L 114 (som fremsat): Forslag til lov om uddannelsen
til professionsbachelor som pædagog.
Fremsat den 15. december 2005 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om uddannelsen til professionsbachelor som
pædagog
Kapitel 1
Formål m.v.
§ 1.
Formålet med uddannelsen til pædagog er, at den
studerende får et teoretisk og praktisk grundlag for at
udføre arbejde som pædagog.
Stk. 2. Uddannelsen skal kvalificere
den studerende til at kunne
1) indgå i professionelle relationer med
børn, unge og voksne brugere og samarbejde med, vejlede og
støtte disses forældre og pårørende,
2) formidle samfundsmæssige mål og
værdier til alle uanset sproglig og kulturel baggrund,
3) tilegne sig og gøre brug af relevante
teorier og metoder i pædagogisk praksis,
4) tilrettelægge, udføre og
koordinere pædagogisk begrundede aktiviteter og
processer,
5) deltage i professionelt samarbejde, herunder
med personale fra tilgrænsende områder, og
6) analysere, evaluere, dokumentere og udvikle
pædagogisk praksis samt deltage i kvalitets- og
udviklingsarbejde.
§ 2.
Uddannelsen tager sigte på hele det pædagogiske
beskæftigelsesområde med specialisering inden for et
arbejds-, funktions- eller fagområde.
§ 3.
Uddannelsen skal bidrage til at fremme de studerendes personlige
udvikling, herunder de studerendes interesse for og evne til aktiv
medvirken i et demokratisk samfund, og skal give de studerende
grundlag for videreuddannelse.
§ 4.
Uddannelsen foregår på Centre for Videregående
Uddannelse (CVU€™er) og på seminarier, der af
undervisningsministeren er godkendt til at uddanne
pædagoger.
Kapitel 2
Indhold, varighed og struktur
Varighed
§ 5.
Uddannelsen er normeret til 3½ år og
tilrettelægges således, at der veksles mellem
uddannelse på institution og på praktiksted.
Uddannelsens fag og faglige
elementer
§ 6.
Uddannelsen omfatter følgende grundlæggende fag og
faglige elementer:
1) Pædagogik.
2) Dansk, kultur og kommunikation.
3) Individ, institution og samfund.
4) ‰t af følgende linjefag efter
den studerendes valg:
a) Sundhed, krop og bevægelse.
b) Udtryk, musik og drama.
c) Værksted, natur og teknik.
5) Praktikuddannelse.
Stk. 2. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om fagenes og de faglige
elementers mål, organisering, omfang og centrale kundskabs-
og færdighedsområder og kan fastsætte regler om
de studerendes valg af linjefag.
§ 7. Den
studerende vælger én af følgende
specialiseringer:
1) Børn og unge.
2) Mennesker med nedsat funktionsevne.
3) Mennesker med sociale problemer.
Stk. 2. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om specialiseringernes
mål, organisering, omfang og centrale kundskabs- og
færdighedsområder og kan fastsætte regler om de
studerendes valg af specialisering.
§ 8.
Uddannelsen indeholder et tværprofessionelt element, der
tilrettelægges af uddannelsesinstitutionen, og som sigter
mod, at den studerende tilegner sig kompetencer til fremme af
samarbejde med andre relevante professioner.
Stk. 2. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om det
tværprofessionelle elements mål, omfang og
placering.
§ 9.
Praktikuddannelsen tilrettelægges med progression gennem
uddannelsens første tre år med henblik på, at
den studerende tilegner sig kompetencer, der danner et fagligt
grundlag for erhvervsmæssig beskæftigelse.
Stk. 2. Praktikuddannelsen
tilrettelægges med udgangspunkt i fastlagte
uddannelsesmål, således at den studerende indgår
i tilrettelagte uddannelsesforløb, aktiviteter og
arbejdsfunktioner, der har relation til disse mål, og
således at der er sammenhæng med uddannelsen på
uddannelsesinstitutionen, herunder bachelorprojektet.
Stk. 3. 1. års praktikperiode er
normeret til ¼ år og er ulønnet. 2. års
og 3. års praktikperioder er hver normeret til ½
år og er lønnede.
Stk. 4. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om forberedelse,
gennemførelse og efterbehandling af praktik, om
praktikvejledning og -bedømmelse og om
uddannelsesinstitutionernes tilsyn med praktikken samt om hel eller
delvis erstatning af den lønnede praktik med ulønnet
praktik for studerende, der gennemfører dele af uddannelsen
i udlandet.
Professionsbachelorprojektet
§ 10. I
uddannelsen indgår for den enkelte studerende et
professionsbachelorprojekt, der sigter mod, at den studerende
tilegner sig
1) særlig indsigt i et afgrænset
område eller problem af både teoretisk og praktisk
karakter inden for et centralt pædagogisk
arbejdsområde,
2) færdighed i at indsamle, dokumentere,
analysere, reflektere og perspektivere viden og information inden
for pædagogfaglige emner og problemstillinger og
3) færdighed i at formidle
pædagogfaglige emner og problemstillinger.
Stk. 2. Professionsbachelorprojektet
afsluttes efter 3. praktikperiode.
Stk. 3. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om
professionsbachelorprojektets omfang og udformning m.v.
Øvrige bemyndigelser
§ 11.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
uddannelsen i øvrigt, herunder om
1) adgang til og optagelse på
uddannelsen,
2) institutionens studieordning,
3) de studerendes deltagelsespligt, herunder
mødepligt i praktikuddannelsen,
4) prøver og beviser,
5) kvalitetsudvikling og -kontrol, herunder om
lærerkvalifikationer og censorinstitutionen, og om
6) klager til institutionen fra de studerende,
herunder om klagefrist.
§ 12.
Undervisningsministeren fastsætter regler om, at studerende
med særlige uddannelses- eller
beskæftigelsesmæssige forudsætninger kan fritages
for dele af uddannelsen.
Stk. 2. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om muligheden for
særligt tilrettelagte uddannelsesforløb for studerende
med særlige behov.
§ 13.
Undervisningsministeren kan i særlige tilfælde fravige
loven, hvis det sker for at fremme forsøgs- og
udviklingsarbejde.
Kapitel 3
Klage
§ 14. Efter
regler fastsat af undervisningsministeren kan klager over
institutionens afgørelser indbringes for ministeren.
Stk. 2. Retlige spørgsmål
ved afgørelser om en studerendes retsstilling kan altid
indbringes for undervisningsministeren.
Kapitel 4
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 15. Loven
træder i kraft den 1. januar 2007 og har virkning for
studerende, der begynder på uddannelsen den 1. august 2007
eller senere.
Stk. 2. Undervisningsministeriet kan
fastsætte overgangsbestemmelser for studerende, der er
begyndt på deres uddannelse før den 1. august
2007.
§ 16. Lov om
uddannelse af pædagoger, jf. lovbekendtgørelse nr. 980
af 1. november 2000, ophæves, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Bestemmelserne i kapitel 2 i
den i stk. 1 nævnte lov finder fortsat anvendelse for de
seminarier, der ikke er omfattet af reglerne om CVU€™er
i lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre
selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v.,
og som er godkendt til at udbyde pædagoguddannelsen
før denne lovs ikrafttræden.
§ 17. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget vil
pædagoguddannelsens faglighed blive styrket samtidig med, at
der bliver mere tid til fordybelse, bedre muligheder for
specialisering, en mere ensartet uddannelse samt en forbedret
praktikuddannelse. Det vil give de færdiguddannede
pædagoger styrkede kompetencer til at løfte opgaverne
både i forbindelse med en god start til alle børn og
med opgaver inden for det meget brede arbejdsområde for
pædagoger.
2. Baggrunden for lovforslaget
Pædagoguddannelsen blev sidst
reformeret i 1991. Ved denne reform blev de tre hidtidige
pædagoguddannelser (uddannelserne til børnehave-,
fritids- og socialpædagog) lagt sammen til én
uddannelse med baggrund i udviklingen på pædagogernes
arbejdsmarked, hvor arbejdet i stigende grad fandt sted på
tværs af traditionelle sektor- og faggrænser.
Uddannelsen blev udformet som en 3½-årig
enhedsuddannelse uden grendelinger i uddannelsesforløbet,
men med en såkaldt "mild" specialisering, der skulle give de
studerende mulighed for at fordybe sig i særlige
problemstillinger inden for det pædagogiske
arbejdsområde.
Pædagoguddannelsen blev i foråret
2003 evalueret af Danmarks Evalueringsinstitut, og
evalueringsrapportens anbefalinger indgår i grundlaget for
forslaget om en ny pædagoguddannelse. Det afspejles bl.a. i
forslagene om skærpelse af indgangsniveauet til uddannelsen,
central fastsættelse af CKF€™er (centrale
kundskabs- og færdighedsområder) for fagene og
præcisering af kravene til forberedelse, gennemførelse
og bearbejdning af det enkelte praktikuddannelsesforløb,
fornyelse af prøve- og eksamensformer og udarbejdelse af
ensartede regler for uddannelsens tilrettelæggelse, jf.
nedenfor.
Der er i dag ca. 80.000 pædagoger
på arbejdsmarkedet. Heraf arbejder ca. 45.000 i dagtilbud og
SFO€™er (vuggestuer, dagpleje, børnehaver,
skolefritidsordninger, klubber og lign.). Ca. 30.000 arbejder inden
for det socialpædagogiske område, og ca. 4.000 arbejder
i børnehaveklasser ifølge Evalueringsinstituttets
rapport fra 2003 samt undersøgelse vedr.
børnehaveklasser foretaget af Danmarks Lærerforening i
2003.
Fordelingen på arbejdsmarkedet er dog
ikke statisk. Arbejdsmarkedet for pædagoger er under stadig
forandring, og pædagoguddannelsen skal indrettes sådan,
at de uddannede pædagoger bedst muligt kan opfylde de
skiftende krav.
