Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 25. april 2006
3) har en faktisk og vedvarende tilknytning til
erhvervslivet i en medlemsstat.
Anmeldelse og registrering m.v.
Straffebestemmelser m.m.
3) en person i relation til et SCE-selskab eller
en filial af et udenlandsk SCE-selskab,
straffes på samme måde som
overtrædelser, der begås af selskaber og personer m.v.,
der umiddelbart er omfattet af den pågældende
lovgivning.
Ikrafttræden m.m.
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
Bilag 1
I
(Retsakter, hvis offentliggørelse er
obligatorisk)
RÅDETS FORORDNING (EF) nr.
1435/2003
af 22. juli 2003
om statut for det europæiske andelsselskab
(SCE)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE
UNION HAR €"
under henvisning til traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 308,
under henvisning til forslag fra
Kommissionen,
under henvisning til udtalelse fra
Europa-Parlamentet,
under henvisning til udtalelse fra Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg, og
ud fra følgende betragtninger:
(1) Europa-Parlamentet vedtog den 13. april
1983 en beslutning om kooperativer i Det Europæiske
Fællesskab, den 9. juli 1987 en beslutning om
kooperativers bidrag til regionaludviklingen, den 26. maj
1989 en beslutning om kvinders rolle i kooperativer og lokale
beskæftigelsesfremmende initiativer, den 11. februar
1994 en beslutning om kooperativernes bidrag til den regionale
udvikling og den 18. september 1998 en beslutning om
kooperativernes betydning for øget beskæftigelse
blandt kvinder.
(2) Gennemførelsen af det indre marked
og den forbedring af den økonomiske og sociale situation i
hele Fællesskabet, som derved fremmes, forudsætter ikke
alene fjernelse af handelshindringer, men også tilpasning af
produktionsstrukturerne til fællesskabsdimensionen. Med
henblik herpå er det nødvendigt, at alle typer af
selskaber, hvis aktivitet ikke er begrænset til at
dække rent lokale behov, kan planlægge og
gennemføre omstruktureringen af deres aktiviteter på
fællesskabsplan.
(3) Den juridiske ramme, inden for hvilken
virksomhederne bør operere i Fællesskabet, bestemmes
fortsat primært af den nationale lovgivning og stemmer
således ikke overens med den økonomiske ramme, inden
for hvilken virksomhederne skal udvikle sig for at bidrage til
virkeliggørelsen af målene i traktatens artikel 18.
Denne situation udgør en væsentlig hindring for
dannelsen af grupper af selskaber fra forskellige
medlemsstater.
(4) Rådet har vedtaget forordning (EF)
nr. 2157/2001 om statut for det europæiske selskab (SE)
i overensstemmelse med de generelle principper for aktieselskaber.
Nævnte forordning egner sig imidlertid ikke til
andelsselskabernes særlige karakter.
(5) Den europæiske økonomiske
firmagruppe (EØFG), der blev indført ved forordning
(EØF) nr. 2137/85, er en selskabsform, der giver
virksomheder mulighed for fælles fremme af visse aktiviteter,
idet de samtidig bevarer deres uafhængighed, men den
tilgodeser imidlertid ikke de særlige forhold, der gør
sig gældende for andelsselskaber.
(6) For at sikre lige konkurrencevilkår
og fremme den økonomiske udvikling bør
Fællesskabet tilvejebringe passende juridiske rammer for
andelsselskaber, der er en selskabsform, som generelt anerkendes i
samtlige medlemsstater, således at de bliver i stand til at
udbygge deres virksomhed på tværs af grænserne.
De Forenede Nationer har opfordret alle regeringer til at sikre
gunstige rammer, hvor andelsselskaber kan deltage på lige fod
med andre virksomhedsformer.
(7) Et andelsselskab er i første
række en sammenslutning af personer eller retlige enheder,
hvis virksomhed er baseret på andre principper end dem, som
gælder for andre selskabstyper. Disse principper omfatter
demokratisk ledelsesstruktur og styring og udlodning af et
regnskabsårs overskud på lige vilkår.
(8) Disse særlige principper beror
navnlig på, at hovedvægten i et andelsselskab er lagt
på dets medlemmer, hvilket kommer klart til udtryk i
særlige regler om medlemmernes optagelse, udtræden og
eksklusion, og således er stemmeretten knyttet til det
enkelte medlem €" »én person, én
stemme« €" og medlemmerne har ikke nogen rettigheder
over selskabets aktiver.
(9) Andelsselskaber har en selskabskapital, og
deres medlemmer kan enten være enkeltpersoner eller
virksomheder. Disse medlemmer kan helt eller delvis udgøres
af kunder, ansatte eller leverandører. Består et
andelsselskab af medlemmer, som selv er andelsselskaber, betegnes
dette som et »sekundært« andelsselskab eller et
andelsselskab »af anden grad«. I nogle tilfælde
kan en nærmere bestemt andel af andelsselskabets medlemmer
dog være investorer (passive medlemmer) eller
udenforstående, der nyder godt af andelsselskabernes virke
eller udfører arbejde for dem.
(10) Et europæisk andelsselskab (i det
følgende benævnt » SCE-selskab«)
bør primært have til formål at tjene
medlemmernes interesser og/eller at tilgodese behovet for
udviklingen af deres økonomiske og samfundsmæssige
virksomhed i overensstemmelse med følgende principper:
€" selskabets virksomhed bør
være til gensidig fordel for medlemmerne, så hvert
enkelt af disse nyder godt af SCE-selskabets virksomhed i forhold
til deres indskud
€" SCE-selskabets medlemmer bør
ligeledes være kunder, ansatte eller leverandører
eller på en eller anden måde inddraget i SCE-selskabets
virksomhed
€" kontrollen med SCE-selskabet bør
fordeles ligeligt mellem medlemmerne, idet der dog kan gives
mulighed for vægtet stemmeafgivning for at afspejle det
enkelte medlems bidrag til SCE-selskabet
€" der bør være begrænset
forrentning af lånekapitalen og indskuddene
€" SCE-selskabets overskud bør
udloddes på grundlag af medlemmernes virksomhed i forhold til
selskabet eller anvendes med henblik på at tjene medlemmernes
interesser
€" der bør ikke være nogen
kunstige barrierer for optagelse af medlemmer
€" i tilfælde af opløsning
bør nettoprovenu og reserver udloddes efter princippet
»ingen personlig gevinst«, dvs. til et andet
andelsforetagende med lignende formål eller mål af
almen interesse.
(11) Samarbejde mellem andelsselskaber
på tværs af grænserne er på nuværende
tidspunkt inden for Fællesskabet forbundet med problemer af
juridisk og administrativ art, som bør elimineres i et indre
marked uden grænser.
(12) Formålet med at indføre en
europæisk statut for andelsselskaber, som er baseret på
fælles principper, men tager hensyn til denne selskabstypes
særegenhed, er at sætte dem i stand til at operere
på tværs af landegrænserne inden for hele eller
en del af Fællesskabet.
(13) Hovedformålet med denne forordning
er at gøre det muligt, at et SCE-selskab kan stiftes af
fysiske personer med bopæl i forskellige medlemsstater eller
af juridiske enheder, der henhører under forskellige
medlemsstaters lovgivning. Den vil også gøre det
muligt at stifte et SCE-selskab ved fusion mellem to
bestående andelsselskaber eller ved omdannelse af et
bestående nationalt andelsselskab, uden at dette først
opløses, hvis det pågældende andelsselskab har
vedtægtsmæssigt hjemsted og hovedkontor i én
medlemsstat og et forretningssted eller datterselskab i en anden
medlemsstat.
(14) På grund af SCE-selskabets
specifikke og fællesskabsprægede karakter
berører den ordning med hensyn til SCE-selskabets faktiske
hjemsted, der er fastsat i denne forordning, ikke medlemsstaternes
lovgivning og foregriber ikke de valg, der måtte blive
truffet med hensyn til andre fællesskabstekster på det
selskabsretlige område.
(15) Henvisninger til kapital i denne
forordning bør kun omfatte den tegnede kapital. Dette
bør ikke berøre fælles aktiver/aktiekapital i
SCE-selskabet, der ikke er udloddet.
(16) Denne forordning omhandler ikke andre
lovområder som for eksempel skat, konkurrence, intellektuel
ejendomsret eller insolvens. Medlemsstaternes lovgivning og
fællesskabsretten finder derfor anvendelse på
ovennævnte områder ligesom på de øvrige
områder, der ikke er omfattet af denne forordning.
(17) Reglerne om medarbejderindflydelse i det
europæiske andelsselskab er fastsat i Rådets direktiv
200 3/72/EF, hvis bestemmelser således udgør et
supplement til denne forordning, hænger uløseligt
sammen med denne og skal anvendes med virkning fra samme tidspunkt
som forordningen.
(18) Der er sket så store fremskridt med
den indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
selskabslovgivninger, at der på visse områder, hvor der
ikke er behov for at fastsætte ensartede
fællesskabsregler for SCE-selskaber, kan henvises til de
lovbestemmelser i SCE-selskabets hjemstedsstat, som er vedtaget i
henhold til navnlig følgende selskabsdirektiver, idet disse
bestemmelser tilgodeser de krav, der må stilles til
SCE-selskaber :
€" Rådets første direktiv 68/15
1/EØF af 9. marts 1968 om samordning af de garantier, som
kræves i medlemsstaterne af de i traktatens artikel 48, stk.
2, nævnte selskaber til beskyttelse af såvel
selskabsdeltagerne som tredjemands interesser, med det formål
at gøre disse garantier lige byrdefulde
€" Rådets fjerde direktiv
78/660/EØF af 25. juli 1978 om årsregnskaberne for
visse selskabsformer
€" Rådets syvende direktiv
83/349/EØF af 13. juni 1983 om konsoliderede regnskaber
€" Rådets ottende direktiv
84/253/EØF af 10. april 1984 om autorisation af personer,
der skal foretage lovpligtig revision af regnskaber
€" Rådets ellevte direktiv
89/666/EØF af 21. december 1989 om offentlighed
vedrørende filialer oprettet i en medlemsstat af visse
former for selskaber henhørende under en anden stats
retsregler.
(19) Følgende direktiver indeholder
bestemmelser om bl.a. kreditinstitutters og forsikringsselskabers
udøvelse af virksomhed i sektoren for finansielle
tjenesteydelser:
€" Rådets direktiv 86/635/EØF af
8. december 1986 om bankers og andre penge- og
finansieringsinstitutters årsregnskaber og konsoliderede
regnskaber
€" Rådets direktiv 92/49/EØF af
18. juni 1992 om samordning af love og administrative bestemmelser
vedrørende direkte forsikringsvirksomhed bortset fra
livsforsikring (tredje forsikringsdirektiv).
(20) Det bør være valgfrit at
benytte denne statut €"
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
KAPITEL I
ALMINDELIGE BESTEMMELSER
Artikel 1
SCE-selskabet
1. På Fællesskabets
område kan der stiftes andelsselskaber i form af
europæiske andelsselskaber ( SCE-selskaber ) på de
betingelser og efter de regler, der er fastsat i denne
forordning.
2. Et SCE-selskabs tegnede kapital er
fordelt på andele.
Antallet af medlemmer i et SCE-selskab samt
størrelsen af dets kapital varierer.
Medmindre andet fastsættes i vedtægterne
for et SCE, når dette oprettes, hæfter hvert medlem kun
over for tredjemand for et beløb svarende til den kapital,
den pågældende har tegnet. Hvis medlemmerne
hæfter begrænset, tilføjes efter SCE-selskabets
navn betegnelsen » SCE-selskab med begrænset
hæftelse«.
3. Et SCE-selskab har primært til
formål at tjene medlemmernes interesser og/eller fremme deres
økonomiske og samfundsmæssige aktiviteter, navnlig ved
indgåelse af aftaler med medlemmerne med henblik på
levering af goder eller ydelser eller udførelse af arbejde
inden for den type virksomhed, som SCE-selskabet udøver
eller lader udøve. Et SCE-selskab kan også have som
formål at tjene medlemmernes interesser ved at fremme deres
deltagelse i økonomiske aktiviteter på
ovennævnte måde i et eller flere SCE-selskaber og/eller
nationale andelsselskaber. Et SCE-selskab kan udøve sine
aktiviteter gennem et datterselskab.
4. Medmindre andet er fastsat i
vedtægterne, må et SCE-selskab ikke lade ikke-medlemmer
deltage i eller nyde gavn af dets virke.
5. Et SCE-selskab har status som juridisk
person.
6. Med hensyn til medarbejderindflydelse i
et SCE-selskab gælder bestemmelserne i direktiv 200
3/72/EF.
