L 110 (som fremsat): Forslag til lov om fremme af
frit valg for borgerne ved levering af serviceydelser i
kommuner.
Fremsat den 14. december 2005 af
indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag
til
Lov om fremme af frit valg for borgerne ved
levering af
serviceydelser i kommuner
§ 1. Loven har
til formål at fremme frit valg for borgerne ved leveringen af
kommunale serviceydelser.
Stk. 2
. Loven skal understøtte mulighederne for at udvide frit
valg og styrke borgerens retsstilling ved gennem information at
skabe et kvalificeret grundlag for borgerens brug af frit valg.
§ 2. Inden for
hver valgperiode påhviler det kommunalbestyrelsen i et
møde at vurdere, hvor det er muligt inden for lovgivningens
rammer at udvide eksisterende fritvalgsordninger eller at
indføre frit valg på områder, hvor dette ikke
allerede er sikret. Vurderingen skal finde sted inden udgangen af
3. kvartal i det år, hvori valg til kommunalbestyrelser
finder sted.
§ 3. Det
påhviler kommunalbestyrelsen at udarbejde sammenlignelig
brugerinformation om henholdsvis dagtilbud, folkeskolen og
ældreområdet.
Stk. 2. Det påhviler selvejende
institutioner og private leverandører, som er en integreret
del af det kommunale tilbud, at indgå i den sammenlignelige
brugerinformation, jf. stk. 1.
Stk. 3. Indenrigs- og
sundhedsministeren bemyndiges til efter drøftelse med
ministeren for familie- og forbrugeranliggender,
undervisningsministeren og socialministeren at fastsætte
nærmere regler for udarbejdelsen af sammenlignelig
brugerinformation.
§ 4. På
områder, hvor der er frit valg ved levering af kommunale
serviceydelser, og hvor der ikke udarbejdes sammenlignelig
brugerinformation efter § 3, påhviler det
kommunalbestyrelsen at informere borgerne på anden vis.
Stk. 2. Det påhviler
kommunalbestyrelsen at informere om indholdet af de kommunale
ydelser, jf. stk. 1, på en måde, der i
tilstrækkelig grad sikrer, at borgerne på et enkelt og
gennemskueligt grundlag kan foretage et kvalificeret valg.
§ 5. Det
påhviler kommunalbestyrelsen i forbindelse med information om
frit valg, jf. § 3 og § 4, at informere om,
hvor borgerne kan henvende sig om forhold vedrørende
leveringen af en serviceydelse.
§ 6.
Kommunalbestyrelsen skal én gang inden for valgperioden over
for kommunens borgere redegøre for kommunalbestyrelsens
stillingtagen efter § 2 samt for, hvilke tiltag der er
iværksat eller påtænkes iværksat for at
sikre borgerne den fornødne information som anført i
§ 4 og § 5. Redegørelsen skal afgives
inden udgangen af 3. kvartal i det år, hvori valg til
kommunalbestyrelser finder sted.
§ 7. Loven
træder i kraft den 1. januar 2007, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Samtidig ophæves lov nr.
1429 af 22. december 2004 om fremme af frit valg for borgerne ved
levering af serviceydelser i kommuner og amtskommuner.
Stk. 3. Tidspunktet for
ikrafttræden af § 3, stk. 1 og 2,
fastsættes af indenrigs- og sundhedsministeren efter
drøftelse med ministeren for familie- og
forbrugeranliggender, undervisningsministeren og
socialministeren.
§ 8. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Regeringen har siden sin tiltræden i
2001 arbejdet målbevidst på at forny og modernisere
velfærdssamfundet. I foråret 2002 igangsatte regeringen
således med programmet Velfærd og valgfrihed
en reform, der har ført til nye valgmuligheder for borgerne
på alle større velfærdsområder. Gennem en
række initiativer har den enkelte borger fået udvidet
mulighederne for at vælge mellem forskellige tilbud om
eksempelvis børnepasning, skole, tandpleje, sygehus og
hjemmehjælp.
Regeringen har en klar vision om en offentlig
sektor på borgernes præmisser. Individuelle
løsninger og fleksibilitet er nøgleord i et moderne
samfund, og det er derfor tidssvarende politik at give den enkelte
borger mulighed for større indflydelse på den service,
som tilbydes af det offentlige. Frit valg giver borgerne mulighed
for at vælge det tilbud, som bedst muligt tilgodeser den
enkeltes ønsker og behov. Samtidig ansporer frit valg til
mere konkurrence på velfærdsområderne, da
borgerne vil søge hen mod de tilbud, som passer den enkelte
bedst. Frit valg skaber derved et incitament til at levere de
bedste og økonomisk mest effektive løsninger og
bidrager således til udvikling af kvalitet og effektivitet
til gavn for borgerne.
