L 113 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv. (Inddragelse
af forældre i vejledningen af de 15-17-årige).
Fremsat den 15. december 2005 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vejledning om
valg af uddannelse og erhverv
(Inddragelse af forældre i vejledningen
af de 15-17-årige)
§ 1
I lov nr. 298 af 30. april 2003 om
vejledning om valg af uddannelse og erhverv, som ændret ved
§ 20 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, foretages følgende
ændringer:
1. I § 3
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
» Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal
sørge for, at borgere i kommunen, som har
forældremyndighed over unge i alderen fra 15 til 18 år,
modtager almen orientering om den vejledning om valg af uddannelse
og erhverv, som tilbydes de unge, herunder orientering om de unges
uddannelsesmuligheder.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
2. I § 5
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Ved vejledningen af unge
under 18 år, der har opfyldt undervisningspligten, og som
tilbydes vejledning efter § 3, stk. 2, 1. og 2. pkt., og
§ 4, skal kommunalbestyrelsen sørge for, at
forældremyndighedens indehaver inddrages aktivt i
vejledningen og den unges uddannelsesplanlægning.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
herom.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
3. I § 7
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
» Stk. 2. Når en ung under 19
år afbryder et skole- eller uddannelsesforløb efter
opfyldt undervisningspligt, eller uddannelsesinstitutionen
vurderer, at der er en overhængende risiko herfor, skal
uddannelsesinstitutionen underrette Ungdommens
Uddannelsesvejledning i den kommune, hvor den unge er tilmeldt
folkeregisteret, herom. For unge under 18 år, der har opfyldt
undervisningspligten, skal uddannelsesinstitutionen samtidigt
underrette forældremyndighedens indehaver.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
herom.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
4. § 7,
stk. 2 , der bliver stk. 3, affattes således:
» Stk. 3. Når en ung i alderen
fra 19 til 25 år afbryder en ungdomsuddannelse, skal
uddannelsesinstitutionen underrette Ungdommens
Uddannelsesvejledning i den kommune, hvor den unge er tilmeldt
folkeregisteret, herom. Undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler herom.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august
2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget inddrages forældrene
aktivt i vejledningen af de 15-17-årige. Det sker ved, at
kommunalbestyrelsen skal sørge for, at forældrene
orienteres om vejledningstilbuddet og de unges
uddannelsesmuligheder samt inddrages aktivt i den unges
uddannelsesplanlægning. Forældrene skal endvidere
modtage meddelelse, når den unge afbryder en
ungdomsuddannelse mv., eller der er overhængende risiko for,
at det sker.
2. Lovforslagets baggrund
Med vedtagelsen af lov om vejledning om valg af
uddannelse og erhverv i 2003 blev et vigtigt skridt taget til at
sikre de unge et bedre grundlag for at foretage et realistisk valg
af uddannelse og erhverv. Efter vejledningsloven blev vejledningen
om valg af ungdomsuddannelse samlet i de kommunale enheder af
"Ungdommens Uddannelsesvejledning", og der blev opstillet nationale
mål og kvalitetskrav til vejledningen, som af
kommunalbestyrelserne skulle udmøntes i lokale mål og
rammer. Med hensyn til lovens forarbejder henvises til
Folketingstidende 2002-03 (1. samling); Folketingets forhandlinger
side 3164, 7366, 7557; Tillæg A side 2300, 2257; Tillæg
B side 755. (Lovforslag nr. L 104). Med vejledningsloven fulgte
ændringer af forskellige love på
Undervisningsministeriets område. Med hensyn til forarbejder
for disse ændringer henvises til Folketingstidende 2002-03
(1. samling); Folketingets forhandlinger side 3164, 7366, 7557;
Tillæg A side 2300, 2283; Tillæg B side 744.
(Lovforslag nr. L 105). Det fremgår af vejledningsloven, at
denne skal tages op til revision i folketingsåret 2007-08.
Undervisningsministeriet skal herunder sørge for, at der
foretages en undersøgelse af, om de forudsætninger og
mål, der ligger til grund for loven, er blevet indfriet.
Denne undersøgelse, som gennemføres i 2006, vil
omfatte alle vejledningsreformens elementer samt inddrage
såvel de unges som forældrenes erfaringer med
vejledningen.
