L 136 (som fremsat): Forslag til lov om kommuners og
regioners anvendelse af fast ejendom og løsøre til
brug for reklamering for andre.
Fremsat den 25. januar 2006 af
indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om kommuners og regioners anvendelse af
fast ejendom
og løsøre til brug for reklamering for andre
§ 1. Denne lov
gælder for kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom
og løsøre til brug for reklamering for andre,
medmindre andet er bestemt i anden lovgivning.
§ 2.
Kommunalbestyrelser og regionsråd kan, medmindre andet
følger af §§ 3-5, anvende fast ejendom og
løsøre til brug for reklamering for andre, medmindre
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet overvejende anvender
disse med henblik på løsning af opgaver, som
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet efter lovgivningen er
forpligtet til at varetage.
Stk. 2. Kommunalbestyrelser og
regionsråd kan, medmindre andet følger af
§§ 3-5, endvidere anvende køretøjer,
der ikke overvejende anvendes til personbefordring, til brug for
reklamering for andre.
§ 3. K
ommunalbestyrelser og regionsråd kan ikke anvende fast
ejendom og løsøre til brug for reklamering for
arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger, religiøse
bevægelser, politiske partier, politiske bevægelser
samt valgte medlemmer eller opstillede kandidater til politiske
forsamlinger.
§ 4.
Kommunalbestyrelser og regionsråd kan ikke anvende kommunalt
eller regionalt ansattes beklædning til brug for reklamering
for andre.
§ 5.
Kommunalbestyrelser og regionsråd kan ikke anvende fast
ejendom eller løsøre til brug for reklamering for
andre, såfremt reklameringen ikke er i overensstemmelse med
markedsføringsloven eller anden lovgivning.
§ 6.
Kommunalbestyrelser og regionsråd skal opkræve
markedspris for ydelser omfattet af § 2.
§ 7. Loven
træder i kraft den 1. juli 2006.
§ 8. Loven
finder anvendelse for amtskommuner frem til den 1. januar 2007.
§ 9. Loven
finder anvendelse på kommunalbestyrelsers og amtsråds
aftaler omfattet af § 2, der er indgået inden denne
lovs ikrafttræden, og som ikke er omfattet af anden
lovgivning.
§ 10. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets hovedindhold
Lovforslaget giver i videre omfang end i dag
kommunalbestyrelser og regionsråd adgang til inden for de
rammer, der udstikkes i lovforslaget, at anvende fast ejendom og
løsøre til brug for reklamering for andre.
Formålet med lovforslaget er at give kommunalbestyrelser og
regionsråd en bredere adgang til supplerende finansiering af
de opgaver, kommuner og regioner i forvejen varetager, når
dette sker under hensyntagen til den neutralitet og saglighed, der
bør gælde for kommuners og regioners
opgavevaretagelse.
Med lovforslaget får kommuner og
regioner adgang til at bruge fast ejendom og løsøre,
der anvendes til løsningen af såkaldte fakultative
opgaver, til reklamering for andre. Fakultative opgaver er opgaver,
som kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet kan
varetage, men ikke er forpligtet til at varetage.
Fast ejendom og løsøre, som
overvejende anvendes med henblik på løsningen af
opgaver, som kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet er
forpligtet til at varetage (obligatoriske opgaver), herunder
afgørelsessager, kan således ikke anvendes til brug
for reklamering for andre, medmindre der er tale om
køretøjer, der ikke overvejende anvendes til
personbefordring.
Det bemærkes, at lovforslaget alene
giver kommunalbestyrelser og regionsråd en adgang til at
anvende fast ejendom og løsøre til brug for
reklamering for andre. Lovforslaget indebærer ikke, at
kommunalbestyrelser og regionsråd bliver forpligtet til at
anvende denne adgang.
2. Lovforslagets baggrund og
formål
2.1. Lovforslagets baggrund
Baggrunden for lovforslaget er en konkret
tilsynssag vedrørende lovligheden af, at et kommunalt
plejehjem får stillet en bus gratis til rådighed mod,
at bussen til gengæld bærer reklamer. Bussen skulle
anvendes til at køre plejehjemsbeboerne til forskellige
fritidsaktiviteter samt tage på udflugter med beboerne. Sagen
førte til, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet ved brev af
1. juli 2005 udtalte, at den pågældende kommune ikke
med hjemmel i de almindelige kommunalretlige grundsætninger
om kommuners opgavevaretagelse €" de såkaldte
kommunalfuldmagtsregler €" kunne anvende det
pågældende reklamefinansierede
køretøj.
Regeringen har efter drøftelse med KL
og i lyset af, at en række kommuner benytter sig af
reklamefinansierede busser, fundet, at der er behov for at
lovliggøre den nævnte brug af reklamefinansierede
køretøjer. Endvidere er privat reklamefinansiering af
kommunale ydelser et område i udvikling. Regeringen
foreslår derfor, at den nye lov ikke alene skal gælde
for reklamefinansiering af kommunale køretøjer, men
at loven skal give kommunalbestyrelser og regionsråd en
bredere adgang til at reklamefinansiere deres opgaver ved brug af
fast ejendom og løsøre, der anvendes i forbindelse
med løsning af deres fakultative opgaver.
KL`s bestyrelse har den 25. november 2005
tilsluttet sig principperne bag det foreliggende lovforslag, jf.
afsnit 3.
2.2. Gældende ret
S pørgsmålet om, hvorvidt
kommuner lovligt kan anvende deres faste ejendom og
løsøre til brug for reklamering for andre, er ikke i
almindelighed reguleret i den skrevne lovgivning. Lov om offentlige
veje (lovbekendtgørelse nr. 671 af 19. august 1999)
indeholder dog hjemmel til, at kommunalbestyrelsen som vejmyndighed
kan opkræve betaling for udstedelse af tilladelse til
opsætning af reklamer på det til en kommunal vej
hørende areal, herunder f.eks. kommunale buslæskure og
informationstavler, jf. lovens § 102.
