L 127 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om kystbeskyttelse. (Formålsbestemmelse,
præcisering af lovbestemmelser, forenkling af klageadgang,
berigtigelse af ulovlige forhold m.v.).
Fremsat den 25. januar 2006 af
transport- og energiministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
kystbeskyttelse
(Formålsbestemmelse, præcisering
af lovbestemmelser, forenkling af klageadgang, berigtigelse af
ulovlige forhold m.v.)
§ 1
I lov om kystbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 243 af 5. april 1994, som ændret
ved lov nr. 469 af 10. juni 1997, § 54 i lov nr. 145 af
25. marts 2002 og § 1 i lov nr. 581 af 24. juni 2005,
foretages følgende ændringer:
1. Kapitel
1 affattes således:
»Kapitel 1
Formål
§ 1.
Formålet med kystbeskyttelse er at beskytte mennesker mod
oversvømmelser samt ejendom mod oversvømmelser og
nedbrydning fra havet, fjorde eller andre dele af
søterritoriet. Dette formål varetages ved en afvejning
af følgende hensyn:
1) behovet for kystbeskyttelse,
2) økonomiske hensyn,
3) kystbeskyttelsesforanstaltningens tekniske og
miljømæssige kvalitet,
4) kystlandskabets bevarelse og genopretning,
5) naturens frie udfoldelse,
6) rekreativ udnyttelse af kysten,
7) sikring af den eksisterende adgang til kysten
og
8) andre forhold af væsentlig betydning for
kystbeskyttelse.«
2. Efter § 1
indsættes:
»Kapitel 1 a
Kommuners kompetence i forbindelse med
kystbeskyttelsesforanstaltninger
§ 1 a. K
ommunalbestyrelsen kan bestemme, at der ved en kyst skal
udføres anlæg eller træffes andre
foranstaltninger til beskyttelse af flere ejendomme mod
oversvømmelse eller den nedbrydende virkning fra havet,
fjorde eller andre dele af søterritoriet
(kystbeskyttelsesforanstaltninger).
Stk. 2. En anmodning om etablering af
kystbeskyttelse efter stk. 1 indgives skriftligt til
kommunalbestyrelsen med en begrundelse for projektet og med en
oversigt over de ejendomme, der foreslås inddraget i
beskyttelsen.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan selv
iværksætte eller pålægge ansøgeren
eller et lag, jf. § 7, at iværksætte
forundersøgelser og skitseprojektering af
kystbeskyttelsesforanstaltningerne.
§ 2.
Kommunalbestyrelsen indhenter en udtalelse fra Kystdirektoratet om
de foreslåede kystbeskyttelsesforanstaltninger samt en
udtalelse fra de grundejere, der kan blive pålagt
bidragspligt i henhold til § 3, stk. 5.
Stk. 2. Bestemmer kommunalbestyrelsen
på dette grundlag, at sagen ikke skal fremmes, sendes
skriftlig og begrundet meddelelse herom til ansøgeren, jf.
§ 1 a, stk. 2, og til de hørte
grundejere.
§ 3. Hvis
kommunalbestyrelsen beslutter at fremme sagen, skal den afholde et
møde med de grundejere, der kan blive pålagt
bidragspligt i henhold til § 3, stk. 5.
Stk. 2. Kystdirektoratet kan efter
kommunalbestyrelsens anmodning bistå som sagkyndig under
sagens videre behandling.
Stk. 3. Grundejerne og eventuelt en
anden kommune, jf. stk. 6, indkaldes skriftligt til
mødet med mindst 4 ugers varsel. Indkaldelse til
mødet sker tillige ved meddelelse i et eller flere stedlige
blade samt til de i området registrerede grundejerforeninger
med samme varsel.
Stk. 4. Indkaldelsen til mødet
skal indeholde en redegørelse for planerne om
kystbeskyttelse, herunder et overslag over udgifterne og forslag
til disses fordeling.
Stk. 5. Bidrag kan
pålægges grundejere, der opnår beskyttelse ved
foranstaltningen, eller som i øvrigt opnår en fordel
derved. Det enkelte bidrags størrelse fastsættes af
kommunalbestyrelsen.
Stk. 6. Hvis en kommune bidrager med
et beløb ud over, hvad der måtte være
pålagt kommunen i henhold til stk. 5, kan transport- og
energiministeren efter indstilling fra kommunen pålægge
en anden kommune, der er berørt af
kystbeskyttelsesforanstaltningen, at bidrage med indtil samme
beløb. Bestemmelsen i 1. pkt. finder anvendelse på
både anlægsudgifter, driftsudgifter og andre
udgifter.
§ 4. På
mødet skal kommunalbestyrelsen nærmere redegøre
for, hvilke foranstaltninger der påregnes gennemført,
herunder de med projektet forbundne anlægs- og
driftsudgifter, forslag til bidragsfordeling og sagens
gennemførelse.
§ 5. Hvis
kommunalbestyrelsen efter det i § 3 nævnte
møde beslutter, at sagen ikke skal fremmes, skal begrundet
meddelelse herom sendes til de grundejere, der var indkaldt til
mødet, og meddelelsen skal tillige offentliggøres i
de blade, hvori indkaldelsen blev annonceret.
Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen
beslutter at fremme sagen, underrettes de grundejere, der var
indkaldt til mødet, skriftligt herom. Underretningen skal
indeholde en redegørelse for kommunalbestyrelsens
bestemmelse om, hvilke foranstaltninger der skal
gennemføres, herunder at kystbeskyttelsesforanstaltningen
ikke kan gennemføres uden tilladelse fra transport- og
energiministeren efter lovens § 16 eller § 16
a. Redegørelsen skal endvidere indeholde oplysning om,
hvordan og af hvem kystbeskyttelsesforanstaltningerne skal
udføres, samt hvorledes udgifterne skal afholdes, herunder
udgifterne til:
1) Sagens forberedelse, forundersøgelser,
projektering, udførelse og tilsyn.
2) Drift, vedligeholdelse og andre løbende
foranstaltninger.
3) Ekspropriation.
4) Finansiering.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan
gennemføre mindre ændringer i forhold til det
forelagte projekt uden afholdelse af nyt møde, hvis
grundejere, der berøres af ændringerne, har haft
mulighed for at udtale sig.
§ 6. K
ommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om ekspropriation
til gennemførelse af kystbeskyttelsesforanstaltninger.
Stk. 2. K ommunalbestyrelsen kan
beslutte at ekspropriere arealer med en offentlig myndighed eller
et lag som fremtidig ejer, hvis det af hensyn til kystens pleje
eller kystbeskyttelsen må anses for at være af
væsentlig betydning, at myndigheden eller laget, jf.
§ 7, stk. 1, har ejendomsret til strandbredden,
forlandet foran et dige eller en kyststrækning, hvor der ikke
findes sammenhængende grønsvær eller anden
sammenhængende landvegetation.
Stk. 3. Ved ekspropriation i henhold
til stk. 1 og 2 finder følgende bestemmelser i lov om
offentlige veje tilsvarende anvendelse, idet kommunalbestyrelsen
træder i stedet for vejbestyrelsen: § 43,
stk. 3, §§ 44-45 og
§§ 47-67.
§ 7. K
ommunalbestyrelsen kan beslutte, at der under kommunalbestyrelsens
tilsyn oprettes et digelag, kystsikringslag eller
kystbeskyttelseslag, som de bidragydende ejere skal være
medlem af.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
udfærdiger en vedtægt for laget. Den skal indeholde
regler for lagets styrelse og udførelsen af lagets opgaver,
herunder vedligeholdelse af udførte anlæg og
udførelse af løbende foranstaltninger.
Stk. 3. Forslag til vedtægt
sendes til lagets medlemmer. Beslutning om vedtægtens
endelige indhold kan tidligst træffes 4 uger efter, at
forslaget er afsendt.
§ 8. K
ommunalbestyrelsen lader for lagets regning vedtægten
tinglyse på de ejendomme, der hører til laget.
Stk. 2. Hvis en ejendom under laget
udstykkes eller i øvrigt afgiver areal, fordeler
kommunalbestyrelsen efter anmodning det bidrag, der påhviler
ejendommen. Det påhviler ejerne at sørge for
berigtigelse af tingbogen.
§ 9.
Kommunalbestyrelsen bestemmer, hvorledes midlerne til
kystbeskyttelsesforanstaltningerne skal tilvejebringes, herunder
om, hvorvidt der skal optages lån, om lån skal
garanteres af kommunen, og om kommunen midlertidigt skal afholde
udgiften.
§ 10.
Transport- og energiministeren kan bestemme, at en sag, der har
betydning for en kyststrækning i flere kommuner, henvises til
behandling i kommunalbestyrelsen.«
3. I § 11, stk. 1,
ændres »Kapitel 1« til: »Kapitel 1
a«.
4. I § 11, stk. 2,
ændres »§ 5« til:
»§§ 2 €" 5«.
5.§ 14, stk. 1,
affattes således:
»Ejere af omliggende arealer skal tåle,
at arealerne benyttes i nødvendigt omfang i forbindelse med
forundersøgelser, tilsyn, vedligeholdelsesarbejder og andre
foranstaltninger i forbindelse med kystbeskyttelse. Personer, der
benytter arealer i forbindelse med disse opgaver, skal efter
anmodning vise legitimation og redegøre for formålet
med tilstedeværelsen.«
6. I § 14 indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke:
» Stk. 2. Stk. 1
gælder ligeledes forundersøgelser og tilsyn
vedrørende de i § 16 a nævnte anlæg,
indretninger m.v.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
7. I § 14, stk. 2, der
bliver stk. 3, indsættes efter
»stk. 1«: »eller 2«.
8. I § 16, stk. 1,
indsættes i nr. 1 , efter
»kystbeskyttelsesforanstaltninger«: »og andre
faste anlæg, som også etableres på
søterritoriet,«.
9. Efter § 16
indsættes:
» § 16 a. På
søterritoriet må der kun efter tilladelse fra
transport- og energiministeren
1) foretages inddæmning eller
opfyldning,
2) udføres anlæg eller anbringes
faste eller forankrede indretninger eller genstande,
3) anbringes fartøjer, der agtes anvendt
til andet end sejlads, eller
4) foretages uddybning eller gravning.
Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke
for anlæg m.v. på søterritoriet, der er
etableret efter anden lovgivning.
Stk. 3. Der kan i forbindelse med
meddelelse af tilladelse efter stk. 1 stilles vilkår,
herunder om sikkerhedsstillelse for udgifter til fjernelse af de
nævnte anlæg, vedligeholdelse og godkendelse af
overdragelse m.v.
§ 16 b.
Ansøgninger om tilladelser og afgørelser efter
§ 16, stk. 1, og § 16 a skal skriftligt
meddeles ejere af naboejendomme. Ansøgningerne og
afgørelserne skal offentliggøres ved meddelelse i
stedlige blade eller på Kystdirektoratets hjemmeside, hvis de
er af væsentlig betydning eller har almindelig offentlig
interesse. Offentliggørelsen skal ske samtidig med, at
ansøgningen sendes i høring, og tilladelsen meddeles
ansøgeren.
Stk. 2. Vilkår for tilladelse
efter § 16, stk. 1, og § 16 a kan
tinglyses på ejendommen for ejerens regning.«
10.§ 17, stk. 4 og
5 , ophæves.