Artikel 2
Stiftelse
1. Et SCE-selskab kan stiftes:
€" af mindst fem fysiske personer med
bopæl i mindst to medlemsstater
€" af mindst fem fysiske personer og
selskaber som defineret i traktatens artikel 48, stk. 2, samt
andre offentligretlige eller privatretlige juridiske enheder, som
er stiftet i henhold til en medlemsstats lovgivning, såfremt
disse personer har bopæl i og selskaberne mv. hører
under lovgivningen i mindst to forskellige medlemsstater
€" af selskaber som defineret i traktatens
artikel 48, stk. 2, samt andre offentligretlige eller
privatretlige juridiske enheder, som er stiftet i henhold til en
medlemsstats lovgivning, såfremt de hører under
lovgivningen i mindst to forskellige medlemsstater
€" ved fusion af andelsselskaber, som er
stiftet i henhold til en medlemsstats lovgivning og har
vedtægtsmæssigt hjemsted og hovedkontor inden for
Fællesskabet, såfremt mindst to af dem hører
under forskellige medlemsstaters lovgivninger
€" ved omdannelse af et andelsselskab, som
er stiftet i overensstemmelse med en medlemsstats lovgivning, og
som har sit vedtægtsmæssige hjemsted og sit hovedkontor
i Fællesskabet, såfremt det i mindst to år har
haft et forretningssted eller datterselskab, som hører under
en anden medlemsstats lovgivning.
2. En medlemsstat kan fastsætte, at
en juridisk person, som ikke har sit hovedkontor i
Fællesskabet, kan deltage i stiftelsen af et SCE-selskab,
såfremt dette er stiftet i overensstemmelse med en
medlemsstats lovgivning, har sit vedtægtsmæssige
hjemsted i samme medlemsstat og har en faktisk og vedvarende
tilknytning til erhvervslivet i en medlemsstat.
Artikel 3
Mindstekapital
1. SCE-selskabets kapital udtrykkes i den
nationale valuta. Et SCE-selskab, hvis vedtægtsmæssige
hjemsted ligger uden for euro-området, kan også
opstille sine regnskaber i euro.
2. Den tegnede kapital skal være
på mindst 30.000 euro.
3. Foreskriver en medlemsstats lovgivning
en større tegnet kapital for juridiske personer, der
udøver visse former for virksomhed, finder denne lovgivning
anvendelse på SCE-selskaber med vedtægtsmæssigt
hjemsted i denne medlemsstat.
4. Vedtægterne fastsætter et
beløb, under hvilket den tegnede kapital ikke må kunne
nedbringes ved udbetaling af andele til medlemmer, hvis medlemskab
af selskabet ophører. Dette beløb må ikke
være lavere end fastsat i stk. 2. Fristen for
udøvelsen af den i artikel 16 omhandlede ret til udbetaling
for medlemmer, hvis medlemskab af selskabet ophører,
suspenderes, hvis udbetalingen medfører, at den tegnede
kapital kommer under mindstegrænsen.
5. Kapitalen kan forhøjes ved
senere indskud fra medlemmerne eller optagelse af nye medlemmer, og
den kan formindskes ved hel eller delvis tilbagebetaling af
indskud, jf. dog stk. 4.
Ændringer i kapitalens størrelse
kræver ingen vedtægtsændringer og skal ikke
offentliggøres.
Artikel 4
SCE-selskabets kapital
1. Et SCE-selskabs tegnede kapital
består af medlemmernes andele udtrykt i den nationale valuta.
Et SCE-selskab, hvis vedtægtsmæssige hjemsted ligger
uden for euro-området, kan også opstille sine
regnskaber i euro. Der kan udstedes flere kategorier af andele.
Det kan i vedtægterne fastsættes, at der
til forskellige kategorier af andele er knyttet forskellige
rettigheder med hensyn til udlodning af overskud. Andele, hvortil
er knyttet samme rettigheder, udgør én kategori.
2. Kapitalen kan kun bestå af aktive
elementer, der kan vurderes økonomisk. Medlemmernes andele
kan ikke udstedes mod forpligtelser til udførelse af
arbejder eller levering af tjenesteydelser.
3. Andelene skal lyde på navn.
Andele af samme kategori skal have samme pålydende
værdi. Denne værdi fastsættes i
vedtægterne. Der kan ikke udstedes andele for beløb
under deres pålydende værdi.
4. På andele udstedt mod kontant
indskud skal der ved tegningen være indbetalt mindst 25 % af
den pålydende værdi. Restbeløbet skal være
indbetalt efter senest fem års forløb, medmindre der
er fastsat en kortere periode i vedtægterne.
5. På andele udstedt mod indskud af
andre værdier ( apportindskud ) skal der ved tegningen
være foretaget fuld indbetaling.
6. I forbindelse med udpegelse af
eksperter og vurdering af andet end kontante ydelser finder
aktieselskabslovgivningen i den medlemsstat, hvor SCE-selskabet har
sit vedtægtsmæssige hjemsted, tilsvarende anvendelse
på SCE-selskaber.
7. Det fastsættes i
vedtægterne, hvor mange andele et medlem mindst skal have
tegnet. Fastsættes det i vedtægterne, at medlemmer, der
er fysiske personer, skal være i flertal på
generalforsamlingerne, og er der i henhold til vedtægterne
knyttet en tegningsforpligtelse til medlemmernes deltagelse i
selskabets aktiviteter, må vedtægterne ikke indeholde
krav om, at medlemmerne skal tegne mere end én andel.
8. Den årlige generalforsamlings
beslutning om godkendelse af årsregnskabet skal indeholde
angivelse af kapitalens størrelse ved regnskabsårets
afslutning og forskellen i forhold til foregående
regnskabsår.
På forslag af ledelses- eller
administrationsorganet kan den tegnede kapital ved beslutning
truffet af generalforsamlingen efter de regler om
beslutningsdygtighed og flertal, der gælder for
vedtægtsændringer, forhøjes ved, at de reserver,
der er afsat til udlodning til medlemmerne, helt eller delvis
overføres til kapitalen. De nye andele tildeles medlemmerne
i forhold til deres hidtidige andele i kapitalen.
9. Andelenes pålydende værdi
kan forhøjes ved sammenlægning af udstedte andele. Er
dette i henhold til vedtægterne betinget af supplerende
indskud fra medlemmerne, skal beslutningen herom træffes af
generalforsamlingen efter de regler om beslutningsdygtighed og
flertal, der gælder for vedtægtsændringer.
10. Andelenes pålydende værdi
kan nedsættes ved opsplitning af udstedte andele.
11. Andelene kan efter reglerne i
vedtægterne og med enten generalforsamlingens eller ledelses-
eller administrationsorganets godkendelse overdrages eller
afhændes til et medlem eller til en person, der optages som
medlem.
12. Et SCE-selskab må hverken
direkte eller indirekte via en person, der handler i eget navn, men
på vegne af selskabet, tegne eller erhverve egne andele eller
tage egne andele i pant.
I forbindelse med løbende forretninger i
SCE-selskaber, der er kreditinstitutter, er det dog tilladt at tage
egne andele i pant.
Artikel 5
Vedtægter
1. I denne forordning forstås ved et
SCE-selskabs »vedtægter« såvel selskabets
stiftelsesoverenskomst som dets egentlige vedtægter, hvis
disse er nedfældet i et særskilt dokument.
2. SCE-selskabernes vedtægter
fastsættes af stifterne i overensstemmelse med de regler, der
gælder for stiftelse af andelsselskaber i henhold til
lovgivningen i selskabets hjemstedsmedlemsstat. Disse
vedtægter skal være nedfældet skriftligt og
underskrevet af stifterne.
3. Den lovgivning vedrørende
forsigtighedstilsyn, som finder anvendelse ved stiftelse af
aktieselskaber i den medlemsstat, hvor SCE-selskabet har sit
vedtægtsmæssige hjemsted, finder tilsvarende anvendelse
på kontrollen med SCE-selskabets stiftelse.
4. Et SCE-selskabs vedtægter skal
mindst indeholde:
€" selskabets navn, efterfulgt af
betegnelsen SCE-selskab, og om nødvendigt med
tilføjelse af ordene »med begrænset
hæftelse«; betegnelsen kan også stå foran
navnet
€" angivelse af selskabets formål
€" fysiske personers navne og navnene
på de juridiske enheder, der medvirker ved selskabets
stiftelse, samt i sidstnævnte tilfælde angivelse af
formål og hjemsted
€" selskabets hjemsted
€" de nærmere betingelser for
medlemmernes optagelse, eksklusion og udtræden
€" bestemmelser om medlemmernes rettigheder
og forpligtelser med angivelse af eventuelle forskellige kategorier
af medlemmer samt de dertil knyttede rettigheder og
forpligtelser
€" de tegnede andeles pålydende
værdi og den tegnede kapitals størrelse samt angivelse
af dens variable karakter
€" særlige regler om den del af
overskuddet, der i givet fald skal overføres til den
lovpligtige reservefond
€" bestemmelser om de enkelte
selskabsorganers medlemmers beføjelser
€" regler for udpegelse og afsættelse
af disse organers medlemmer
€" regler om flertal og
beslutningsdygtighed
€" selskabets levetid, hvis denne er
begrænset.
Artikel 6
Vedtægtsmæssigt
hjemsted
Et SCE-selskabs
vedtægtsmæssige hjemsted skal være beliggende
inden for Fællesskabet i samme medlemsstat som den, hvor
selskabets hovedkontor er beliggende. En medlemsstat kan herudover
pålægge SCE-selskaber, der er registreret på dens
område, pligt til at placere deres hovedkontor og
vedtægtsmæssige hjemsted på samme sted.
Artikel 7
Flytning af hjemsted
1. Et SCE-selskabs
vedtægtsmæssige hjemsted kan flyttes til en anden
medlemsstat i overensstemmelse med stk. 2-16. Flytning af
hjemsted bevirker hverken, at selskabet opløses, eller at
der stiftes en ny juridisk person.
2. En plan om flytning udarbejdes af
ledelses- eller administrationsorganet og offentliggøres
efter artikel 12, uden at dette dog berører eventuelle
yderligere offentliggørelsesformer, som er foreskrevet i den
medlemsstat, hvor det vedtægtsmæssige hjemsted er
beliggende. I denne plan anføres SCE-selskabets
nuværende navn, vedtægtsmæssige hjemsted og
registreringsnummer samt oplysninger om:
a) det planlagte nye vedtægtsmæssige
hjemsted for SCE-selskabet
b) de planlagte nye vedtægter for
SCE-selskabet, herunder i givet fald dets nye navn
c) den foreslåede tidsplan for
flytningen
d) eventuelle følger af flytningen for
medarbejderindflydelsen i SCE-selskabet
e) eventuelle rettigheder til beskyttelse af
medlemmer, kreditorer og andre rettighedshavere.
3. Ledelses- eller administrationsorganet
udarbejder en beretning, hvori de juridiske og økonomiske
aspekter samt de beskæftigelsesmæssige konsekvenser af
flytningen forklares og begrundes, ligesom der redegøres for
følgerne af flytningen for medlemmer, kreditorer,
medarbejdere og andre rettighedshavere.
4. Mindst en måned inden den
generalforsamling, der skal tage stilling til flytningen, har
SCE-selskabets medlemmer, kreditorer og andre rettighedshavere samt
andre organer, der i henhold til national lovgivning kan
udøve denne ret, ret til på selskabets hjemsted at
gennemgå planen om flytning og den beretning, der er
udarbejdet efter stk. 3, og til på anmodning gratis at
få et eksemplar af disse dokumenter.
5. Et medlem, der på
generalforsamlingen eller på en sektor- eller
sektionsforsamling har modsat sig beslutningen om flytningen, kan
inden to måneder fra tidspunktet for generalforsamlingens
beslutning meddele, at vedkommende udtræder af selskabet.
Medlemskabet ophører ved det regnskabsårs slutning,
hvor meddelelsen om udtrædelse er givet; flytningen får
ikke virkning for det pågældende medlem. Denne
udtræden giver det pågældende medlem ret til at
få sine andele udbetalt efter reglerne i artikel 4,
stk. 4, og artikel 16.
6. Beslutningen om flytning kan
først træffes to måneder efter
offentliggørelsen af planen. Beslutningen skal træffes
efter reglerne i artikel 62, stk. 4.
7. Inden den kompetente myndighed udsteder
den attest, der er omhandlet i stk. 8, skal SCE-selskabet, for
så vidt angår forpligtelser, der er indgået inden
offentliggørelsen af planerne om flytning, godtgøre,
at selskabets kreditorers og andre rettighedshaveres (herunder
offentlige organers) interesser er passende beskyttet i
overensstemmelse med kravene i den medlemsstat, hvor SCE-selskabet
har sit vedtægtsmæssige hjemsted inden flytningen.
En medlemsstat kan udvide anvendelsesområdet
for første afsnit til også at omfatte forpligtelser,
der er opstået (eller som kan opstå), inden
flytningen.
Første og andet afsnit berører ikke
anvendelsen på SCE-selskaber af medlemsstaternes
nationale lovgivning om fyldestgørelse eller sikring af
betalinger til offentlige organer.
8. Retten, en notar eller en anden
kompetent myndighed i den medlemsstat, hvor SCE-selskabet har sit
vedtægtsmæssige hjemsted, udsteder en attest, der er
det endelige bevis på, at alle de handlinger og formaliteter,
som skal opfyldes forud for flytningen, er afsluttet.
