L 14 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om arbejdsmiljø.(Begrænsning af arbejdsgiverens
strafansvar og skærpelse af straffene for visse
overtrædelser der begås af ansatte m.v.).
Fremsat den 5. oktober 2005 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø
(Begrænsning af arbejdsgiverens
strafansvar og skærpelse af straffene for visse
overtrædelser, der begås af ansatte m.v.)
§ 1
I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 268 af 18. marts 2005, foretages
følgende ændringer:
1.§ 67, stk. 1, nr.
8, affattes således: »To medlemmer indstillet af
regionerne i forening og Kommunernes Landsforening i
fællesskab«.
2. I § 68, stk. 1,
ændres »amtskommuner« til: »regioner«
og »§ 5, stk. 1-5, og § 74 i lov om
sikring mod følger af arbejdsskade« ændres til:
»§ 48, stk. 1-5, og § 88 i lov om
arbejdsskadesikring«.
3. I § 72 b, stk. 1,
indsættes efter »landsdækkende«:
»myndigheder eller« og »eller Københavns
Kommune, Frederiksberg Kommune eller Hovedstadens
Sygehusfællesskab« udgår af bestemmelsen.
4. I § 81 a, stk. 1, nr.
7, ændres »Amtsrådsforeningen i
Danmark,« til: »regionerne i forening«, og
»Københavns og Frederiksberg Kommuner«
udgår.
5. I § 82 indsættes
efter stk. 2 som nyt stykke:
» Stk. 3 . Ved straffens
udmåling efter stk. 1, nr. 1, skal det, i det omfang
arbejdsgiveren har opfyldt sine pligter efter lovens kapitel 4,
betragtes som en skærpende omstændighed, at ansatte
forsætligt eller groft uagtsomt overtræder
lovgivningens krav om
1) anvendelse af personlige
værnemidler,
2) anvendelse af udsugningsforanstaltninger,
3) anvendelse af beskyttelsesudstyr eller
sikkerhedsforanstaltninger,
4) anvendelse af forsvarlige arbejdsmetoder
eller
5) certifikater til kran og
gaffeltruck.«
Stk. 3-7 bliver herefter stk. 4-8.
6. I § 82, stk. 3, der
bliver stk. 4, ændres »Ved straffens
udmåling efter stk. 1 og 2 skal det« til:
»Uden for de i stk. 3 nævnte tilfælde skal
det ved straffens udmåling efter stk. 1 og 2«.
7. I § 82, stk. 4, der
bliver stk. 5, ændres »jf. stk. 3, nr.
1« til: »jf. stk. 4, nr. 1«.
8. I § 83, stk. 1, 1.
pkt., indsættes efter »uagtsom«: »,
jf. dog stk. 3«.
9. I § 83 indsættes
som stk. 3:
» Stk. 3 . I det omfang
arbejdsgiveren har opfyldt sine pligter efter lovens kapitel 4, kan
arbejdsgiveren ikke pålægges bødeansvar, hvis
ansatte overtræder lovgivningens krav om
1) anvendelse af personlige
værnemidler,
2) anvendelse af udsugningsforanstaltninger,
3) anvendelse af beskyttelsesudstyr eller
sikkerhedsforanstaltninger,
4) anvendelse af forsvarlige arbejdsmetoder
eller
5) certifikater til kran og
gaffeltruck.«
10. I § 86 indsættes
som 2. pkt.:
Ȥ 83, stk. 3, finder
tilsvarende anvendelse.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2006, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 1-4,
træder i kraft den 1. januar 2007.
Stk. 3. § 1, nr. 5-10,
finder anvendelse på overtrædelser begået efter
den 1. januar 2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lov nr. 681 af 23. december 1975 om
arbejdsmiljø er senest bekendtgjort ved
lovbekendtgørelse nr. 268 af 18. marts 2005.
I relation til lovens vedtagelse i 1975
henvises til Folketingstidende 1973-74 (2. samling), FF sp.
7827-7830 og Tillæg A sp. 3239-3346, Folketingstidende
1974-75 (1. samling), FF sp. 1019-1021, FF sp. 2273-2296, og
Tillæg A sp. 1251-1352, Folketingstidende 1974-75 (2.
samling), FF sp. 78-79, FF sp. 595-610, Tillæg A sp. 993-1094
og Tillæg B sp. 1697-1866, samt Folketingstidende 1975-76, FF
sp. 59-60, FF sp. 382-383, FF sp. 3033-3110, FF sp. 3261-3274,
Tillæg A sp. 65-166, Tillæg B sp. 161-284 og
Tillæg C sp. 85-110.
Ved lov nr. 220 af 22. april 1987 blev
bødeansvar for Staten og kommunerne indført, jf.
Folketingstidende 1986-87, FF sp. 5112-5113, FF sp. 6419-6426, FF
sp. 10127-10130, FF sp. 10382-10383, Tillæg A sp. 2959-2968,
Tillæg B sp. 719-722 og Tillæg C sp. 397-398.
Ved lov nr. 380 af 13. juni 1990 blev den
generelle strafferamme (§ 82) udvidet, således at der
udover bøde kunne idømmes fængsel i indtil 1
år, jf. Folketingstidende 1990, FF sp. 5265-5283 og
9311-9314.
Ved lov nr. 373 af 20. maj 1992 blev
strafferammen i § 82 forhøjet til fængsel i
indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået
forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved
overtrædelsen er voldt skade på unge mennesker under 18
år eller fremkaldt fare herfor, eller opnået eller
tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende
selv eller andre, herunder ved besparelse, jf. Folketingstidende
1991-92, FF sp. 7303-7320 og 9829-9832.
Med henblik på at opnå et
højere bødeniveau blev området for den
to-årige strafferamme ved lov nr. 379 af 10. juni 1997
udvidet til generelt at omfatte overtrædelser, der er sket
forsætligt, eller hvor der er udvist grov uagtsomhed, jf.
Folketingstidende 1997, FF sp. 7243-7263, 8009-8021 og
8249-8250.
Ved lov nr. 331 af 16. maj 2001 blev der
indført adgang til administrative bøder (§82 a),
jf. Folketingstidende 2001, FF, sp. 4978 ff, 7714 ff, 7867 ff,
Tillæg A sp. 5045 og sp. 5080, Tillæg B sp. 973,
Tillæg C sp. 680.
Ved lov nr. 425 af 9. juni 2004 blev det
objektive ansvar (§ 83) ændret således, at
det er en betingelse for bødeansvaret, at
overtrædelsen kan tilregnes en eller flere til virksomheden
knyttede personer eller virksomheden som sådan, jf.
Folketingstidende 2004, FF sp. 8792 ff, sp. 10479 ff, sp. 10768 ff,
Tillæg A sp. 7709, sp. 7660, Tillæg B sp. 1767, sp.
1960 og Tillæg C, sp. 647.
