Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 28. marts 2006
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
kystbeskyttelse
(Formålsbestemmelse, præcisering
af lovbestemmelser, forenkling af klageadgang, berigtigelse af
ulovlige forhold m.v.)
§ 1
I lov om kystbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 243 af 5. april 1994, som ændret
ved lov nr. 469 af 10. juni 1997, § 54 i lov nr. 145 af
25. marts 2002 og § 1 i lov nr. 581 af 24. juni 2005,
foretages følgende ændringer:
1. Kapitel
1 ophæves, og i stedet indsættes:
»Kapitel 1
Formål
§ 1.
Formålet med kystbeskyttelse er at beskytte mennesker mod
oversvømmelser samt ejendom mod oversvømmelser og
nedbrydning fra havet, fjorde eller andre dele af
søterritoriet. Dette formål varetages ved en afvejning
af følgende hensyn:
1) Behovet for kystbeskyttelse,
2) økonomiske hensyn,
3) kystbeskyttelsesforanstaltningens tekniske og
miljømæssige kvalitet,
4) kystlandskabets bevarelse og genopretning,
5) naturens frie udfoldelse,
6) rekreativ udnyttelse af kysten,
7) sikring af den eksisterende adgang til kysten
og
8) andre forhold af væsentlig betydning for
kystbeskyttelse.
Kapitel 1 a
Kommuners kompetence i forbindelse med
kystbeskyttelsesforanstaltninger
§ 1 a. K
ommunalbestyrelsen kan bestemme, at der ved en kyst skal
udføres anlæg eller træffes andre
foranstaltninger til beskyttelse af flere ejendomme mod
oversvømmelse eller den nedbrydende virkning fra havet,
fjorde eller andre dele af søterritoriet
(kystbeskyttelsesforanstaltninger).
Stk. 2. En anmodning om etablering af
kystbeskyttelse efter stk. 1 indgives skriftligt til
kommunalbestyrelsen med en begrundelse for projektet og med en
oversigt over de ejendomme, der foreslås inddraget i
beskyttelsen.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan selv
iværksætte eller pålægge ansøgeren
eller et lag, jf. § 7, at iværksætte
forundersøgelser og skitseprojektering af
kystbeskyttelsesforanstaltningerne.
§ 2.
Kommunalbestyrelsen indhenter en udtalelse fra Kystdirektoratet om
de foreslåede kystbeskyttelsesforanstaltninger samt en
udtalelse fra de grundejere, der kan blive pålagt
bidragspligt i henhold til § 3, stk. 5.
Stk. 2. Bestemmer kommunalbestyrelsen
på dette grundlag, at sagen ikke skal fremmes, sendes
skriftlig og begrundet meddelelse herom til ansøgeren, jf.
§ 1 a, stk. 2, og til de hørte
grundejere.
§ 3. Hvis
kommunalbestyrelsen beslutter at fremme sagen, skal den afholde et
møde med de grundejere, der kan blive pålagt
bidragspligt i henhold til stk. 5.
Stk. 2. Kystdirektoratet kan efter
kommunalbestyrelsens anmodning bistå som sagkyndig under
sagens videre behandling.
Stk. 3. Grundejerne og eventuelt en
anden kommune, jf. stk. 6, indkaldes skriftligt til
mødet med mindst 4 ugers varsel. Indkaldelse til
mødet sker tillige ved meddelelse i et eller flere stedlige
blade samt til de i området registrerede grundejerforeninger
med samme varsel.
Stk. 4. Indkaldelsen til mødet
skal indeholde en redegørelse for planerne om
kystbeskyttelse, herunder et overslag over udgifterne og forslag
til disses fordeling.
Stk. 5. Bidrag kan
pålægges grundejere, der opnår beskyttelse ved
foranstaltningen, eller som i øvrigt opnår en fordel
derved. Det enkelte bidrags størrelse fastsættes af
kommunalbestyrelsen.
Stk. 6. Hvis en kommune bidrager med
et beløb ud over, hvad der måtte være
pålagt kommunen i henhold til stk. 5, kan transport- og
energiministeren efter indstilling fra kommunen pålægge
en anden kommune, der er berørt af
kystbeskyttelsesforanstaltningen, at bidrage med indtil samme
beløb. Bestemmelsen i 1. pkt. finder anvendelse på
både anlægsudgifter, driftsudgifter og andre
udgifter.
§ 4. På
mødet skal kommunalbestyrelsen nærmere redegøre
for, hvilke foranstaltninger der påregnes gennemført,
herunder de med projektet forbundne anlægs- og
driftsudgifter, forslag til bidragsfordeling og sagens
gennemførelse.
