L 113 Forslag til lov om ændring af lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv.

(Inddragelse af forældre i vejledningen af de 15-17-årige).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 15-12-2005

Fremsat: 15-12-2005

Lovforslag som fremsat

20051_l113_som_fremsat (html)

L 113 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv. (Inddragelse af forældre i vejledningen af de 15-17-årige).

Fremsat den 15. december 2005 af undervisningsministeren (Bertel Haarder)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv

(Inddragelse af forældre i vejledningen af de 15-17-årige)

 

§ 1

I lov nr. 298 af 30. april 2003 om vejledning om valg af uddannelse og erhverv, som ændret ved § 20 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer:

1. I § 3 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

» Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at borgere i kommunen, som har forældremyndighed over unge i alderen fra 15 til 18 år, modtager almen orientering om den vejledning om valg af uddannelse og erhverv, som tilbydes de unge, herunder orientering om de unges uddannelsesmuligheder.«

Stk. 3 bliver herefter stk. 4.

2. I § 5 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:

»Stk. 2. Ved vejledningen af unge under 18 år, der har opfyldt undervisningspligten, og som tilbydes vejledning efter § 3, stk. 2, 1. og 2. pkt., og § 4, skal kommunalbestyrelsen sørge for, at forældremyndighedens indehaver inddrages aktivt i vejledningen og den unges uddannelsesplanlægning. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.«

Stk. 2 bliver herefter stk. 3.

3. I § 7 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:

» Stk. 2. Når en ung under 19 år afbryder et skole- eller uddannelsesforløb efter opfyldt undervisningspligt, eller uddannelsesinstitutionen vurderer, at der er en overhængende risiko herfor, skal uddannelsesinstitutionen underrette Ungdommens Uddannelsesvejledning i den kommune, hvor den unge er tilmeldt folkeregisteret, herom. For unge under 18 år, der har opfyldt undervisningspligten, skal uddannelsesinstitutionen samtidigt underrette forældremyndighedens indehaver. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.«

Stk. 2 bliver herefter stk. 3.

4. § 7, stk. 2 , der bliver stk. 3, affattes således:

» Stk. 3. Når en ung i alderen fra 19 til 25 år afbryder en ungdomsuddannelse, skal uddannelsesinstitutionen underrette Ungdommens Uddannelsesvejledning i den kommune, hvor den unge er tilmeldt folkeregisteret, herom. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.«

§  2

Loven træder i kraft den 1. august 2006.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Med lovforslaget inddrages forældrene aktivt i vejledningen af de 15-17-årige. Det sker ved, at kommunalbestyrelsen skal sørge for, at forældrene orienteres om vejledningstilbuddet og de unges uddannelsesmuligheder samt inddrages aktivt i den unges uddannelsesplanlægning. Forældrene skal endvidere modtage meddelelse, når den unge afbryder en ungdomsuddannelse mv., eller der er overhængende risiko for, at det sker.

2. Lovforslagets baggrund

Med vedtagelsen af lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv i 2003 blev et vigtigt skridt taget til at sikre de unge et bedre grundlag for at foretage et realistisk valg af uddannelse og erhverv. Efter vejledningsloven blev vejledningen om valg af ungdomsuddannelse samlet i de kommunale enheder af "Ungdommens Uddannelsesvejledning", og der blev opstillet nationale mål og kvalitetskrav til vejledningen, som af kommunalbestyrelserne skulle udmøntes i lokale mål og rammer. Med hensyn til lovens forarbejder henvises til Folketingstidende 2002-03 (1. samling); Folketingets forhandlinger side 3164, 7366, 7557; Tillæg A side 2300, 2257; Tillæg B side 755. (Lovforslag nr. L 104). Med vejledningsloven fulgte ændringer af forskellige love på Undervisningsministeriets område. Med hensyn til forarbejder for disse ændringer henvises til Folketingstidende 2002-03 (1. samling); Folketingets forhandlinger side 3164, 7366, 7557; Tillæg A side 2300, 2283; Tillæg B side 744. (Lovforslag nr. L 105). Det fremgår af vejledningsloven, at denne skal tages op til revision i folketingsåret 2007-08. Undervisningsministeriet skal herunder sørge for, at der foretages en undersøgelse af, om de forudsætninger og mål, der ligger til grund for loven, er blevet indfriet. Denne undersøgelse, som gennemføres i 2006, vil omfatte alle vejledningsreformens elementer samt inddrage såvel de unges som forældrenes erfaringer med vejledningen.