Med henblik på at styrke mulighederne
for frit valg inden for den gældende lovgivning fik
regeringen vedtaget lov nr. 1429 af 22. december 2004 om fremme af
frit valg for borgerne ved levering af serviceydelser i kommuner og
amtskommuner. Loven har til formål at understøtte frit
valg ved at sikre fortsat opmærksomhed på mulighederne
for at øge det frie valg af kommunale serviceydelser og ved
gennem information at sikre borgerne et grundlag for at kunne
træffe et kvalificeret valg.
Nærværende lovforslag er i vid
udstrækning en videreførelse af den gældende lov
om fremme af frit valg for borgerne ved levering af serviceydelser
i kommuner og amtskommuner. Formålet med lovforslaget er
således at fremme frit valg ved at sikre større
kendskab til valgmulighederne og stærkere fokus på frit
valg i de enkelte kommuner. Imidlertid er ændringerne i
forhold til de eksisterende lovbestemmelser så betydelige, at
det skønnes hensigtsmæssigt at indarbejde disse
ændringer i en ny hovedlov frem for en ændringslov.
Regeringen foreslår som en
væsentlig nyskabelse at indføre en obligatorisk
ordning for sammenlignelig brugerinformation. Borgerne har taget
godt imod frit valg. Erfaringerne viser, at mange allerede har
gjort brug af frit valg, og at borgerne generelt betragter
valgfrihed som et væsentligt gode i sig selv. Det er dog
fortsat en central udfordring at sikre sammenlignelig information
om serviceydelserne, så borgere, der har ret til en
serviceydelse, på et kvalificeret grundlag kan vælge
netop det tilbud, der passer den enkelte bedst. Sammenlignelig
information om serviceydelsernes indhold, kvalitet og omkostninger
kan være med til at understøtte borgernes
medindflydelse og medansvar for udviklingen af et tidssvarende
velfærdssystem.
Som en del af aftalerne mellem regeringen og
de kommunale parter om den kommunale økonomi for 2005 var
der enighed om at nedsætte et udvalg, der fik i opdrag at
opstille forslag til udmøntning af klare mål og mere
åbenhed i kommunerne som led i en justering af konceptet for
sammenlignelig brugerinformation. Efterfølgende blev det i
regeringsgrundlaget "Nye mål" fra februar 2005 tilkendegivet,
at regeringen vil sikre, at sammenlignelig brugerinformation
gøres landsdækkende for de væsentligste
kommunale serviceområder i 2007.
I aftalen mellem regeringen og KL om
kommunernes økonomi for 2006 var der enighed om, at
anbefalingerne fra Udvalget om klare mål og sammenlignelig
brugerinformation skal lægges til grund ved den
lovgivningsmæssige udmøntning af dette initiativ.
Udvalget om klare mål og sammenlignelig brugerinformation
rapporterede i juni 2005 for så vidt angår de kommunale
serviceområder, og udvalgets anbefalinger er indgået
ved udarbejdelsen af nærværende lovforslag.
Lovforslaget er samtidig tilpasset
konsekvenserne af kommunalreformen. Amtskommunerne nedlægges
som led i kommunalreformen, og de nye regioners primære
opgave er drift af sygehusvæsenet, som er et centralt
velfærds- og fritvalgsområde. På
sygehusområdet er der iværksat en række
selvstændige lovgivningsmæssige initiativer. Fra 2006
er der med henblik på at forbedre patienternes frie valg
indført en udvidet informationspligt for sygehusene, som
inden 8 dage skal informere henviste patienter om deres muligheder
for frit og udvidet frit sygehusvalg mv. Desuden har indenrigs- og
sundhedsministeren for nylig fastlagt, at patienterne ikke blot har
et udvidet frit valg til behandling, men også til
diagnostiske undersøgelser på private sygehuse og
sygehuse i udlandet. Derfor omfatter lovforslaget alene kommuner
til forskel fra den gældende lov om fremme af frit valg for
borgerne ved levering af serviceydelser, som også omfatter
amtskommuner.
Lovforslaget sigter mod at fremme frit valg
for borgerne inden for rammerne af den gældende lovgivning.
Som led i den fortsatte fornyelse af velfærdssamfundet
overvejer regeringen samtidig løbende mulighederne for at
udvide disse rammer gennem nye lovgivningsinitiativer på de
enkelte sektorområder. Frit valg er en bærende del af
regeringens arbejde med at fremtidssikre en offentlig sektor, hvor
borgerne sættes i centrum, og regeringen vil derfor
fortsætte med at styrke den enkelte borgers frihed til selv
at vælge mellem forskellige offentlige eller private
løsninger.
Lovforslaget indeholder ikke særlige
regler om kommunernes overholdelse af lovens bestemmelser.
Overholdelsen heraf vil være omfattet af det kommunale tilsyn
i det omfang, der ikke findes en særlig klage- eller
tilsynsmyndighed på det pågældende område.