§ 5. Hvis
kommunalbestyrelsen efter det i § 3 nævnte
møde beslutter, at sagen ikke skal fremmes, skal begrundet
meddelelse herom sendes til de grundejere, der var indkaldt til
mødet, og meddelelsen skal tillige offentliggøres i
de blade, hvori indkaldelsen blev annonceret.
Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen
beslutter at fremme sagen, underrettes de grundejere, der var
indkaldt til mødet, skriftligt herom. Underretningen skal
indeholde en redegørelse for kommunalbestyrelsens
bestemmelse om, hvilke foranstaltninger der skal
gennemføres, herunder at kystbeskyttelsesforanstaltningen
ikke kan gennemføres uden tilladelse fra transport- og
energiministeren efter lovens § 16 eller § 16
a. Redegørelsen skal endvidere indeholde oplysning om,
hvordan og af hvem kystbeskyttelsesforanstaltningerne skal
udføres, samt hvorledes udgifterne skal afholdes, herunder
udgifterne til:
1) Sagens forberedelse, forundersøgelser,
projektering, udførelse og tilsyn.
2) Drift, vedligeholdelse og andre løbende
foranstaltninger.
3) Ekspropriation.
4) Finansiering.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan
gennemføre mindre ændringer i forhold til det
forelagte projekt uden afholdelse af nyt møde, hvis
grundejere, der berøres af ændringerne, har haft
mulighed for at udtale sig.
§ 6. K
ommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om ekspropriation
til gennemførelse af kystbeskyttelsesforanstaltninger.
Stk. 2. K ommunalbestyrelsen kan
beslutte at ekspropriere arealer med en offentlig myndighed eller
et lag som fremtidig ejer, hvis det af hensyn til kystens pleje
eller kystbeskyttelsen må anses for at være af
væsentlig betydning, at myndigheden eller laget, jf.
§ 7, stk. 1, har ejendomsret til strandbredden,
forlandet foran et dige eller en kyststrækning, hvor der ikke
findes sammenhængende grønsvær eller anden
sammenhængende landvegetation.
Stk. 3. Ved ekspropriation i henhold
til stk. 1 og 2 finder § 43, stk. 3, og
§§ 44, 45 og 47-67 i lov om offentlige veje
tilsvarende anvendelse, idet kommunalbestyrelsen træder i
stedet for vejbestyrelsen.
§ 7. K
ommunalbestyrelsen kan beslutte, at der under kommunalbestyrelsens
tilsyn oprettes et digelag, kystsikringslag eller
kystbeskyttelseslag, som de bidragydende ejere skal være
medlem af.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
udfærdiger en vedtægt for laget. Den skal indeholde
regler for lagets styrelse og udførelsen af lagets opgaver,
herunder vedligeholdelse af udførte anlæg og
udførelse af løbende foranstaltninger.
Stk. 3. Forslag til vedtægt
sendes til lagets medlemmer. Beslutning om vedtægtens
endelige indhold kan tidligst træffes 4 uger efter, at
forslaget er afsendt.
§ 8. K
ommunalbestyrelsen lader for lagets regning vedtægten
tinglyse på de ejendomme, der hører til laget.
Stk. 2. Hvis en ejendom under laget
udstykkes eller i øvrigt afgiver areal, fordeler
kommunalbestyrelsen efter anmodning det bidrag, der påhviler
ejendommen. Det påhviler ejerne at sørge for
berigtigelse af tingbogen.
§ 9.
Kommunalbestyrelsen bestemmer, hvorledes midlerne til
kystbeskyttelsesforanstaltningerne skal tilvejebringes, herunder,
om der skal optages lån, om lån skal garanteres af
kommunen, og om kommunen midlertidigt skal afholde udgiften.
§ 10.
Transport- og energiministeren kan bestemme, at en sag, der har
betydning for en kyststrækning i flere kommuner, henvises til
behandling i kommunalbestyrelsen.«
2. I § 11, stk. 1,
ændres »Kapitel 1« til: »Kapitel 1
a«.
3. I § 11, stk. 2,
ændres »§ 5« til:
»§§ 2-5«.
4.§ 14, stk. 1,
affattes således:
»Ejere af omliggende arealer skal tåle,
at arealerne benyttes i nødvendigt omfang i forbindelse med
forundersøgelser, tilsyn, vedligeholdelsesarbejder og andre
foranstaltninger i forbindelse med kystbeskyttelse. Personer, der
benytter arealer i forbindelse med disse opgaver, skal efter
anmodning vise legitimation og redegøre for formålet
med tilstedeværelsen.«
5. I § 14 indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Stk. 1
gælder ligeledes forundersøgelser og tilsyn
vedrørende de i § 16 a nævnte anlæg,
indretninger m.v.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
6. I § 14, stk. 2, der
bliver stk. 3, indsættes efter
»stk. 1«: »eller 2«.