9. Den nye registrering kan kun ske efter
forelæggelse af den attest, der er omhandlet i stk. 8,
og efter godtgørelse af, at de formaliteter, der
kræves for registrering i den medlemsstat, hvor det nye
vedtægtsmæssige hjemsted er beliggende, er opfyldt.
10. Flytningen af SCE-selskabets
vedtægtsmæssige hjemsted samt den deraf følgende
ændring af vedtægterne får virkning fra den dato,
på hvilken selskabet i overensstemmelse med artikel 11,
stk. 1, optages i registeret for det nye
vedtægtsmæssige hjemsted.
11. Når den nye registrering af
SCE-selskabet er foretaget, underretter registeret for den nye
registrering registeret for den tidligere registrering. Slettelsen
i det gamle register foretages først ved modtagelse af denne
underretning.
12. SCE-selskabets nye registrering og
slettelsen af den tidligere registrering offentliggøres i de
berørte medlemsstater efter artikel 12.
13. Efter offentliggørelsen af den
nye registrering af SCE-selskabet kan det nye
vedtægtsmæssige hjemsted gøres gældende
over for tredjemand. Så længe selskabets slettelse i
registeret for det tidligere vedtægtsmæssige hjemsted
ikke er offentliggjort, kan tredjemand dog fortsat
påberåbe sig det tidligere hjemsted, medmindre
selskabet godtgør, at tredjemand havde kendskab til det nye
hjemsted.
14. I lovgivningen i en medlemsstat kan
det imidlertid, for så vidt angår SCE-selskaber, der er
registreret i denne medlemsstat, bestemmes, at en flytning af det
vedtægtsmæssige hjemsted, som medfører, at en
anden lovgivning finder anvendelse, ikke får virkning, hvis
en kompetent myndighed i den pågældende medlemsstat
fremsætter indsigelse mod flytningen inden for fristen i
stk. 6 på to måneder. En sådan indsigelse
kan kun fremsættes af samfundshensyn.
Kontrolleres et SCE-selskab af et nationalt
finanstilsyn i overensstemmelse med fællesskabsdirektiver,
kan dette tilsyn ligeledes fremsætte indsigelse mod
flytningen af hjemstedet.
Indsigelsen kan indbringes for retten.
15. Et SCE-selskab, der er under
opløsning, herunder frivillig likvidation, likvidation,
konkursbehandling, betalingsstandsning, eller over for hvilket der
er indledt tilsvarende bobehandlinger, kan ikke flytte sit
hjemsted.
16. Et SCE-selskab, der har flyttet sit
hjemsted til en anden medlemsstat, anses med hensyn til ethvert
krav, der er rejst inden flytningen som fastlagt i stk. 10,
for at have sit vedtægtsmæssige hjemsted i den
medlemsstat, hvor selskabet var registreret inden flytningen,
uanset om der først anlægges sag mod selskabet efter
flytningen.
Artikel 8
Lovvalg
1. SCE-selskabet er omfattet af:
a) bestemmelserne i denne forordning
b) bestemmelserne i selskabets vedtægter,
når denne forordning udtrykkeligt tillader det, eller
c) følgende bestemmelser, for så
vidt angår spørgsmål, som ikke er omfattet af
denne forordning, eller, hvis et spørgsmål kun delvis
er omfattet, for så vidt angår de aspekter, som ikke er
omfattet af denne forordning:
i) den lovgivning, der er vedtaget af
medlemsstaterne i medfør af
fællesskabsforanstaltninger, der specifikt vedrører
SCE-selskaber
ii ) den lovgivning i medlemsstaterne, som ville
finde anvendelse på et andelsselskab, der er stiftet i
overensstemmelse med lovgivningen i den medlemsstat, hvor
SCE-selskabet har sit vedtægtsmæssige hjemsted
iii ) bestemmelserne i SCE-selskabets
vedtægter efter samme regler som dem, der gælder for et
andelsselskab, der er stiftet i overensstemmelse med lovgivningen i
den medlemsstat, hvor SCE-selskabet har sit
vedtægtsmæssige hjemsted.
2. Hvis der efter den nationale lovgivning
findes særlige regler og/eller restriktioner for den type
virksomhed, et SCE-selskab udøver, eller for kontrol fra en
tilsynsmyndigheds side, gælder denne lovgivning fuldt ud for
selskabet.
Artikel 9
Ikke-diskriminering
Medmindre andet er fastsat i denne
forordning, behandles et SCE-selskab i hver medlemsstat som et
andelsselskab, der er stiftet i overensstemmelse med lovgivningen i
den medlemsstat, hvor selskabet har sit vedtægtsmæssige
hjemsted.
Artikel 10
Obligatoriske angivelser på
dokumenter
1. Aktieselskabslovgivningen, som
fastsætter indholdet af breve og dokumenter til personer uden
for selskabet, finder tilsvarende anvendelse på et
SCE-selskab. Forkortelsen »SCE« skal stå enten
før eller efter selskabets navn, og om nødvendigt
skal ordene »med begrænset hæftelse«
tilføjes.
2. Kun SCE-selskaber må anvende
forkortelsen »SCE« før eller efter deres navn
for at angive deres retsform.
3. Dog har de selskaber eller andre
juridiske enheder, der er optaget i registeret i en medlemsstat
inden ikrafttrædelsesdatoen for denne forordning, og i hvis
navn forkortelsen »SCE« indgår, ikke pligt til at
ændre deres navn.
Artikel 11
Registrering og
bekendtgørelse
1. Ethvert SCE-selskab skal i den
medlemsstat, hvori det har sit vedtægtsmæssige
hjemsted, optages i det register, der er foreskrevet i denne
medlemsstats lovgivning, jf. aktieselskabslovgivningen.
2. Et SCE-selskab kan ikke registreres,
medmindre der er indgået en aftale om ordninger for
medarbejderindflydelse i henhold til artikel 4 i direktiv
2003/72/EF, eller der er truffet afgørelse i henhold til
nævnte direktivs artikel 3, stk. 6, eller
forhandlingsperioden i henhold til nævnte direktivs artikel 5
er udløbet, uden at der er indgået nogen aftale.
3. For at et SCE-selskab, der er stiftet
ved fusion, kan registreres i en medlemsstat, der har benyttet sig
af muligheden i artikel 7, stk. 3, i direktiv 200 3/72/EF,
skal der være indgået en aftale i henhold til
nævnte direktivs artikel 4 om de nærmere bestemmelser
for medarbejderindflydelse, herunder medbestemmelse, eller ingen af
de deltagende selskaber skal have været omfattet af
bestemmelser om medbestemmelse inden registreringen af
SCE-selskabet.
4. SCE-selskabets vedtægter må
ikke på noget tidspunkt være i modstrid med de
ordninger for medarbejderindflydelse, der er fastlagt. Hvis nye
ordninger, som er fastsat i medfør af direktiv 2003/72/EF,
er i strid med de gældende vedtægter, ændres
disse vedtægter i det nødvendige omfang.
I så fald kan en medlemsstat fastsætte,
at selskabets ledelses- eller administrationsorgan kan ændre
vedtægterne, uden at det er nødvendigt med en
afgørelse fra generalforsamlingen.
5. Aktieselskabslovgivningen
vedrørende bekendtgørelse af dokumenter og andre
oplysninger i den medlemsstat, hvor SCE-selskabet har sit
vedtægtsmæssige hjemsted, finder tilsvarende anvendelse
på SCE-selskaber.
Artikel 12
Offentliggørelse af dokumenter i
medlemsstaterne
1. Offentliggørelse af dokumenter
og oplysninger vedrørende et SCE-selskab i henhold til denne
forordning skal ske som fastsat i lovgivningen for aktieselskaber i
SCE-selskabets hjemstedsstat.
2. De nationale bestemmelser, der er
vedtaget i henhold til direktiv 89/666/EØF, finder
anvendelse på de filialer, et SCE-selskab opretter i andre
medlemsstater end dets hjemstedsstat. Medlemsstaterne kan dog
fastsætte undtagelser fra de nationale
gennemførelsesbestemmelser for dette direktiv for at tage
hensyn til andelsselskabernes særlige karakter.
Artikel 13
Bekendtgørelse i Den
Europæiske Unions Tidende
1. Registrering af et SCE-selskab og
slettelse af registreringen bekendtgøres til orientering i
Den Europæiske Unions Tidende , når
offentliggørelse efter artikel 12 har fundet sted. I
bekendtgørelsen oplyses selskabets navn,
registreringsnummer, registreringsdato, registreringssted,
vedtægtsmæssige hjemsted og branche samt stedet og
datoen for offentliggørelsen og titlen på
offentliggørelsesmediet.
2. Flytning af et SCE-selskabs
vedtægtsmæssige hjemsted, jf. artikel 7,
bekendtgøres med angivelse af de i stk. 1 omhandlede
oplysninger samt oplysninger om den nye registrering.
3. De i stk. 1 omhandlede oplysninger
sendes til Kontoret for De Europæiske Fællesskabers
Officielle Publikationer senest en måned efter
offentliggørelsen efter artikel 12, stk. 1.
Artikel 14
Optagelse som medlem
1. Med forbehold af artikel 33,
stk. 1, litra b), sker optagelse som medlem af et SCE-selskab
efter ledelses- eller administrationsorganets godkendelse.
Nægtes optagelse, kan afgørelsen indbringes for
førstkommende generalforsamling efter anmodningen om
optagelse.
Hvis lovgivningen i den medlemsstat, hvor
SCE-selskabet har sit vedtægtsmæssige hjemsted,
tillader det, kan det i vedtægterne fastsættes, at
personer, der ikke vil gøre brug af eller deltage i
frembringelsen af selskabets varer og tjenesteydelser, kan optages
som investorer (passive medlemmer). I så fald skal deres
optagelse i selskabet godkendes af generalforsamlingen eller et
andet organ, der er bemyndiget hertil af generalforsamlingen eller
ifølge vedtægterne.
De medlemmer af selskabet, som er juridiske enheder,
betragtes som aktive medlemmer i deres egenskab af
repræsentanter for deres egne medlemmer, såfremt deres
medlemmer, som er fysiske personer, er aktive medlemmer.
Medmindre andet er fastsat i vedtægterne, kan
fysiske personer eller juridiske enheder optages som medlemmer af
et SCE-selskab.
2. Der kan i vedtægterne stilles
andre betingelser for optagelse, herunder
€" tegning af en bestemt mindstekapital
€" betingelser i relation til selskabets
formål.
3. Hvis det er fastsat i
vedtægterne, kan der rettes anmodning om yderligere
kapitalindskud til medlemmerne.
4. På selskabets
vedtægtsmæssige hjemsted føres en alfabetisk
fortegnelse over alle medlemmer med angivelse af deres adresse og
antallet af deres andele, herunder eventuelt disses kategori. Efter
begrundet anmodning skal enhver, der har en legitim interesse,
få adgang til at gennemse denne fortegnelse og få
udleveret et eksemplar eller uddrag mod betaling af et gebyr, der
dog ikke må overstige de dermed forbundne administrative
omkostninger.
5. Alle dispositioner, der fører
til ændringer i medlemskredsen eller i kapitalens fordeling
samt forhøjelser og nedsættelser af denne registreres
i den i stk. 4 omhandlede
medlemsfortegnelse senest en måned efter
ændringen.
6. De i stk. 5 omhandlede
dispositioner får først virkning over for selskabet og
over for tredjemand, der har en direkte legitim interesse,
når de er registreret i den i stk. 4 omhandlede
fortegnelse.
7. Til medlemmerne udleveres efter
anmodning et skriftligt registreringsbevis.
Artikel 15
Ophør af medlemskab
1. Medlemskab ophører
€" ved et medlems udtrædelse
€" ved eksklusion af et medlem, der groft
har tilsidesat sine forpligtelser eller handler mod SCE-selskabets
interesser
€" ved et medlems overdragelse af alle sine
andele til et andet medlem, en fysisk person eller en juridisk
enhed, der optages som medlem, hvis dette er tilladt ifølge
vedtægterne
€" for medlemmer, der ikke er fysiske
personer, ved opløsning
€" ved konkurs
€" ved et medlems død
€" i alle andre tilfælde, som er
fastsat i vedtægterne eller i andelsselskabslovgivningen i
den medlemsstat, hvor selskabet har sit hjemsted.
2. Et medlem, der på
generalforsamlingen har modsat sig en ændring af
vedtægten, hvormed
i) der indføres nye obligatoriske
indbetalinger eller andre ydelser, eller hvorved
ii ) medlemmernes eksisterende forpligtelser er
blevet udvidet betydeligt, eller hvorved
iii ) fristen for meddelelse om udtræden af
SCE-selskabet er blevet forlænget til mere end fem år,
men som ikke har opnået flertal for sin holdning
kan inden to måneder fra
tidspunktet for generalforsamlingens beslutning give meddelelse om
sin udtrædelse af selskabet.
Medlemskabet ophører ved det
indeværende regnskabsårs slutning i de tilfælde,
der er omhandlet i første afsnit, nr. i) og ii ), og ved
udløbet af den frist, der var gældende, før
vedtægterne blev ændret, i det tilfælde, der er
omhandlet i nr. iii ). Vedtægtsændringen får ikke
virkning for det pågældende medlem. Udtrædelsen
giver det pågældende medlem ret til at få sine
andele udbetalt efter reglerne i artikel 3, stk. 4, og artikel
16.
