Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 13. december 2005
Forslag
til
Lov om markedsføring
Kapitel 1
Lovens formål og
anvendelsesområde
God markedsføringsskik
§ 1.
Erhvervsdrivende omfattet af denne lov skal udvise god
markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne,
erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser.
Anvendelsesområde
§ 2. Loven
finder anvendelse på privat erhvervsvirksomhed samt på
offentlig virksomhed, i det omfang der udbydes varer og
tjenesteydelser på markedet.
Stk. 2. §§ 1 og 3 og § 13,
stk. 3 og stk. 6, nr. 1, finder ikke anvendelse på
virksomheder omfattet af lov om finansiel virksomhed, i det omfang
økonomi- og erhvervsministeren har udstedt regler på
de pågældende områder.
Stk. 3. § 13, stk. 2 og 4, og
§§ 15 og 16 finder ikke anvendelse på virksomheder
omfattet af lov om finansiel virksomhed.
Kapitel 2
Generelle regler om adfærd
på markedet
Vildledning, nedsættende omtale
m.v.
§ 3. Der
må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt
mangelfulde angivelser, som er egnet til at påvirke
efterspørgsel eller udbud af varer, fast ejendom og andre
formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder
også angivelser, der på grund af deres form, eller
fordi de angår uvedkommende forhold, er utilbørlige
over for andre erhvervsdrivende eller forbrugere.
Stk. 3. Der må ikke anvendes
vildledende fremgangsmåder af lignende betydning for
efterspørgsel og udbud som angivet i stk. 1 eller
fremgangsmåder af tilsvarende betydning, såfremt de
på grund af deres særlige form, eller fordi de
inddrager uvedkommende forhold, er utilbørlige over for
andre erhvervsdrivende eller forbrugere.
Stk. 4. Rigtigheden af angivelser om
faktiske forhold skal kunne dokumenteres.
Reklameidentifikation
§ 4. En reklame
skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet
som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den
bringes.
Sammenlignende reklame
§ 5.
Sammenlignende reklame omfatter enhver reklame, som direkte eller
indirekte henviser til en konkurrent eller til varer eller
tjenesteydelser, som udbydes af en konkurrent.
Stk. 2. Sammenlignende reklame, jf. stk. 1,
er tilladt efter denne lov, når sammenligningen
1) ikke er vildledende,
2) angår varer eller tjenesteydelser, der
opfylder samme behov eller tjener samme formål,
3) er objektiv og sammenligner en eller flere
konkrete og relevante egenskaber, der kan dokumenteres, og som er
repræsentative for disse varer eller tjenesteydelser,
herunder prisen,
4) ikke skaber forveksling på markedet
mellem annoncøren og en konkurrent eller mellem
annoncørens og en konkurrents varemærker, firmanavne,
andre karakteristiske kendetegn, varer eller tjenesteydelser,
5) ikke miskrediterer eller nedvurderer en
konkurrents varemærker, firmanavne, andre karakteristiske
kendetegn, varer, tjenesteydelser, aktiviteter eller øvrige
forhold,
6) for produkter med oprindelsesbetegnelse i
hvert enkelt tilfælde vedrører produkter med samme
betegnelse,
7) ikke drager utilbørlig fordel af den
anseelse, der er knyttet til en konkurrents varemærke,
firmanavn eller andre karakteristiske kendetegn, eller af
konkurrerende produkters oprindelsesbetegnelser og
8) ikke fremstiller en vare eller tjenesteydelse
som en imitation eller en kopi af en vare eller tjenesteydelse, der
er dækket af et beskyttet varemærke eller
firmanavn.
Stk. 3. I enhver sammenlignende reklame,
som indeholder særtilbud, skal det klart fremgå,
hvornår tilbuddet ophører, eller efter
omstændighederne, at tilbudet kun gælder, så
længe de pågældende varer og tjenesteydelser er
til rådighed. Gælder særtilbuddet endnu ikke,
skal det tillige oplyses, hvornår perioden for den
særlige pris eller for andre særlige betingelser
begynder.
