L 145 Forslag til lov om ændring af forskellige skatte- og afgiftslove, lov om næringsbrev til fødevarebutikker, lov om restaurations- og hotelvirksomhed m.v. og lov om miljøbeskyttelse.

(Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse – Fairplay II).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 25-01-2006

Fremsættelse: 25-01-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l145_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (25. januar 2006)

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af forskellige skatte- og afgiftslove, lov om næringsbrev til fødevarebutikker, lov om restaurations- og hotelvirksomhed m.v. og lov om miljøbeskyttelse (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse €" fair play II)

(Lovforslag nr. L 145).

Lovforslaget (fairplay II) er et led i regeringens bekæmpelse af sort og illegalt arbejde og andre former for skatte- og afgiftssnyd (Fairplay-kampagnen).

Fairplay II €" forslaget er endvidere omfattet finanslovsaftalen for 2006. I aftalen af 7. november 2005 er herom anført følgende:

"I forbindelse med Fairplay-kampagnen blev antallet af razziaer i hovedstadsområdet øget fra sommeren 2005. Den forstærkede indsats vil blive udbredt til resten af landet. Parterne er i den forbindelse enige om at forhøje kontrolbøder i forbindelse med afgiftsunddragelse. Skatteministeriet arbejder i øjeblikket på en opstramning, således at der fremover problemfrit kan ske kumulation af kontrolbøder. Forslaget er en del af fairplay II-lovforslaget. Forslaget indebærer øgede indtægter fra kontrolbøder."

Regeringens samlede fairplaykampagne er nærmere beskrevet i regeringspjecen "Fairplay €" fokus på holdninger" fra oktober 2004. I pjecen er beskrevet en række initiativer €" herunder lovinitiativer €" som iværksættes i 2005/2006. Med dette lovforslag (Fairplay II) gennemføres bl.a. hovedparten af de lovinitiativer, der er nævnt i pjecen. Lovforslaget indeholder følgende elementer:

 

Skærpede regler om indberetning af udstationerede indenfor bygge- og anlægsbranchen.

Der er tale om en skærpelse af den allerede eksisterende indberetningspligt i skattekontrollovens § 7 E, hvorefter danske virksomheder, der indgår aftale med udenlandske virksomheder om bygge- og anlægsopgaver, som strækker sig udover 3 måneder indenfor en 12 måneders periode, skal foretage indberetning af en række identifikationsoplysninger vedrørende den udenlandske virksomhed. Formålet med bestemmelsen er at sikre kontrol med om - og i givet fald hvornår - der indtræder skattepligt for den udenlandske virksomhed.

Med henblik på særligt at skærpe kontrollen med skattepligtens indtræden for udstationerede inden for bygge- og anlægsbranchen, hvor anvendelsen af udstationerede er størst, foreslås det, at indberetningspligten udvides til også at omfatte antallet af de personer, som den udenlandske underentreprenør udstationerer i Danmark, identiteten af disse, angivelse af hvilke perioder de pågældende skal udføre arbejde her i landet samt oplysning om kontraktssummens størrelse.

Yderligere foreslås det at skærpe indberetningspligten således, at der skal ske indberetning af alle aftaler, der indgås med udenlandske virksomheder, uanset arbejdets varighed. Fristen for indberetning foreslås fastsat til tidspunktet for arbejdets påbegyndelse.

Indgreb mod momskarruseller.

Lovforslaget indeholder forslag, der har til hensigt at give told- og skatteforvaltningen nye værktøjer og at udvide de nuværende værktøjer i kampen mod svigen. De nye værktøjer er:

€" Udstedelse af en notifikation ("advarsel") til virksomheder, der uagtsomt eller i god tro har deltaget i momskarruseller. Notifikationen vil indeholde en anvisning om, at virksomheden fremover skal udvise større agtpågivenhed samt en række mere konkrete anvisninger på, hvordan virksomheden skal forholde sig overfor situationer, hvor de har mistanke om, at der foreligger momskarruselsvindel.

€" Mulighed for registrering i SKATs kontrolinformationsregister (KINFO).

€" Under visse skærpende omstændigheder solidarisk hæftelse for deltagere i momskarruseller.

Skærpede regler om sikkerhedsstillelse.

De eksisterende regler om sikkerhedsstillelse i opkrævningslovens § 11 foreslås generelt skærpet således, at de tager målrettet sigte mod virksomheder, hvor der skønnes at være et særligt behov for at stille krav om sikkerhed.

Bl.a. foreslås det, at en virksomhed kan fratages den skatte- og afgiftsmæssige registrering, hvis ikke de stillede krav om sikkerhedsstillelse opfyldes. Yderligere foreslås det, at der i § 11, stk. 1, skabes adgang til at afkræve sikkerhed fra en virksomhed, der deltager i en momskarrusel

Parallelt hermed ophæves kravet i opkrævningslovens § 11 a om, at selskaber som krav for skatte- og afgiftsmæssig registrering skal kunne dokumentere at have en minimumskapital på 125.000 kr. opgjort efter særlige principper i selskabsskatteloven. Der vil være tale om en betydelig lettelse ved etableringen af selskaber med et beskedent kapitalgrundlag.

Som led i bekæmpelse af ulovlig import og salg af punktafgiftspligtige varer stilles der krav om registrering af varemodtagere.

Det foreslås, at varemodtagere skal lade sig registrere med de pligter, som en registrering normalt indebærer, nemlig at angive og betale hver måned.

Det foreslås også, at virksomheder, der bliver straffet efter loven, kan afkræves en sikkerhedsstillelse eller fratages registreringen, hvis de gentagne gange straffes efter loven. Generhvervelse af registreringen kan ske efter 1 år regnet fra datoen for fratagelsen. Ved genregistrering vil der kunne stilles krav om sikkerhedsstillelse.

De virksomheder, der har fået frataget deres varemodtagerregistrering eller ikke kan eller vil stille en sikkerhed, skal for hver vareforsendelse anmelde og stille en sikkerhed svarende til afgiften.

 

Fastsættelse af større og kumulative bøder, herunder etablering af hjemmel til udstedelse af administrative bøder i forbindelse med håndhævelse af pantreglerne.

Der er tale om en opstamning af de såkaldte colabøder (5.000 kr. bøder), som blev indført i 2002. Det foreslås, at der bliver mulighed for at foretage absolut kumulation, dvs. sammenlægning af bøder (uden reduktion) på tværs af de afgiftslove, som var omfattet af "colalovgivningen". I forarbejderne understreges det, at bøderne bør være på minimum 5.000 kr. ved 1. gangs overtrædelse, og at der bør ske fordobling af bøden i gentagelsestilfælde.

For så vidt angår overtrædelser af pantlovgivningen foreslås indført adgang til at udstede administrative bøder af samme størrelse (5.000 kr.) samt ligeledes mulighed for absolut kumulation og fordobling i gentagelsestilfælde.

Et forslag om bøde af samme størrelse og efter samme principper stilles også i relation til den foreslåede skærpelse af indberetningen vedrørende udstationerede.

 

Justering af registeret over næringsbreve (Næringsbasens) anvendelsesområde.

SKAT har på baggrund af de skærpede pantregler, som blev vedtaget med fairplay I-pakken kunnet konstatere et betydeligt antal overtrædelser af pantlovgivningen. På baggrund heraf foreslås det, at også overtrædelser af pantlovgivningen fremover indberettes til næringsbrevsregisteret, og dermed indgår i den samlede vurdering af, hvorvidt en fødevarevirksomhed skal have frataget sit næringsbrev.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.