3. Et medlem kan ekskluderes ved
beslutning truffet af ledelses- eller administrationsorganet efter
forinden at være blevet hørt. Beslutningen herom kan
af vedkommende medlem indbringes for generalforsamlingen.
Artikel 16
Medlemmernes økonomiske
rettigheder ved udtrædelse eller eksklusion
1. Ethvert udtrædende medlem har ret
til at få sin andel af den tegnede kapital udbetalt med
proportionalt fradrag for eventuel reduktion af selskabskapital,
medmindre udtrædelsen sker efter overdragelse af andelene,
jf. dog artikel 3.
2. De beløb, der fratrækkes i
henhold til stk. 1, beregnes efter den balanceførte
værdi i det regnskabsår, i løbet af hvilket
retten til at få udbetalt andelen opstår.
3. Reglerne for udøvelse af retten
til udtræden og fristen for udbetalingen, maksimalt tre
år, skal være fastsat i vedtægterne. Under alle
omstændigheder har andelsselskabet først pligt til at
udbetale andelen seks måneder efter godkendelsen af balancen
efter et medlems udtræden.
4. Stk. 1, 2 og 3 finder også
anvendelse, selv om kun en del af et medlems andel udbetales.
KAPITEL II
STIFTELSE
Afsnit 1
Almindelige bestemmelser
Artikel 17
Gældende lovgivning ved
stiftelse
1. Med forbehold af bestemmelserne i denne
forordning finder den nationale andelsselskabslovgivning i den
medlemsstat, hvor SCE-selskabet etablerer sit
vedtægtsmæssige hjemsted, anvendelse på
selskabets stiftelse.
2. Registreringen af et SCE-selskab
offentliggøres efter artikel 12.
Artikel 18
Status som juridisk person
1. Et SCE-selskab får status som
juridisk person på den dato, det i den medlemsstat, hvor det
har sit vedtægtsmæssige hjemsted, optages i det af
denne stat udpegede register i overensstemmelse med artikel 11,
stk. 1.
2. Er handlinger foretaget i et
SCE-selskabs navn, inden det er registreret i overensstemmelse med
artikel 11, og overtager selskabet efter denne registrering ikke de
forpligtelser, der følger af disse handlinger, hæfter
de fysiske personer, selskaber eller andre juridiske enheder, som
har foretaget handlingerne, solidarisk og ubegrænset for
disse følger, medmindre andet er aftalt.
Afsnit 2
Stiftelse ved fusion
Artikel 19
Procedurer for stiftelse ved fusion
Et SCE-selskab kan stiftes ved fusion
€" efter fusionsproceduren ved
overtagelse
€" efter fusionsproceduren ved stiftelse af
en ny juridisk person.
Ved fusion ved overtagelse får det overtagende
andelsselskab form af et SCE-selskab samtidig med fusionen. Ved
fusion ved stiftelse af en ny juridisk person får denne form
af et SCE-selskab.
Artikel 20
Gældende lovgivning ved
fusion
For alle andelsselskaber, der deltager i
stiftelsen af et SCE-selskab ved fusion, gælder for
spørgsmål, som ikke er omfattet af dette afsnit,
eller, når et spørgsmål kun delvis er omfattet,
for de aspekter, som ikke er omfattet, de bestemmelser, der finder
anvendelse på fusion af andelsselskaber ifølge
lovgivningen i den medlemsstat, som andelsselskaberne
henhører under, eller i mangel heraf de bestemmelser, der
gælder for interne fusioner mellem aktieselskaber i denne
stats lovgivning.
Lovgivningen i en medlemsstat kan foreskrive, at et
andelsselskab, som hører under denne medlemsstats
lovgivning, ikke kan deltage i stiftelsen af et SCE-selskab ved
fusion, hvis en kompetent myndighed i den pågældende
medlemsstat fremsætter indsigelse herimod inden udstedelsen
af den i artikel 29, stk. 2, nævnte attest.
Denne indsigelse kan kun fremsættes af
samfundshensyn. Indsigelsen kan indbringes for retten.
Artikel 22
Betingelser for fusion
1. De fusionerende andelsselskabers
ledelses- eller administrationsorgan udarbejder en
fusionsplan. Denne plan skal indeholde følgende
oplysninger:
a) de fusionerende andelsselskabers navn og
vedtægtsmæssige hjemsted samt SCE-selskabets
påtænkte navn og vedtægtsmæssige
hjemsted
b) ombytningsforholdet for andelene af den
tegnede kapital og i givet fald det kontante
udligningsbeløbs størrelse. Hvis der ikke er nogen
andele, en nøjagtig deling af aktiverne og den tilsvarende
værdi i andele
c) de nærmere regler for udlevering af
andelene i SCE-selskabet
d) det tidspunkt, fra hvilket disse andele giver
ret til andel i overskuddet, med angivelse af alle særlige
forhold, der er knyttet til denne ret
e) det tidspunkt, fra hvilket de fusionerende
andelsselskabers dispositioner regnskabsmæssigt anses for
foretaget for SCE-selskabets regning
f) nærmere bestemmelser eller særlige
fordele, der vedrører andre værdipapirer end andele og
obligationer, der i henhold til artikel 66 ikke giver ret til at
blive medlem af selskabet
g) de rettigheder, SCE-selskabet sikrer
andelshavere med særlige rettigheder og indehavere af andre
værdipapirer end andele, eller de foranstaltninger, der
foreslås til fordel for disse personer
h) måder til beskyttelse af kreditorernes
rettigheder i de fusionerende andelsselskaber
i) alle særlige fordele, der
indrømmes de eksperter, som undersøger fusionsplanen,
samt medlemmerne af de fusionerende andelsselskabers
administrations-, ledelses- eller tilsynsorganer
j) SCE-selskabets vedtægter
k) oplysninger om fremgangsmåden for,
hvorledes der i henhold til direktiv 200 3/72/EF fastlægges
ordninger for medarbejderindflydelse.
2. De fusionerende andelsselskaber kan
medtage andre forhold i fusionsplanen.
3. Aktieselskabslovgivningen
vedrørende fusionsplaner finder tilsvarende anvendelse for
andelsselskabers fusion over grænserne for at oprette et
SCE-selskab.
Artikel 23
Forklaring af og begrundelse for
fusionsplanen
Hvert af de fusionerende andelsselskabers
ledelses- eller administrationsorganer udarbejder en detaljeret
skriftlig rapport, der redegør for og begrunder
fusionsplanen ud fra et juridisk og økonomisk synspunkt og
især andelenes ombytningsforhold. Rapporten skal desuden give
oplysning om eventuelle særlige vurderingsvanskeligheder.
Artikel 24
Offentliggørelse
1. Aktieselskabslovgivningen
vedrørende bekendtgørelse af fusionsplaner finder
tilsvarende anvendelse på hvert af de fusionerende
andelsselskaber med forbehold af de yderligere krav, som
foreskrives af den medlemsstat, det pågældende selskab
hører under.
2. Offentliggørelsen af
fusionsplanen i den nationale statstidende skal dog for hvert af de
fusionerende andelsselskaber omfatte følgende
oplysninger:
a) hvert af de fusionerende andelsselskabers
form, navn og vedtægtsmæssige hjemsted
b) hvor eller hvilket register vedtægterne
og alle andre dokumenter og oplysninger er anmeldt til for hvert af
de fusionerende selskaber samt registreringsnummeret i dette
register
c) oplysning om de nærmere regler for det
pågældende andelsselskabs kreditorers udøvelse
af deres rettigheder, jf. artikel 28, samt om, hvor der
vederlagsfrit kan indhentes udtømmende oplysninger om disse
regler
d) oplysning om de nærmere regler for det
pågældende selskabs medlemmers udøvelse af deres
rettigheder, jf. artikel 28, samt om, hvor der vederlagsfrit kan
indhentes udtømmende oplysninger om disse regler
e) SCE-selskabets foreslåede navn og
vedtægtsmæssige hjemsted
f) de forhold, der er bestemmende for, på
hvilken dato fusionen får virkning, jf. artikel 31.
Artikel 25
Bekendtgørelse
1. Enhver andelshaver har ret til mindst
en måned før den generalforsamling, der skal tage
stilling til fusionen, på hjemstedet at gennemse
følgende dokumenter:
a) den i artikel 22 nævnte fusionsplan
b) de fusionerende andelsselskabers seneste tre
årsregnskaber og årsberetninger
c) en regnskabsstatus, som er udarbejdet i
overensstemmelse med bestemmelserne for interne fusioner mellem
aktieselskaber, for så vidt en sådan status
kræves ifølge disse bestemmelser
d) ekspertrapporten om værdien af andele,
der skal uddeles mod aktiverne i de fusionerende andelsselskaber,
eller andelenes ombytningsforhold, der er omhandlet i artikel
26
e) rapporten fra andelsselskabets ledelses- eller
administrationsorgan, der er omhandlet i artikel 23.
2. Enhver andelshaver kan vederlagsfrit og
på anmodning få en fuldstændig eller, hvis han
ønsker det, delvis genpart af de i stk. 1 omhandlede
dokumenter.
Artikel 26
Rapport fra uafhængige
eksperter
1. For hvert af de fusionerende
andelsselskaber skal en eller flere uafhængige eksperter, der
er udpeget af dette andelsselskab i overensstemmelse med
bestemmelserne i artikel 4, stk. 6, undersøge
fusionsplanen og udarbejde en skriftlig rapport til
medlemmerne.
2. Det er muligt at udarbejde en enkelt
rapport for alle de fusionerende andelsselskaber, når
lovgivningen i de medlemsstater, som andelsselskaberne hører
under, tillader det.
3. Den lovgivning, der gælder for
fusioner af aktieselskaber, for så vidt angår
eksperters rettigheder og forpligtelser, gælder tilsvarende
for fusioner af andelsselskaber.
Artikel 27
Godkendelse af fusionsplanen
1. Generalforsamlingen i hvert af de
fusionerende andelsselskaber skal godkende fusionsplanen.
2. Afgørelse om
medarbejderindflydelsen i SCE-selskabet træffes i henhold til
direktiv 200 3/72/EF. Generalforsamlingen i hvert af de
fusionerende selskaber kan gøre registreringen af
SCE-selskabet betinget af, at generalforsamlingen udtrykkeligt har
godkendt de ordninger, der således er truffet
afgørelse om.
Artikel 28
Gældende lovgivning for stiftelse
ved fusion
1. I betragtning af fusionens
grænseoverskridende karakter finder, som ved fusion af
aktieselskaber, lovgivningen i den medlemsstat, som hvert af de
fusionerende selskaber hører under, anvendelse på
beskyttelsen af følgende rettighedshaveres interesser:
€" de fusionerende selskabers kreditorer
€" indehavere af obligationer i de
fusionerende selskaber.
2. En medlemsstat kan, for så vidt
angår de selskaber, som deltager i fusionen, og som
hører under dens lovgivning, vedtage bestemmelser til
sikring af en passende beskyttelse af medlemmer, der har modsat sig
fusionen.
Artikel 29
Kontrol af fusionsproceduren
1. For hvert fusionerende selskab
foretages kontrollen af lovligheden af den del af fusionen, der
vedrører dette selskab, efter lovgivningen om fusioner af
andelsselskaber i den medlemsstat, selskabet hører under, og
i mangel heraf de bestemmelser, der gælder for interne
fusioner mellem aktieselskaber i den nævnte stats
lovgivning.
2. Retten, en notar eller en anden
kompetent myndighed i hver af de berørte medlemsstater
udsteder en attest, som er beviset på, at alle de handlinger
og formaliteter, der skal opfyldes forud for fusionen, er
afsluttet.
3. Hvis der i den lovgivning i en
medlemsstat, som et fusionerende selskab hører under, er
fastsat en procedure for kontrol og ændring af andelenes
ombytningsforhold eller en procedure for udbetaling af et
udligningsbeløb til mindretalsmedlemmer, uden at dette er
til hinder for registreringen af fusionen, finder sådanne
procedurer kun anvendelse, hvis de andre fusionerende selskaber,
der er beliggende i medlemsstater uden sådanne procedurer,
ved godkendelsen af fusionsplanen efter artikel 27, stk. 1,
udtrykkeligt accepterer, at medlemmer i det pågældende
fusionerende selskab kan benytte sig af en sådan procedure. I
så fald kan retten, en notar eller en anden kompetent
myndighed udstede den attest, der er omhandlet i stk. 2,
uanset om en sådan procedure er indledt. Det skal dog i
så fald angives i attesten, at en procedure er indledt. Den
afgørelse, der træffes under proceduren, er bindende
for det overtagende selskab og alle dets medlemmer.
Artikel 30
Kontrol af fusionens lovlighed
1. Med hensyn til selve fusionens
gennemførelse og stiftelsen af SCE-selskabet foretages
kontrollen af fusionens lovlighed af retten, en notar eller en
anden kompetent myndighed, som i den medlemsstat, hvor selskabet
får sit vedtægtsmæssige hjemsted, har
beføjelse til at føre tilsyn med dette aspekt af
lovligheden af fusion af andelsselskaber og i mangel heraf for
fusion af aktieselskaber.