1. Indledning
Formålet med forslaget er dels at
indføre bestemmelser om begrænsning af arbejdsgiverens
strafansvar for visse arbejdsmiljøovertrædelser i
virksomheder dels at opnå en skærpelse af straffene for
ansatte i visse situationer.
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at
regeringen vil ændre arbejdsmiljøloven, så
arbejdsgivere, der har gjort alt, hvad det var muligt for at sikre
et sikkert og sundt arbejdsmiljø, ikke bliver straffet,
når medarbejderne overtræder reglerne.
Regeringen finder det ikke rimeligt, at
arbejdsgivere, der har gjort alt for at sikre et sikkert og sundt
arbejdsmiljø, skal straffes, når det alene er de
ansatte, der overtræder arbejdsmiljøreglerne.
I dag kan arbejdsgivere straffes, selv om
virksomheden har investeret i sikkerhedsudstyr, stillet udstyret
til rådighed for de ansatte og sikret sig, at de ansatte ved
hvor, hvornår, og hvordan udstyret skal bruges. Det strider
mod retsfølelsen og kan give anledning til en opgivende
holdning til arbejdsmiljøarbejdet i virksomheden.
Det er endvidere regeringens opfattelse, at
de ansatte i højere grad skal være deres ansvar
bevidst inden for deres arbejdsområde i situationer, hvor de
i særlig grad selv har mulighed for at forebygge skader
på liv og helbred.
Lovforslaget angår alene ansattes
overtrædelser i forbindelse med udførelsen af
arbejdet.
Lovforslaget medfører ikke, at
arbejdsgivere undtages fra det strafferetlige ansvar, hvis det
alene er arbejdsgiveren, der er ansvarlig for overtrædelsen,
fx hvis arbejdet vedrører arbejdets planlægning eller
tilrettelæggelse, eller hvis arbejdsgiveren selv
udfører det pågældende arbejde, der
indebærer en overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen.
Ligeledes vil arbejdsgivere heller ikke
være undtaget fra strafansvar, hvis arbejdet ikke kan
udføres fuldt forsvarligt af den ansatte. Tilsvarende
gælder, hvis arbejdet kunne være udført fuldt
forsvarligt, men arbejdsgiveren ikke har givet
fyldestgørende instruktion om anvendelse af sikkerhedsudstyr
m.v., eller arbejdsgiveren ikke har ført effektivt tilsyn
med arbejdet.
Arbejdsgiveren er fortsat den hovedansvarlige
for virksomhedens arbejdsmiljø.
Samtidig er det formålet med
lovforslaget at gennemføre ændringer som følge
af den kommende kommunalreform. Lovforslagets § 1, nr.
1-4, udgør således en del af den samlede
lovgivningsmæssige gennemførelse af den ny
kommunalreform.
Denne del af lovforslaget er et led i
udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk
Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte
udmøntningsplan fra september 2004.
Aftalen indebærer, at der
gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende
ændrer rammerne for varetagelsen af de offentlige opgaver og
den offentlige service i Danmark.
Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor
kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige
identitet. Fem nye regioner får ansvaret for
sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får
ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommunerne.
Reformen indebærer, at amtskommunerne,
Hovedstadens Sygehusfællesskab og Hovedstadens
Udviklingsråd nedlægges, at der sker en ny fordeling af
de opgaver, der løses i den offentlige sektor, mellem
kommuner, regioner og statslige myndigheder, og at antallet af
skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til to.
Denne del af lovforslaget skal ses i
sammenhæng med andre ministeriers lovforslag, der
fremsættes i forbindelse med gennemførelsen af
kommunalreformen.
2. Forslagets indhold
Lovforslaget indeholder følgende
elementer:
·
Begrænsning af arbejdsgiverens strafansvar.
· Skærpet
straf for visse overtrædelser, der begås af
ansatte.
·
Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen.
2.1. Begrænsning af
arbejdsgiverens strafansvar
2.1.1. Gældende ret
Arbejdsmiljølovens kapitel 15
indeholder regler om straf for overtrædelse af de pligter,
der er fastsat i loven og forskrifter udstedt i medfør af
loven. Både arbejdsgivere og ansatte kan straffes, jf.
nedenfor.
Arbejdsgiveren er efter
arbejdsmiljølovens kapitel 4 ansvarlig for at
planlægge og tilrettelægge arbejdet, så arbejdet
kan udføres lovligt og sikkerheds- og sundhedsmæssigt
fuldt forsvarligt, og ansvarlig for, at arbejdet faktisk
udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt.
Arbejdsgiveren kan enten være en
juridisk person (selskaber m.v. eller det offentlige) eller en
personlig ejet virksomhed. Arbejdsgiverne behandles ens på
det strafferetlige område i arbejdsmiljølovgivningen,
uanset valg af virksomhedsform. Spørgsmålet om straf
er derfor uafhængigt af, om arbejdsgiveren driver sin
virksomhed i selskabsform eller som personligt ejet virksomhed.
Arbejdsmiljølovens
§ 82
Arbejdsmiljølovens § 82 er
den generelle bestemmelse om straf for overtrædelse af
arbejdsmiljølovningen. Bestemmelsen gælder for alle
fysiske personer, der har pligter efter arbejdsmiljøloven,
herunder også arbejdsgivere, der selv udfører arbejde
i virksomheden, og ansatte. Bestemmelsen indebærer, at en
person kan straffes, når den pågældende uagtsomt
eller forsætligt har overtrådt
arbejdsmiljølovgivningen.
Arbejdsmiljølovens
§ 83
Arbejdsmiljølovens § 83
omhandler derimod alene arbejdsgiverens strafansvar for
overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen inden for
virksomheden. I personligt ejede virksomheder er ejeren
arbejdsgiver og dermed ansvarlig efter bestemmelsen for, at
arbejdsmiljøloven overholdes.
Strafansvaret efter arbejdsmiljølovens
§ 83 er betinget af, at en eller flere personer inden for
virksomheden uagtsomt eller forsætligt har overtrådt
arbejdsmiljølovgivningen, eller at overtrædelsen er
begået af virksomheden som sådan.
Det er ikke en betingelse, at en bestemt
person kan gøres ansvarlig for den pågældende
overtrædelse.
Strafansvaret dækker således
også såkaldte anonyme eller kumulative
overtrædelser.
Anonyme overtrædelser omfatter
overtrædelser, hvor det af omstændighederne
fremgår, at en person inden for virksomheden har begået
et tilregneligt forhold, men hvor det er vanskeligt eller umuligt
at finde frem til denne person.
Kumulative overtrædelser omfatter
overtrædelser, der består i en flerhed af handlinger
eller undladelser inden for virksomheden, begået af flere
personer, der hver for sig er straffri på grund af en ringe
andel eller ringe uagtsomhed i det strafbare resultat, men hvor
disse andele tilsammen resulterer i overtrædelsen.