Forslaget til ændring af vejledningsloven
indgår som et af flere initiativer i aftale om regeringens
integrationsplan "En ny chance til alle", der den 17. juni 2005
blev indgået mellem Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti. Forslaget skal endvidere
ses i forbindelse med regeringsgrundlaget "Nye mål" fra
februar 2005, hvoraf det fremgår, at der skal ydes en markant
indsats over for forældres ansvar for, at deres børn
får muligheder for at udvikle sig, får en god skolegang
og ikke begiver sig ind på en kriminel løbebane.
Dette initiativ fra regeringens integrationsplan
omfatter alle borgere, men er også del af den ekstra indsats,
som regeringen vil gøre for, at unge med en anden etnisk
baggrund end dansk får en uddannelse med udsigt til arbejde i
den anden ende. Særligt blandt unge indvandrere og
efterkommere er der en tendens til, at de ikke fuldfører
eller slet ikke kommer i gang med en ungdomsuddannelse efter endt
grundskole. Det er et spild af muligheder for de unge og af
ressourcer for samfundet. Det er derfor vigtigt, at såvel
forældrene som de unge får et incitament til, at de
unge fortsætter med en ungdomsuddannelse efter
grundskolen.
Undervisningsministeriet og
Integrationsministeriet har i maj 2005 fået foretaget en
undersøgelse af forældrenes rolle i forbindelse med
deres tosprogede børns valg af uddannelse og arbejde.
Undersøgelsen kan ses på Undervisningsministeriets
hjemmeside ( www.uvm.dk ) under
Uddannelses- og Erhvervsvejledning/Publikationer.
Undersøgelsen viser blandt andet, at forældre til
tosprogede børn generelt har et lavere uddannelsesniveau end
danske forældre, og at de samtidig er mere ambitiøse
på deres børns vegne end danske forældre.
Forældre til tosprogede børn har mindre viden om
uddannelsessystemet end danske forældre og er mindre aktive
med hensyn til at opsøge viden, og samtidig kan langt
færre forældre til tosprogede børn bruge deres
eget arbejde som kilde til information om uddannelse og arbejde
på grund af en mere marginal tilknytning til arbejdsmarkedet.
Undersøgelsen viser endvidere, at forældre til
tosprogede ikke føler sig i stand til at hjælpe deres
børn på grund af manglende viden om
uddannelsessystemet, og at de har et ønske om at blive
involveret i højere grad. I forlængelse heraf
forekommer det naturligt at søge større
forældreinddragelse og ansvarliggørelse af
forældrene i relation til børnenes valg af,
fastholdelse i og gennemførelse af en ungdomsuddannelse.
Regeringens lovinitiativ om målretning af undervisningen
efter 9. klasse, som er under forberedelse, vil også skulle
ses i lyset heraf.
Nærværende forslag retter sig
primært mod forældre til 15-17-årige. Med
forslaget ønsker regeringen at sikre, at alle forældre
til 15-17-årige får direkte orientering om de unges
uddannelsesmuligheder efter grundskolen og inddrages aktivt i de
unges uddannelsesplanlægning. Formålet hermed er, at
forældrene i højere grad skal få mulighed for at
støtte deres barn i at vælge, fastholde og
gennemføre en ungdomsuddannelse. For elever i folkeskolen i
den undervisningspligtige alder inddrages forældrene allerede
i dag i vejledningen, herunder i arbejdet med uddannelsesbog og
uddannelsesplan.
3. Lovforslagets indhold
Med dette lovforslag sættes der fokus
på inddragelsen af forældrene i relation til deres
børns valg af og fastholdelse i en ungdomsuddannelse.
Forslaget er således primært rettet mod forældre
til unge under myndighedsalderen, som står foran at skulle
vælge ungdomsuddannelse, eller som risikerer at afbryde et
skole- eller uddannelsesforløb, som er påbegyndt efter
den unges opfyldelse af undervisningspligten. Lovforslaget skal
sikre, at alle forældre til 15-17-årige bliver
orienteret om det vejledningstilbud, som kommunen giver deres
børn, uanset hvor disse aktuelt befinder sig i forhold til
uddannelsessystemet, og sikre, at forældrene modtager en
almen orientering om de uddannelsesmuligheder, der står
åbne for de unge. Forslaget om en obligatorisk orientering af
forældre til alle 15-17-årige har til hensigt at
gøre forældrene bevidste om de unges muligheder og
gøre dem opmærksom på, at kommunens tilbud om
vejledning også står åben for dem. Forslaget skal
ses som et tilbud til forældre, der har et ønske om at
støtte deres børn ved valg af, fastholdelse i og
gennemførelse af en uddannelse, der ligger i
forlængelse af folkeskolen.