Uanmodet henvendelse til bestemte
aftagere
§ 6. En
erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug
af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med
henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre
formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den
pågældende forudgående har anmodet om det.
Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en
erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske
adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse,
markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser
til kunden via elektronisk post. Dette forudsætter dog, at
kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette
både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den
erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.
Stk. 3. En erhvervsdrivende må ikke
rette henvendelse til en bestemt fysisk person ved brug af andre
midler til fjernkommunikation med henblik på afsætning
som nævnt i stk. 1, hvis den pågældende over for
den erhvervsdrivende har frabedt sig dette, hvis det fremgår
af en fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale Personregister
(CPR) hvert kvartal, at den pågældende har frabedt sig
henvendelser, der sker i sådant
markedsføringsøjemed, eller hvis den erhvervsdrivende
ved undersøgelse i CPR er blevet bekendt med, at den
pågældende har frabedt sig sådanne henvendelser.
Ved telefonisk henvendelse til forbrugere gælder endvidere
reglerne om uanmodet henvendelse i lov om visse
forbrugeraftaler.
Stk. 4. Stk. 3 gælder ikke, hvis den
pågældende person forudgående har anmodet om
henvendelsen fra den erhvervsdrivende.
Stk. 5. Første gang en
erhvervsdrivende retter henvendelse som nævnt i stk. 3 til en
bestemt fysisk person, der ikke er anført i fortegnelsen fra
CPR, skal den erhvervsdrivende tydeligt og på en
forståelig måde oplyse om retten til at frabede sig
henvendelser som nævnt i stk. 3 fra den erhvervsdrivende. Den
pågældende skal samtidig gives adgang til på en
nem måde at frabede sig sådanne henvendelser.
Stk. 6. Der må ikke kræves
betaling for at modtage eller notere meddelelser om, at en
anmodning efter stk. 1 tilbagekaldes, eller at henvendelser som
nævnt i stk. 3 frabedes.
Stk. 7. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender kan fastsætte nærmere regler om
den erhvervsdrivendes informationspligt efter stk. 5 og om pligten
til at give adgang til at frabede sig henvendelser som nævnt
i stk. 3.
Vejledning
§ 7. Ved
tilbuds afgivelse, ved indgåelse af aftale eller efter
omstændighederne på leveringstidspunktet skal der gives
en efter formuegodets eller ydelsens art forsvarlig vejledning,
når denne er af betydning for bedømmelsen af godets
eller ydelsens karakter eller egenskaber, herunder især
brugsegenskaber, holdbarhed, farlighed og
vedligeholdelsesmulighed.
Kapitel 3
Forbrugerbeskyttelse
Markedsføring rettet mod
børn og unge
§ 8.
Markedsføring rettet mod børn og unge skal være
udformet med særlig hensyntagen til børn og unges
naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans, som
bevirker, at de er lette at påvirke og nemme at
præge.
Stk. 2. Markedsføring rettet mod
børn og unge må ikke direkte eller indirekte opfordre
til vold, anvendelse af rusmidler, herunder alkohol, eller anden
farlig eller hensynsløs adfærd eller på
utilbørlig måde benytte sig af vold, frygt eller
overtro som virkemidler.
Salgsfremmende foranstaltninger
§ 9. En
salgsfremmende foranstaltning skal markedsføres
således, at tilbudsbetingelserne er klare og let
tilgængelige for forbrugeren og værdien af eventuelle
tillægsydelser klart er oplyst.
Stk. 2. Tilbyder en erhvervsdrivende
en vare eller tjenesteydelse til en bestemt pris, og har den
erhvervsdrivende rimelig grund til at antage, at denne ikke vil
være i stand til at imødekomme efterspørgslen i
en mængde, som er rimelig i forhold til tilbuddet og omfanget
af dets markedsføring, skal den erhvervsdrivende tage et
klart forbehold herom i markedsføringen.
