Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2005)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fyrværkeri og beredskabsloven (Begrænsning af perioden
for detailsalg og anvendelse m.v.)
(Lovforslag nr. L 12).
Med lovforslaget har regeringen iværksat
en række initiativer til at højne sikkerheden på
fyrværkeriområdet. Lovforslaget er dels en
opfølgning på anbefalinger fremsat i rapporten fra
regeringens Kulegravningsudvalg fra maj 2005, og dels en
opfølgning på regeringens 10-punkts-plan til
forbedring af fyrværkerisikkerheden.
Som ændring i fyrværkeriloven
foreslås, at perioderne for affyring og detailsalg af
nytårsfyrværkeri begrænses til henholdsvis 1.
december til 5. januar og december måned. Formålet
hermed er at nedbringe antallet af fyrværkeriulykker og
mindske de gener for mennesker og dyr, som affyring af
fyrværkeri kan være årsag til. Den valgte periode
for salg og anvendelse vurderes at være udtryk for en
passende afvejning mellem hensynet til at nedbringe de nævnte
gener, som fyrværkeri kan medføre, og hensynet til den
periode hvor fyrværkeriet skal transporteres og
håndteres i grossist- og detailleddet.
Herudover foreslås det, at kompetencen
til at meddele tilladelser til overdragelse, erhvervelse,
anvendelse og opbevaring af fyrværkeri overføres fra
politiet til kommunalbestyrelserne, da kommunalbestyrelserne
også meddeler tilladelse til andre eksplosionsfarlige
virksomheder og oplag, og derved besidder sagkundskab på
området.
Der foreslås endvidere en række
nye bemyndigelsesbestemmelser, bl.a. en bemyndigelse til at
udfærdige regler om overdragelse af fyrværkeri. Denne
bestemmelse vil blive benyttet til, at der i en kommende ny
bekendtgørelse stilles krav til detailhandelen om skiltning
med de gældende aldersgrænser for erhvervelse af
fyrværkeri. Hermed øges opmærksomheden omkring
disse grænser, både hos den erhvervsdrivende og hos
kunderne. Endvidere foreslås en bemyndigelse til at stille
krav om, at en ansøger om godkendelse efter loven har tegnet
ansvarsforsikring. Bemyndigelsen vil kunne bringes i anvendelse,
hvis ikke fyrværkeribranchen og forsikringsbranchen ad
frivillighedens vej kan sikre en passende
ansvarsforsikringsdækning for fyrværkerivirksomhed. Der
foreslås desuden bestemmelser om nægtelse af udstedelse
og om bortfald og tilbagekaldelse af tilladelser og godkendelser
efter loven, hvilket vil kunne tjene til at forebygge misbrug af
godkendelser og tilladelser. Endelig foreslås en række
bestående bestemmelser præciseret.
Som ændring i beredskabsloven
foreslås indsat bemyndigelser til at fastsætte regler
om kontrol og om afholdelse af udgifter til tilvejebringelse af
dokumentation for prøvninger af fyrværkeriet. Reglerne
om kontrol vil fremme kommunalbestyrelsens mulighed for at sikre
sig, at der alene opbevares eller fremstilles fyrværkeri, der
stemmer overens med opbevarings- eller
fremstillingstilladelsen.
Forslaget vurderes at medføre beskedne
økonomiske byrder for erhvervslivet.
Forslagets økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og amter er p.t. under
afklaring.
Forslaget har positive
miljømæssige konsekvenser, idet perioden for
støjgener ved affyring vil blive reduceret.
Forslaget er notificeret for EU-Kommissionen.
Det bemærkes dog, at notifikationsperioden ikke er
udløbet på tidspunktet for forslagets
fremsættelse.
Det foreslås, at lovændringen
træder i kraft den 14. november 2005.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, skal jeg
anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.