Det er uden betydning for
ansvarsbedømmelsen om den, der handler, har udført
arbejdet uden for sit arbejdsområde eller har handlet i strid
med de instruktioner, som er blevet givet.
Der kan kun idømmes
bødestraf.
Arbejdsmiljølovens
§ 86
Arbejdsmiljølovens § 86
indebærer, at selskaber m.v. (juridiske personer) kan
pålægges strafansvar efter arbejdsmiljøloven i
henhold til de almindelige regler i straffelovens kapitel 5.
Strafansvaret for juridiske personer er, ligesom
arbejdsgiveransvaret efter § 83, betinget af, at en eller
flere personer inden for virksomheden uagtsomt eller
forsætligt har overtrådt
arbejdsmiljølovgivningen, eller at overtrædelsen er
begået af virksomheden som sådan. Det er ikke en
betingelse, at en bestemt person kan gøres ansvarlig for den
pågældende overtrædelse. Strafansvaret
dækker således også såkaldte anonyme og
kumulative overtrædelser.
Større personligt ejede virksomheder
og offentlige arbejdsgivere falder tillige ind under betegnelsen
juridiske personer i arbejdsmiljølovens § 86.
Det er uden betydning for
ansvarsbedømmelsen om den, der handler, har udført
arbejdet uden for sit arbejdsområde eller har handlet i strid
med de instruktioner, som er blevet givet.
Der kan kun idømmes
bødestraf.
Praksis
Straffesagerne på
arbejdsmiljøområdet vedrører €"
således som det også er meldt ud offentligt i 2000
€" i praksis konstaterede grove overtrædelser af klare
og velkendte regler, hvor overtrædelsen indebærer en
konkret sikkerheds- eller sundhedsfare. Dette drejer sig om
områder, hvor der er en dokumenteret risiko for ulykker eller
sundhedsskadelig påvirkning, herunder når der
konstateres ulykkesfare ved arbejdsmaskiner, fare for nedstyrtning,
fare for sammenstyrtning og sammenskridning, ulykkesfare ved
arbejde med farlige stoffer og andre åbenbart uforsvarlige
arbejdsmiljøforhold.
Straffesagerne på
arbejdsmiljøområdet kan opdeles i to hovedkategorier.
Den første hovedkategori omfatter sager, hvor arbejdsgiveren
alene er ansvarlig for den pågældende
overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen. Det drejer
sig navnlig om tilsidesættelse af arbejdsgiverens
forpligtigelse til at planlægge og tilrettelægge
arbejdet fuldt forsvarligt. Eksempler herpå er
arbejdsgiverens valg af ulovlig eller uforsvarlig arbejdsmetode,
valg af ulovlige stoffer og materialer, manglende udarbejdelse af
brugsanvisning, mangelfuld indretning af de tekniske
hjælpemidler, manglende sikkerhedsforanstaltninger eller
manglende udlevering af sikkerhedsudstyr, som umuliggør, at
den ansatte kan udføre arbejdet i overensstemmelse med
arbejdsmiljølovgivningen.
Til den første hovedkategori
hører også tilfælde, hvor arbejdsgiveren selv
udfører arbejdet i strid med
arbejdsmiljølovgivningen.
Den anden hovedkategori omfatter sager, der
vedrører overtrædelser af reglerne om arbejdets
udførelse, hvor den ansatte er involveret i selve
overtrædelsen. Dette område dækker to typer af
sager.
Den første type omfatter sager, hvor
arbejdet kan udføres fuldt forsvarligt, men hvor den ansatte
ikke har modtaget fyldestgørende instruktion af
arbejdsgiveren, eller hvor arbejdsgiveren ikke har ført
effektivt tilsyn med arbejdet. Arbejdsgiveren har i disse
straffesager ikke levet op til sin forpligtigelse efter
arbejdsmiljøloven.
Den anden type af sager er kendetegnet ved,
at arbejdet kan udføres fuldt forsvarligt af den ansatte,
men hvor den ansatte udfører arbejdet i strid med
arbejdsmiljølovgivningen på trods af, at
arbejdsgiveren har givet tilstrækkelig instruktion og
ført effektivt tilsyn med det pågældende
arbejde.
Den juridiske person eller den personligt
ejede virksomhed straffes i begge type sager efter gældende
ret som ansvarlig for det arbejde, der udføres i
virksomheden, jf. arbejdsmiljølovens § 83 eller
§ 86.
Ved en lovændring i 2001 fik
Arbejdstilsynet hjemmel til at anvende administrative
bødeforelæg i flere af de sagskategorier, hvor der
tidligere blev foretaget politianmeldelse. Administrative
bødeforelæg anvendes af Arbejdstilsynet i sager, hvor
den konstaterede overtrædelse er klar og ukompliceret, og
sagen ikke kan forventes at medføre højere straf end
bøde. Hvis modtageren accepterer at lade sagen afgøre
ved administrativt bødeforelæg og betaler
bøden, afgøres sagen uden domstolsbehandling.
2.1.2. Indhold og overvejelser
Arbejdsgivere kan i dag blive straffet for
ansattes overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen,
uanset om arbejdsgiveren har opfyldt alle sine forpligtigelser i
arbejdsmiljølovens kapitel 4, herunder navnligt at
arbejdsgiveren har sørget for, at arbejdsforholdene er
sikkerheds- og sundhedsmæssige fuldt forsvarlige, at
arbejdsgiveren har udarbejdet skriftlig arbejdspladsvurdering, at
arbejdsgiveren fyldestgørende har instrueret de ansatte, at
arbejdsgiveren har ført et effektivt tilsyn med, at arbejdet
udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt, samt at arbejdsgiveren har sørget for at
samarbejdet om sikkerhed og sundhed kan finde sted og deltager i
samarbejdet.
Arbejdsgiveren kan ved disse
overtrædelser ikke forvente eller tage højde for, at
den ansatte vil udføre ulovlige handlinger, hvorfor det ikke
synes rimeligt, at arbejdsgiveren i sådanne tilfælde
skal straffes for den ansattes overtrædelse.
Bestemmelsen om begrænsning af
strafansvar for arbejdsgivere forudsættes at skulle finde
anvendelse på de overtrædelser af
arbejdsmiljølovgivningen, hvor arbejdet på
overtrædelsestidspunktet kunne udføres fuldt
forsvarligt af den ansatte, men hvor den ansatte, på trods af
arbejdsgiverens opfyldelse af sine forpligtelser efter
arbejdsmiljølovens kapitel 4, udfører arbejdet i
strid med arbejdsmiljølovgivningen. Dette gælder
også for anonyme og kumulative overtrædelser.
En arbejdsgiver vil fremover blive omfattet
af den foreslåede bestemmelse om begrænsning af
strafansvaret, hvis arbejdet kunne have været udført i
overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen.