Lovforslaget skal endvidere sikre, at alle
forældre til 15-17-årige inddrages aktivt i deres
børns uddannelsesplanlægning. Forældrene til de
børn og unge, der modtager vejledning i folkeskolens sidste
klasser, bliver allerede i dag inddraget i udarbejdelsen af deres
børns uddannelsesplan. Med forslaget skal kommunerne
sørge for, at også forældre til unge under 18
år, der har opfyldt undervisningspligten, og som ikke
allerede modtager vejledning i folkeskolen, inddrages i den
vejledning, som kommunerne tilbyder de unge, uanset om vejledningen
tilbydes som led i den opsøgende vejledningsforpligtelse,
som kommunalbestyrelsen i dag har i forhold til unge under 19
år, som ikke er i en tilfredsstillende vejlednings-,
uddannelses- eller beskæftigelsesmæssig situation,
eller som led i en aftale med en friskole, privat grundskole eller
fri kostskole.
I dag skal Ungdommens Uddannelsesvejledning
gennem opsøgende aktiviteter tilbyde vejledning til unge
under 19 år, der ikke er i en tilfredsstillende vejlednings-,
uddannelses- eller beskæftigelsesmæssig situation.
Denne opsøgende vejledningsforpligtelse er aktuel i forhold
til unge, som ikke er i et kompetencegivende
uddannelsesforløb eller i beskæftigelse, og som ikke
modtager uddannelses- og erhvervsvejledning af den skole, hvor de
går. Med henblik på at understøtte kommunen i
den opsøgende vejledningsforpligtelse foreslås den
gældende underretningspligt udvidet, således at
Ungdommens Uddannelsesvejledning fremover vil modtage underretning,
når en ung under 19 år afbryder et skole- eller
uddannelsesforløb efter grundskolen, eller der vurderes at
være risiko herfor. Specielt for de 15-17-åriges
vedkommende foreslås underretningspligten endvidere udvidet,
så det sikres, at forældrene underrettes direkte og
samtidigt med Ungdommens Uddannelsesvejledning.
4. Økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
Der er som led i regeringens integrationsaftale
afsat 5 mio. kr. årligt til at dække kommunernes
merudgifter som følge af forslaget. Merudgifterne vil blive
forhandlet med de kommunale parter på sædvanlig
måde.
5. Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og amtskommuner
Ingen.
6. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Ingen.
7. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Ingen.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Ingen.
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Ingen.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11. Høring
Lovforslaget har før fremsættelsen
for Folketinget været fremlagt på
Undervisningsministeriets hjemmeside og i Høringsportalen
på www.danmark.dk med
henblik på offentlig høring. Derudover har forslaget
været udsendt til høring hos en række
organisationer mv., som fremgår af bilag 2 til
lovforslaget.
12. Vurdering af konsekvenser
af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Der er som led i regeringens
integrationsaftale afsat 5 mio. kr. årligt til at dække
kommunernes merudgifter som følge af forslaget.
Merudgifterne vil blive forhandlet med de kommunale parter på
sædvanlig måde. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen skal
sørge for, at alle borgere i kommunen, som har
forældremyndighed over unge i alderen fra 15 til 18 år,
modtager orientering om den vejledning om valg af uddannelse og
erhverv, som kommunen tilbyder de unge, herunder orientering om de
unges uddannelsesmuligheder. De unge, hvis forældre skal
orienteres, er dem, der snart opfylder eller lige har opfyldt
undervisningspligten, men som stadig er underlagt
forældremyndighed. Der er ikke noget absolut sammenfald
mellem 15-årsgrænsen og opfyldelsen af
undervisningspligten, men når 15 år alligevel er valgt
som undergrænse, er det for at sikre en afgrænsning,
som er utvetydig og let at administrere for kommunerne.
Orienteringen skal ikke være baseret
på en individuel vurdering af den enkelte unges muligheder,
men være en mere almen orientering med det formål at
give forældrene bedre mulighed for at deltage aktivt i
forbindelse med den unges valg af og fastholdelse i en
ungdomsuddannelse. Der skal ved orienteringen lægges
særlig vægt på, at forældre til unge i
alderen fra 15 til 18 år, som har et særligt
vejledningsbehov, og som ikke allerede modtager vejledning af
Ungdommens Uddannelsesvejledning, bliver orienteret om, hvad
Ungdommens Uddannelsesvejledning kan tilbyde deres børn, og
hvilke uddannelsesmuligheder disse har.
