L 12 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om fyrværkeri og beredskabsloven. (Begrænsning
af perioden for detailsalg og anvendelse m.v.).
Fremsat den 5. oktober 2005 af
økonomi‑ og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fyrværkeri
og beredskabsloven 1)
(Begrænsning af perioden for detailsalg
og anvendelse m.v.) 1)
§ 1
I lov nr. 193 af 24. maj 1972 om
fyrværkeri, som ændret ved § 74 i lov nr.
1054 af 23. december 1992, lov nr. 1096 af 21. december 1994 og
§ 8 i lov nr. 458 af 10. juni 2003, foretages
følgende ændringer:
1. Lovens titel affattes således:
»Lov om fyrværkeri og andre
pyrotekniske artikler«
2. I § 1, stk. 1,
indsættes efter »Fyrværkeri«: »og
andre pyrotekniske artikler«, og efter
»fremstilles« indsættes: », herunder
monteres,«.
3. I § 1 indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Tilladelse efter
stk. 1 gives som en godkendelse til den, der fremstiller,
herunder monterer, eller indfører fyrværkeri eller
andre pyrotekniske artikler.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
4. § 1, stk. 2, der
bliver stk. 3, affattes således:
»Ved fyrværkeri i denne lov
forstås pyrotekniske artikler, der er konstrueret til at
tjene et formål af underholdningsmæssig karakter. Ved
pyrotekniske artikler forstås artikler, der indeholder
stoffer eller en blanding af stoffer, som er fremstillet med
henblik på at frembringe en effekt i form af lys, lyd, varme,
gas eller røg eller en kombination af disse, som
følge af ikke-detonerende, selvforbrændende,
eksoterme, kemiske reaktioner.«
5. § 1, stk. 3, der
bliver stk. 4, affattes således:
»Undtaget fra bestemmelserne i denne lov er
pyrotekniske artikler, der er beregnet til anvendelse som
udløsermekanisme i sikkerhedsudstyr og selvoppusteligt
redningsudstyr.«
6. I § 1, stk. 4, der
bliver stk. 5, indsættes efter
»fyrværkeriet«: »eller de andre
pyrotekniske artikler«.
7. I § 1 indsættes
efter stk. 4, der bliver stk. 5:
»Stk. 6. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at
fyrværkeriartikler med begrænset effekt og meget lav
risiko, som er beregnet til anvendelse af forbrugere, er undtaget
fra stk. 1«.
8.§ 2 affattes
således:
» § 2.
Fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler må ikke
overdrages, erhverves eller anvendes uden kommunalbestyrelsens
tilladelse.
Stk. 2. Fyrværkeri beregnet til
anvendelse af forbrugere må kun sælges i detailsalg i
perioden 1. €" 31. december.
Stk. 3. Fyrværkeri beregnet til
anvendelse af forbrugere må kun anvendes i perioden 1.
december €" 5. januar.
Stk. 4. Økonomi- og
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om undtagelser fra
stk. 1, 2 og 3.«
9. Efter § 2
indsættes:
» § 2 a. Det er en
betingelse for at opnå godkendelse i medfør af lovens
§ 1, stk. 2, jf. stk. 1, og for at opnå
tilladelse til at overdrage fyrværkeri eller andre
pyrotekniske artikler, jf. § 2, stk. 1, og for at
opnå godkendelse som festfyrværker efter regler fastsat
i medfør af § 3, stk. 1, nr. 5, at:
1) Ansøgeren ikke er dømt for
strafbart forhold, der begrunder en nærliggende fare for
misbrug af godkendelsen eller tilladelsen, jf. straffelovens §
78, stk. 2. Er ansøgeren en virksomhed, gælder kravet
for såvel virksomheden som virksomheders indehaver eller
administrerende direktør.
2) Ansøgeren dokumenterer at være
myndig. Er ansøgeren en virksomhed, skal dokumentation
fremlægges for virksomhedens indehaver eller administrerende
direktør.
Stk. 2. Nægtelse af godkendelse
eller tilladelse begrundet i, at ansøgeren ikke opfylder
betingelsen i stk. 1, nr. 1, skal på begæring af
ansøgeren eller af vedkommende myndighed, indbringes for
domstolene af anklagemyndigheden, jf. straffelovens § 78,
stk. 3. Sagen behandles i strafferetsplejens former.
Stk. 3. Ansøgere om godkendelse
i medfør af lovens § 1, stk. 2, jf.
stk. 1, eller om tilladelse til at overdrage fyrværkeri
eller andre pyrotekniske artikler, jf. § 2, stk. 1,
skal, udover det i stk. 1 anførte, dokumentere, at de
ikke er under konkursbehandling.
Stk. 4. Godkendelse i medfør af
lovens § 1, stk. 2, jf. stk. 1, og tilladelse
til at overdrage fyrværkeri eller andre pyrotekniske
artikler, jf. § 2, stk. 1, bortfalder, såfremt
indehaveren af godkendelsen eller tilladelsen kommer under
konkursbehandling. Den myndighed, der har meddelt godkendelsen
eller tilladelsen, kan dog efter ansøgning give tilladelse
til midlertidig videreførelse af virksomheden eller
erhvervet. Sådan tilladelse kan gives i en periode af indtil
3 måneder.
Stk. 5. Den myndighed, der har meddelt
en godkendelse efter § 1, stk. 2, jf. stk. 1,
en tilladelse til at overdrage fyrværkeri eller andre
pyrotekniske artikler, jf. § 2, stk. 1, en
tilladelse til at erhverve fyrværkeri eller andre
pyrotekniske artikler, jf. § 2, stk. 1, eller en
godkendelse som festfyrværker, jf. § 3,
stk. 1, nr. 5, kan tilbagekalde godkendelsen eller
tilladelsen, hvis der foreligger grov eller gentagen
overtrædelse af denne lov, af regler udstedt i medfør
af denne lov eller af vilkår for godkendelsen eller
tilladelsen, såfremt det udviste forhold begrunder en
nærliggende fare for misbrug af stillingen eller erhvervet.
Tilbagekaldelsen sker på tid fra 1-5 år. En
afgørelse om tilbagekaldelse, jf. 1. pkt., skal på
begæring af indehaveren af godkendelsen eller tilladelsen
indbringes for domstolene af anklagemyndigheden efter
fremgangsmåden i straffelovens § 78, stk. 3. Sagen
behandles i strafferetsplejens former. Anmodning om indbringelse
for domstolene af en afgørelse om tilbagekaldelse har ikke
opsættende virkning, medmindre myndigheden eller retten
bestemmer dette. Afgørelse om tilbagekaldelse af en
godkendelse eller tilladelse, jf. 1. pkt., hvor der for samme
forhold straffes ved dom, træffes dog af domstolene, jf.
straffelovens § 79.«
10.§ 3, stk. 1,
affattes således:
ȯkonomi- og erhvervsministeren kan
fastsætte regler om:
1) overdragelse og anvendelse af fyrværkeri
og andre pyrotekniske artikler,
2) anvendelsesklassifikation og tekniske
sikkerhedskrav til fyrværkeriartikler og andre pyrotekniske
artikler, herunder krav om mærkning og brugervejledning og
sikkerhedsinformation i forbindelse med anvendelse og
håndtering,
3) krav om prøvning og godkendelse af
fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler,
4) forbud imod salg til personer under 18
år af fyrværkeri samt kemikalier, der kan anvendes til
fremstilling af fyrværkeri,
5) uddannelse og godkendelse af
festfyrværkere,
6) meddelelse af tilladelser og godkendelser
efter denne lov eller efter regler fastsat i medfør af denne
lov, herunder bestemmelser om vilkår,
7) tilbagekaldelse af tilladelser og godkendelser
udstedt i medfør af denne lov eller efter regler fastsat i
medfør af denne lov, bortset fra i de af § 2 a,
stk. 5, omfattede tilfælde,
8) krav om, at en ansøger om godkendelse
efter denne lov eller efter regler udstedt i medfør af denne
lov har tegnet ansvarsforsikring,
9) overgangsordninger vedrørende
tilladelser og godkendelser meddelt i medfør af denne lov
eller efter regler fastsat i medfør af denne lov,
10) bestemmelser, som er nødvendige for at
opfylde Danmarks forpligtelser på
fyrværkeriområdet i henhold til EU-retten og
11) kontrol med lovens overholdelse, herunder
meddelelse af påbud, som er nødvendige for at sikre
overholdelse af loven eller af bestemmelser, fastsat i
medfør af loven.«
11.§ 4 affattes
således:
» § 4.
Sikkerhedsstyrelsen og kommunalbestyrelsen har til enhver tid uden
retskendelse mod behørig legitimation adgang til
virksomheder, der fremstiller, herunder monterer, indfører,
opbevarer eller forhandler fyrværkeri eller andre
pyrotekniske artikler, og kan i forbindelse hermed for fabrikantens
eller importørens regning udtage prøver af
fyrværkeriartikler og andre pyrotekniske artikler og
underkaste disse en teknisk undersøgelse.
Stk. 2. Indehavere af en tilladelse
eller godkendelse til at fremstille, herunder montere,
indføre, opbevare, overdrage, erhverve eller anvende
fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler, samt
forhandlere af fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler,
som efter § 2, stk. 4, er undtaget fra kravet om
tilladelse i § 2, stk. 1, har efter anmodning fra
Sikkerhedsstyrelsen eller kommunalbestyrelsen pligt til at give
alle oplysninger, der er nødvendige for
kontrollen.«
12.§ 5 affattes
således:
» § 5.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at omkostninger for undersøgelser efter § 1,
stk. 5, og § 4, stk. 1, og afprøvninger
og godkendelser efter § 3, stk.1, nr. 3, skal afholdes af
ansøgeren.«
13. I § 6 indsættes
efter »fyrværkeri«: »eller andre
pyrotekniske artikler«.
14. I § 6 a indsættes
efter »fyrværkeri«: »og andre pyrotekniske
artikler«.
15.§ 7, stk. 1,
affattes således:
»Med bøde, eller under skærpende
omstændigheder fængsel indtil 2 år straffes den,
der overtræder § 1, stk. 1, og § 2,
stk. 1, 2 og 3, eller tilsidesætter oplysningspligten
efter § 4, stk. 2.«
16. I § 7, stk. 2,
ændres »forskrifter« til: »regler«,
og » forskrifterne« ændres til:
»reglerne«
§ 2
I beredskabsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 137 af 1. marts 2004 som ændret
ved lov nr. 534 af 24. juni 2005, foretages følgende
ændringer:
1. I § 33 indsættes
efter stk. 2 som stk. 3 og stk. 4:
»Stk. 3. Forsvarsministeren
fastsætter regler om kontrol med fyrværkeri og andre
pyrotekniske artikler, som opbevares eller fremstilles.
