsret, som de allerede indbetalte
pensionsbidrag har etableret, forringes væsentligt ved
overgangen til en anden pensionsordning. En frasepareret eller
fraskilt ægtefælle må efter bestemmelsen
tåle visse ikke væsentlige ændringer i sin
dækning som følge af den egenpensionsberettigedes
overførsel af sin pensionsordning til en ny
pensionsordning.
Beskyttelsen efter bestemmelsen gælder
ikke, hvis den fraseparerede eller fraskilte ægtefælle
kun er berettiget til tidsbegrænset bidrag, jf. § 2,
stk. 1.
Forringes en frasepareret eller fraskilt
ægtefælles én gang erhvervede ret til
ægtefællepension væsentligt som følge af,
at en tidligere ægtefælles pensionsordning
overgår til en anden pensionsordning, er den tidligere
ægtefælle forpligtet til at sørge for enten, at
den hidtidige pensionsordning opretholdes som fripolice (dvs. en
forsikring, hvor der ikke længere betales præmie)
eller, at der oprettes en fripolice for den pågældende
eller tegnes en individuel ordning eller lignende, hvorved det
sikres, at den fraseparerede eller fraskilte ægtefælles
ret til ægtefællepension ikke forringes som
følge af den tidligere ægtefælles
pensionsordnings overgang til en anden ordning.
Med forslagets § 10, stk. 2 ,
indføres en lovhjemlet oplysningspligt for
pensionsinstitutterne. Den pensionsberettigede fraseparerede eller
fraskilte ægtefælle har ved henvendelse til
pensionsinstitutterne ret til at få nærmere oplysninger
om pensionsordningens ægtefælledækning og vil
således have en umiddelbar mulighed for at varetage sin
retsstilling efter stk. 1, uanset om den tidligere
ægtefælle ønsker at fremkomme med oplysninger
til brug herfor.
Til § 11
Med forslaget i § 11, stk. 1 ,
præciseres, at ægtefællerne eller en af dem skal
anmelde bevarelse eller afkald på retten til
ægtefællepension til den myndighed eller institution,
der skal udbetale pensionen. Dette gælder efter forslagets
§ 12, stk. 3, ligeledes ægtefællepension sikret
ved overlevelsesrente.
Bestemmelsen i forslagets § 11, stk.
2 , svarer til § 2, stk. 8, i den gældende lov.
Bestemmelsen regulerer, til hvem myndigheder
eller institutioner, der skal udbetale ægtefællepension
eller en godtgørelse eller tilbagekøbsværdi
efter forslagets § 9, kan udbetale pensionen,
godtgørelsen eller tilbagekøbsværdien med
frigørende virkning.
Til § 12
Efter den gældende lovs § 1, stk. 3,
skal det - hvis en ægtefællepension er sikret ved
overlevelsesrente €" i bevillingen eller dommen
fastsættes, om forsikringen skal overgå til den
fraskilte ægtefælles fri rådighed. Ved den
foreslåede § 12 ændres dette, således at
betingelserne for, at en frasepareret eller fraskilt
ægtefælle bevarer retten til overlevelsesrente,
lovreguleres.
Efter forslagets § 12, stk. 1, 1.
pkt. , kan en overlevelsesrente, som er oprettet som led i den
tidligere ægtefælles ansættelsesforhold, og som
sikrer dennes ægtefælle en pensionsret, udtages af den
tidligere ægtefælles fraseparerede eller fraskilte
ægtefælle.
I praksis tilfalder overlevelsesrenten den
fraseparerede eller fraskilte ægtefælle i form af en
fripolice, beregnet på grund af de hidtidige indbetalinger
ved ejerægtefællens død og på hidtidige
gældende vilkår, herunder at den tidligere
ægtefælle afgår ved døden før den
berettigede fraseparerede eller fraskilte
ægtefælle.
Kan overlevelsesrentens værdi
overføres til den tidligere ægtefælles
egenpensionsordning, følger det af § 12, stk.