Den nærmere udfyldelse af
orienteringsforpligtelsen, herunder orienteringens form,
fastlægges efter kommunalbestyrelsens beslutning.
Informationerne i den nationale virtuelle vejledningsportal, www.ug.dk , kan indgå i
orienteringen. Kommunalbestyrelsen skal dog sikre, at
forældre af anden etnisk herkomst end dansk modtager
orientering, der så vidt muligt er sprogligt målrettet
til modtageren. Kommunerne kan i den forbindelse benytte materiale
udarbejdet af Undervisningsministeriet, som fx vejledningsbrochuren
"Unge på vej", der tillige er udarbejdet på engelsk,
tyrkisk, urdu, somalisk, farsi og arabisk.
Til nr. 2
Det foreslås, at forældre til unge
under 18 år, der har opfyldt undervisningspligten, inddrages
aktivt i den vejledning, der tilbydes af Ungdommens
Uddannelsesvejledning, herunder i planlægningen af den unges
uddannelse. Forældrene til de børn og unge, der
modtager vejledning i folkeskolens sidste klasser, bliver allerede
i dag inddraget i udarbejdelsen af deres børns
uddannelsesbog og uddannelsesplan, og forslaget omfatter derfor kun
forældre til unge under 18 år, der har opfyldt
undervisningspligten, og som ikke allerede modtager vejledning i
folkeskolen.
Forslaget om forældreinddragelse omfatter
dels unge, der modtager vejledning i medfør af en aftale
mellem kommunalbestyrelsen og den unges skole efter
vejledningslovens § 4, og dels unge, der er omfattet af den
forpligtelse til opsøgende vejledning, som
kommunalbestyrelsen har over for unge under 19 år med
bopæl i kommunen efter lovens § 3, stk. 2, 2. pkt. Denne
forpligtelse til opsøgende vejledning omfatter unge under 19
år, der ikke er i en tilfredsstillende vejlednings-,
uddannelses- eller beskæftigelsesmæssig situation,
herunder unge, der ikke modtager vejledning af den skole, hvor de
går. Det skal bemærkes, at det er kommunalbestyrelsen i
den kommune, hvor den unge har bopæl, der skal sørge
for inddragelse af forældrene, uanset om disse er bosat i en
anden kommune.
Undervisningsministeren bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler om forældreinddragelsen,
herunder om hvilken form forældreinddragelsen kan antage
generelt og i tilfælde, hvor den unge ikke bor sammen med
forældremyndighedens indehaver.
Til nr. 3
Efter den gældende lovs § 7, stk. 2,
skal uddannelsesinstitutionen underrette Ungdommens
Uddannelsesvejledning, når en ung under 25 år afbryder
en ungdomsuddannelse. Underretningspligten foreslås udvidet
for så vidt angår unge under 19 år, der har
opfyldt undervisningspligten, således at alle skoler og
uddannelsesinstitutioner, der tilbyder skole- eller
uddannelsesforløb for disse unge, får
underretningspligt. For disse unge vil det efter forslaget ikke
blot være ungdomsuddannelsesinstitutionerne, der har
underretningspligt, men fx også efterskoler og
produktionsskoler. Når underretningspligten foreslås
udvidet for unge under 19 år, skyldes det, at det netop er
disse unge, som Ungdommens Uddannelsesvejledning har
opsøgende vejledningsforpligtelse over for, når de
hverken er i uddannelse eller beskæftigelse eller modtager
den fornødne uddannelses- og erhvervsvejledning. Når
underretningspligten alene gælder de unge under 19 år,
der har opfyldt undervisningspligten, skyldes det, at der for de
undervisningspligtige unge allerede findes tilsvarende regler.
Ungdommens Uddannelsesvejledning skal efter
forslaget også underrettes, når der efter
uddannelsesinstitutionens vurdering er overhængende risiko
for, at en ung under 19 år vil afbryde det skole- eller
uddannelsesforløb, som vedkommende er indskrevet til.
