Skriftlig fremsættelse (25. januar
2006)
Transport- og
energiministeren (Flemming Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
kystbeskyttelse (Formålsbestemmelse, præcisering af
lovbestemmelser, forenkling af klageadgang, berigtigelse af
ulovlige forhold m.v.)
(Lovforslag nr. L 127).
Dette lovforslag indeholder indsættelse
af en formålsparagraf, forenkling af procedurerne for
kommunernes kompetencer og opgaver, skærpelse af muligheder
for fjernelse af ulovligt udførte
kystbeskyttelsesforanstaltninger, supplering af
kystbeskyttelseslovens bestemmelser vedrørende
søterritoriet.
Jeg kan oplyse følgende om de enkelte
områder:
1. Indsættelse af
formålsparagraf
Da formålet med kystbeskyttelse allerede
i dag fremgår af bemærkningerne til forslaget til
kystbeskyttelsesloven fra 1988 foreslår jeg, at der i
kystbeskyttelsesloven indsættes en egentlig
formålsparagraf. I denne paragraf fastlægges det
politiske formål med at foretage kystbeskyttelse.
Formålsparagraffen danner således grundlag for, hvilke
hensyn Kystdirektoratet skal lægge til grund i forbindelse
med behandlingen af ansøgninger om tilladelse til
gennemførelse af kystbeskyttelse.
2. Ændring af kommunernes kompetence i
forbindelse med kystbeskyttelsesforanstaltninger
Ved en ændring af kystbeskyttelsesloven
i juni 2005 er amternes nuværende kompetencer på
kystbeskyttelsesområdet overført til kommunerne som
led i kommunalreformen med virkning fra 1. januar 2007. Jeg finder
det derfor hensigtsmæssigt, at Kystdirektoratets og amternes
erfaringer med kystbeskyttelsesanlæg på flere
ejendomme, udmøntes i en ændring af
kystbeskyttelsesloven, der vil forenkle producerne for kommunernes
kompetencer og opgaver.
Forenklingen vedrører reglerne om
høring og om det beslutningsgrundlag, der skal være
tilvejebragt, inden ejerne af de berørte ejendomme indkaldes
til møde om sagen.
3. Forenkling af klageregler
I forslaget præciseres det i selve
lovteksten, at en kommunalbestyrelses beslutning om ikke at
udføre kystbeskyttelsesforanstaltninger er en
afgørelse, der ikke kan påklages til transport- og
energiministeren, medmindre der er tale om retlige
spørgsmål, herunder almindelige forvaltningsretlige
spørgsmål såsom inhabilitet og manglende
sagsoplysning m.v.
I dag indgives klage over amtsrådets
afgørelser til ministeren, der herefter indhenter en
udtalelse fra bl.a. amtsrådet. Jeg foreslår, at klagen
sendes til kommunalbestyrelsen, der videresender den til transport-
og energiministeren vedlagt bemærkninger til klagen samt
sagens afgørelsesgrundlag, jf. § 18, stk. 3.
4. Ulovligt udførte
kystbeskyttelsesforanstaltninger
I følge kystbeskyttelsesloven straffes
den, der foretager kystbeskyttelse uden tilladelse, med
bøde. Kystdirektoratet kan dog kun gøre brug af denne
bestemmelse, når direktoratet ved anmeldelse eller på
anden vis får kendskab til, at
kystbeskyttelsesforanstaltninger er udført uden
tilladelse.
Kystdirektoratet har ved en kortlægning
af kystbeskyttelsesanlæg langs de indre danske kyster, dvs.
kysterne bortset fra hele den jyske vestkyst, erfaret, at der
eksisterer et stort antal ulovligt opførte anlæg, der
ofte består af byggeaffald, betonklodser etc., der både
er skæmmende og uvirksomme.
Lovforslaget omfatter derfor en bestemmelse om
at kunne påbyde den til enhver tid værende ejer af en
ejendom at berigtige ulovlige forhold vedrørende
kystbeskyttelsesforanstaltninger, uanset at ejeren ikke har
udført disse. Bestemmelsen kan dog kun anvendes på
foranstaltninger, der etableres, efter ændringen af loven er
trådt i kraft.
5. Øvrige forslag
I henhold til lovens strafbestemmelser
straffes den, der uden tilladelse i henhold til statens
højhedsret over søterritoriet anbringer anlæg
m.v. eller foretager uddybning m.v. på søterritoriet
med bøde. I lovforslaget indsættes en bestemmelse om,
at disse foranstaltninger ikke må udføres uden
tilladelse i henhold til kystbeskyttelsesloven.
Derudover indeholder forslaget en række
mindre ændringer vedrørende digelag, vilkår for
sejlads med hurtigfærger og færdsel på arealer.
Disse ændringer afspejler i vid udstrækning
Kystdirektoratets erfaringer med administrationen af den
eksisterende kystbeskyttelseslov.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg
mig at anbefale forslaget til Tingets hurtige og velvillige
behandling.