2 , at overlevelsesrenten kun tilfalder den fraseparerede
eller fraskilte ægtefælle, hvis den tidligere
ægtefælle er bidragspligtig over for den fraseparerede
eller fraskilte ægtefælle på separations- eller
skilsmissetidspunktet, og hvis parternes ægteskab inden
separationen eller skilsmissen uden forudgående separation
har bestået i mindst 5 år.
Det er således ingen betingelse, at den
tidligere ægtefælles bidragspligt over for den
fraseparerede eller fraskilte ægtefælle er
tidsubegrænset.
Det følger af henvisningen i § 12,
stk. 3 , til § 3, at ægtefællerne kan
aftale, at retten til overlevelsesrente ikke skal bevares. Den
tidligere forskrift om, at en sådan aftale skal fremgå
af dom eller bevilling, er således ikke foreslået
videreført. Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 3.7.2.
Det følger endvidere af henvisningen i
§ 12, stk. 3 , til § 11, at
ægtefællerne skal anmelde bevarelse eller afkald
på retten til overlevelsesrente til den myndighed eller
institution, der skal udbetale pensionen.
Til § 13
(Lov om ægteskabs indgåelse
og opløsning
Til nr. 1 (§ 39, stk. 1, nr. 2, 2.
pkt.)
Ændringen er en konsekvens af forslaget om,
at det ikke længere skal være et vilkår for at
blive skilt, at der pligtmæssigt tages stilling til de
specielle situationer, hvor en individuel ret til enkepension er
sikret ved overlevelsesrente. Der henvises til de almindelige
bemærkninger i afsnit 3.7.
Til nr. 2 (§ 42, stk. 1, 1. pkt.)
Ifølge § 42, stk. 1, 1. pkt., som
affattet ved lov nr. 525 af 24. juni 2005, der træder i kraft
den 1. januar 2007, giver statsforvaltningerne bevilling til
separation eller skilsmisse efter §§ 29 og 32-36, hvis
ægtefællerne er enige herom og om vilkårene, jf.
§§ 49 og 54-56. Efter den gældende bestemmelse er
der fire vilkår, der skal afklares, før der kan
udfærdiges separations- eller skilsmissebevilling: 1)
ægtefællebidragspligt (§ 49), 2) hvem af
ægtefællerne, der kan fortsætte lejemålet
til en eventuelt lejet bolig (§ 55), 3) kompensationskrav
efter ægteskabslovens § 56 i
særejeægteskaber samt 4) enkepension sikret ved
overlevelsesrente (§ 54).
Det foreslås, at spørgsmålet
om ægtefællepension sikret ved overlevelsesrente, jf.
den gældende regel i ægteskabslovens § 54, ikke
længere skal være et vilkår for at opnå
separation eller skilsmisse. Der henvises til de almindelige
bemærkninger i afsnit 3.7.
Til nr. 3 (§ 42, stk. 2, 2. pkt.)
Af § 42, stk. 2, 1. pkt., som affattet ved
lov nr. 525 af 24. juni 2005, der træder i kraft den 1.
januar 2007, følger, at statsforvaltningen giver bevilling
til skilsmisse på baggrund af separation, hvis den anden
ægtefælle ikke protesterer derimod, og vilkårene
for separationen også gælder for tiden efter
skilsmissen. Ifølge 2. pkt. gælder dette ikke, hvis
der skal tages stilling til pensionsordninger efter § 54.
Som nævnt i bemærkningerne til nr. 2,
foreslås det, at stillingtagen til pensionsordninger efter
§ 54 udgår som vilkår for at opnå separation
og skilsmisse. I forlængelse heraf foreslås, at §
42, stk. 2, 2. pkt., ophæves.
Til nr. 4 (§ 54)
Den gældende bestemmelse i § 54
vedrører retten til ægtefællepension efter
skilsmisse. Som beskrevet i bemærkningerne til nr. 2, om
lovens § 42, stk. 1, 1. pkt., foreslås det, at der ikke
længere skal være et krav om pligtmæssig
stillingtagen hertil ved separation og skilsmisse. § 54
foreslås som konsekvens ophævet som overflødig.
Der henvises til de almindelige bemærkninger i afsnit
3.7.