Lovforslaget indebærer, at
arbejdsgivere i fremtiden ikke skal pålægges et
bødeansvar, såfremt
· arbejdsgiveren
på overtrædelsestidspunktet har gjort alt for at sikre,
at arbejdet kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt
fuldt forsvarligt,
· arbejdsgiveren
fyldestgørende har instrueret den ansatte og effektivt
ført tilsyn med arbejdet, og
· de ansatte har
tilsidesat arbejdsgiverens instruktioner, for eksempel har undladt
at bruge det sikkerhedsudstyr, der er stillet til rådighed
for arbejdet.
I de nævnte situationer har
arbejdsgiveren levet op til sine forpligtigelser efter kapitel 4 i
arbejdsmiljøloven.
Dette betyder naturligvis ikke, at
arbejdsgivere skal kunne undtages fra det strafferetlige ansvar,
hvis det alene er arbejdsgiveren, der er ansvarlig for
overtrædelsen, fx hvis overtrædelsen vedrører
arbejdets planlægning eller tilrettelæggelse, eller
hvis arbejdsgiveren selv udfører det pågældende
arbejde, der indebærer en overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen.
Ligeledes vil arbejdsgivere heller ikke
være undtaget fra et strafansvar, hvis arbejdet ikke kan
udføres fuldt forsvarligt af den ansatte. Tilsvarende
gælder, hvis arbejdet kunne være udført fuldt
forsvarligt, men arbejdsgiveren ikke har givet
fyldestgørende instruktion om anvendelse af sikkerhedsudstyr
m.v., eller arbejdsgiveren ikke har ført effektivt tilsyn
med arbejdet.
Forslaget om begrænsning af strafansvar
for arbejdsgivere skal finde anvendelse på alle typer af
virksomheder, herunder både små og store personligt
ejede virksomheder samt virksomheder, hvor arbejdsgiveren er et
selskab eller lignende.
Fremtidig praksis
Med den foreslåede bestemmelse vil der
ske en ændring af praksis for strafforfølgning af
arbejdsgivere.
Vurderes det på baggrund af sagens
oplysninger, at arbejdsgiveren har opfyldt sine pligter efter
arbejdsmiljølovens kapitel 4, vil der fremover ikke blive
rejst tiltale imod arbejdsgiveren, hvis ansatte uagtsomt eller
forsætligt overtræder arbejdsmiljølovgivningen
på en eller flere af de i den foreslåede
§ 83, stk. 3, nr. 1-5 , opregnede
måder. Dette gælder også ved anonyme og
kumulative overtrædelser.
Hvis betingelserne for at anvende den
foreslåede § 83, stk. 3, ikke er
opfyldt, vil den personligt ejede virksomhed henholdsvis den
juridiske person i overensstemmelse med gældende praksis
fortsat være strafferetlig ansvarlig for ansattes
overtrædelser af arbejdsmiljøloven, jf.
§ 83, stk. 1, og § 82, stk. 1, jf.
§ 86.
2.2. Skærpelse af straffene for
visse forsætlige eller groft uagtsomme overtrædelser,
der begås af ansatte
2.2.1. Gældende ret
Arbejdsmiljølovens
§ 28
Ansatte har ifølge
arbejdsmiljølovens § 28 en strafbelagt pligt til
at medvirke til, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige inden for deres
arbejdsområde, herunder at de foranstaltninger, der
træffes for at fremme sikkerhed og sundhed, virker efter
deres hensigt.
Det betyder, at ansatte under strafansvar
skal medvirke til, at arbejdsgivere kan overholde
arbejdsmiljøloven.
Arbejdsmiljølovens § 28
finder anvendelse ved overtrædelser af navnlig
arbejdsmiljølovens § 38 om arbejdets
udførelse, § 45 om anvendelse af tekniske
hjælpemidler og § 48 om anvendelse af farlige
stoffer og materialer, i det omfang de efter deres indhold kan
finde anvendelse på de ansatte.
Arbejdsmiljølovens
§ 82
De ansatte kan straffes efter
arbejdsmiljølovens § 82, hvis de ikke lever op til
ansvaret efter § 28, når overtrædelsen kan
tilregnes de pågældende som uagtsom eller
forsætlig.
Hensigten med strafansvar for ansatte er at
skærpe de ansattes agtpågivenhed over for sikkerheden
og sundheden på arbejdspladsen. De ansatte skal således
iagttage helt elementære sikkerhedsforanstaltninger m.v., der
er af vital betydning for deres eget og andres liv og
førlighed.
Lovens strafferamme er bøde eller
fængsel i indtil 1 år. Straffen kan stige til
fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er
begået ved grov uagtsomhed eller med forsæt.
Arbejdsmiljølovens § 82 opregner i stk. 3 og
4, hvilke forhold, der kan indgå som henholdsvis
skærpende og særligt skærpende
omstændigheder ved strafudmålingen, men bestemmelserne
er udtryk for nogle generelle principper og er ikke målrettet
mod ansattes overtrædelser. Bestemmelserne i stk. 3 og
4, om strafskærpelse har ikke været anvendt overfor
overtrædelser begået af ansatte.
Praksis
Der bliver efter gældende praksis alene
rejst tiltale mod den ansatte, såfremt der samtidig rejses
tiltale mod arbejdsgiveren i medfør af
arbejdsmiljølovens § 83, stk. 1, eller
§ 82, stk. 1, jf. § 86. Der rejses alene
tiltale mod ansatte for groft uagtsomme eller forsætlige
overtrædelser. Hvis ansattes overtrædelser alene
indebærer en mindre grad af uagtsomhed (simpel uagtsomhed),
rejses alene tiltale mod arbejdsgiveren efter
arbejdsmiljølovens § 83, stk. 1, eller
§ 82, stk. 1, jf. § 86.
Der rejses efter gældende praksis
endvidere kun tiltale mod ansatte, hvis de inden for deres
arbejdsområde havde mulighed for at udføre arbejdet
på lovlig vis. Strafforfølgning forudsætter
således, at virksomheden har givet instruktion om anvendelse
af den pågældende foranstaltning og har ført
effektiv kontrol med, at ansatte og arbejdsledere har efterlevet
foranstaltningerne. Arbejdsgiveren skal have stillet det
pågældende sikkerhedsudstyr eller egnede personlige
værnemidler til rådighed for ansatte og arbejdsledere i
virksomheden, således at det er til stede til brug for
arbejdet.
Endvidere rejses der efter gældende
praksis alene tiltale mod ansatte for overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningens regler om anvendelse af personlige
værnemidler, anvendelse af udsugningsforanstaltninger og
anvendelse af beskyttelsesudstyr eller sikkerhedsudstyr. Disse
områder svarer til de nævnte områder i den
foreslåede § 82, stk. 3, nr. 1-3.
Dette betyder, at der efter gældende praksis ikke rejses
tiltale mod ansatte for de overtrædelser, der er nævnt
i den foreslåede § 82, stk. 3, nr.
4-5 , selvom § 82, stk. 1, nr. 1, hjemler
mulighed herfor.