3. Forslaget
Pædagoguddannelsen skal give de
studerende kompetencer til som færdiguddannede
pædagoger at varetage de udviklings- og omsorgsopgaver, der
er forbundet med pædagogarbejdet inden for et bredt
arbejdsfelt, som bl.a. er defineret i lovgivningen, herunder
navnlig serviceloven og folkeskoleloven.
Pædagoguddannelsen skal derfor
kvalificere pædagoger til at arbejde inden for området
børn og unge, herunder med tidlig indsats over for alle
børn, særligt over for børn med vanskeligheder,
med sprogstimulering til tosprogede småbørn, med
pædagogiske læreplaner i dagtilbud og med
indholdsbeskrivelser i børnehaveklasserne. Det fremgår
af regeringsgrundlaget, at regeringen "ønsker en
pædagoguddannelse, der giver fagligt stærke
pædagoger kompetencer til at løfte de nye opgaver, der
følger af regeringens strategi for en god start til alle
børn."
Uddannelsen skal også give kompetencer
til at varetage det øvrige arbejdsfelt for pædagoger,
herunder det socialpædagogiske område, der bl.a.
omfatter børn, unge og ældre med særlige behov
for hjælp og støtte, herunder børn og unge af
anden etnisk herkomst end dansk, personer med psykiske eller
fysiske funktionsnedsættelser, voksne med sociale problemer
(hjemløse, misbrugere og sindslidende) samt
familieinstitutioner og børne- ungdomspsykiatriske
hospitaler. Uddannelsen skal herunder give kompetencer til at
varetage den kriminalitetsforebyggende indsats i bl.a.
boligkvarterer, under SSP-samarbejde og i kriminalforsorgen.
3.1. Formålet med uddannelsen,
dens grundlag og faglige kerne.
3.1.1. Uddannelsen
tilrettelægges som en vekseluddannelse med henblik på
at kvalificere den færdiguddannede pædagog til at
udføre professionens opgaver.
Det pædagogiske arbejde er en
samfundsmæssig omsorgs-, udviklings-, dannelses-, og
læringsopgave, som tager afsæt i de værdier,
mål og intentioner, som samfundet bygger på.
En væsentlig forudsætning for
udførelsen af denne opgave er, at pædagoger har
kompetencer til at indgå og udvikle betydende relationer til
de mennesker, som de arbejder med. Det er pædagogens ansvar
at støtte og skabe rum for børns og brugeres
udvikling og livskvalitet og evne til etablering af relationer. Den
pædagogiske opgave indebærer således, at
pædagogen skal kunne planlægge, udføre og
koordinere pædagogisk arbejde og tilrettelægge en
pædagogisk indsats med henblik på at fremme
barnets/brugerens livsudfoldelse, trivsel og selvstændighed
samt at understøtte barnets/brugerens udvikling og
læring.
Forebyggelse og tidlig indsats er ligeledes
en grundlæggende pædagogisk opgave, der sammen med en
eventuel særlig indsats skal sikre, at børn og brugere
med behov for særlig støtte får samme
udviklingsmuligheder som andre borgere.
Pædagogen skal endvidere kunne
reflektere over, dokumentere og evaluere en pædagogisk
proces.
3.1.2. Pædagoguddannelsen er en
generalistuddannelse med specialisering og skal kvalificere den
studerende til som færdiguddannet pædagog at arbejde i
et mangfoldigt, bredt og alsidigt fagområde.
Det pædagogiske professionsfelt er ikke
nogen entydig størrelse. Der er tale om et meget bredt og
alsidigt funktionsområde. Det omfatter bl.a. pædagogisk
arbejde med mennesker i alle aldre, normalt fungerende mennesker,
mennesker med større eller mindre nedsatte funktioner af
social, fysisk eller psykisk art, samt mennesker, der er fuldt
integreret i samfundet, mennesker, der på grund af sprog,
etnicitet, kultur m.v. har svært ved at blive integreret i
samfundet, og mennesker, der lever i udkanten af samfundet.
Pædagoguddannelsens indhold og
tilrettelæggelse tager derfor sigte på, at den
studerende skal tilegne sig teoretisk og praktisk viden og
kompetence, der er overførbar fra én pædagogisk
praksis og situation til en anden. Samtidig skal den studerende
specialisere sig i et for faget relevant område. Fortsat
faglig udvikling sker efterfølgende f.eks. via efter- og
videreuddannelse, hvorfor den studerende ud over erhvervskompetence
skal tilegne sig studiekompetence til fortsat videreuddannelse.
3.1.3. Pædagoguddannelsen tager
i sit indhold og i sin tilrettelæggelse højde for, at
det pædagogiske arbejde er karakteriseret ved at være
komplekst og foranderligt.
Ny forskning og viden om omsorg, udvikling,
læring og dannelse fører til forandringer i den
pædagogiske opgave, de organisatoriske rammer omkring
løsningen af denne opgave og i den pædagogiske
praksis. I undervisningen inddrages resultater af nationale og
internationale forsknings-, forsøgs- og udviklingsarbejder,
der er relevante for professionen og egnede til eksemplarisk at
bidrage til at udvikle og anvende ny professionel viden.
Kravet i henhold til lov om mellemlange
videregående uddannelser om uddannelsens
forskningstilknytning kan bl.a. indebære, at undervisernes
viden om pædagogik, fagdidaktik, læring og
kompetenceudvikling udvikles og styrkes gennem videreuddannelse,
f.eks. med ph.d.-forløb, på universiteter, herunder
på Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU), og gennem
samarbejde med universiteter om relevante forsknings- og
udviklingsprojekter.
Pædagoguddannelsen tilrettelægges
således, at den studerende får kendskab til de forhold
og faktorer, som det pædagogiske arbejde er under
påvirkning af, samt tilegner sig metoder og kompetencer til
at forholde sig til, ændre og udvikle praksis.
Forudsætningen herfor er, at den studerende gennem
uddannelsens udviklingsbasering og forskningstilknytning tilegner
sig kompetencer til at inddrage ny viden og forskningsresultater i
forandringsprocessen, ligesom den studerende skal tilegne sig
kompetencer til at udføre udviklingsarbejder og til fortsat
læring. Disse kompetencer vil endvidere give den
færdiguddannede pædagog forudsætninger for
deltagelse i videreuddannelse.
3.1.4. Pædagoguddannelsen
tilrettelægges med mulighed for samarbejde med andre
uddannelser.
Meget pædagogisk arbejde foregår
i et tværprofessionelt samarbejde. Derfor skal
pædagoger også kunne arbejde tværfagligt og bruge
deres fagsprog i tværprofessionelle sammenhænge og have
kendskab til andre faggruppers faglighed og fagsprog. For at
understøtte dette tværprofessionelle element
tilrettelægges pædagoguddannelsen således, at de
studerende i løbet af uddannelsen, med udgangspunkt i egen
faglig identitet, skal samarbejde med studerende fra andre
relevante uddannelser.
3.2. Uddannelsens foreslåede
indhold, varighed og struktur.
Hovedelementerne i en reform af
pædagoguddannelsens indhold er styrket faglighed og
øget fleksibilitet. Fagligheden styrkes såvel i den
teoretiske som i den praktiske del af uddannelsen. Den øgede
fleksibilitet skal forbedre de studerendes muligheder for at
specialisere sig mod bestemte arbejds-/funktionsområder,
herunder mulighed for at knytte den sidste del af
praktikuddannelsen sammen med den valgte specialisering.
Fagligheden styrkes bl.a. ved at sætte
mere fokus på de slutkompetencer, de studerende skal
opnå gennem uddannelsen, jf. ovenfor. Der foretages en
reduktion af de obligatoriske faglige elementer, således at
de fremover udgøres af følgende fag og faglige
elementer:
1. Pædagogik.
2. Individ, institution og samfund.
3. Dansk, kultur og kommunikation.
Der indføres følgende 3
linjefag, hvoraf den studerende skal vælge ét:
1. Sundhed, krop og bevægelse.
2. Udtryk, musik og drama.
3. Værksted, natur og teknik.
Endelig indføres specialisering i
følgende arbejdsområder, hvoraf den studerende skal
vælge én:
1. Børn og unge.
2. Mennesker med nedsat funktionsevne.
3. Mennesker med sociale vanskeligheder.
De faglige mål tydeliggøres
bl.a. ved, at der fastsættes centrale CKF€™er
(centrale kundskabs- og færdighedsområder) i stedet for
€" som ordningen er i dag €" at den enkelte institution
fastlægger disse. CKF€™er angiver de kundskabs- og
færdighedsområder i de enkelte uddannelseselementer,
den studerende skal tilegne sig gennem uddannelsen.
De centralt fastsatte CKF€™er og
opstramninger i øvrigt på bekendtgørelsesniveau
vil bl.a. omfatte fagenes fordeling på studieårene,
forberedelse, gennemførelse og efterbehandling af praktik,
specialiseringsmuligheder og prøveformer i sammenhæng
med studieforløbet. En større ensartethed på
disse områder vil bl.a. give de studerende bedre mulighed for
at kunne skifte uddannelsessted under studieforløbet.
Uddannelsen tilrettelægges, så
den studerende kan tilegne sig kompetencer til bl.a. at kunne
indgå i professionelle relationer, som tager hensyn til det
enkelte barns, den unges og den enkelte voksnes identitet og
forudsætninger, at kunne opstille mål, overveje og
evaluere metoder og opstille handleplaner for den pædagogiske
virksomhed, at kunne planlægge og gennemføre
aktiviteter, der får børn, unge og voksne til at
opleve den pædagogiske proces som meningsfuld og engagerende
og at kunne agere i og anvende det lovgrundlag, som sætter de
overordnede rammer for det pædagogiske arbejde.
Ved at indføre linjefag reduceres
antallet af fag i den obligatoriske fagrække for den enkelte
studerende. Det giver større mulighed, end det er
tilfældet i dag, for at fordybe sig i det enkelte fag og
dermed for at styrke fagligheden. Indhold og omfang af de enkelte
linjefag skal modsvare de øgede krav til faglighed og
fordybelse. Det enkelte fag skal derfor styrkes både i omfang
og kvalitet. Dette vil ske i den kommende bekendtgørelse ved
fastlæggelse af mål og CKF€™er.
