L 144 Forslag til lov om registrering af køretøjer. (Digital motorregistrering m.v.).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 25-01-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l144_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (25. januar 2006)

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om registrering af køretøjer (Digital motorregistrering mv.)

(Lovforslag nr. L 144).

Formålet med lovforslaget er at skabe et retligt grundlag for, at private kan registrere køretøjer i statens register over køretøjer og udlevere nummerplader.

Lovforslaget er en udmøntning af regeringsgrundlaget.

Motorregistrering sker i dag fra politiets 67 motorkontorer. Efter lovforslaget autoriseres omkring 1.500 forhandlere af køretøjer og syns- eller omsynsvirksomheder til at indregistrere og omregistrere køretøjer.

Herved mindskes afstanden til registreringsstederne, og en registrering kan ske i forlængelse af en handel eller et syn.

Der vil også blive skabt mulighed for, at den enkelte borger selv foretager omregistreringen af køretøjet, f.eks. i forbindelse med en privat handel.

Et mål er, at en køber skal kunne komme ud at køre samme dag, som handelen indgås.

Med lovforslaget lægges der således op til en delvis privatisering af registreringsopgaven.

Driften af selve køretøjsregisteret vil fortsat være en statslig opgave, men indregistrering og omregistrering vil kunne foretages privat.

Af hensyn til kontrollen med betaling af vægtafgift mv., vil afregistrering af køretøjer fortsat ikke kunne ske privat. Nummerplader fra afregistrerede køretøjer skal afleveres direkte til told- og skatteforvaltningen.

Som kompensation for denne privatisering vil autoriserede virksomheder få en godtgørelse fra staten for at løse registreringsopgaver. Og private, der omregistrerer over internettet, vil få en rabat på prisen for omregistreringen.

Handel med biler og andre køretøjer har et betydeligt økonomisk omfang. Det samme gælder de afgifter, der er pålagt bilejere mv. Derfor, og af hensyn til færdselssikkerheden, er det af væsentlig betydning, at der er knyttet en høj grad af sikkerhed til registrering af biler og andre køretøjer. Der må ikke være usikkerhed om de registreringer, der sker om et køretøj og om køretøjets tilhørsforhold, og der må ikke være tvivl om hvilke nummerplader, køretøjet fører.

En privat registreringsordning forudsætter derfor, at der skabes et nyt digitalt registreringssystem, der kan håndtere privat registrering af køretøjer. I et sådant nyt registreringssystem kan der indbygges automatiske sikkerhedssystemer, der kan fange fejl eller mangler i de oplysninger, der indberettes. Der vil også kunne indbygges ordninger, der gør det lettere for forsikringsselskaber, syns- / omsynsvirksomheder og andre at indberette oplysninger, der skal registreres om et køretøj, og lettere at trække på registrerede oplysninger.

Opgaven med at udvikle og drive dette nye registreringssystem er lagt hos told- og skatteforvaltningen, der tillige overtager opkrævningen af vægtafgift mv. Disse opgaver flyttes således fra politiet. Herved samles registrering af køretøjer og administration af afgifter af køretøjer i told- og skatteforvaltningen.

Efter lovforslaget fjernes reglerne om registrering af køretøjer af praktiske grunde fra færdselsloven og samles i en selvstændig lov om registrering af køretøjer.

Loven forventes først tillagt virkning fra den 1. januar 2008.

En gennemførelse af lovforslaget vil give betydelige administrative lettelser for det offentlige, erhvervslivet og borgeren.

Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til lovforslaget, anbefaler jeg lovforslaget til en hurtig og velvillig behandling i Folketinget.