7. I § 16, stk. 1,
indsættes i nr. 1 efter
»kystbeskyttelsesforanstaltninger«: »og andre
faste anlæg, som også etableres på
søterritoriet,«.
8. Efter § 16
indsættes:
»§ 16 a. På
søterritoriet må der kun efter tilladelse fra
transport- og energiministeren
1) foretages inddæmning eller
opfyldning,
2) udføres anlæg eller anbringes
faste eller forankrede indretninger eller genstande,
3) anbringes fartøjer, der agtes anvendt
til andet end sejlads, eller
4) foretages uddybning eller gravning.
Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke
for anlæg m.v. på søterritoriet, der er
etableret efter anden lovgivning.
Stk. 3. Der kan i forbindelse med
meddelelse af tilladelse efter stk. 1 stilles vilkår,
herunder om sikkerhedsstillelse for udgifter til fjernelse af de
nævnte anlæg, vedligeholdelse og godkendelse af
overdragelse m.v.
§ 16 b.
Ansøgninger om tilladelser og afgørelser efter
§ 16, stk. 1, og § 16 a skal skriftligt
meddeles ejere af naboejendomme. Ansøgningerne og
afgørelserne skal offentliggøres ved meddelelse i
stedlige blade eller på Kystdirektoratets hjemmeside, hvis de
er af væsentlig betydning eller har almindelig offentlig
interesse. Offentliggørelsen skal ske samtidig med, at
ansøgningen sendes i høring og tilladelsen meddeles
ansøgeren.
Stk. 2. Vilkår for tilladelse
efter § 16, stk. 1, og § 16 a kan
tinglyses på ejendommen for ejerens regning.«
9.§ 17, stk. 4 og
5 ,
ophæves.
Stk. 6 bliver herefter stk. 4.
10. I § 17, stk. 6, der
bliver stk. 4, indsættes som 2. pkt. :
»Vilkårene kan ændres, hvis der,
efter at sejladsen er påbegyndt, viser sig uforudsete skader
på kysten.«
11. I § 18 indsættes
efter stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2. Kommunalbestyrelsens
afgørelser efter loven eller regler fastsat efter loven kan
påklages af Danmarks Naturfredningsforening,
Friluftsrådet, Grundejernes Landsorganisation og
Fritidshusejernes Landsforening. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om, at andre lignende
interesseorganisationer tillige kan påklage disse
afgørelser.
Stk. 3. En kommunalbestyrelses
afgørelse efter § 2, stk. 2, kan dog ikke
påklages, medmindre klagen vedrører retlige
spørgsmål.
Stk. 4. Klage indgives skriftligt til
kommunalbestyrelsen, som videresender klagen til transport- og
energiministeren med bemærkninger, den påklagede
afgørelse og det materiale, der er indgået i
grundlaget for afgørelsen.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 5-7.
12.§ 18, stk. 2, der
bliver stk. 5, affattes således:
»Stk. 5. Klagefristen er 4 uger
fra den dag, afgørelsen er meddelt den
pågældende eller offentliggjort. Transport- og
energiministeren kan dog se bort fra fristen, når
omstændighederne taler derfor.«
13. I § 19, stk. 1,
indsættes som 2.
pkt.:
»Ministeren kan ligeledes
fastsætte bestemmelser om interesseorganisationers adgang til
at klage over afgørelser efter loven eller efter
bestemmelser fastsat efter loven, som er truffet af en institution
under ministeriet.«
14. I § 19 indsættes
som stk. 2 :
»Stk. 2. Transport- og
energiministeren kan bemyndige kommunalbestyrelser til at
udøve ministerens beføjelser efter § 16
a.«
15. Overskriften til
kapitel 5 affattes således:
»Påbud, straf,
ikrafttræden m.v.«
16. Efter § 19
indsættes i kapitel 5 :
Ȥ 19 a. Transport-
og energiministeren kan meddele påbud om
1) at fjerne en kystbeskyttelsesforanstaltning og
andre faste anlæg, som også er etableret på
søterritoriet, og som vedkommende har udført i strid
med § 16, stk. 1, nr. 1, eller
2) at retablere forholdene efter en gravning,
boring, pumpning, sugning eller terrænændring, som
vedkommende har udført i strid med bestemmelsen i
§ 16, stk. 1, nr. 2.
§ 19 b.