2. Hvert af de fusionerende selskaber
indsender med henblik herpå den i artikel 29, stk. 2,
omhandlede attest til den kompetente myndighed inden for en frist
på seks måneder efter attestens udstedelse samt en
genpart af den af selskabet godkendte fusionsplan.
3. Den i stk. 1 omhandlede myndighed
skal navnlig kontrollere, at de fusionerende andelsselskaber har
godkendt en enslydende fusionsplan, og at der er fastlagt ordninger
for medarbejderindflydelse i henhold til direktiv 2003/72/EF.
4. Den i stk. 1 omhandlede myndighed
skal desuden kontrollere, at SCE-selskabet er stiftet i
overensstemmelse med lovgivningen i den medlemsstat, hvor det
etablerer sit vedtægtsmæssige hjemsted.
Artikel 31
Registrering af fusion
1. Fusionen og den samtidige stiftelse af
et SCE-selskab får virkning fra den dato, hvor selskabet er
registreret, jf. artikel 11, stk. 1.
2. SCE-selskabet kan først
registreres, når alle formaliteterne efter artikel 29 og 30
er afsluttet.
Artikel 32
Offentliggørelse
Den stedfundne fusion
offentliggøres for hvert af de fusionerende selskaber efter
de nærmere bestemmelser i hver medlemsstats lovgivning, jf.
den lovgivning, der gælder for fusion af aktieselskaber.
Artikel 33
Følgerne af fusion
1. En fusion, der gennemføres i
overensstemmelse med artikel 19, første afsnit,
første led, har ipso jure følgende retsvirkninger,
som indtræder samtidig:
a) hvert overtaget selskabs aktiver og passiver
overgår som helhed til den overtagende juridiske person
b) medlemmerne af hvert enkelt andelsselskab
bliver medlemmer af den overtagende juridiske person
c) de overtagne andelsselskaber ophører
med at eksistere
d) den overtagende juridiske person bliver et
SCE-selskab.
2. En fusion, der gennemføres i
overensstemmelse med artikel 19, første afsnit, andet led,
har ipso jure følgende retsvirkninger, som indtræder
samtidig:
a) de fusionerende andelsselskabers aktiver og
passiver overgår som helhed til SCE-selskabet
b) medlemmerne af de fusionerende andelsselskaber
bliver medlemmer af SCE-selskabet
c) de fusionerende andelsselskaber ophører
med at eksistere.
3. Kræver en medlemsstats lovgivning
særlige formaliteter opfyldt ved fusion af andelsselskaber,
for at overdragelsen af visse formuegenstande, rettigheder og
forpligtelser, der følger med de fusionerende selskaber, har
retsvirkning over for tredjemand, skal disse formaliteter opfyldes
enten af de fusionerende selskaber eller af SCE-selskabet efter
dets registrering.
4. De deltagende selskabers rettigheder og
forpligtelser med hensyn til såvel individuelle som
kollektive arbejds- og ansættelsesvilkår, der bygger
på national lovgivning, praksis og individuelle
arbejdskontrakter eller ansættelsesforhold, som eksisterede
på registreringstidspunktet, overføres til
SCE-selskabet.
Første afsnit gælder ikke for
arbejdstagerrepræsentanters ret til at deltage i
generalforsamlinger eller i sektor- eller sektionsforsamlinger som
omhandlet i artikel 59, stk. 4.
5. Når fusionen er registreret,
underretter SCE-selskabet straks medlemmerne af det andelsselskab,
der overtages, om, at de er optaget i medlemsfortegnelsen, og om
antallet af deres andele.
Artikel 34
Fusionens lovlighed
1. En fusion efter artikel 2, stk. 1,
fjerde led, kan ikke erklæres ugyldig, når
SCE-selskabet er blevet registreret.
2. Manglende kontrol af fusionens
lovlighed efter artikel 29 og 30 er en mulig årsag til, at et
SCE-selskab opløses i henhold til bestemmelserne i artikel
74.
Afsnit 3
Omdannelse af et bestående
andelsselskab til et SCE-selskab
Artikel 35
Procedurer for stiftelse ved
omdannelse
1. Med forbehold af artikel 11 giver
omdannelse af et andelsselskab til et SCE-selskab ikke anledning
til, at selskabet opløses, eller at der stiftes en ny
juridisk person.
2. Det vedtægtsmæssige
hjemsted kan ikke flyttes fra en medlemsstat til en anden i
forbindelse med omdannelsen, jf. artikel 7.
3. Det pågældende
andelsselskabs ledelses- eller administrationsorgan
udfærdiger en omdannelsesplan og en beretning, hvori de
juridiske og økonomiske aspekter og de
beskæftigelsesmæssige konsekvenser af omdannelsen
forklares og begrundes, ligesom der redegøres for
følgerne af den vedtagne SCE-selskabsform for medlemmerne og
medarbejderne.
4. Omdannelsesplanen skal
offentliggøres efter reglerne i den enkelte medlemsstats
lovgivning mindst en måned inden datoen for den
generalforsamling, der skal tage stilling til omdannelsen.
5. Inden generalforsamlingen, jf.
stk. 6, attesterer en eller flere uafhængige eksperter,
som efter de nationale bestemmelser er udpeget eller godkendt af en
retslig eller administrativ myndighed i den medlemsstat, som det
selskab, der omdannes til et SCE-selskab, hører under, med
de fornødne ændringer, at reglerne i artikel 22,
stk. 1, litra b), er overholdt.
6. Generalforsamlingen i det
pågældende selskab godkender omdannelsesplanen samt
SCE-selskabets vedtægter.
7. Medlemsstaterne kan gøre
omdannelsen betinget af kvalificeret flertal eller enstemmighed i
tilsynsorganet for det selskab, der skal omdannes, og hvor der
findes en ordning for medbestemmelse for medarbejderne.
8. Rettigheder og forpligtelser i det
selskab, der skal omdannes, med hensyn til såvel individuelle
som kollektive arbejds- og ansættelsesvilkår, som
bygger på national lovgivning, praksis og individuelle
arbejdskontrakter eller ansættelsesforhold, som eksisterede
på registreringstidspunktet, overføres til
SCE-selskabet ved dets registrering.
KAPITEL III
SCE-SELSKABETS STRUKTUR
Artikel 36
SCE-selskabets organer
SCE-selskabet består på
vilkårene i denne forordning af:
a) en generalforsamling og
b) enten et tilsynsorgan og et ledelsesorgan (det
tostrengede system) eller et administrationsorgan (det enstrengede
system) afhængigt af, hvilken af mulighederne der er valgt i
vedtægterne.
Afsnit 1
Det tostrengede system
Artikel 37
Ledelsesorganets opgaver og udpegelse
af dets medlemmer
1. Ledelsesorganet varetager ledelsen af
SCE-selskabet og repræsenterer det over for tredjemand og i
retssager. En medlemsstat kan bestemme, at en administrerende
direktør har ansvaret for den daglige ledelse på de
samme vilkår som dem, der gælder for andelsselskaber,
som har deres vedtægtsmæssige hjemsted på den
pågældende medlemsstats område.
2. Ledelsesorganets medlem eller medlemmer
udnævnes og afsættes af tilsynsorganet.
En medlemsstat kan dog bestemme eller tillade, at
det fastsættes i vedtægterne, at ledelsesorganets
medlem eller medlemmer skal udnævnes og afsættes af
generalforsamlingen på de samme betingelser som dem, der
gælder for andelsselskaber, som har deres
vedtægtsmæssige hjemsted på den
pågældende medlemsstats område.
3. Ingen kan på samme tid være
medlem af både ledelsesorganet og tilsynsorganet i et
SCE-selskab. I tilfælde af et medlems forfald kan
tilsynsorganet dog udpege et af sine medlemmer til at varetage
hvervet som medlem af ledelsesorganet. Så længe den
pågældende udøver dette hverv, suspenderes hans
hverv som medlem af tilsynsorganet. En medlemsstat kan
fastsætte, at denne periode er tidsbegrænset.
4. Antallet af medlemmer af
ledelsesorganet eller reglerne for fastlæggelsen heraf
fastsættes i SCE-selskabets vedtægter. En medlemsstat
kan dog fastsætte et minimumsantal og/eller et
maksimumsantal.
5. Hvis der i en medlemsstat ikke findes
bestemmelser om et tostrenget system for andelsselskaber med
vedtægtsmæssigt hjemsted på dens område,
skal medlemsstaten vedtage passende foranstaltninger
vedrørende SCE-selskaber.
Artikel 38
Formandskab og indkaldelse af
møder i ledelsesorganet
1. Ledelsesorganet vælger af sin
midte en formand i overensstemmelse med vedtægterne.
2. Formanden indkalder til møde i
ledelsesorganet på de i vedtægterne fastsatte
betingelser, enten på eget initiativ eller efter anmodning
fra et medlem. Sådanne anmodninger om indkaldelse af organet
skal være ledsaget af en begrundelse. Er en anmodning ikke
imødekommet efter senest 14 dage, kan det eller de
medlemmer, der fremsatte anmodningen, indkalde ledelsesorganet.
Artikel 39
Tilsynsorganets opgaver og udpegelse af
dets medlemmer
1. Tilsynsorganet fører tilsyn med
ledelsesorganets varetagelse af dets hverv. Det kan ikke selv
forestå ledelsen af SCE-selskabet. Det kan ikke
repræsentere selskabet over for tredjemand. Det
repræsenterer selskabet over for ledelsesorganet eller dets
medlemmer, i retssager og ved indgåelse af aftaler.
2. Tilsynsorganets medlemmer
udnævnes og afsættes af generalforsamlingen.
Medlemmerne af det første tilsynsorgan kan dog være
udpeget i vedtægterne. Dette gælder kun, hvis ikke
andet er fastsat i de ordninger for medbestemmelse for
medarbejderne, der er fastlagt i henhold til direktiv 2003/72/
EF.
3. Passive medlemmer må højst
udgøre en fjerdedel af tilsynsorganets medlemmer.
4. Antallet af medlemmer af tilsynsorganet
eller reglerne for fastlæggelsen heraf fastsættes i
vedtægterne. En medlemsstat kan dog for SCE-selskaber, der
har deres vedtægtsmæssige hjemsted på dens
område, fastsætte antallet af medlemmer af
tilsynsorganet eller dets sammensætning eller et
minimumsantal og/eller et maksimumsantal.
Artikel 40
Ret til oplysninger
1. Ledelsesorganet skal mindst hver tredje
måned underrette tilsynsorganet om SCE-selskabets anliggender
og dets forventede udvikling, idet der samtidig tages hensyn til
oplysninger om eventuelle kontrollerede virksomheders forhold, der
kan få væsentlig indflydelse på selskabets
anliggender.
2. Ud over den regelmæssige
underretning efter stk. 1 underretter ledelsesorganet
omgående tilsynsorganet om alle vigtige forhold, der kan
tænkes at få væsentlig indflydelse på
SCE-selskabets stilling.
3. Tilsynsorganet kan anmode
ledelsesorganet om at forelægge de oplysninger, som det har
brug for med henblik på udøvelsen af det i artikel 39,
stk. 1, omhandlede tilsyn. En medlemsstat kan bestemme, at
hvert enkelt medlem af tilsynsorganet også kan benytte denne
mulighed.
4. Tilsynsorganet kan foretage eller lade
foretage undersøgelser, der er nødvendige for
udførelsen af dets hverv.
5. Ethvert medlem af tilsynsorganet har
adgang til alle de oplysninger, organet modtager.
Artikel 41
Formandskab og indkaldelse af
møder i tilsynsorganet
1. Tilsynsorganet vælger en formand
af sin midte. Er halvdelen af organets medlemmer udpeget af
medarbejderne, kan kun et medlem, der er udpeget af
generalforsamlingen, vælges til formand.
2. Tilsynsorganet indkaldes på de i
vedtægterne fastsatte betingelser af formanden enten på
dennes eget initiativ, efter anmodning fra mindst en tredjedel af
tilsynsorganets medlemmer eller efter anmodning fra
ledelsesorganet. Anmodninger om indkaldelse af organet skal
være ledsaget af en begrundelse. Er en anmodning ikke
imødekommet efter senest 14 dage, kan de, der fremsatte
anmodningen, indkalde tilsynsorganet.
Afsnit 2
Det enstrengede system
Artikel 42
Administrationsorganets opgaver og
udpegelse af dets medlemmer
1. Administrationsorganet varetager
ledelsen af SCE-selskabet og repræsenterer det over for
tredjemand i retssager. En medlemsstat kan bestemme, at en
administrerende direktør har ansvaret for den daglige
ledelse på de samme vilkår som dem, der gælder
for andelsselskaber, som har deres vedtægtsmæssige
hjemsted på den pågældende medlemsstats
område.
2. Antallet af medlemmer af
administrationsorganet eller reglerne for fastlæggelsen heraf
fastsættes i SCE-selskabets vedtægter. En medlemsstat
kan dog fastsætte et minimumsantal og i givet fald et
maksimumsantal. Passive medlemmer må højst
udgøre en fjerdedel af administrationsorganets
medlemmer.