Rabatkuponer og -mærker
§ 10. Der
må ikke gives rabat eller anden ydelse ved brug af
mærker, kuponer el.lign., der er stillet til rådighed
af erhvervsdrivende forud for køb af en vare eller ved
udførelsen af en tjenesteydelse.
Stk. 2. Erhvervsdrivende må dog
ved salg af en vare eller udførelsen af en tjenesteydelse
give rabat eller anden ydelse i form af mærker, kuponer
el.lign. til senere indløsning, såfremt hvert enkelt
mærke på tydelig måde er forsynet med udstederens
navn eller firma med angivelse af en værdi i dansk
mønt. Rabatmærkeudstederen skal indløse
mærket til en værdi, når mærker til et
beløb, hvis størrelse fastsættes af ministeren
for familie- og forbrugeranliggender, kræves
indløst.
Lodtrækning og
præmiekonkurrencer
§ 11.
Afsætning til forbrugerne af formuegoder eller
tjenesteydelser må ikke søges fremmet af mulighed for
gevinst ved deltagelse i lodtrækninger,
præmiekonkurrencer eller anden form for foranstaltning, hvis
udfald beror helt eller delvis på tilfældet,
såfremt deltagelsen er betinget af køb.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1
gælder ikke, dersom den enkelte gevinsts størrelse og
den samlede gevinstværdi ligger inden for
beløbsgrænser, som fastsættes af ministeren for
familie- og forbrugeranliggender. Beløbsgrænserne kan
fastsættes efter produkttype og modtagerkreds.
Stk. 3. Udgiveren af et periodisk
skrift kan foranstalte lodtrækning til fordeling af gevinster
i forbindelse med løsning af præmiekonkurrencer.
Garanti
§ 12. Over for
forbrugere må erklæring om ydelse af garanti el.lign.
kun anvendes, såfremt erklæringen giver modtageren en
væsentlig bedre retsstilling end den, modtageren har efter
lovgivningen.
Stk. 2. Ydes der garanti, skal den
erhvervsdrivende på klar og tydelig måde informere
forbrugeren om dens indhold og give de oplysninger, der er
nødvendige for at gøre garantien gældende.
Endvidere skal den erhvervsdrivende på en klar og tydelig
måde oplyse, at forbrugerens ufravigelige rettigheder efter
lovgivningen ikke berøres af garantien. Efter anmodning skal
den erhvervsdrivende udlevere garantien skriftligt. Skriftlige
garantier skal være affattet på dansk.
Prisoplysninger
§ 13. Ved
erhvervsmæssigt udbud af varer til forbrugerne, dog ikke salg
af varer ved auktionssalg, skal der ved mærkning, skiltning
eller på anden måde tydeligt oplyses om den samlede
pris for varen inklusive gebyrer, omkostninger, moms og alle andre
afgifter. Afgifter eller omkostninger, som den erhvervsdrivende
ikke er forpligtet til at opkræve direkte hos forbrugerne, er
ikke omfattet af 1. pkt., men skal oplyses særskilt. Hvor
varer udbydes elektronisk til forbrugerne med mulighed for
bestilling, finder 1. og 2. pkt. tilsvarende anvendelse.
Stk. 2. Stk. 1, 1. og 2. pkt., finder
tilsvarende anvendelse ved erhvervsmæssigt udbud af
tjenesteydelser til forbrugerne fra fast forretningssted, samt
når tjenesteydelsen udbydes elektronisk til forbrugerne med
mulighed for bestilling. Hvor det ikke er muligt at oplyse den
samlede pris for tjenesteydelsen, skal grundlaget for beregningen
af prisen oplyses, såfremt dette vil gøre det muligt
for forbrugerne selv at beregne den endelige pris. Er det på
grund af mængden af udbudte tjenesteydelser ikke muligt at
angive prisen eller beregningsgrundlaget for dem alle, skal prisen
eller beregningsgrundlaget anføres for et relevant og
repræsentativt udvalg.