Spørgsmålet skal derudover
vurderes ud fra kommunalfuldmagtsreglerne.
Det følger af
kommunalfuldmagtsreglerne, at salg af reklameydelser i visse
tilfælde kan betragtes som accessorisk til varetagelsen af en
i øvrigt lovlig kommunal opgave. Det er således
antaget, at en kommune lovligt kan sælge reklameplads i form
af bandereklamer på idrætsanlæg. Baggrunden
herfor er, at det blandt andet som følge af den lange
tradition for bandereklamer på idrætsanlæg
antages, at bandereklamer på idrætsanlæg har en
nær og naturlig sammenhæng med den lovlige kommunale
opgave at opføre og drive et idrætsanlæg.
Kommunerne kan endvidere som offentlige
myndigheder modtage gaver til brug for varetagelse af kommunale
opgaver, ligesom en kommune i den forbindelse må informere
om, hvem kommunen har modtaget gaven fra. Der kan f.eks. være
tale om, at en privat betaler for et legestativ i en
børnehave mod opsætning af et messingskilt med
oplysning om, hvem der har sponsoreret det pågældende
legestativ. Det er dog af afgørende betydning, at
informationen ikke har karakter af generel markedsføring af
sponsorens navn eller produkter.
Det fremgår af § 5,
stk. 1, i regionsloven (lov nr. 537 af 24. juni 2005 om
regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab), at
regionerne har ansvaret for en række positivt
afgrænsede opgaver. Regionerne kan således varetage
opgaver inden for sundhedsområdet, regional udvikling, det
sociale område, undervisningsområdet,
trafikområdet og visse begrænsede opgaver inden for
miljøområdet.
Regionerne kan ikke varetage andre opgaver
end de i regionslovens § 5, stk. 1, nævnte.
Det indebærer, at kommunalfuldmagtsreglerne ikke finder
anvendelse for regionernes virksomhed.
Regionerne kan dog som offentlige myndigheder
og under de samme betingelser, der gælder for kommunerne, jf.
ovenfor, modtage gaver til brug for varetagelse af regionale
opgaver og informere om, hvem gaven er modtaget fra.
Regionerne kan endvidere som offentlige
myndigheder i fornødent omfang producere varer og
tjenesteydelser til eget brug. Regionerne kan også foretage
dispositioner med henblik på at informere om regionernes
virksomhed og repræsentere regionerne udadtil. Der henvises
til bemærkningerne til regionslovens § 5,
stk. 2.
Det bemærkes endvidere, at det
følger af § 3 i l ov om trafikselskaber (lov nr.
582 af 24. juni 2005), der træder i kraft pr. 1. januar 2007,
at trafikselskaber har mulighed for at få
indtægter fra salg af reklamepladser i busser.
2.3. Lovforslagets formål
Formålet med lovforslaget er at give
kommunalbestyrelser og regionsråd en bredere adgang til
supplerende finansiering af de opgaver, kommuner og regioner i
forvejen varetager, når dette sker under hensyntagen til den
neutralitet og saglighed, der bør gælde for kommuners
og regioners opgavevaretagelse. Lovforslaget giver derfor mulighed
for at anvende kommuners og regioners aktiver, der anvendes med
henblik på løsning af fakultative opgaver, til brug
for reklamering for andre.
Endvidere gives der adgang til, at kommuner
og regioner kan anvende køretøjer, der ikke
overvejende anvendes til personbefordring, til brug for reklamering
for andre, uanset om køretøjet anvendes til
løsning af obligatoriske opgaver.
Med lovforslaget ønsker regeringen at
bidrage til, at kommuner og regioner får friere hænder
i forbindelse med finansieringen af deres opgavevaretagelse. De
indtægter, kommuner og regioner får ved
reklamefinansiering, kan anvendes til forhøjelser af det
generelle serviceniveau, uden at det påvirker kommunens
henholdsvis regionens generelle økonomiske ramme.
Lovforslaget bygger på tillid til, at
kommunalbestyrelser og regionsråd, inden for de rammer, der
udstikkes i lovforslaget, vil være bedst egnede til at
foretage den fornødne afvejning af på den ene side
hensynet til neutralitet og saglighed og på den anden side
hensynet til at skaffe sig supplerende finansiering, når de
skal afgøre, om de vil anvende fast ejendom og
løsøre til brug for reklamering for andre.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Hensynet til det kommunale
selvstyre
Lovforslaget giver kommuner og regioner en
adgang til at anvende reklamefinansiering. Kommuner og regioner
bliver dog ikke forpligtede til at anvende denne adgang. Det er
således op til den enkelte kommunalbestyrelse henholdsvis det
enkelte regionsråd at bestemme, hvorvidt de vil benytte
adgangen til at anvende fast ejendom og løsøre til
brug for reklamering for andre. Kommunalbestyrelsen og
regionsrådet kan endvidere opstille andre lovlige betingelser
for anvendelse af kommunens henholdsvis regionens faste ejendom og
løsøre til brug for reklamering for andre, som ikke
er indeholdt i loven. Det vil eksempelvis være i
overensstemmelse med grundsætningen om saglighed i
forvaltningen, hvis kommunen eller regionen forbyder reklamer af et
bestemt indhold, f.eks. reklamer for alkohol, når kommunens
henholdsvis regionens faste ejendom og løsøre
anvendes til brug for reklamering for andre.