Stk. 4. Forsvarsministeren kan
fastsætte regler om, at udgifter i forbindelse med kontrol
efter stk. 3 skal afholdes af den, der opbevarer eller
fremstiller fyrværkeri og andre pyrotekniske
artikler«.
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
§ 3
Loven træder i kraft den 14.
november 2005. Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse.
§ 4
Loven gælder ikke for
Grønland og Færøerne. Dog kan § 1
sættes i kraft for Grønland ved kongelig anordning med
de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold
tilsiger, og § 2 kan sættes i kraft for
Grønland og Færøerne ved kongelig anordning med
de afvigelser, som de særlige grønlandske eller
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrund for lovforslaget
Den 3. november 2004 skete der en voldsom
ulykke på en fyrværkerivirksomhed i Seest ved Kolding.
Ulykken i Seest har sat fokus på farligheden af
fyrværkeriprodukter.
Regeringen fremlagde i denne forbindelse den
16. november 2004 en 10-punkts-plan til forbedring af
fyrværkerisikkerheden i Danmark. En række af
10-punkts-planens initiativer blev iværksat med det
samme.
Som et mere langsigtet initiativ i
10-punkts-planen nedsatte regeringen Kulegravningsudvalget.
Udvalget fik bl.a. til opgave at undersøge, hvordan reglerne
om godkendelse af fyrværkeriprodukter, salg og anvendelse af
fyrværkeri, opbevaring, håndtering og transport af
fyrværkeriprodukter, myndighedskontrol og sanktioner på
fyrværkeriområdet samt de forsikringsmæssige
forhold for fyrværkerivirksomheder kunne strammes.
Udvalgets rapport blev offentliggjort den 12.
maj 2005, og kan bl.a. ses på www.oem.dk.
Rapporten indeholdt en række
anbefalinger til stramninger i regelsættet på
fyrværkeriområdet med henblik på at højne
sikkerheden.
2. Lov om fyrværkeri
Lovforslaget indeholder en række
ændringer i fyrværkeriloven. Hovedloven er lov om
fyrværkeri, lov nr. 193 af 24. maj 1972, jf.
Folketingstidende 1971-1972, sp. 1825, 2155, 5692 og 5749. Loven er
senest ændret ved lov nr. 458 af 10. juni 2003 om
ændring af lov om gasinstallationer og installationer i
forbindelse med vand- og afløbsledninger, lov om elektriske
stærkstrømsanlæg og elektrisk materiel og
forskellige andre love, jf. Folketingstidende 2002-2003, sp. 7928,
9740, og 10475. Denne ændring flyttede fyrværkeriloven
fra indenrigsministerens ressortområde til økonomi- og
erhvervsministerens. Loven var hidtil blevet administreret i
sammenhæng med brandforebyggelse på området, som
er reguleret i medfør af beredskabsloven. Beredskabsloven
henhører i dag under forsvarsministeren.
I lovforslaget foreslås nogle
ændringer i fyrværkeriloven som opfølgning
på anbefalinger fra Kulegravningsudvalgets rapport, samt
ændringer, der har sammenhæng til andre led i
regeringens 10-punkts-plan. Disse forslag vil blive
gennemgået nedenfor.
Det er ikke intentionen med lovforslaget at
ændre på den hidtidige opdeling af
fyrværkeriområdet mellem henholdsvis forsvarsministeren
og økonomi- og erhvervsministeren. Således vil
sikkerheden ved brandbare oplag af fyrværkeri samt de
brandmæssige risici ved anvendelsen fortsat høre under
forsvarsministeren, mens sikkerheden ved fyrværkeriet som
produkt ved anvendelse og håndtering fortsat hører
under økonomi- og erhvervsministeren.
Begrænsninger i salgs- og
anvendelsesperioderne
Fyrværkeri, der er beregnet og godkendt
til at blive anvendt af forbrugere, kan i dag købes og
affyres året rundt.
Som nævnt ovenfor, var det en af
Kulegravningsudvalgets opgaver at undersøge, om der er
regler vedrørende salg og anvendelse af
fyrværkeriprodukter, som bør strammes i
sikkerhedsmæssigt øjemed. Udvalget har i denne
forbindelse anbefalet, at der indføres begrænsninger i
salgs- og anvendelsesperioderne for fyrværkeri, beregnet til
anvendelse af den almindelige forbruger.
Baggrunden herfor er, at affyring af
fyrværkeri indebærer en reel risiko for ulykker. Der
sker mange alvorlige personskader hvert år. Omkring 20 pct.
af fyrværkeriskaderne sker fra februar til november
måned.
Hertil kommer, at affyringen indebærer
støjgener. Det er i forbindelse med Kulegravningsudvalgets
arbejde blevet fremført fra Dyrenes Beskyttelse og
Landbrugsraadet, at affyring af især kraftigt
fyrværkeri giver problemer for hunde, katte og øvrige
husdyr, der bliver bange, kommer til skade osv.
Det er derfor vurderingen, at en
begrænsning af salgs- og anvendelsesperioderne vil kunne
medvirke til at begrænse antallet af fyrværkeriskader.
En begrænset affyringsperiode vil endvidere mindske generne
ved fyrværkeriaffyring for mennesker og dyr.
Bortset fra Sverige har de lande, der omgiver
os, begrænset salg og til dels anvendelse af fyrværkeri
til dagene mellem jul og nytår.
Ved fastsættelsen af den periode, hvori
salg og anvendelse skal være tilladt, må ønsket
om den ulykkesbegrænsende effekt sammenholdes med andre
forhold, der kan gøre sig gældende.
I forbindelse med Kulegravningsudvalgets
arbejde har der været afholdt møder med
Fyrværkeribrancheforeningen, De Samvirkende
Købmænd, Danmarks Tapet- og Far vehandlerforening og
Dansk Handel & Service (DHS).
Mht. spørgsmålet om
indskrænkning i salgs- og anvendelsesperioderne gav
organisationerne udtryk for følgende holdninger: Det blev
generelt fremført, at en meget begrænset salgsperiode
til fx kun mellem jul og nytår vil medføre store
logistiske problemer for detailhandlen med øget risiko for
håndteringsulykker mv., da meget store mængder vil
skulle sælges inden for en kort periode.
Fyrværkeribrancheforeningen mente som udgangspunkt ikke, at
der er behov for at indskrænke salgs- og anvendelsesperioden
for forbrugerfyrværkeri, men kan acceptere, at salgsperioden
indskrænkes til december måned. De Samvirkende
Købmænd og Danmarks Tapet- og Far vehandlerforening
var positivt indstillede over for en begrænsning af
salgsperioden til december måned. Dansk Handel & Service
(DHS) gav udtryk for forståelse for ønsket om en
begrænsning af salgsperioden, men opfordrede til, at det i
givet fald bliver december måned til starten af januar.
På denne baggrund findes det at
være udtryk for en passende balance, at det foreslås,
at detailsalg skal være tilladt i december måned, og
anvendelse i tidsrummet fra 1. december til og med 5. januar.
Hensynene til husdyrene bliver endvidere
tilgodeset, ved at der i en kommende ny
fyrværkeribekendtgørelse vil blive fastsat krav om
afstand til dyrehold i forbindelse med affyring af
nytårsfyrværkeri, jf. bemærkningerne til
§ 1, nr. 10.
Overførelse af
beføjelsen til at meddele tilladelse til overdragelse,
erhvervelse, opbevaring og anvendelse af fyrværkeri fra
politiet til kommunalbestyrelsen
Tilladelser til overdragelse, erhvervelse,
opbevaring og anvendelse af fyrværkeri meddeles i dag af
politiet. Dog har kommunalbestyrelsen i særlige
tilfælde en beføjelse til at fastsætte
vilkår for anvendelse af fyrværkeri i det fri i
brandsikringsmæssigt øjemed.
I forbindelse med Kulegravningsudvalgets
undersøgelse af reglerne omkring myndighedskontrol, blev det
fundet hensigtsmæssigt, at disse beføjelser ligger hos
den samme myndighed. Politiet, som er den kompetente myndighed i
dag, har ganske vist det lokale kendskab, men besidder ikke nogen
særlig sagkundskab med hensyn til brand- og eksplosionsfare.
Det anbefales derfor at henlægge beføjelserne til
kommunalbestyrelsen, som også meddeler tilladelse til andre
eksplosionsfarlige virksomheder og oplag.
Kommunalbestyrelsens tilladelser til
opbevaring vil blive meddelt i henhold til bestemmelser, udstedt i
medfør af beredskabsloven.
Krav til detailhandelen om skiltning
med aldersgrænser
Som led i regeringens 10-punkts-plan i
forbindelse med forbedret synlighed af gældende krav overfor
forbrugerne foreslås det at fastsætte krav til
detailhandelen om skiltning med aldersgrænserne for, hvem der
må købe de forskellige arter af fyrværkeri.
Grænserne, som er henholdsvis 15
år og 18 år for de forskellige arter, beregnet til
forbrugerne, findes i dag, men der er ikke pligt til at oplyse om
dem. Grænsernes overholdelse søges efter de
gældende regler sikret ved, at det ikke er tilladt at
sælge fyrværkeri ved selvbetjening, samt ved krav om,
at der i forbindelse med fjernsalg af fyrværkeri skal oplyses
om, hvorledes det sikres, at forbuddet mod salg til personer under
18 år og 15 år overholdes.
Formålet med kravet om skiltning er at
drage øget opmærksomhed mod forbuddet mod salg til
personer under de anførte aldersgrænser, både
hos overdrageren og kunden.
Aldersgrænserne vil være de samme
som de gældende.
Den nærmere udmøntning af kravet
påtænkes fastsat administrativt, hvorfor der i loven
foreslås indsat en bemyndigelse, der gør det muligt
for ministeren at fastsætte sådanne krav.
Betingelser for at opnå
tilladelser og godkendelser efter loven samt om bortfald og
tilbagekaldelse af sådanne tilladelser og godkendelser
Erhvervsmæssig omgang med
fyrværkeri er betinget af en række godkendelser og
tilladelser i medfør af lov om fyrværkeri og den
tilhørende bekendtgørelse. Fremstilling og
indførelse af fyrværkeri er i dag betinget af, at den
pågældende person eller virksomhed har
Sikkerhedsstyrelsens tilladelse hertil. Denne tilladelse gives i
form af en godkendelse af den pågældende. Denne ordning
påtænkes opretholdt. Udover disse godkendelser gives
der i medfør af loven og den tilhørende
bekendtgørelse tilladelser til overdragelse, erhvervelse og
anvendelse af fyrværkeri. Endvidere meddeles der godkendelse
til festfyrværkere. Disse tilladelses- og
godkendelsesordninger påtænkes ligeledes opretholdt.
Tilladelse til opbevaring vil efter forslaget fremover blive
meddelt i medfør af bestemmelser udstedt i medfør af
beredskabsloven, jf. ovenfor.