Forslaget til ændring af vejledningsloven indgår som et af flere initiativer i aftale om regeringens integrationsplan "En ny chance til alle", der den 17. juni 2005 blev indgået mellem Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti. Forslaget skal endvidere ses i forbindelse med regeringsgrundlaget "Nye mål" fra februar 2005, hvoraf det fremgår, at der skal ydes en markant indsats over for forældres ansvar for, at deres børn får muligheder for at udvikle sig, får en god skolegang og ikke begiver sig ind på en kriminel løbebane.

Dette initiativ fra regeringens integrationsplan omfatter alle borgere, men er også del af den ekstra indsats, som regeringen vil gøre for, at unge med en anden etnisk baggrund end dansk får en uddannelse med udsigt til arbejde i den anden ende. Særligt blandt unge indvandrere og efterkommere er der en tendens til, at de ikke fuldfører eller slet ikke kommer i gang med en ungdomsuddannelse efter endt grundskole. Det er et spild af muligheder for de unge og af ressourcer for samfundet. Det er derfor vigtigt, at såvel forældrene som de unge får et incitament til, at de unge fortsætter med en ungdomsuddannelse efter grundskolen.

Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet har i maj 2005 fået foretaget en undersøgelse af forældrenes rolle i forbindelse med deres tosprogede børns valg af uddannelse og arbejde. Undersøgelsen kan ses på Undervisningsministeriets hjemmeside ( www.uvm.dk ) under Uddannelses- og Erhvervsvejledning/Publikationer. Undersøgelsen viser blandt andet, at forældre til tosprogede børn generelt har et lavere uddannelsesniveau end danske forældre, og at de samtidig er mere ambitiøse på deres børns vegne end danske forældre. Forældre til tosprogede børn har mindre viden om uddannelsessystemet end danske forældre og er mindre aktive med hensyn til at opsøge viden, og samtidig kan langt færre forældre til tosprogede børn bruge deres eget arbejde som kilde til information om uddannelse og arbejde på grund af en mere marginal tilknytning til arbejdsmarkedet. Undersøgelsen viser endvidere, at forældre til tosprogede ikke føler sig i stand til at hjælpe deres børn på grund af manglende viden om uddannelsessystemet, og at de har et ønske om at blive involveret i højere grad. I forlængelse heraf forekommer det naturligt at søge større forældreinddragelse og ansvarliggørelse af forældrene i relation til børnenes valg af, fastholdelse i og gennemførelse af en ungdomsuddannelse. Regeringens lovinitiativ om målretning af undervisningen efter 9. klasse, som er under forberedelse, vil også skulle ses i lyset heraf.

Nærværende forslag retter sig primært mod forældre til 15-17-årige. Med forslaget ønsker regeringen at sikre, at alle forældre til 15-17-årige får direkte orientering om de unges uddannelsesmuligheder efter grundskolen og inddrages aktivt i de unges uddannelsesplanlægning. Formålet hermed er, at forældrene i højere grad skal få mulighed for at støtte deres barn i at vælge, fastholde og gennemføre en ungdomsuddannelse. For elever i folkeskolen i den undervisningspligtige alder inddrages forældrene allerede i dag i vejledningen, herunder i arbejdet med uddannelsesbog og uddannelsesplan.

3. Lovforslagets indhold

Med dette lovforslag sættes der fokus på inddragelsen af forældrene i relation til deres børns valg af og fastholdelse i en ungdomsuddannelse. Forslaget er således primært rettet mod forældre til unge under myndighedsalderen, som står foran at skulle vælge ungdomsuddannelse, eller som risikerer at afbryde et skole- eller uddannelsesforløb, som er påbegyndt efter den unges opfyldelse af undervisningspligten. Lovforslaget skal sikre, at alle forældre til 15-17-årige bliver orienteret om det vejledningstilbud, som kommunen giver deres børn, uanset hvor disse aktuelt befinder sig i forhold til uddannelsessystemet, og sikre, at forældrene modtager en almen orientering om de uddannelsesmuligheder, der står åbne for de unge. Forslaget om en obligatorisk orientering af forældre til alle 15-17-årige har til hensigt at gøre forældrene bevidste om de unges muligheder og gøre dem opmærksom på, at kommunens tilbud om vejledning også står åben for dem. Forslaget skal ses som et tilbud til forældre, der har et ønske om at støtte deres børn ved valg af, fastholdelse i og gennemførelse af en uddannelse, der ligger i forlængelse af folkeskolen.