Stk. 3. Når der ved annoncering eller
på anden måde i markedsføringsmateriale oplyses
om prisen for varer eller tjenesteydelser, skal oplysningerne
opfylde kravene i stk. 1 eller 2, § 14 samt de i medfør
af stk. 6 fastsatte regler. Såfremt en fabrikant,
importør eller grossist i annoncer, i reklamer eller
på anden måde foreslår en pris for videresalg til
forbrugerne, skal det udtrykkeligt angives, at prisen er
vejledende. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for mundtlige
prisoplysninger
Stk. 4. Når en tjenesteydelse er
udført efter regning, skal der på forbrugerens
begæring tilstilles denne en specificeret regning, der
sætter forbrugeren i stand til at kontrollere prisen for de
varer og tjenesteydelser, der indgår i ydelsen.
Stk. 5. Ved et gebyr forstås en
betaling for en særlig tjeneste, funktion eller ydelse, som
knytter sig til købet af en vare eller tjenesteydelse, og
som ikke har karakter af betaling for en selvstændig
ydelse.
Stk. 6. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender kan efter forhandling med vedkommende minister
samt repræsentanter for forbrugerne og relevante
erhvervsorganisationer fastsætte regler om
1) særregler om og undtagelser fra stk.
1-4, herunder regler om oplysninger i forbindelse med ydelse af
kredit,
2) fremgangsmåden ved meddelelse af
prisoplysninger og om begrænsning i mængden af
oplysninger, der gives,
3) at der på samme måde som efter
stk. 1 skal oplyses om varens pris pr. måleenhed og om
anvendelse af måleenhed for de enkelte varegrupper, og
4) at færdigpakkede detailsalgsvarer skal
forsynes med oplysning om pakningens nettomængde.
Kreditkøb
§ 14.
Såfremt varerne udbydes erhvervsmæssigt til forbrugerne
med oplysning om omkostninger ved at erhverve dem ved
kreditkøb, skal der på samme måde som
anført i § 13, stk. 1, gives oplysning om
1) kontantprisen,
2) kreditomkostningerne angivet som et
beløb og
3) de årlige omkostninger i procent for
kreditten. De årlige omkostninger i procent skal gives
på en lige så fremtrædende måde som de
øvrige kreditoplysninger.
Stk. 2. Ved beregning af
kreditomkostningerne efter stk. 1, nr. 2, og de årlige
omkostninger i procent efter stk. 1, nr. 3, finder kapitel 2 i lov
om kreditaftaler anvendelse.
Stk. 3. Oplysninger efter stk. 1 kan gives
i form af et repræsentativt eksempel, hvis dette er den
eneste hensigtsmæssige fremgangsmåde.
Gebyrer
§ 15.
Såfremt størrelsen eller opkrævningen af et
gebyr, jf. § 13, stk. 5, der ikke er reguleret ved
lov, i et løbende kontraktforhold kan ændres til
ugunst for forbrugeren, skal betingelserne herfor være klart
fremhævet i kontrakten.
Stk. 2. Ændring af gebyrer eller
opkrævning af nye gebyrer i et løbende kontraktforhold
skal altid varsles med en rimelig frist, inden de får
virkning for forbrugeren.
Stk. 3. Er gebyrændringen
væsentlig, eller opkræves et nyt gebyr, skal varslingen
ske til forbrugeren ved individuel kommunikation, inden
ændringen får virkning. Såfremt forbrugeren har
ret til at opsige aftalen, skal dette fremgå af varslingen,
samt under hvilke betingelser forbrugeren kan opsige aftalen.
Organiseret rabat
§ 16.
Erhvervsdrivende, som yder organiseret rabat i form af rabat eller
anden særlig fordel til medlemmer af foreninger eller
organisationer eller til bestemte persongrupper vedrørende
varer eller tjenesteydelser omfattet af § 13, stk. 2, skal ved
tydelig skiltning ved samtlige indgangsdøre til
forretningslokalet oplyse, hvilke grupper der modtager organiseret
rabat, samt størrelsen heraf.