Der er ikke i loven i dag fastsat
bestemmelser om betingelser for at opnå tilladelser og
godkendelser efter loven samt om bortfald og tilbagekaldelse af
disse. I forbindelse med regeringens 10-punkts- plan foreslås
det at fastsætte sådanne bestemmelser som led i
arbejdet med en styrket indsats for at bekæmpe det illegale
marked for fyrværkeri. Bestemmelsernes formål er
således at forebygge misbrug af tilladelser og
godkendelser.
Bemyndigelse til at fastsætte
krav om ansvarsforsikring
Det foreslås, at der indsættes en
bemyndigelse til at fastsætte krav om, at en ansøger
om godkendelse efter denne lov eller efter regler udstedt i
medfør af denne lov har tegnet ansvarsforsikring. Forslaget
er et led i Kulegravningsudvalgets anbefalinger. Der bliver herved
bl.a. åbnet mulighed for, at der kan fastsættes krav
om, at en indehaver af godkendelse til at indføre eller
fremstille fyrværkeri, har tegnet en sådan
forsikring.
Præcisering af gældende
bestemmelser
Endelig foreslås præciseringer af
en række af lovens bestemmelser. Det vedrører
især bemyndigelser til at fastsætte administrative
forskrifter. Dette er aktuelt, fordi Kulegravningsudvalgets rapport
også anbefaler en række tiltag, som skal
gennemføres i bekendtgørelsesform.
I forbindelse med regeringens 10-punkts-plan
til forbedring af fyrværkerisikkerheden i Danmark er det
tillige besluttet at arbejde for en skærpelse af sanktionerne
for overtrædelse af fyrværkerilovgivningen.
Strafbestemmelser
Lovens strafbestemmelser foreslås
ændret, bl.a. således, at det gøres strafbart at
anvende og sælge nytårsfyrværkeri udenfor de
foreslåede perioder. Retspraksis på området er
sparsom, og det er på den baggrund vanskeligt at angive et
gældende, generelt strafniveau. Det er imidlertid af
væsentlig betydning for håndhævelsen af
regelsættet, at bøderne har en sådan
størrelse, at de har en generalpræventiv effekt. Det
vurderes, at niveauet generelt er for lavt under hensyn til
omfanget af det illegale marked for fyrværkeri, farligheden
af fyrværkeriprodukter, og antallet af ulykker, der sker med
fyrværkeri. Særligt det illegale fyrværkeri er
særdeles farligt når det anvendes af ikke-kyndige
personer, og anvendelse af illegalt fyrværkeri har bl.a.
ført til et antal dødsfald indenfor de seneste
år.
Det forventes, at der som følge af den
intensiverede indsats mod det illegale fyrværkeri, som
ligeledes er et led i 10-punkts-planen, fremover vil komme flere
sager om overtrædelse af fyrværkerilovgivningen til
behandling hos politiet og til pådømmelse ved
retterne. Da det generelt er intentionen bag lovforslaget at
højne sikkerheden og herunder stramme sanktionerne for
overtrædelse af lovgivningen, forudsættes det, at der i
praksis sker en generel forhøjelse af
strafudmålingsniveauet. Det er aftalt med Rigsadvokaten, at
Rigsadvokaturen vil følge op på de nye regler ved at
udsende nye retningslinier til anklagemyndigheden om
strafniveauet.
De angivne strafniveauer er vejledende, og
kan fraviges af domstolene i op- og nedadgående retning, hvis
der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder.
3. Beredskabsloven
Lovforslaget fremsættes med henblik
på ændring af beredskabsloven. Hovedloven blev vedtaget
som lov nr. 1054 af 23. december 1992, jf. Folketingstidende
1992/1993, sp. 2860, 3536, 3938 og 4331.
Det foreslås med ændringen af
beredskabsloven, at forsvarsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om kontrol med fyrværkeri og andre
pyrotekniske artikler, som opbevares eller fremstilles, med henblik
på at fremme kommunalbestyrelsens mulighed for at sikre sig,
at der alene opbevares eller fremstilles fyrværkeri m.v., der
stemmer overens med opbevarings- eller
fremstillingstilladelsen.
Ligeledes foreslås det, at
forsvarsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at
udgiften til tilvejebringelse af dokumentation for
prøvninger af fyrværkeri og pyrotekniske artikler
afholdes af den, der opbevarer eller fremstiller fyrværkeriet
m.v.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for staten
Forslaget har ikke merøkonomiske
konsekvenser. DUT-forhandlingerne er ikke endeligt afsluttet.
5. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for amter og kommuner
Forslaget har ikke merøkonomiske
konsekvenser. DUT-forhandlingerne er ikke endeligt afsluttet.
6. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget giver Økonomi- og
Erhvervsministeriet hjemmel til at fastsætte nærmere
regler omkring omkostninger for undersøgelser,
afprøvninger og godkendelser. Disse omkostninger skal
afholdes af ansøgeren. Lovforslaget vurderes således
at medføre en negativ afledt konsekvens for de 55 omfattede
virksomheder. Den økonomiske konsekvens estimeres til at
udgøre 1,5 mio. kr. årligt.
Forslaget kan desuden medføre negative
strukturelle virkninger, idet salgsperioden for fyrværkeri
begrænses til perioden 1.-31. december. Betydningen af
forslaget vurderes dog at være begrænset, idet
størstedelen af salg af fyrværkeri sker i den
nævnte periode.
Erhvervslivets udgifter til
fremlæggelse af dokumentation for farligheden af artiklerne i
relation til opbevaring, anvendelse og fremstilling skønnes
til en samlet udgift for virksomhederne på omkring 2,5 mio.
kr. pr. år, hvilket vurderes som en beskeden økonomisk
byrde.
Forslaget om indførelse af en
bemyndigelsesbestemmelse til økonomi- og erhvervsministeren
til fastsættelse af krav om, at en ansøger om
godkendelse efter loven eller efter regler udstedt i medfør
af loven har tegnet en ansvarsforsikring, medfører ikke i
sig selv økonomiske byrder for erhvervslivet. Kun hvis
forsikringsbranchen og fyrværkeribranchen ikke ad
frivillighedens vej kan dække et rimeligt forsikringsbehov,
vil bestemmelsen kunne anvendes til, ad lovgivningens vej og i et
samarbejde med brancherne, at søge at finde en
løsning der kan sikre, at ansøgere efter loven eller
efter regler udstedt i medfør af loven har tegnet en
ansvarsforsikring.
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler. Idet der er tale om en rammelov,
medfører forslaget i sig selv ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet, og lovforslaget bør derfor
ikke testes i et virksomhedspanel. Styrelsen vurderer dog, at
udmøntningen af hjemlerne i forslaget vil medføre
administrative byrder for erhvervslivet. De efterfølgende
bekendtgørelser vil derfor blive sendt til Center for
Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en eventuel
forelæggelse for et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
7. Lovforslagets administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
En begrænsning af anvendelsesperioden
for fyrværkeri, beregnet til anvendelse af den almindelige
forbruger, vil have en positiv effekt for miljøet, da
perioden for støjgener ved affyring vil blive tilsvarende
reduceret.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget er notificeret for
EU-kommissionen.
10. Høring
Lovforslaget har været sendt til
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Aalborg Fyrværkerifabrik, ABC
Teltudlejning, Advokatrådet, AGO A/S, Apollo,
Amtsrådsforeningen, Arbejdstilsynet, Balls of Fire, BE
Trading, Beredskabsstyrelsen, Black Cat Aps, Brightstar Fireworks
A/S, Cowi Consult, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Tapet- og
Farvehandlerforening, Dansk Handel og Service, Dansk Industri,
Dansk Pyro Art, Dansk Sprængteknisk Forening, Dansk
Supermarked, Dansk Scene Fyrværkeri ApS, DSK €" De
Samvirkende Købmænd, Dyrenes Beskyttelse, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, Euro 2000, Finansministeriet,
Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen, Force Technology,
Foreningen af Kommunale Beredskabschefer, Foreningen af
Politimestre i Danmark, Foreningen af Små Teatre, Forsikring
og Pension, Forsvarets Eksplosivstofkommission,
Forsvarsministeriet, Frederiksberg Kommune, FyrværCo,
Fyrværkeribrancheforeningen, Fyrværkerifabrikken Fyn,
Fyrværkerihuset Silkeborg, Fællesforeningen for
Danmarks Brugsforeninger, Grønlands Hjemmestyre,
H.C.Andersen Festfyrværkeri A/S, HTS - Handel, Transport og
Serviceerhvervene, Håndværksrådet, Ilbjerg
Fyrværkerifabrik, Image 2000 v/Peter Kristensen, Importa,
J.S. Trading, Jaydii Partner, JKC Festfyrværkeri, J.K.S.
v/Keld Stemmerik, Justitsministeriet, Jydsk Kotillionfabrik, Kim
Jørgensen A/S, Kommunernes Landsforening, Konpap,
Krudtfabrikken ApS, Krudttønden, Københavns Byret,
Københavns Kommune, Københavns Politi,
Landbrugsraadet, Landsorganisationen I Danmark, Lars Hoffmann
Barfod, Larsens Fyrværkeri, LCH Import, Magic, Mega Pyrotec,
Mermaid Fireworks, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen,
Møllers Fyrværkeri, Nordlys, N.P. Johnsen, P. Weiling
& Co., Pablo Diversity ApS, Poulsens Fyrværkerifabrik
ApS, Pyro Tec ApS, Pyrodan Fyrværkerifabrik ApS,
Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Scandinavian Fireworks ApS,
Scanseason, Starlight Festfyrværkeri, Statsministeriet,
Sundhedsstyrelsen, Søfartsstyrelsen,
Teaterteknikerforbundet, Teknologisk Institut,
Thinghøjgård, Uni-Safe A/S, Viking A/S, Zebra A/S.
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat, amt
og kommuner | Forslaget har ikke merøkonomiske
konsekvenser. DUT-forhandlingerne er ikke endeligt afsluttet. | |
Administrative konsekvenser for stat, amt og
kommuner | Er under afklaring i forbindelse med
DUT-forhandlingerne | Er under afklaring i forbindelse med
DUT-forhandlingerne |
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget giver Økonomi- og
Erhvervsministeriet hjemmel til at fastsætte nærmere
regler omkring omkostninger for undersøgelser,
afprøvninger og godkendelser. Disse omkostninger skal
afholdes af ansøgeren. Lovforslaget vurderes således
at medføre en negativ afledt konsekvens for de 55 omfattede
virksomheder. Den økonomiske konsekvens estimeres til at
udgøre 1,5 mio. kr. årligt. |
| | Forslaget kan desuden medføre
negative strukturelle virkninger, idet salgsperioden for
fyrværkeri begrænses til perioden 1.-31. december.