Lovforslaget skal endvidere sikre, at alle forældre til 15-17-årige inddrages aktivt i deres børns uddannelsesplanlægning. Forældrene til de børn og unge, der modtager vejledning i folkeskolens sidste klasser, bliver allerede i dag inddraget i udarbejdelsen af deres børns uddannelsesplan. Med forslaget skal kommunerne sørge for, at også forældre til unge under 18 år, der har opfyldt undervisningspligten, og som ikke allerede modtager vejledning i folkeskolen, inddrages i den vejledning, som kommunerne tilbyder de unge, uanset om vejledningen tilbydes som led i den opsøgende vejledningsforpligtelse, som kommunalbestyrelsen i dag har i forhold til unge under 19 år, som ikke er i en tilfredsstillende vejlednings-, uddannelses- eller beskæftigelsesmæssig situation, eller som led i en aftale med en friskole, privat grundskole eller fri kostskole.

I dag skal Ungdommens Uddannelsesvejledning gennem opsøgende aktiviteter tilbyde vejledning til unge under 19 år, der ikke er i en tilfredsstillende vejlednings-, uddannelses- eller beskæftigelsesmæssig situation. Denne opsøgende vejledningsforpligtelse er aktuel i forhold til unge, som ikke er i et kompetencegivende uddannelsesforløb eller i beskæftigelse, og som ikke modtager uddannelses- og erhvervsvejledning af den skole, hvor de går. Med henblik på at understøtte kommunen i den opsøgende vejledningsforpligtelse foreslås den gældende underretningspligt udvidet, således at Ungdommens Uddannelsesvejledning fremover vil modtage underretning, når en ung under 19 år afbryder et skole- eller uddannelsesforløb efter grundskolen, eller der vurderes at være risiko herfor. Specielt for de 15-17-åriges vedkommende foreslås underretningspligten endvidere udvidet, så det sikres, at forældrene underrettes direkte og samtidigt med Ungdommens Uddannelsesvejledning.

4. Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Der er som led i regeringens integrationsaftale afsat 5 mio. kr. årligt til at dække kommunernes merudgifter som følge af forslaget. Merudgifterne vil blive forhandlet med de kommunale parter på sædvanlig måde.

5. Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen.

6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen.

7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen.

8. Miljømæssige konsekvenser

Ingen.

9. Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen.

10. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

11. Høring

Lovforslaget har før fremsættelsen for Folketinget været fremlagt på Undervisningsministeriets hjemmeside og i Høringsportalen på www.danmark.dk med henblik på offentlig høring. Derudover har forslaget været udsendt til høring hos en række organisationer mv., som fremgår af bilag 2 til lovforslaget.

12. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/­mindre udgifter

Negative konsekvenser/­merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Der er som led i regeringens integrationsaftale afsat 5 mio. kr. årligt til at dække kommunernes merudgifter som følge af forslaget. Merudgifterne vil blive forhandlet med de kommunale parter på sædvanlig måde.

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det foreslås, at kommunalbestyrelsen skal sørge for, at alle borgere i kommunen, som har forældremyndighed over unge i alderen fra 15 til 18 år, modtager orientering om den vejledning om valg af uddannelse og erhverv, som kommunen tilbyder de unge, herunder orientering om de unges uddannelsesmuligheder. De unge, hvis forældre skal orienteres, er dem, der snart opfylder eller lige har opfyldt undervisningspligten, men som stadig er underlagt forældremyndighed. Der er ikke noget absolut sammenfald mellem 15-årsgrænsen og opfyldelsen af undervisningspligten, men når 15 år alligevel er valgt som undergrænse, er det for at sikre en afgrænsning, som er utvetydig og let at administrere for kommunerne.

