Skriftlig fremsættelse (25. januar
2006)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
forskellige skatte- og afgiftslove, lov om næringsbrev til
fødevarebutikker, lov om restaurations- og hotelvirksomhed
m.v. og lov om miljøbeskyttelse (Indsats mod
skatte- og afgiftsunddragelse €" fair play II)
(Lovforslag nr. L 145).
Lovforslaget (fairplay II) er et led i
regeringens bekæmpelse af sort og illegalt arbejde og andre
former for skatte- og afgiftssnyd (Fairplay-kampagnen).
Fairplay II €" forslaget er endvidere
omfattet finanslovsaftalen for 2006. I aftalen af 7. november 2005
er herom anført følgende:
"I forbindelse med Fairplay-kampagnen blev
antallet af razziaer i hovedstadsområdet øget fra
sommeren 2005. Den forstærkede indsats vil blive udbredt til
resten af landet. Parterne er i den forbindelse enige om at
forhøje kontrolbøder i forbindelse med
afgiftsunddragelse. Skatteministeriet arbejder i øjeblikket
på en opstramning, således at der fremover problemfrit
kan ske kumulation af kontrolbøder. Forslaget er en del af
fairplay II-lovforslaget. Forslaget indebærer øgede
indtægter fra kontrolbøder."
Regeringens samlede fairplaykampagne er
nærmere beskrevet i regeringspjecen "Fairplay €" fokus
på holdninger" fra oktober 2004. I pjecen er beskrevet en
række initiativer €" herunder lovinitiativer €" som
iværksættes i 2005/2006. Med dette lovforslag (Fairplay
II) gennemføres bl.a. hovedparten af de lovinitiativer, der
er nævnt i pjecen. Lovforslaget indeholder følgende
elementer:
Skærpede regler om indberetning
af udstationerede indenfor bygge- og anlægsbranchen.
Der er tale om en skærpelse af den
allerede eksisterende indberetningspligt i skattekontrollovens
§ 7 E, hvorefter danske virksomheder, der indgår aftale
med udenlandske virksomheder om bygge- og anlægsopgaver, som
strækker sig udover 3 måneder indenfor en 12
måneders periode, skal foretage indberetning af en
række identifikationsoplysninger vedrørende den
udenlandske virksomhed. Formålet med bestemmelsen er at sikre
kontrol med om - og i givet fald hvornår - der
indtræder skattepligt for den udenlandske virksomhed.
Med henblik på særligt at
skærpe kontrollen med skattepligtens indtræden for
udstationerede inden for bygge- og anlægsbranchen, hvor
anvendelsen af udstationerede er størst, foreslås det,
at indberetningspligten udvides til også at omfatte antallet
af de personer, som den udenlandske underentreprenør
udstationerer i Danmark, identiteten af disse, angivelse af hvilke
perioder de pågældende skal udføre arbejde her i
landet samt oplysning om kontraktssummens størrelse.
Yderligere foreslås det at skærpe
indberetningspligten således, at der skal ske indberetning af
alle aftaler, der indgås med udenlandske virksomheder, uanset
arbejdets varighed. Fristen for indberetning foreslås fastsat
til tidspunktet for arbejdets påbegyndelse.
Indgreb mod momskarruseller.
Lovforslaget indeholder forslag, der har til
hensigt at give told- og skatteforvaltningen nye
værktøjer og at udvide de nuværende
værktøjer i kampen mod svigen. De nye
værktøjer er:
€" Udstedelse af en notifikation ("advarsel")
til virksomheder, der uagtsomt eller i god tro har deltaget i
momskarruseller. Notifikationen vil indeholde en anvisning om, at
virksomheden fremover skal udvise større agtpågivenhed
samt en række mere konkrete anvisninger på, hvordan
virksomheden skal forholde sig overfor situationer, hvor de har
mistanke om, at der foreligger momskarruselsvindel.
€" Mulighed for registrering i SKATs
kontrolinformationsregister (KINFO).
€" Under visse skærpende
omstændigheder solidarisk hæftelse for deltagere i
momskarruseller.
Skærpede regler om
sikkerhedsstillelse.
De eksisterende regler om sikkerhedsstillelse
i opkrævningslovens § 11 foreslås generelt
skærpet således, at de tager målrettet sigte mod
virksomheder, hvor der skønnes at være et
særligt behov for at stille krav om sikkerhed.
Bl.a. foreslås det, at en virksomhed kan
fratages den skatte- og afgiftsmæssige registrering, hvis
ikke de stillede krav om sikkerhedsstillelse opfyldes. Yderligere
foreslås det, at der i § 11, stk. 1, skabes adgang til
at afkræve sikkerhed fra en virksomhed, der deltager i en
momskarrusel
Parallelt hermed ophæves kravet i
opkrævningslovens § 11 a om, at selskaber som krav for
skatte- og afgiftsmæssig registrering skal kunne dokumentere
at have en minimumskapital på 125.000 kr. opgjort efter
særlige principper i selskabsskatteloven. Der vil være
tale om en betydelig lettelse ved etableringen af selskaber med et
beskedent kapitalgrundlag.
Som led i bekæmpelse af ulovlig
import og salg af punktafgiftspligtige varer stilles der krav om
registrering af varemodtagere.
Det foreslås, at varemodtagere skal lade
sig registrere med de pligter, som en registrering normalt
indebærer, nemlig at angive og betale hver måned.
Det foreslås også, at
virksomheder, der bliver straffet efter loven, kan afkræves
en sikkerhedsstillelse eller fratages registreringen, hvis de
gentagne gange straffes efter loven. Generhvervelse af
registreringen kan ske efter 1 år regnet fra datoen for
fratagelsen. Ved genregistrering vil der kunne stilles krav om
sikkerhedsstillelse.
De virksomheder, der har fået frataget
deres varemodtagerregistrering eller ikke kan eller vil stille en
sikkerhed, skal for hver vareforsendelse anmelde og stille en
sikkerhed svarende til afgiften.
Fastsættelse af større og
kumulative bøder, herunder etablering af hjemmel til
udstedelse af administrative bøder i forbindelse med
håndhævelse af pantreglerne.
Der er tale om en opstamning af de
såkaldte colabøder (5.000 kr. bøder), som blev
indført i 2002. Det foreslås, at der bliver mulighed
for at foretage absolut kumulation, dvs. sammenlægning af
bøder (uden reduktion) på tværs af de
afgiftslove, som var omfattet af "colalovgivningen". I
forarbejderne understreges det, at bøderne bør
være på minimum 5.000 kr. ved 1. gangs
overtrædelse, og at der bør ske fordobling af
bøden i gentagelsestilfælde.
For så vidt angår
overtrædelser af pantlovgivningen foreslås
indført adgang til at udstede administrative bøder af
samme størrelse (5.000 kr.) samt ligeledes mulighed for
absolut kumulation og fordobling i gentagelsestilfælde.
Et forslag om bøde af samme
størrelse og efter samme principper stilles også i
relation til den foreslåede skærpelse af indberetningen
vedrørende udstationerede.
Justering af registeret over
næringsbreve (Næringsbasens)
anvendelsesområde.
SKAT har på baggrund af de
skærpede pantregler, som blev vedtaget med fairplay I-pakken
kunnet konstatere et betydeligt antal overtrædelser af
pantlovgivningen. På baggrund heraf foreslås det, at
også overtrædelser af pantlovgivningen fremover
indberettes til næringsbrevsregisteret, og dermed
indgår i den samlede vurdering af, hvorvidt en
fødevarevirksomhed skal have frataget sit
næringsbrev.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.