Nærmere regler om de studerendes valg
af linjefag vil blive fastsat i en kommende bekendtgørelse,
jf. den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 2,
med tilhørende bemærkninger.
Faget dansk styrkes med henblik på at
skærpe den studerendes sproglige og kulturelle bevidsthed og
på at give den studerende forudsætninger for at
varetage opgaven i forhold til sprogstimulering af børn,
herunder sprogstimulering af tosprogede småbørn. Dansk
skal fortsat omfatte en æstetisk og kulturfaglig
dimension.
Styrkelse af specialisering mod bestemte
arbejds-/funktionsområder sikres i den ny
pædagoguddannelse ved, at uddannelsen indeholder et antal
specialiseringer, der sigter mod forskellige dele af den
pædagogiske profession. Disse er
€" børn og unge,
€" mennesker med nedsat funktionsevne og
€" mennesker med sociale problemer.
Et væsentligt element i denne styrkelse
er muligheden for at knytte den teoretiske del af specialiseringen
sammen med den sidste del af praktikuddannelsen.
Specialiseringsperioden placeres derfor i uddannelsens sidste
halvdel.
Formålet med specialiseringen er, at
der ud fra uddannelsens vidensområder og kerne sker en
fordybelse i et brugerområde, der kvalificerer den studerende
til at kunne anvende specialviden, teori og metoder i et specifikt
område. Samtidig lægges vægt på, at
indholdet i specialiseringerne skal fungere eksemplarisk, så
anvendte metoder efterfølgende kan nyttiggøres af den
studerende til at sætte sig ind i andre brugergruppers
særlige karakteristika og behov.
Specialiseringen skal anskues i
sammenhæng med to udviklingstendenser. På den ene side
ses en udvikling, der støtter grundprincippet i den
nuværende enhedsuddannelse, nemlig decentralisering,
integration, nærhed og mindsteindgrebsprincip. På den
anden side en udvikling, som går i retning af øget
specialisering og kategorisering. Pædagoger skal
således dels have generel viden om hele det pædagogiske
arbejdsfelt og være i stand til at arbejde med forskellige
indsatsområder ud fra helhedssyn, som skaber rummelighed og
inklusion, dels have empirisk og metodisk viden om specifikke
brugergrupper for at kunne yde en specialiseret og målrettet
indsats i forhold til disse gruppers særlige behov. Den
foreslåede specialisering tilsigter generelt at styrke den
studerendes kompetence til at udøve den pædagogiske
profession ud fra forskellige brugergruppers behov uafhængigt
af løbende ændringer i institutionsstruktur og
på det pædagogiske arbejdsmarked.
Uddannelsen skal som i dag have en varighed
på 3½ år, svarende til 210 ECTS og fortsat
være en professionsbacheloruddannelse. 60 point i European
Credit Transfer System (ECTS-point) svarer til en
fuldtidsstuderendes arbejde i 1 år.
Uddannelsen struktureres i en vekselvirkning
mellem teoretisk uddannelse på uddannelsesinstitutionen og
praktik på praktikinstitutionen.
Efter lov om gennemsigtighed og åbenhed
i uddannelserne m.v. skal uddannelsesinstitutionerne på
internettet give oplysninger om bl.a. uddannelsens mål,
fagudbud og læseplaner m.v., hvorved bl.a. kommende
studerende vil kunne blive bekendt med den pågældende
uddannelsesinstitutions studie- og arbejdsformer, lektionstimetal
og kravene til selvstændige studiearbejder. Disse oplysninger
vil kunne give en kommende studerende et kvalificeret grundlag for
valg af uddannelsesinstitution.
3.2.1. Praktikuddannelsen.
Formålet med praktikuddannelsen er at
konfrontere teoretiske og praktiske aspekter af uddannelse og
erhverv, at indfange og generere viden fra praksis, som er
vanskelig at eksplicitere, og gennem arbejdsfunktioner at give den
studerende et realistisk indtryk af professionsarbejdet, som kan
lette overgangen til erhverv.
Praktikken er således den del af den
studerendes uddannelse, der foregår gennem og samtidig med
udførelse af praktisk, pædagogisk arbejde, og som
sigter mod det selvstændigt udøvende inden for
pædagogprofessionen. De arbejdsfunktioner, der er indeholdt i
praktikuddannelsen, fastlægges af praktikstedet.
Arbejdsfunktionerne skal ligge på linje med det uddannede
personales dog under hensyn til, at den studerende er under
uddannelse og skal bidrage til opfyldelse af institutionens
primære formål som pædagogisk institution. De
studerende vil derfor fortsat have en arbejdsmæssig
værdi under praktikuddannelsen.
I den ulønnede praktikperiode modtager
de studerende SU efter reglerne herom.
Det er et væsentligt formål med
reformen, at den studerendes uddannelsesmæssige udbytte af
praktikuddannelsen styrkes. Derfor skal såvel den samlede
praktikuddannelse som den enkelte praktikperiode
tilrettelægges i forhold til uddannelsesmål, som
fastlægges i en kommende bekendtgørelse, og der vil
blive stillet krav om, at praktikuddannelsen skal indeholde
tilrettelagte forløb og arbejdsfunktioner, som retter sig
mod de uddannelsesmæssige mål, som fastlægges af
praktikstedet i samarbejde med uddannelsesstedet og den studerende
ved begyndelsen af den enkelte praktikperiode. Der indføres
en praktikuddannelsesplan, der vil være et væsentligt
redskab i tilrettelæggelsesarbejdet. Ved reformen skal
mulighederne for at benytte et bredere praktikfelt forbedres blandt
andet ved, at den studerende får mulighed for at komme i
praktik i børnehaveklasser. F.eks. kan praktik i
børnehaveklasser kombineres med praktik i
skolefritidsordninger. Endelig skal der skabes bedre
sammenhæng mellem praktikuddannelsen og uddannelsen i
øvrigt, især hvad angår sammenhængen med
specialiseringen, idet den sidste praktik skal indgå i den
valgte specialisering.
Undervisningsministeren vil blive bemyndiget
til at fastlægge mål for den enkelte praktikperiode,
jf. bemærkninger til den foreslåede bestemmelse i
§ 6, stk. 2. Målene for den enkelte
praktikperiode vil dels indeholde konkretisering af progressionen i
den samlede praktikuddannelse, dels indeholde specifikke mål,
som relateres til den enkelte periodes særlige karakter.
Således vil målene for praktikken i første
studieår primært indeholde specifikke mål, som
vedrører kendskab til området, brugergruppe og
opgaver. Målene for den lønnede praktik på andet
studieår vil indeholde specifikke mål, som
vedrører den studerendes evne til at indgå som aktiv
og forpligtet medarbejder, og i den lønnede periode på
tredje studieår vil de specifikke mål primært
blive relateret til specialiseringen.
Kravene til forberedelse,
gennemførelse og efterbehandling af praktikken
foreslås styrket. Uddannelsesinstitutionens, praktikstedets
og den studerendes opgaver i forbindelse med forberedelse,
gennemførelse og efterbehandling af den enkelte
praktikperiode vil således blive præciseret. Ministeren
fastsætter nærmere regler herom samt regler om
praktikbedømmelse, jf. bemærkningerne til den
foreslåede bestemmelse i § 9.
Praktikken udgør fortsat 74 ECTS-point
og består fortsat af lønnet og ulønnet praktik.
Den ulønnede praktik er på 14 ECTS-point, mens den
lønnede del udgør 60 ECTS-point. Den ulønnede
praktikperiode placeres i første studieår. Den
lønnede praktik placeres fortsat som to perioder på
hver 30 ECTS i henholdsvis begyndelsen af 2. studieår og
slutningen af 3. studieår.
3.2.2. Bachelorprojektet.
Alle studerende skal efter 3. studieår
udarbejde et professionsbachelorprojekt, der bl.a. sigter mod, at
den studerende tilegner sig særlig indsigt i et
afgrænset centralt område eller problem af både
teoretisk og praktisk karakter, der er centralt i forhold til
professionen. Bachelorprojektet afsluttes efter sidste periode i
praktikuddannelsen for i videst muligt omfang at give mulighed for
sammenhæng mellem den teoretiske og den praktiske del af
uddannelsen.
3.3. Adgangskravene til
uddannelsen.
For at sikre at uddannelsens faglige niveau
kommer på linje med de øvrige
professionsbacheloruddannelsers niveau, vil adgangskravene til
uddannelsen blive strammet fra de nuværende krav (hhv.
gymnasial uddannelse eller Dansk A, et andet fag B og mindst 2
års erhvervserfaring eller erhvervsuddannelse af mindst
2½ års varighed eller bestået
adgangsprøve til videregående social- og
sundhedsuddannelser eller den grundlæggende pædagogiske
uddannelse til pædagogmedhjælper, dagplejer,
omsorgsmedhjælper m.v.) til gymnasial uddannelse, social- og
sundhedsassistentuddannelsen eller den grundlæggende
pædagogiske uddannelse til pædagogmedhjælper,
dagplejer, omsorgsmedhjælper m.v. med niveaukrav i blandt
andet dansk. For at sikre at de formelle adgangskrav ikke udelukker
ansøgere med de nødvendige reelle kvalifikationer,
vil der dog blive fastsat regler om optagelse af ansøgere,
der ikke har en adgangsgivende uddannelse, men som kan dokumentere
kvalifikationer, der ud fra en realkompetencevurdering kan
sidestilles hermed.
3.4 Aktiv deltagelse.
De studerende forudsættes at tage
ansvar for deres studium og at have motivation og disciplin til at
deltage aktivt i undervisningen.