Formålet med underretningen er at sikre Ungdommens
Uddannelsesvejledning en bedre mulighed for hurtigst muligt at
få kendskab til unge, der befinder sig i den gruppe, som
Ungdommens Uddannelsesvejledning efter lovens § 3, stk. 2, 2.
pkt., er forpligtet til at opsøge med henblik på
vejledning. Det skal bemærkes, at underretningspligten
også omfatter tilfælde, hvor en ung, der er optaget
på eller indskrevet til et skole- eller
uddannelsesforløb, ikke begynder på uddannelsen.
Endelig foreslås underretningspligten
udvidet for så vidt angår de unge, som er underlagt
forældremyndighed. For de unge under 18 år, som har
opfyldt undervisningspligten, skal institutionen efter forslaget
samtidigt underrette forældrene om den unges frafald eller
risikoen herfor. Målet med forslaget er at sikre, at
forældrene får kendskab til den unges situation senest
samtidig med Ungdommens Uddannelsesvejledning og derigennem
får et bedre udgangspunkt for at støtte den unge og
indgå i samarbejdet om planlægningen af den unges
videre uddannelsesforløb. Undervisningsministeren bemyndiges
til at fastsætte nærmere regler om
underretningspligten. Bemyndigelsen kan anvendes til at
fastsætte regler om underretningens form, herunder om
tidspunktet for underretning, og om grundlaget for institutionernes
vurdering af risikoen for, at en ung vil afbryde sit skole- eller
uddannelsesforløb.
Til nr. 4
For så vidt angår unge i alderen fra
19 til 25 år bibeholdes uddannelsesinstitutionernes
underretningspligt uændret i forhold til de gældende
regler.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. august 2006.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov nr. 298 af 30. april 2003 om
vejledning om valg af uddannelse og erhverv, som ændret ved
§ 20 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 3.
Kommunalbestyrelsen skal efter bestemmelserne i kapitel 1 og dette
kapitel sørge for, at der gives vejledning om valg af
ungdomsuddannelse og erhverv. Stk. 2. Vejledningen skal gives til elever
i folkeskolens 6.-9. klasse og til elever, der følger
folkeskolens 10. klasse. Vejledningen skal endvidere gives til
andre unge under 19 år med bopæl i kommunen, når
de ikke er i en tilfredsstillende vejlednings-, uddannelses- eller
beskæftigelsesmæssig situation. Unge i alderen fra 19
til 25 år med bopæl i kommunen skal have vejledning,
hvis de henvender sig herom. | | 1. I § 3
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: » Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal
sørge for, at borgere i kommunen, som har
forældremyndighed over unge i alderen fra 15 til 18 år,
modtager almen orientering om den vejledning om valg af uddannelse
og erhverv, som tilbydes de unge, herunder orientering om de unges
uddannelsesmuligheder.« |
| | |
Stk. 3. Bestemmelserne i kapitel 1 og
§§ 5-10 gælder tilsvarende for den vejledning, der
gives til elever i ungdomsskolernes heltidsundervisning.
Kommunalbestyrelsen kan dog beslutte, at vejledningen kan gives af
ungdomsskolen. | | Stk. 3 bliver herefter stk. 4. |
| | |
§ 5. Vejledningen
skal tilrettelægges som et sammenhængende
forløb, der sikrer, at målene i § 1 kan opfyldes.