Endelig rejses der efter gældende
praksis heller ikke tiltale mod personer, der er kommet til skade i
forbindelse med overtrædelsen, eller mod personer når
deres nærtstående er kommet til skade i forbindelse med
overtrædelsen.
Bødeniveauet for ansattes
overtrædelse af arbejdsmiljølovens § 82 har
siden 2002 ligget på 1.000 kr. Frihedsstraf er endnu ikke
anvendt på arbejdsmiljøområdet.
Domstolsbehandling af straffesager mod
ansatte sker sammen med sagen mod arbejdsgiveren.
2.2.2. Indhold og overvejelser
Formålet med at indføre en
speciel bestemmelse om skærpelse af straffene for ansatte for
visse overtrædelser er, at de ansatte skal gøres endnu
mere bevidste om deres del af ansvaret for et godt
arbejdsmiljø og dermed forhindre, at den ansatte groft
tilsidesætter reglerne i arbejdsmiljølovgivningen, der
er fastsat med henblik på at undgå alvorlige ulykker
eller arbejdsbetingede lidelser, uden at dette kan lastes
arbejdsgiveren.
Det foreslås, at der indsættes en
ny bestemmelse i § 82, stk. 3 , hvorefter
det ved straffens udmåling over for ansatte efter
§ 82, stk. 1, i det omfang arbejdsgiveren har
opfyldt sine pligter efter lovens kapitel 4, skal betragtes som en
skærpende omstændighed, at den ansatte forsætligt
eller groft uagtsomt overtræder
arbejdsmiljølovgivningens krav om anvendelse af
nødvendige personlige værnemidler,
udsugningsforanstaltninger, beskyttelsesudstyr eller andre
sikkerhedsforanstaltninger, anvendelse af forsvarlige
arbejdsmetoder eller lovgivningens krav om certifikater til kran og
gaffeltruck.
I den forbindelse foreslås et
vejledende bødeniveau, hvorefter der for overtrædelser
af den foreslåede strafskærpelsesbestemmelse
fastsættes en bøde på 2.500 kr. Dermed
tilkendegives alvoren af at tilsidesætte elementære og
almindelige sikkerhedskrav, der har til formål at beskytte
den ansatte mod ulykker og arbejdsbetingede lidelser.
Bøderne bør efter regeringens opfattelse ligge
på et niveau, der er mere egnet end det nuværende til
at sikre en forebyggende effekt, og således være mere
følelige for de ansatte med henblik på at få en
større præventiv virkning.
Fastsættelse af straffen efter den
foreslåede bestemmelse vil bero på domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige sagens
omstændigheder, og det angivne vejledende strafniveau vil
kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger særlige omstændigheder.
Fremtidig praksis
Den foreslåede § 82,
stk. 3 , nødvendiggør ændringer af
den nuværende praksis for strafforfølgning mod
ansatte.
For det første indebærer den
foreslåede bestemmelse, at der fremover skal kunne rejses
tiltale mod ansatte, selvom der ikke rejses tiltale mod
arbejdsgiveren. Dette skyldes, at når det vurderes, at der er
grundlag for at anvende den foreslåede
strafskærpelsesbestemmelse over for en ansat, vil der ikke
samtidig kunne rejses tiltale mod arbejdsgiveren, idet det er en
betingelse for anvendelse af den foreslåede
strafskærpelsesbestemmelse over for ansatte, at
arbejdsgiveren har opfyldt sine pligter efter lovens kapitel 4. En
eventuel sag, der omfatter tiltalerejsning mod arbejdsgiveren efter
§ 83, stk. 1, eller § 82, stk. 1, jf.
§ 86, og tiltalerejsning mod den ansatte efter
§ 82, stk. 1, nr. 1, med påstand om anvendelse
af den foreslåede strafskærpelsesbestemmelse (
§ 82, stk. 3 ), vil således ikke
kunne føre til domfældelse for begge parter i
overensstemmelse med de nedlagte påstande.
Dette betyder, at der ikke vil kunne rejses
tiltale mod den ansatte med påstand om skærpet straf
efter bestemmelsen i den foreslåede § 82,
stk. 3 , førend spørgsmålet om
tiltalerejsning over for arbejdsgiveren er nærmere afklaret.
Opgives tiltale mod arbejdsgiveren, fordi denne vurderes at have
opfyldt betingelserne efter den foreslåede
§ 83, stk. 3 , eller § 86, 2.
pkt. , vil der kunne rejses tiltale mod den ansatte med
påstand om anvendelse af den foreslåede
strafskærpelsesbestemmelse. Rejses der derimod tiltale mod
arbejdsgiveren efter § 83, stk. 1, eller
§ 82, stk. 1, jf. § 86, 1. pkt., vil der
alene kunne rejses tiltale mod den ansatte med påstand om
udmåling af straf efter den almindelige regel i
§ 82, stk. 1, nr. 1, i overensstemmelse med
gældende praksis.
Det følger af den foreslåede
strafskærpelsesbestemmelse, at der i det omfang,
arbejdsgiveren har opfyldt sine pligter efter lovens kapitel 4,
skal rejses tiltale med påstand om en skærpet
bøde mod ansatte, hvis disse forsætligt eller groft
uagtsomt overtræder lovgivningens krav om anvendelse af
forsvarlige arbejdsmetoder eller krav om anvendelse af certifikater
til kran og gaffeltruck, jf. den foreslåede
§ 82, stk. 3, nr. 4-5. Efter gældende
praksis rejses der ikke tiltale mod den ansatte for sådanne
overtrædelser, jf. oven for under pkt. 2.2.1., selvom
arbejdsmiljølovens § 82, stk. 1, nr. 1, giver
mulighed herfor.
Med den foreslåede skærpelse i
§ 82, stk. 3, nr. 4-5 , forudsættes
derfor samtidig en ændring af tiltalepraksis, således
at der fremover rejses tiltale mod ansatte, der forsætligt
eller groft uagtsomt overtræder disse regler.
Praksisændringen skal finde anvendelse, uanset om der rejses
tiltale med påstand om udmåling af straf efter den
almindelige regel i § 82, stk. 1, nr. 1, eller efter
den foreslåede strafskærpelsesregel i
§ 82, stk. 3.
Den nuværende praksis, hvorefter der
ikke rejses tiltale mod personer, der er kommet til skade i
forbindelse med overtrædelsen eller mod personer når
deres nærtstående er kommet til skade, foreslås
opretholdt.
2.3. Konsekvensændringer som
følge af kommunalreformen
2.3.1. Indhold og overvejelser
Lovforslaget indeholder de
konsekvensændringer, der er en følge af, at
amtskommunerne nedlægges og på en række
områder erstattes af regioner, herunder at regionerne
overtager de opgaver m.v. på arbejdsskadeområdet, som
amterne hidtil har haft.
Endvidere indeholder lovforslaget
konsekvensændringer, der er en følge af, at
Hovedstadens Sygehusfællesskab nedlægges.