Deltagelsespligten vil blive
håndhævet aktivt. Der vil blive fastsat regler om
mødepligt i praktikken, og for den øvrige
undervisning vil der blive fastsat regler om mødepligt
henholdsvis deltagelsespligt. Der vil blandt andet blive fastsat
regler om mødepligt ved undervisningsformer og i fag og
fagområder, som kræver flere studerendes samtidige
medvirken.
3.5. Samspil med andre
uddannelser.
Samarbejdsmulighederne med andre relevante
uddannelser, herunder læreruddannelsen og
socialrådgiveruddannelsen foreslås sikret ved, at
uddannelsen for alle studerende indeholder et element, der
tilrettelægges i samarbejde med andre relevante
uddannelsesinstitutioner, og som sigter mod, at den studerende
tilegner sig kompetencer, der fremmer samarbejde med andre
relevante professioner.
3.6. Tilvejebringelse af
praktikuddannelsespladser.
De hidtidige regler om tilvejebringelse af
praktikpladser ophæves pr. 1. januar 2007 som led i
kommunalreformen. Regler om tilvejebringelse af praktikpladser og
fastsættelse af optagelsestal for en række mellemlange
videregående uddannelser er nu indføjet i lov om
mellemlange videregående uddannelser. Herefter er det
uddannelsesinstitutionerne, der fordeler praktikpladser, som
statens institutioner, regionsråd, kommunalbestyrelser, og
private, herunder selvejende institutioner, der modtager
statstilskud, har pligt til at stille til rådighed for
uddannelsen i overensstemmelse med det fastsatte optagelsestal.
Optagelsestallet fastsættes af undervisningsministeren efter
dialog med regionsrådene og kommunalbestyrelserne.
3.7.
Meritpædagoguddannelsen.
Den særligt tilrettelagte uddannelse
under Åben Uddannelse €" meritpædagoguddannelsen
€" vil blive videreført efter de samme regler, som
gælder i dag. Uddannelsen svarer til den ordinære
uddannelse med hensyn til formål, fagligt indhold m.v., og de
meritstuderende vil opnå de samme kompetencer. Den vigtigste
forskel er, at meritpædagoguddannelsens praktikperiode
€" som i dag €" kun er på tre måneder, idet
et af optagelseskravene til merituddannelsen er erfaring fra
pædagogisk eller tilsvarende arbejde i et omfang, der svarer
til normalt 5 års fuldtidsbeskæftigelse.
4. Økonomiske konsekvenser for
stat og kommuner.
Lovforslaget forventes ikke at have
økonomiske konsekvenser for stat og kommuner, da den
nuværende fordeling af lønnet og ulønnet
praktik bevares, og de studerendes arbejdsværdi
forudsættes uændret. Styrkelsen af praktikkens
uddannelsesmæssige kvalitet forventes gennemført inden
for de nuværende rammer gennem bl.a. præcisering af de
opgaver, som uddannelsesstedet, praktikinstitutionen og den
studerende skal varetage før, under og efter
praktikperioden. De studerende skal ud over deltagelse i praktikken
løbende forberede og efterbehandle arbejds- og studieopgaver
i forbindelse med praktikken, herunder læsning af relevant
litteratur.
Det forudsættes, at KL og
regionsrådene medvirker til at sikre, at mulighederne for
lønnet praktik i børnehaveklasser, små
specialiserede institutioner for handicappede og tilsvarende
institutioner for personer med sociale vanskeligheder forbedres
væsentligt. Sikringen af mulighederne for at benytte et
bredere praktikfelt forudsættes gennemført
udgiftsneutralt.
5. Administrative konsekvenser for
stat og kommuner.
Lovforslaget forventes ikke at have
større administrative konsekvenser for stat og kommuner. I
forbindelse med sikring at muligheden for et bredere praktikfelt
må påregnes et mindre administrativt arbejde i
kommunerne med udarbejdelse af administrativ model.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget forventes ikke at have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Lovforslaget forventes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. Miljømæssige
konsekvenser.
Lovforslaget forventes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser for
borgerne.
Lovforslaget forventes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
10. Forholdet til EU-retten.
Forslaget har ingen EU-retlige aspekter.
11. Høring
Lovforslaget har før
fremsættelsen for Folketinget været fremlagt i
Høringsportalen (hoeringsportalen.dk) med henblik på
offentlig høring. Derudover har forslaget været
udsendt til høring hos følgende organisationer
m.v.:
Danmarks Evalueringsinstitut
MVU-Rådet
CVU-Rektorkollegiet
Foreningen af frie Samarbejdende
MVU-institutioner
Pædagogseminariernes
Rektorforsamling
Pædagogseminariernes
Bestyrelsesforening
Censorformandskabet for
Pædagoguddannelsen
Akademikernes Centralorganisation
Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd
Lærernes Centralorganisation
Dansk Magisterforening
Forbundet af Offentlige Ansatte
BUPL
Socialpædagogernes Landsforbund
Danmarks Lærerforening
Pædagogstuderendes
Landssammenslutning
Kommunernes Landsforening
Amtsrådsforeningen i Danmark
Frederiksberg Kommune
Københavns Kommune
Børne- og Kulturchefforeningen
Daginstitutionernes Landsorganisation
Foreningen af Danske Døgninstitutioner
for Børn og Unge
De samvirkende Invalideorganisationer
Det Centrale Handicapråd
Børnerådet
12. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat og
kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat og
kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget har ingen EU-retlige aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til stk. 1
Det pædagogiske arbejdsområde
dækker dels yderpunkterne af livsforløbet fra den
tidlige barndom til alderdommen og omfatter derved næsten
alle børn og unge samt voksne med behov for særlig
støtte. Professionsbachelorniveauet giver den
færdiguddannede pædagog adgang til de pædagogiske
diplomuddannelser, til nogle masteruddannelser og
(beslægtede) kandidatuddannelser eventuelt efter en kortere
suppleringsuddannelse.
Til stk. 2
Bestemmelsen viser hen til det omfattende og
sammensatte arbejdsområde, uddannelsen retter sig mod.
Bestemmelsens grundlag er en beskrivelse af professionens faglige
kerne og de grundlæggende opgaver, som pædagogen
varetager uanset målgruppe eller
ansættelsesområde. Formålet med bestemmelsen er
at sikre en pædagoguddannelse, som matcher de nuværende
og kommende krav til den pædagogiske profession og at styrke
fagligheden med fokus på de kompetencer, de
færdiguddannede pædagoger skal have for at kunne
varetage de mange forskellige opgaver inden for den
pædagogiske profession. De kompetencer, som vil danne
grundlag for en udbygget målformulering i den kommende
bekendtgørelse, jf. den foreslåede bestemmelse i
§ 6, stk. 2, omfatter dels en overordnet kompetence
til at handle og reflektere på forskellige niveauer og i
forskellige praksissammenhænge, bl.a. gennemførelse af
pædagogiske handlinger, planlægning og refleksion over
pædagogisk arbejde og kommunikation om og udvikling af
pædagogisk arbejde, dels en række professionelle
grundkompetencer. Grundkompetencerne omfatter:
€" Social og kommunikativ kompetence,
herunder evne til indgå i et professionelt samarbejde med
kollegaer og andre faggrupper.
€" Personlig og relationel kompetence,
herunder evne til at opbygge og udvikle professionelle relationer
til brugere og pårørende.
€" Faglig kompetence, herunder teoretisk
indsigt, musiske og kreative redskaber samt evne til at handle
såvel intuitivt som planlagt og reflekteret.
€" Organisatorisk kompetence, herunder evne
til at organisere og udvikle pædagogisk praksis samt rammerne
herfor.
€" Systemkompetence, herunder evne til at
indgå og agere i offentlig forvaltning.
€" Udviklings- og læringskompetence,
herunder evne til at inddrage ny viden og forskning i udvikling af
pædagogisk virksomhed.
Til § 2
Bestemmelsen fastholder, at
pædagoguddannelsen skal kvalificere den færdiguddannede
pædagog til arbejdet inden for hele den pædagogiske
profession. Samtidig fastlægges, at uddannelsen skal
indeholde specialisering, som rettes mod et specifikt
fagområde, funktionsområde eller
arbejdsområde.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 3.2. og til bemærkningen til den
foreslåede bestemmelse i § 7.
Til § 3
Bestemmelsen svarer til den nuværende
lovs bestemmelse i § 1, stk. 2, om, at uddannelsen skal
bidrage til de studerendes personlige udvikling samt bidrage til de
studerendes interesse for og evne til aktiv medvirken i et
demokratisk samfund. Bestemmelsen foreslås videreført
med tilføjelse af muligheden for videreuddannelse.
Til § 4
Uddannelsen bliver i dag udbudt i hele
landet, dels på Centre for Videregående Uddannelse,
CVUer, dels på enkeltstående seminarier.
Til § 5
Uddannelsens omfang fastsættes til
3½ år, 210 ECTS-point, hvilket er det samme som den
nuværende uddannelse. 60 ECTS-point svarer til en
fuldtidsstuderendes arbejde i 1 år.
Til § 6
Til stk. 1
Uddannelsen vil omfatte en række
grundlæggende, professionsorienterede faglige elementer, som
er nødvendige for, at den studerende kan tilegne sig de
kompetencer, der er behov for på pædagogernes
arbejdsmarked. Uddannelsen i det enkelte fag og faglige element
sigter således mod at give den studerende faglige kompetencer
til at anvende faget i pædagogisk arbejde.
For at styrke pædagogernes faglighed
reduceres antallet af obligatoriske fag og faglige elementer. En
del af de eksisterende fag- og fagområder vil blive
indarbejdet i den nye fagrække. F.eks. vil pædagogik
udover arbejdet med professionens metoder og didaktik omfatte
områder som filosofi, antropologi, psykologi og sociologi,
ligesom faget skal rumme sundhedspædagogisk teori og metode.