Stk. 6 bliver herefter stk. 4.
11. I § 17, stk. 6, der
bliver stk. 4, indsættes som 2. pkt. :
»Vilkårene kan ændres, hvis der,
efter at sejladsen er påbegyndt, viser sig uforudsete skader
på kysten.«
12. Efter
§ 18, stk. 1, indsættes som nye stykker:
» Stk. 2. En kommunalbestyrelses
afgørelse efter § 2, stk. 2, kan dog ikke
påklages, medmindre klagen vedrører retlige
spørgsmål.
Stk. 3. Klage indgives skriftligt til
kommunalbestyrelsen, som videresender klagen til transport- og
energiministeren med bemærkninger, den påklagede
afgørelse og det materiale, der er indgået i
grundlaget for afgørelsen.«
Stk. 2 €" 4 bliver herefter stk. 4
€" 6.
13.§ 18, stk. 2, der
bliver stk. 4, affattes således:
» Stk. 4. Klagefristen er 4 uger
fra den dag, afgørelsen er meddelt den
pågældende eller offentliggjort. Transport- og
energiministeren kan dog se bort fra fristen, når
omstændighederne taler derfor.«
14. I § 19 indsættes
som stk. 2 :
» Stk. 2. Transport- og
energiministeren kan bemyndige kommunalbestyrelser til at
udøve ministerens beføjelser efter § 16
a.«
15. Overskriften til
kapitel 5 affattes således:
»Påbud, straf,
ikrafttræden m.v.«
16. Efter § 19
indsættes i kapitel 5 :
» § 19 a.
Transport- og energiministeren kan meddele påbud om:
1) at fjerne en kystbeskyttelsesforanstaltning og
andre faste anlæg, som også er etableret på
søterritoriet, og som vedkommende har udført i strid
med § 16, stk. 1, nr. 1, eller
2) at retablere forholdene efter en gravning,
boring, pumpning, sugning eller terrænændring, som
vedkommende har udført i strid med bestemmelsen i
§ 16, stk. 1, nr. 2.
§ 19 b.
Transport- og energiministeren kan meddele påbud om:
1) at fjerne en inddæmning, en opfyldning,
et anlæg, en indretning, en genstand eller et fartøj,
som vedkommende har foretaget, udført eller anbragt i strid
med § 16 a eller
2) at retablere forholdene efter en uddybning
eller gravning, som vedkommende har foretaget i strid med
§ 16 a.
§ 19 c.
Transport- og energiministeren kan, hvis det ikke er muligt at
meddele nogen et påbud i medfør af § 19 a
eller § 19 b, meddele den til enhver tid værende
ejer af en fast ejendom påbud om at berigtige ulovligt
etablerede kystbeskyttelsesforanstaltninger, anlæg,
indretninger m.v., som nævnt i § 16, stk. 1,
og § 16 a.
Stk. 2. Myndigheden kan lade et
påbud tinglyse på ejendommen. Når forholdet er
berigtiget, skal myndigheden lade påbuddet aflyse fra
tingbogen. Udgifter til tinglysning afholdes for ejerens
regning.
§ 19 d.
Når der ved dom i medfør af retsplejelovens
§ 997, stk. 3, er meddelt påbud om at
efterkomme et i medfør af §§ 19 a €" 19
c meddelt påbud, og påbuddet i dommen ikke efterkommes
rettidigt, og inddrivelse af tvangsbøder ikke kan antages at
føre til, at påbuddet efterkommes, kan transport- og
energiministeren foretage det nødvendige til forholdets
berigtigelse for den forpligtedes regning.
Stk. 2. Der er udpantningsret for
udgifter, som myndighederne afholder efter stk. 1,
§ 16 b, § 19 c, stk. 2, og § 19
e.
Stk. 3. Betales de i stk. 2
nævnte udgifter ikke rettidigt, kan der tillægges
renter i overensstemmelse med renteloven.
§ 19 e.
Transport- og energiministeren eller en kommunalbestyrelse kan
meddele ejeren af et vrag påbud om fjerne det, hvis vraget
skønnes at kunne frembyde fare for kysten eller for et
kystbeskyttelsesanlæg. Efterkommes påbuddet ikke, kan
ministeren eller kommunalbestyrelsen lade vraget fjerne for ejerens
regning, hvis det er nødvendigt for at afværge en
nærliggende fare. Er øjeblikkelig indgriben
påkrævet, kan ministeren eller kommunalbestyrelsen lade
vraget fjerne for ejerens regning uden forudgående
påbud til ejeren.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1
finder tilsvarende anvendelse på andre genstande, der er
anbragt på søterritoriet eller strandbredden uden
tilladelse fra Kystdirektoratet.«
17.§ 20 affattes
således:
» § 20. Med
bøde straffes den, der
1) overtræder § 16,
stk. 1,
2) overtræder § 16 a,
3) tilsidesætter vilkår i en
tilladelse efter § 16, stk. 1, og § 16 a,
eller vilkår fastsat efter § 17, stk. 4,
eller
4) undlader at efterkomme påbud efter
§§ 19 a €" 19 c og 19 e.
Stk. 2. I forskrifter, der udstedes i
henhold til loven, kan der fastsættes straf af bøde
for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 3. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.«
18. I § 22 indsættes
som stk. 2 :
» Stk. 2. T ransport- og
energiministerens beføjelser vedrørende valg af
bestyrelsesmedlemmer i henhold til følgende love:
1) lov nr. 92 af 30. april 1909 om anlæg af
et havdige fra Vester Vedsted til Store Darum i Ribe Amt,
2) lov nr. 196 af 10. maj 1922 om anlæg af
et havdige fra Vester Vedsted i Ribe Amt til Søndernæs
i Tønder Amt og
3) lov nr. 77 af 29. marts 1924 om
forhøjelse af diget på Mandø og af diget fra
Vester Vedsted til Store Darum samt anlæg af havdiger
på Rømø og fra Store Darum til Tjæreborg
Bakker,
overføres til de i digelaget
interesserede i overensstemmelse med den fremgangsmåde, der
er angivet i lovene.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2007.
Stk. 2. Sager, der er indbragt for et
amtsråd inden den 1. januar 2007, overføres til den
kommune, i hvilken den påtænkte foranstaltning
foreslås etableret, og færdigbehandles af
kommunalbestyrelsen efter reglerne i denne lov.
Stk. 3. § 19 c, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 16, finder anvendelse på
kystbeskyttelsesforanstaltninger, anlæg, indretninger m.v.
som nævnt i § 16, stk. 1, og § 16 a,
der er etableret efter den 1. januar 2007.
Stk. 4. De repræsentanter, som
transport- og energiministeren har valgt til bestyrelserne i de
digelag, der er omfattet af § 22, stk. 2, forbliver
i bestyrelserne indtil første ordinære
bestyrelsesvalg.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre en række justeringer og præciseringer
af kystbeskyttelsesloven i lyset af de hidtidige erfaringer med
administrationen af loven.
Lovændringen indebærer for det
første, at der indsættes en formålsparagraf i
loven. For det andet ændres reglerne om kommunernes
kompetence i forbindelse med kystbeskyttelsesforanstaltninger. For
det tredje præciseres det, at transport- og energiministeren
skal give tilladelse til etablering af visse anlæg m.v.
på søterritoriet. For det fjerde præciseres
lovens regler om klageadgang, og for det femte ændres lovens
regler om ulovligt udførte kystbeskyttelsesforanstaltninger.
Endelig foretages enkelte andre justeringer af loven.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Formålet med
kystbeskyttelse
De danske kyster skal fortsat give mulighed
for udnyttelse og oplevelse. Kysten er samtidig det yderste
værn mod oversvømmelse og nedbrydning af baglandet.
Der skal derfor gives de nødvendige tilladelser til, at
befolkningen og ejendom kan beskyttes mod sådanne angreb fra
havet. Samtidig fremstår de åbne og ubeskyttede kyster
som en unik naturressource, hvis bevarelse skal prioriteres meget
højt. For at bevare og beskytte disse kystlandskaber og for
eventuelt at retablere kyster, som er ødelagt af udtjent og
uhensigtsmæssig kystsikring, er det vigtigt at sikre
kystområdets dynamik.
Kystbeskyttelsesloven indeholder ikke i dag
en egentlig formålsbestemmelse. I forbindelse med
administrationen af loven har Kystdirektoratet udviklet en praksis,
hvorefter hensynet til kystbeskyttelse afvejes over for navnlig
hensynet til naturens frie udfoldelse. Endvidere har
Kystdirektoratet i medfør af kystbeskyttelsesloven i visse
tilfælde også inddraget mulighederne for at fremme den
rekreative udnyttelse af kysten.
Da såvel amter som grundejere har givet
udtryk for tvivl om, hvilke hensyn der skal inddrages i forbindelse
med lovens administration, foreslås det, at der i loven
indsættes en formålsparagraf, der beskriver den
eksisterende kystbeskyttelsespraksis.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 1, nr. 1, hvor de enkelte
hensyn er nærmere omtalt.
2.2. Kommunernes kompetence i
forbindelse med kystbeskyttelsesforanstaltninger
2.2.1. Forenkling af procedurerne
Efter den gældende kystbeskyttelseslov
har amtsrådene kompetence til at beslutte, at der på en
kyststrækning skal udføres kystbeskyttelse for flere
ejendomme. Endvidere er det amtsrådenes kompetence at
træffe afgørelse om, hvilken form for kystbeskyttelse
der skal udføres, herunder om foranstaltningen skal
udføres på søterritoriet, på landjorden
eller begge steder. Forinden foranstaltningerne kan udføres,
skal der indhentes tilladelse fra transport- og energiministeren
efter lovens § 16.
En anmodning om etablering af kystbeskyttelse
for flere ejendomme indsendes til amtsrådet, der beslutter,
om det vil gå videre med sagen. Går amtsrådet
videre med sagen, skal der afholdes et møde med ejerne af de
ejendomme, som kunne blive bidragspligtige. Forud for mødet
indhentes en udtalelse fra bl.a. Kystdirektoratet. På
mødet skal amtsrådet redegøre for de
foreløbige planer, og på baggrund af tilkendegivelser
fra mødet beslutter amtsrådet, om sagen skal fremmes
eller opgives. Beslutter amtsrådet at gå videre med
sagen, skal der afholdes et nyt møde med de berørte
ejere, hvor der mere detaljeret redegøres for hele
projektet, herunder udgifter til anlæg, drift og
vedligeholdelse, og for disse udgifters fordeling blandt de
bidragspligtige ejendomme.
De hidtidige erfaringer med administration af
lovens bestemmelser har vist, at proceduren med afholdelse af flere
møder - forud for amtsrådets endelige beslutning om,
hvorvidt der skal gennemføres kystbeskyttelse - er
uhensigtsmæssig. Sagsbehandlingen kan være meget tids-
og ressourcekrævende, bl.a. fordi grundejerne kan klage efter
hver delafgørelse, f.eks. afgørelsen om at fremme
projektet, projektets nærmere udformning eller
bidragsfordeling, og fordi klagen som udgangspunkt har
opsættende virkning, jf. § 18, stk. 3. En
endelig afgørelse vedrørende den samlede
kystbeskyttelsessag må således afvente de enkelte
klagesagers afgørelse. Endvidere har det ofte vist sig, at
der efter første møde er flertal for at
gennemføre en kystbeskyttelse, og at flertallet så
skifter ved det andet møde, når projektets
økonomi er kendt.