Af hensyn til respekten for det kommunale
selvstyre opstilles der ikke kvantitative begrænsninger for
reklamefinansiering. Der fastsættes således ikke
begrænsninger for, i hvor stort omfang kommuner og regioner
må anvende reklamefinansiering til varetagelse af deres
opgaver, så længe betingelserne i loven er opfyldt.
Af samme årsag opstilles der ikke krav
om, at indgåelse af aftaler om reklamering skal
bortforpagtes. Kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet
kan således ved brug af egne ansatte eller ved brug af tredje
mand indgå aftaler om reklamering.
Der opstilles endvidere ikke
begrænsninger med hensyn til, hvorledes de indtægter,
kommuner og regioner får ved salg af reklameplads på
kommunens henholdsvis regionens faste ejendom og
løsøre, skal anvendes. Kommunalbestyrelser og
regionsråd kan således frit disponere over disse midler
med henblik på varetagelse af kommunalbestyrelsens
henholdsvis regionsrådets opgaver, herunder obligatoriske
opgaver.
3.2. Princippet om, at loven viger
for anden lovgivning
Loven skal alene finde anvendelse, medmindre
andet er bestemt i anden lovgivning, jf. lovforslagets
§ 1. Det indebærer blandt andet, at
kommunernes allerede eksisterende adgang til at sælge
reklameplads i form af bandereklamer på
idrætsanlæg med hjemmel i kommunalfuldmagtsreglerne
ikke berøres af lovforslaget. Der henvises til afsnit
2.2.
3.3. Princippet om
kommunalbestyrelsers og regionsråds neutralitet i forhold til
opgavevaretagelsen
Med lovforslaget får kommuner og
regioner adgang til at bruge fast ejendom og
løsøre , der anvendes med henblik på
løsning af fakultative opgaver, til reklamering for andre,
jf. lovforslagets § 2, stk. 1, 1. led. Ved
løsning af fakultative opgaver gør hensynet til, at
kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet fremtræder
med den fornødne neutralitet, og hensynet til borgernes
ønsker om ikke at blive udsat for reklamering, sig ikke
gældende med samme styrke i forhold til ydelser, kommuner og
regioner er forpligtet til at stille til rådighed for
borgerne. Det er på den baggrund regeringens opfattelse, at
kommuner og regioner skal have adgang til at sælge
reklameplads på fast ejendom og løsøre, der
anvendes til løsning af fakultative opgaver. Det
indebærer, at f.eks. idrætsanlæg,
forsamlingshuse, vandrerhjem og kulturhuse kan anvendes til brug
for reklamering for andre.
Fast ejendom og løsøre, der
overvejende anvendes med henblik på løsning af
opgaver, kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet er
forpligtet til at varetage (obligatoriske opgaver), kan ikke
anvendes til brug for reklamering for andre, jf. lovforslagets
§ 2, stk. 1, 2. led. Bestemmelsen omfatter
ydelser, som borgerne har retskrav på. Reklamer på
sådanne ejendomme og løsøre vil kunne modvirke
borgernes oplevelse af, at kommunalbestyrelser og regionsråd
fremtræder med den fornødne neutralitet og saglighed i
forhold til borgeren. Endvidere vil reklamer på f.eks. skoler
og hospitaler kunne virke anstødelige for borgeren, der ikke
ønsker ved modtagelsen af de ydelser, kommunen eller
regionen er forpligtet til at stille til rådighed, at blive
udsat for reklamering.
Obligatoriske opgaver omfatter tillige
behandlingen af sager, hvori kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet har truffet eller vil træffe
afgørelse som forvaltningsmyndighed
(afgørelsessager). Opsætning af reklameskilte på
f.eks. rådhuset eller kommunale socialkontorer vil
således ikke være lovligt. Baggrunden herfor er, at
kommunalbestyrelser og regionsråd i forbindelse med
behandlingen af afgørelsessager skal være saglige og
neutrale. Reklamer på fast ejendom og løsøre,
der anvendes i forbindelse med afgørelsessager, vil kunne
fremkalde en opfattelse af, at kommunalbestyrelsers og
regionsråds behandling ikke fremtræder med den
fornødne saglighed og neutralitet i forhold til
borgeren.
Kommunalbestyrelser og regionsråd kan
endvidere anvende køretøjer, der ikke
overvejende anvendes til personbefordring, til brug for reklamering
for andre, også ved varetagelsen af obligatoriske opgaver,
jf. lovforslagets § 2, stk. 2. Der er tale
om en bredere adgang til reklamefinansiering ved brug af
sådanne køretøjer end andet
løsøre. Baggrunden herfor er, at det hensyn til
neutralitet, der har begrundet undtagelserne vedrørende
obligatoriske opgaver, ikke i samme grad gør sig
gældende vedrørende køretøjer, der ikke
overvejende anvendes til personbefordring. Den foreslåede
bestemmelse indebærer, at det bliver lovligt at sælge
reklameplads på kommunens renovationsbiler og
køretøjer, der anvendes til kommunens vejvæsen,
idet disse ikke overvejede anvendes til personbefordring. Derimod
bliver det ikke lovligt at reklamere på
køretøjer, der anvendes til ambulancekørsel,
eller køretøjer, der anvendes af den kommunale
hjemmehjælp.
Kommunalbestyrelser og regionsråd kan
ikke anvende fast ejendom og løsøre til brug for
reklamering for arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger,
religiøse bevægelser, politiske partier, politiske
bevægelser samt valgte medlemmer eller opstillede kandidater
til politiske forsamlinger, jf. lovforslagets
§ 3. Baggrunden herfor er, at reklamering for
disse vil kunne virke anstødelig for borgeren og modvirke
borgerens oplevelse af, at kommunalbestyrelser og regionsråd
fremtræder med den fornødne neutralitet. Det
bemærkes, at der er en tilsvarende betingelse i
§ 76, stk. 3, i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed.