Stk. 2. Den erhvervsdrivende skal efter
anmodning forevise en liste over de varer og tjenesteydelser, der
er omfattet af den organiserede rabat, samt over rabattens
størrelse.
Stk. 3. Ved fjernsalg skal de i stk. 1
nævnte oplysninger gives i forbindelse med prisoplysning,
mens de i stk. 2 nævnte oplysninger skal gives efter
anmodning.
Stk. 4. Bestemmelserne i stk. 1-3
gælder ikke for organiseret rabat, der gives som led i et
ansættelsesforhold til rabatgiveren.
Stk. 5. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender kan efter forhandling med vedkommende minister
samt repræsentanter for forbrugerne og relevante
erhvervsorganisationer fastsætte regler om skiltningens
udformning og indhold samt om, at en tjenesteyder, som ikke er
omfattet af § 13, stk. 2, skal give oplysning om, at
vedkommende yder organiseret rabat.
Mærkning og emballering
§ 17.
Ministeren for familie- og forbrugeranliggender kan efter
forhandling med repræsentanter for forbrugerne og relevante
erhvervsorganisationer fastsætte bestemmelser om, at bestemte
varer, som udbydes erhvervsmæssigt til forbrugerne, kun
må sælges eller udbydes til salg med angivelse af, om
varen er dansk eller udenlandsk, eller dens frembringelses- eller
oprindelsessted. Ministeren kan nærmere fastsætte,
på hvilken måde de pågældende angivelser
skal anbringes, samt hvad der i hvert tilfælde skal
forstås ved varens frembringelses- eller oprindelsessted.
Stk. 2. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender kan efter forhandling med repræsentanter
for forbrugerne og relevante erhvervsorganisationer fastsætte
bestemmelser om,
1) at bestemte varebetegnelser eller symboler er
forbeholdt eller skal benyttes for varer, der opfylder visse
nærmere angivne betingelser, og
2) at bestemte varer kun må sælges
eller udbydes til salg, såfremt varerne eller deres
indpakning på nærmere af ministeren foreskreven
måde er forsynet med oplysning om varernes indhold og
sammensætning, holdbarhed, behandlingsmåde og
egenskaber i øvrigt.
Kapitel 4
Regler vedrørende
erhvervsdrivende
Forretningskendetegn
§ 18.
Erhvervsdrivende må ikke benytte forretningskendetegn og
lign., der ikke tilkommer dem, eller benytte egne kendetegn
på en måde, der er egnet til at fremkalde forveksling
med andres.
Erhvervshemmeligheder og tekniske
tegninger
§ 19. Den, der
er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til en virksomhed eller
udfører et hverv for denne, må ikke på
utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at
skaffe sig kendskab til eller rådighed over virksomhedens
erhvervshemmeligheder.
Stk. 2. Har den pågældende
fået kendskab til eller fået rådighed over
virksomhedens erhvervshemmeligheder på retmæssig
måde, må den pågældende ikke
ubeføjet viderebringe eller benytte sådanne
hemmeligheder. Forbuddet vedvarer i 3 år efter
tjenesteforholdets, samarbejdsforholdets eller hvervets
ophør.
Stk. 3. Reglerne i stk. 1 og 2 finder
tilsvarende anvendelse på andre personer, der har lovlig
adgang til virksomheden.
Stk. 4. Den, der i anledning af
udførelsen af arbejde eller i øvrigt i
erhvervsøjemed er blevet betroet tekniske tegninger,
beskrivelser, opskrifter, modeller el.lign., må ikke
ubeføjet benytte sådant materiale eller sætte
andre i stand hertil.
Stk. 5. Erhvervsdrivende må ikke
benytte en erhvervshemmelighed, såfremt kendskab til eller
rådighed over den er opnået i strid med de ovenfor
nævnte bestemmelser.
Kapitel 5
Retsmidler og værneting
Retsmidler
§ 20.
Handlinger i strid med loven kan forbydes ved dom. I forbindelse
hermed eller senere kan der ved dom gives sådanne
påbud, som må anses for nødvendige for at
sikre
1) forbuddets overholdelse, herunder ved
bestemmelse om, at aftaler, som indgås i strid med et forbud,
er ugyldige, og
2) genoprettelse af den forud for den ulovlige
handling eksisterende tilstand, herunder om tilintetgørelse
eller tilbagekaldelse af produkter og om udsendelse af oplysninger
eller berigtigelse af angivelser.
Stk. 2. Handlinger i strid med loven
pådrager erstatningsansvar i overensstemmelse med dansk rets
almindelige regler.
Stk. 3. Den, der krænker eller
uberettiget udnytter en andens ret i strid med denne lov, skal
betale et rimeligt vederlag herfor.
Stk. 4. Foreligger der hverken forsæt
eller uagtsomhed, skal den, der har krænket eller udnyttet en
ret i strid med denne lov, betale et vederlag efter stk. 3, i det
omfang det skønnes rimeligt.
Sø- og Handelsretten
§ 21.
Borgerlige sager, hvor anvendelsen af denne lov er af
væsentlig betydning for sagens udfald, anlægges ved
Sø- og Handelsretten i København, medmindre parterne
vedtager andet.
Stk. 2. Offentlige straffesager om
overtrædelse af denne lov behandles ved Sø- og
Handelsretten i København, medmindre nærmere kendskab
til markedsføringsforhold skønnes at være af
uvæsentlig betydning for sagens afgørelse.
Kapitel 6
Forbrugerombudsmandens virksomhed
Forbrugerombudsmanden
§ 22.
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at loven og de i
medfør af loven udstedte bekendtgørelser overholdes,
navnlig ud fra hensynet til forbrugerne.
Stk. 2. Forbrugerombudsmanden kan
kræve meddelt alle oplysninger, som skønnes
nødvendige for dennes virksomhed, herunder til
afgørelse af, om et forhold falder ind under lovens
bestemmelser. Oplysningerne kan kræves meddelt inden for en
kort frist, når det gælder sammenlignende reklame,
eller når det efter omstændighederne skønnes
påkrævet.
Stk. 3. Forbrugerombudsmanden
udnævnes af ministeren for familie- og forbrugeranliggender
for et tidsrum af 6 år og kan kun afskediges uden
ansøgning, såfremt afskeden er begrundet i
helbredsmæssige årsager, eller såfremt den
pågældende som følge af strafbart forhold,
tjenesteforseelse eller mislighed er uskikket til at forblive i
stillingen. Ansættelsen ophører automatisk ved
udgangen af den måned, hvori den pågældende
fylder 70 år. Forlængelse eller genansættelse kan
ikke finde sted. Forbrugerombudsmanden skal opfylde de almindelige
betingelser for at blive dommer.
Stk. 4. Forbrugerombudsmandens
afgørelser efter denne lov kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Stk. 5. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender fastsætter nærmere regler om
Forbrugerombudsmandens virksomhed.
Forhandlingsprincippet
§ 23.
Forbrugerombudsmanden skal ved forhandling søge at
påvirke de erhvervsdrivende til at handle i overensstemmelse
med principperne for god markedsføringsskik og til at
overholde loven i øvrigt.
Stk. 2. Tilsidesætter en
erhvervsdrivende et tilsagn, der er afgivet over for
Forbrugerombudsmanden efter forhandling i henhold til stk. 1, kan
Forbrugerombudsmanden meddele den erhvervsdrivende sådanne
påbud, som må anses nødvendige for at sikre
tilsagnets overholdelse.
Retningslinjer
§ 24.
Forbrugerombudsmanden søger efter forhandling med
repræsentanter for forbrugerne og de relevante
erhvervsorganisationer at påvirke de erhvervsdrivendes
adfærd gennem udarbejdelse og offentliggørelse af
retningslinjer for markedsføring på nærmere
angivne områder, der må anses for væsentlige,
navnlig ud fra hensynet til forbrugerne.
Stk. 2. Forbrugerombudsmanden kan uanset
stk. 1 ikke udstede retningslinjer, der alene retter sig mod
virksomheder omfattet af lov om finansiel virksomhed.
Forhåndsbesked
§ 25.
Forbrugerombudsmanden afgiver på begæring udtalelse om
sit syn på lovligheden af påtænkte
markedsføringsforanstaltninger, medmindre en stillingtagen
giver anledning til særlig tvivl eller der i øvrigt
foreligger særlige omstændigheder. En
forhåndsbesked indebærer ikke en egentlig stillingtagen
til lovligheden af vedkommende foranstaltning.
Stk. 2. Når Forbrugerombudsmanden har
afgivet en forhåndsbesked til en erhvervsdrivende om, at en
påtænkt foranstaltning efter Forbrugerombudsmandens
opfattelse vil være lovlig, kan Forbrugerombudsmanden ikke
på eget initiativ over for den erhvervsdrivende gribe ind i
anledning af en foranstaltning, som er dækket af
forhåndsbeskeden og iværksat inden rimelig tid efter
dennes afgivelse.
Stk. 3. Ministeren for familie- og
forbrugeranliggender kan fastsætte nærmere regler om
gebyr for forhåndsbesked.
Kapitel 7
Henlæggelsesbeføjelser
§ 26.
Ministeren for familie- og forbrugeranliggender kan henlægge
sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet. Dette gælder ikke for beføjelser i
henhold til § 22, stk. 5. Henlægger ministeren sine
beføjelser til en myndighed under ministeriet, kan
ministeren fastsætte regler om klageadgangen, herunder at
klager ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Kapitel 8
Retsforfølgning, forbud,
påbud og erstatning
Retsforfølgning m.v.
§ 27. Enhver
med en retlig interesse deri kan anlægge sag om forbud,
påbud, erstatning og vederlag efter § 20.
Forbrugerombudsmanden kan anlægge sag om forbud og
påbud efter § 20, stk. 1.
Stk. 2. Forbrugerombudsmanden kan meddele
påbud, hvis en handling klart er i strid med loven og ikke
kan ændres ved forhandling.
Stk. 3. Et påbud kan af den,
påbuddet retter sig mod, forlanges indbragt for domstolene.
Anmodning herom skal fremsættes skriftligt over for
Forbrugerombudsmanden inden 4 uger efter, at påbuddet er
meddelt den pågældende. Forbrugerombudsmanden skal
inden 1 uge efter modtagelse af anmodningen indbringe sagen for
retten i den borgerlige retsplejes former.
Stk. 4. Anmodning efter stk. 3 har ikke
opsættende virkning, men retten kan ved kendelse bestemme, at
den pågældende under sagens behandling kan
fortsætte den handling, påbuddet angår.
Stk. 5. Ankes en dom, hvorved et
påbud ikke findes lovligt, kan den ret, der har afsagt
dommen, eller den ret, hvortil sagen er indbragt, bestemme, at den
pågældende ikke under ankesagen må udøve
den handling, påbuddet angår.
Stk. 6. Rejses tiltale for
overtrædelse af loven, overlades udførelsen af
tiltalen til Forbrugerombudsmanden, såfremt denne
begærer dette.
Erstatningssøgsmål
§ 28. Dersom en
flerhed af forbrugere i forbindelse med overtrædelse af
bestemmelserne i denne lov har ensartede krav på erstatning,
kan Forbrugerombudsmanden på begæring indtale kravene
under ét.
Foreløbigt forbud
§ 29.
Forbrugerombudsmanden kan, når der er øjensynlig fare
for, at formålet med et forbud som nævnt i § 20,
stk. 1, vil forspildes, hvis rettens afgørelse skal
afventes, nedlægge foreløbigt forbud. Sag til
stadfæstelse af forbuddet skal anlægges senest
næste hverdag. Reglerne i retsplejelovens § 642, nr. 2,
§ 643, § 645, stk. 1-3, og § 651 finder tilsvarende
anvendelse, og reglerne i §§ 636 og 638 og § 648,
stk. 2, finder anvendelse med de fornødne lempelser.
Stk. 2. Såfremt sag til
stadfæstelse af et forbud efter stk. 1 ikke kan
afgøres ved dom senest 5 hverdage efter sagens anlæg,
kan retten under sagens forberedelse inden udløbet af den
nævnte frist ved kendelse bestemme, at forbuddet fortsat skal
stå ved magt. Retten giver, forinden sådan
afgørelse træffes, så vidt muligt parterne
adgang til at udtale sig. Stadfæstes forbuddet ikke inden
fristens udløb, er det bortfaldet.
Straf og påtale
§ 30.
Tilsidesættelse af et af retten nedlagt forbud eller
påbud eller et af Forbrugerombudsmanden i henhold til §
23, stk. 2, eller § 27, stk. 2, meddelt påbud straffes
med bøde eller fængsel i op til 4 måneder.
Tilsidesættelse af et påbud om at tilbagebetale en
modtaget pengeydelse straffes dog ikke.
Stk. 2. Den, som undlader at meddele
oplysninger, der afkræves efter § 22, stk. 2, eller som
i forhold, der omfattes af loven, meddeler Forbrugerombudsmanden
urigtige eller vildledende oplysninger, straffes med bøde,
medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning.
Stk. 3. Overtrædelse af
bestemmelserne i § 3, stk. 1-3, §§ 4-6, § 8,
stk. 2, §§ 9-11, § 13, stk. 1-4, § 14, §
15, stk. 3, og § 16, stk. 1-4, og forsætlig
overtrædelse af § 18 straffes med bøde, medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Overtrædelser af § 3, stk. 2 og 3, der består i
skadelig omtale af en anden erhvervsdrivende eller af forhold, der
særlig angår den pågældende, er undergivet
privat påtale.
Stk. 4. Overtrædelse af § 19
straffes med bøde eller fængsel i indtil 1 år og
6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter
straffelovens § 299 a. Påtale finder kun sted efter den
forurettedes begæring.
Stk. 5. I regler, der udstedes i
medfør af loven, kan der fastsættes straf af
bøde for overtrædelse af bestemmelser i reglerne.
Stk. 6. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
§ 31. I
straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 909 af 27. september
2005, foretages følgende ændring:
1. I § 299 a ændres
»markedsføringslovens § 10« til:
»markedsføringslovens § 19«.
Kapitel 9
Ikrafttræden m.v.
Ikrafttræden
§ 32. Loven
træder i kraft den 1. juli 2006. Dog træder § 9
først i kraft den 1. januar 2007.
Stk. 2. Den 1. juli 2006 ophæves med
de i stk. 3 nævnte undtagelser lov om markedsføring,
jf. lovbekendtgørelse nr. 699 af 17. juli 2000, samt lov om
mærkning og skiltning med pris m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 209 af 28. marts 2000.
Stk. 3. I lov om markedsføring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 699 af 17. juli 2000, forbliver
§§ 6 og 7 samt § 22, stk. 3 og 6, for så vidt
angår overtrædelser af §§ 6 og 7, i kraft
indtil den 1. januar 2007. Endvidere opretholdes § 23 i lov om
markedsføring, jf. lovbekendtgørelse nr. 699 af 17.
juli 2000, som ophævet ved § 9 i lov nr. 554 af 24. juni
2005, indtil den 1. juli 2007.
Stk. 4. Regler udstedt eller opretholdt i
medfør af lov om markedsføring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 699 af 17. juli 2000, og lov om
mærkning og skiltning med pris m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 209 af 28. marts 2000, opretholdes,
indtil de ophæves eller afløses af bestemmelser
udstedt i medfør af denne lov. Overtrædelser af
reglerne straffes med bøde efter de hidtidige regler.
Færøerne og
Grønland
§ 33. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.