Endelig indeholder lovforslaget
konsekvensændringer som følge af, at Københavns
og Frederiksberg Kommuner ikke længere skal omtales
særskilt i de tilfælde, hvor gruppen af kommuner
på landsplan tillægges rettigheder og pligter som
kommunale parter.
3. Lovovervågning
Lovforslaget er omfattet af
lovovervågning. Dette indebærer bl.a., at
Beskæftigelsesministeriet efter høring af
berørte myndigheder og organisationer, der har deltaget i
det lovforberedende arbejde, vil udarbejde en redegørelse
til Folketinget senest tre år efter lovforslagets
ikrafttræden, hvori der redegøres for, om lovforslaget
lever op til formålet.
4. De økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Forslaget forventes ikke at have
nævneværdige økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
De foreslåede ændringer i
strafansvaret i arbejdsmiljøsager vil kunne have visse
mindre ressourcemæssige konsekvenser for politiet og
anklagemyndigheden. Eventuelle merudgifter for politiet og
anklagemyndigheden som følge af lovforslaget vil blive
afholdt inden for de eksisterende bevillingsmæssige
rammer.
5. De administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget forventes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for det
offentlige.
6. De administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget forventes ikke at have
nævneværdige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering
(CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler. Centeret vurderer, at forslaget ikke
medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet, og
forslaget bør derfor ikke forelægges et
virksomhedspanel.
7. De miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
€" Alle ministerierne
€" Søfartsstyrelsen
€" Energistyrelsen
€" Statens Luftfartsvæsen
€" Konkurrencestyrelsen
€" Arbejdsmiljørådet
€" Arbejdsmiljøklagenævnet
€" Rigsadvokaten
€" Foreningen af Politimestre i Danmark
€" Politidirektøren i
København
€" Domstolsstyrelsen
€" Den Danske Dommerforening
€" Advokatrådet
€" Landsorganisationen i Danmark
€" Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd
€" Akademikernes Centralorganisation
€" Dansk Arbejdsgiverforening
€" Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgivere
€" Finanssektorernes
Arbejdsgiverforening
€" Ledernes Hovedorganisation
€" Kommunernes Landsforening
€" Amtsrådsforeningen
€" Københavns Kommune
€" Frederiksberg Kommune
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen nævneværdige udgifter
forventes | Ingen nævneværdige udgifter
forventes |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen nævneværdige udgifter
forventes | Ingen nævneværdige udgifter
forventes |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 67, stk. 1, nr.
8)
Efter den gældende bestemmelse udpeger
Amtsrådsforeningen i Danmark sammen med Kommunernes
Landsforening og Københavns og Frederiksberg Kommuner to
medlemmer af Arbejdsmiljørådet.
Det foreslås, at regionerne i forening
indtræder i Amtsrådsforeningens rettighed med hensyn
til repræsentation i Arbejdsmiljørådet.
Som en konsekvens af kommunalreformen
foreslås det endvidere, at Københavns og Frederiksberg
Kommuner udgår af bestemmelsen.
Til nr. 2 (§ 68, stk. 1)
Efter den gældende bestemmelse bidrager
amtskommuner, der ikke har tegnet arbejdsskadeforsikring
(selvforsikrede) til parternes indsats til forbedring af
arbejdsmiljøet.
Med kommunalreformen får regionerne
samme adgang til at vælge at være selvforsikrede
på arbejdsskadeområdet som amterne.
Det foreslås derfor, at de regioner,
som vælger at være selvforsikrede, fremover kommer til
at bidrage til parternes indsats til forbedring af
arbejdsmiljøet, på samme måde som de
selvforsikrede amter gør efter den nuværende
bestemmelse.
Lov om sikring mod følger af
arbejdsskade blev den 1. januar 2004 afløst af lov om
arbejdsskadesikring.
Til nr. 3 (§ 72 b, stk. 1)
Med kommunalreformen nedlægges
Hovedstadens Sygehusfællesskab. Det foreslås som
konsekvens heraf, at Hovedstadens Sygehusfællesskab
udgår af bestemmelsen om indgåelse af
arbejdsmiljøaftaler.
Samtidig foreslås det, at
Københavns og Frederiksberg Kommuner udgår af
bestemmelsen, idet disse kommuner har meldt sig ind i Kommunernes
Landsforening pr. 1. oktober 2005.
Endvidere foreslås det, at
landsdækkende myndigheder bliver omfattet af bestemmelsen,
således at også eksempelvis det regionale
lønningsnævn, der indgår overenskomster på
det regionale område, vil have mulighed for at indgå
arbejdsmiljøaftaler.
Til nr. 4 (§ 81 a, stk. 1, nr.
7)
Efter den gældende bestemmelse udpeger
Amtsrådsforeningen i Danmark sammen med Kommunernes
Landsforening, Københavns og Frederiksberg Kommuner og
Finansministeriet ét medlem af
Arbejdsmiljøklagenævnet.
Det foreslås, at regionerne i forening
indtræder i Amtsrådsforeningens rettighed med hensyn
til repræsentation i
Arbejdsmiljøklagenævnet.
Som en konsekvens af kommunalreformen
foreslås det endvidere, at Københavns og Frederiksberg
Kommuner udgår af bestemmelsen.
Til nr. 5 (§ 82, stk. 3)
Ansatte har efter arbejdsmiljølovens
§ 28 en strafbelagt pligt til at medvirke til, at
arbejdsgivere kan overholde arbejdsmiljøloven. Dette
indebærer, at den ansatte skal bidrage til, at
arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarlige inden for deres arbejdsområde, herunder at de
foranstaltninger, der træffes for at fremme sikkerhed og
sundhed, virker efter deres hensigt.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at det ved straffens udmåling efter
§ 82, stk. 1, nr. 1, skal betragtes som en
skærpende omstændighed, hvis en ansat forsætligt
eller groft uagtsomt overtræder arbejdsmiljøloven
inden for de områder, der er angivet i bestemmelsen.
Anvendelsesområdet for den
foreslåede § 82, stk. 3 ,
vedrører overtrædelser af arbejdsmiljølovens
§ 28 sammenholdt med de overtrædelser, der er
angivet i bestemmelsen, som navnlig vedrører
overtrædelser af arbejdsmiljølovens § 38 om
arbejdets udførelse, § 45 om anvendelse af
tekniske hjælpemidler og § 48 om anvendelse af
farlige stoffer og materialer.
Det er en betingelse for anvendelse af
strafskærpelsen over for ansatte, at arbejdsgiveren har
opfyldt alle sine forpligtigelser i arbejdsmiljølovens
kapitel 4, herunder at arbejdsgiveren har sørget for at
arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarlige, at arbejdsgiveren fyldestgørende har instrueret
de ansatte, samt at arbejdsgiveren har ført et effektivt
tilsyn med, at arbejdet udføres sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
§ 82, stk. 3, nr. 1 ,
omfatter tilfælde, hvor den ansatte ikke anvender hjelm,
sikkerhedssko, beskyttelsesbriller, sikkerhedsline eller handsker
m.v., hvor der er pligt hertil efter
arbejdsmiljølovgivningen.