3.4. Hensynet til kommunalt og
regionalt ansattes integritet
Kommunalbestyrelser og regionsråd kan
ikke anvende kommunalt eller regionalt ansattes beklædning
til brug for reklamering for andre, jf. lovforslagets
§ 4. Baggrunden herfor er, at de kommunalt og
regionalt ansatte ikke skal forpligtes til at agere som levende
reklamesøjler.
3.5. Forholdet til anden
lovgivning
Kommunalbestyrelser og regionsråd kan
ikke anvende fast ejendom og løsøre til brug for
reklamering for andre, hvis reklameringen ikke er i
overensstemmelse med markedsføringsloven eller lovgivningens
øvrige regler, jf. lovforslagets § 5.
Bestemmelsen indebærer således,
at kommunalbestyrelser og regionsråd er forpligtede til at
iagttage anden lovgivning, herunder markedsføringsloven, i
forbindelse med den omhandlede anvendelse af fast ejendom og
løsøre. Såfremt en påtænkt
anvendelse af fast ejendom og løsøre vil være i
strid med sådan lovgivning, er kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet således afskåret fra at lade fast
ejendom og løsøre anvende til brug for reklamering
med hjemmel i denne lov.
Kommunalbestyrelser og regionsråd kan
heller ikke anvende kommunens henholdsvis regionens faste ejendom
og løsøre til brug for reklamering for andre, hvis
reklameringen ikke er i overensstemmelse med lovgivningens
øvrige regler. Kommunalbestyrelser og regionsråd er
således forpligtet til at sikre sig, at eksempelvis reglerne
i lov om forbud mod tobaksreklame m.v. (lov nr. 492 af 7. juni
2001) om forbud mod tobaksreklamer mv. er overholdt.
Den offentligretlige grundsætning om
saglighed i forvaltningen indebærer bl.a., at
kommunalbestyrelser og regionsråd i forbindelse med
indgåelse af aftaler om anvendelse af fast ejendom og
løsøre til brug for reklamering for andre ikke
må varetage usaglige hensyn. Det indebærer f.eks., at
en kommunalbestyrelse ikke lovligt kan betinge indgåelse af
en aftale om f.eks. levering af mad til ældre i kommunen af,
at leverandøren køber reklameplads på kommunens
idrætsanlæg.
3.6. Opkrævning af markedspris
for ydelser omfattet af loven
Kommunalbestyrelser og regionsråd skal
opkræve markedspris for ydelser omfattet af loven, jf.
lovforslagets § 6. Kommunalbestyrelser og
regionsråd skal i den forbindelse udfolde rimelige
bestræbelser med henblik på fastsættelse af
markedsprisen.
4. Tilsyn med reglernes
overholdelse
Tilsynet med overholdelse af reglerne i
lovforslaget skal varetages af de almindelige kommunale
tilsynsmyndigheder, dvs. de fem tilsynsførende
statsamtmænd og Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Det
bemærkes, at det almindelige kommunale tilsyn fra den 1.
januar 2007 varetages af de fem regionale statsforvaltninger, jf.
§ 47 i lov om kommunernes styrelse
(lovbekendtgørelse nr. 968 af 2. december 2003 som senest
ændret ved § 9 i lov nr. 542 af 24. juni 2005 om
regional statsforvaltning), og Indenrigs- og
Sundhedsministeriet.
De kommunale tilsynsmyndigheders kompetence
vedrører alene kommunalbestyrelsers og regionsråds
overholdelse af de i denne lov fastsatte betingelser for anvendelse
af fast ejendom og løsøre til reklamering for andre.
Tilsynsmyndighederne har ikke kompetence i forhold til den person
eller virksomhed, der står bag reklamen.
De kommunale tilsynsmyndigheder kan som led i
tilsynet indhente udtalelser fra andre myndigheder €" f.eks.
Forbrugerombudsmanden €" til brug for vurderingen af, om en
kommunes eller en regions faste ejendom og løsøre
anvendes til reklamering, som er i strid med lovgivningen.
Tilsynsmyndighederne vil efter
omstændighederne kunne anvende de i lov om kommunernes
styrelse hjemlede sanktioner over for en kommunalbestyrelse eller
et regionsråd, hvis kommunens eller regionens faste ejendom
og løsøre anvendes til reklamering i strid med denne
lov, herunder reklamering, der er i strid med
markedsføringsloven eller anden lovgivning.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslagets økonomiske konsekvenser
for kommuner og regioner beror på, i hvilket omfang
kommunerne og regionerne gør brug af de nye muligheder i
lovforslaget. Lovforslagets økonomiske konsekvenser for
kommuner og regioner antages ikke at være af væsentligt
omfang.
Lovforslaget skønnes ikke at
medføre administrative konsekvenser for kommunerne og
regionerne.
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for staten.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes alene at medføre
strukturelle økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget vurderes at indeholde positive
strukturelle økonomiske konsekvenser for virksomheder, der
ønsker at reklamere, idet udbudet af reklamepladser vil
blive udvidet. Lovforslaget vurderes samtidig at indeholde negative
strukturelle økonomiske konsekvenser for virksomheder, der
formidler reklamer, idet konkurrencen på markedet vil blive
forøget. Forslagets positive og negative virkninger må
antages at opveje hinanden.
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen har vurderet, at forslaget ikke
indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget
har derfor ikke været forelagt Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring hos Advokatsamfundet, Amtsrådsforeningen, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Handel og Service, Danske
Busvognmænd, Dansk Industri, Dansk Marketing Forum,
Datatilsynet, Det Kommunale Kartel, Forbrugerrådet,
Forbrugerombudsmanden, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer FRR,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, HK Handel, HTS, ICC Danmark, Hovedstadens
Udviklingsråd, Hovedstadens Sygehusfællesskab,
Håndværksrådet, KL, Kommunale tjenestemænd
og overenskomstansatte, Kommunernes Revision,
Konkurrencerådet, Konkurrencestyrelsen, LO.