Ved lov nr. 581 af 24. juni 2005 om
ændring af bl.a. lov om kystbeskyttelse (konsekvensrettelser
som følge af kommunalreformen), overføres
amtsrådenes kompetence til kommunalbestyrelserne. I
forbindelse med kommunalbestyrelsernes overtagelse af opgaven er
det fundet hensigtsmæssigt at forenkle proceduren for
beslutning om gennemførelse af kystbeskyttelse ud for flere
ejendomme. Det foreslås således, at kommunalbestyrelsen
kun behøver at afholde ét møde med ejerne af
de ejendomme, der kan blive omfattet af en beslutning om at
etablere kystbeskyttelse. På mødet skal
kommunalbestyrelsen kunne redegøre for såvel selve
projektet som dets økonomi i et sådant omfang, at der
foreligger et tilstrækkeligt og begrundet
beslutningsgrundlag, jf. de særlige bemærkninger til
§§ 2-5.
2.2.2. Præcisering af lovens
anvendelsesområde
Efter lovens § 1 har
amtsrådet kompetence til at bestemme, at der skal
udføres kystbeskyttelsesforanstaltninger »på en
kyststrækning«. Nogle grundejere har rejst tvivl om,
hvorvidt amtsrådene med denne formulering kunne
pålægge private grundejere at bidrage til
finansieringen af kystbeskyttelsesforanstaltninger, der var
placeret helt eller delvist på søterritoriet. På
den baggrund foreslås formuleringen ændret til
»ved en kyst« for at præcisere, at
kystbeskyttelsesforanstaltningerne kan være placeret
såvel på land som på søterritoriet.
Det vil fortsat være et
grundlæggende princip, at det er ejerne af de ejendomme, som
opnår beskyttelse ved et anlæg, der skal tage initiativ
til dets etablering og afholde udgifterne til anlæg, drift og
vedligeholdelse.
2.3. Visse anlæg på
søterritoriet
Efter statens højhedsret kræves
der tilladelse ved etablering af faste anlæg på
søterritoriet. Statens højhedsret varetages af
transport- og energiministeren og er delegeret til
Kystdirektoratet, jf. bekendtgørelse nr. 1051 af 16.
december 1999 om henlæggelse af opgaver til
Kystinspektoratet, som på nærmere vilkår
træffer afgørelse om etablering af visse faste
anlæg på søterritoriet, der ikke er omfattet af
anden lov. Efter lovens § 20, stk. 2, straffes den,
der uden tilladelse etablerer visse anlæg eller anbringer
visse genstande m.v. på søterritoriet, med
bøde.
Statens højhedsret over
søterritoriet, for så vidt angår tilladelser til
etablering af ledningsanlæg (rørledninger,
sø- og luftledninger m.v.) til energitransport på
søterritoriet, er delegeret til Energistyrelsen, jf.
§ 3 i bekendtgørelse nr. 1335 af 14. december 2005
om Energistyrelsens opgaver og beføjelser.
Da såvel kommuner som borgere har rejst
spørgsmål om hjemmelsgrundlaget for den eksisterende
praksis, er det fundet hensigtsmæssigt at indskrive
bestemmelser om højhedsretten i loven, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 9 (forslaget til § 16 a). Heri
foreslås det, at transport- og energiministeren får
beføjelse til at træffe afgørelse om etablering
m.v. af de nævnte foranstaltninger. Herved sker der ingen
reelle ændringer i hidtidig administrationspraksis eller
omfanget af Transport- og Energiministeriets kompetence. Samtidig
vil der efter kystbeskyttelseslovens bestemmelser kunne gives
tilladelse til kystbeskyttelse, der berører både
strandbredden og søterritoriet.
Bestemmelsen svarer til § 2 i lov
om havne og § 22 a i lov om elforsyning.
Flere anlæg på
søterritoriet rækker også ind på
strandbredden, f.eks. mindre broanlæg og ophalerramper for
småbåde. For at skabe sammenhæng i en
tilladelsespraksis foreslås ministerens beføjelser til
efter § 16, stk. 1, at meddele tilladelse til
kystbeskyttelsesforanstaltninger på strandbredder m.v.
udvidet til desuden at omfatte faste anlæg, der også
rækker ud på søterritoriet, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 8.
2.4. Klageadgang
Efter lovens § 18, stk. 1, kan
amtsrådets afgørelser efter loven påklages til
transport- og energiministeren. Ifølge bemærkningerne
til kystbeskyttelsesloven kan det forhold, at amtsrådet ikke
efterkommer et ønske om at indlede en kystbeskyttelsessag,
»ikke betragtes som en beslutning i henhold til denne
lov«, som kan påklages til transport- og
energiministeren.
Disse bemærkninger har sammenholdt med
lovteksten undertiden givet anledning til tvivl om, hvorvidt den
type afgørelser kan påklages til transport- og
energiministeren.
Loven bygger på det princip, at
amtsrådet som udgangspunkt er overladt et skøn i
relation til beslutningen om, hvorvidt der skal udføres
kystbeskyttelsesforanstaltninger eller ej. Det har derfor ikke
været hensigten med den oprindelige lov, at amtsrådenes
beslutning om ikke at indlede en sag skulle kunne
påklages.
Med forslagets § 1, nr. 12,
præciseres det i selve lovteksten, at en sådan
beslutning er en afgørelse, der ikke kan påklages til
transport- og energiministeren, medmindre der er tale om retlige
spørgsmål, herunder almindelige forvaltningsretlige
spørgsmål såsom inhabilitet og manglende
sagsoplysning m.v.
Endvidere foreslås en effektivisering
af klagesagsbehandlingen. I dag indgives klage over
amtsrådets afgørelser til ministeren, der herefter
indhenter en udtalelse fra bl.a. amtsrådet. Forslaget til
§ 18, stk. 3, går ud på, at klagen
sendes til kommunalbestyrelsen, der videresender den til transport-
og energiministeren vedlagt bemærkninger til klagen samt
sagens afgørelsesgrundlag.
Ved lovforslagets § 1, nr. 14,
foreslås en ny formulering af § 19, stk. 2,
således at transport- og energiministeren kan delegere sine
beføjelser efter § 16 a til kommunalbestyrelserne samt
om adgangen til at klage over disse afgørelser, herunder om
at afgørelsen ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.
2.5. Ulovligt udførte
kystbeskyttelsesforanstaltninger m.v.
Efter den gældende kystbeskyttelseslov
må der ikke uden tilladelse fra transport- og
energiministeren udføres kystbeskyttelsesforanstaltninger
på strandbredder og på søterritoriet. Ved
kystbeskyttelsesforanstaltninger forstås såvel faste
anlæg som andre foranstaltninger, f.eks. sandfodring. Det er
efter § 20, stk. 1 og 2, strafbart at udføre
anlæg uden tilladelse, ligesom der i medfør af
§ 20, stk. 3, kan straffes for ikke at efterkomme et
påbud om at fjerne forskellige indretninger m.v. eller
retablere forholdene som påbudt.
Udgangspunktet i kystbeskyttelsesloven er, at
der kun kan reageres over for den, der har foretaget den ulovlige
handling. I tilfælde, hvor det ikke er muligt at finde ud af,
hvem der har udført en foranstaltning, har myndighederne
ikke mulighed for at reagere over for det ulovlige
forhold.
Med forslaget til § 19 c
foreslås en ny reaktionsmulighed i forhold til det,
myndighederne kan i dag, nemlig mulighed for tillige at kunne
påbyde den til enhver tid værende ejer af en ejendom at
berigtige ulovlige forhold vedrørende
kystbeskyttelsesforanstaltninger, uanset at ejeren ikke har
udført disse. Den ny reaktionsmulighed vil af hensyn til de
nuværende grundejere kun finde anvendelse, hvor
foranstaltningen er etableret efter lovens ikrafttræden, jf.
forslagets § 2, stk. 3.
Det er intentionen, at myndighederne vil
meddele påbud til den, der har udført de ulovlige
kystbeskyttelsesforanstaltninger, såfremt det vides, hvem
denne er. § 19 c vil således alene finde
anvendelse, når det ikke er muligt at rette påbuddet
til den, der har udført foranstaltningerne, anlæggene,
m.v. § 19 c vil heller ikke blive anvendt, såfremt
det i medfør af § 19 e er muligt at meddele et
påbud til ejeren af genstanden.
Endvidere skal et påbud om berigtigelse
af ulovlige forhold kunne tinglyses på den
pågældende ejendom for ejerens regning. Dette svarer
til bestemmelsen i § 74 i lov om naturbeskyttelse.
De nye §§ 19 a og b
(forslagets § 1, nr. 16) er i øvrigt udtryk for en
omformulering af de gældende reaktionsmuligheder,
således at der nu er udtrykkelige lovbestemmelser om, hvad
der kan meddeles påbud for. Dette efterfølges af en
omformulering af § 20 (forslagets § 1, nr. 17)
med bestemmelser om, hvad der efterfølgende kan straffes
for. Af systematiske grunde er bestemmelserne i den gældende
lovs § 17, stk. 4 og 5, derfor flyttet til kapitel 5
(§ 19 e).
2.6. Forslaget i øvrigt
2.6.1. Hurtigfærger
På baggrund af klager over gener i
forbindelse med hurtigfærgers sejlads nedsattes i oktober
1996 et udvalg, der skulle undersøge dette forhold og om
nødvendigt foreslå en hensigtsmæssig regulering
af disse problemer (»Hurtigfærgeudvalget«).
Som resultat blev der ved lov nr. 469 af 10.
juni 1997 foretaget ændringer i kystbeskyttelsesloven, lov om
skibsfartens betryggelse og havmiljøloven. Ved
ændringen af kystbeskyttelsesloven blev der indsat en
bestemmelse om, at trafikministeren i forbindelse med
Søfartsstyrelsens godkendelse af sejlads med
hurtigfærger kan fastsætte nærmere vilkår
for sejladsen af hensyn til beskyttelse af kyster samt sikkerheden
for diger og anlæg på søterritoriet.
Vilkårene kan dreje sig om fart, maksimal
bølgepåvirkning, ruteforløb m.v. Kompetencen er
delegeret til Kystdirektoratet.
For at udelukke enhver tvivl om, at de
vilkår, Kystdirektoratet fastsætter, kan ændres,
selv om Søfartsstyrelsens, Skov- og Naturstyrelsens og
Miljøstyrelsens godkendelse af sejladsen i øvrigt
ikke berøres, indsættes der med forslagets
§ 1, nr. 11, en specifik bestemmelse herom i
kystbeskyttelsesloven. Der indsættes tillige en
strafbestemmelse for overtrædelse af de stillede vilkår
i lighed med de bestemmelser om hurtigfærger, som Skov- og
Naturstyrelsen, Miljøstyrelsen og Søfartsstyrelsen
administrerer.
2.6.2. Færdsel på
omliggende arealer i forbindelse med
kystbeskyttelsesforanstaltninger
Efter lovens § 14, stk. 1,
skal ejere af omliggende arealer tåle, at arealerne benyttes
i nødvendigt omfang i forbindelse med tilsyn,
vedligeholdelsesarbejder og løbende foranstaltninger.