Til § 14
Efter forslagets § 14, stk. 1 ,
træder loven i kraft den 1. januar 2007. Dette tidspunkt skal
ses i sammenhæng med det af ministeren for familie- og
forbrugeranliggender samtidigt fremsatte forslag til lov om
ændring af lov om ægteskabets retsvirkninger og lov om
skifte af fællesbo m.v.
Loven finder anvendelse på separationer og
skilsmisser, der er meddelt efter lovens ikrafttræden, jf.
§ 14, stk. 2.
Til § 15
Efter forslagets § 15, stk. 1,
ophæves den nugældende enkepensionslov. Denne lov skal
dog fortsat finde anvendelse for fraskilte hustruer, der har
bevaret ret til enkepension på grundlag af en skilsmisse
meddelt før lovens ikrafttræden. Det foreslås
dog, at bestemmelsen i forslagets § 6, 2. pkt., også
skal finde anvendelse på fraskilte hustruer, der på ny
indgår ægteskab efter lovens ikrafttræden, jf.
§ 15, stk. 2.
Til § 16
Hustruer, der er frasepareret ved lovens
ikrafttræden, bevarer i separationsperioden deres ret til
enkepension efter den hidtil gældende lov . Ved en
efterfølgende skilsmisse finder lovforslagets bestemmelser
anvendelse.
Til § 17
Den nye lov ændrer ikke en ret til
bevarelse af ægtefællepension, som nogen efter en
pensionsordning havde ved lovens ikrafttræden. Dette
indebærer, at der ikke gøres indgreb i allerede
erhvervede pensionsrettigheder efter den hidtil gældende
lov.
Til § 18
Bestemmelsen fastsætter, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland. Loven
kan dog ved kongelig anordning sættes i kraft for disse
landsdele med de afvigelser, som de færøske eller
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 13. I lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 147 af 9. marts 1999, som ændret
bl.a. ved § 3 i lov nr. 461 af 7. juni 2001, § 1 i lov
nr. 446 af 9. juni 2004, § 2 i lov nr. 525 af 24. juni 2005 og
senest ved § 29 i lov nr. 542 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 39. Når
der er indgivet anmodning om separation efter § 29 eller
skilsmisse efter §§ 31-36, indkalder statsforvaltningen
til vilkårsforhandling, medmindre 1) det af anmodningen fremgår, at
betingelserne, jf. § 42, stk. 1, for at give separation efter
§ 29 eller skilsmisse efter §§ 32-36 er til stede,
og begge ægtefæller meddeler statsforvaltningen, at de
ikke ønsker vilkårsforhandling, eller 2) der ønskes skilsmisse efter § 31
og vilkårene for separationen også gælder for
tiden efter skilsmissen. Dette gælder dog ikke, hvis der skal
tages stilling til pensionsordninger efter § 54. Stk. 2. Vilkårsforhandling skal
uanset bestemmelsen i stk. 1 foretages, hvis statsforvaltningen
finder, at særlige omstændigheder taler for det. | | 1. § 39,
stk. 1, nr. 2, 2. pkt. , ophæves. |
| | |
§ 42.
Statsforvaltningen giver bevilling til separation eller skilsmisse
efter §§ 29 og 32-36, hvis ægtefællerne er
enige herom og er enige om vilkårene, jf. §§ 49 og
54-56. Ægtefællerne kan dog henskyde
spørgsmål om størrelsen af
ægtefællebidrag til statsforvaltningens
afgørelse. | | 2. I § 42, stk.
1, 1. pkt. , ændres »54-56« til:
»55-56«. |
Stk. 2. Statsforvaltningen giver
bevilling til skilsmisse efter § 31, hvis den anden
ægtefælle ikke protesterer herimod og vilkårene
for separationen også gælder for tiden efter
skilsmissen. Dette gælder dog ikke, hvis der skal tages
stilling til pensionsordninger efter § 54. | | 3. § 42,
stk. 2, 2. pkt. , ophæves. |
| | |
§ 54. Om retten
til ægtefællepension efter en skilsmisse gælder
lovgivningens særlige regler herom. | | 4. §
54 ophæves. |