Betydningen af forslaget vurderes dog at være
begrænset, idet størstedelen af salg af
fyrværkeri sker i den nævnte periode. |
| | Erhvervslivets udgifter til
fremlæggelse af dokumentation for farligheden af artiklerne i
relation til opbevaring, anvendelse og fremstilling skønnes
til en samlet udgift for virksomhederne på omkring 2,5 mio.
kr. pr. år, hvilket vurderes som en beskeden økonomisk
byrde. |
Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | En begrænsning af anvendelsesperioden
for fyrværkeri, beregnet til anvendelse af den almindelige
forbruger, vil have en positiv effekt for miljøet, da
perioden for støjgener ved affyring vil blive tilsvarende
reduceret. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget er notificeret for
EU-kommissionen |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Lovens titel foreslås ændret som
følge af, at lovens definition af fyrværkeri
foreslås ændret, jf. bemærkningerne til nr.
4.
Til nr. 2
Ændringerne er dels en konsekvens af
den ændrede definition af fyrværkeri, og dels en
præcisering af, at montering anses for at være en del
af fremstillingsprocessen. Det har også hidtil været
gældende ret, at montering betragtes som en del af
fremstillingen af fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler.
Dette svarer til, hvad der er gældende i medfør af
EU-forskrifter på dette og lignende områder. Der er
derfor alene tale om en redaktionel ændring.
Til nr. 3
Der foreslås indsat en
præcisering af, at tilladelse til fremstilling eller
indførelse af fyrværkeri i praksis gives i form af en
godkendelse til den pågældende person eller virksomhed.
Tilladelsen har også hidtil været givet som en
sådan godkendelse, og bestemmelse herom ønskes indsat
i loven som en præcisering af ordningen. I forbindelse med
meddelelsen af denne godkendelse tager Sikkerhedsstyrelsen stilling
til, hvilke arter af fyrværkeri, virksomheden vil kunne
importere eller fremstille i Danmark, samt til, om virksomheden i
øvrigt opfylder de krav, som er fastsat i regler udstedt i
medfør af fyrværkeriloven. Virksomhedens placering,
indretning og benyttelse vil fortsat blive reguleret af
bestemmelser, fastsat af forsvarsministeren, idet der er tale om en
brand- og eksplosionsfarlig virksomhed.
Herudover foreslås det at
præcisere, at fremstilling omfatter montering, jf.
bemærkningerne til nr. 2.
Til nr. 4
Lovens definition af fyrværkeri
foreslås ændret. I den nugældende definition
defineres fyrværkeri som pyrotekniske artikler. Definitionen
foreslås præciseret, således at begrebet
»fyrværkeri« foreslås beskrevet som den del
af de pyrotekniske artikler, der er konstrueret til at tjene et
formål af underholdningsmæssig karakter. Der
ændres ikke herved på lovens anvendelsesområde,
idet andre pyrotekniske artikler som hidtil også er omfattet
af loven. Med den foreslåede, ændrede definition bliver
der skabt overensstemmelse med de definitioner, der anvendes i
forbindelse med de gældende og kommende EU-forskrifter
på fyrværkeriområdet. Som eksempel på
»andre pyrotekniske artikler« kan nævnes
nødsignaler til skibe og maritime kanonslag til
fiskeriformål. Derudover foreslås lovens definition af
pyrotekniske artikler præciseret. Der ændres heller
ikke herved på lovens anvendelsesområde.
Til nr. 5
I medfør af den gældende lov er
pyrotekniske artikler, der er monteret som udløsermekanisme
i sikkerhedsudstyr og selvoppusteligt redningsudstyr undtaget fra
lovens anvendelsesområde. Som eksempel på udstyr, som
artiklerne kan indgå i, kan nævnes airbags og
selvoppustelige redningsflåder o.l. Med den gældende
ordlyd undtages de pågældende pyrotekniske artikler fra
lovens anvendelsesområde fra det tidspunkt, hvor de er
installeret i det sikkerheds- eller redningsudstyr, som de er
beregnet til at indgå i. Der er ofte tale om komponenter, som
skal udskiftes årligt. Fra artiklerne er installeret er de
omfattet af den regulering, som omfatter det udstyr, som de er
monteret i. Indtil da er de omfattet af fyrværkeriloven.
Loven omfatter således disse artikler mens de opbevares med
henblik på efterfølgende installation. Bestemmelser om
opbevaring vil imidlertid fremover alene blive fastsat i
medfør af bestemmelser udstedt med hjemmel i
beredskabsloven. Da der ikke findes behov for, at de
pågældende artikler er underlagt de bestemmelser
omkring sikkerhed ved anvendelsen, som gælder i medfør
af fyrværkeriloven, foreslås det, at de helt undtages
fra lovens anvendelsesområde. Derfor foreslås
bestemmelsen ændret, således at artiklerne efter
ordlyden er undtaget fra lovens anvendelsesområde, uanset om
de er installeret i sikkerhedsudstyret.
Da »montering«, som anført
i bemærkningerne til nr. 2, i forbindelse med
fyrværkeri betragtes som en del af fremstillingen, findes det
hensigtsmæssigt at undgå at anvende denne terminologi i
forbindelse med bestemmelsen.
Til nr. 6.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af den ændrede definition af fyrværkeri, jf.
nr. 4.
Til nr. 7.
Det foreslås, at økonomi- og
erhvervsministeren bemyndiges til at undtage visse
fyrværkeriartikler fra kravet om, at fremstilling eller
indførelse af fyrværkeri eller pyrotekniske artikler
kræver tilladelse. Dette gælder
fyrværkeriartikler med begrænset effekt og meget lav
risiko, som er beregnet til anvendelse af forbrugere. Bestemmelsen
påtænkes benyttet til at undtage knallerter,
bordbomber, trækbordbomber, stjernekastere og
isfontæner. Virksomheder eller personer, der alene
indfører eller fremstiller disse artikler, skal
således ikke søge om tilladelse.
Til nr. 8
Det anbefales som nævnt i
Kulegravningsudvalgets rapport, at beføjelsen til at meddele
tilladelse til overdragelse, erhvervelse, opbevaring og anvendelse
af fyrværkeri overføres fra politiet til
kommunalbestyrelsen, hvor opgaven i praksis vil blive varetaget af
det kommunale redningsberedskab.
Brandforebyggende regler om anvendelse af
fyrværkeri fastsættes af forsvarsministeren i
medfør af beredskabsloven.
Som en konsekvens af, at de ovennævnte
beføjelser til at meddele tilladelser anbefales
overført til kommunalbestyrelsen, er det tillige fundet
hensigtsmæssigt, at politiets kontrolbeføjelser
på fyrværkeriområdet bør overgå til
kommunerne, jf. bemærkningerne til nr. 11. Dette vil ikke
ændre på, at politiet kan bistå ved kontrol, som
politiet generelt også gør på en række
andre områder end fyrværkeriområdet.
Det foreslås derfor, at § 2,
stk. 1, ændres, således at tilladelser til
overdragelse, erhvervelse og anvendelse af fyrværkeri
fremover vil blive meddelt af kommunalbestyrelsen i medfør
af fyrværkeriloven. Da beredskabsloven allerede indeholder
hjemmel til udstedelse af tilladelser til opbevaring, vil
kommunalbestyrelsens opgaver i denne forbindelse blive varetaget i
medfør af beredskabsloven på linie med andre
forebyggende foranstaltninger mod brand og eksplosion. Begrebet
opbevaring udgår derfor af bestemmelsen.
I § 2, stk. 2 og 3,
foreslås det at fastsætte begrænsninger i
perioderne, hvori henholdsvis detailsalg og anvendelse af det
almindelige nytårsfyrværkeri er tilladt. Der er ikke
fastsat sådanne begrænsninger i dag.
For detailsalg foreslås det, at dette
skal være tilladt i december måned. For anvendelse
foreslås, at det skal være tilladt i tidsrummet fra 1.
december til og med 5. januar.
Disse perioder vurderes at være udtryk
for en passende balance mellem hensynene til dels den
ulykkesbegrænsende effekt, der forventes, dels den
omstændighed, at en kortere salgsperiode ville kunne
være problematisk for butikkerne, fordi fyrværkeriet i
så fald skulle transporteres, håndteres og sælges
over få dage, hvilket kunne øge risikoen for fejl og
dermed ulykker i detailhandlen.
Begrænsningen omfatter
nytårsfyrværkeri såsom raketter o.l., som er
tilladt for forbrugerne.
De professionelle festfyrværkeres
anvendelse af fyrværkeri til scenebrug og
festfyrværkeri medfører ikke samme risiko for
personskader som forbrugernes affyring, hvilket er baggrunden for,
at det professionelle fyrværkeri ikke er omfattet af
bestemmelsen. Dette betyder, at private til større
arrangementer, såsom bryllupper, vil kunne hyre en
festfyrværker til at stå for et professionelt
fyrværkeriarrangement.
Det er ikke hensigten at åbne mulighed
for at give dispensation til affyring af
nytårsfyrværkeri uden for den fastsatte periode.
I § 2, stk. 4, foreslås
en adgang til at fastsætte undtagelser fra stk. 1, 2 og
3.
Bestemmelsen giver således mulighed for
at fastsætte undtagelser fra kravet i stk. 1, om at
overdragelse, erhvervelse og anvendelse kun må finde sted med
kommunalbestyrelsens tilladelse. En tilsvarende bestemmelse findes
i § 2, stk. 3, i den gældende lov.
Bestemmelsen er hidtil blevet anvendt til at undtage godkendt
fyrværkeri, der er beregnet til at blive anvendt af
forbrugere, samt småfyrværkeri såsom bordbomber,
isfontæner o.l. Dette vil også være
tilfældet fremover.
Herudover påtænkes bestemmelsen
anvendt til at undtage småfyrværkeri som omtalt ovenfor
fra begrænsningerne i salgs- og anvendelsesperioderne i
§ 2, stk. 2 og 3. Der ses ikke behov for disse
begrænsninger for så vidt angår sådanne
artikler, da skadesrisikoen ved artiklerne er minimal.
Adgangen til at fastsætte undtagelser
fra stk. 3 påtænkes endvidere anvendt til at
undtage festfyrværkeres anvendelse af
nytårsfyrværkeri, bestemt til anvendelse af den
almindelige forbruger, fra begrænsningen i
anvendelsesperioden. Festfyrværkere kan anvende denne type
fyrværkeri som led i de professionelle arrangementer.
Det er tillige hensigten at lade undtagelsen
fra stk. 3 omfatte affyring af nytårsfyrværkeri,
der foretages af personer og virksomheder, der har en
virksomhedsgodkendelse til fremstilling eller indførsel af
fyrværkeri, som led i egenkontrol af produkterne. Affyring,
der foretages af certificerings- og afprøvningsinstitutter,
der er anerkendt af Sikkerhedsstyrelsen, påtænkes
tillige undtaget, når det sker som led i vurderingen og
afprøvningen af fyrværkeriet.