For så vidt angår selvejende institutioner eller
private leverandører kan kommunalbestyrelsen ved
indgåelsen af driftsaftaler eller lignende eller ved
fastlæggelsen af vilkår for godkendelse opstille
betingelser til den private leverandør om udarbejdelse af
sammenlignelig brugerinformation. Spørgsmålet vil
blive reguleret i forbindelse med fastsættelsen af
nærmere regler for udarbejdelsen af sammenlignelig
brugerinformation.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Kommunalbestyrelsens vurdering
af mulighederne for øget frit valg af kommunale
serviceydelser
2.1.1. Kommunalbestyrelsens vurdering
(lovforslagets § 2)
Det er vigtigt for regeringen, at borgerne
får mere at vælge mellem, når de gør brug
af den offentlige service. Ved tilrettelæggelsen af
leveringen af serviceydelser skal det altid tilstræbes at
give borgerne adgang til forskellige tilbud.
Med lovforslaget ønsker regeringen at
sikre, at kommunalbestyrelsen løbende overvejer mulighederne
for at øge frit valg inden for den gældende
lovgivning. Lovforslagets bestemmelse herom er enslydende i den
gældende lov om fremme af frit valg for borgerne ved levering
af serviceydelser i kommuner og amtskommuner, idet der dog er
foretaget en teknisk justering i og med, at amtskommunerne
nedlægges som følge af kommunalreformen.
Regeringen foreslår med lovforslaget,
at kommunalbestyrelsen forpligtes til at vurdere, hvor det er
muligt inden for lovgivningens rammer at udvide eksisterende
fritvalgsordninger eller at indføre frit valg på
områder, hvor dette ikke allerede er sikret. Lovforslaget
skal således sikre, at mulighederne for at give borgerne mere
frihed til at vælge udnyttes bedst muligt.
Ved at pålægge
kommunalbestyrelsen at indtænke mulighederne for øget
frit valg i den lokale opgaveløsning skal der således
ske en stillingtagen til, hvad der kan gøres for at fremme
borgernes frie valg under hensyn til det kommunalt fastlagte
serviceniveau og lokale forhold i øvrigt.
Kommunalbestyrelsen får ansvaret for
selv at tilrettelægge arbejdet med at indtænke et
øget frit valg i den lokale opgavevaretagelse. For at
borgerne skal kunne respondere på kommunalbestyrelsens
overvejelser om fremme af frit valg foreslås det, at
kommunalbestyrelsens stillingtagen til mulighederne for øget
frit valg skal foreligge inden udgangen af 3. kvartal i det
år, hvori valg til kommunalbestyrelser finder sted.
Ved udformningen af lovforslaget har det
været hensigten at gøre det muligt for
kommunalbestyrelsen at indpasse arbejdet med øget frit valg
i de eksisterende procedurer, herunder navnlig arbejdet med
servicestrategierne. I henhold til § 62 i den kommunale
styrelseslov skal kommunalbestyrelsen udarbejde en servicestrategi
for udviklingen af kvalitet og effektivitet i den kommunale
opgavevaretagelse. Servicestrategien skal gøres
tilgængelig for kommunens borgere i form af en
redegørelse, som skal udarbejdes inden udgangen af
funktionsperiodens første år.
Kommunalbestyrelsens stillingtagen til, hvad
der lokalt kan gøres for at fremme borgerens frie valg, kan
således indgå som et naturligt led i det
igangværende arbejde med at udvikle og nytænke
løsningerne i den kommunale opgavevaretagelse. Ved at
inkorporere kommunalbestyrelsens overvejelser om øget frit
valg i udfærdigelsen af servicestrategien vil der desuden
på et tidligt tidspunkt i valgperioden blive taget stilling
til det videre arbejde med frit valg.
Kommunalreformen betyder nye rammer for
tilrettelæggelsen af den kommunale service. Dette giver i sig
selv en god anledning for kommunalbestyrelsen til at overveje,
hvordan det er muligt lokalt at fremme frit valg ved at udvikle
serviceydelser, der er mere fleksible og tilpasset den
enkelte borger.
2.1.2. Redegørelse om
kommunalbestyrelsens stillingtagen til øget frit valg
(lovforslagets § 6)
Regeringen foreslår, at borgerne skal
have en redegørelse om kommunalbestyrelsens stillingtagen
til mulighederne for øget frit valg. Der findes en
tilsvarende bestemmelse herom i den gældende lov om fremme af
frit valg for borgerne ved levering af serviceydelser i kommuner og
amtskommuner, men der er dog med lovforslaget foretaget en teknisk
justering, da amtskommunerne som følge af kommunalreformen
nedlægges.
Borgerne kan med den foreslåede
bestemmelse få kendskab til, hvilke overvejelser
kommunalbestyrelsen har gjort om mulighederne for en udvidelse af
borgernes valgfrihed. Kommunalbestyrelsen har selv ansvaret for at
tilrettelægge, hvordan redegørelsen skal udformes og
offentliggøres. Det vil være naturligt, at
redegørelsen bl.a. gøres tilgængelig for
borgerne på kommunens hjemmeside på internettet.