11. Oversigt over konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Positive og negative strukturelle
konsekvenser udligner hinanden | Positive og negative strukturelle
konsekvenser udligner hinanden |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Efter lovforslagets § 1
gælder loven for kommuners og regioners anvendelse af fast
ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre,
medmindre andet er bestemt i anden lovgivning.
Efter lovforslagets § 1
gælder loven for kommuner og regioner. Lovforslaget
gælder også for kommunale fællesskaber, jf.
§ 60 i lov om kommunernes styrelse
(lovbekendtgørelse nr. 968 af 2. december 2003 som
ændret ved § 77 i lov nr. 537 af 24. juni 2005),
idet disse betragtes som en art "specialkommuner" til
løsning af kommunale opgaver på det område, som
fællesskabet omfatter. Lovforslaget gælder ikke
institutioner og selskaber mv., der er organiseret på
privatretligt grundlag.
Fast ejendom og løsøre
omfatter alle fysiske aktiver såsom bygninger, grunde,
køretøjer, inventar, informationsbreve mv.
Elektroniske medier, f.eks. kommuners og regioners hjemmesider, er
derimod ikke omfattet.
Ved reklamering forstås enhver
form for kommunikation til en ubestemt flerhed af personer med det
formål at gøre opmærksom på et produkt
eller en tjenesteydelse for at få folk til at købe det
pågældende produkt eller den pågældende
tjenesteydelse. Enhver form for reklame for et produkt eller en
ydelse er således omfattet.
Lovforslaget gælder alene for kommuners
og regioners anvendelse af fast ejendom og
løsøre til brug for reklamering for andre. Kommuners
og regioners anvendelse af fast ejendom og løsøre
forudsætter, at kommunen henholdsvis regionen har
privatretlig adkomst til at anvende disse til reklamering. Som
eksempel herpå kan nævnes anlæg, der drives af
private på kommunens/regionens vegne, og hvor det er aftalt,
at kommunen/regionen har adgang til at sælge reklameplads
på anlægget. Anlæg, som ejes privat, men drives
af de offentlige instanser, er endvidere omfattet. Lovforslaget
vedrører imidlertid ikke reklamering ved brug af fast
ejendom og løsøre, som andre end kommuner eller
regioner har rådighed over. Dette gælder, uanset om
den, der anvender aktivet i henhold til lovgivningen, kun må
anvende aktivet til reklamering efter tilladelse fra
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet.
Anvendelse af fast ejendom eller
løsøre til reklamering omfatter opsætning af
reklamer på aktivet samt eksempelvis reklamering i form af
salg af navnerettigheder til et kommunalt
idrætsanlæg.
Lovforslaget omfatter også
tilfælde, hvor kommuner og regioner i forbindelse med aftalen
om reklamering modtager fast ejendom eller løsøre
mod, at disse anvendes til brug for reklamering for andre.
Lovforslaget regulerer alene kommuners og
regioners anvendelse af fast ejendom og løsøre til
brug for reklamering for andre. Kommuners og regioners
adgang til at gøre opmærksom på kommunens
henholdsvis regionens navn og eksistens, eksempelvis ved
indgåelse af sponsoraftaler med sportsklubber på
markedsvilkår, berøres ikke af lovforslaget.
Lovforslaget gælder for kommuners og
regioners anvendelse af fast ejendom og løsøre til
brug for reklamering for andre, medmindre andet er bestemt i
anden lovgivning. Loven viger således for anden
lovgivning, herunder kommunalfuldmagtsreglerne. Det indebærer
bl.a., at den allerede eksisterende adgang, kommunerne i
medfør af kommunalfuldmagtsreglerne har til at sælge
reklameplads i form af bandereklamer på
idrætsanlæg, ikke berøres af lovforslaget. Der
henvises til afsnit 2.2. i de almindelige bemærkninger.
Kommuner og regioner kan som offentlige
myndigheder modtage gaver til brug for varetagelse af deres opgaver
og informere om, hvem gaven er modtaget fra. Der henvises til
afsnit 2.2. i de almindelige bemærkninger.
Andre love kan også regulere kommuners
og regioners adgang til at opkræve betaling for
opsætning af reklamer på henholdsvis kommunens og
regionens faste ejendom og løsøre. Lov om offentlige
veje (lovbekendtgørelse nr. 671 af 19. august 1999)
indeholder således hjemmel til, at kommunalbestyrelsen som
vejmyndighed kan opkræve betaling for udstedelse af
tilladelse til opsætning af reklamer på det til en
kommunal vej hørende areal, herunder reklamer på
f.eks. buslæskure og informationstavler, jf. lovens
§ 102. Bestemmelserne i lovforslaget vil således
ikke finde anvendelse ved opsætning af reklamer på det
til en offentlig vej hørende areal.
Trafikselskabers adgang til at sælge
reklameplads på deres busser er pr. 1. januar 2007 ikke
omfattet af lovforslaget. Det følger af § 3 i l ov
om trafikselskaber (lov nr. 582 af 24. juni 2005), der træder
i kraft pr. 1. januar 2007, at trafikselskaber har mulighed for at
få indtægter fra salg af reklamepladser i busser.
T il § 2
Til stk. 1
Det fastslås i § 2,
stk. 1, at kommunalbestyrelser og regionsråd,
medmindre andet følger af §§ 3-5, kan anvende
fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for
andre, medmindre kommunalbestyrelsen eller regionsrådet
overvejende anvender disse med henblik på løsning af
opgaver, som kommunalbestyrelsen eller regionsrådet efter
lovgivningen er forpligtet til at varetage.