Til nr. 9
Der foreslås indsat en bestemmelse om,
at det er en betingelse for godkendelse til fremstilling og
indførsel, godkendelse som festfyrværker og tilladelse
til overdragelse, at ansøgeren ikke er dømt for
strafbart forhold, der begrunder en nærliggende fare for
misbrug af godkendelse eller tilladelsen. For virksomheder
gælder dette både virksomheden og virksomhedens
indehaver eller ansvarlige direktør. Baggrunden for
bestemmelsen er et ønske om at forebygge misbrug af
godkendelser og tilladelser. Erfaringerne på området
viser, at der forekommer tilfælde, hvor ansøgere om
sådanne godkendelser eller tilladelser har været
straffet, og hvor der er tale om overtrædelse af
bestemmelser, der vedrører forhold af betydning for
sikkerheden på fyrværkeriområdet. Som eksempel
på sådan overtrædelse kan nævnes
overdragelse af ulovligt fyrværkeri. I sådanne
tilfælde kan der ud fra sikkerhedsmæssige betragtninger
være behov for at kunne meddele afslag på
ansøgningen.
Afslag vil kun kunne meddeles i de
tilfælde, hvor det vurderes, at den pågældende
overtrædelse begrunder en nærliggende fare for misbrug
af godkendelsen eller tilladelsen.
I § 2a, stk. 2 er indsat en
bestemmelse om, at afslag med begrundelse i ovennævnte skal
indbringes for domstolene af anklagemyndigheden på
begæring af ansøgeren eller myndigheden.
Der stilles endvidere krav om, at ejeren af
den ansøgende virksomhed eller den administrerende
direktør er myndig.
Dette krav stilles kun i forbindelse med
godkendelse til at indføre eller fremstille
fyrværkeri, godkendelse som festfyrværker og tilladelse
til overdragelse af fyrværkeri. For så vidt angår
tilladelse til anvendelse af fyrværkeri, er det ikke
vurderingen, at der gør sig de samme hensyn gældende,
idet tilladelse til anvendelse kun er nødvendig for så
vidt angår professionelt fyrværkeri, og dette kun kan
anvendes af en person eller virksomhed, der har en af de
øvrige tilladelser eller godkendelser efter loven, typisk
som festfyrværker. Tilsvarende er tilfældet med
tilladelse til erhvervelse, idet denne tilladelse vil søges
af en ansøger, der har godkendelse som festfyrværker
eller er indehaver af en overdragelsestilladelse.
Godkendelse til fremstilling og
indførsel og tilladelse til overdragelse er tillige betinget
af, at ansøgeren ikke er under konkursbehandling.
Herudover foreslås en bestemmelse i
stk. 4 om, at tilladelser eller godkendelser til at
fremstille, herunder montere, indføre og overdrage
fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler bortfalder i
tilfælde af konkurs. Den myndighed, der har meddelt
tilladelsen eller godkendelsen, kan dog efter ansøgning give
tilladelse til midlertidig videreførelse af virksomheden
eller erhvervet i en periode af indtil 3 måneder. Hensigten
hermed er bl.a., at et konkursbo kan få mulighed for at
afvikle sine aktiviteter.
Bestemmelsen om, at ansøgeren ikke
må være under konkursbehandling, gælder ikke
ansøgning om godkendelse som festfyrværker, ligesom
bestemmelsen om, at en godkendelse bortfalder ved konkurs, heller
ikke gælder for en godkendt festfyrværker. Baggrunden
er, at dette er en personlig godkendelse, som er relateret til en
bagvedliggende uddannelsesmæssig kompetence. Hertil kommer,
at mange festfyrværkere er ansatte medarbejdere.
Som det følger af bemærkningerne
ovenfor til nr. 8, er det hensigten, at fyrværkeri, der er
beregnet til forbrugerne, dvs. småfyrværkeri som
bordbomber o.l. samt nytårsfyrværkeri, der er godkendt,
vil blive undtaget fra kravet om kommunalbestyrelsens tilladelse i
medfør af § 2, stk. 4. Detailhandelen, der
kun beskæftiger sig med salg af disse artikler, vil hermed
ikke skulle ansøge om overdragelsestilladelse.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 vil således omfatte
virksomhedsgodkendelser til indførsel og fremstilling,
tilladelse til overdragelse af professionelt fyrværkeri og
€" bortset fra kravet om, at ansøgeren ikke må
være under konkursbehandling €" godkendelse som
festfyrværker.
Kravene om, at ansøgeren skal
være myndig og ikke må være under konkurs, og om
bortfald af godkendelser og tilladelser i tilfælde af, at
indehaveren kommer under konkursbehandling, er bestemmelser, der
også forekommer i anden lovgivning om tilladelser i
forbindelse med erhvervsudøvelse, såsom
autorisationer.
I stk. 5 foreslås der fastsat
bestemmelser om tilbagekaldelse på tid fra 1-5 år af
godkendelser som festfyrværker og til at indføre og
fremstille fyrværkeri, samt tilladelse til overdragelse og
erhvervelse. Det foreslås, at disse afgørelser skal
kunne forlanges indbragt for domstolene. De nævnte
tilladelser og godkendelser udgør grundlaget for de
pågældende indehaveres erhvervsvirksomhed, og der
findes derfor behov for, at domstolene kan prøve
afgørelsen.
Det bemærkes, at tilladelser til
erhvervelse ligesom tilladelser til overdragelse kun
vedrører professionelt fyrværkeri, jf. ovenfor, da
fyrværkeri, der er beregnet til forbrugerne er undtaget fra
kravet om tilladelse.
Bestemmelsen i stk. 5 medfører,
at muligheden for administrativ tilbagekaldelse er parallel med den
mulighed, der følger af straffelovens § 79.
Bestemmelsen indebærer, at i det omfang, der
gennemføres en sag ved domstolene, vil der af domstolen
blive gjort endeligt op med spørgsmålet om
tilbagekaldelse, således at myndigheden ikke efter afsagt dom
kan tilbagekalde godkendelsen eller tilladelsen begrundet i det
samme strafbare forhold. Muligheden for administrativ
tilbagekaldelse vil dermed være aktuel, hvor det strafbare
forhold ikke pådømmes ved domstolene, men for eksempel
i stedet afgøres ved et udenretligt bødeforelæg
eller slet ikke forfølges. Myndighederne vil dog i videst
muligt omfang foretage anmeldelse af overtrædelser af
lovgivningen.
For så vidt angår tilbagekaldelse
af øvrige tilladelser og godkendelser, er der ikke indsat
bestemmelser i loven. Sådanne bestemmelser
påtænkes indsat i regler fastsat efter den
foreslåede § 3, stk. 1, nr. 7, jf.
bemærkningerne til denne. Baggrunden for, at disse
bestemmelser påtænkes fastsat administrativt, er, at
situationerne, hvor der kan opstå behov for tilbagekaldelse,
relaterer sig til de konkrete betingelser, som er fastsat for de
pågældende godkendelser og tilladelser. Disse
betingelser er meget forskelligartede, fordi der er tale om
godkendelser og tilladelser af vidt forskellig karakter, jf.
nedenfor bemærkningerne til nr. 10.
Til nr. 10
Der foreslås en ændret struktur
af loven, således at nogle bestående hjemler til
udstedelse af administrative forskrifter samles i § 3,
stk. 1. Udover de bestående hjemler foreslås nogle
nye, som der vil blive redegjort nærmere for i det
efterfølgende.
Det er hensigten, at der vil blive udstedt en
ny bekendtgørelse om fyrværkeri med hjemmel i
fyrværkeriloven. Den gældende
fyrværkeribekendtgørelse regulerer både
brandforebyggelse med hjemmel i beredskabsloven, og sikkerheden ved
anvendelse af fyrværkeri m.v. med hjemmel i
fyrværkeriloven. Disse forhold vil fremover blive reguleret i
to forskellige bekendtgørelser. Hjemlerne i § 3,
stk. 1 vil således blive udmøntet i den
bekendtgørelse, der påtænkes fastsat med hjemmel
i fyrværkeriloven. Denne nye bekendtgørelse vil
indeholde en række ændringer i reguleringen i forhold
til den nugældende bekendtgørelse. Ændringerne
er i vid udstrækning en opfølgning på
anbefalinger fra Kulegravningsudvalget.
Disse ændringer vil bl.a. omfatte
indførelse af grænser for det maksimale
lydtryksniveau, skærpede krav i forbindelse med
mærkning, herunder krav om påtrykning af advarsler, og
udvidet registreringspligt, jf. nedenfor vedrørende
§ 3, stk. 1, nr. 11.
I § 3, stk. 1, nr. 1
foreslås en hjemmel for økonomi- og erhvervsministeren
til at fastsætte bestemmelser om overdragelse af
fyrværkeri. Hjemmelen påtænkes bl.a. benyttet til
at fastsætte krav til udsalgssteder. Som led i regeringens
10-punkts- plan er det hensigten, at der skal indføres krav
om, at forretninger, der forhandler fyrværkeri, skilter med
aldersgrænserne for, hvem der må købe de
forskellige arter af fyrværkeri. Brandforebyggende krav til
udsalgssteder vil fortsat blive fastsat af forsvarsministeren i
medfør af beredskabsloven.
Bestemmelsen om adgang til at fastsætte
nærmere, generelle bestemmelser vedrørende anvendelsen
af fyrværkeri findes i dag i lovens § 2,
stk. 2, men foreslås flyttet til § 3,
stk. 1, nr. 1, af redaktionelle årsager. Som eksempel
på en bestemmelse om anvendelse kan nævnes, at det som
følge af en anbefaling i kulegravningsrapporten
foreslås, at der indføres bestemmelser om afstandskrav
til dyrehold i forbindelse med affyring af
nytårsfyrværkeri, jf. omtalen heraf i de almindelige
bemærkninger.
I § 3, stk. 1, nr. 2 og 3,
foreslås det at indføre tydelige bestemmelser om
fastsættelse af anvendelsesklassifikation, tekniske
sikkerhedskrav, krav om mærkning og brugervejledning og
sikkerhedsinformation i forbindelse med anvendelse og
håndtering, samt om prøvning og godkendelse. Der
stilles krav på disse områder i dag, men det er fundet
hensigtsmæssigt med en præcisering af hjemlerne og en
tydeliggørelse af, hvad der forudsættes reguleret.
Anvendelsesklassifikationen skal træde
i stedet for den kategorisering af fyrværkeriet, som hidtil
er blevet anvendt, til at inddele fyrværkeriet i grupper
efter art, tilsigtet anvendelse osv.
I den kommende bekendtgørelse i
henhold til fyrværkeriloven vil der i et bilag til
bekendtgørelsen blive fastsat nye konstruktionskrav. Disse
vil i struktur og indhold lægge sig tæt op af det
udspil til direktivforslag, som EU-Kommissionen arbejder på,
hvilket dels vil forbedre sikkerheden ved de enkelte
fyrværkeriartikler, dels vil smidiggøre en kommende
implementering af fælles europæiske regler for
fyrværkeri.