Orienteringen skal ikke være baseret på en individuel vurdering af den enkelte unges muligheder, men være en mere almen orientering med det formål at give forældrene bedre mulighed for at deltage aktivt i forbindelse med den unges valg af og fastholdelse i en ungdomsuddannelse. Der skal ved orienteringen lægges særlig vægt på, at forældre til unge i alderen fra 15 til 18 år, som har et særligt vejledningsbehov, og som ikke allerede modtager vejledning af Ungdommens Uddannelsesvejledning, bliver orienteret om, hvad Ungdommens Uddannelsesvejledning kan tilbyde deres børn, og hvilke uddannelsesmuligheder disse har.

Den nærmere udfyldelse af orienteringsforpligtelsen, herunder orienteringens form, fastlægges efter kommunalbestyrelsens beslutning. Informationerne i den nationale virtuelle vejledningsportal, www.ug.dk , kan indgå i orienteringen. Kommunalbestyrelsen skal dog sikre, at forældre af anden etnisk herkomst end dansk modtager orientering, der så vidt muligt er sprogligt målrettet til modtageren. Kommunerne kan i den forbindelse benytte materiale udarbejdet af Undervisningsministeriet, som fx vejledningsbrochuren "Unge på vej", der tillige er udarbejdet på engelsk, tyrkisk, urdu, somalisk, farsi og arabisk.

Til nr. 2

Det foreslås, at forældre til unge under 18 år, der har opfyldt undervisningspligten, inddrages aktivt i den vejledning, der tilbydes af Ungdommens Uddannelsesvejledning, herunder i planlægningen af den unges uddannelse. Forældrene til de børn og unge, der modtager vejledning i folkeskolens sidste klasser, bliver allerede i dag inddraget i udarbejdelsen af deres børns uddannelsesbog og uddannelsesplan, og forslaget omfatter derfor kun forældre til unge under 18 år, der har opfyldt undervisningspligten, og som ikke allerede modtager vejledning i folkeskolen.

Forslaget om forældreinddragelse omfatter dels unge, der modtager vejledning i medfør af en aftale mellem kommunalbestyrelsen og den unges skole efter vejledningslovens § 4, og dels unge, der er omfattet af den forpligtelse til opsøgende vejledning, som kommunalbestyrelsen har over for unge under 19 år med bopæl i kommunen efter lovens § 3, stk. 2, 2. pkt. Denne forpligtelse til opsøgende vejledning omfatter unge under 19 år, der ikke er i en tilfredsstillende vejlednings-, uddannelses- eller beskæftigelsesmæssig situation, herunder unge, der ikke modtager vejledning af den skole, hvor de går. Det skal bemærkes, at det er kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor den unge har bopæl, der skal sørge for inddragelse af forældrene, uanset om disse er bosat i en anden kommune.

Undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om forældreinddragelsen, herunder om hvilken form forældreinddragelsen kan antage generelt og i tilfælde, hvor den unge ikke bor sammen med forældremyndighedens indehaver.

Til nr. 3

Efter den gældende lovs § 7, stk. 2, skal uddannelsesinstitutionen underrette Ungdommens Uddannelsesvejledning, når en ung under 25 år afbryder en ungdomsuddannelse. Underretningspligten foreslås udvidet for så vidt angår unge under 19 år, der har opfyldt undervisningspligten, således at alle skoler og uddannelsesinstitutioner, der tilbyder skole- eller uddannelsesforløb for disse unge, får underretningspligt. For disse unge vil det efter forslaget ikke blot være ungdomsuddannelsesinstitutionerne, der har underretningspligt, men fx også efterskoler og produktionsskoler. Når underretningspligten foreslås udvidet for unge under 19 år, skyldes det, at det netop er disse unge, som Ungdommens Uddannelsesvejledning har opsøgende vejledningsforpligtelse over for, når de hverken er i uddannelse eller beskæftigelse eller modtager den fornødne uddannelses- og erhvervsvejledning. Når underretningspligten alene gælder de unge under 19 år, der har opfyldt undervisningspligten, skyldes det, at der for de undervisningspligtige unge allerede findes tilsvarende regler.