Der foreslås ved § 1, nr. 5,
en ændring af § 14, stk. 1, således, at
adgangen til at færdes på omliggende arealer langs
kysten præciseres til også at omfatte færdsel i
forbindelse med forundersøgelser, f.eks.
opmålingsopgaver med henblik på eventuel etablering af
kystbeskyttelse og løbende
vedligeholdelsesforanstaltninger.
Endvidere foreslås det i et nyt
stk. 2, at der også gives ret til begrænset
færdsel på omliggende arealer for så vidt
angår de i forslaget til § 16 a omtalte anlæg
m.v. For så vidt angår disse anlæg, findes det
dog kun nødvendigt at kunne benytte arealerne i forbindelse
med forundersøgelser og tilsyn.
2.6.3. Valg af statslige medlemmer af
bestyrelser i digelag
Lovforslaget indeholder herudover i
§ 1, nr. 18 (forslaget til § 22, stk. 2),
en ændring vedrørende nogle af de gamle
digeanlægslove m.v. I disse love er der bestemmelser om, at
staten vælger en repræsentant til digelagenes
bestyrelser. Herved blev det sikret, at staten (transport- og
energiministeren) fik indseende i den daglige forvaltning af digets
anliggender og dermed havde mulighed for at sikre sig, at der ikke
blev disponeret uhensigtsmæssigt af digelaget. Baggrunden
herfor var de betydelige midler, som staten havde brugt til
anlæg af digerne.
I dag fører Kystdirektoratet tilsyn
med digernes vedligeholdelsesstand. Det anses derfor ikke
længere for nødvendigt, at staten vælger
repræsentanter til digelagenes bestyrelser. Det
foreslås på denne baggrund, at valget fremover
foretages af digelagenes interessenter.
3. Forslagets administrative og
økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner
Det vurderes, at § 1, nr. 2,
medfører en forenkling af kommunalbestyrelsernes fremtidige
sagsbehandling i forbindelse med beslutning om etablering af
kystbeskyttelsesforanstaltninger. Kommunalbestyrelserne kan
således imødese et mindre ressourceforbrug i forhold
til amtsrådenes nuværende ressourceforbrug.
Ændringen af klagereglerne, jf. § 1, nr. 12,
vurderes at medføre en mindre lempelse i såvel
kommunalbestyrelsernes som statens behandling af klagesager.
Herudover medfører forslaget ingen administrative og
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
4. Forslagets administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der
berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
5. Forslagets
miljømæssige konsekvenser
Med forslagets formålsbestemmelse om
hensyntagen til bl.a. kystlandskabet og den rekreative udnyttelse
af kysten skabes et sikkert lovgrundlag for, at disse hensyn
fortsat varetages ved afgørelser om
kystbeskyttelsesforanstaltninger til gavn for offentligheden.
6. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
7. Høring
Forslaget har været sendt i
høring hos 3 F, Advokatrådet,
Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Ballum Digelag, Bilfærgernes
Rederiforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Danmarks Turistråd, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Hydraulisk Institut €"
Institut for Vand og Miljø, Søfartens Ledere - Dansk
Navigatørforening, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Sejlunion, Darum-Tjæreborg Digelag, Digelaget for
Mandø Bydige, Digelaget for Mandø Havdige, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Landinspektørforening, Foreningen
af Danske Ral- og Sandsugere, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Ingeniørforeningen i Danmark,
Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsforening, Grundejernes
Landsorganisation, Greenpeace Danmark, HTS, Havneby Digelag,
Hovedstadens Udviklings Råd, Juvre Digelag, Kirkeby Digelag,
Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune,
Landsforeningen Levende Hav, Landsorganisationen i Danmark, Metal
Søfart, NOAH, Rederiforeningen af 1895, Rederiforeningen for
Mindre Skibe, Rejsby Digelag, Ribe Digelag, Rådet for
Større Badesikkerhed, Verdensnaturfonden og Visit
Denmark.
8. Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat og
kommuner | Lettelser for kommuner ved beslutninger om
etablering af
kystbeskyttelsesforanstaltninger. Meget beskedne lettelser for kommuner og
staten i forbindelse med behandlingen af klagesager | Nej |
Administrative konsekvenser for stat og
kommuner | Lovforslaget medfører, at
sagsbehandlingen af såvel beslutning om etablering af
kystbeskyttelse som af klagesager forenkles. | Nej |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Nej | Nej |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Nej | Nej |
Miljømæssige konsekvenser | Kyster, hvor der udføres
kystbeskyttelse eller rekreative anlæg vil generelt
fremstå på en måde, der medfører en
forbedring af kystkvaliteten. | Nej |
Administrative konsekvenser for borgerne | Nej | Nej |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
T il nr. 1
Efter bestemmelsen er formålet med
kystbeskyttelse at beskytte mennesker mod oversvømmelser
samt ejendom mod oversvømmelser og nedbrydning fra havet,
fjorde eller andre dele af søterritoriet. Formålet
skal varetages ud fra hensynet til behovet for kystbeskyttelse,
økonomiske hensyn, kystbeskyttelsesforanstaltningens
tekniske og miljømæssige kvalitet, herunder hensynet
til internationale naturbeskyttelsesområder, kystlandskabets
bevarelse, naturens frie udfoldelse, den rekreative udnyttelse af
kysten, sikringen af den eksisterende adgang til kysten, og andre
særlige forhold af betydning for kystbeskyttelse.
Kystbeskyttelsesforanstaltninger skal
således navnlig sikre, at mennesker og ejendom, herunder
bebyggelse og infrastruktur, kan beskyttes mod havets
ødelæggende påvirkninger. En sådan
beskyttelse skal dog ske under fornøden hensyntagen til de
opregnede hensyn.
I visse tilfælde er det ikke kun et
spørgsmål om at tilgodese en beskyttelse af bestemte
ejendomme, men der kan være tale om en ønskelig
bevaring af et kystlandskab som sådant for at tilgodese et
videregående interessefelt.
Om de hensyn, der skal afvejes, når
Kystdirektoratet træffer afgørelse om
ansøgninger om tilladelse til kystbeskyttelse,
bemærkes følgende:
Behovet for kystbeskyttelse foretages ud fra
en kystteknisk vurdering af havets påvirkning af kysten. Ved
risiko for oversvømmelse skal faren for tab af menneskeliv
og omfanget af mulige skader vurderes ved anbefaling af et
sikkerhedsniveau, som typisk svarer til en hændelse med et
tidsinterval på mindst 50 år (statistisk). En
erosionsbeskyttelse vil som hovedregel kun kunne tillades, hvis der
inden for en kortere periode, typisk 20-25 år, vil være
risiko for beskadigelse eller ødelæggelse af ejendom,
herunder beboelse og infrastruktur.
Økonomiske hensyn omfatter bl.a. en
vurdering af omkostningerne ved kystbeskyttelsesforanstaltningen
sammenholdt med værdien af det, der søges
beskyttet.
Kystbeskyttelsesforanstaltningens tekniske og
miljømæssige kvalitet omfatter bl.a. en vurdering af,
at foranstaltningen er teknisk velfunderet, og at den ikke har
væsentlige negative miljømæssige konsekvenser.
Ansøger skal i forbindelse med ansøgning om
kystbeskyttelsesanlæg gøre rede for anlæggets
indvirkning på nabostrækninger. Anlæggets ejer er
(økonomisk) ansvarlig for skader, som anlægget
måtte påføre tredjemand, men
spørgsmålet om eventuel erstatning bør
afgøres af domstolene efter almindelige
retsgrundsætninger.
Kystlandskabets bevarelse vurderes især
ud fra bestemmelser om fysisk planlægning og
naturbeskyttelse.
Naturens frie udfoldelse vurderes ligeledes
ud fra bestemmelser om fysisk planlægning og
naturbeskyttelse.
Den rekreative udnyttelse af kysten
vedrører navnlig mulighederne for at etablere eller bevare
strandarealer m.v.
Sikringen af den eksisterende adgang til og
langs kysten som nævnt i planloven og naturbeskyttelsesloven
tages i betragtning, hvis der ikke er tale om strækninger,
hvor færdsel ikke er mulig, f.eks. på grund af at der
ikke findes strand.
Andre forhold af anden art end de ovenfor
nævnte, som har væsentlig betydning for
kystbeskyttelse, kan ligeledes indgå.
Som nævnt i de almindelige
bemærkninger pkt. 2.1. beskriver
formålsparagraffen den eksisterende praksis. Forslaget
ændrer ikke ved, at amter og kommuner ikke er forpligtede til
at foretage kystbeskyttelse eller finansiere dette.
Til nr. 2
Som følge af indsættelsen af en
formålsbestemmelse bliver kapitel 1 til kapitel 1 a. Samtidig
ændres overskriften til »Kommuners kompetence i
forbindelse med kystbeskyttelsesforanstaltninger«. Herved
præciseres det, at kapitlet vedrører kommunernes
behandling af kystbeskyttelsessager. På grund af
indsættelsen af en ny § 1 og ændringen af
kapitel 1 til kapitel 1 a anføres kapitel 1 a i sin
helhed.
Til § 1 a
I den gældende kystbeskyttelseslovs
§ 1, der bliver til § 1 a, præciseres det
med ændringen af udtrykket »på en
kyststrækning« til »ved en kyst«, at der
kan være tale om foranstaltninger såvel på kysten
(strandbredder) som nær kysten (søterritoriet). Det
præciseres desuden, at bestemmelsen kun gælder,
når der er tale om beskyttelse af flere ejendomme.
Der henvises til pkt. 2.2.2. i de almindelige
bemærkninger.
I det foreslåede stk. 2 til
§ 1 a gives der mulighed for at anmode
kommunalbestyrelsen om at rejse en kystbeskyttelsessag. Der stilles
krav om, at anmodningen skal være skriftlig. Anmodningen skal
indeholde en begrundelse for, hvorfor projektet ønskes
gennemført, og den skal også indeholde en oversigt
over de ejendomme, som foreslås omfattet af projektet.
Efter det foreslåede stk. 3 til
§ 1 a kan kommunalbestyrelsen selv iværksætte
eller pålægge den, der har rejst sagen, at
iværksætte forundersøgelser m.v. Bestemmelsen er
en videreførelse af den gældende § 4 i
kystbeskyttelsesloven.
Det bemærkes, at bestemmelsen
også kan anvendes, hvor kommunalbestyrelsen vil tage
initiativ til forbedring af uhensigtsmæssige eller
skæmmende kystbeskyttelsesanlæg eller til retablering
af rekreative strande, hvor eksempelvis en havn har medført
erosion eller forringet strandkvalitet tæt på
havnen.
Til §§ 2 €" 5
Med forslaget til §§ 2 €"
5 gennemføres en forenkling af sagsproceduren.
Kommunalbestyrelsen behøver således ikke længere
at afholde mindst to møder, før der kan træffes
endelig beslutning om gennemførelse af en kystbeskyttelse.
Denne forenkling forudsætter dog, at der til det møde,
der skal afholdes efter § 3, foreligger et projekt, der
er så gennemarbejdet, at det giver et tilstrækkeligt
grundlag for at træffe beslutning om dets
gennemførelse eller ej. Er der behov for eller ønsker
om at holde flere møder, kan kommunen dog naturligvis
gøre det.