Faget Individ, institution og samfund vil bl.a. omhandle
lovgivningsmæssige og organisatoriske rammer for de
pædagogiske institutioner samt forholdet mellem individ og
institution. Hermed vil det nye fag rumme elementer fra de
tidligere fag, socialfag samt faget kommunikation, organisation og
ledelse. Dansk, der hidtil har indgået i rækken af
aktivitets- og kulturfag, bliver selvstændigt, obligatorisk
og med et væsentligt større omfang end i dag. Faget
skal styrkes med henblik på at skærpe den studerendes
kulturelle og sproglige bevidsthed og give pædagogerne bedre
forudsætninger for at bidrage til barnets sproglige
udvikling, herunder den sproglige udvikling hos tosprogede
børn. Faget vil således fremover rumme en
kulturfaglig, en sproglig og en kommunikativ del.
Den eksisterende uddannelse indeholder en
række meget små fag inden for det aktivitets og
kulturfaglige område med et omfang på 1/12 til 1/6
årsværk. Indførelsen af linjefag skal medvirke
til at øge pædagogens specifikke kvalifikationer inden
for det aktivitets- og kulturfaglige område, idet reduktionen
i antallet af obligatoriske fag for den enkelte studerende giver
mulighed for at styrke det enkelte fagområde med hensyn til
mål, indhold og omfang. Den studerende skal gennemføre
ét af de i § 6 nævnte linjefag. Sundhedsfag,
som i dag udgør 1/6 årsværk inddrages i
linjefagsordningen for at give de kommende pædagoger den
nødvendige kompetence til at medvirke til at løse
opgaver i forhold til fremme af sundhed. De enkelte linjefag kan
evt. udbydes som efteruddannelse som en del af de pædagogiske
diplomuddannelser for at imødekomme et evt. behov for
pædagoger med en bredere faglig profil.
Til stk. 2
Fagenes, de faglige elementers og
linjefagenes mål, CKF (centrale kundskabs- og
færdighedsområder), jf. de almindelige
bemærkninger afsnit 3.2, og omfang vil blive fastlagt i en
kommende bekendtgørelse. Der skal i forbindelse med
udarbejdelse af bekendtgørelsen fastsættes regler om
uddannelsesinstitutionernes mulighed for at give de studerende en
samlet indføring i linjefagene og deres professionsfaglige
forankring ligesom målene for de enkelte praktikperioder vil
blive tydeliggjort med henblik på at sikre, at de studerende
udvikler kompetence til iagttagelse, analyse, praksisudvikling,
refleksion og handling i pædagogarbejde. Der henvises til den
foreslåede bestemmelse i § 9.
Fagene tænkes organiseret på en
sådan måde, at de bidrager til den studerendes
tilegnelse af en række faglige og personlige redskaber og
kompetencer, som tilsammen danner den kommende pædagogs
videngrundlag og potentielle handlingsberedskab for at kunne
tilrettelægge institutionelle pædagogiske betingelser
for børn/brugeres udvikling, dannelse og livsmestring.
I bekendtgørelsen vil der endvidere
blive fastsat CKFer. I forbindelse med fastsættelse af
mål og CKFer vil fagenes naturvidenskabelige dimension og
anvendelse af IT blive præciseret.
Til § 7
Til stk. 1
Med henblik på at den enkelte
studerende specialiserer sig i et nærmere afgrænset
arbejds-, funktions- eller fagområde, skal uddannelsen
indeholde de tre specialiseringsmuligheder, der er nævnt i
teksten, og som sigter mod forskellige dele af pædagogernes
arbejdsfelt, og hvoraf den studerende skal vælge én.
Specialiseringen skal have sammenhæng med både
uddannelsen på uddannelsesinstitutionen og i praktikken.
Hver specialisering består af en
obligatorisk kombination af fag og faglige elementer, der er
udvalgt fra den samlede fagrække, og tilrettelægges
sådan, at den studerende fordyber sig i fag eller
arbejdsfunktioner, der er relevante for det pågældende
arbejdsområde. I forbindelse med specialiseringen arbejder
den studerende således med fag-, arbejds- og
funktionsområde i indbyrdes sammenhæng.
Undervisningen inden for en specialisering
skal sigte mod en bred vifte af kompetencer og rumme tilgange af
både teoretisk, færdighedsmæssig og praktisk
karakter - også sådan, at det, den studerende
lærer, bliver eksemplarisk i forhold til måden at
forholde sig til andre områder på. Alle studerende skal
- uanset valg af specialisering - gennem uddannelsen kvalificere
sig i forhold til hele det pædagogiske arbejdsområde.
Det vil således være nærliggende, at studerende
beskæftiger sig med centrale temaer som f.eks. rummelighed,
negativ social arv eller samarbejde med pårørende
uanset valg af specialisering.
Til stk. 2
I en kommende bekendtgørelse skal der
fastsættes regler for uddannelsesinstitutionernes mulighed
for i forbindelse med tilrettelæggelse af
specialiseringsperioden at underopdele de enkelte specialiseringer.
F.eks. kunne specialiseringen "Børn og unge" underopdeles i:
"mindre børn", "større børn og unge",
"pædagogiske læreplaner i dagtilbud", "indskoling"
eller "børn og unge med anden kulturel baggrund end dansk".
I specialiseringen "Mennesker med nedsat funktionsevne" vil f.eks.
kunne etableres følgende underopdelinger:
"ældreområdet", "unge med fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse" eller "børn med spastiske
lammelser". Specialiseringen "Mennesker med sociale problemer" vil
f.eks. kunne rumme følgende underopdelinger: "misbrugere",
"mennesker i sorg eller krise" eller "truede familier", jf.
også afsnittet om specialiseringsmuligheder under de
almindelige bemærkninger.
Omfanget af de enkelte specialiseringer
fastsættes i en kommende bekendtgørelse.
I forhold til den nuværende uddannelse
vil uddannelsen efter denne lov således indeholde en tydelig
præcisering af den enkelte studerendes mulighed for og pligt
til specialisering.
Til § 8
Til stk. 1
Samarbejdet mellem pædagoguddannelsen
og andre mellemlange videregående uddannelser, herunder
læreruddannelsen og socialrådgiveruddannelsen skal
styrkes. Det er tanken, at der i pædagoguddannelsen skal
indgå et tværprofessionelt element svarende til
øvrige professionsbacheloruddannelser. Det
tværprofessionelle element skal indgå i såvel den
teoretiske undervisning som i praktikken og arrangeres i samspil
med mindst en af de samarbejdsparter, der er relevante for
faggruppen. Samarbejde mellem professioner kan fx være
samarbejde mellem pædagoger og lærere i forbindelse med
skolestart, samarbejde mellem pædagoger og sygeplejersker i
forbindelse med pædagogisk arbejde inden for det psykiatriske
område eller samarbejde mellem pædagoger og
socialrådgivere i forbindelse med særlig indsats over
for truede børn og unge.
I visse mellemlange videregående
uddannelser, bl.a. uddannelserne til socialrådgiver, fysio-
og ergoterapeut, sygeplejerske og afspændingspædagog,
er der indført et sådant tværprofessionelt
element på mindst 8 ECTS-point. I andre mellemlange
videregående uddannelser vil det kræve en
bekendtgørelsesændring at indføre et lignende
tværprofessionelt element, mens det for
læreruddannelsen i givet fald kræver en
lovændring.
Til stk. 2
Den foreslåede bestemmelse bemyndiger
ministeren til, at målet er, at de studerende får en
forståelse af egen og andres kompetencer og profession i
løsning af konkrete arbejdsopgaver. Dette vil give en bedre
opgaveløsning i samarbejdsfladerne mellem professionerne og
kan bl.a. bidrage til at bryde negativ social arv gennem
udøvelsen af den pædagogiske profession.
Til § 9
Til stk. 1
Praktikuddannelsen tilrettelægges med
udgangspunkt i professionens virksomhedsområde og behov og
tilrettelægges med progression gennem hele
uddannelsesforløbet med henblik på, at de studerende
tilegner sig kompetencer, der danner et fagligt grundlag for
overgang til erhvervsmæssig beskæftigelse.
Til stk. 2
I den nuværende uddannelse er
mulighederne i realiteten begrænsede for lønnet
praktik i en række relevante typisk personalemæssigt
små pædagogarbejdspladser, herunder
børnehaveklasser. Disse begrænsninger udgør et
kvalitetsproblem for uddannelsen.
På baggrund af folkeskolelovens krav
om, at den, der skal forestå undervisningen i en
børnehaveklasse, skal have gennemført uddannelsen til
pædagog, er det i særlig grad et problem, at studerende
stort set ikke i praksis har fået mulighed for at
gennemføre praktikuddannelse i de lange praktikperioder i
børnehaveklasser.
Derfor forudsættes det, at KL og
regionsrådene medvirker til, at mulighederne for
lønnet praktik i børnehaveklasser, små
specialiserede institutioner for handicappede og tilsvarende
institutioner for personer med sociale vanskeligheder forbedres
væsentligt. Praktik i børnehaveklasser kan f. eks.
kombineres med praktik i skolefritidsordninger.
Først efter sidste praktikperiode
afsluttes bachelorprojektet for i videst muligt omfang at give
mulighed for sammenhæng mellem den teoretiske og den
praktiske del af uddannelsen.
Til stk. 3
Der vil fortsat være praktik på
henholdsvis 1., 2. og 3. år i uddannelsen med et samlet
omfang på 14 ECTS-point + 2 x 30 ECTS-point, jf de
almindelige bemærkninger under 3.2.1.
Til stk. 4
Den foreslåede bestemmelse vil blive
anvendt til at fastsætte regler til sikring af praktikkens
uddannelsesmæssige kvalitet, svarende til de allerede
gældende regler herom. De omhandler:
€" Mål for den enkelte studerendes
praktik fastlægges af praktiksted i samarbejde med studerende
og uddannelsesinstitutionen inden for rammer i
bekendtgørelsen.
€" De studerende skal have vejledning, som
praktikstedet sørger for.
€" Der skal være midtvejsmøde
mellem uddannelsesinstitution, studerende og praktiksted for at
give mulighed for at korrigere det videre forløb.