Ifølge § 62 c i den
kommunale styrelseslov skal kommunalbestyrelsen inden udgangen af
3. kvartal i det år, hvori valg til kommunalbestyrelser
finder sted, redegøre for, hvordan kommunalbestyrelsen
følger op på servicestrategien. Regeringen
foreslår, at redegørelsen til borgerne om mulighederne
for øget frit valg skal afgives inden for samme frist.
Kommunalbestyrelsens redegørelse om øget frit valg
kan på denne måde naturligt indgå som en
integreret del af redegørelsen om opfølgningen
på servicestrategien.
2.2. Kommunernes
informationsforpligtelse
2.2.1. Sammenlignelig
brugerinformation (lovforslagets § 3)
Hvis frit valg skal være velfungerende
i praksis, må borgerne nødvendigvis have kendskab til
de valgmuligheder, som de har fået. Det er derfor en central
udfordring at tilvejebringe relevante, let tilgængelige og
brugerrettede oplysninger, som kan give borgerne mulighed for at
sammenstille og sammenligne forskellige institutioner og ydelser
inden for en kommune og på tværs af
kommunegrænser. Borgerne får derved mulighed for at
vælge netop det tilbud, som passer bedst muligt til den
enkeltes ønsker og behov.
Der er løbende arbejdet på at
forbedre informationsgrundlaget for borgerne, bl.a. gennem
sammenlignelig brugerinformation. Sammenlignelig brugerinformation
blev introduceret i 2002 som en frivillig ordning, der omfatter
dagtilbud, folkeskolen, gymnasiet og ældreområdet. Der
er tale om internetbaseret information, som er opstillet på
en standardiseret måde, der gør det muligt at
sammenligne forskellige kommuner, institutioner og ydelser.
Men det er i dag kun et fåtal af
kommuner og amtskommuner, der udarbejder sammenlignelig
brugerinformation efter den eksisterende model, og i realiteten
fungerer ordningen således ikke. Kommunerne benytter i dag
andre metoder til at informere borgerne.
Som det er tilkendegivet i
regeringsgrundlaget "Nye mål" fra februar 2005, ønsker
regeringen at styrke frit valg ved at indføre en
landsdækkende ordning for sammenlignelig brugerinformation
på de væsentligste kommunale serviceområder.
Dette vil give borgerne bedre forudsætninger for at bruge de
valgmuligheder, som lovgivningen giver dem ret til.
Med lovforslaget foreslår regeringen,
at kommunalbestyrelsen forpligtes til at udarbejde sammenlignelig
brugerinformation om henholdsvis dagtilbud, folkeskolen og
ældreområdet svarende til de kommunale
serviceområder, som også i dag indgår i den
frivillige ordning. Hermed vil den væsentligste del af den
kommunale servicevirksomhed være dækket af
sammenlignelig brugerinformation.
Et nyt tiltag skal samordnes med de
øvrige moderniseringsbestræbelser på det
kommunale område. I den forbindelse skal det sikres, at en ny
ordning for sammenlignelig brugerinformation bygger videre på
igangværende initiativer, og at de administrative byrder, som
er forbundet med formidling af sammenlignelig brugerinformation,
bliver så begrænsede som muligt.
Målsætningen om sammenlignelige
brugerinformationer indebærer, at det er
hensigtsmæssigt i størst mulig udstrækning at
have en fælles informationsplatform til brug for formidling
af oplysninger om kommunale serviceydelser. Ambitionen er derfor,
at sammenlignelig brugerinformation skal fungere som den centrale
model for brugerrettet information på det kommunale
område og som sådan udgøre den overordnede ramme
for fremtidig informationsformidling. I de senere år er der
gennem lovgivning fastsat minimumskrav til information om kommunale
serviceydelser, særligt på uddannelses- og
ældreområdet. Ved indførelsen af en obligatorisk
ordning for sammenlignelig brugerinformation må
udgangspunktet derfor være, at informationskravene i
medfør af sektorlovgivningen i videst muligt omfang
inkorporeres i den nye ordning.
Udvalget om klare mål og sammenlignelig
brugerinformation har opstillet konkrete modeller
på de enkelte områder med prioriterede forslag til
informationsparametre i en fremtidig ordning for sammenlignelig
brugerinformation.
Udvalget foreslår, at der i forhold til
den nuværende frivillige ordning sker en væsentlig
reduktion i antallet af informationsparametre i en obligatorisk
ordning, hvorved den sammenlignelige brugerinformation kan blive
både mere overskuelig for borgerne og mere enkel for
kommunerne at administrere. De foreslåede modeller på
de respektive områder indeholder en obligatorisk del, som
samlet set skal kunne udgøre et kvalificeret grundlag for
borgerens frie valg. Desuden anbefaler udvalget, at den fremtidige
ordning også omfatter en frivillig del, hvilket kan give den
enkelte kommune eller institution mulighed for at supplere de
obligatoriske informationsparametre.