Bestemmelsen indebærer, at fast ejendom
og løsøre, kommunalbestyrelser og regionsråd
anvender med henblik på løsning af fakultative
opgaver, kan anvendes til brug for reklamering for andre.
Fakultative opgaver er opgaver, som kommunalbestyrelsen henholdsvis
regionsrådet i henhold til lovgivningen kan varetage, men
ikke er forpligtet til at varetage. Som eksempler på
fakultative opgaver kan nævnes kommunale opgaver på
idræts- og kulturområdet. Det indebærer, at
f.eks. idrætsanlæg, forsamlingshuse, vandrerhjem og
kulturhuse kan anvendes til brug for reklamering for andre.
Bestemmelsen indebærer samtidig, at
fast ejendom og løsøre, kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet overvejende anvender med henblik på
løsning af obligatoriske opgaver, ikke kan anvendes til brug
for reklamering for andre. Obligatoriske opgaver er opgaver, som
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet efter lovgivningen er
forpligtet til at varetage.
Det skal bemærkes, at selvom
kommunalbestyrelsens eller regionsrådets forpligtelse til at
præstere en ydelse beror på en meget
skønsmæssig vurdering, vil der være tale om en
obligatorisk ydelse. I andre tilfælde er forpligtelsen til at
stille en ydelse til rådighed gjort afhængig af, om
ydelsen i øvrigt stilles til rådighed af
kommunalbestyrelsen efter anden lovgivning eller stilles til
rådighed af private. Uanset om de pågældende
andre ydelser er fakultative, må den ydelse,
kommunalbestyrelsen er pligtig til at præstere, betragtes som
lovpligtig. F.eks. skal kommunalbestyrelsens forpligtelser på
dagpasningsområdet og området vedrørende tilbud
til børn og unge vurderes i sammenhæng med de tilbud,
der drives af kommunen i medfør af anden lovgivning eller
drives i privat regi. Kun hvis der ikke er et tilstrækkeligt
antal tilbud i privat regi, bliver kommunalbestyrelsen forpligtet
til selv at etablere sådanne tilbud til børn og
unge.
Fast ejendom og løsøre, der
anvendes med henblik på at opfylde en obligatorisk opgave,
kan være den grund og bygning med tilhørende inventar,
hvor opgaven udføres, samt hjælpemidler og udstyr til
brug for ydelsen.
Det indebærer, at kommunalbestyrelsen
eksempelvis ikke kan anvende folkeskolens undervisningslokaler til
brug for reklamering for andre, ligesom regionsrådet ikke kan
sælge reklameplads på regionens operationsstuer.
Bestemmelsen indebærer tillige, at en kommunalbestyrelse ikke
lovligt vil kunne sælge reklameplads på siden af f.eks.
kørestole, som kommunen er forpligtet til at stille til
rådighed for borgeren.
Obligatoriske opgaver omfatter tillige
behandlingen af sager, hvori kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet har truffet eller vil træffe
afgørelse som forvaltningsmyndighed
(afgørelsessager).
Af fast ejendom og løsøre, der
anvendes med henblik på behandlingen af
afgørelsessager, kan f.eks. nævnes kontorudstyr,
IT-udstyr samt lokaliteter med tilknytning til
afgørelsessager. Bestemmelsen indebærer således,
at opsætning af reklameskilte på f.eks. rådhuset
eller kommunale socialkontorer ikke vil være lovlig.
Bestemmelsen stiller ikke krav om, at
anvendelsen af et givet aktiv skal være lovbestemt eller
nødvendig for at løse den obligatoriske opgave. Det
er den konkrete anvendelse af det pågældende aktiv, der
er afgørende for vurderingen af, om aktivet kan anvendes til
brug for reklamering for andre.
Afgrænsningen af, om fast ejendom eller
løsøre overvejende anvendes til varetagelse
af obligatoriske eller fakultative opgaver, og om der er tale om et
eller flere aktiver, vil oftest følge af sagens natur.
Skolebygninger må således eksempelvis antages
overvejende at blive anvendt til varetagelsen af den obligatoriske
opgave at drive folkeskolen, uanset at skolebygningerne tillige i
et vist omfang anvendes til mødevirksomhed samt kulturelle,
idrætslige og lignende formål. Løsøre,
der er placeret i en bygning, der overvejende anvendes til
løsning af en obligatorisk opgave, må endvidere
antages at blive anvendt til samme formål som bygningen. Det
er således ikke alene løsørets anvendelse, men
også løsørets placering, der er
afgørende for, om et løsøre kan anvendes til
brug for reklamering. Løsøre, der er placeret i
skolebygningen, vil på den baggrund ikke kunne anvendes til
brug for reklamering for andre.
Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet
kan sælge reklameplads på køretøjer, hvis
køretøjet anvendes til løsning af en
fakultativ opgave, jf. § 2, stk. 1. Herudover kan
kommunalbestyrelsen og regionsrådet sælge reklameplads
på køretøjer, der anvendes til obligatoriske
opgaver, hvis der ikke overvejende er tale om personbefordring, jf.
lovforslagets § 2, stk. 2.
Køretøjer må antages at
blive anvendt til den specifikke opgave, køretøjet
anvendes til. Der skal således foretages en vurdering af,
hvorvidt den specifikke opgave, køretøjet anvendes
til, er obligatorisk eller fakultativ.
Plejehjemsbusser, der anvendes til befordring
af plejehjemsbeboere til forskellige fritidsaktiviteter, herunder
udflugter, må antages at blive anvendt til varetagelsen af
den fakultative opgave at tilbyde plejehjemsbeboere forskellige
fritidsaktiviteter. Plejehjemsbusser kan således ikke antages
at blive anvendt til varetagelsen af den obligatoriske opgave at
drive plejehjem.