Krav om vejledninger vedrørende
forebyggelse af brand ved opbevaring, håndtering og
anvendelse fastsættes af forsvarsministeren i medfør
af beredskabsloven.
§ 3, stk. 1, nr. 4, svarer til
den gældende lovs § 3, nr. 1.
§ 3, stk. 1, nr. 5, er en
delvis gengivelse af den nuværende § 2,
stk. 2. Bestemmelsen foreslås flyttet af redaktionelle
årsager for at samle de bestemmelser, som giver ministeren
hjemmel til at fastsætte nærmere regulering.
I § 3, stk. 1, nr. 6,
foreslås det at præcisere, at økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte regler om meddelelse af
tilladelser og godkendelser, herunder bestemmelser om vilkår
for disse tilladelser og godkendelser.
I § 3, stk. 1, nr. 7
foreslås bemyndigelse til at fastsætte regler om
tilbagekaldelse af tilladelser og godkendelser udstedt i
medfør af denne lov eller efter regler fastsat i
medfør af denne lov, bortset fra i de af § 2a,
stk. 5, omfattede tilfælde. De af § 2a,
stk. 5, omfattede tilfælde omfatter tilbagekaldelse af
godkendelser og tilladelser, der ligger til grund for
erhvervsudøvelse, jf. bemærkningerne til nr. 8.
De tilladelser og godkendelser, for hvilke
der vil kunne ske administrativ frakendelse, er produktgodkendelser
af fyrværkeriartikler, tilladelser til overdragelse af
produktgodkendelser, tilladelser til omklassificering af
fyrværkeriartikler, tilladelse til detailsalg ved fjernsalg
af fyrværkeri, beregnet til anvendelse af forbrugere,
tilladelse til midlertidig videreførelse af en godkendelse
eller tilladelse under konkurs samt tilladelse til anvendelse af
fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler.
Bestemmelserne om de omstændigheder,
hvorunder der vil kunne ske tilbagekaldelse, vil blive udformet
således, at der skal foreligge forhold af væsentlig
karakter, for at der kan træffes afgørelse.
Bestemmelserne vil endvidere afspejle de konkrete
omstændigheder, der gør sig gældende for de
pågældende godkendelser og tilladelser. Som eksempel
på en situation, hvor der vil kunne opstå behov for en
tilbagekaldelse, kan nævnes en godkendelsesindehaver af en
produktgodkendelse, der nægter at efterleve et påbud om
fremsendelse af ny dokumentation for, at fyrværkeriet fortsat
overholder de krav, der ligger til grund for godkendelsen.
I § 3, stk. 1, nr. 8,
foreslås hjemmel til at fastsætte krav om, at
ansøgere om godkendelse efter loven eller efter bestemmelser
fastsat i medfør af loven har tegnet en ansvarsforsikring.
Forslaget er en opfølgning på en anbefaling i
Kulegravningsudvalgets rapport, og vil, såfremt der viser sig
behov derfor, fx kunne anvendes til at fastsætte krav om
forsikring for de virksomheder, der er godkendt til
indførelse eller fremstilling af fyrværkeri.
Bestemmelsen vil kunne anvendes, såfremt
fyrværkeribranchen og forsikringsbranchen ikke ad
frivillighedens vej kan sikre en passende
ansvarsforsikringsdækning for fyrværkerivirksomhed.
I § 3, stk. 1, nr. 9,
foreslås indført en hjemmel til at fastsætte
overgangsbestemmelser vedrørende tidligere meddelte
godkendelser og tilladelser.
Lovforslaget foreslår ændringer i
de bestemmelser i loven, i henhold til hvilke kravene stilles.
Dette medfører ikke i sig selv, at tidligere meddelte
tilladelser og godkendelser falder bort. Der vil imidlertid blive
behov for overgangsordninger vedrørende godkendelser og
tilladelser. Som eksempel på et forhold, der medfører
behov for en overgangsordning, kan nævnes, at der, i
forbindelse med den kommende nye
fyrværkeribekendtgørelse, vil blive indført en
anvendelsesklassifikationsordning til at inddele fyrværkeriet
i grupper, i stedet for den kategorisering af fyrværkeriet,
som hidtil har været anvendt, jf. bemærkningerne til
stk.1, nr. 2 og 3.
Overgangsbestemmelserne vil blive fastsat i
den kommende nye fyrværkeribekendtgørelse.
I § 3, stk. 1, nr. 10,
foreslås det af hensyn til eventuelle kommende EU-regler
på fyrværkeriområdet at indføre en hjemmel
til at fastsætte de bestemmelser, som disse måtte
nødvendiggøre.
§ 3, stk. 1, nr. 11, svarer
til den nugældende § 3, nr. 2. Som eksempel
på en bestemmelse, der vedrører kontrol med lovens
overholdelse kan nævnes, at der påtænkes
indført en udvidet pligt for virksomhederne til at
registrere deres varestrømme. Herudover foreslås
hjemmel til at fastsætte bestemmelser om påbud til at
sikre overholdelse af loven samt bestemmelser, fastsat i
medfør af loven.
Til nr. 11
Det foreslås, at bestemmelsen om
Beredskabsstyrelsens beføjelser til adgang uden retskendelse
til fyrværkerivirksomheder og til at udtage prøver
på fabrikantens regning fjernes fra fyrværkeriloven, da
Beredskabsstyrelsens kontrol m.v. på
fyrværkeriområdet sker i medfør af
beredskabsloven.
Som en konsekvens af, at de opgaver i
forbindelse med meddelelse af tilladelser til anvendelse,
erhvervelse, overdragelse og opbevaring, som hidtil er blevet
varetaget af politiet, fremover skal varetages af
kommunalbestyrelsen, foreslås det, at politiets
beføjelser på fyrværkeriområdet i
forbindelse med kontrol ligeledes overgår til
kommunalbestyrelserne.
Politiet vil fortsat kunne bistå ved
kontrol, som politiet generelt også gør på en
række andre områder end
fyrværkeriområdet.
Adgangen til kontrol med virksomheder, der
opbevarer fyrværkeri, opretholdes, da der kan opstå
behov for adgang til egentlige lagre i forbindelse med, at der
føres kontrol med fyrværkerilovens overholdelse.
Der foreslås endvidere ændringer
som konsekvens af den ændrede definition af fyrværkeri,
jf. nr. 4.
Herudover foreslås indsat en
bestemmelse om, at Sikkerhedsstyrelsen og kommunalbestyrelsen kan
kræve meddelt de oplysninger, der er nødvendige for
myndighedernes kontrol. Bestemmelsen retter sig mod virksomheder og
personer, der beskæftiger sig med fyrværkeri i
erhvervsmæssigt øjemed. Bestemmelsen er et supplement
til § 4, stk. 1, og foreslås som et led i
ønsket om en styrket kontrol med henblik på
bekæmpelse af det illegale marked.
Bestemmelsen vil alene blive anvendt som led
i den almindelige kontrolvirksomhed på området under
iagttagelse af lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse
af tvangsindgreb og oplysningspligter.
Til nr. 12
Bestemmelsen svarer indholdsmæssigt til
den nugældende § 5, med tilføjelse af en
mulighed for at bestemme, at udgifter til afprøvninger af
fyrværkeri efter bestemmelser fastsat i medfør af
§ 3, stk. 1, nr. 3, afholdes af ansøgeren.
Disse afprøvninger af fyrværkeri, som også
finder sted i henhold til det gældende regelsæt, sker
som led i Sikkerhedsstyrelsens godkendelse af artiklen, som
forudsætning for, at fyrværkeriet kan overdrages og
anvendes uden polititilladelse.
Herudover foreslås det også at
åbne mulighed for, at udgifter til godkendelse af
fyrværkeri bliver afholdt af ansøgeren. Baggrunden
herfor er, at det kan forventes, at det som følge af et
kommende EU-direktiv på området, vil blive
nødvendigt på et senere tidspunkt at indføre
krav om, at fyrværkeri skal godkendes af et særligt
bemyndiget organ, hvorefter kun fyrværkeri, der er godkendt
af sådant bemyndiget organ, må markedsføres. Med
den foreslåede bestemmelse vil der kunne stilles krav om, at
importører og fabrikanter afholder de hermed forbundne
omkostninger.
Til nr. 13
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af den ændrede definition af fyrværkeri, jf.
nr. 4.
Til nr. 14
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af den ændrede definition af fyrværkeri, jf.
nr. 4.
Til nr. 15
Som følge af, at der i § 2,
stk. 2 og 3, foreslås begrænsninger i salgs- og
anvendelsesperioderne for fyrværkeri, beregnet til anvendelse
af forbrugere, foreslås § 7 ændret,
således at overtrædelse af disse bestemmelser vil kunne
straffes.
Endvidere foreslås det, at
tilsidesættelse af pligten til at give oplysninger i
forbindelse med kontrol, jf. bemærkningerne til nr. 11, vil
kunne straffes.
I forbindelse med regeringens 10-punkts plan
er det besluttet at arbejde for en skærpelse af sanktionerne
for overtrædelse af fyrværkerilovgivningen. Det
vurderes, at niveauet generelt er for lavt under hensyn til
omfanget af det illegale marked for fyrværkeri, farligheden
af fyrværkeriprodukter, og antallet af ulykker, der sker med
fyrværkeri. Særligt det illegale fyrværkeri er
særdeles farligt når det anvendes af ikke-kyndige
personer, og anvendelse af illegalt fyrværkeri har bl.a.
ført til et antal dødsfald indenfor de seneste
år. Da det er intentionen bag forslaget at højne
sikkerheden og herunder stramme sanktionerne for overtrædelse
af lovgivningen, forudsættes det, at der i praksis sker en
generel forhøjelse af strafudmålingsniveauet.
Således forventes det, at der tilstræbes
bødestørrelser i et niveau som angivet i de
følgende eksempler:
Indførsel i strid med
fyrværkerilovens § 1, stk. 1, jf.
§ 7, stk. 1, med henblik på videresalg af
ikke-godkendt nytårsfyrværkeri i en mængde over
250 kg nettoeksplosivstofmængde (NEM) (svarer til indholdet i
en varebil): Bøde på ikke under 50.000 kr. Er der tale
om mindre mængder nedsættes bøden
forholdsmæssigt.
Overdragelse af professionelt
fyrværkeri til andre end de, der er berettiget til at
erhverve det, hvilket er i strid med § 17 i det forslag
til bekendtgørelse om fyrværkeri og andre pyrotekniske
artikler som er sendt i høring samtidig med loven:
Bøde på ikke under 5000 kr., gradueret i øvrigt
efter mængde: 10 kg NEM: Bøde på ikke under 7000
kr., 50 kg. NEM: Bøde på ikke under 20.000 kr., 100
kg. NEM: Bøde på ikke under 50.000 kr.
Erhvervelse af fyrværkeri uden
kommunalbestyrelsens tilladelse i strid med lovens § 2,
stk. 1, jf. § 7, stk. 1:
Forbrugere: Bøde på ikke
under 2000 kr.