Vejledningen skal give den enkelte kompetence til at udarbejde en
realistisk uddannelsesplan. For de elever og unge, der er
nævnt i § 3, stk. 2, 1. og 2. pkt., skal vejledningen
endvidere omfatte initiativ til, at uddannelsesplanen
udarbejdes. | | 2. I § 5
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2. Ved vejledningen af unge
under 18 år, der har opfyldt undervisningspligten, og som
tilbydes vejledning efter § 3, stk. 2, 1. og 2. pkt., og
§ 4, skal kommunalbestyrelsen sørge for, at
forældremyndighedens indehaver inddrages aktivt i
vejledningen og den unges uddannelsesplanlægning.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
herom.« |
| | |
Stk. 2. Vejledningen skal ske i et
samarbejde med uddannelsesinstitutionerne og statens
beskæftigelsesindsats og med inddragelse af organisationer og
virksomheder inden for det arbejdsmarked, som
vejledningsvirksomheden geografisk omfatter. | | Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
| | |
§ 7.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
vejledningen efter dette kapitel, herunder om vejledningens
kvalitet og om sikring af sammenhæng mellem vejledningen
efter dette kapitel og anden vejledning for unge under 25
år. | | 3. I § 7
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: » Stk. 2. Når en ung under 19
år afbryder et skole- eller uddannelsesforløb efter
opfyldt undervisningspligt, eller uddannelsesinstitutionen
vurderer, at der er en overhængende risiko herfor, skal
uddannelsesinstitutionen underrette Ungdommens
Uddannelsesvejledning i den kommune, hvor den unge er tilmeldt
folkeregisteret, herom. For unge under 18 år, der har opfyldt
undervisningspligten, skal uddannelsesinstitutionen samtidigt
underrette forældremyndighedens indehaver.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
herom.« |
| | |
| | Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
| | |
Stk. 2. For en ung under 25 år, der
afbryder en ungdomsuddannelse, skal uddannelsesinstitutionen
underrette Ungdommens Uddannelsesvejledning i den kommune, hvor den
unge er tilmeldt folkeregistret, om, at uddannelsen er afbrudt.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
herom. | | 4. § 7,
stk. 2 , der bliver stk. 3, affattes således: » Stk. 3. Når en ung i alderen
fra 19 til 25 år afbryder en ungdomsuddannelse, skal
uddannelsesinstitutionen underrette Ungdommens
Uddannelsesvejledning i den kommune, hvor den unge er tilmeldt
folkeregisteret, herom. Undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler herom.« |
| | |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. august
2006. |
Bilag 2
Organisationer mv., der er
hørt over lovforslaget
Skoleejere, skoleforeninger og
bestyrelsesforeninger
Danmarks Erhvervsskoleforening
Dansk Friskoleforening
Folkehøjskoleforeningen i Danmark
Foreningen af Daghøjskoler
Foreningen af Frie Ungdoms- og Efterskoler
Foreningen af private, selvejende gymnasier, studenter- og
hf-kurser
Foreningen af produktionsskoler og
produktionshøjskoler
Foreningen for Danske Landbrugsskoler
Frie Grundskolers Fællesråd
Frie Kostskolers Fællesråd
Handelsskolernes Bestyrelsesforening
Husholdnings- og håndarbejdsskolerne
Ledersammenslutninger
Børne- og kulturchefforeningen
Danmarks Skolelederforening
Foreningen af Skoleledere ved de tekniske skoler
Forstanderforeningen (VUC)
Forstanderkredsen for Produktionsskoler
Gymnasieskolernes Rektorforening
Handelsskolernes Forstander- og Inspektørforening
Landsforeningen af Ungdomsskoleledere
Sammenslutningen af ledere ved skolerne for de grundlæggende
social- og sundhedsuddannelser
Arbejdsmarkedets parter
Dansk Arbejdsgiverforening
Landsorganisationen i Danmark
Faglige organisationer
Danmarks Lærerforening
Dansk Teknisk Lærerforbund
Danske Produktionshøjskolers Lærerforening
Efterskolernes Lærerforening
Frie Grundskolers Lærerforening
Gymnasieskolernes Lærerforening
Handelsskolernes Lærerforening
Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere
Speciallærerforeningen af 1981
Studenter- og elevsammenslutninger
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
Danske Skoleelever DSE
Danske Studerendes Fællesråd
Elevorganisationen for de grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser
Erhvervsskolernes Elev-Organisation
Gymnasieelevernes Landsorganisation
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever
Landssammenslutningen af Højskolernes Elevforeninger
Landssammenslutningen af Kursusstuderende
Vejlederforeninger
Danmarks Vejlederforening
Foreningen af Uddannelses- og Erhvervsvejledere ved Tekniske
Skoler
Fællesrådet for Foreninger for Uddannelses- og
Erhvervsvejledning (FUE)
Kuratorernes Landsforening
Studievejlederforeningen for gymnasiet og hf
Kommuner og amter
Amtsrådsforeningen
Frederiksberg Kommune
Kommunernes Landsforening
Københavns Kommune
Råd, nævn og udvalg
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser (REU)
Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse
(KFU-rådet)
Rådet for etniske minoriteter
Øvrige interesseorganisationer mv.
Børnesagens Fællesråd
Dansk Ungdoms Fællesråd
De Samvirkende Invalideorganisationer
Det Centrale Handicapråd
Det Kriminalpræventive Råd
Forældreorganisationen Skole og Samfund