Begrænsningen om, at fast ejendom og
løsøre ikke må anvendes til brug for
reklamering, såfremt de overvejende anvendes til
obligatoriske opgaver, knytter sig til anvendelsen af selve
ejendommen eller løsøret, der bruges til
reklamering.
Begrænsningen knytter sig derimod ikke
til anvendelsen af det aktiv, som finansieres via det beløb,
kommunen eller regionen modtager for reklameringen. Lovligheden af
en aftale om reklamering, skal således bedømmes efter
arten af det aktiv, som bruges til reklamering, ikke efter arten af
den ydelse, reklameringen skal anvendes til. En aftale om
reklamering, hvor beløbet skal anvendes til en lovpligtig
kommunal ydelse, f.eks. drift af et plejehjem, vil således
være lovlig i henhold til dette lovforslag, hvis det aktiv,
som anvendes til brug for reklamering for andre, f.eks. kommunens
medborgerhus, ikke anvendes som led i at præstere en
obligatorisk ydelse.
Kommunalbestyrelser og regionsråd kan
således frit disponere over sådanne indtægter
både med henblik på varetagelse af kommunalbestyrelsens
henholdsvis regionsrådets obligatoriske og fakultative
opgaver.
Til stk. 2
Bestemmelsen i § 2,
stk. 2, indebærer, at kommunalbestyrelser og
regionsråd endvidere kan anvende køretøjer, der
ikke overvejende anvendes til personbefordring, til brug for
reklamering for andre. Dette gælder uanset, om disse
køretøjer anvendes som led i varetagelsen af en
obligatorisk opgave, jf. stk. 1.
Ved køretøj
forestås indretning på hjul, bælter, valser,
meder eller andet, som er indrettet til kørsel på vej,
og som ikke løber på skinner, jf. færdselslovens
§ 2, nr. 9 (lovbekendtgørelse nr. 1079 af 14.
november 2005).
Bestemmelsen giver en bredere adgang til
anvendelse af køretøjer end andet
løsøre til brug for reklamering for andre. Om
begrundelsen herfor henvises til afsnit 3.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Ved personbefordring forstås
kørsel med personer. Personbefordring kan være
erhvervsmæssig, som kræver en tilladelse, eller
ikke-erhvervsmæssig, som ikke kræver tilladelse.
Der er således efter stk. 2 adgang
til at sælge reklameplads på køretøjer
som f.eks. renovationsbiler og biler, der anvendes til kommunens
vejvæsen, idet disse køretøjer ikke overvejende
anvendes til personbefordring.
Køretøjer, der overvejende
anvendes til personbefordring, kan derimod alene anvendes til brug
for reklamering for andre som led i varetagelsen af en fakultativ
opgave, jf. stk. 1.
Det er derfor ikke lovligt at anvende
køretøjer, der anvendes til individuel
handicapkørsel eller ambulancekørsel, til brug for
reklamering for andre. Det samme gælder
køretøjer, der anvendes af den kommunale
hjemmehjælp.
Til § 3
Bestemmelsen i lovforslagets
§ 3 indebærer, at kommunalbestyrelser og
regionsråd ikke kan anvende fast ejendom og
løsøre til brug for reklamering for
arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger, religiøse
bevægelser, politiske partier, politiske bevægelser
samt valgte medlemmer eller opstillede kandidater til politiske
forsamlinger.
Bestemmelsen svarer til § 76,
stk. 3, i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed
(lovbekendtgørelse nr. 506 af 10. juni 2004 som ændret
ved lov nr. 1437 af 22. december 2004).
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til
afsnit 3.3. i de almindelige bemærkninger.
Til § 4
Bestemmelsen i lovforslagets
§ 4 indebærer, at kommunalbestyrelser og
regionsråd ikke kan anvende kommunalt eller regionalt
ansattes beklædning til brug for reklamering for andre.
Beklædning omfatter også
hovedbeklædning (hjelme og huer), fodbeklædning samt
handsker m.v. Bestemmelsen omfatter enhver, der står i
ansættelsesforhold til kommunen eller regionen, uanset
ansættelsesforholdets grundlag og karakter og arbejdstidens
længde. Ansatte hos private institutioner, der efter aftale
med kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet opfylder
kommunale henholdsvis regionale opgaver, er ikke omfattet af
loven.
Til § 5
Bestemmelsen i lovforslagets
§ 5 indebærer, at kommunalbestyrelser og
regionsråd ikke kan anvende fast ejendom og
løsøre til brug for reklamering for andre, hvis
reklameringen ikke er i overensstemmelse med
markedsføringsloven eller anden lovgivning.
Bestemmelsen indebærer således,
at kommunalbestyrelser og regionsråd er forpligtede til at
iagttage anden lovgivning, herunder markedsføringsloven (lov
nr. 1389 af 21. december 2005), i forbindelse med den omhandlede
anvendelse af fast ejendom og løsøre. Såfremt
en påtænkt anvendelse af fast ejendom og
løsøre vil være i strid med sådan
lovgivning, er kommunalbestyrelsen eller regionsrådet
således afskåret fra at lade fast ejendom og
løsøre anvende til brug for reklamering med hjemmel i
denne lov.
Kommunalbestyrelsers og regionsråds
forpligtelse til at iagttage sådan lovgivning gælder
uanset, om lovgivningen retter sig mod den private, der
opsætter reklamen.
Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet
kan lade det indgå som kontraktvilkår i den aftale, der
ligger til grund for anvendelsen af fast ejendom og
løsøre, at reklameringen ikke må være i
strid med eksempelvis markedsføringsloven, således at
aftalen kan opsiges i tilfælde af, at reklameringen viser sig
at være i strid hermed. Det bemærkes, at
indgåelse af et sådant kontraktvilkår ikke
fritager kommunalbestyrelsen eller regionsrådet fra
forpligtelsen til at sikre, at reklameringen ikke er i strid med
lovgivningen.
