L 121 Forslag til lov om ændring af forskellige skattelove.

(Enklere forskuds- og selvangivelsesprocedure og frivillig indberetning af gaver m.v.).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 11-01-2006

Fremsættelse: 11-01-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l121_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (11. januar 2006)

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Enklere forskuds- og selvangivelsesprocedure samt frivillig indberetning af gaver m.v.)

(Lovforslag nr. L 121)

Lovforslaget består af følgende to elementer:

For det første går forslaget ud på at reducere antallet af skatteblanketter, som udsendes til borgerne, således at en meget stor del af borgerne alene vil modtage én årlig henvendelse vedrørende deres skatteforhold.

For det andet går forslaget ud på at gøre det muligt for foreninger, stiftelser, institutioner m.v., som modtager gaver m.v. efter ligningslovens §§ 8A og 12, stk. 1-3, at indberette modtagne beløb til SKAT, hvorved disse beløb kan fortrykkes.

Forslaget skal ses i lyset af Skatteministeriets vision om det selvangivelsesløse samfund samt moderniseringen af SKATs it-systemer på borgerområdet.

Første del af forslaget går ud på at afskaffe printselvangivelsen for de ca. 3,9 mio. skatteydere, som i dag modtager denne selvangivelse. Det foreslås, at de skatteydere, som ikke det foregående år har selvangivet, fordi SKAT har alle selvangivelsesrelevante oplysninger i forvejen, eller som ikke har ændret deres forskudsopgørelse for det pågældende indkomstår, alene modtager en årsopgørelse. De skatteydere, som har haft én eller flere oplysninger at selvangive det seneste indkomstår, eller har ændret deres forskudsopgørelse for det pågældende indkomstår, vil efter forslaget ligeledes modtage en årsopgørelse. Disse skatteydere vil imidlertid også modtage et oplysningskort, hvorpå eventuelle korrektioner til de indberettede oplysninger og oplysninger om indkomster m.v., som ikke er blevet indberettet til SKAT, kan påføres. Selvangivelsesoplysningerne kan også - som hidtil - indberettes via TastSelv-Internet eller TastSelv-telefonen. Skatteydere, der ikke anvender TastSelv, kan indsende oplysningskortet til SKAT. Herefter vil disse skatteydere modtage en endelig årsopgørelse.

Endvidere reduceres antallet af skatteblanketter derved, at udsendelsen af den ordinære forskudsopgørelse til borgerne som udgangspunkt afskaffes. I stedet informeres borgerne i forbindelse med årsopgørelsen om, hvilke oplysninger den kommende forskudsopgørelse dannes på grundlag af. Endvidere informeres borgeren om, at forskudsopgørelsen, når den dannes i november, gøres tilgængelig for denne i skattemappen på SKATs hjemmeside. Borgeren kan dog ved hjælp af TastSelv-telefonen rekvirere forskudsopgørelsen i en papirudgave. Endvidere modtager borgerne information om, at skattekortet automatisk tilsendes arbejdsgiveren m.v.

Forslaget giver borgerne den serviceforbedring, at de ikke flere gange i løbet af året besværes med henvendelser fra SKAT, som de skal forholde sig til. Med forslaget undgår man endvidere at sende dobbeltoplysninger til de borgere, der i dag modtager en printselvangivelse og en årsopgørelse samtidig.

Endelig giver forslaget om en enklere forskudsprocedure betragtelige portobesparelser €" besparelser, som i stedet kan anvendes til finansiering af offentlige kerneydelser.

Den anden del af forslaget går ud på at gøre det muligt for foreninger, stiftelser og institutioner m.v., som efter ligningslovens §§ 8A og 12, stk. 1-3, modtager gaver m.v., at indberette de modtagne beløb til SKAT. Vælger foreningen at indberette herom, skal det ske senest den 20. januar i året efter det kalenderår, hvori beløbene er ydet.

Hvis alle foreninger vælger at indberette gavebeløb m.v. til SKAT, skønnes det, at omkring 90.000 skatteydere vil kunne slippe for at selvangive ydede gavebeløb, samt at ca. 49.000 af disse skatteydere vil kunne omfattes af den foreslåede forenklede selvangivelsesprocedure, hvorefter disse skatteydere alene modtager en årsopgørelse.

Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for staten eller erhvervslivet og har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet. Endvidere har forslaget ingen miljømæssige eller EU-retlige konsekvenser.

Finansieringen og implementeringen af en enklere selvangivelsesprocedure samt af en gaveindberetningsordning er indbudgetteret som en del af moderniseringen af SKATs it-systemer på borgerområdet. De samlede udgifter til SKATs systemmodernisering af borgerområdet er indbudgetteret på finanslovsforslaget for 2006 med et beløb på i alt 245 mio. kr. 

Herudover vil forslaget indebære udgifter på 7,1 mio. kr. til systemtilrettelser, 4 mio. kr. til borgerinformation samt ½ årsværk, som ikke er indbudgetteret i SKATs systemmodernisering.

Forslagets besparelser i den løbende drift skønnes årligt at udgøre 18,1 mio. kr. samt 1 årsværk. Herunder skønnes den ændrede forskudsprocedure at give SKAT en årlig portobesparelse på 17 mio. kr.

Forslagets forskudsdel knytter sig til det samtidig hermed fremsatte lovforslag om et indkomstregister ( eIndkomst ), ifølge hvilket der etableres en abonnementsordning på eSkattekort. Det foreslås i dette forslag, at skatteministeren fastsætter ikrafttrædelsesstidspunktet. Selvangivelsesdelen og gavedelen i det foreliggende lovforslag indgår som nævnt som elementer i SKATs systemmodernisering af borgerområdet, og det kan på nuværende tidspunkt ikke siges med sikkerhed, at moderniseringen €" der efter planerne strækker sig over to år €" er på plads i begyndelsen af 2008. På den baggrund foreslås det, at det overlades til skatteministeren at fastsætte ikrafttrædelsesstidspunktet for det foreliggende forslag.

Med disse bemærkninger skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.