Til § 2
Efter den gældende lov kan
amtsrådet ved sagens rejsning over for amtsrådet
udøve et frit skøn i relation til beslutningen om,
hvorvidt en anmodning skal imødekommes eller ikke. Med
forslaget til den nye § 2 pålægges det
kommunalbestyrelserne at foretage en høring af
Kystdirektoratet og af de grundejere, som kan blive omfattet af
kystbeskyttelsesforanstaltningen, inden der træffes
afgørelse om, hvorvidt sagen skal fremmes eller ikke.
Kystdirektoratet skal i sin udtalelse vurdere, om der er et behov
for kystbeskyttelse på den omhandlede strækning og i
givet fald, hvilken form for kystbeskyttelse der skal søges
fremmet. Grundejerne har her mulighed for at tilkendegive, hvilken
interesse den enkelte måtte have i projektets realisering.
Anmodningen kan kun afvises af kommunalbestyrelsen efter
stk. 2, hvis Kystdirektoratet vurderer, at der ikke er behov
for en kystbeskyttelse, eller hvis tilkendegivelserne fra de
hørte grundejere klart viser, at der ikke vil være
fornøden opbakning til projektets gennemførelse. Ved
strandretableringsprojekter, hvor projektet indeholder
væsentlige forbedringer af stranden udover selve sikringen af
kysten mod erosion, og således forbedrer kystens rekreative
værdi for offentligheden, kan kommunen vælge at bidrage
økonomisk til projektets gennemførelse.
Til § 3
Hvis kommunalbestyrelsen beslutter at fremme
sagen, skal der udarbejdes et skitseprojekt med tilhørende
økonomisk overslag for de foreslåede
kystbeskyttelsesforanstaltninger, ligesom der skal udarbejdes et
forslag til bidragsfordeling. Kommunalbestyrelsen skal indkalde de
grundejere, der kan blive berørt af projektet til et
møde. Indkaldelsen skal være skriftlig og med mindst 4
ugers varsel. Indkaldelse til mødet skal endvidere ske ved
meddelelse i et eller flere stedlige blade. Mødeindkaldelsen
skal være vedlagt en redegørelse for de
påtænkte foranstaltninger, herunder udgifternes
fordeling såvel til anlæg som til vedligeholdelse.
Kommunalbestyrelsen kan uden udgift for
kommunen anmode Kystdirektoratet om at medvirke som teknisk
sagkyndig under sagens behandling. Kystdirektoratet kan derimod
ikke medvirke til udarbejdelse af egentlige projektforslag. Bidrag
kan, ligesom det er tilfældet i den gældende lov,
pålægges de ejendomme, der opnår en beskyttelse
ved foranstaltningen, eller som i øvrigt opnår en
fordel ved foranstaltningen. Således kan ejendomme, der ikke
ligger direkte ud til kysten, pålægges bidrag, hvis de
rekreative muligheder forbedres ved de påtænkte
foranstaltninger. De enkelte bidrags størrelse
fastsættes af kommunalbestyrelsen.
Til § 4
På mødet skal
kommunalbestyrelsen gennemgå det forud for mødet
udsendte materiale, således at det klart fremgår,
hvilke foranstaltninger der påtænkes gennemført,
herunder hvilke anlægs- og driftsudgifter, der vil være
forbundet med projektets udførelse, og hvordan disse
udgifter tænkes fordelt samt en tidsplan for hele projektets
gennemførelse.
Til § 5
Når kommunalbestyrelsen har afholdt
møde med grundejerne, beslutter kommunalbestyrelsen, om
projektet skal gennemføres eller opgives.
Kommunalbestyrelsens beslutning skal meddeles skriftligt til de til
mødet indkaldte grundejere, og den skal
offentliggøres i de samme blade som
mødeindkaldelsen.
Kommunalbestyrelsens beslutning skal
være begrundet. Hvis det besluttes at gennemføre
projektet, skal underretningen tillige redegøre for, at
anlægget ikke må udføres uden tilladelse fra
transport- og energiministeren, hvilke foranstaltninger der skal
gennemføres, hvordan og af hvem de skal udføres og
projektets økonomi. Kommunalbestyrelsens
gennemførelse af mindre ændringer i medfør af
stk. 3 skal kunne påklages af den, afgørelsen er
rettet til, og af enhver, der må antages at have en
væsentlig individuel interesse i sagen.
Til nr. 3 og 4
Der er tale om konsekvensrettelser som
følge af de foreslåede ændringer i kapitel 1,
som bliver til kapitel 1 a.
Til nr. 5 og 6
Forslaget til en ændret formulering af
§ 14, stk. 1, 1. pkt., indebærer bl.a., at
ordene »forundersøgelser« og »i
kystbeskyttelsesøjemed« indsættes i
bestemmelsen. På den måde præciseres det, at
benyttelsen kun kan finde sted i kystbeskyttelsesøjemed, og
at Kystdirektoratet vil kunne benytte kystnære arealer i
forbindelse med det omfattende opmålingsprogram, der
foregår på den jyske vestkyst med henblik på at
overvåge kystudviklingen for eventuelt at kunne sætte
ind med kystbeskyttende foranstaltninger.
Som noget nyt foreslås det, at den, der
befinder sig på en grund i forbindelse med udførelsen
af opgaver vedrørende kystbeskyttelsesforanstaltninger,
på forlangende skal kunne legitimere sig og redegøre
for formålet med tilstedeværelsen på
ejendommen.
Med forslaget til ny § 14,
stk. 2, sikres det, at der også gives ret til
begrænset færdsel i relation til andre anlæg end
kystbeskyttelsesforanstaltninger. Dette sker bl.a. for at sikre, at
myndigheden kan kontrollere, om vilkår i en tilladelse er
opfyldt.
Til nr. 7
Forslagets § 1, nr. 7, er en
konsekvensændring af forslaget til et nyt stk. 2.
Til nr. 8
Mange anlæg, der etableres på
søterritoriet, f.eks. moler og broanlæg, vil
også omfatte anlæg på strandbredden og andre
kyststrækninger. Med tilføjelsen »og andre faste
anlæg, som også etableres på
søterritoriet« sikres der hjemmel til, at de
tilladelser, der gives efter § 16 a, også kan
udstrækkes til strandbredden m.v. Det bemærkes, at
udtrykket »andre faste anlæg, som også etableres
på søterritoriet« omfatter de i § 16
a, stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte inddæmninger,
opfyldninger, anlæg og faste indretninger eller
genstande.
Til nr. 9
Til § 16 a
Med forslaget til en ny § 16 a
indskrives bestemmelser om højhedsretten i loven. Der
henvises til pkt. 2.3. i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 2, at
tilladelsesordningen ikke skal gælde for anlæg
etableret i henhold til anden lovgivning som f. eks. lov om havne
og elforsyningsloven.
Til § 16 b
Hidtil har offentligheden først
fået kendskab til et kystbeskyttelsesanlæg eller et
anlæg på søterritoriet, når selve
anlægsarbejdet er gået i gang. I ganske få
tilfælde er der gennemført en VVM-screening eller en
egentlig VVM-vurdering med tilhørende offentlighedsfase, men
generelt er det kun de nærmeste naboer, der ved en
nabohøring kan blive orienteret om projektet under sagens
behandling.
Med forslaget til § 16 b,
stk. 1, sikres det, at offentligheden ved meddelelse i
stedlige blade eller på Kystdirektoratets hjemmeside bliver
orienteret om projekter af væsentlig betydning eller
almindelig offentlig interesse. En offentliggørelse vil
både betyde, at flere berørte parter vil få
kendskab til de planlagte foranstaltninger, og at der på den
måde gives flere mulighed for at klage over myndighedernes
afgørelse.
Forslaget til § 16 b, stk. 1,
sikrer desuden, at ejere af naboejendomme bliver orienteret om
ansøgninger om tilladelser og afgørelser
vedrørende kystbeskyttelsesforanstaltninger.
I Kystdirektoratets tilladelser er indeholdt
vilkår om, at der skal ske tinglysning af vilkårene
på ejendommen.
Med den foreslåede bestemmelse vil den
myndighed, der meddeler tilladelse, have mulighed for at lade
vilkårene for en tilladelse lyse på ejendommen for
ejerens regning, såfremt ejeren ikke selv foretager
tinglysning af vilkårene. Hermed sikres, at en
efterfølgende ejer er klar over, at det til ejendommen
tilhørende anlæg er lovligt opført samt
får overblik over samtlige forpligtelser, som følger i
relation til de anlæg, der er placeret på og ved
ejendommen.
Forslaget indebærer ikke en pligt til,
at der som vilkår i kommunalbestyrelsernes tilladelser skal
fastsættes vilkår om tinglysning.
Til nr. 10
Kystbeskyttelseslovens § 17,
stk. 4 og 5 (påbud om fjernelse af vrag og andre
genstande), flyttes med forslaget af systematiske grunde til
kapitel 5 i en ny § 19 e.
Til nr. 11
Med bestemmelsen skabes lovhjemmel til, at de
af Kystdirektoratet stillede vilkår i relation til
hurtigfærger kan ændres, jf. de almindelige
bemærkninger pkt. 2.6.1.
Til nr. 12 - 13
I forslaget til § 18, stk. 2,
foreslås det, at en kommunalbestyrelses beslutning om ikke at
fremme sagen, ikke er en afgørelse, der kan påklages,
medmindre der er tale om klager over retlige
spørgsmål, herunder almindelige forvaltningsretlige
spørgsmål såsom inhabilitet og manglende
sagsoplysning m.v. Baggrunden herfor er, at det samtidig i
forslaget til § 2, stk. 2, fastsættes, at
kommunalbestyrelsen kun efter en fastlagt procedure kan afvise at
fremme sagen på dette stade i sagsforløbet, jf.
bemærkningerne til nr. 2. Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, pkt. 2.4.
Til nr. 14
Ændringen indebærer, at der
skabes et hjemmelsgrundlag for ministerens delegation af sine
beføjelser vedrørende søterritoriet til
kommunalbestyrelser. Det er således hensigten at delegere
kompetencen til at træffe afgørelse om etablering af
bade-/bådebroer til kommunalbestyrelserne. For så vidt
angår den eksisterende praksis henvises til
bekendtgørelse nr. 489 af 28. september 1981 om bade- og
bådebroer.
Til nr. 15
Med forslaget ændres overskriften til
lovens kapitel 5, således at påbud også
indgår.
Til nr. 16
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.5.
Til §§ 19 a og 19 b
Bestemmelserne indebærer, at den
myndighed, der har tilladelseskompetencen på området
(§ 19 a på land og § 19 b på
søterritoriet), kan give den, der har foretaget den ulovlige
handling, påbud om, at det ulovlige forhold bringes i orden.
Det bemærkes, at § 19 a finder anvendelse på
såvel kystbeskyttelsesforanstaltninger som andre faste
anlæg, der også etableres på
søterritoriet, f. eks. de i § 16 a, stk. 1,
nr. 1 og 2, nævnte inddæmninger, opfyldninger,
anlæg og faste indretninger eller genstande.
Til § 19 c
Bestemmelsen medfører, at det kan
påbydes den til enhver tid værende ejer af en fast
ejendom at fjerne ulovligt etablerede
kystbeskyttelsesforanstaltninger, anlæg, indretninger m.v.
Bestemmelsen skal ses som et supplement til forslaget til
§§ 19 a og 19 b og vil blive anvendt i de
tilfælde, hvor det ikke er muligt at finde frem til den, der
har udført den ulovlige foranstaltning, anlæg m.v.