€" Der er fem ugers indkald til
uddannelsesinstitutionen i løbet af den samlede
praktikperiode, hvor den studerende skal have supplerende
undervisning.
€" Praktikstedet afgiver en skriftligt
begrundet udtalelse til uddannelsesinstitutionen med
bedømmelse af den studerendes udbytte af praktikken ved
afslutningen af hver periode. På grundlag heraf
bedømmes den studerendes praktik i den
pågældende periode til "Godkendt" eller "Ikke
godkendt". En studerende, hvis praktikperiode bedømmes til
"Ikke godkendt", kan ikke fortsætte på uddannelsens
næste trin, men har ret til at gå perioden om én
gang. Bedømmes også denne periode til "Ikke godkendt",
er den studerende afskåret fra at fortsætte
uddannelsen.
For yderligere at styrke praktikkens
uddannelsesmæssige kvalitet vil det i den kommende
bekendtgørelse blive præciseret, hvilke opgaver der
påhviler uddannelsessted, praktikinstitution og den
studerende.
Før praktikperioden:
Uddannelsesstedet forbereder den studerende i henhold til
målene for praktikperioden, ligesom det forbereder den
studerende på læring i praksis, herunder
læringsformer og studiemetoder. Desuden vejleder
uddannelsesstedet den studerende i arbejdet med at opstille
læringsmål. Praktikstedet udarbejder uddannelsesplaner
i overensstemmelse med bekendtgørelsens mål for den
enkelte periode. Desuden udarbejdes materiale om praktikstedet,
herunder formål, karakteristik af brugergruppe,
arbejdsmetoder og evt. henvisninger til relevant litteratur.
Uddannelsesplanerne kan evt. udarbejdes i samarbejde med
uddannelsesstedet. Den studerende udarbejder som led i studiet en
praktikuddannelsesplan med angivelse af relationerne mellem
praktikken og studiet i øvrigt. Der fastsættes
nærmere regler om praktikuddannelsesplanen. Den studerende er
desuden forpligtet til at forberede sig på praktikken
på grundlag af det udarbejdede materiale, herunder
udarbejdelse af spørgsmål til praktikstedet samt
læsning af relevant litteratur.
Under praktikperioden: Praktikstedet
fastlægger målet for praktikken i samarbejde med
studerende og uddannelsesinstitutionen, jf. gældende regler.
Praktikuddannelsesplanen inddrages i fastlæggelsen af disse
mål. Den studerende vedligeholder i samarbejde med
praktikvejlederen praktikuddannelsesplanen med notater og aftaler
om den løbende praktik i forbindelse med vejledning og
midtvejsmøder m.v. efter de gældende regler.
Praktikuddannelsesplanen inddrages i uddannelsesstedets
løbende evaluering og vejledning af den studerende og
anvendes til om nødvendigt at korrigere forløbet
og/eller styrke uddannelsesinstitutionens vejledningsindsats over
for den studerende. Den studerende skal desuden - udover deltagelse
i praktikken - løbende forberede og efterbehandle arbejds-
og studieopgaver i forbindelse med praktikken, herunder
læsning af relevant litteratur.
Efter praktikperioden: Praktikstedet
udsteder en skriftlig praktikerklæring til den studerende og
uddannelsesinstitutionen. Erklæringen udarbejdes i samarbejde
med den studerende og skal indeholde oplysninger om, hvilke
arbejdsområder og funktioner den studerende faktisk har
været beskæftiget med på praktikstedet og om den
studerendes eventuelle særlige behov for fortsat praktik
eller anden supplerende uddannelse. Erklæringen indeholder
praktikstedets bedømmelse af den studerende, jf. de
gældende regler. Uddannelsesstedet skal efterbehandle den
studerendes praktikforløb og inddrage denne i den
løbende evaluering og vejledning af den studerende og
anvendes til om nødvendigt at styrke vejledningsindsatsen
over for den studerende.
Bemyndigelsen i stk. 4 forventes
således anvendt til at styrke kravene til forberedelse,
gennemførelse og bearbejdning af praktikuddannelsen og
fastsætte regler om, at den studerende som led i studiet skal
udarbejde en praktikuddannelsesplan med angivelse af relationerne
mellem praktikken og studiet i øvrigt.
Praktikuddannelsesplanen justeres løbende gennem hele
uddannelsen. Der vil endvidere blive fastsat regler om
uddannelsesinstitutionernes pligt til at følge den
studerendes uddannelse i praktikinstitutionen. Det er tanken, at
den nuværende mulighed for studerende til at
gennemføre enten 2. eller 3. års praktik i udlandet
vil blive videreført. Praktikforholdet skal som hidtil
være et led i et uddannelsessamarbejde mellem institutionen
og en eller flere institutioner i udlandet. Tilladelse til at
gennemføre et ulønnet praktikophold i udlandet vil
som hidtil berettige den studerende til SU i praktikperioden.
Til § 10
Til stk. 1 og 2
Pædagoguddannelsen blev i 2001 en
professionsbacheloruddannelse. Der indgår derfor €" som
i øvrige professionsbacheloruddannelser €" et
professionsbachelorprojekt. Formålet med bachelorprojektet
er, at den studerende tilegner sig en særlig indsigt i et
afgrænset emne eller område eller i en afgrænset
problemstilling. Bachelorprojektet vil bl.a. skulle bedømmes
på den studerendes evne til i bachelorprojektet at
dokumentere, analysere, reflektere og perspektivere viden og
information. Emnet for projektet skal være centralt i forhold
til professionen. Bachelorprojektet er placeret sidst i uddannelsen
for i videst muligt omfang at give mulighed for at etablere
sammenhæng til såvel den praktiske som den teoretiske
del af uddannelsen.
Til stk. 3
Bemyndigelsen til at fastsætte
nærmere regler tænkes anvendt til at beskrive
målet med, omfanget, udformningen og tilrettelæggelse
af bachelorprojektet.
Til § 11
De nærmere regler om uddannelsen vil
blive fastsat dels med hjemmel i de i dette lovforslag
foreslåede bestemmelser og dels med hjemmel i lov om
mellemlange videregående uddannelser.
Til nr. 1
Bemyndigelsen forventes anvendt til en
skærpelse af adgangskravene til uddannelsen i forhold til den
nuværende uddannelse. Adgangskravet vil blive en
gennemført gymnasial uddannelse, social- og
sundhedsassistentuddannelsen eller den grundlæggende
pædagogiske uddannelse med niveaukrav blandt andet i dansk.
Et vist niveaukrav i dansk er en forudsætning for at
gennemføre uddannelsen og for den senere udøvelse af
pædagogisk virksomhed. Der skal fortsat kunne gives adgang
for ansøgere, der ikke har en adgangsgivende uddannelse,
hvis de ud fra en realkompetencevurdering anses for at have
tilstrækkelige kvalifikationer til at kunne gennemføre
uddannelsen.
Ansøgere, der ikke har en
adgangsgivende uddannelse med de fastsatte niveaukrav skal kunne
optages efter den enkelte institutions beslutning. Denne beslutning
skal være begrundet i, at ansøgeren på anden vis
har erhvervet sig kvalifikationer, der kan sidestilles med de
fastsatte adgangskrav og af institutionen vurderes til at kunne
gennemføre uddannelsen. Det vil f. eks. kunne være
tilfældet, hvis ansøgeren har en erhvervsuddannelse
med et passende niveau i blandt andet dansk. Det forudsættes,
at en institutions afgørelse om optagelse på baggrund
af en realkompetencevurdering som noget nyt også skal
være bindende for andre institutioner, hvor den
pågældende ansøger vil søge optagelse.
Institutionen skal iagttage principperne for god
forvaltningsskik.
Til nr. 2
Studieordningen skal indeholde de af
institutionen inden for uddannelsesbekendtgørelsens rammer
fastlagte regler om uddannelsen. De nærmere regler skal
sikre, at studieordningerne lever op til en landsdækkende
standard.
Til nr. 3
Bemyndigelsen forventes anvendt til
præcisering af deltagelsespligten, herunder
mødepligten, og konsekvenserne ved manglende opfyldelse af
pligten. Til visse dele af uddannelsen, herunder praktikken, vil
der blive fastlagt mødepligt. Der vil blandt andet blive
fastsat regler om mødepligt ved undervisningsformer og i fag
og fagområder, som kræver flere studerendes samtidige
medvirken. Hvis den studerende ikke har opfyldt deltagelsespligten,
herunder mødepligten, skal det medføre, at den
studerende pålægges at indhente det forsømte.
Reglerne vil blive udarbejdet i samarbejde med relevante
rektorforsamlinger. Herudover vil det blive fastsat, at opfyldelsen
af deltagelsespligten skal være en forudsætning for at
kunne indstille sig til prøve.
Til nr. 4
Bemyndigelsen forventes bl.a. anvendt til i
den kommende bekendtgørelse om uddannelsen at stille
øgede og mere ensartede prøvekrav i forhold til
kravene i den nuværende uddannelse. Der vil som nu blive en
1. årsprøve og tre praktikperioder, der alle skal
bestås for, at den studerende kan gå videre på
uddannelsen. Desuden vil indførelse af CKFer betyde mere
ensartede grundlag for bedømmelse af de studerendes
præstationer.
Til nr. 5
Der er fastsat regler om
lærerkvalifikationer i bekendtgørelse om
lektorbedømmelse ved Centre for Videregående
Uddannelse og andre institutioner for mellemlange
videregående uddannelser. Fremtidige ændringer heraf
vil få hjemmel i den foreslåede bestemmelse.
Til nr. 6
Ministeren kan fastsætte regler om
uddannelsesinstitutionens behandling af klager fra de studerende
over uddannelsesinstitutionens afgørelser, herunder om
klagefrist og om krav til sagsbehandlingen. Det forudsættes
fastsat, at institutionen ved behandling af klager fra de
studerende skal iagttage principperne for god forvaltningsskik.
