Skriftlig fremsættelse (25. januar
2006)
Integrationsministeren (Rikke
Hvilshøj):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Betinget udvisning, skærpelse af
udvisningsreglerne og reglerne om indrejseforbud m.v.).
(Lovforslag nr. L 128).
Lovforslaget indebærer i hovedtræk
følgende:
€" Der indføres en ny sanktion €"
betinget udvisning
Der foreslås en ordning med betinget
udvisning, som skal anvendes, hvor en udlænding i forbindelse
med dom for strafbart forhold må antages at være
tæt på at blive udvist, og hvor det derfor er en
nærliggende mulighed, at den dømte vil blive udvist
ved ny kriminalitet. Betinget udvisning skærper
udvisningsreglerne, fordi selve det, at en udlænding, der er
betinget udvist, begår ny kriminalitet i en prøvetid,
vil tale for udvisning, og altså vil kunne betyde udvisning i
tilfælde, der ikke i dag udløser udvisning.
€" Trappestigemodellen skærpes
Den såkaldte trappestigemodel
foreslås skærpet således, at den
tidsmæssige grænse for længden af
udlændinges ophold her i landet på syv år
ændres til ni år, og den tidsmæssige grænse
på tre år ændres til fem år. Endvidere
foreslås det, at flygtninge først skal opnå den
bedste beskyttelse mod udvisning efter otte års ophold her i
landet. Flygtninge, der har opholdt sig i Danmark i mindre end otte
år, sidestilles hermed med andre udlændinge.
€" Den særlige udvisningsadgang
udvides
Der er udvidet adgang til udvisning ved dom
for visse alvorlige kriminalitetsformer, heriblandt forbrydelser
mod statens sikkerhed, narkotikakriminalitet, manddrab og
voldtægt. Det har i disse tilfælde ikke på samme
måde betydning, hvor længe udlændingen har
opholdt sig her i landet, eller om udlændingen er flygtning.
Det foreslås, at denne særlige udvisningsadgang udvides
med en række delikter, heriblandt børnepornografi,
grov told- og skattesvig og groft hærværk.
€" Hensynet til offeret og almensikkerheden og
præventive hensyn fremhæves i reglerne
Det foreslås, at det skal fremgå
udtrykkeligt i udlændingeloven, at der ved en
afgørelse om udvisning ved dom skal lægges vægt
på, om udvisning må anses for særlig
påkrævet på grund af grovheden af den
begåede kriminalitet, længden af den idømte
frihedsstraf, den fare, skade eller krænkelse, der var
forbundet med den begåede kriminalitet, eller tidligere domme
for strafbart forhold.
€" Skærpet formulering af
udlændingelovens § 26, stk. 2
Efter udlændingelovens § 26, stk.
2, "kan" en udlænding udvises på grund af grov
kriminalitet, medmindre de personlige hensyn i stk. 1 €" dvs.
udlændingens tilknytning til Danmark m.m. €" taler
afgørende derimod. Det foreslås, at "kan" ændres
til "skal". Herved understreges det, at hensynene i stk. 1 kun
undtagelsesvist skal føre til, at udvisning på grund
af grov kriminalitet undlades.
€" Retsvirkningen af udvisning
skærpes
I dag meddeles indrejseforbud i forbindelse
med udvisning ved dom alt afhængig af straffens længde
for tre år, fem år, ti år eller for bestandig.
Ved udvisning efter den særlige udvisningsadgang skal
indrejseforbud dog meddeles for mindst fem år.
Det foreslås, at indrejseforbud til
udviste udlændinge med mindre end seks måneders ophold
i Danmark skal meddeles for mindst fem år.
Endvidere foreslås det, at en udvist
udlænding meddeles indrejseforbud for bestandig, hvis
udlændingen idømmes en ubetinget fængselsstraf
mellem 1½ år og to år, medmindre der alene
findes grundlag for at meddele indrejseforbud for ti år.
Forslaget indebærer, at meddelelse af indrejseforbud for
bestandig ikke længere altid forudsætter en
fængselsstraf på to år.
Disse skærpelser foreslås
kombineret med en udvidet adgang til at indberette uønskede
udlændinge til Schengeninformationssystemet. Formålet
hermed er at mindske risikoen for, at de pågældende
efter udrejsen af Danmark på ny indrejser illegalt her i
landet.
€" Udvisning af religiøse forkyndere
m.v.
Det foreslås at indsætte en
bestemmelse i udlændingeloven, hvorefter en religiøs
forkynder m.v. vil kunne udvises, hvis den pågældende
er idømt bødestraf for blandt andet forbrydelser mod
statens sikkerhed, overtrædelse af straffelovens bestemmelse
om forhånelse af et lovligt bestående religionssamfund
samt straffelovens racismebestemmelse.