Indførelsen af en obligatorisk ordning
for sammenlignelig brugerinformation hænger nøje
sammen med, at der samtidig bliver tilvejebragt en velfungerende
IT-løsning, så sammenlignelig brugerinformation kan
blive et virksomt redskab for borgerne i forbindelse med frit
valg.
Systemarkitekturen i den nuværende form
er blevet overhalet af nye IT- muligheder, der i højere grad
kan fremme anvendelsen af sammenlignelig brugerinformation. I
foråret 2004 blev der på folkeskoleområdet
gennemført et pilotprojekt med det formål at indsamle
erfaringer vedrørende etablering af en mere brugervenlig
funktionalitet til afløsning af den nuværende
IT-løsning.
På den baggrund lægger Udvalget
om klare mål og sammenlignelig brugerinformation op til en
ny, tidssvarende IT-arkitektur i form af en såkaldt
XML-standardisering af informationsstrukturen for sammenlignelig
brugerinformation. Udvalget finder det væsentligt at sikre en
brugervenlig løsning, hvor den enkelte borger har mulighed
for selv at sammensætte, hvilke kommuner, institutioner eller
ydelser, som ønskes sammenlignet for de enkelte
informationsparametre. Herudover lægger udvalget vægt
på, at den tekniske løsning giver mulighed for
automatisk overførsel af data fra centrale registre,
eksempelvis Socialministeriets Fritvalgsdatabase, hvorved
dobbeltindtastning af data kan undgås. En teknisk
løsning som foreslået af udvalget vil være i
overensstemmelse med regeringens anbefalinger vedrørende
standardiseret udveksling af data i det offentlige.
På baggrund af forslagene fra Udvalget
om klare mål og sammenlignelig brugerinformation har
regeringen til hensigt at tilvejebringe en ny IT-arkitektur, der
kan understøtte en landsdækkende ordning for
sammenlignelig brugerinformation.
Den sammenlignelige brugerinformation
omfatter i dag også det almene gymnasium. Som led i
kommunalreformen overføres de amtskommunale gymnasier til
staten pr. 1. januar 2007 og får status af selvejende
institutioner, hvilket indebærer, at gymnasieområdet
ikke vil være del af en kommende obligatorisk ordning for
sammenlignelig brugerinformation. Det kan i denne forbindelse
bemærkes, at alle uddannelsesinstitutioner er omfattet af de
informationskrav, der følger af lov om gennemsigtighed og
åbenhed i uddannelserne m.v., ligesom
Undervisningsministeriet har oprettet nogle internetportaler, hvor
det er muligt at hente oplysninger om de forskellige uddannelser og
ansøge digitalt om optagelse.
Ambitionen om at gøre sammenlignelig
brugerinformation til en fælles informationsplatform betyder,
at regeringen løbende vil overveje mulighederne for at
udbygge ordningen med andre kommunale serviceområder.
For så vidt angår statslige
institutioner og serviceydelser vil regeringen i den
sammenhæng overveje mulighederne for også at
inkorporere disse områder i den sammenlignelige
brugerinformation således, at ordningen kan udgøre en
generel informationsløsning, hvad enten der er tale om
kommunale eller statslige serviceydelser.
Hvis det frie valg skal være reelt,
bør det være muligt for borgerne at sammenligne alle
leverandører af en given ydelse. Regeringen foreslår
derfor, at selvejende institutioner og private leverandører,
der er en integreret del af det kommunale tilbud, indgår i
den sammenlignelige brugerinformation. Dette vil indebære, at
institutioner med et kontraktligt forhold til kommunen i form af en
driftsoverenskomst eller lignende og godkendte institutioner,
f.eks. daginstitutioner, omfattes af sammenlignelig
brugerinformation i det omfang, informationsparametrene er
relevante for denne type institutioner. Det er endvidere
regeringens intention, at øvrige selvejende institutioner og
private institutioner/leverandører, eksempelvis private
skoler, tilsvarende tilbydes mulighed for på frivillig basis
at være omfattet af sammenlignelig brugerinformation.