Til § 12
Til stk. 1
De kommende regler i
uddannelsesbekendtgørelsen om merit (fritagelse for dele af
uddannelsen på grund af særlige uddannelses- eller
beskæftigelsesmæssige forudsætninger) vil
lægge vurderingen af ansøgerens kvalifikationer i de
konkrete tilfælde ud til institutionerne.
Merit skal sikre overgangsmuligheder mellem
uddannelserne og bidrage til så vidt muligt at undgå
dobbeltuddannelse. Personer, der kan dokumentere særlige
kvalifikationer, som helt eller delvist modsvarer elementer i
pædagoguddannelsen, kan få en tilsvarende afkortning af
uddannelsen. Institutionerne skal foretage individuelle vurderinger
med henblik på, at ansøgernes konkrete kvalifikationer
tages i betragtning.
Til stk. 2
Muligheden i stk. 2 tager sigte på
at fremme pædagoguddannelsens tilgængelighed for
studerende med handicap.
Til § 13
Den foreslåede bestemmelse svarer til
den nuværende lovs § 5.
Til § 14
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at der kun er klageadgang til
Undervisningsministeriet, i det omfang der er fastsat regler herom.
Dog kan institutionens afgørelser for så vidt
angår retlige spørgsmål altid indbringes af den
studerende, hvis retsstilling afgørelsen
vedrører.
Den foreslåede bestemmelse er identisk
med § 28 i lov om Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v.
Til § 15
Overgangsbestemmelser for studerende, der er
begyndt på deres uddannelse før lovens
ikrafttræden, vil blive fastsat i den kommende
bekendtgørelse om uddannelsen.
Til § 16
De pædagogseminarier, der ikke
indgår i CVUer og dermed er omfattet af lov om Centre for
Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for
videregående uddannelser m.v., er omfattet af kapitel 2 om
institutionerne i den nuværende lov om uddannelse af
pædagoger. Det foreslås, at bestemmelserne i kapitel 2
i den gældende lov forsat finder anvendelse for disse
enkeltstående seminarier.
Til § 17
Den foreslåede bestemmelse svarer til
den nuværende lovs § 28.
Bilag 1
Bekendtgørelse af
lov om uddannelse af pædagoger
Herved bekendtgøres lov om uddannelse
af pædagoger, jf. lovbekendtgørelse nr. 796 af 3.
september 1996, med de ændringer, der følger af
§ 16 i lov nr. 263 af 12. april 2000, § 10 i
lov nr. 478 af 31. maj 2000, § 4 i lov nr. 482 af 31. maj
2000 og § 28 i lov nr. 483 af 31. maj 2000. Den
bekendtgjorte lovtekst gælder først fuldt ud fra den
1. januar 2001, jf. § 22 i lov nr. 263 af 12. april
2000.
Kapitel 1
Uddannelsen
§ 1.
Uddannelsen har til formål at uddanne pædagoger til at
arbejde med børn, unge og voksne, herunder børn, unge
og voksne med sociale vanskeligheder eller psykiske eller fysiske
handicap.
Stk. 2. Uddannelsen skal give de
studerende den teoretiske viden og praktiske erfaring, der er
nødvendig for at kunne arbejde som pædagog, og skal
bidrage til at fremme de studerendes personlige udvikling samt
bidrage til at udvikle de studerendes interesse for og evne til
aktiv medvirken i et demokratisk samfund.
§ 2.
Uddannelsen varer 3½ år og tilrettelægges
således, at der veksles mellem undervisning på
institutionen, jf. § 6, og praktik.
Stk. 2. Undervisningen på
institutionen omfatter for alle studerende følgende fag:
Pædagogik, psykologi, sociale fag, sundhedsfag, dansk, musik,
bevægelsesfag, værkstedsfag, drama, naturfag og faget
kommunikation, organisation og ledelse. Fagene kan samles i
følgende faggrupper: Pædagogisk-psykologiske fag,
social- og sundhedsfag og aktivitets- og kulturfag.
Stk. 3. Herudover kan institutionens
undervisning omfatte andre studieaktiviteter.
Stk. 4. I uddannelsen indgår
arbejde med et eller flere specialer.
Stk. 5. Praktikken omfatter
øvelsespraktik og lønnet praktik.
Stk. 6. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om uddannelsen, herunder om
de studerendes pligt til at deltage i undervisningen ved
institutionen og øvelsespraktikken og om uddannelsens
afslutning.
Stk. 7. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om:
1) Kvalitetskontrol, herunder
censorinstitutionen.
2) Klager til institutionen fra de studerende,
herunder om klagefrist, i forbindelse med eksaminer og
prøver.
§ 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at
studerende med særlige uddannelses- eller
beskæftigelsesmæssige forudsætninger fritages for
dele af uddannelsen. Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om fritagelse for dele af uddannelsen af
helbredsmæssige grunde.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om, at den lønnede praktik, jf.
§ 2, stk. 5, for handicappede studerende og for
studerende, der gennemfører dele af uddannelsen i udlandet,
helt eller delvis kan erstattes af ulønnet praktik.
§ 4.
Undervisningsministeren fastsætter efter forslag fra
praktikpladsudvalgene, jf. § 19, antallet af
uddannelsespladser på institutionerne.
Stk. 2. Ministeren kan fastsætte
regler om adgangen til uddannelsen og om optagelsen på
institutionerne.
§ 5.
Undervisningsministeren kan i særlige tilfælde fravige
lovens bestemmelser om uddannelsen, hvis det sker for at fremme
forsøgs- og udviklingsarbejde.
Kapitel 2
Institutionerne
§ 6.
Undervisningen foregår på statsseminarier, på
private seminarier eller på Centre for Videregående
Uddannelse (CVU€™er), der af undervisningsministeren er
godkendt til at uddanne pædagoger.
Stk. 2. Et privat seminarium skal
være en selvejende institution eller udgøre en del af
en sådan med vedtægter godkendt af ministeren.
Stk. 3. For de godkendte
CVU€™er gælder bestemmelserne i lov om Centre for
Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for
videregående uddannelser m.v.
§ 6 a. Efter
forhandling med bestyrelsen for et statsseminarium kan
undervisningsministeren beslutte, at seminariet overgår til
at blive en selvejende institution.
Stk. 2. Bestemmelserne i 1) lov
om selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v.
§ 2, stk. 2, om overdragelse af statens ejendomme og
§ 26 om tjenestemændenes retsstilling finder
tilsvarende anvendelse.
§ 7. For at
opnå godkendelse skal seminariet indgå som et
hensigtsmæssigt led i en landsomfattende planlægning
til opfyldelse af konstaterede eller forventede behov for
uddannelsen.
Stk. 2. En godkendelse kan
tilbagekaldes, hvis der ikke længere er behov for seminariet,
eller hvis seminariet ikke overholder de af undervisningsministeren
fastsatte regler eller givne pålæg. Godkendelsen kan
endvidere tilbagekaldes, hvis seminariet på grund af sin
økonomiske situation skønnes uegnet til at
fortsætte sin virksomhed.
§ 7 a.
Undervisningsministeren kan modsætte sig nedlæggelse af
et seminarium, hvis der efter ministerens skøn stadig er
behov for seminariet. Undervisningsministeren fastsætter
vilkårene for seminariets videreførelse.
§ 8. Et
seminarium ledes af en rektor under ansvar over for en
bestyrelse.
§ 9.
Bestyrelsen sammensættes således, at flertallet af
medlemmer kommer fra de uddannede pædagogers
arbejdsområder og fra lokalsamfundet. De studerendes
råd , jf. § 13, udpeger to repræsentanter til
seminariets bestyrelse.
Stk. 2. Ved private seminarier skal
bestyrelsens sammensætning fremgå af institutionens
vedtægter og ved statsseminarier af en statut, der godkendes
af undervisningsministeren.
Stk. 3. Ministeren kan fravige
bestemmelsen i stk. 1 for private seminarier, der var godkendt
før lovens ikrafttræden.
§ 10.
Bestyrelsen har den overordnede ledelse af seminariet. Bestyrelsen
godkender seminariets studieordning efter forslag fra rektor.
Bestyrelsen varetager seminariets interesser som
uddannelsesinstitution og fastlægger linierne for seminariets
udadvendte virksomhed og for dets udvikling på længere
sigt.
Stk. 2. Ved private seminarier
ansætter og afskediger bestyrelsen seminariets rektor og
efter forslag fra rektor seminariets øvrige medarbejdere.
Bestyrelsen kan bemyndige rektor til at ansætte og afskedige
seminariets øvrige medarbejdere.
Stk. 3. Ved statsseminarier afgiver
bestyrelsen indstilling til ministeren om ansættelse og
afskedigelse af seminariets rektor. Bestyrelsen ansætter og
afskediger efter forslag fra rektor seminariets øvrige
medarbejdere, medmindre andet følger af reglerne i
tjenestemandslovgivningen. Bestyrelsen kan bemyndige rektor til at
træffe afgørelse i disse sager.
Stk. 4. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om lærernes kvalifikationer.
§ 11.
Bestyrelsen er over for undervisningsministeren ansvarlig for
seminariets drift, herunder for forvaltningen af de statslige
tilskud eller bevillinger.
Stk. 2. Hvis bestyrelsen ikke
efterkommer påbud fra ministeren om at berigtige
nærmere angivne forhold, kan ministeren beslutte,
1) at bestyrelsens opgave eller dele heraf i en
periode varetages af personer, der udpeges af ministeren, eller
2) at bestyrelsen træder tilbage,
således at en ny bestyrelse kan dannes efter reglerne i
seminariets vedtægter eller statut.
Stk. 3. Hvis bestyrelsen ved sine
dispositioner bringer seminariets videreførelse i fare, kan
undervisningsministeren beslutte, at bestyrelsen straks
træder tilbage, og kan i forbindelse hermed indsætte et
midlertidigt styre, indtil der er valgt en ny bestyrelse efter
reglerne i seminariets vedtægter eller statut.
