L 127 Forslag til lov om ændring af lov om kystbeskyttelse.

(Formålsbestemmelse, præcisering af lovbestemmelser, forenkling af klageadgang, berigtigelse af ulovlige forhold m.v.).

Af: Transport- og energiminister Flemming Hansen (KF)
Udvalg: Trafikudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 25-01-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l127_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (25. januar 2006)

 

 

Transport- og energiministeren (Flemming Hansen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om kystbeskyttelse (Formålsbestemmelse, præcisering af lovbestemmelser, forenkling af klageadgang, berigtigelse af ulovlige forhold m.v.)

(Lovforslag nr. L 127).

Dette lovforslag indeholder indsættelse af en formålsparagraf, forenkling af procedurerne for kommunernes kompetencer og opgaver, skærpelse af muligheder for fjernelse af ulovligt udførte kystbeskyttelsesforanstaltninger, supplering af kystbeskyttelseslovens bestemmelser vedrørende søterritoriet.

Jeg kan oplyse følgende om de enkelte områder:

1. Indsættelse af formålsparagraf

Da formålet med kystbeskyttelse allerede i dag fremgår af bemærkningerne til forslaget til kystbeskyttelsesloven fra 1988 foreslår jeg, at der i kystbeskyttelsesloven indsættes en egentlig formålsparagraf. I denne paragraf fastlægges det politiske formål med at foretage kystbeskyttelse. Formålsparagraffen danner således grundlag for, hvilke hensyn Kystdirektoratet skal lægge til grund i forbindelse med behandlingen af ansøgninger om tilladelse til gennemførelse af kystbeskyttelse.

 

2. Ændring af kommunernes kompetence i forbindelse med kystbeskyttelsesforanstaltninger

Ved en ændring af kystbeskyttelsesloven i juni 2005 er amternes nuværende kompetencer på kystbeskyttelsesområdet overført til kommunerne som led i kommunalreformen med virkning fra 1. januar 2007. Jeg finder det derfor hensigtsmæssigt, at Kystdirektoratets og amternes erfaringer med kystbeskyttelsesanlæg på flere ejendomme, udmøntes i en ændring af kystbeskyttelsesloven, der vil forenkle producerne for kommunernes kompetencer og opgaver.

Forenklingen vedrører reglerne om høring og om det beslutningsgrundlag, der skal være tilvejebragt, inden ejerne af de berørte ejendomme indkaldes til møde om sagen.

3. Forenkling af klageregler

I forslaget præciseres det i selve lovteksten, at en kommunalbestyrelses beslutning om ikke at udføre kystbeskyttelsesforanstaltninger er en afgørelse, der ikke kan påklages til transport- og energiministeren, medmindre der er tale om retlige spørgsmål, herunder almindelige forvaltningsretlige spørgsmål såsom inhabilitet og manglende sagsoplysning m.v.

I dag indgives klage over amtsrådets afgørelser til ministeren, der herefter indhenter en udtalelse fra bl.a. amtsrådet. Jeg foreslår, at klagen sendes til kommunalbestyrelsen, der videresender den til transport- og energiministeren vedlagt bemærkninger til klagen samt sagens afgørelsesgrundlag, jf. § 18, stk. 3.

 

4. Ulovligt udførte kystbeskyttelsesforanstaltninger

I følge kystbeskyttelsesloven straffes den, der foretager kystbeskyttelse uden tilladelse, med bøde. Kystdirektoratet kan dog kun gøre brug af denne bestemmelse, når direktoratet ved anmeldelse eller på anden vis får kendskab til, at kystbeskyttelsesforanstaltninger er udført uden tilladelse.

Kystdirektoratet har ved en kortlægning af kystbeskyttelsesanlæg langs de indre danske kyster, dvs. kysterne bortset fra hele den jyske vestkyst, erfaret, at der eksisterer et stort antal ulovligt opførte anlæg, der ofte består af byggeaffald, betonklodser etc., der både er skæmmende og uvirksomme.

Lovforslaget omfatter derfor en bestemmelse om at kunne påbyde den til enhver tid værende ejer af en ejendom at berigtige ulovlige forhold vedrørende kystbeskyttelsesforanstaltninger, uanset at ejeren ikke har udført disse. Bestemmelsen kan dog kun anvendes på foranstaltninger, der etableres, efter ændringen af loven er trådt i kraft.

5. Øvrige forslag

I henhold til lovens strafbestemmelser straffes den, der uden tilladelse i henhold til statens højhedsret over søterritoriet anbringer anlæg m.v. eller foretager uddybning m.v. på søterritoriet med bøde. I lovforslaget indsættes en bestemmelse om, at disse foranstaltninger ikke må udføres uden tilladelse i henhold til kystbeskyttelsesloven.

Derudover indeholder forslaget en række mindre ændringer vedrørende digelag, vilkår for sejlads med hurtigfærger og færdsel på arealer. Disse ændringer afspejler i vid udstrækning Kystdirektoratets erfaringer med administrationen af den eksisterende kystbeskyttelseslov.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale forslaget til Tingets hurtige og velvillige behandling.