Ungdommens Uddannelsesvejledning skal efter forslaget også underrettes, når der efter uddannelsesinstitutionens vurdering er overhængende risiko for, at en ung under 19 år vil afbryde det skole- eller uddannelsesforløb, som vedkommende er indskrevet til. Formålet med underretningen er at sikre Ungdommens Uddannelsesvejledning en bedre mulighed for hurtigst muligt at få kendskab til unge, der befinder sig i den gruppe, som Ungdommens Uddannelsesvejledning efter lovens § 3, stk. 2, 2. pkt., er forpligtet til at opsøge med henblik på vejledning. Det skal bemærkes, at underretningspligten også omfatter tilfælde, hvor en ung, der er optaget på eller indskrevet til et skole- eller uddannelsesforløb, ikke begynder på uddannelsen.

Endelig foreslås underretningspligten udvidet for så vidt angår de unge, som er underlagt forældremyndighed. For de unge under 18 år, som har opfyldt undervisningspligten, skal institutionen efter forslaget samtidigt underrette forældrene om den unges frafald eller risikoen herfor. Målet med forslaget er at sikre, at forældrene får kendskab til den unges situation senest samtidig med Ungdommens Uddannelsesvejledning og derigennem får et bedre udgangspunkt for at støtte den unge og indgå i samarbejdet om planlægningen af den unges videre uddannelsesforløb. Undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om underretningspligten. Bemyndigelsen kan anvendes til at fastsætte regler om underretningens form, herunder om tidspunktet for underretning, og om grundlaget for institutionernes vurdering af risikoen for, at en ung vil afbryde sit skole- eller uddannelsesforløb.

Til nr. 4

For så vidt angår unge i alderen fra 19 til 25 år bibeholdes uddannelsesinstitutionernes underretningspligt uændret i forhold til de gældende regler.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august 2006.

 


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

§ 1

I lov nr. 298 af 30. april 2003 om vejledning om valg af uddannelse og erhverv, som ændret ved § 20 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer:

 

 

 

§ 3. Kommunalbestyrelsen skal efter bestemmelserne i kapitel 1 og dette kapitel sørge for, at der gives vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv.

Stk. 2. Vejledningen skal gives til elever i folkeskolens 6.-9. klasse og til elever, der følger folkeskolens 10. klasse. Vejledningen skal endvidere gives til andre unge under 19 år med bopæl i kommunen, når de ikke er i en tilfredsstillende vejlednings-, uddannelses- eller beskæftigelsesmæssig situation. Unge i alderen fra 19 til 25 år med bopæl i kommunen skal have vejledning, hvis de henvender sig herom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. I § 3 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

» Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at borgere i kommunen, som har forældremyndighed over unge i alderen fra 15 til 18 år, modtager almen orientering om den vejledning om valg af uddannelse og erhverv, som tilbydes de unge, herunder orientering om de unges uddannelsesmuligheder.«

 

 

 

Stk. 3. Bestemmelserne i kapitel 1 og §§ 5-10 gælder tilsvarende for den vejledning, der gives til elever i ungdomsskolernes heltidsundervisning. Kommunalbestyrelsen kan dog beslutte, at vejledningen kan gives af ungdomsskolen.

 

Stk. 3 bliver herefter stk. 4.

 

 

 

 

 

 

 

§ 5. Vejledningen skal tilrettelægges som et sammenhængende forløb, der sikrer, at målene i § 1 kan opfyldes. Vejledningen skal give den enkelte kompetence til at udarbejde en realistisk uddannelsesplan. For de elever og unge, der er nævnt i § 3, stk. 2, 1. og 2. pkt., skal vejledningen endvidere omfatte initiativ til, at uddannelsesplanen udarbejdes.

 

 

 

 

 

2. I § 5 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:

»Stk. 2. Ved vejledningen af unge under 18 år, der har opfyldt undervisningspligten, og som tilbydes vejledning efter § 3, stk. 2, 1. og 2. pkt., og § 4, skal kommunalbestyrelsen sørge for, at forældremyndighedens indehaver inddrages aktivt i vejledningen og den unges uddannelsesplanlægning. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.«

 

 

 

Stk. 2. Vejledningen skal ske i et samarbejde med uddannelsesinstitutionerne og statens beskæftigelsesindsats og med inddragelse af organisationer og virksomheder inden for det arbejdsmarked, som vejledningsvirksomheden geografisk omfatter.

 

Stk. 2 bliver herefter stk. 3.

 

 

 

 

 

 

 

§ 7. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om vejledningen efter dette kapitel, herunder om vejledningens kvalitet og om sikring af sammenhæng mellem vejledningen efter dette kapitel og anden vejledning for unge under 25 år.