§ 12. Rektor er
seminariets pædagogiske leder og varetager desuden den
daglige administrative og økonomiske ledelse af
seminariet.
§ 13. Ved hvert
seminarium nedsættes to råd, der repræsenterer
henholdsvis medarbejderne og de studerende, og som er
rådgivende for seminariets ledelse.
Stk. 2. De studerendes råd
udpeger repræsentanter for de studerende til udvalg m.v., som
seminariet har nedsat til at behandle spørgsmål af
betydning for de studerende i almindelighed. Dette gælder dog
ikke udvalg m.v., hvor de studerendes deltagelse ville stride mod
anden lovgivning. Undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om valg til de studerendes råd, om de
studerendes råds virksomhed og om bestyrelsens forpligtelse
over for de studerendes råd.
Stk. 3. Bestyrelsen kan med de to
råds tilslutning beslutte, at rådene tilsammen skal
udgøre et fælles råd.
§ 14. For de
godkendte private seminarier gælder bestemmelserne i lov om
Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende
institutioner for videregående uddannelser m.v. § 5
om formuens anvendelse ved seminariets ophør, § 5
a om sammenlægning og spaltning, § 8,
stk. 3-5, om habilitet m.v., kapitel 4 om
søgsmålskompetence, kapitel 5 om tilskud og lån,
kapitel 6 om kapitalforvaltning, regnskab og revision samt
§ 27 om indtægtsdækket virksomhed og kapitel
9 a om tilsyn m.v.
Kapitel 3
Tilvejebringelse af praktikpladser
§ 15.
Amtsrådet og kommunalbestyrelserne skal i samarbejde stille
egnede praktikpladser til rådighed for uddannelsen i
overensstemmelse med det fastsatte antal uddannelsespladser, jf.
§ 4, stk. 1, og med de regler, der er fastsat i
medfør af § 2, stk. 6.
Stk. 2. Statslige institutioner og
private institutioner, der modtager statstilskud, er forpligtet til
at stille egnede praktikpladser til rådighed for
øvelsespraktikken.
§ 16.
Bestemmelserne om amtskommuner i denne lov gælder tilsvarende
for Bornholms, Frederiksberg og Københavns Kommuner.
§ 17. Der
nedsættes praktikpladsudvalg for pædagoguddannelsen af
et eller flere amtsråd efter undervisningsministerens
bestemmelse. Ministeren bestemmer, hvilke uddannelsesinstitutioner
der helt eller delvis hører under det enkelte udvalg. Hvis
et udvalg alene nedsættes af ét amtsråd, udpeges
udvalget således:
Amtsrådet
................................... | 1 |
Kommunalbestyrelserne i
amtsrådskredsen ................................ | 3 |
De færdiguddannedes organisationer
................................................... | 2 |
Stk. 2. Hvis udvalget nedsættes
af flere amtsråd i fællesskab, fastsættes
antallet af medlemmer i samme forhold som efter stk. 1.
Stk. 3. Rektorerne for de
institutioner, der i henhold til stk. 1 hører under
praktikpladsudvalget, eller den, de bemyndiger hertil, er
tilforordnet praktikpladsudvalget.
Stk. 4. Praktikpladsudvalgets formand
vælges af og blandt de kommunale medlemmer.
Stk. 5. Praktikpladsudvalget
fastsætter selv sin forretningsorden.
Stk. 6. Amtsråd, der er
repræsenteret i udvalget, stiller sekretariatsbistand til
rådighed for praktikpladsudvalget.
§ 18.
(Ophævet).
§ 19. Ud fra en
vurdering af det fremtidige behov for færdiguddannede
pædagoger i området og muligheden for at skaffe
praktikpladser på institutionerne afgiver
praktikpladsudvalget forslag til undervisningsministeren om
antallet af uddannelsespladser på institutionerne.
Stk. 2. Praktikpladsudvalget
koordinerer arbejdet med at tilvejebringe praktikpladser. Udvalget
træffer beslutning om fordeling af praktikpladserne mellem
institutionerne, der har pligt til at udnytte dem.
Stk. 3. Et praktikpladsudvalg kan
indgå aftale med et andet praktikpladsudvalg om at udnytte
praktikpladser, der er tilvejebragt af det andet
praktikpladsudvalg.
§ 20.
Institutionerne fordeler de studerende mellem de anviste
praktiksteder, der har pligt til at modtage dem.
§ 21.
Diakonhøjskolen i Århus har efter nærmere aftale
med praktikpladsudvalg, der fordeler praktikpladser mellem
institutioner, der udbyder pædagoguddannelsen i Århus
Amtskommune, ret til at få stillet praktikpladser til
rådighed for diakonelever.
Kapitel 4
§ 22.
(Ophævet)
Kapitel 5
Efter- og videreuddannelse
§ 23.
(Ophævet)
§ 23 a.
(Ophævet)
§ 23 b.
Seminarierne kan udbyde efter- og videreuddannelse til
pædagoger og andre efter reglerne i lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Kapitel 6
Klage
§ 24.
Seminariernes afgørelser efter denne lov eller efter regler
fastsat i medfør af loven kan påklages til
undervisningsministeren, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om adgangen til at klage og
kan herunder bestemme, at klager ikke kan indbringes for ministeren
eller kan indbringes for et særligt klagenævn, hvis
afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed.
Stk. 3. Retlige spørgsmål
ved afgørelser om en studerendes retsstilling kan altid
indbringes for undervisningsministeren.
Kapitel 7
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 25. Loven
træder i kraft den 1. august 1992. Bestemmelserne i kapitel 2
- 5 træder dog i kraft den 1. august 1991.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan
fastsætte overgangsregler for studerende, der er begyndt
på deres uddannelse før den 1. august 1992.
§ 26.
Undervisningsministeren kan for perioden indtil den 31. januar 1996
fastsætte regler om særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb for personer med særlige
uddannelses- og beskæftigelsesmæssige
forudsætninger. Ministeren kan i denne forbindelse fravige
reglerne i lov om åben uddannelse.
§ 27. Lov om
uddannelse af børnehave- og fritidspædagoger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 769 af 10. november 1986,
ophæves.
Stk. 2. (Udeladt).
Stk. 3. (Udeladt).
§ 28. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lov nr. 1139 af 21. december 1994, hvis
§ 1 indsatte § 3, stk. 2, samt
ændrede affattelsen af § 10, trådte i kraft
den 23. december 1994. § 3, stk. 2, havde dog
først virkning fra den 1. februar 1995.
Lov nr. 312 af 24. april 1996, som
tilføjede § 2, stk. 7, § 6 a,
§ 7, stk. 2, 2. pkt., § 7 a, ændrede
§11, stk. 1, tilføjede § 11,
stk. 3, og ændrede § 14 og § 24,
træder i kraft den 1. januar 1997 og indeholder i
§ 5 følgende overgangsbestemmelser:
»Stk. 2. Lov om
statsstøtte til visse private seminarier
(seminariestøtteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 677
af 29. juli 1992, ophæves. Regler, der er fastsat med hjemmel
i seminariestøtteloven, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af regler fastsat i
medfør af denne lov.
Stk. 3. Følgende
overgangsbestemmelser i lov om selvejende institutioner for
videregående uddannelser m.v. finder tilsvarende
anvendelse:
1) § 30, stk. 3, om statens
tilskud og lån til bygningsforsyning og
bygningsvedligeholdelse,
2) § 32 om eftergivelse af statens
rentekrav,
3) § 33 om regulering af opsparing
eller underskud pr. 1. januar 1997 eller ved senere overgang til
selveje og
4) § 34 om overdragelse af statens
udstyr mv.«
Lov nr. 415 af 22. maj 1996, som
ændrede § 22, stk. 2, kapitel 5 og
§ 24, stk. 1, træder i kraft den 1. august
1997 og indeholder i § 3 følgende
overgangsbestemmelser:
»Stk. 1. Tjenestemænd, der
er ansat ved Socialpædagogisk Højskole eller
årskursus for Børnehave- og Fritidspædagoger ved
Danmarks Lærerhøjskole, og som får tilbudt
tjeneste i en tilsvarende stilling ved Danmarks
Pædagoghøjskole, har ikke krav på ventepenge,
rådighedsløn eller pension som følge af de to
institutioners nedlæggelse, men kan ved overgang til tjeneste
ved Danmarks Pædagoghøjskole vælge at opretholde
deres ansættelsesforhold som statstjenestemænd.
Stk. 2. Danmarks
Pædagoghøjskole afholder udgifterne til løn og
pensionsbidrag for de i stk. 1 nævnte
tjenestemænd, herunder eventuelle udgifter til ventepenge,
rådighedsløn og efterindtægt af løn.
Udgifterne til aktuel pension afholdes af staten.«
Lov nr. 263 af 12. april 2000, hvis
§ 16 ændrede § 1, stk. 2,
§ 9, stk. 1, og § 13, træder i kraft
den 1. januar 2001.
Lov nr. 478 af 31. maj 2000, hvis
§ 10 ændrede § 14, trådte i kraft
den 1. juli 2000.
Lov nr. 482 af 31. maj 2000, hvis
§ 4 ændrede § 2, stk. 1,
stk. 2, stk. 3, stk. 6 og stk. 7,
§ 4, stk. 1 og 2, § 6, § 14, og
§ 17, ophævede § 18 og ændrede
§ 19, § 20, § 21 og § 22,
stk. 1 og stk. 2, trådte i kraft den 1. juli
2000.
Lov nr. 483 af 31. maj 2000, hvis
§ 28 ændrede § 22, stk. 2,
ophævede §§ 23 og 23 a og ændrede
§ 23 b og § 24, stk. 1, trådte i
kraft den 1. juli 2000.
1) Lovens titel ændret ved § 1
i lov nr. 482 af 31. maj 2000 om ændring af lov om selvejende
institutioner for videregående m.v. og en række andre
love. (Etablering af sektor for Centre for Videregående
Uddannelser (CVU€™er)).