Da der med mellemrum kan opstå behov
for justering af den konkrete udformning af en ordning, bl.a. i
tilfælde af nye informationskrav i sektorlovgivningen,
skønnes det mest hensigtsmæssigt at fastsætte en
bestemmelse, som bemyndiger indenrigs- og sundhedsministeren til
efter drøftelse med de øvrige involverede ministre at
fastlægge nærmere regler for udarbejdelsen af den
sammenlignelige brugerinformation. Indenrigs- og sundhedsministeren
vil således ved bekendtgørelse fastlægge de
specifikke informationsparametre, den nærmere
afgrænsning af de respektive serviceområder i relation
til sammenlignelig brugerinformation, krav til indberetningsform,
tidsfrister for ajourføring af data mv. Forslagene fra
Udvalget om klare mål og sammenlignelig brugerinformation vil
blive lagt til grund i forbindelse med fastlæggelsen af de
informationsparametre, som skal indgå i den fremtidige
sammenlignelige brugerinformation. Bilag 1 viser en oversigt over
de informationsparametre, der indgår i de opstillede
grundmodeller for henholdsvis dagtilbud, folkeskolen og
ældreområdet.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget
"Nye mål" fra februar 2005, ønsker regeringen at
gøre sammenlignelig brugerinformation landsdækkende i
2007. Den nye IT-arkitektur skal først være på
plads, inden sammenlignelig brugerinformation kan blive en
realitet. Af hensyn til at sikre en vis tidsmæssig
fleksibilitet i forhold til indførelsen af en obligatorisk
ordning i 2007 foreslås det, at indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter tidspunktet for ordningens
ikrafttræden efter drøftelse med de øvrige
involverede ministre, jf. § 7, stk. 3.
2.2.2. Kommunernes
informationsforpligtelse i øvrigt (lovforslagets
§ 4)
Med den foreslåede obligatoriske
ordning for sammenlignelig brugerinformation vil borgerne
være sikret kendskab til valgmulighederne på de
væsentligste kommunale serviceområder. Imidlertid er
det vigtigt også at sikre borgerne et kvalificeret
beslutningsgrundlag for at kunne vælge på de
serviceområder, der ikke indgår i en
landsdækkende ordning for sammenlignelig
brugerinformation.
Det følger allerede af "god
forvaltningsskik", at en myndighed er forpligtet til at give
borgeren alle oplysninger om de handlemuligheder, som borgeren har,
eksempelvis i medfør af den sociale lovgivning. Det
påhviler ligeledes en myndighed i medfør af
forvaltningslovens § 7 at yde vejledning og bistand i
fornødent omfang til personer, som retter henvendelse om
spørgsmål inden for myndighedens område.
Imidlertid er hovedsigtet med disse forpligtelser at informere
borgeren i den konkrete situation og ikke at tilvejebringe generel
information til brug for frit valg.
I forbindelse med indførelse af
øget frit valg er der ofte samtidig fastlagt specifikke krav
om information til borgerne, men dette er dog ikke altid
tilfældet.
Regeringen foreslår derfor, at
kommunalbestyrelsen forpligtes til at informere om valgmulighederne
og indholdet af de konkrete serviceydelser på de
områder, der ikke er omfattet af sammenlignelig
brugerinformation. Bestemmelsen er en videreførelse af
den generelle informationsforpligtelse, der følger af den
gældende lov om fremme af frit valg for borgerne ved levering
af serviceydelser i kommuner og amtskommuner, men tilpasset
konsekvenserne af kommunalreformen og afgrænset til de
serviceydelser, som ikke er dækket af en lovpligtig
sammenlignelig brugerinformation.
Den foreslåede bestemmelse sikrer
tillige, at borgerne får information om valgmulighederne i de
tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen lokalt har truffet
beslutning om øget frit valg inden for rammerne af den
gældende lovgivning.
Kommunalbestyrelsen får ansvaret for
selv at tilrettelægge arbejdet med at opfylde den generelle
informationsforpligtelse på de serviceområder, der ikke
er omfattet af sammenlignelig brugerinformation. Arbejdet kan
naturligt indgå i kommunens samlede
informationsaktiviteter.
Den gældende lov om fremme af frit valg
for borgerne ved levering af serviceydelser i kommuner og
amtskommuner indeholder en bemyndigelsesbestemmelse, i henhold til
hvilken indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte
nærmere krav til kommunernes og amtskommunernes information
om frit valg. Bemyndigelsesbestemmelsen er alene tænkt
udmøntet, hvis erfaringerne viser, at kommunerne og
amtskommunerne ikke opfylder informationsforpligtelsen. Med den
foreslåede obligatoriske ordning for sammenlignelig
brugerinformation vil der blive fastlagt nærmere regler for
kommunernes information om dagtilbud, folkeskolen og
ældreområdet. Da der hermed fastsættes specifikke
krav til informationen på de væsentligste kommunale
serviceområder, skønnes der ikke at være behov
for en videreførelse af den pågældende
bemyndigelsesbestemmelse.
2.2.3. Information om, hvor borgerne
kan rette henvendelse om forhold vedrørende leveringen af en
serviceydelse (lovforslagets § 5)
Regeringen foreslår, at
kommunalbestyrelsen i forbindelse med information om frit valg
forpligtes til at informere om, hvor borgeren kan rette henvendelse
om forhold vedrørende leveringen af en serviceydelse. Der er
tale om en videreførelse af en tilsvarende bestemmelse i den
gældende lov om fremme af frit valg for borgerne ved levering
af serviceydelser i kommuner og amtskommuner, men der er dog
foretaget en teknisk justering som følge af amtskommunernes
nedlæggelse.