De regler, som kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet skal iagttage i denne forbindelse, er bl.a.
bestemmelserne i markedsføringsloven.
Markedsføringsloven stiller generelt
krav om, at markedsføring skal overholde god skik, jf.
lovens § 1, ligesom markedsføringen ikke må
overtræde lovens generelle forbud mod vildledning og
utilbørlige fremgangsmåder samt lovens
specialforbud.
Ifølge markedsføringslovens
§ 8, stk. 1, skal markedsføring rettet mod
børn og unge være udformet med særlig
hensyntagen til børn og unges naturlige godtroenhed og
manglende erfaring og kritiske sans, som bevirker, at de er lette
at påvirke og nemme at præge.
Øvrig lovgivning, som
kommunalbestyrelser og regionsråd skal iagttage, kan
være lovgivning, der indeholder forbud mod reklamering af et
bestemt indhold, angivelse af, at reklamering skal ske på en
bestemt måde, samt lovgivning med krav om tilladelse til
reklamering.
Kommunalbestyrelser og regionsråd er
således forpligtet til at sikre sig, at eksempelvis reglerne
om forbud mod tobaksreklamer, jf. § 3, stk. 1, i lov
om forbud mod tobaksreklame m.v. (lov nr. 492 af 7. juni 2001), og
§ 3, stk. 1, i lov om etnisk ligebehandling (lov nr.
374 af 28. maj 2003), hvorefter ingen må udsættes for
direkte eller indirekte forskelsbehandling på grund af
vedkommendes eller en tredjemands race eller etniske oprindelse, er
overholdt.
Efter naturbeskyttelseslovens § 21,
stk. 1, (lovbekendtgørelse nr. 884 af 18. august 2004
som ændret ved lov nr. 567 af 24. juni 2005) er det forbudt
at anbringe reklameskilte i det åbne land.
Efter §§ 3 og 4 i
Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 840 af 4.
september 2000 om opsætning af mindre oplysningsskilte samt
reklamer på idrætsanlæg m.v. i det åbne
land kan amtsrådet dog i begrænset omfang tillade
opsætning af reklameskilte f.eks. ved klubhuse, tribuner og
lignende. § 4 indeholder særlige regler om reklamer
på golfbaner, bl.a. om sponsorskilte.
Amtsrådets tilsyns- og
håndhævelseskompetence samt kompetencen til at
træffe afgørelse efter bekendtgørelsen
overgår til kommunalbestyrelsen den 1. januar 2007.
Aftaler om kommuners og regioners anvendelse
af fast ejendom og løsøre til brug for reklamering
for andre skal indgås i overensstemmelse med lovgivningens
øvrige regler herom, herunder de konkurrenceretlige
udbudsregler.
Den offentligretlige grundsætning om
saglighed i forvaltningen indebærer bl.a., at
kommunalbestyrelser og regionsråd i forbindelse med
indgåelse af aftaler om anvendelse af fast ejendom og
løsøre til brug for reklamering for andre ikke
må varetage usaglige hensyn. Det indebærer f.eks., at
en kommunalbestyrelse ikke lovligt kan betinge indgåelse af
en aftale om f.eks. levering af mad til ældre i kommunen af,
at leverandøren køber reklameplads på kommunens
idrætsanlæg.
Tilsynet med overholdelsen af den
nævnte lovgivning varetages af forskellige myndigheder.
Eksempelvis påser Forbrugerombudsmanden overholdelsen af
markedsføringsloven.
Såfremt Forbrugerombudsmanden har
tilkendegivet, at en bestemt reklamering er i strid med
markedsføringsloven, må kommunalbestyrelserne og
regionsrådene ikke lade deres faste ejendom og
løsøre anvende til den pågældende
reklamering.
Kommunalbestyrelsers og regionsråds
overholdelse af reglerne i dette lovforslag er omfattet af det
almindelige kommunale tilsyn, jf. afsnit 4 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 6
Bestemmelsen i lovforslagets
§ 6 indebærer, at kommunalbestyrelsen og
regionsrådet skal opkræve markedspris for
ydelser omfattet af § 2. Markedsprisen er den
højst opnåelige pris i handel og vandel.
Kommunalbestyrelser og regionsråd skal i den forbindelse
udfolde rimelige bestræbelser med henblik på
fastsættelse af markedsprisen. Med henblik på at
undersøge, hvad der må anses for at være
markedsprisen, kan kommunen og regionen f. eks. konsultere et
reklamefirma eller foretage undersøgelser af prisniveau for
andre tilsvarende reklameydelser.
Afgørelsen af, hvad der er markedspris
for en sådan aftale om reklamering for andre, vil ofte bero
på et skøn. Dette skøn kan være meget
vanskeligt at foretage. Der må derfor tilkomme
kommunalbestyrelsen og regionsrådet en vis margin.
Til § 7
Det foreslås , at loven
træder i kraft den 1. juli 2006.
Til § 8
Det foreslås som følge af
kommunalreformen, at loven finder anvendelse for amtskommunerne
frem til den 1. januar 2007.
Til § 9
Det foreslås, at eksisterende aftaler
om kommunalbestyrelser og amtsråds anvendelse af fast ejendom
og løsøre til brug for reklamering for andre, der er
indgået inden denne lovs ikrafttræden, og som ikke er
omfattet af anden lovgivning, bliver undergivet reglerne i denne
lov.
Dette vil indebære en
lovliggørelse af eksisterende aftaler vedrørende
reklamefinansierede køretøjer, hvis de overholder
lovens betingelser.
Til § 10
Den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 10 fastslår, at lovens
bestemmelser ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland.