Skriftlig fremsættelse (25. januar
2006)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
retsplejeloven (Dommeres bibeskæftigelse)
(Lovforslag nr. L 129).
Formålet med lovforslaget er
nærmere at regulere betingelserne for bibeskæftigelse,
der varetages af dommere ved siden af hovedstillingen. Der
foreslås en nyordning, der bl.a. har til formål at
sikre, at omfanget af bibeskæftigelsen for den enkelte dommer
holdes på et rimeligt niveau, og at udpegningen af dommere
til de forskellige former for bibeskæftigelse sker på
en måde, der ikke rejser spørgsmål om dommeres
habilitet i hovedstillingen.
Lovforslaget bygger på betænkning
nr. 1465/2005 fra det bredt sammensatte udvalg om dommeres
bibeskæftigelse, som bl.a. har anført, at dommeres
adgang til bibeskæftigelse afspejler en efterspørgsel
efter dommeres medvirken for bl.a. at sikre en fuldt kvalificeret
og betryggende sagsbehandling, men at adgangen til
bibeskæftigelse også bør reguleres
således, at den ikke påvirker den almindelige
opfattelse af dommeres uafhængighed negativt. Lovforslaget
svarer i al væsentlighed til forslaget fra udvalgets
flertal.
Lovforslaget indeholder følgende
hovedpunkter:
Det foreslås, at nærmere
betingelser for dommeres varetagelse af beskæftigelse ved
siden af hovedstillingen kommer til at fremgå af
retsplejeloven.
Det foreslås, at der indføres et
loft for dommeres indtægter ved bibeskæftigelse,
således at en dommer som udgangspunkt højst må
oppebære biindtægter, der gennemsnitligt svarer til 50
% af lønnen i hovedstillingen over en 3-årig periode,
og at ingen dommer over en 3-årig periode må
oppebære biindtægter, der overstiger halvdelen af en
højesteretsdommers løn i hovedstillingen. Undtaget
fra dette loft er alene indtægter ved forfattervirksomhed og
hverv i særlige domstole som f.eks. Arbejdsretten. Endvidere
omfatter indtægtsbegrænsningen i de første 3
år efter tiltrædelsen af hvervet ikke indtægter
ved hverv, hvor det ved lov er bestemt, at hvervet skal varetages
af en dommer.
Det foreslås dernæst, at der
oprettes et uafhængigt Bibeskæftigelsesnævn, der
bl.a. skal varetage en generel administration af dommeres
bibeskæftigelse.
Det foreslås desuden, at de
gældende regler i retsplejelovens §§ 47 €" 47
b om godkendelse og indberetning af dommeres bibeskæftigelse
præciseres på enkelte punkter. En dommer skal bl.a.
hvert år indberette de indtægtsgivende hverv, den
pågældende har haft ved siden af hovedstillingen.
Indtægter ved de enkelte hverv skal indberettes, og hvervets
art og hvervgiveren skal oplyses. I voldgiftssager skal parternes
navne dog ikke oplyses. Indberetningerne skal gives til vedkommende
retspræsident, byretspræsidenterne skal indberette til
vedkommende landsretspræsident og
landsretspræsidenterne skal indberette til Højesterets
præsident. Indberetningerne undergives aktindsigt, bortset
fra oplysningerne om indtægterne ved de enkelte hverv.
Oplysninger om antal og karakter af den enkelte dommers bierhverv
skal efter forslaget videregives af retspræsidenten til
Bibeskæftigelsesnævnet, og disse oplysninger skal
offentliggøres.
Det foreslås endvidere, at dommere fra
Højesteret, landsretterne og Sø- og Handelsretten kun
må udpeges til et offentligt eller privat råd eller
nævn, hvis det er bestemt ved lov eller er godkendt af
Bibeskæftigelsesnævnet, at hvervet skal varetages af en
dommer fra disse retter. Samtidig skal udpegning af de enkelte
dommere som medlem af råd eller nævn, som medlem af en
voldgiftsret eller til anden tvistløsning uden for
domstolene foretages af de pågældende dommeres
retspræsident eller af en anden dommer, som en
retspræsident har bemyndiget hertil.
Endelig foreslås det, at vedkommende
retspræsident skal påse, at en dommer ikke overskrider
indtægtsloftet, mens Bibeskæftigelsesnævnet skal
træffe beslutning om konsekvenserne, hvis en dommers
indtægter overstiger loftet. Nævnet vil efter forslaget
kunne enten fastsætte en lavere indtægtsgrænse
for den kommende opgørelsesperiode eller bestemme, at
dommeren i en vis periode eller indtil videre kun må
påtage sig bibeskæftigelse med
Bibeskæftigelsesnævnets tilladelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.