L 12 Forslag til lov om ændring af lov om fyrværkeri og beredskabsloven.

(Begrænsning af perioden for detailsalg og anvendelse m.v.).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 05-10-2005

Fremsættelse: 05-10-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l12_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (5. oktober 2005)

 

 

Økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om fyrværkeri og beredskabsloven (Begrænsning af perioden for detailsalg og anvendelse m.v.)

(Lovforslag nr. L 12).

Med lovforslaget har regeringen iværksat en række initiativer til at højne sikkerheden på fyrværkeriområdet. Lovforslaget er dels en opfølgning på anbefalinger fremsat i rapporten fra regeringens Kulegravningsudvalg fra maj 2005, og dels en opfølgning på regeringens 10-punkts-plan til forbedring af fyrværkerisikkerheden.

Som ændring i fyrværkeriloven foreslås, at perioderne for affyring og detailsalg af nytårsfyrværkeri begrænses til henholdsvis 1. december til 5. januar og december måned. Formålet hermed er at nedbringe antallet af fyrværkeriulykker og mindske de gener for mennesker og dyr, som affyring af fyrværkeri kan være årsag til. Den valgte periode for salg og anvendelse vurderes at være udtryk for en passende afvejning mellem hensynet til at nedbringe de nævnte gener, som fyrværkeri kan medføre, og hensynet til den periode hvor fyrværkeriet skal transporteres og håndteres i grossist- og detailleddet.

Herudover foreslås det, at kompetencen til at meddele tilladelser til overdragelse, erhvervelse, anvendelse og opbevaring af fyrværkeri overføres fra politiet til kommunalbestyrelserne, da kommunalbestyrelserne også meddeler tilladelse til andre eksplosionsfarlige virksomheder og oplag, og derved besidder sagkundskab på området.

Der foreslås endvidere en række nye bemyndigelsesbestemmelser, bl.a. en bemyndigelse til at udfærdige regler om overdragelse af fyrværkeri. Denne bestemmelse vil blive benyttet til, at der i en kommende ny bekendtgørelse stilles krav til detailhandelen om skiltning med de gældende aldersgrænser for erhvervelse af fyrværkeri. Hermed øges opmærksomheden omkring disse grænser, både hos den erhvervsdrivende og hos kunderne. Endvidere foreslås en bemyndigelse til at stille krav om, at en ansøger om godkendelse efter loven har tegnet ansvarsforsikring. Bemyndigelsen vil kunne bringes i anvendelse, hvis ikke fyrværkeribranchen og forsikringsbranchen ad frivillighedens vej kan sikre en passende ansvarsforsikringsdækning for fyrværkerivirksomhed. Der foreslås desuden bestemmelser om nægtelse af udstedelse og om bortfald og tilbagekaldelse af tilladelser og godkendelser efter loven, hvilket vil kunne tjene til at forebygge misbrug af godkendelser og tilladelser. Endelig foreslås en række bestående bestemmelser præciseret.

Som ændring i beredskabsloven foreslås indsat bemyndigelser til at fastsætte regler om kontrol og om afholdelse af udgifter til tilvejebringelse af dokumentation for prøvninger af fyrværkeriet. Reglerne om kontrol vil fremme kommunalbestyrelsens mulighed for at sikre sig, at der alene opbevares eller fremstilles fyrværkeri, der stemmer overens med opbevarings- eller fremstillingstilladelsen.

Forslaget vurderes at medføre beskedne økonomiske byrder for erhvervslivet.

Forslagets økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og amter er p.t. under afklaring.

Forslaget har positive miljømæssige konsekvenser, idet perioden for støjgener ved affyring vil blive reduceret.

Forslaget er notificeret for EU-Kommissionen. Det bemærkes dog, at notifikationsperioden ikke er udløbet på tidspunktet for forslagets fremsættelse.

Det foreslås, at lovændringen træder i kraft den 14. november 2005.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.