Kystdirektoratet skal i den forbindelse rette henvendelse til
ejeren, naboer og lokale myndigheder med henblik på at
fastslå, hvem der har foretaget den ulovlige handling.
Bestemmelsen svarer til naturbeskyttelseslovens § 74.
Forslaget til § 19 c, stk. 2,
giver transport- og energiministeren eller kommunalbestyrelserne
mulighed for at lade påbuddet tinglyse på ejendommen
for ejerens regning for at sikre, at en efterfølgende ejer
af ejendommen får kendskab til påbuddet.
Det vil være den myndighed, der har
tilladelseskompetencen, som kan træffe beslutning om
påbud.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til virkningsbestemmelsen i forslagets
§ 2, stk. 3.
Til § 19 d
Hvis den forpligtede i henhold til et
påbud efter §§ 19 a €" 19 c ikke
efterkommer kravet om at genskabe den tidligere tilstand, fjerne et
anlæg m.v., kan sagen indbringes for retten med påstand
om idømmelse af en bøde og påbud om genskabelse
af den tidligere tilstand inden en bestemt frist og
tvangsbøder, indtil påbuddet er efterkommet, jf.
retsplejelovens § 997, stk. 3.
Hvis den kompetente myndighed (den, der
udsteder tilladelse til den pågældende foranstaltning
m.v.) vurderer, at den forpligtede uanset tvangsbøder ikke
vil lovliggøre forholdene, indeholder forslaget til
§ 19 d hjemmel til, at myndigheden kan sørge for,
at der foretages det nødvendige til at berigtige forholdet
for den forpligtedes regning.
Stk. 2 om udpantningsret og stk. 3
om morarenter for de udgifter, som myndighederne måtte komme
til at afholde, svarer til naturbeskyttelseslovens
§ 92.
Til § 19 e
§ 19 e har samme ordlyd som den
gældende lovs § 17, stk. 4 og 5, jf. pkt. 2.5.
i de almindelige bemærkninger. Med bestemmelsen i stk. 2
kan der også gives påbud om fjernelse af andre
genstande end vrag, hvis den pågældende genstand
frembyder fare for kysten eller kystbeskyttelsesanlæg.
Til nr. 17
Forslaget til § 20 svarer
indholdsmæssigt til de gældende regler. Dog skabes der
som noget nyt hjemmel til at straffe for tilsidesættelse af
vilkår fastsat efter § 17, stk. 4 (forslagets
§ 1, nr. 11), vedrørende hurtigfærger, samt
for ikke at efterkomme påbud efter §§ 19 a
€" 19 c og § 19 e.
Til nr. 18
Det foreslås med § 22,
stk. 2, at transport- og energiministerens kompetence til at
vælge medlemmer til bestyrelsen af digelag ophører,
således at digelagenes interessenter fremover vælger
disse medlemmer på samme måde som de medlemmer, der i
dag vælges af de i digelaget interesserede i henhold til
vedtægterne for digelagene.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2007.
Til stk. 2
Da amterne nedlægges med udgangen af
2006, medfører bestemmelsen, at de sager, der måtte
være rejst over for et amtsråd, og som endnu ikke er
afsluttede, overføres til den kommune, hvor foranstaltningen
er beliggende og færdigbehandles af kommunalbestyrelsen efter
reglerne i denne lov. Hvis kystbeskyttelsesforanstaltningen er
beliggende i flere kommuner, færdigbehandles sagen i den
kommune, hvor den største del af foranstaltningen
foregår. I tilfælde af uenighed afgør
Kystdirektoratet, hvilken kommune der skal færdigbehandle
sagen.
Til stk. 3
Bestemmelsen indebærer, at
§ 19 c, forslagets § 1, nr. 16, kun finder
anvendelse på kystbeskyttelsesforanstaltninger, anlæg,
indretninger m.v., der er etableret efter lovens
ikrafttræden.
Til stk. 4
De bestyrelsesmedlemmer, som transport- og
energiministeren allerede har valgt til digelagene,
fortsætter i bestyrelserne indtil første
ordinære bestyrelsesvalg.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om kystbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 243 af 5. april 1994, som ændret
ved lov nr. 469 af 10. juni 1997, § 54 i lov nr. 145 af
25. marts 2002 og § 1 i lov nr. 581 af 24. juni 2005,
foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Kapitel
1 affattes således: |
| | »Kapitel 1 Formål |
| | § 1.
Formålet med kystbeskyttelse er at beskytte mennesker mod
oversvømmelser samt ejendom mod oversvømmelser og
nedbrydning fra havet, fjorde eller andre dele af
søterritoriet. Dette formål varetages ved en afvejning
af følgende hensyn: |
| | 1) behovet for kystbeskyttelse, 2) økonomiske hensyn, 3) kystbeskyttelsesforanstaltningens tekniske og
miljømæssige kvalitet, 4) kystlandskabets bevarelse og genopretning, 5) naturens frie udfoldelse, 6) rekreativ udnyttelse af kysten, 7) sikring af den eksisterende adgang til kysten
og 8) andre forhold af væsentlig betydning for
kystbeskyttelse.« |
| | |
| | 2. Efter § 1
indsættes: |
Kapitel 1 Beslutning om kystbeskyttelse | | »Kapitel 1 a Kommuners kompetence i forbindelse med
kystbeskyttelsesforanstaltninger |
§ 1.
Amtsrådet kan bestemme, at der på en
kyststrækning skal udføres anlæg eller
træffes andre foranstaltninger til beskyttelse mod
oversvømmelse eller den nedbrydende virkning fra havet,
fjorde eller andre dele af søterritoriet
(kystbeskyttelsesforanstaltninger). | | § 1 a.
Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der ved en kyst skal
udføres anlæg eller træffes andre
foranstaltninger til beskyttelse af flere ejendomme mod
oversvømmelse eller den nedbrydende virkning fra havet,
fjorde eller andre dele af søterritoriet
(kystbeskyttelsesforanstaltninger). |
| | Stk. 2. En anmodning om etablering af
kystbeskyttelse efter stk. 1 indgives skriftligt til
kommunalbestyrelsen med en begrundelse for projektet og med en
oversigt over de ejendomme, der foreslås inddraget i
beskyttelsen. |
| | Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan selv
iværksætte eller pålægge ansøgeren
eller et lag, jf. § 7, at iværksætte
forundersøgelser og skitseprojektering af
kystbeskyttelsesforanstaltningerne. |
§ 2. Før
amtsrådet træffer beslutning om, at der skal
udføres kystbeskyttelsesforanstaltninger, skal
amtsrådet afholde et møde med ejerne af de ejendomme,
som amtsrådet skønner vil kunne blive bidragspligtige
i henhold til § 5, stk. 2. | | § 2.
Kommunalbestyrelsen indhenter en udtalelse fra Kystdirektoratet om
de foreslåede kystbeskyttelsesforanstaltninger samt en
udtalelse fra de grundejere, der kan blive pålagt
bidragspligt i henhold til § 3, stk. 5. |
Stk. 2. Før mødet
indhenter amtsrådet udtalelser fra kommunalbestyrelsen og fra
Kystinspektoratet. Amtsrådet kan anmode Kystinspektoratet om
at bistå som sagkyndig under sagens videre behandling. | | Stk. 2. Bestemmer kommunalbestyrelsen
på dette grundlag, at sagen ikke skal fremmes, sendes
skriftlig og begrundet meddelelse herom til ansøgeren, jf.
§ 1 a, stk. 2, og til de hørte
grundejere. |
Stk. 3. Ejerne og kommunalbestyrelsen
indvarsles skriftligt til mødet med mindst 4 ugers varsel.
Indkaldelse sker endvidere ved bekendtgørelse i et eller
flere stedlige blade med samme varsel. | | |
Stk. 4. På mødet skal
amtsrådet redegøre for de foreløbige
planer. | | |
§ 3. Bestemmer
amtsrådet, at sagen ikke skal fremmes, bekendtgøres
det i de blade, der er nævnt i § 2, stk. 3,
eller ved skriftlig meddelelse til de ejere, der var indkaldt til
mødet efter § 2, stk. 1. | | § 3. Hvis
kommunalbestyrelsen beslutter at fremme sagen, skal den afholde et
møde med de grundejere, der kan blive pålagt
bidragspligt i henhold til § 3, stk. 5. |
Stk. 2. Beslutter amtsrådet at
fremme sagen, sendes meddelelse herom til de ejere, der er
nævnt i § 2, stk. 1. | | Stk. 2. Kystdirektoratet kan efter
kommunalbestyrelsens anmodning bistå som sagkyndig under
sagens videre behandling. |
Stk. 3. Amtsrådet kan
gennemføre mindre væsentlige ændringer i forhold
til de foreløbige planer uden afholdelse af nyt møde
efter § 2, stk. 1, hvis ejere, der berøres af
ændringerne, forinden har haft lejlighed til at udtale
sig. | | Stk. 3. Grundejerne og eventuelt en
anden kommune, jf. stk. 6, indkaldes skriftligt til
mødet med mindst 4 ugers varsel. Indkaldelse til
mødet sker tillige ved meddelelse i et eller flere stedlige
blade samt til de i området registrerede grundejerforeninger
med samme varsel. |
| | Stk. 4. Indkaldelsen til mødet
skal indeholde en redegørelse for planerne om
kystbeskyttelse, herunder et overslag over udgifterne og forslag
til disses fordeling. |
| | Stk. 5. Bidrag kan
pålægges grundejere, der opnår beskyttelse ved
foranstaltningen, eller som i øvrigt opnår en fordel
derved. Det enkelte bidrags størrelse fastsættes af
kommunalbestyrelsen. |
| | Stk. 6. Hvis en kommune bidrager med
et beløb ud over, hvad der måtte være
pålagt kommunen i henhold til stk. 5, kan transport- og
energiministeren efter indstilling fra kommunen pålægge
en anden kommune, der er berørt af
kystbeskyttelsesforanstaltningen, at bidrage med indtil samme
beløb. Bestemmelsen i 1. pkt. finder anvendelse på
både anlægsudgifter, driftsudgifter og andre
udgifter. |
§ 4.
Amtsrådet kan selv iværksætte eller
pålægge en kommunalbestyrelse eller et lag, jf.
§ 7, stk. 1, at iværksætte
forundersøgelser, projektering og udførelse af
kystbeskyttelsesforanstaltninger. | | § 4. På
mødet skal kommunalbestyrelsen nærmere redegøre
for, hvilke foranstaltninger der påregnes gennemført,
herunder de med projektet forbundne anlægs- og
driftsudgifter, forslag til bidragsfordeling og sagens
gennemførelse. |
§ 5.