Administrationsorganet skal imidlertid bestå
af mindst tre medlemmer, når der er fastlagt en ordning for
medarbejderindflydelse i henhold til direktiv 2003/72/EF.
3. Administrationsorganets medlemmer og
deres eventuelle suppleanter i henhold til vedtægterne
udnævnes af generalforsamlingen. Medlemmerne af det
første administrationsorgan kan dog være udpeget i
vedtægterne. Dette gælder kun, hvis ikke andet er
fastsat i de ordninger for medbestemmelse for medarbejderne, der er
fastlagt i henhold til direktiv 2003/72/ EF.
4. Hvis der i en medlemsstat ikke findes
bestemmelser om et enstrenget system for andelsselskaber med
vedtægtsmæssigt hjemsted på dens område,
skal medlemsstaten vedtage passende foranstaltninger
vedrørende SCE-selskaber.
Artikel 43
Mødehyppighed samt ret til
oplysninger
1. Administrationsorganet træder
sammen mindst hver tredje måned med den mødehyppighed,
der er fastsat i vedtægterne, for at drøfte
SCE-selskabets anliggender og deres forventede udvikling, eventuelt
under hensyntagen til oplysninger om kontrollerede virksomheders
forhold, der kan få væsentlig indflydelse på
selskabets anliggender.
2. Ethvert medlem af
administrationsorganet har adgang til alle de rapporter, dokumenter
og oplysninger, organet modtager.
Artikel 44
Formandskab og indkaldelse til
møder i administrationsorganet
1. Administrationsorganet vælger en
formand af sin midte. Er halvdelen af organets medlemmer udpeget af
medarbejderne, kan kun et medlem, der er udpeget af
generalforsamlingen, vælges til formand.
2. Administrationsorganet indkaldes
på de i vedtægterne fastsatte betingelser af formanden,
enten på dennes eget initiativ eller efter anmodning fra
mindst en tredjedel af organets medlemmer. Anmodninger om
indkaldelse af organet skal være ledsaget af en begrundelse.
Er en sådan anmodning ikke imødekommet efter senest 14
dage, kan de, der fremsatte anmodningen, indkalde
administrationsorganet.
Afsnit 3
Fælles regler for det enstrengede
og det tostrengede system
Artikel 45
Funktionsperiode
1. Selskabsorganernes medlemmer
udnævnes for en periode, som fastsættes i
vedtægterne, men som ikke kan overstige seks år.
2. Medmindre andet er fastsat i
vedtægterne, kan medlemmerne genudnævnes en eller flere
gange for den periode, der er fastsat i stk. 1.
Artikel 46
Betingelser for at have sæde i et
selskabsorgan
1. SCE-selskabets vedtægter kan
fastsætte, at et selskab som defineret i traktatens artikel
48 kan være medlem af et af selskabets organer, medmindre
andet gælder ifølge andelsselskabslovgivningen i den
medlemsstat, hvor selskabet har sit hjemsted.
Det pågældende selskab skal med henblik
på udøvelsen af sine beføjelser i det
pågældende organ udpege en fysisk person som sin
repræsentant. Repræsentanten er underlagt de samme
betingelser og forpligtelser, som ville gælde, hvis han
personligt var medlem af dette organ.
2. Følgende personer må
hverken have sæde i et organ i SCE-selskabet eller
repræsentere et medlem efter stk. 1:
€" personer, som efter national lovgivning i
den medlemsstat, hvor SCE-selskabet har sit hjemsted, ikke kan have
sæde i det tilsvarende organ i et andelsselskab, som
hører under samme medlemsstats lovgivning, eller
€" personer, som på grund af en
retslig eller administrativ afgørelse, der er truffet i en
medlemsstat, ikke kan have sæde i det tilsvarende organ i et
andelsselskab, som hører under lovgivningen i en
medlemsstat.
3. SCE-selskabets vedtægter kan, i
lighed med hvad der gælder ifølge
andelsselskabslovgivningen i medlemsstaten, fastsætte
særlige betingelser for de medlemmer, der repræsenterer
administrationsorganet.
Artikel 47
SCE-selskabernes
repræsentationsbeføjelser og ansvar
1. Er beføjelsen til at
repræsentere SCE-selskabet over for tredjemand i
overensstemmelse med reglerne i artikel 37, stk. 1, og artikel
42, stk. 1, tillagt to eller flere medlemmer, udøves
denne beføjelse af de pågældende medlemmer i
forening, medmindre der ifølge lovgivningen i den
medlemsstat, hvor SCE-selskabet har sit vedtægtsmæssige
hjemsted, kan fastsættes andre regler i vedtægterne, i
hvilket fald en sådan bestemmelse kan gøres
gældende over for tredjemand, når den er offentliggjort
i overensstemmelse med artikel 11, stk. 5, og artikel 12.
2. SCE-selskabet forpligtes over for
tredjemand ved de retshandler, der indgås af dets organer,
også selv om disse retshandler falder uden for rammerne af
selskabets formål, medmindre de beføjelser, disse
organer har eller kan tillægges i henhold til loven i
selskabets hjemstedsstat, er overskredet.
Medlemsstaterne kan dog fastsætte, at et
SCE-selskab ikke er forpligtet af retshandler, der overskrider
rammerne for dets formål, hvis selskabet beviser, at
tredjemand var vidende om, at den pågældende retshandel
faldt uden for disse rammer, eller ikke kunne være uvidende
herom i betragtning af omstændighederne, idet
offentliggørelsen af vedtægterne ikke i sig selv er
tilstrækkeligt bevis herfor.
3. Begrænsninger i
selskabsorganernes beføjelser, der følger af
vedtægterne eller af de kompetente organers beslutninger, kan
ikke gøres gældende over for tredjemand, selv om de er
blevet offentliggjort.
4. En medlemsstat kan fastsætte, at
vedtægterne kan tillægge en enkelt eller flere
personer, som handler i fællesskab, retten til at
repræsentere SCE-selskabet. Denne lovgivning kan
fastsætte, at denne bestemmelse i vedtægterne kan
gøres gældende over for tredjemand, såfremt den
vedrører den generelle
repræsentationsbeføjelse. I så fald finder
bestemmelserne i artikel 12 anvendelse.
Artikel 48
Dispositioner, der kræver
godkendelse
1. Det skal i SCE-selskabets
vedtægter opregnes, hvilke former for dispositioner der
€" i det tostrengede system kræver en
tilladelse fra tilsynsorganet eller generalforsamlingen til
ledelsesorganet
€" i det enstrengede system kræver en
udtrykkelig beslutning truffet af administrationsorganet eller en
tilladelse fra generalforsamlingen.
2. Denne bestemmelse anfægter ikke
bestemmelserne i artikel 47.
3. En medlemsstat kan dog fastlægge,
at det organ, der skal give tilladelsen, samt at de former for
dispositioner, der her er tale om, som et minimum skal være
anført i vedtægterne for SCE-selskaber registreret
på dens område, og/eller fastsætte, at
tilsynsorganet i det tostrengede system selv kan afgøre,
hvilke former for dispositioner der skal gives tilladelse til.
Artikel 49
Tavshedspligt
Medlemmerne af SCE-selskabets organer
må ikke, heller ikke efter ophøret af deres hverv,
udbrede de oplysninger, som de får kendskab til om selskabet,
og som vil kunne skade selskabets eller dets medlemmers interesser,
hvis de udbredes, medmindre gældende bestemmelser i den
nationale andelsselskabs- og selskabslovgivning eller
samfundshensyn kræver det eller åbner mulighed
herfor.
Artikel 50
Beslutningsdygtighed
1. Medmindre andet er fastsat i denne
forordning eller i vedtægterne, er de interne regler for
beslutningsdygtigt antal og beslutningstagning i SCE-selskabets
organer følgende:
a) beslutningsdygtigt antal: mindst halvdelen af
de stemmeberettigede medlemmer skal være til stede eller
repræsenteret
b) beslutningstagning: ved stemmeflerhed blandt
de tilstedeværende eller repræsenterede
stemmeberettigede medlemmer.
Fraværende medlemmer kan deltage i
beslutningerne ved at give et andet medlem af organet eller de
eventuelle suppleanter, der blev valgt samtidig, fuldmagt til at
repræsentere dem.
2. Indeholder vedtægterne ikke
bestemmelse herom, er formandens stemme udslagsgivende i hvert
organ i tilfælde af stemmelighed. Vedtægterne må
dog ikke fastsætte andet, hvis halvdelen af tilsynsorganet
består af medarbejderrepræsentanter.
3. Hvis der er fastlagt en ordning for
medarbejderindflydelse i henhold til direktiv 2003/72/EF, kan en
medlemsstat foreskrive, at det beslutningsdygtige antal og
beslutningstagningen i tilsynsorganet uanset bestemmelserne i
stk. 1 og 2 fastsættes efter de regler, der på de
samme vilkår gælder for andelsselskaber, som
hører under den pågældende medlemsstats
lovgivning.
Artikel 51
Erstatningsansvar
Medlemmerne af ledelses-, tilsyns- eller
administrationsorganerne hæfter ifølge de
bestemmelser, der er fastsat i andelsselskabslovgivningen i den
medlemsstat, hvor selskabet har sit hjemsted, for tab eller skade,
de har påført SCE-selskabet ved tilsidesættelse
af de retlige, vedtægtsmæssige eller andre
forpligtelser, der er forbundet med deres hverv.
Afsnit 4
Generalforsamlingen
Artikel 52
Beføjelser
Generalforsamlingen træffer
beslutning i anliggender, for hvilke den har en særlig
kompetence ifølge:
a) denne forordning, eller
b) lovgivningen i den medlemsstat, hvor
SCE-selskabet har sit vedtægtsmæssige hjemsted,
vedtaget i medfør af direktiv 2003/72/EF.
Endvidere træffer generalforsamlingen
beslutning i anliggender, hvor generalforsamlingen i et
andelsselskab, som hører under lovgivningen i den
medlemsstat, hvor SCE-selskabet har sit vedtægtsmæssige
hjemsted, har kompetence enten ifølge denne medlemsstats
lovgivning eller ifølge SCE-selskabets vedtægter i
overensstemmelse med samme lovgivning.
Artikel 53
Afholdelse af generalforsamlinger
Med forbehold af bestemmelserne i dette
afsnit finder andelsselskabslovgivningen i den medlemsstat, hvor
SCE-selskabet har sit vedtægtsmæssige hjemsted,
anvendelse på generalforsamlingens tilrettelæggelse og
forløb samt på afstemningsprocedurerne.
Artikel 54
Indkaldelse af generalforsamlingen
1. Generalforsamlingen afholdes mindst en
gang pr. kalenderår, senest seks måneder efter
regnskabsårets afslutning, medmindre lovgivningen i den
medlemsstat, hvor selskabet har sit hjemsted, for andelsselskaber,
som udøver den samme form for virksomhed som SCE-selskabet,
fastsætter en større mødehyppighed. En
medlemsstat kan dog fastsætte, at den første
generalforsamling kan afholdes senest 18 måneder efter
selskabets stiftelse.
2. Generalforsamlingen kan til enhver tid
indkaldes af ledelses-, administrations- eller tilsynsorganet,
eller af ethvert andet organ eller af en kompetent myndighed i
overensstemmelse med andelsselskabslovgivningen i den medlemsstat,
hvor selskabet har sit hjemsted. Ledelsesorganet indkalder den
på begæring af tilsynsorganet.
3. Dagsordenen for den generalforsamling,
der afholdes efter regnskabsårets afslutning, skal mindst
omfatte godkendelse af årsregnskabet og anvendelsen af
overskuddet.
4. Der kan på generalforsamlingen
træffes beslutning om at indkalde en ny generalforsamling
på en dato og med en dagsorden, der fastsættes af den
selv.
Artikel 55
Et mindretals adgang til at indkalde
generalforsamlingen
Mindst 5.000 medlemmer eller mindst 10 %
af det samlede antal medlemmer kan anmode om, at SCE-selskabet
indkalder generalforsamlingen, og udforme dagsordenen. Lavere
procentsatser kan fastsættes i vedtægterne.
Artikel 56
Indkaldelsesfrist og
indkaldelsesmåde
1. Indkaldelse af SCE-selskabets
generalforsamling sker i overensstemmelse med vedtægterne ved
enhver form for skriftlig henvendelse til alle, der i henhold til
artikel 58, stk. 1 og 2, er berettiget til at deltage i
selskabets generalforsamling. Denne indkaldelse kan ske ved
avertering i selskabets interne officielle publikation.
2. Indkaldelsen skal mindst indeholde
følgende angivelser:
€" SCE-selskabets navn og hjemsted
€" sted, dato og tidspunkt for
generalforsamlingen
€" i givet fald generalforsamlingens art
€" dagsordenen med angivelse af de punkter,
der skal behandles, og beslutningsforslagene.