 

 

 

 

3. I § 7 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:

» Stk. 2. Når en ung under 19 år afbryder et skole- eller uddannelsesforløb efter opfyldt undervisningspligt, eller uddannelsesinstitutionen vurderer, at der er en overhængende risiko herfor, skal uddannelsesinstitutionen underrette Ungdommens Uddannelsesvejledning i den kommune, hvor den unge er tilmeldt folkeregisteret, herom. For unge under 18 år, der har opfyldt undervisningspligten, skal uddannelsesinstitutionen samtidigt underrette forældremyndighedens indehaver. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.«

 

 

 

 

 

Stk. 2 bliver herefter stk. 3.

 

 

 

Stk. 2. For en ung under 25 år, der afbryder en ungdomsuddannelse, skal uddannelsesinstitutionen underrette Ungdommens Uddannelsesvejledning i den kommune, hvor den unge er tilmeldt folkeregistret, om, at uddannelsen er afbrudt. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.

 

 

4. § 7, stk. 2 , der bliver stk. 3, affattes således:

» Stk. 3. Når en ung i alderen fra 19 til 25 år afbryder en ungdomsuddannelse, skal uddannelsesinstitutionen underrette Ungdommens Uddannelsesvejledning i den kommune, hvor den unge er tilmeldt folkeregisteret, herom. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom.«

 

 

 

 

 

§ 2

Loven træder i kraft den 1. august 2006.

 


Bilag 2

Organisationer mv., der er hørt over lovforslaget

Skoleejere, skoleforeninger og bestyrelsesforeninger
Danmarks Erhvervsskoleforening
Dansk Friskoleforening
Folkehøjskoleforeningen i Danmark
Foreningen af Daghøjskoler
Foreningen af Frie Ungdoms- og Efterskoler
Foreningen af private, selvejende gymnasier, studenter- og hf-kurser
Foreningen af produktionsskoler og produktionshøjskoler
Foreningen for Danske Landbrugsskoler
Frie Grundskolers Fællesråd
Frie Kostskolers Fællesråd
Handelsskolernes Bestyrelsesforening
Husholdnings- og håndarbejdsskolerne

Ledersammenslutninger
Børne- og kulturchefforeningen
Danmarks Skolelederforening
Foreningen af Skoleledere ved de tekniske skoler
Forstanderforeningen (VUC)
Forstanderkredsen for Produktionsskoler
Gymnasieskolernes Rektorforening
Handelsskolernes Forstander- og Inspektørforening
Landsforeningen af Ungdomsskoleledere
Sammenslutningen af ledere ved skolerne for de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser

Arbejdsmarkedets parter
Dansk Arbejdsgiverforening
Landsorganisationen i Danmark

Faglige organisationer
Danmarks Lærerforening
Dansk Teknisk Lærerforbund
Danske Produktionshøjskolers Lærerforening
Efterskolernes Lærerforening
Frie Grundskolers Lærerforening
Gymnasieskolernes Lærerforening
Handelsskolernes Lærerforening
Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere
Speciallærerforeningen af 1981

Studenter- og elevsammenslutninger
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning
Danske Skoleelever DSE
Danske Studerendes Fællesråd
Elevorganisationen for de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser
Erhvervsskolernes Elev-Organisation
Gymnasieelevernes Landsorganisation
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever
Landssammenslutningen af Højskolernes Elevforeninger
Landssammenslutningen af Kursusstuderende

Vejlederforeninger
Danmarks Vejlederforening
Foreningen af Uddannelses- og Erhvervsvejledere ved Tekniske Skoler
Fællesrådet for Foreninger for Uddannelses- og Erhvervsvejledning (FUE)
Kuratorernes Landsforening
Studievejlederforeningen for gymnasiet og hf

Kommuner og amter
Amtsrådsforeningen
Frederiksberg Kommune
Kommunernes Landsforening
Københavns Kommune

Råd, nævn og udvalg
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU)
Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse (KFU-rådet)
Rådet for etniske minoriteter

Øvrige interesseorganisationer mv.
Børnesagens Fællesråd
Dansk Ungdoms Fællesråd
De Samvirkende Invalideorganisationer
Det Centrale Handicapråd
Det Kriminalpræventive Råd
Forældreorganisationen Skole og Samfund