Virksomheder: Bødestørrelse
gradueret efter mængde: Fra 250 kg NEM: Bøde på
ikke under kr. 50.000 kr. Er der tale om mindre mængder
nedsættes bøden forholdsmæssigt.
Anvendelse af fyrværkeri uden
kommunalbestyrelsens tilladelse i strid med lovens § 2,
stk. 1, jf. § 7, stk. 1:
Forbrugere: Bøde på ikke
under 2000 kr.
Virksomheder: Bøde på ikke
under 5000 kr.
For så vidt angår salg og
anvendelse af godkendt nytårsfyrværkeri i strid med de
nye bestemmelser, som foreslås indsat i loven som
§ 2, stk. 2 og 3, og som foreslås strafbelagt
såfremt salg og anvendelse finder sted udenfor nærmere
fastsatte perioder, jf. bemærkningerne til nr. 8, er det
vurderingen, at der bør fastsættes bøder, som
har en generalpræventiv effekt.
Dette forudsætter som udgangspunkt en
bødestørrelse på ikke under kr. 2000 i
tilfælde af anvendelse. Det bemærkes dog, at
såfremt der er tale om en privatpersons anvendelse af meget
beskedne mængder, bør der normalt overvejes en noget
lavere bødestørrelse på omkring 500-1000 kr.
For så vidt angår salg udenfor de angivne perioder,
forudsættes en bødestørrelse på ikke
under 5000 kr. I denne situation vil ikke som udgangspunkt
være grundlag for at lavere bøder, idet der vil
være tale om erhvervsdrivende, som dels kan opnå
økonomiske fordele ved overtrædelsen, og dels
bør være opmærksom på lovgivningen omkring
de produkter, den pågældende forhandler.
Det bør betragtes som skærpende
omstændigheder
€" hvis overtrædelsen er begået
med forsæt eller grov uagtsomhed, og der er voldt
væsentlig skade på personer, ejendom eller
miljøet, eller der konkret har været fare for
dette
€" hvis der er tale om ulovligt salg af
meget store mængder fyrværkeri eller meget farligt
fyrværkeri
€" hvis der ved overtrædelsen er
opnået økonomisk gevinst eller besparelse.
Herudover foreslås det, at bestemmelsen
om, at der kan straffes for overtrædelse af vilkår, som
er fastsat i tilladelser efter loven, udgår. Baggrunden
herfor er, at vilkår i godkendelser og tilladelser fremover
vil være fastsat i medfør af bestemmelser i en
bekendtgørelse. Da loven giver hjemmel til at
fastsætte strafbestemmelser i bekendtgørelser udstedt
i medfør af loven, vil overtrædelse af vilkår i
godkendelser og tilladelser kunne straffes efter disse
bestemmelser.
Til nr. 16
Redaktionelle ændringer, som
foreslås for at ensarte sprogbrugen i loven.
Til § 2
Til nr. 1
Med bestemmelsen foreslås det, at
forsvarsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
kontrol med farligheden af de fyrværkeriartikler og andre
pyrotekniske artikler, der opbevares eller fremstilles.
De fremtidige afstandskrav ved opbevaring af
fyrværkeri vil være baseret på
fyrværkeriets farlighed, som den er udtrykt ved
transportklassifikationen. Når der henses til, at der kan
opbevares store mængder fyrværkeri på et sted -
også meget større mængder end det er
tilfældet ved transport - vurderes der at være et
afgørende sikkerhedsmæssigt behov for en skærpet
kontrol af transportklassifikationen på det opbevarede
fyrværkeri.
Da godkendelsen af transportklassifikation
efter international praksis ikke nødvendigvis sker på
basis af fysiske tests, anses det derfor for nødvendigt, at
kommunalbestyrelsen får mulighed for at kræve
dokumentation for korrektheden af fyrværkeriets
transportklassifikation i form af behørig dokumentation for
gennemførte prøvninger i henhold til FN's
»Recommendations on the Transport of Dangerous Goods, Manual
of Tests and Criteria«. Dette skal sikre, at der ikke
opbevares fyrværkeri, der er farligere end forudsat ved
fastsættelsen af afstandskravene til oplaget.
Hvorvidt der er
overensstemmelse mellem ansøgerens eller
tilladelsesindehaverens oplysninger om lagerbeholdninger og det
fyrværkeri m.v., der rent faktisk opbevares eller
fremstilles, vil kunne konstateres ved de brandsyn, der
udføres i henhold til beredskabslovens § 36.
Opbevares eller fremstilles der
fyrværkeriartikler m.v., der er farligere end forudsat ved
tilladelsen og dermed ikke er omfattet af denne, kan
kommunalbestyrelsen tilbagekalde tilladelsen eller påbyde
artiklerne fjernet fra lageret.
Ligeledes foreslås det, at
forsvarsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at
udgiften til tilvejebringelse af dokumentation for
prøvningerne afholdes af den, der opbevarer eller
fremstiller fyrværkeriet m.v.
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 14. november 2005. Hermed vil de ændringer, som
loven medfører, få virkning for nytåret
2005/2006.
Det foreslås endvidere, at forslaget
kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse, hvilket er
nødvendigt for at kunne lade loven træde i kraft den
14. november, og ikke først tre dage efter vedtagelsen. Den
fremrykkede ikrafttræden er nødvendig for at
tilladelser til den kommende nytårssæson til blandt
andet opbevaring m.v. af fyrværkeri i detailhandlen kan ske
efter de skærpede regler, der vil blive udstedt i
medfør af beredskabsloven, ligesom det er nødvendigt
for at sikre kommunalbestyrelserne tilstrækkelig tid til at
varetage området op til nytåret.
Det bemærkes, at notifikationsperioden
ikke vil være udløbet på tidspunktet for
forslagets fremsættelse.
Til § 4
Loven gælder ikke for Grønland
og Færøerne, men § 1 kan dog sættes i
kraft for Grønland ved kongelig anordning med de afvigelser,
som de særlige grønlandske forhold tilsiger, og
§ 2 kan sættes i kraft for Grønland og
Færøerne ved kongelig anordning med de afvigelser, som
de særlige grønlandske eller færøske
forhold tilsiger.
1) Loven har som udkast været
notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet)
som ændret ved direktiv 98/48/EF.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 193 af 24. maj 1972 om fyrværkeri,
som ændret ved § 74 i lov nr. 1054 af 23. december
1992, lov nr. 1096 af 21. december 1994 og § 8 i lov nr.
458 af 10. juni 2003, foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1. Lovens titel affattes således: |
Lov om fyrværkeri | | »Lov om fyrværkeri og andre
pyrotekniske artikler« |
| | |
§ 1.
Fyrværkeri må ikke fremstilles eller indføres
uden tilladelse af Sikkerhedsstyrelsen eller den, styrelsen
bemyndiger dertil. | | 2. I § 1, stk. 1 ,
indsættes efter »Fyrværkeri«: »og
andre pyrotekniske artikler«, og efter
»fremstilles« indsættes », herunder
monteres,«. |
| | |
| | 3. I § 1 indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke: » Stk. 2 . Tilladelse efter
stk. 1 gives som en godkendelse til den, der fremstiller,
herunder monterer, eller indfører fyrværkeri eller
andre pyrotekniske artikler.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. |
| | |
| | 4.§ 1, stk. 2 , der
bliver stk. 3, affattes således: |
Stk. 2
. Ved fyrværkeri i denne lov forstås pyrotekniske
artikler. Ved pyrotekniske artikler forstås artikler, der
indeholder stoffer eller en blanding af stoffer, som er fremstillet
med henblik på at frembringe en effekt i form af lys, lyd,
varme, gas eller røg som et resultat af en kemisk
reaktion. | | »Ved fyrværkeri i denne lov
forstås pyrotekniske artikler, der er konstrueret til at
tjene et formål af underholdningsmæssig karakter. Ved
pyrotekniske artikler forstås artikler, der indeholder
stoffer eller en blanding af stoffer, som er fremstillet med
henblik på at frembringe en effekt i form af lys, lyd, varme,
gas eller røg eller en kombination af disse, som
følge af ikke-detonerende, selvforbrændende,
eksoterme, kemiske reaktioner.« |
| | 5.§ 1, stk. 3 , der
bliver stk. 4, affattes således: |
Stk. 3
. Undtaget fra bestemmelserne i denne lov er pyrotekniske artikler,
der er monteret som udløsermekanisme i sikkerhedsudstyr og
selvoppusteligt redningsudstyr. | | »Undtaget fra bestemmelserne i denne lov er
pyrotekniske artikler, der er beregnet til anvendelse som
udløsermekanisme i sikkerhedsudstyr og selvoppusteligt
redningsudstyr.« |
Stk. 4
. Til brug ved behandlingen af ansøgninger om tilladelse
efter stk. 1 kan forlanges en teknisk undersøgelse af
fyrværkeriet. Udgifterne hertil afholdes af
ansøgeren. | | 6. I § 1, stk. 4 , der
bliver stk. 5, indsættes efter
»fyrværkeriet«: »eller de andre
pyrotekniske artikler«. |
| | |
| | 7. I § 1 indsættes
efter stk. 4, der bliver stk. 5: »Stk. 6. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at
fyrværkeriartikler med begrænset effekt og meget lav
risiko, som er beregnet til anvendelse af forbrugere, er undtaget
fra stk. 1«. |
| | |
| | 8.§ 2 affattes
således: |
§ 2.
Fyrværkeri må ikke overdrages, erhverves, opbevares
eller anvendes uden politiets tilladelse. Stk. 2.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler for anvendelse af fyrværkeri, herunder
regler for uddannelse og godkendelse af festfyrværkere. Stk. 3
. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
bestemmelser, hvorefter fyrværkeriartikler helt eller delvis
undtages fra bestemmelsen i stk. 1. | | » § 2.
Fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler må ikke
overdrages, erhverves eller anvendes uden kommunalbestyrelsens
tilladelse. Stk. 2
. Fyrværkeri beregnet til anvendelse af forbrugere må
kun sælges i detailsalg i perioden 1. €" 31.
december. Stk. 3
. Fyrværkeri beregnet til anvendelse af forbrugere må
kun anvendes i perioden 1. december €" 5. januar. Stk. 4
. Økonomi- og Erhvervsministeren kan fastsætte regler
om undtagelser fra stk. 1, 2 og 3.« |
| | |
| | 9. Efter § 2
indsættes: |
| | » § 2 a. Det er en
betingelse for at opnå godkendelse i medfør af lovens
§ 1, stk. 2, jf. stk. 1, og for at opnå
tilladelse til at overdrage fyrværkeri eller andre
pyrotekniske artikler, jf. § 2, stk. 1, og for at
opnå godkendelse som festfyrværker efter regler fastsat
i medfør af § 3, stk. 1, nr. 5, at: |
| | 1) Ansøgeren ikke er dømt for
strafbart forhold, der begrunder en nærliggende fare for
misbrug af godkendelsen eller tilladelsen, jf. straffelovens §
78, stk. 2. Er ansøgeren en virksomhed, gælder kravet
for såvel virksomheden som virksomhedens indehaver eller
administrerende direktør. |
| | 2) Ansøgeren dokumenterer at være
myndig. Er ansøgeren en virksomhed, skal dokumentation
fremlægges for virksomhedens indehaver eller administrerende
direktør. |
| | Stk. 2
. Nægtelse af godkendelse eller tilladelse begrundet i, at
ansøgeren ikke opfylder betingelsen i stk. 1, nr. 1,
skal på begæring af ansøgeren eller af
vedkommende myndighed, indbringes for domstolene af
anklagemyndigheden, jf. straffelovens § 78, stk. 3.