3. Mellem udsendelse af brev med
indkaldelsen, jf. stk. 1, og datoen for generalforsamlingens
åbning skal der forløbe mindst 30 dage. Denne frist
kan dog i hastetilfælde nedsættes til 14 dage. Hvis
artikel 61, stk. 4, vedrørende krav om
beslutningsdygtighed anvendes, kan tiden mellem det første
og det andet møde, hvortil der indkaldes for at behandle
samme dagsorden, nedsættes i overensstemmelse med
lovgivningen i den medlemsstat, hvor SCE-selskabet har sit
hjemsted.
Artikel 57
Tilføjelse af punkter på
dagsordenen
Mindst 5.000 medlemmer af SCE-selskabet,
eller medlemmer, som mindst besidder 10 % af det samlede antal
stemmer, kan anmode om, at et eller flere supplerende punkter
optages på dagsordenen for en generalforsamling. Lavere
procentsatser kan fastsættes i vedtægterne.
Artikel 58
Deltagelse ved personligt
fremmøde eller repræsentation
1. Alle selskabets medlemmer har ret til
på generalforsamlingen at tage ordet og stemme om de punkter,
der er opført på dagsordenen.
2. Medlemmer af SCE-selskabets organer og
indehavere af andre værdipapirer end andele og obligationer
jf. artikel 64, samt, hvis det er fastsat i vedtægterne,
enhver anden, der har beføjelse hertil i henhold til
lovgivningen i den stat, hvor SCE-selskabet har hjemsted, kan
deltage i generalforsamlingen uden stemmeret.
3. Stemmeberettigede medlemmer kan efter
de i vedtægterne fastsatte bestemmelser lade sig
repræsentere på generalforsamlingen af en
befuldmægtiget.
Det fastsættes i vedtægterne, hvor mange
fuldmagter en befuldmægtiget højst kan modtage.
4. Det kan i vedtægterne
fastsættes, at der kan stemmes pr. brev eller elektronisk, og
der skal i så fald fastsættes nærmere regler
herfor i vedtægterne.
Artikel 59
Stemmeret
1. Hvert medlem af et SCE-selskab
råder over én stemme, uanset hvor mange andele
vedkommende besidder.
2. Hvis den nationale lovgivning i den
medlemsstat, hvor SCE-selskabet har sit hjemsted, tillader det, kan
vedtægterne give mulighed for, at et medlem tildeles et antal
stemmer i forhold til anden deltagelse i andelsselskabets
aktiviteter end kapitalindskud. Denne tildeling kan højst
være på 5 stemmer pr. medlem eller 30 % af de samlede
stemmerettigheder, alt efter hvad der er lavest.
Hvis den nationale lovgivning i den medlemsstat,
hvor SCE-selskabet har sit hjemsted, tillader det, kan
SCE-selskaber, der er involveret i finansierings- eller
forsikringsvirksomhed, i vedtægterne fastsætte, at
antallet af stemmer bestemmes af medlemmernes deltagelse i
andelsselskabets aktiviteter, herunder disses andel af
SCE-selskabets kapital. Denne tildeling kan højst være
på 5 stemmer pr. medlem eller 20 % af de samlede
stemmerettigheder, alt efter hvad der er lavest.
Hvis den nationale lovgivning i den medlemsstat,
hvor SCE-selskabet har sit hjemsted, tillader det, kan det i
vedtægterne for SCE-selskaber, hvis medlemmer for
størstedelens vedkommende er andelsselskaber,
fastsættes, at antallet af stemmer bestemmes i henhold til
medlemmernes deltagelse i andelsselskabets aktiviteter, herunder
disses andel af SCE-selskabets kapital og/eller i henhold til den
enkelte deltagende enheds medlemsantal.
3. Med hensyn til den stemmeret, som
vedtægterne kan tildele passive medlemmer (investorer), er
SCE-selskabet underlagt lovgivningen i den medlemsstat, hvor
selskabet har hjemsted. Passive medlemmer (investorer) må
imidlertid tilsammen højst råde over 25 % af de
samlede stemmerettigheder.
4. Såfremt lovgivningen i den
medlemsstat, hvor SCE-selskabet har sit hjemsted, tillader det ved
denne forordnings ikrafttrædelse, kan det i selskabets
vedtægter fastsættes, at
arbejdstagerrepræsentanter kan deltage i
generalforsamlingerne eller i sektor- eller sektionsforsamlingerne,
forudsat at arbejdstagerrepræsentanterne tilsammen
højst kontrollerer 15 % af de samlede stemmerettigheder.
Sådanne rettigheder bliver ugyldige i det øjeblik,
hvor SCE-selskabets hjemsted flytter til en medlemsstat, hvis
lovgivning ikke åbner mulighed for en sådan
deltagelse.
Artikel 60
Ret til oplysninger
1. Ethvert medlem, som fremsætter
anmodning herom på generalforsamlingen, har ret til af
ledelses- eller administrationsorganet at få oplysninger om
de af SCE-selskabets aktiviteter, der har forbindelse med et emne,
som generalforsamlingen kan træffe beslutning om, jf. artikel
61, stk. 1. Disse oplysninger skal så vidt muligt gives
på den pågældende generalforsamling.
2. Ledelses- eller administrationsorganet
kan ikke nægte at give disse oplysninger, medmindre det
€" ville være til betydelig skade for
selskabet, eller
€" er uforeneligt med en lovbestemt
tavshedspligt.
3. Et medlem, der er blevet nægtet
en oplysning, kan forlange, at hans spørgsmål og
begrundelsen for afslaget optages i generalforsamlingens
protokol.
4. Inden for de ti dage, der går
forud for den generalforsamling, der skal tage stilling til
regnskabsårets afslutning, skal medlemmerne have adgang til
balancen, resultatopgørelsen og noterne hertil,
årsberetningen, resultaterne af regnskabsrevisionen, der er
foretaget af den person, som er ansvarlig herfor, samt, hvis det
drejer sig om et moderselskab i henhold til direktiv
83/349/EØF, de konsoliderede regnskaber.
Artikel 61
Beslutningstagning
1. En generalforsamling kan træffe
beslutninger om punkter på dagsordenen. Generalforsamlingen
kan også drøfte og træffe beslutninger om emner,
som et mindretal af medlemmerne har sat på dagsordenen i
henhold til artikel 57.
2. Generalforsamlingens beslutninger
træffes med et flertal af de tilstedeværende eller
repræsenterede medlemmers gyldigt afgivne stemmer.
3. Regler om beslutningsdygtighed og
nødvendigt flertal på generalforsamlinger
fastsættes i vedtægterne.
Hvis vedtægterne åbner mulighed for, at
SCE-selskabet kan have investormedlemmer (passive medlemmer) eller
kan give stemmeret i forhold til den indskudte kapital i et
SCE-selskab, der er involveret i finansierings- eller
forsikringsvirksomhed, fastsættes der i vedtægterne
også særlige krav til beslutningsdygtighed, for
så vidt angår andre medlemmer end investormedlemmer
(passive medlemmer) eller medlemmer med stemmeret i forhold til den
indskudte kapital i et SCE-selskab, der er involveret i
finansierings- eller forsikringsvirksomhed. Det er op til
medlemsstaterne at fastsætte minimumskravene til
beslutningsdygtighed for sådanne SCE-selskaber, som har
hjemsted på deres område.
4. I spørgsmål om
vedtægtsændringer er generalforsamlingen kun
beslutningsdygtig ved første indkaldelse, såfremt de
tilstedeværende eller repræsenterede medlemmer
tilsammen udgør mindst halvdelen, og ved anden indkaldelse
stilles der ikke krav til beslutningsdygtighed.
I de tilfælde, der er omhandlet i
første afsnit, træffer generalforsamlingen beslutning
med et flertal på to tredjedele af de gyldigt afgivne
stemmer, medmindre lovgivningen vedrørende andelsselskaber i
den medlemsstat, hvor selskabet har hjemsted, kræver et
større flertal.
Artikel 62
Protokol
1. Der føres protokol over hver
generalforsamling. Protokollen skal mindst indeholde
følgende oplysninger:
€" tid og sted for generalforsamlingen
€" de emner, hvorom der er truffet
beslutning
€" afstemningsresultatet.
2. Deltagerfortegnelse og
indkaldelsesdokumenter samt de rapporter og beretninger,
medlemmerne har fået forelagt vedrørende punkter
på dagsordenen, vedhæftes protokollen som bilag.
3. Protokollen såvel som de vedlagte
dokumenter skal opbevares i mindst fem år. Ethvert medlem kan
mod betaling af et gebyr til dækning af de administrative
udgifter forbundet hermed rekvirere en kopi af protokollen og de
til denne vedlagte dokumenter.
4. Protokollen underskrives af
generalforsamlingens dirigent.
Artikel 63
Sektor- og sektionsforsamlinger
1. Såfremt et SCE-selskab
udøver flere forskellige typer virksomhed, virker i flere
regioner, har flere forretningssteder eller har over 500 medlemmer,
kan det i vedtægterne fastsættes, at der kan afholdes
sektor- og sektionsforsamlinger, hvis det er tilladt i den
relevante nationale lovgivning. Vedtægterne skal
fastsætte bestemmelser om opdelingen i sektorer og sektioner
og om antallet af delegerede.
2. Sektor- og sektionsforsamlingerne
vælger deres delegerede for en periode på højst
fire år, medmindre mandatet tilbagekaldes inden periodens
udløb. De således udpegede delegerede udgør
SCE-selskabets generalforsamling og repræsenterer her deres
sektor eller sektion, som de rapporterer tilbage til om resultatet
af generalforsamlingen. Bestemmelserne i kapitel III, afsnit 4,
finder anvendelse på arbejdet i sektor- og
sektionsforsamlingerne.
KAPITEL IV
UDSTEDELSE AF ANDELE, TIL HVILKE DER ER
KNYTTET SÆRLIGE FORDELE
Artikel 64
Andre værdipapirer end andele og
obligationer, til hvilke der er knyttet særlige fordele
1. Det kan i vedtægterne
fastsættes, at der kan udstedes andre værdipapirer end
andele eller obligationer, der ikke giver deres indehavere
stemmeret. Disse kan tegnes af såvel medlemmer som
udenforstående personer, men deres erhvervelse giver ikke
medlemsstatus. Vedtægterne fastsætter ligeledes de
nærmere betingelser for indløsning.
2. Indehavere af andele eller obligationer
som omhandlet i stk. 1 kan opnå særlige fordele i
overensstemmelse med vedtægterne eller de vilkår, der
blev fastlagt ved deres udstedelse.
3. Andele og obligationer som omhandlet i
stk. 1 må ikke tilsammen have en pålydende
værdi, der overstiger det i vedtægterne fastsatte
beløb.
4. Uden at det berører retten til
at deltage i generalforsamlingen, jf. artikel 58, stk. 2, kan
det i vedtægterne fastsættes, at disse andelshavere kan
afholde særlige forsamlinger for indehavere af andele og
obligationer som omhandlet i stk. 1. Den særlige
andelshaverforsamling kan afgive indstillinger med henblik på
enhver beslutning, der skal træffes på
generalforsamlingen vedrørende rettigheder og interesser for
sådanne indehavere, og udpege personer, der skal videregive
indstillingen til denne.
Der skal i generalforsamlingens protokol henvises
til sådanne indstillinger.
KAPITEL V
ANVENDELSE AF OVERSKUDDET
Artikel 65
Lovpligtige reservefonde
1. Med forbehold af ufravigelige
bestemmelser i national lov skal vedtægterne indeholde
bestemmelser om udlodning af regnskabsårets overskud.
2. Det skal i vedtægterne være
fastsat, at en del af et eventuelt overskud overføres til en
lovpligtig reservefond, før anden udlodning finder sted.
Indtil denne reservefond udgør den i artikel
3, stk. 2, omhandlede kapital, overføres mindst 15 %
afregnskabsårets overskud efter fradrag af eventuelt
overført underskud til denne.
3. Udtrædende medlemmer kan ikke
gøre nogen krav gældende på beløb henlagt
til den lovpligtige reservefond.
Artikel 66
Dividende
Det kan i vedtægterne
fastsættes, at der udbetales dividende til medlemmerne i
forhold til deres transaktioner med selskabet eller ydelser for
selskabet.
Artikel 67
Anvendelse af det disponible
overskud
1. Det disponible overskud er det
beløb, der er tilbage efter fradrag af henlæggelse til
den lovpligtige reservefond, eventuel udbetaling af dividende og
overførte tab, plus i givet fald overskud fra
foregående regnskabsår og overførsler fra
reserverne.
2. På den generalforsamling, hvor
årsregnskabet fremlægges, kan der træffes
beslutning om, at dette overskud efter bestemmelserne i
vedtægterne
€" fremføres til næste
regnskabsår
€" henlægges til lovpligtige eller
vedtægtsmæssige reservefonde
€" anvendes til forrentning af indbetalt
kapital eller dermed ligestillet kapital i form af kontante
udbetalinger eller udstedelse af nye andele.
3. Vedtægterne kan også
indeholde bestemmelse om, at ingen udlodning må finde
sted.