Amtsrådet bestemmer, hvorledes udgifterne til
kystbeskyttelsesforanstaltningerne skal afholdes, herunder
udgifterne til: 1) Sagens forberedelse, herunder
forundersøgelser. 2) Projektering, udførelse og tilsyn. 3) Drift, vedligeholdelse og udførelse af
andre løbende foranstaltninger. 4) Ekspropriation, jf. § 6. 5) Finansiering, jf. § 9. | | § 5. Hvis
kommunalbestyrelsen efter det i § 3 nævnte
møde beslutter, at sagen ikke skal fremmes, skal begrundet
meddelelse herom sendes til de grundejere, der var indkaldt til
mødet, og meddelelsen skal tillige offentliggøres i
de blade, hvori indkaldelsen blev annonceret. |
Stk. 2. Bidrag kan
pålægges ejere af ejendomme, der opnår
beskyttelse ved foranstaltningen, eller som i øvrigt
opnår en fordel derved. Det enkelte bidrags størrelse
fastsættes ligeledes af amtsrådet. | | Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen
beslutter at fremme sagen, underrettes de grundejere, der var
indkaldt til mødet, skriftligt herom. Underretningen skal
indeholde en redegørelse for kommunalbestyrelsens
bestemmelse om, hvilke foranstaltninger der skal
gennemføres, herunder at kystbeskyttelsesforanstaltningen
ikke kan gennemføres uden tilladelse fra transport- og
energiministeren efter lovens § 16 eller § 16
a. Redegørelsen skal endvidere indeholde oplysning om,
hvordan og af hvem kystbeskyttelsesforanstaltningerne skal
udføres, samt hvorledes udgifterne skal afholdes, herunder
udgifterne til: 1) Sagens forberedelse, forundersøgelser,
projektering, udførelse og tilsyn. 2) Drift, vedligeholdelse og andre løbende
foranstaltninger. 3) Ekspropriation. 4) Finansiering. |
Stk. 3. Trafikministeren kan efter
indstilling fra et amtsråd pålægge en kommune at
bidrage til en foranstaltning ud over, hvad der måtte blive
den pålagt i henhold til bestemmelsen i stk. 2, hvis
amtskommunen eller en anden kommune bidrager med mindst samme
beløb ud over, hvad der måtte være amtskommunen
eller kommunen pålagt i henhold til bestemmelsen i
stk. 2. Bestemmelsen i 1. pkt. finder anvendelse på
både anlægsudgifter, driftsudgifter og andre
udgifter. | | Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan
gennemføre mindre ændringer i forhold til det
forelagte projekt uden afholdelse af nyt møde, hvis
grundejere, der berøres af ændringerne, har haft
mulighed for at udtale sig. |
Stk. 4. Før amtsrådet
træffer beslutning i henhold til stk. 2, skal
amtsrådet afholde et møde med ejerne af de ejendomme,
der agtes pålagt bidrag. | | |
Stk. 5. Ejerne og kommunalbestyrelsen
indvarsles skriftligt til mødet med mindst 4 ugers varsel.
Med brevet skal følge forslag til udgiftsfordeling.
Mødet bekendtgøres i et eller flere stedlige
blade. | | |
§ 6.
Amtsrådet kan træffe beslutning om ekspropriation til
gennemførelse af kystbeskyttelsesforanstaltninger. | | § 6.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om ekspropriation
til gennemførelse af kystbeskyttelsesforanstaltninger. |
Stk. 2. Amtsrådet kan beslutte
at ekspropriere arealer med en offentlig myndighed eller et lag som
fremtidig ejer, hvis det af hensyn til kystens pleje eller
kystbeskyttelsen må anses for at være af
væsentlig betydning, at myndigheden eller laget, jf.
§ 7, stk. 1, har ejendomsret til strandbredden,
forlandet foran et dige eller en kyststrækning, hvor der ikke
findes sammenhængende grønsvær eller anden
sammenhængende landvegetation. | | Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan
beslutte at ekspropriere arealer med en offentlig myndighed eller
et lag som fremtidig ejer, hvis det af hensyn til kystens pleje
eller kystbeskyttelsen må anses for at være af
væsentlig betydning, at myndigheden eller laget, jf.
§ 7, stk. 1, har ejendomsret til strandbredden,
forlandet foran et dige eller en kyststrækning, hvor der ikke
findes sammenhængende grønsvær eller anden
sammenhængende landvegetation. |
Stk. 3. Ved ekspropriation i henhold
til stk. 1 og 2 finder følgende bestemmelser i lov om
offentlige veje tilsvarende anvendelse, idet amtsrådet
træder i stedet for vejbestyrelsen: § 43,
stk. 3, §§ 44-45 og
§§ 47-67. | | Stk. 3. Ved ekspropriation i henhold
til stk. 1 og 2 finder følgende bestemmelser i lov om
offentlige veje tilsvarende anvendelse, idet kommunalbestyrelsen
træder i stedet for vejbestyrelsen: § 43,
stk. 3, §§ 44-45 og
§§ 47-67. |
§ 7.
Amtsrådet kan beslutte, at der under amtsrådets tilsyn
oprettes et digelag, kystsikringslag eller kystbeskyttelseslag, som
de bidragydende ejere skal være medlem af. | | § 7.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der under kommunalbestyrelsens
tilsyn oprettes et digelag, kystsikringslag eller
kystbeskyttelseslag, som de bidragydende ejere skal være
medlem af. |
Stk. 2. Amtsrådet
udfærdiger en vedtægt for laget. Den skal indeholde
regler for lagets styrelse og udførelsen af lagets opgaver,
herunder vedligeholdelse af udførte anlæg og
udførelse af løbende foranstaltninger. | | Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
udfærdiger en vedtægt for laget. Den skal indeholde
regler for lagets styrelse og udførelsen af lagets opgaver,
herunder vedligeholdelse af udførte anlæg og
udførelse af løbende foranstaltninger. |
Stk. 3. Forslag til vedtægt
sendes til lagets medlemmer. Beslutning om vedtægtens
endelige indhold kan tidligst træffes 4 uger efter, at
forslaget er afsendt. | | Stk. 3. Forslag til vedtægt
sendes til lagets medlemmer. Beslutning om vedtægtens
endelige indhold kan tidligst træffes 4 uger efter, at
forslaget er afsendt. |
§ 8.
Amtsrådet lader for lagets regning vedtægten tinglyse
på de ejendomme, der hører til laget. | | § 8.
Kommunalbestyrelsen lader for lagets regning vedtægten
tinglyse på de ejendomme, der hører til laget. |
Stk. 2. Hvis en ejendom under laget
udstykkes eller i øvrigt afgiver areal, fordeler
amtsrådet efter anmodning det bidrag, der påhviler
ejendommen. Det påhviler ejerne at sørge for
berigtigelse af tingbogen. | | Stk. 2. Hvis en ejendom under laget
udstykkes eller i øvrigt afgiver areal, fordeler
kommunalbestyrelsen efter anmodning det bidrag, der påhviler
ejendommen. Det påhviler ejerne at sørge for
berigtigelse af tingbogen. |
§ 9.
Amtsrådet bestemmer, hvorledes midlerne til
kystbeskyttelsesforanstaltningerne skal tilvejebringes, herunder
om, hvorvidt der skal optages lån, om lån skal
garanteres af amtskommunen, og om amtskommunen midlertidigt skal
afholde udgiften. | | § 9.
Kommunalbestyrelsen bestemmer, hvorledes midlerne til
kystbeskyttelsesforanstaltningerne skal tilvejebringes, herunder
om, hvorvidt der skal optages lån, om lån skal
garanteres af kommunen, og om kommunen midlertidigt skal afholde
udgiften. |
§ 10.
Trafikministeren kan bestemme, at en sag, der har betydning for en
kyststrækning i flere amtskommuner, henvises til behandling
alene af det ene amtsråd. | | § 10.
Transport- og energiministeren kan bestemme, at en sag, der har
betydning for en kyststrækning i flere kommuner, henvises til
behandling i kommunalbestyrelsen.« |
| | |
Kapitel 2 Kystbeskyttelsens opretholdelse | | |
§ 11. Kapitel 1
finder tilsvarende anvendelse på ændring og
nedlæggelse eller ophør af allerede bestående
eller besluttede kystbeskyttelsesforanstaltninger. | | 3. I § 11,
stk. 1 , ændres »Kapitel 1« til:
»Kapitel 1 a«. |
Stk. 2. Amtsrådet kan
ændre en udgiftsfordeling, herunder en udgiftsfordeling, der
er fastlagt inden lovens ikrafttræden. § 5 finder
tilsvarende anvendelse. | | 4. I § 11,
stk. 2 , ændres »§ 5« til:
»§§ 2 €" 5«. |
| | |
§ 14. Ejere af
omliggende arealer skal tåle, at arealerne benyttes i
nødvendigt omfang i forbindelse med tilsyn,
vedligeholdelsesarbejder og løbende foranstaltninger. | | 5. § 14, stk. 1 ,
affattes således: »Ejere af omliggende arealer skal tåle,
at arealerne benyttes i nødvendigt omfang i forbindelse med
forundersøgelser, tilsyn, vedligeholdelsesarbejder og andre
foranstaltninger i forbindelse med kystbeskyttelse. Personer, der
benytter arealer i forbindelse med disse opgaver, skal efter
anmodning vise legitimation og redegøre for formålet
med tilstedeværelsen.« |
| | |
| | 6. I
§ 14 indsættes efter stk. 1 som nyt
stykke: » Stk. 2. Stk. 1
gælder ligeledes forundersøgelser og tilsyn
vedrørende de i § 16 a nævnte anlæg,
indretninger m.v.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
| | |
Stk. 2. Forvoldes der under
benyttelsen efter stk. 1 skade på en ejendom, skal der
ydes erstatning herfor. I mangel af forlig fastsættes
erstatningen af taksationsmyndighederne efter lov om offentlige
veje. | | 7. I § 14,
stk. 2 , der bliver stk. 3, indsættes efter
»stk. 1«: »eller 2«. |
| | |
§ 16. På
strandbredder og andre kyststrækninger, hvor der ikke findes
sammenhængende grønsvær eller anden
sammenhængende landvegetation, samt på arealer, der
ligger inden for en afstand af 100 m fra, hvor denne vegetation
begynder, må der kun efter tilladelse fra
trafikministeren | | 8. I § 16,
stk. 1 , indsættes i nr. 1 , efter
»kystbeskyttelsesforanstaltninger«: »og andre
faste anlæg, som også etableres på
søterritoriet,«. |
1) udføres
kystbeskyttelsesforanstaltninger eller 2) graves, bores, pumpes, suges eller foretages
nogen form for terrænændring. | | |
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1
omfatter ikke havnearealer og foranstaltninger | | |
1) i henhold til lov om råstoffer eller 2) til dæmpning af sandflugt. | | |
Stk. 3. På sandflugtsfredede
arealer må arbejder i henhold til stk. 1 kun
udføres efter tilladelse fra miljøministeren. | | |
| | |
| | 9. Efter § 16
indsættes: » § 16 a. På
søterritoriet må der kun efter tilladelse fra
transport- og energiministeren |
| | 1) foretages inddæmning eller
opfyldning, 2) udføres anlæg eller anbringes
faste eller forankrede indretninger eller genstande, 3) anbringes fartøjer, der agtes anvendt
til andet end sejlads, eller 4) foretages uddybning eller gravning. |
| | Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke
for anlæg m.v. på søterritoriet, der er
etableret efter anden lovgivning. |
| | Stk. 3. Der kan i forbindelse med
meddelelse af tilladelse efter stk. 1 stilles vilkår,
herunder om sikkerhedsstillelse for udgifter til fjernelse af de
nævnte anlæg, vedligeholdelse og godkendelse af
overdragelse m.v. |
| | § 16 b.