Sagen behandles i strafferetsplejens former. |
| | Stk. 3.
Ansøgere om godkendelse i medfør af lovens
§ 1, stk. 2, jf. stk. 1, eller om tilladelse
til at overdrage fyrværkeri eller andre pyrotekniske
artikler, jf. § 2, stk. 1, skal, udover det i
stk. 1 anførte, dokumentere, at de ikke er under
konkursbehandling. |
| | Stk. 4
. Godkendelse i medfør af lovens § 1, stk. 2,
jf. stk. 1, og tilladelse til at overdrage fyrværkeri
eller andre pyrotekniske artikler, jf. § 2, stk. 1,
bortfalder, såfremt indehaveren af godkendelsen eller
tilladelsen kommer under konkursbehandling. Den myndighed, der har
meddelt godkendelsen eller tilladelsen, kan dog efter
ansøgning give tilladelse til midlertidig
videreførelse af virksomheden eller erhvervet. Sådan
tilladelse kan gives i en periode af indtil 3 måneder. |
| | Stk. 5
. Den myndighed, der har meddelt en godkendelse efter
§ 1, stk. 2, jf. stk. 1, en tilladelse til at
overdrage fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler, jf.
§ 2, stk. 1, en tilladelse til at erhverve
fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler, jf.
§ 2, stk. 1, eller en godkendelse som
festfyrværker, jf. § 3, stk. 1, nr. 5, kan
tilbagekalde godkendelsen eller tilladelsen, hvis der foreligger
grov eller gentagen overtrædelse af denne lov, af regler
udstedt i medfør af denne lov eller af vilkår for
godkendelsen eller tilladelsen, såfremt det udviste forhold
begrunder en nærliggende fare for misbrug af stillingen eller
erhvervet. Tilbagekaldelsen sker på tid fra 1-5 år. En
afgørelse om tilbagekaldelse, jf. 1. pkt., skal på
begæring af indehaveren af godkendelsen eller tilladelsen
indbringes for domstolene af anklagemyndigheden efter
fremgangsmåden i straffelovens § 78, stk. 3. Sagen
behandles i strafferetsplejens former. Anmodning om indbringelse
for domstolene af en afgørelse om tilbagekaldelse har ikke
opsættende virkning, medmindre myndigheden eller retten
bestemmer dette. Afgørelse om tilbagekaldelse af en
godkendelse eller tilladelse, jf. 1. pkt., hvor der for samme
forhold straffes ved dom, træffes dog af domstolene, jf.
straffelovens § 79.« |
| | |
| | 10.§ 3, stk. 1 ,
affattes således: |
§ 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
bestemmelser om 1) forbud mod salg til personer under 18 år
af fyrværkeri samt kemikalier, der kan anvendes til
fremstilling af fyrværkeri 2) kontrol med lovens overholdelse, herunder om
mærkning af fyrværkeri. | | »Økonomi- og erhvervsministeren kan
fastsætte regler om: 1) overdragelse og anvendelse af fyrværkeri
og andre pyrotekniske artikler, 2) anvendelsesklassifikation og tekniske
sikkerhedskrav til fyrværkeriartikler og andre pyrotekniske
artikler, herunder krav om mærkning og brugervejledning og
sikkerhedsinformation i forbindelse med anvendelse og
håndtering, |
| | 3) krav om prøvning og godkendelse af
fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler, |
| | 4) forbud imod salg til personer under 18
år af fyrværkeri samt kemikalier, der kan anvendes til
fremstilling af fyrværkeri, |
| | 5) uddannelse og godkendelse af
festfyrværkere, |
| | 6) meddelelse af tilladelser og godkendelser
efter denne lov eller efter regler fastsat i medfør af denne
lov, herunder bestemmelser om vilkår, |
| | 7) tilbagekaldelse af tilladelser og godkendelser
udstedt i medfør af denne lov eller efter regler fastsat i
medfør af denne lov, bortset fra i de af § 2 a,
stk. 5, omfattede tilfælde, |
| | 8) krav om, at en ansøger om godkendelse
efter denne lov eller efter regler udstedt i medfør af denne
lov har tegnet ansvarsforsikring, |
| | 9) overgangsordninger vedrørende
tilladelser og godkendelser meddelt i medfør af denne lov
eller efter regler fastsat i medfør af denne lov, |
| | 10) bestemmelser, som er nødvendige for at
opfylde Danmarks forpligtelser på
fyrværkeriområdet i henhold til EU-retten og |
| | 11) kontrol med lovens overholdelse, herunder
meddelelse af påbud, som er nødvendige for at sikre
overholdelse af loven eller af bestemmelser, fastsat i
medfør af loven.« |
| | |
| | 11.§ 4 affattes
således: |
§ 4. Beredskabsstyrelsen,
Sikkerhedsstyrelsen og politiet har til enhver tid uden
retskendelse mod behørig legitimation adgang til
virksomheder, der fremstiller, indfører, opbevarer eller
forhandler fyrværkeri, og kan i forbindelse hermed for
fabrikantens eller importørens regning udtage prøver
af fyrværkeriartikler og underkaste disse en teknisk
undersøgelse. | | » § 4.
Sikkerhedsstyrelsen og kommunalbestyrelsen har til enhver tid uden
retskendelse mod behørig legitimation adgang til
virksomheder, der fremstiller, herunder monterer, indfører,
opbevarer eller forhandler fyrværkeri eller andre
pyrotekniske artikler, og kan i forbindelse hermed for fabrikantens
eller importørens regning udtage prøver af
fyrværkeriartikler og andre pyrotekniske artikler og
underkaste disse en teknisk undersøgelse. |
| | Stk. 2
. Indehavere af en tilladelse eller godkendelse til at fremstille,
herunder montere, indføre, opbevare, overdrage, erhverve
eller anvende fyrværkeri eller andre pyrotekniske artikler,
samt forhandlere af fyrværkeri eller andre pyrotekniske
artikler, som er undtaget fra kravet om tilladelse efter
§ 2, stk. 1, har efter anmodning fra
Sikkerhedsstyrelsen eller kommunalbestyrelsen pligt til at give
alle oplysninger, der er nødvendige for
kontrollen.« |
| | |
| | 12.§ 5 affattes
således: |
§ 5.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte gebyrer
for undersøgelser efter § 1, stk. 4, og
§ 4, der foretages af Sikkerhedsstyrelsen. | | » § 5.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
om, at omkostninger for undersøgelser efter § 1,
stk. 5, og § 4, stk. 1, og afprøvninger
og godkendelser efter § 3, stk.1, nr. 3, skal afholdes af
ansøgeren.« |
| | |
| | |
§ 6. Loven
gælder ikke for offentlige myndigheder, der anvender
fyrværkeri som led i deres virksomhed. | | 13. I § 6 indsættes
efter »fyrværkeri«: »eller andre
pyrotekniske artikler«. |
| | |
§ 6 a. Det
Tekniske Sikkerhedsråd, som nedsættes i henhold til
kapitel 2 i lov om elektriske stærkstrømsanlæg
og elektrisk materiel, rådgiver økonomi- og
erhvervsministeren om regler vedrørende produktsikkerhed ved
fyrværkeri. Rådet rådgiver endvidere
Sikkerhedsstyrelsens direktør i forbindelse med styrelsens
virksomhed, herunder på det ovennævnte
område. | | 14. I
§ 6 a indsættes efter
»fyrværkeri«: »og andre pyrotekniske
artikler«. |
| | |
| | 15.§ 7, stk. 1 ,
affattes således: |
§ 7. Med
bøde, eller under skærpende omstændigheder
fængsel indtil 2 år straffes den, der overtræder
§ 1, stk. 1, og § 2, stk. 1. På
samme måde straffes den, der tilsidesætter
vilkår, som er fastsat i tilladelser efter loven. | | »Med bøde, eller under skærpende
omstændigheder fængsel indtil 2 år straffes den,
der overtræder § 1, stk. 1, og § 2,
stk. 1, 2 og 3, eller tilsidesætter oplysningspligten
efter § 4, stk. 2.« |
| | |
Stk. 2.
I forskrifter, der udfærdiges efter loven, kan der
fastsættes straf af bøde, eller under skærpende
omstændigheder fængsel indtil 2 år for
overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne. | | 16. I § 7, stk. 2 ,
ændres »forskrifter« til: »regler«,
og »forskrifterne« ændres til:
»reglerne« |
| | |
| | § 2 |
| | I beredskabsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
137 af 1. marts 2004 som ændret ved lov nr. 534 af 24. juni
2005, foretages følgende ændringer: |
§ 33.
Forsvarsministeren fastsætter regler om | | |
1) placering, indretning og brug af virksomheder,
hvor der opbevares, anvendes eller fremstilles faste, flydende
eller luftformige brandfarlige eller eksplosive stoffer og andre
stoffer, der i forbindelse med brand eller anden skade kan
medføre en risiko for personer, ejendom eller
miljøet, og | | |
2) opbevaring og brug af faste, flydende eller
luftformige brandfarlige eller eksplosive stoffer. | | |
Stk. 2
. Forsvarsministeren fastsætter regler om | | |
1) brug af ild og lys og | | |
2) foranstaltninger, der er nødvendige til
at forebygge eller formindske brandfare og til at sikre forsvarlige
rednings- og slukningsmuligheder i tilfælde af brand. | | |
Stk. 3
. Forsvarsministeren fastsætter regler om de
foranstaltninger, der skal iværksættes for at
imødegå virkningerne af uheld i nukleare
anlæg. | | 1. I § 33 indsættes
efter stk. 2 som stk. 3 og stk. 4: |
| | » Stk. 3 . Forsvarsministeren
fastsætter regler om kontrol med fyrværkeri og andre
pyrotekniske artikler, som opbevares eller fremstilles. |
| | Stk. 4
. Forsvarsministeren kan fastsætte regler om, at udgifter i
forbindelse med kontrol efter stk. 3 skal afholdes af den, der
opbevarer eller fremstiller fyrværkeri eller andre
pyrotekniske artikler«. Stk. 3 bliver herefter stk. 5. |