En kommunalbestyrelse, der overlader
varetagelsen af myndighedens driftsopgaver til en privat
leverandør, har fortsat ansvaret for, at lovgivningens krav
til opgavens varetagelse opfyldes. Hvis borgeren vælger en
anden kommunes institutionstilbud, eksempelvis skole- eller
daginstitutionstilbud, er det den udførende kommune, der er
ansvarlig for kontrol og tilsyn, med mindre andet er bestemt i
lovgivningen.
Det hører under den ansvarlige
kommunalbestyrelse at behandle klager, hvor der skal træffes
afgørelse om, hvad der er eller skal være ret i en
bestemt situation, dvs. hvor der træffes en
forvaltningsretlig afgørelse. En borgers klage over, at de
ydelser, der modtages i forbindelse med den private
leverandørs opgavevaretagelse, ikke opfylder lovgivningens
krav på det pågældende område eller ikke er
i overensstemmelse med myndighedens beslutning om tildeling af en
ydelse, skal derfor behandles af den myndighed, der har ansvar for
ydelsen. Den private leverandør skal i tilfælde heraf
videresende sådanne klager til myndigheden.
Klager over den private leverandørs
personales optræden eller henvendelser fra borgeren om den
praktiske tilrettelæggelse af opgavens udførelse skal
derimod som udgangspunkt rettes til leverandøren.
Leverandøren skal efter anmodning underrette kommunen om
sådanne klager. Spørgsmålet om, hvornår en
henvendelse fra en borger har karakter af en klage, der skal
behandles og afgøres af den ansvarlige myndighed, beror
på et konkret skøn og kan i visse tilfælde give
anledning til tvivl. Hvis den private leverandør er i tvivl
herom, må denne rette henvendelse til myndigheden, der
derefter må afgøre, om klagen skal behandles af
myndigheden eller den private leverandør. Det
bemærkes, at myndigheden skal oplyse om klagemulighederne i
forbindelse med afgørelser om personlig og praktisk
hjælp.
Regeringen ønsker med bestemmelsen at
sikre, at der tilvejebringes generelt informationsmateriale om, i
hvilke hovedsituationer borgeren skal kontakte kommunen, og i
hvilke borgeren skal kontakte leverandøren, hvad enten denne
er en privat leverandør eller en anden offentlig myndighed.
Sigtet er således at fjerne en eventuel uklarhed om ansvaret
for de leverede ydelser.
2.2.4. Redegørelse om arbejdet
med at sikre borgerne information (lovforslagets § 6)
Regeringen foreslår, at borgerne skal
have en redegørelse om kommunalbestyrelsens arbejde med at
tilvejebringe information dels om frit valg på de
serviceområder, der ikke er omfattet af en obligatorisk
ordning for sammenlignelig brugerinformation, dels om, hvor
borgerne kan henvende sig om forhold vedrørende leveringen
af en serviceydelse. Der findes en lignende bestemmelse herom i den
gældende lov om fremme af frit valg for borgerne ved levering
af serviceydelser i kommuner og amtskommuner, idet der dog med den
foreslåede bestemmelse er taget højde for
indførelsen af en obligatorisk ordning for sammenlignelig
brugerinformation med specificerede krav til indhold og
præsentationsform. Endvidere er der med den foreslåede
bestemmelse foretaget en teknisk justering, da amtskommunerne
nedlægges som følge af kommunalreformen.
Borgerne kan herved få kendskab til,
hvilke overvejelser kommunalbestyrelsen har gjort for at sikre
borgerne den fornødne information om valgmulighederne
på de serviceområder, der ligger uden for
sammenlignelig brugerinformation.
Kommunalbestyrelsen har selv ansvaret for at
tilrettelægge, hvordan redegørelsen skal udformes og
offentliggøres. Det vil være naturligt, at
redegørelsen bl.a. gøres tilgængelig for
borgerne på kommunens hjemmeside på internettet.
Ifølge § 62 c i den
kommunale styrelseslov skal kommunalbestyrelsen som nævnt i
afsnit 2.1.2. inden udgangen af 3. kvartal i det år, hvori
valg til kommunalbestyrelser finder sted, redegøre for,
hvordan kommunalbestyrelsen følger op på
servicestrategien. Regeringen foreslår, at
redegørelsen til borgerne om opfyldelse af
informationsforpligtelsen som anført i lovforslagets §
4 og § 5 skal afgives inden for samme frist i lighed med
redegørelsen om kommunalbestyrelsens stillingtagen til
mulighederne for øget frit valg. Kommunalbestyrelsens
redegørelser om udarbejdelse af informationsmateriale og
mulighederne for øget frit valg kan på denne
måde naturligt indgå som en integreret del af
redegørelsen om opfølgningen på
servicestrategien.