Anvendelse af bestemmelsen forudsætter,
at værnemidlerne er stillet til rådighed for de
ansatte, at udstyret passer til eller kan tilpasses den enkelte
ansatte, at udstyret ikke er i stykker, at udstyret er til stede
på arbejdspladsen m.v.
§ 82, stk. 3, nr. 2 ,
omfatter manglende brug af etableret procesventilation
(punktudsugning), eller hvis udsugningen sættes ud af
funktion.
Anvendelse af bestemmelsen forudsætter,
at udsugningsanlægget m.v. er etableret og fuldt forsvarligt
at anvende.
§ 82, stk. 3, nr. 3 ,
omfatter situationer, hvor beskyttelsesudstyr sættes ud af
funktion, afmonteres eller på anden måde ikke anvendes,
herunder sikkerhedsforanstaltninger, der bliver afbrudt,
ændret eller flyttet, eller ikke bliver sat på
plads.
Anvendelse af bestemmelsen forudsætter,
at beskyttelsesudstyr eller sikkerhedsforanstaltninger er
tilgængelige, korrekt monteret, funktionsdygtige m.v.
§ 82, stk. 3, nr. 4 ,
omfatter åbenbart uforsvarlige arbejdsmetoder, hvor ansatte
tilsidesætter krav om anvendelse af forsvarlige
arbejdsmetoder, i medfør navnlig af reglerne om arbejdets
udførelse, anvendelse af tekniske hjælpemidler,
herunder at tekniske hjælpemidler anvendes efter deres
hensigt og anvendelse af stoffer og materialer, der er foreskrevet
med henblik på at sikre, at det pågældende
arbejde kan udføres arbejdsmiljømæssigt
forsvarligt. Overtrædelserne kan angå:
€" Uforsvarlig gaffeltruckkørsel,
hvor den ansatte har certifikat.
€" Manuel håndtering af tunge byrder,
hvor tekniske hjælpemidler forefindes.
€" Uforsvarlig stabling/læsning,
således at der opstår risiko for væltning.
€" Uforsvarlige personløft med kran,
hvor den ansatte har certifikat.
€" Forkert anvendt anhugningsgrej, fx
tovstropper i stedet for kæder.
€" Overbelastning af elevator.
€" Anvendelse af teknisk
hjælpemiddel, der er uegnet til arbejdet.
€" Risiko for sammenstyrtning ved
jordarbejde som følge af manglende afstivning, manglende
anlæg m.v.
€" Overtrædelser af forbud,
eksempelvis forbud mod brug af byggehejs til persontransport.
€" Svejsearbejde på lukkede
tønder, som indeholder rester af antændelige
væsker.
€" Arbejde uden at elektrisk spænding
er afbrudt.
€" Uforsvarligt arbejde med stoffer og
materialer der fx har høj akut giftighed.
Anvendelse af bestemmelsen forudsætter,
at ansatte er blevet instrueret om den korrekte forsvarlige
arbejdsmetode.
§ 82, stk. 3, nr. 5 ,
omfatter ansatte, der fører gaffeltruck eller kran uden at
være i besiddelse af lovpligtigt gaffeltruckfører-
eller kranførercertifikat.
Anvendelse af bestemmelsen forudsætter,
at ansatte udtrykkeligt er blevet instrueret om ikke at føre
gaffeltruck eller kran uden certifikat.
Til nr. 6 (§ 82, stk. 4)
Bestemmelsen foreslås ændret som
en konsekvens af, at der i § 82, stk. 3 ,
indføres en særlig bestemmelse om, at visse forhold
skal betragtes som skærpende omstændigheder ved
fastsættelsen af straf overfor ansatte ved deres
overtrædelser af arbejdsmiljøloven.
Forslaget indebærer, at den
eksisterende bestemmelse om strafskærpende
omstændigheder i § 82, stk. 3, i fremtiden
ikke skal finde anvendelse ved straffastsættelse for ansattes
grove overtrædelser af arbejdsmiljøreglerne.
Bedømmelsen af skærpende omstændigheder ved
ansattes overtrædelser skal fremover alene bedømmes
efter den foreslåede § 82, stk. 3, nr.
1-5 , som er udtømmende.
Til nr. 7 (§ 82, stk. 5)
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af den foreslåede § 82,
stk. 3.
Til nr. 8 (§ 83, stk. 1)
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af den foreslåede § 83,
stk. 3.
Til nr. 9 (§ 83, stk. 3)
Bestemmelsen indebærer, at
arbejdsgiverens strafansvar efter arbejdsmiljølovens
§ 83, stk. 1, ikke anvendes for særligt
opregnede overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen,
begået af virksomhedens ansatte. Det er et krav, at
arbejdsgiveren har opfyldt alle sine pligter i henhold til
arbejdsmiljølovens kapitel 4, og at den ansatte på
trods heraf udfører arbejdet i strid med
arbejdsmiljølovgivningen.
Bestemmelsen forudsætter, at arbejdet
på overtrædelsestidspunktet kunne have været
udført lovligt og sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt i overensstemmelse med arbejdsmiljøreglerne.
Derudover skal arbejdsgiveren
fyldestgørende have instrueret den ansatte, herunder om
anvendelse af en eventuel sikkerhedsforanstaltning. Endvidere skal
arbejdsgiveren have ført effektivt tilsyn med arbejdet.
Endelig forudsætter bestemmelsen, at
virksomheden skal have stillet det pågældende
sikkerhedsudstyr eller personlige værnemidler m.v. til
rådighed for de ansatte i virksomheden. Det indebærer,
at udstyret passer til eller kan tilpasses den enkelte ansatte, at
udstyret ikke er i stykker, at udstyret er til stede på
arbejdspladsen m.v., at beskyttelsesudstyr eller
sikkerhedsforanstaltninger er tilgængelige, korrekt monteret,
funktionsdygtige m.v., og at nødvendige
udsugningsanlæg m.v. er etableret og fuldt forsvarlige at
anvende.
Den ansatte skal ved arbejdets
udførelse have tilsidesat arbejdsgiverens instruktioner, fx
ved at undlade at bruge det sikkerhedsudstyr m.v., der var stillet
til rådighed og var til stede for arbejdet.
Anvendelsesområdet for den
foreslåede bestemmelse om begrænsning af
arbejdsgiverens strafansvar er begrænset til de særligt
opregnede overtrædelser, der er nævnt i forbindelse med
den foreslåede § 82, stk. 3, nr. 1-5.
Der henvises til de specielle bemærkninger til nr. 5
vedrørende den foreslåede § 82,
stk. 3.
