L 114 Forslag til lov om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog.

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 15-12-2005

Fremsættelse: 15-12-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l114_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (15. december 2005)

 

 

Undervisningsministeren (Bertel Haarder):

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog

(Lovforslag nr. L 114).

Lovforslaget er en udmøntning af regeringsgrundlaget "Nye mål" om pædagoguddannelsen: "Regeringen vil gennemføre en reform af pædagoguddannelsen, der bl.a. styrker fagligheden, giver mere tid til fordybelse, bedre muligheder for specialisering, mere ensartet uddannelse og en forbedret praktikuddannelse".

Pædagoguddannelsen vil give de studerende kompetencer til som færdiguddannede pædagoger at varetage de udviklings- og omsorgsopgaver, der er forbundet med pædagogarbejdet, som bl.a. er defineret i lovgivningen, herunder serviceloven og folkeskoleloven.

Pædagoguddannelsen skal derfor kvalificere pædagoger til at arbejde inden for området børn og unge, herunder med tidlig indsats over for alle børn, særligt over for børn med vanskeligheder, med sprogstimulering til tosprogede småbørn, med pædagogiske læreplaner i dagtilbud og med indholdsbeskrivelser i børnehaveklasserne.

Uddannelsen skal også give kompetencer til at varetage arbejdet inden for det socialpædagogiske område, der bl.a. omfatter børn og unge med særlige behov for hjælp og støtte, herunder børn og unge af anden etnisk herkomst end dansk, personer med psykiske eller fysiske funktionsnedsættelser, voksne med sociale problemer (hjemløse, misbrugere og sindslidende) samt familieinstitutioner og børne- og ungdomspsykiatriske hospitaler. Uddannelsen skal herunder give kompetencer til at varetage den kriminalitetsforebyggende indsats i bl.a. boligkvarterer, under SSP-samarbejde og i kriminalforsorgen.

Uddannelsen er en professionsbacheloruddannelse med en varighed som i dag på 3½ år. Omfanget og fordelingen af praktikuddannelsen efter forslaget er uændret, ligesom den fortsat er lønnet i 2 x ½ år og ulønnet i den første periode på 3 mdr. Praktikkens uddannelsesrettede formål styrkes med forslaget, idet kravene til forberedelse, gennemførelse og efterbehandling foreslås styrket, ligesom der skal fastsættes mål for de enkelte praktikperioder.

Uddannelsens faglighed styrkes især ved, at den obligatoriske fagrække koncentreres om færre fag samtidig med, at der indføres linjefag. Faget dansk styrkes med henblik på at skærpe den studerendes sproglige og kulturelle bevidsthed og på at give den studerende forudsætninger for at varetage opgaven i forhold til sprogstimulering af børn, herunder sprogstimulering af tosprogede småbørn. Styrkelse af specialisering mod bestemte arbejds-/funktionsområder sikres i den ny pædagoguddannelse ved, at uddannelsen indeholder et antal specialiseringer, der sigter mod forskellige dele af den pædagogiske profession. For at opnå en mere ensartet uddannelse tydeliggøres de faglige mål.

Der indføres et tværprofessionelt element for at styrke samarbejdet med andre relevante professioner.

For at sikre at uddannelsens faglige niveau kommer på linje med de øvrige professionsbacheloruddannelser, vil adgangskravene til uddannelsen administrativt blive strammet.

Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. august 2007.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje ting.