L 111 Forslag til lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed.

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V)
Udvalg: Sundhedsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 14-12-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l111_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (14. december 2005)

 

Indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed

(Lovforslag nr. L 111).

Lovforslagets formål er at styrke patientsikkerheden og fremme kvaliteten af sundhedsvæsenets ydelser gennem autorisation af nærmere bestemte grupper af sundhedspersoner, hvor andres virksomhed på det pågældende virksomhedsområde kan være forbundet med særlig fare for patienter.

Formålet med lovforslaget er endvidere at samle de gældende bestemmelser i de 14 eksisterende autorisationslove i en fælles autorisationslov og samtidigt at forenkle, modernisere og regelsanere lovgivningen, samt at gennemføre nogle få indholdsmæssige ændringer. Centralstyrelseslovens bestemmelser om fratagelse og generhvervelse af autorisation optages i lovforslaget, samtidig med at loven foreslås ophævet.

I forhold til gældende ret indeholder lovforslaget følgende ændringer:

1) Kosmetisk behandling

I lovforslaget er optaget nye og samlede regler vedrørende kosmetisk behandling, der bemyndiger Sundhedsstyrelsen til at bestemme, at nærmere beskrevne behandlinger, behandlingsmetoder eller behandlingsudstyr til brug for kosmetisk behandling alene må anvendes af sundhedspersoner med særlige kvalifikationer, eller på nærmere beskrevne vilkår.

2) Udvidet adgang til umiddelbart at foretage virksomhedsindgreb over for en autoriseret sundhedsperson

Der foreslås en udvidet adgang for Sundhedsstyrelsen til i påtrængende tilfælde, hvor der er begrundet mistanke om, at en autoriseret sundhedsperson er til fare for patientsikkerheden, umiddelbart at indskrænke virksomhedsområdet, så længe mistanken herom undersøges.

3) Bortfald af retten til selvstændig faglig virksomhed, når sundhedspersonen fylder 75 år

Af hensyn til patientsikkerheden foreslås som noget nyt, at en autoriseret sundhedsperson, der fylder 75 år, skal ansøge om at kunne fortsætte med at udøve selvstændig faglig virksomhed. Ansøger sundhedspersonen ikke, bortfalder retten til selvstændig faglig virksomhed.

4) Patientjournaler

Lovforslagets regler om patientjournaler svarer i det store og hele til de gældende bestemmelser. Dog fastsættes samtidigt regler, hvorefter overdragelse af journaler forenkles ved praksisoverdragelse samt ved ophør af praksis og om opbevaring af journaler i forbindelse hermed.

5) Medhjælp

Der indføres en generel hjemmel for Sundhedsstyrelsen til at udstede nærmere regler om sundhedspersoners medhjælp. Hidtil har reglerne om medhjælp ikke direkte været reguleret, når bortses fra medhjælp til tandlæger og tandplejere.

6) Lægers turnusuddannelse

For at skabe fleksibilitet i den lægelige videreuddannelse foreslås det at give mulighed for generelt at fastsætte længden af turnusuddannelsen til 12-18 måneder. Efter gældende regler er længden af turnusuddannelsen fastsat til 18 måneder.

7) Bortfald af central vurdering af overlæger ("§ 14-vurdering")

Efter § 14 i den gældende lægelov skal ansættelsesmyndigheden før beslutning om ansættelse i en overlægestilling træffes, forelægge sin indstilling om ansættelse i stillingen for Sundhedsstyrelsen, der inden 10 dage kan afgive en vejledende, lægefaglig vurdering af ansøgeren.

Kommunalreformen indebærer, at der etableres 5 fagligt stærke regioner. Det lægges derfor til grund, at regionerne selv vil være i stand til at varetage opgaven med fagligt at vurdere de overlæger, der skal ansættes. På den baggrund er det Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at §14 -vurderingen har mistet sin berettigelse.

8) Selvstændigt virke for tandlæger og kiropraktorer

Såvel i forbindelse med udøvelse af tandlæge- som kiropraktorvirksomhed skal der efter gældende regler gennemføres 1 års praktisk arbejde hos en praktiserende tandlæge eller kiropraktor, før de pågældende kan udøve virksomheden selvstændigt. Det foreslås for de to uddannelser at indføre €" efter afsluttet 1-årig praktik €" tilladelse til selvstændigt virke som henholdsvis tandlæge eller kiropraktor.

9) Sygeplejebureauer

Ifølge sygeplejerskeloven skal sygeplejebureauer, som anviser sygeplejersker, godkendes af Sundhedsstyrelsen og stå under dennes tilsyn. Bestemmelsen, der er historisk begrundet, forbeholder, som noget helt særligt på arbejdsmarkedet, retten til anvisning af sygeplejerskevikarer til bestemte personer med sygeplejefaglig indsigt. Da sygeplejersker allerede er omfattet af den almindelige arbejdsformidling, og da der ikke er faglig begrundelse for at opretholde en sådan særlig regulering af vikarbureauer på området, foreslås bestemmelsen herom ophævet.

10) Udførelse af nåleakupunkturbehandling

Behandling med nåleakupunktur, der hidtil har været forbeholdt læger eller disses medhjælp, foreslås fremover at kunne foretages uden lægelig medvirken.

 

Herudover er der i lovforslaget sket en række moderniseringer af sproget og udeladelse af bestemmelser, der har mistet deres betydning, hovedsagelig i relation til bestemmelser fra lægeloven.

Endelig er der i lovforslaget optaget en bestemmelse om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, der medfører, at alle klage- og tilsynssager, der afsluttes med en afgørelse efter den 1. januar 2006, offentliggøres, også de sager, der er indsendt til klage- eller tilsynsmyndigheden før den 1. januar 2006.

Loven foreslås at træde i kraft den 1. januar 2007, ændringen af klage- og erstatningsloven dog dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslagets bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.