Det er ikke en betingelse for anvendelse af
bestemmelse om begrænsning af arbejdsgiverens strafansvar, at
den ansatte har handlet forsætligt eller groft uagtsomt. Det
er tilstrækkeligt, at den ansatte har handlet uagtsomt.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Til nr. 10 (§ 86, 2. pkt.)
Bestemmelsen medfører, at den
foreslåede bestemmelse om begrænsning af
arbejdsgiverens strafansvar, jf. § 83,
stk. 3 , finder tilsvarende anvendelse for selskaber m.v.
(juridiske personer).
Der henvises i øvrigt til de specielle
bemærkninger til nr. 5 (§ 83, stk. 3).
Til § 2
Til stk. 1 og 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2006 og finder anvendelse på
overtrædelser begået efter den 1. januar 2006.
Til stk. 2
Det foreslås, at bestemmelserne
vedrørende gennemførelse af kommunalreformen
træder i kraft den 1. januar 2007 samtidig med, at anden
lovgivning om kommunalreformen træder i kraft.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
Lov om arbejdsmiljø | | |
| | |
§ 67.
Arbejdsmiljørådet består af en formand og
følgende andre medlemmer: | | § 67.
Arbejdsmiljørådet består af en formand og
følgende andre medlemmer: |
--- | | --- |
8) To medlemmer indstillet af Kommunernes
Landsforening, Amtsrådsforeningen i Danmark og
Københavns og Frederiksberg Kommuner i fællesskab. | | 8) To medlemmer indstillet af regionerne i
forening og Kommunernes Landsforening i fællesskab. |
| | |
§ 68. Midler
til gennemførelse af Arbejdsmiljørådets
aktiviteter og branchearbejdsmiljørådenes indsats til
forbedring af arbejdsmiljøet tilvejebringes ved bidrag, jf.
stk. 2, 3 og 6, fra €. samt kommuner, amtskommuner og
andre arbejdsgivere, der ikke har tegnet forsikring, jf.
§ 5, stk. 1-5, og § 74 i lov om sikring
mod følger af arbejdsskade. | | § 68. Midler
til gennemførelse af Arbejdsmiljørådets
aktiviteter og branchearbejdsmiljørådenes indsats til
forbedring af arbejdsmiljøet tilvejebringes ved bidrag, jf.
stk. 2, 3 og 6, fra € samt kommuner, regioner og andre
arbejdsgivere, der ikke har tegnet forsikring, jf. § 48,
stk. 1-5, og § 88 i lov om arbejdsskadesikring. |
| | |
§ 72 b.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
Arbejdstilsynet ikke har til opgave at påse overholdelsen af
regler, der udstedes i medfør af denne lov, når en
tilsvarende forpligtelse er dækket af en kollektiv
overenskomst, hvor aftaleparterne er landsdækkende
organisationer eller Københavns Kommune, Frederiksberg
Kommune eller Hovedstadens Sygehusfællesskab på den ene
side og en landsdækkende lønmodtagerorganisation
på den anden side. | | § 72 b.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
Arbejdstilsynet ikke har til opgave at påse overholdelsen af
regler, der udstedes i medfør af denne lov, når en
tilsvarende forpligtelse er dækket af en kollektiv
overenskomst, hvor aftaleparterne er landsdækkende
myndigheder eller organisationer på den ene side og en
landsdækkende lønmodtagerorganisation på den
anden side. |
| | |
§ 81 a.
Arbejdsmiljøklagenævnet består af en formand og
af følgende beskikkede medlemmer: | | § 81 a.
Arbejdsmiljøklagenævnet består af en formand og
af følgende beskikkede medlemmer: |
--- | | --- |
7) Et medlem indstillet af Kommunernes
Landsforening, Amtsrådsforeningen i Danmark,
Københavns og Frederiksberg Kommuner samt Finansministeriet
i fællesskab. | | 7) Et medlem indstillet af Kommunernes
Landsforening, regionerne i forening samt Finansministeriet i
fællesskab. |
| | |
§ 82. | | § 82. |
| | Stk. 3. Ved straffens udmåling
efter stk. 1, nr. 1, skal det, i det omfang arbejdsgiveren har
opfyldt sine pligter efter lovens kapitel 4, betragtes som en
skærpende omstændighed, at ansatte forsætligt
eller groft uagtsomt overtræder lovgivningens krav om |
| | 1) anvendelse af personlige
værnemidler, |
| | 2) anvendelse af udsugningsforanstaltninger, |
| | 3) anvendelse af beskyttelsesudstyr eller
sikkerhedsforanstaltninger, |
| | 4) anvendelse af forsvarlige arbejdsmetoder
eller |
| | 5) certifikater til kran og gaffeltruck. |
Stk. 3. Ved straffens udmåling
efter stk. 1 og 2 skal det betragtes som en skærpende
omstændighed €€€€. | | Stk. 4. Uden for de i stk. 3
nævnte tilfælde skal det ved straffens udmåling
efter stk. 1 og 2 betragtes som en skærpende
omstændighed €€€€€ |
Stk. 4. Det skal betragtes som en
skærpende omstændighed €€€€. , jf.
stk. 3, nr. 1. | | Stk. 5. Det skal betragtes som en
skærpende omstændighed €€€€.., jf.
stk. 4, nr. 1. |
| | |
§ 83. For
overtrædelse af § 15, § 15 a,
§ 16, § 38, stk. 1, § 42,
stk. 1, § 45, stk. 1, § 48,
stk. 1, § 82, stk. 1, nr. 2 og 3, kan der
pålægges en arbejdsgiver bødeansvar, selv om
overtrædelsen ikke kan tilregnes arbejdsgiveren som
forsætlig eller uagtsom. Det er en betingelse for
bødeansvaret, at overtrædelsen kan tilregnes en eller
flere til virksomheden knyttede personer eller virksomheden som
sådan. For bødeansvaret fastsættes ingen
forvandlingsstraf. | | § 83. For
overtrædelser af €€€€., kan der
pålægges en arbejdsgiver bødeansvar, selvom
overtrædelsen ikke kan tilregnes arbejdsgiveren som
forsætlig eller uagtsom, jf. dog stk. 3.
€€€€€€€.. |
Stk. 2. Ved bødens
udmåling finder § 82, stk. 3 og 4, tilsvarende
anvendelse. | | |
| | Stk. 3. I det omfang arbejdsgiveren
har opfyldt sine pligter efter lovens kapitel 4, kan arbejdsgiveren
ikke pålægges bødeansvar, hvis ansatte
overtræder lovgivningens krav om |
| | 1) anvendelse af personlige
værnemidler, |
| | 2) anvendelse af udsugningsforanstaltninger, |
| | 3) anvendelse af beskyttelsesudstyr eller
sikkerhedsforanstaltninger, |
| | 4) anvendelse af forsvarlige arbejdsmetoder
eller |
| | 5) certifikater til kran og gaffeltruck. |
| | |
§ 86. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. | | § 86. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
§ 83, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse. |