Skriftlig fremsættelse (25. januar
2006)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Bendt Bendtsen) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
sikkerhed til søs og sømandsloven (Fastsættelse
af promillegrænser samt forebyggelse af luftforurening fra
skibe).
(Lovforslag nr. L 135).
Lovforslaget har til formål at højne
sikkerheden til søs. Spiritussejlads udgør en risiko
for sikkerheden til søs og kan være med til at
forøge skadernes omfang i forbindelse med ulykker.
Regeringen ønsker med forslaget at skabe en
nul-alkoholkultur på erhvervsområdet og i øvrigt
at skærpe sanktionerne for spiritussejlads svarende til, hvad
der gælder for andre former for færdsel. Foruden den
forøgede sikkerhed, som faste promillegrænser i sig
selv vil indebære, er der gennem en markant skærpelse
af strafniveauet lagt vægt på at sende et klart signal
om, at spiritussejlads er uacceptabelt.
Der er ikke efter det gældende
regelsæt nogen fast promillegrænse til søs, idet
der skal foretages en konkret vurdering af, om en person har
indtaget spiritus eller andre rusmidler i et sådant omfang,
at den pågældende er ude af stand til at udføre
sine opgaver på fuldt betryggende måde.
Med lovændringen foreslås at
indføre en fast promillegrænse på 0,20 for alle
typer af erhvervssejlads. For de største og de hurtigste
fritidsfartøjer indføres en promillegrænse
på 0,50, som dog ikke gælder i havn og på
beskyttede ankerpladser.
Den hidtil gældende bestemmelse vil fortsat
gælde parallelt med de nye, faste promillegrænser.
Dette indebærer, at den sejlende ikke som følge af
spiritusindtagelse må være ude af stand til at agere
på fuldt betryggende vis. Bestemmelsen gælder for alle
typer af skibe, dvs. også for de mindre og mere langsomme
fritidsfartøjer, som ikke omfattes af de nye
promillegrænser.
Sanktionerne for spiritussejlads vil med
lovforslaget i langt overvejende grad komme til at svare til det
skærpede sanktionsniveau for spirituskørsel, som blev
indført med ændringen af færdselsloven i maj
2005. Herved opnås en gennemsigtighed i reglerne, ligesom der
sendes et klart signal om, at sammenblandingen af alkohol og
færdsel €" hvad enten denne foregår til lands
eller til vands €" er uacceptabel og skal sanktioneres
konsekvent.
Endelig indeholder forslaget enkelte mindre
justeringer og præciseringer, herunder en
konsekvensændring af sømandsloven.
Jeg henviser i øvrigt til lovforslaget og
de bemærkninger, der ledsager det, og anbefaler forslaget til
Folketingets velvillige behandling.