Skriftlig fremsættelse (15. december
2005)
Undervisningsministeren
(Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om uddannelsen til
professionsbachelor som pædagog
(Lovforslag nr. L 114).
Lovforslaget er en udmøntning af
regeringsgrundlaget "Nye mål" om pædagoguddannelsen:
"Regeringen vil gennemføre en reform af
pædagoguddannelsen, der bl.a. styrker fagligheden, giver mere
tid til fordybelse, bedre muligheder for specialisering, mere
ensartet uddannelse og en forbedret praktikuddannelse".
Pædagoguddannelsen vil give de
studerende kompetencer til som færdiguddannede
pædagoger at varetage de udviklings- og omsorgsopgaver, der
er forbundet med pædagogarbejdet, som bl.a. er defineret i
lovgivningen, herunder serviceloven og folkeskoleloven.
Pædagoguddannelsen skal derfor
kvalificere pædagoger til at arbejde inden for området
børn og unge, herunder med tidlig indsats over for alle
børn, særligt over for børn med vanskeligheder,
med sprogstimulering til tosprogede småbørn, med
pædagogiske læreplaner i dagtilbud og med
indholdsbeskrivelser i børnehaveklasserne.
Uddannelsen skal også give kompetencer
til at varetage arbejdet inden for det socialpædagogiske
område, der bl.a. omfatter børn og unge med
særlige behov for hjælp og støtte, herunder
børn og unge af anden etnisk herkomst end dansk, personer
med psykiske eller fysiske funktionsnedsættelser, voksne med
sociale problemer (hjemløse, misbrugere og sindslidende)
samt familieinstitutioner og børne- og ungdomspsykiatriske
hospitaler. Uddannelsen skal herunder give kompetencer til at
varetage den kriminalitetsforebyggende indsats i bl.a.
boligkvarterer, under SSP-samarbejde og i kriminalforsorgen.
Uddannelsen er en
professionsbacheloruddannelse med en varighed som i dag på
3½ år. Omfanget og fordelingen af praktikuddannelsen
efter forslaget er uændret, ligesom den fortsat er
lønnet i 2 x ½ år og ulønnet i den
første periode på 3 mdr. Praktikkens
uddannelsesrettede formål styrkes med forslaget, idet kravene
til forberedelse, gennemførelse og efterbehandling
foreslås styrket, ligesom der skal fastsættes mål
for de enkelte praktikperioder.
Uddannelsens faglighed styrkes især ved,
at den obligatoriske fagrække koncentreres om færre fag
samtidig med, at der indføres linjefag. Faget dansk styrkes
med henblik på at skærpe den studerendes sproglige og
kulturelle bevidsthed og på at give den studerende
forudsætninger for at varetage opgaven i forhold til
sprogstimulering af børn, herunder sprogstimulering af
tosprogede småbørn. Styrkelse af specialisering mod
bestemte arbejds-/funktionsområder sikres i den ny
pædagoguddannelse ved, at uddannelsen indeholder et antal
specialiseringer, der sigter mod forskellige dele af den
pædagogiske profession. For at opnå en mere ensartet
uddannelse tydeliggøres de faglige mål.
Der indføres et tværprofessionelt
element for at styrke samarbejdet med andre relevante
professioner.
For at sikre at uddannelsens faglige niveau
kommer på linje med de øvrige
professionsbacheloruddannelser, vil adgangskravene til uddannelsen
administrativt blive strammet.
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. august 2007.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg
mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i
det høje ting.