KAPITEL VI
ÅRSREGNSKABER OG KONSOLIDEREDE
REGNSKABER
Artikel 68
Opstilling af årsregnskaber og
konsoliderede regnskaber
1. Med hensyn til opstilling af
årsregnskaber, eventuelt konsoliderede regnskaber, herunder
den dertil knyttede årsberetning, samt revision og
offentliggørelse af regnskaberne er et SCE-selskab underlagt
de bestemmelser, der i dets hjemstedsstat er vedtaget i henhold til
direktiv 78/660/EØF og 83/349/ EØF. Medlemsstaterne
kan imidlertid åbne mulighed for ændring af de
nationale gennemførelsesbestemmelser til disse direktiver
for at tage hensyn til andelsselskabers særlige
karakteristika.
2. Er andelsselskaber ifølge
lovgivningen i SCE-selskabets hjemstedsstat ikke underlagt pligt
til at offentliggøre regnskaber som fastsat i artikel 3 i
direktiv 68/151/EØF, skal SCE-selskabet i det mindste
fremlægge sine årsregnskaber til gennemsyn for
offentligheden på sit hjemsted. Eksemplarer af
regnskabsdokumenterne skal uden videre kunne rekvireres. Gebyret
for fremsendelse af et sådan eksemplar må ikke
overstige de dermed forbundne administrative omkostninger.
3. Et SCE-selskab skal opstille sine
årsregnskaber og eventuelle konsoliderede regnskaber i den
nationale valuta. Et SCE-selskab, hvis hjemstedsstat ligger uden
for euro-området, kan også opstille sine
årsregnskaber og i givet fald konsoliderede regnskaber i
euro. I så fald skal det i noterne anføres, på
hvilket grundlag regnskabsposter, som oprindeligt var angivet i
anden valuta, er omregnet til euro.
Artikel 69
Regnskaber for SCE-selskaber, der
driver kredit- og finansieringsvirksomhed
1. Med hensyn til opstilling af
årsregnskaber og i givet fald konsoliderede regnskaber,
herunder den dertil knyttede årsberetning, samt revision og
offentliggørelse af regnskaberne gælder for de
SCE-selskaber, som er kreditinstitutter eller
finansieringsinstitutter, de samme regler som i lovgivningen i den
medlemsstat, hvor hjemstedet er beliggende, i medfør af
direktiverne om adgang til at optage og udøve virksomhed som
kreditinstitut.
2. Med hensyn til opstilling af
årsregnskaber og i givet fald konsoliderede regnskaber,
herunder den dertil knyttede årsberetning, samt revision og
offentliggørelse af regnskaberne gælder for de
SCE-selskaber, som er forsikringsselskaber, de samme regler som i
lovgivningen i den medlemsstat, hvor hjemstedet er beliggende, i
medfør af Rådets direktiver.
Artikel 70
Lovpligtig revision
Lovpligtig revision af et SCE-selskabs
årsregnskaber og eventuelle konsoliderede regnskaber
foretages af en eller flere personer, som i selskabets
hjemstedsstat er meddelt autorisation hertil efter de bestemmelser,
denne stat har vedtaget til gennemførelse af direktiv
84/253/EØF og 89/48/EØF.
Artikel 71
Særlige krav til revision
Hvis lovgivningen i en medlemsstat
kræver, at alle eller visse former for andelsselskaber, der
hører under dette lands lovgivning, skal tilslutte sig et
eksternt selskab, der er bemyndiget efter loven, og anvende en
særlig metode ved revision og kontrol, der udøves af
dette selskab, gælder bestemmelserne uden videre for det
SCE-selskab, hvis hjemsted er beliggende i denne medlemsstat, under
forudsætning af, at dette eksterne selskab opfylder kravene i
direktiv 84/25 3/EØF.
KAPITEL VII
OPLØSNING, LIKVIDATION,
KONKURSBEHANDLING OG BETALINGSSTANDSNING
Artikel 72
Opløsning, konkursbehandling og
lignende bobehandlinger
Med hensyn til opløsning,
likvidation, konkursbehandling, betalingsstandsning og tilsvarende
bobehandlinger er SCE-selskabet omfattet af den lovgivning, som
ville finde anvendelse på et andelsselskab, der er stiftet i
overensstemmelse med lovgivningen i den medlemsstat, hvor selskabet
har sit vedtægtsmæssige hjemsted, herunder også
bestemmelser om generalforsamlingens beslutningstagning.
Artikel 73
Opløsning ved afgørelse
truffet af retten eller et andet kompetent organ i medlemsstaten,
hvor SCE-selskabet har sit hjemsted
1. På begæring af enhver
person med berettiget interesse eller af en kompetent myndighed
træffer domstolene eller en eventuel anden kompetent
administrativ myndighed i medlemsstaten, hvor SCE-selskabet har sit
hjemsted, afgørelse om, at selskabet skal opløses,
hvis de konstaterer, at bestemmelserne i artikel 2, stk. 1,
og/eller artikel 3, stk. 2, er blevet overtrådt, samt i
de i artikel 34 omhandlede tilfælde.
Retten eller den kompetente administrative myndighed
kan indrømme selskabet en frist til at bringe forholdene i
orden. Er forholdene ikke bragt i orden inden udløbet af
denne frist, træffer retten eller den kompetente
administrative myndighed afgørelse om opløsning af
selskabet.
2. Opfylder et SCE-selskab ikke
længere kravet i artikel 6, træffer den medlemsstat,
hvor selskabet har sit vedtægtsmæssige hjemsted,
passende foranstaltninger til at pålægge selskabet at
afhjælpe forholdet inden for en nærmere fastsat
frist:
€" enten ved at flytte sit hovedkontor
tilbage til den medlemsstat, hvor det har sit hjemsted
€" eller ved at flytte sit
vedtægtsmæssige hjemsted efter proceduren i artikel
7.
3. Den medlemsstat, hvor SCE-selskabet har
sit hjemsted, skal træffe de nødvendige
foranstaltninger for at sikre, at der indledes
likvidationsprocedure mod et selskab, som ikke afhjælper
forholdet i overensstemmelse med stk. 2.
4. Den medlemsstat, hvor det
vedtægtsmæssige hjemsted er beliggende, giver adgang
til domstols- eller anden relevant prøvelse af alle
overtrædelser af artikel 6. Denne adgang har opsættende
virkning for procedurerne i stk. 2 og 3.
5. Konstateres det, enten på
myndighedernes eller på en berørt parts initiativ, at
et SCE-selskab i strid med artikel 6 har sit hovedkontor på
en medlemsstats område, underretter myndighederne i denne
medlemsstat straks den medlemsstat, hvor det
vedtægtsmæssige hjemsted er beliggende.
Artikel 74
Offentliggørelse af
opløsning
Indledning af bobehandling med henblik
på opløsning, likvidation, konkurs eller
betalingsstandsning samt afslutning af en sådan bobehandling,
herunder frivillig likvidation, og beslutning om
videreførelse offentliggøres efter artikel 12 med
forbehold af national lovgivning om yderligere
offentliggørelsesforanstaltninger.
Artikel 75
Udlodning af likvidationsprovenu
Nettoprovenuet udloddes efter princippet
om uvildig udlodning, eller, hvis det ifølge lovgivningen i
den medlemsstat, hvor SCE-selskabet har hjemsted, er tilladt, i
henhold til en alternativ i SCE-selskabets vedtægter fastsat
ordning. I denne artikel forstås der ved nettoprovenu
restprovenuet efter betaling af alle skyldige beløb til
kreditorer og tilbagebetaling af medlemmernes kapitalindskud.
Artikel 76
Omdannelse til et andelsselskab
1. Et SCE-selskab kan omdannes til et
andelsselskab, der hører under lovgivningen i den
medlemsstat, hvor det pågældende selskab har sit
hjemsted. Der kan ikke træffes beslutning om omdannelse,
før der er gået to år efter dets registrering,
og før de to første årsregnskaber er blevet
godkendt.
2. Omdannelse af et SCE-selskab til et
andelsselskab giver ikke anledning til, at selskabet
opløses, eller at der stiftes en ny juridisk person.
3. SCE-selskabets ledelses- eller
administrationsorgan udfærdiger en omdannelsesplan og en
beretning, hvori de juridiske og økonomiske aspekter af
omdannelsen og dens følger for beskæftigelsen
forklares og begrundes, ligesom følgerne af den vedtagne
andelsselskabsform, både for medlemmer, andelshavere
ifølge artikel 14 og medarbejdere, angives.
4. Omdannelsesplanen skal
offentliggøres efter reglerne i den enkelte medlemsstats
lovgivning mindst en måned inden datoen for den
generalforsamling, der skal tage stilling til omdannelsen.
5. Inden generalforsamlingen, jf.
stk. 6, attesterer en eller flere uafhængige sagkyndige,
som efter de nationale bestemmelser er udpeget eller godkendt af en
retslig eller administrativ myndighed i den medlemsstat, som
SCE-selskabet, der omdannes til et andelsselskab, hører
under, at selskabet faktisk råder over aktiver, som mindst
svarer til selskabskapitalen.
6. SCE-selskabets generalforsamling
godkender omdannelsesplanen samt andelsselskabets vedtægter.
Generalforsamlingens beslutning træffes på de
betingelser, der er fastsat i de nationale bestemmelser.
KAPITEL VIII
SUPPLERENDE BESTEMMELSER OG
OVERGANGSBESTEMMELSER
Artikel 77
Den Økonomiske og Monetære
Union
1. Hvis og så længe tredje
fase af Den Økonomiske og Monetære Union (ØMU)
ikke finder anvendelse på en medlemsstat, kan denne
medlemsstat anvende de bestemmelser, der gælder for
andelsselskaber eller aktieselskaber, som hører under dens
lovgivning, på SCE-selskaber med vedtægtsmæssigt
hjemsted på dens område, for så vidt angår
angivelsen af deres kapital. SCE-selskabet kan under alle
omstændigheder angive sin kapital i euro. I så fald er
omregningskursen mellem den nationale valuta og euro den kurs, der
gælder den sidste dag i måneden forud for stiftelsen af
selskabet.
2. Hvis og så længe tredje
fase af ØMU€™en ikke finder anvendelse på
den stat, hvor et SCE-selskab har sit vedtægtsmæssige
hjemsted, kan selskabet dog opstille og offentliggøre sit
årsregnskab og eventuelle konsoliderede regnskab i euro.
Medlemsstaten kan kræve, at SCE-selskabets
årsregnskaber og i givet fald de konsoliderede regnskaber
opstilles og offentliggøres i den nationale valuta på
samme betingelser som dem, der gælder for andelsselskaber og
aktieselskaber, som hører under lovgivningen i den
pågældende medlemsstat. Dette berører ikke
selskabets yderligere mulighed for at offentliggøre sine
årsregnskaber og i givet fald de konsoliderede regnskaber i
euro i overensstemmelse med Rådets direktiv 90/604/EØF
af 8. november 1990 om ændring af direktiv 78/660/EØF
om årsregnskaber og direktiv 83/349/EØF om
konsoliderede regnskaber, for så vidt angår undtagelser
til fordel for små og mellemstore selskaber, og for så
vidt angår opstilling og offentliggørelse af
regnskaber i ecu.
KAPITEL IX
AFSLUTTENDE BESTEMMELSER
Artikel 78
Nationale
gennemførelsesbestemmelser
1. Medlemsstaterne træffer alle
passende foranstaltninger for at sikre en effektiv
iværksættelse af denne forordning.
2. Hver medlemsstat udpeger de kompetente
myndigheder som angivet i artikel 7, 21, 29, 30, 54 og 73.
Medlemsstaterne underretter Kommissionen og de øvrige
medlemsstater herom.
Artikel 79
Revision af forordningen
Senest fem år efter denne
forordnings ikrafttræden forelægger Kommissionen,
Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om anvendelsen af
forordningen og i givet fald forslag til ændringer. Det skal
i rapporten især undersøges, om det vil være
hensigtsmæssigt:
a) at åbne mulighed for, at et SCE-selskabs
hovedkontor og vedtægtsmæssige hjemsted er beliggende i
forskellige medlemsstater
b) at åbne mulighed for, at en medlemsstat
i de retsforskrifter, den udsteder i medfør af
beføjelser tillagt ved denne forordning eller til sikring af
denne forordnings faktiske anvendelse på SCE-selskaber, kan
tillade, at der i et sådant selskabs vedtægter
indsættes bestemmelser, som fraviger eller supplerer disse
retsforskrifter, selv om sådanne bestemmelser ikke ville
være tilladt i vedtægterne for et andelsselskab med
hjemsted i den pågældende medlemsstat
c) at åbne mulighed for bestemmelser, der
muliggør opsplitning af et SCE-selskab i to eller flere
nationale andelsselskaber
d) at åbne mulighed for specifikke former
for retlig prøvelse i tilfælde af svig eller fejl ved
registrering af et SCE-selskab, der er stiftet ved en fusion.
Artikel 80
Ikrafttræden
Denne forordning træder i kraft
på tredjedagen efter offentliggørelsen i Den
Europæiske Unions Tidende.
Den finder anvendelse fra den 18. august 2006.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og
gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den 22.
juli 2003.
På
Rådets vegne
G. ALEMANNO
Formand