Ansøgninger om tilladelser og afgørelser efter
§ 16, stk. 1, og § 16 a skal skriftligt
meddeles ejere af naboejendomme. Ansøgningerne og
afgørelserne skal offentliggøres ved meddelelse i
stedlige blade eller på Kystdirektoratets hjemmeside, hvis de
er af væsentlig betydning eller har almindelig offentlig
interesse. Offentliggørelsen skal ske samtidig med, at
ansøgningen sendes i høring, og tilladelsen meddeles
ansøgeren. |
| | Stk. 2. Vilkår for tilladelse
efter § 16, stk. 1, og § 16 a kan
tinglyses på ejendommen for ejerens regning.« |
| | |
§ 17.
€... | | 10. § 17, stk. 4 og
5 , ophæves. |
Stk. 4. Trafikministeren eller et
amtsråd kan give ejeren af et vrag pålæg om at
fjerne det, hvis det skønnes at kunne frembyde fare for
kysten eller for et kystbeskyttelsesanlæg. Efterkommes
pålægget ikke, kan ministeren eller amtsrådet
lade vraget fjerne for ejerens regning, hvis det er
nødvendigt for at afværge en nærliggende fare.
Er øjeblikkelig indgriben påkrævet, kan
ministeren eller amtsrådet lade vraget fjerne for ejerens
regning uden forudgående pålæg til ejeren. | | Stk. 6 bliver herefter stk. 4. |
Stk. 5. Bestemmelserne i stk. 4
finder tilsvarende anvendelse på andre genstande, der er
anbragt på søterritoriet eller strandbredden uden
tilladelse. | | |
Stk. 6. I forbindelse med
Søfartsstyrelsens godkendelse af sejlads med
hurtigfærger kan trafikministeren af hensyn til beskyttelsen
af kyster samt sikkerheden for diger og anlæg på
søterritoriet fastsætte nærmere vilkår for
sejladsen med hensyn til fart, maksimal
bølgepåvirkning, ruteforløb m.v. | | 11. I
§ 17, stk. 6 , der bliver stk. 4,
indsættes som 2. pkt. : »Vilkårene kan ændres, hvis der,
efter at sejladsen er påbegyndt, viser sig uforudsete skader
på kysten.« |
§ 18.
Amtsrådets afgørelser efter loven eller regler fastsat
efter loven kan påklages til trafikministeren af den,
afgørelsen er rettet til, og af enhver, der må antages
at have en væsentlig individuel interesse i sagen. | | |
| | |
| | 12. Efter
§ 18, stk. 1, indsættes som nye stykker: |
Stk. 2. Klagefristen er 4 uger fra den
dato afgørelsen er meddelt den pågældende.
Trafikministeren kan dog se bort fra fristen, når
omstændighederne taler derfor. | | » Stk. 2. En kommunalbestyrelses
afgørelse efter § 2, stk. 2, kan dog ikke
påklages, medmindre klagen vedrører retlige
spørgsmål. |
Stk. 3. Rettidig klage har
opsættende virkning. Dog kan den myndighed der har truffet
afgørelsen bestemme, at uopsættelige reparations-
eller afværgeforanstaltninger skal iværksættes
uanset rettidig klage. | | Stk. 3. Klage indgives skriftligt til
kommunalbestyrelsen, som videresender klagen til transport- og
energiministeren med bemærkninger, den påklagede
afgørelse og det materiale, der er indgået i
grundlaget for afgørelsen.« |
Stk. 4. En afgørelse i henhold
til § 6 kan ikke indbringes for domstolene, før
afgørelsen har været prøvet i henhold til
stk. 1. | | Stk. 2 €" 4 bliver herefter stk. 4
€" 6. |
| | |
| | 13. § 18, stk. 2 ,
der bliver stk. 4, affattes således: |
| | » Stk. 4. Klagefristen er 4 uger
fra den dag, afgørelsen er meddelt den
pågældende eller offentliggjort. Transport- og
energiministeren kan dog se bort fra fristen, når
omstændighederne taler derfor.« |
| | |
§ 19. Overlader
trafikministeren sine beføjelser til at træffe
afgørelser efter loven eller efter bestemmelser fastsat
efter loven til en institution under ministeriet, kan ministeren
fastsætte regler om adgangen til at klage over
afgørelserne, herunder om, at afgørelserne ikke kan
indbringes for højere administrativ myndighed. | | 14. I
§ 19 indsættes som stk. 2
: » Stk. 2. Transport- og
energiministeren kan bemyndige kommunalbestyrelser til at
udøve ministerens beføjelser efter § 16
a.« |
| | |
Kapitel 5 Straf, ikrafttræden m.v. | | 15. Overskriften til
kapitel 5 affattes således: »Påbud, straf,
ikrafttræden m.v.« |
| | |
| | 16. Efter § 19
indsættes i kapitel 5 : » § 19 a.
Transport- og energiministeren kan meddele påbud om: |
| | 1) at fjerne en kystbeskyttelsesforanstaltning og
andre faste anlæg, som også er etableret på
søterritoriet, og som vedkommende har udført i strid
med § 16, stk. 1, nr. 1, eller 2) at retablere forholdene efter en gravning,
boring, pumpning, sugning eller terrænændring, som
vedkommende har udført i strid med bestemmelsen i
§ 16, stk. 1, nr. 2. |
| | § 19 b.
Transport- og energiministeren kan meddele påbud om: |
| | 1) at fjerne en inddæmning, en opfyldning,
et anlæg, en indretning, en genstand eller et fartøj,
som vedkommende har foretaget, udført eller anbragt i strid
med § 16 a eller 2) at retablere forholdene efter en uddybning
eller gravning, som vedkommende har foretaget i strid med
§ 16 a. |
| | § 19 c.
Transport- og energiministeren kan, hvis det ikke er muligt at
meddele nogen et påbud i medfør af § 19 a
eller § 19 b, meddele den til enhver tid værende
ejer af en fast ejendom påbud om at berigtige ulovligt
etablerede kystbeskyttelsesforanstaltninger, anlæg,
indretninger m.v., som nævnt i § 16, stk. 1,
og § 16 a. |
| | Stk. 2. Myndigheden kan lade et
påbud tinglyse på ejendommen. Når forholdet er
berigtiget, skal myndigheden lade påbuddet aflyse fra
tingbogen. Udgifter til tinglysning afholdes for ejerens
regning. |
| | § 19 d.
Når der ved dom i medfør af retsplejelovens
§ 997, stk. 3, er meddelt påbud om at
efterkomme et i medfør af §§ 19 a €" 19
c meddelt påbud, og påbuddet i dommen ikke efterkommes
rettidigt, og inddrivelse af tvangsbøder ikke kan antages at
føre til, at påbuddet efterkommes, kan transport- og
energiministeren foretage det nødvendige til forholdets
berigtigelse for den forpligtedes regning. |
| | Stk. 2. Der er udpantningsret for
udgifter, som myndighederne afholder efter stk. 1,
§ 16 b, § 19 c, stk. 2, og § 19
e. |
| | Stk. 3. Betales de i stk. 2
nævnte udgifter ikke rettidigt, kan der tillægges
renter i overensstemmelse med renteloven. |
| | § 19 e.
Transport- og energiministeren eller en kommunalbestyrelse kan
meddele ejeren af et vrag påbud om fjerne det, hvis vraget
skønnes at kunne frembyde fare for kysten eller for et
kystbeskyttelsesanlæg. Efterkommes påbuddet ikke, kan
ministeren eller kommunalbestyrelsen lade vraget fjerne for ejerens
regning, hvis det er nødvendigt for at afværge en
nærliggende fare. Er øjeblikkelig indgriben
påkrævet, kan ministeren eller kommunalbestyrelsen lade
vraget fjerne for ejerens regning uden forudgående
påbud til ejeren. |
| | Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1
finder tilsvarende anvendelse på andre genstande, der er
anbragt på søterritoriet eller strandbredden uden
tilladelse fra Kystdirektoratet.« |
| | |
§ 20.
Stk. 1. Med bøde straffes den, der | | 17. § 20 affattes
således: » § 20. Med
bøde straffes den, der |
1) overtræder § 16,
stk. 1 2) tilsidesætter vilkår i en
tilladelse efter § 16, stk. 1, eller 3) undlader at efterkomme pålæg efter
§ 17, stk. 4. | | 1) overtræder § 16,
stk. 1, 2) overtræder § 16 a, 3) tilsidesætter vilkår i en
tilladelse efter § 16, stk. 1, og § 16 a,
eller vilkår fastsat efter § 17, stk. 4,
eller 4) undlader at efterkomme påbud efter
§§ 19 a €" 19 c og 19 e. |
Stk. 2. Medmindre højere straf
er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den,
der på søterritoriet uden tilladelse, 1) foretager inddæmning eller
opfyldning, 2) udfører anlæg eller anbringer
faste eller forankrede indretninger eller genstande, 3) anbringer fartøjer, der agtes anvendt
til andet end sejlads, eller 4) foretager uddybning eller gravning. | | Stk. 2. I forskrifter, der udstedes i
henhold til loven, kan der fastsættes straf af bøde
for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne. |
Stk. 3. Med bøde straffes den,
der ikke efterkommer et pålæg om inden en fastsat
frist 1) at fjerne en inddæmning, en opfyldning,
et anlæg, en indretning, en genstand eller et fartøj,
som vedkommende har udført eller anbragt i strid med
bestemmelsen i stk. 2, eller 2) at retablere forholdene efter en uddybning
eller gravning, som vedkommende har foretaget i strid med
bestemmelsen i stk. 2. | | Stk. 3. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.« |
Stk. 4. I forskrifter, der udstedes i
henhold til loven, kan der fastsættes straf af bøde
for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne. | | |
Stk. 5. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel. | | |
| | |
§ 22.
Trafikministeren kan bestemme, at regler i love om bestemte
digeanlæg afløses af regler i denne lov. | | 18. I
§ 22 indsættes som stk. 2
: » Stk. 2. Transport- og
energiministerens beføjelser vedrørende valg af
bestyrelsesmedlemmer i henhold til følgende love: |
| | 1) lov nr. 92 af 30. april 1909 om anlæg af
et havdige fra Vester Vedsted til Store Darum i Ribe Amt, 2) lov nr. 196 af 10. maj 1922 om anlæg af
et havdige fra Vester Vedsted i Ribe Amt til Søndernæs
i Tønder Amt og 3) lov nr. 77 af 29. marts 1924 om
forhøjelse af diget på Mandø og af diget fra
Vester Vedsted til Store Darum samt anlæg af havdiger
på Rømø og fra Store Darum til Tjæreborg
Bakker, overføres til de i digelaget
interesserede i overensstemmelse med den fremgangsmåde, der
er angivet i lovene.« |
| | |
| | § 2 Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2007. |
| | Stk. 2. Sager, der er indbragt for et
amtsråd inden den 1. januar 2007, overføres til den
kommune, i hvilken den påtænkte foranstaltning
foreslås etableret, og færdigbehandles af
kommunalbestyrelsen efter reglerne i denne lov. |
| | Stk. 3. § 19 c, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 16, finder anvendelse på
kystbeskyttelsesforanstaltninger, anlæg, indretninger m.v.
som nævnt i § 16, stk. 1, og § 16 a,
der er etableret efter den 1. januar 2007. |
| | Stk. 4. De repræsentanter, som
transport- og energiministeren har valgt til bestyrelserne i de
digelag, der er omfattet af § 22, stk. 2, forbliver
i bestyrelserne indtil første ordinære
bestyrelsesvalg. |