Skriftlig fremsættelse (25. januar
2006)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
våbenloven, straffeloven og krigsmaterielloven
(Masseødelæggelsesvåben mv.)
(Lovforslag nr. L 130).
Forslaget har for det første
til formål at sikre, at Danmark opfylder de forpligtelser i
FN€™s Sikkerhedsråds resolution nr. 1540 af 28.
april 2004 om ikke-spredning af
masseødelæggelsesvåben mv., som hører
under Justitsministeriets område.
FN€™s Sikkerhedsråds
resolution nr. 1540 (2004) indebærer bl.a. en folkeretlig
forpligtelse for Danmark til at vedtage og håndhæve
national lovgivning, der forbyder ikke-statslige aktørers,
herunder terroristers, adgang til
masseødelæggelsesvåben mv. Endvidere
pålægger resolutionen Danmark at gennemføre og
håndhæve en række nationale
kontrolforanstaltninger mv. med henblik på at forhindre
ulovlig spredning af sådanne våben.
Lovforslaget tilsigter for det andet
at gennemføre en generel modernisering og opdatering af de
gældende bestemmelser i våbenloven og straffeloven om
masseødelæggelsesvåben, der er baseret på
videreførelser fra lov nr. 122 af 28. april 1934 om Handel
med samt Tilvirkning og Besiddelse af Vaaben mv.
Efter de nuværende bestemmelser i
våbenlovgivningen sidestilles
masseødelæggelsesvåben i vidt omfang med andre
tilladelsespligtige våben. Justitsministeriet kan
således i dag meddele tilladelser til bl.a. indførsel,
produktion og udførsel af
masseødelæggelsesvåben, dele af sådanne
våben samt fremføringsmidler hertil.
Selv om de eksisterende regler administreres i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser
vedrørende ikke-spredning af
masseødelæggelsesvåben og derfor allerede i vidt
omfang sikrer et effektivt værn mod spredning af
masseødelæggelsesvåben mv., finder
Justitsministeriet det bedst overensstemmende med FN€™s
Sikkerhedsråds resolution nr. 1540 (2004), at der
indføres et mere generelt forbud mod
masseødelæggelsesvåben mv.
Det foreslås derfor, at
Justitsministeriets nuværende adgang til at meddele
tilladelse vedrørende
masseødelæggelsesvåben ophæves, og at der
i stedet indføres et samlet forbud mod
masseødelæggelsesvåben, som omfatter alle
relevante handlinger i relation til sådanne våben.
Dispensation fra dette forbud vil kun kunne meddeles helt
undtagelsesvis og kun i tilfælde, hvor der foreligger ganske
særlige sikkerhedspolitiske, humanitære eller andre
beskyttelsesværdige hensyn.
Overtrædelse af det foreslåede
forbud vil som udgangspunkt kunne straffes på samme
måde som overtrædelser af de nugældende regler i
våbenloven vedrørende
masseødelæggelsesvåben, det vil sige med
bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under
skærpende omstændigheder fængsel indtil 2
år. Derudover udvides bestemmelsen i straffelovens § 192
a vedrørende våben og eksplosivstoffer af
særdeles farlig karakter, således at bestemmelsen
fremover kommer til at omfatte alle handlinger, som er indeholdt i
det foreslåede forbud mod
masseødelæggelsesvåben, i det omfang de
vedrører kemiske, biologiske, radiologiske og nukleare
våben, som på grund af deres særdeles farlige
karakter er egnede til at forvolde betydelig skade. Ændringen
medfører, at forsætlige overtrædelser af
våbenlovens regler vedrørende
masseødelæggelsesvåben i vidt omfang fremover
vil kunne henføres under straffelovens § 192 a og
dermed straffes med fængsel i op til 6 år.
For det tredje har lovforslaget til
formål at ændre reglerne om udførsel af
våben, som tillige er omfattet af EU€™s forordning
nr. 1236/2005 af 27. juni 2005 om handel med visse varer, der kan
anvendes til henrettelse, tortur eller anden grusom, umenneskelig
eller nedværdigende behandling eller straf. Forordningen
indeholder bl.a. regler om udførsel fra EU€™s
toldområde af visse bærbare anordninger og stoffer til
bekæmpelse af optøjer eller selvforsvar, som
også er omfattet af reglerne i våbenlovens § 6 om
udførsel af våben mv. fra Danmark.
Forordningen gælder umiddelbart i
Danmark og har forrang for national ret. På den baggrund
foreslås det, at våbenlovens eksportkontrolregler
ændres, således at det fremgår udtrykkeligt af
våbenloven, at forordningen finder anvendelse i de
tilfælde, hvor våbenloven og forordningen overlapper
hinanden.
Endelig har lovforslaget til
formål at ændre reglerne for udenlandske investeringer
i krigsmaterielproducerende virksomheder i Danmark.
De gældende bestemmelser i
krigsmaterielloven indebærer, at krigsmaterielproducerende
virksomheder i Danmark kun i et vist omfang kan ejes, drives eller
i øvrigt være under indflydelse af udenlandske
personer eller virksomheder. F.eks. må en
krigsmaterielproducerende virksomhed ikke have mere end 40 pct.
udenlandsk ejet aktiekapital, ligesom udenlandske personer eller
virksomheder ikke må repræsentere mere end 20 pct. af
stemmerne i selskabet. Endvidere skal alle direktører og
mindst 80 pct. af bestyrelsesmedlemmerne være danske
statsborgere. Disse grænser for udenlandsk ejerskab og
ledelse mv. er ufravigelige.
Under hensyn til det fortsat stigende
internationale samarbejde på krigsmaterielområdet og
den generelle industrielle globalisering finder Justitsministeriet,
at den gældende ordning begrænser mulighederne for
udenlandske investeringer i danske virksomheder i unødigt
omfang.
I stedet foreslås en ordning, hvorefter
der ikke længere vil gælde et forbud mod
udenlandsk ejerskab mv. ud over de nuværende grænser.
Derimod vil dispositioner, som indebærer, at de
nuværende grænser overskrides, blive underlagt
kontrol i form af et krav om tilladelse fra
Justitsministeriet.
Tilladelse vil som altovervejende hovedregel
blive meddelt, medmindre udenrigspolitiske eller
sikkerhedsmæssige hensyn taler imod at meddele tilladelse.
Det forudsættes herved, at Justitsministeriet
forelægger ansøgninger om tilladelse til
ændringer i ejer- eller ledelsesforholdene mv. for
Udenrigsministeriet, Forsvarsministeriet og Rigspolitichefen med
henblik på en vurdering af de udenrigspolitiske og
sikkerhedsmæssige forhold.
De foreslåede ændringer
indebærer en meget betydelig udvidelse af mulighederne for
udenlandsk ejerskab mv. i danske krigsmaterielproducerende
virksomheder, idet udenlandske personer og virksomheder vil kunne
eje, deltage i ledelsen af eller i øvrigt have bestemmende
indflydelse på krigsmaterielproducerende virksomheder i
Danmark, medmindre dette i den konkrete sag giver anledning til
udenrigspolitiske eller sikkerhedsmæssige
betænkeligheder.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.