Transport- og energiministeren kan meddele påbud om
1) at fjerne en inddæmning, en opfyldning,
et anlæg, en indretning, en genstand eller et fartøj,
som vedkommende har foretaget, udført eller anbragt i strid
med § 16 a, eller
2) at retablere forholdene efter en uddybning
eller gravning, som vedkommende har foretaget i strid med
§ 16 a.
§ 19 c.
Transport- og energiministeren kan, hvis det ikke er muligt at
meddele nogen et påbud i medfør af § 19 a
eller § 19 b, meddele den til enhver tid værende
ejer af en fast ejendom påbud om at berigtige ulovligt
etablerede kystbeskyttelsesforanstaltninger, anlæg,
indretninger m.v., som nævnt i § 16, stk. 1,
og § 16 a.
Stk. 2. Myndigheden kan lade et
påbud tinglyse på ejendommen. Når forholdet er
berigtiget, skal myndigheden lade påbuddet aflyse fra
tingbogen. Udgifter til tinglysning afholdes for ejerens
regning.
§ 19 d.
Når der ved dom i medfør af retsplejelovens
§ 997, stk. 3, er meddelt påbud om at
efterkomme et i medfør af §§ 19 a-c
meddelt påbud og påbuddet i dommen ikke efterkommes
rettidigt og inddrivelse af tvangsbøder ikke kan antages at
føre til, at påbuddet efterkommes, kan transport- og
energiministeren foretage det nødvendige til forholdets
berigtigelse for den forpligtedes regning.
Stk. 2. Der er udpantningsret for
udgifter, som myndighederne afholder efter stk. 1,
§ 16 b, § 19 c, stk. 2, og § 19
e.
Stk. 3. Betales de i stk. 2
nævnte udgifter ikke rettidigt, kan der tillægges
renter i overensstemmelse med renteloven.
§ 19 e.
Transport- og energiministeren eller en kommunalbestyrelse kan
meddele ejeren af et vrag påbud om fjerne det, hvis vraget
skønnes at kunne frembyde fare for kysten eller for et
kystbeskyttelsesanlæg. Efterkommes påbuddet ikke, kan
ministeren eller kommunalbestyrelsen lade vraget fjerne for ejerens
regning, hvis det er nødvendigt for at afværge en
nærliggende fare. Er øjeblikkelig indgriben
påkrævet, kan ministeren eller kommunalbestyrelsen lade
vraget fjerne for ejerens regning uden forudgående
påbud til ejeren.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1
finder tilsvarende anvendelse på andre genstande, der er
anbragt på søterritoriet eller strandbredden uden
tilladelse fra Kystdirektoratet.«
17.§ 20 affattes
således:
Ȥ 20. Med
bøde straffes den, der
1) overtræder § 16,
stk. 1,
2) overtræder § 16 a,
3) tilsidesætter vilkår i en
tilladelse efter § 16, stk. 1, og § 16 a,
eller vilkår fastsat efter § 17, stk. 4,
eller
4) undlader at efterkomme påbud efter
§§ 19 a-c og 19 e.
Stk. 2. I forskrifter, der udstedes i
henhold til loven, kan der fastsættes straf af bøde
for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 3. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.«
18. I § 22 indsættes
som stk. 2 :
»Stk. 2. T ransport- og
energiministerens beføjelser vedrørende valg af
bestyrelsesmedlemmer i henhold til følgende love:
1) lov nr. 92 af 30. april 1909 om Anlæg af
et Havdige fra Vester Vedsted til Store Darum i Ribe Amt,
2) lov nr. 196 af 10. maj 1922 om Anlæg af
et Havdige fra Vester Vedsted i Ribe Amt til Søndernæs
i Tønder Amt og
3) lov nr. 77 af 29. marts 1924 om
Forhøjelse af Diget på Manø og af Diget fra
Vester Vedsted til Store Darum samt Anlæg af Havdiger
på Rømø og fra Store Darum til Tjæreborg
Bakker
overføres til de i digelaget
interesserede i overensstemmelse med den fremgangsmåde, der
er angivet i lovene.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. januar 2007.
Stk. 2. Sager, der er indbragt for et
amtsråd inden den 1. januar 2007, overføres til den
kommune, i hvilken den påtænkte foranstaltning
foreslås etableret, og færdigbehandles af
kommunalbestyrelsen efter reglerne i denne lov.
Stk. 3. § 19 c som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 16, finder anvendelse på
kystbeskyttelsesforanstaltninger, anlæg og indretninger m.v.
som nævnt i § 16, stk. 1, og § 16 a,
der er etableret efter den 1. januar 2007.
Stk. 4. De repræsentanter, som
transport- og energiministeren har valgt til bestyrelserne i de
digelag, der er omfattet af § 22, stk. 2, forbliver
i bestyrelserne indtil første ordinære
bestyrelsesvalg.