2.2.5. Ikrafttræden af lov om
fremme af frit valg for borgerne ved levering af serviceydelser i
kommuner og amtskommuner
Lov nr. 1429 af 22. december 2004 om fremme
af frit valg for borgerne ved levering af serviceydelser i kommuner
og amtskommuner indeholder en bestemmelse, som bemyndiger
indenrigs- og sundhedsministeren til at fastsætte tidspunktet
for lovens ikrafttræden. På grund af forhandlingerne om
kommunalreformen var der behov for fleksibilitet med hensyn til
ikrafttrædelsestidspunktet, da nogle af lovens bestemmelser
knytter an til den kommunale valgperiode.
Som tilkendegivet i bemærkningerne til
loven har indenrigs- og sundhedsministeren ved
bekendtgørelse sat bestemmelserne vedrørende
informationsforpligtelsen, jf. lovens § 4 og
§ 6, i kraft med virkning fra den 1. januar 2005.
Bestemmelserne vedrørende
kommunalbestyrelsens og amtsrådets forpligtelse til at
overveje mulighederne for øget frit valg og at udarbejde
redegørelser til borgerne er ikke sat i kraft. De i loven
fastsatte tidsfrister for disse opgaver er udgangen af 3. kvartal i
det år, hvori valg finder sted for valgperioden. Hvis
bestemmelserne var sat i kraft før dette tidspunkt, ville
det bl.a. betyde, at amtsråd og kommunalbestyrelser inden
udgangen af september måned 2005 skulle tage stilling til,
hvordan der i det enkelte amt eller den enkelte kommune kunne
arbejdes fremadrettet med øget frit valg. Da amtskommunerne
nedlægges og en meget stor del af de nuværende kommuner
omfattes af sammenlægninger som følge af
kommunalreformen, blev det ikke skønnet
hensigtsmæssigt at sætte den resterende del af loven i
kraft før gennemførelsen af kommunalreformen pr. 1.
januar 2007.
Det bemærkes, at de omhandlede
bestemmelser om lokal stillingtagen til mulighederne for
øget frit valg og om redegørelser til borgerne
videreføres uændret med lovforslaget, idet der dog er
taget højde for dels den foreslåede lovfæstelse
af sammenlignelig brugerinformation, dels
nedlæggelsen af amtskommunerne som følge af
kommunalreformen.
3. Administrative og
økonomiske konsekvenser mv.
Lovforslaget pålægger den enkelte
kommunalbestyrelse at udarbejde sammenlignelig brugerinformation.
Den konkrete udmøntning af en ny obligatorisk ordning,
herunder fastlæggelse af informationsparametre, sker
imidlertid ved bekendtgørelse, og spørgsmålet
om kompensation til kommunerne for eventuelle administrative
merudgifter vil derfor blive forhandlet i forbindelse med
udstedelse af bekendtgørelsen.
En landsdækkende ordning for
sammenlignelig brugerinformation vil isoleret set indebære
administrative merudgifter i kommunerne, men disse vil være
af begrænset omfang, bl.a. fordi der allerede er taget
stilling til de kommunaløkonomiske konsekvenser for så
vidt angår den lovpligtige information i medfør af
sektorlovgivningen.
Etableringen af et nyt brugervenligt
IT-værktøj vil dog også give kommunerne en
administrativ lettelse, der knytter sig både til den
lovpligtige information og til den informationsindsats, som
kommunerne allerede i dag udfører på frivillig
basis.
Kompensation af kommunerne for eventuelle
administrative merudgifter finansieres af de involverede
sektorministerier.
En velfungerende ordning for sammenlignelig
brugerinformation forudsætter, at der tilvejebringes en ny
IT-arkitektur. I foråret 2004 blev der gennemført et
pilotprojekt med bistand fra eksterne konsulentvirksomheder.
Testfasen har bl.a. vist, at den udviklede tekniske løsning
fungerer godt i praksis med brugervenlige inddateringsmoduler,
korte svartider og en let navigation for slutbrugeren på
nettet. Den udviklede tekniske løsning vurderes generelt at
gøre det let for borgeren at sammenligne netop de
informationsparametre, der måtte have interesse for den
enkelte. Resultaterne fra pilotprojektet indgik i arbejdet i
Udvalget om klare mål og sammenlignelig
brugerinformation.
På baggrund af forslagene fra Udvalget
om klare mål og sammenlignelig brugerinformation er det
regeringens hensigt at etablere en XML-standardiseret
informationsstruktur for den sammenlignelige brugerinformation.
Der er med pilotprojektet foretaget et
grundigt forarbejde, som betyder, at udviklingen af den tekniske
løsning er nået meget langt. Gennem pilotprojektet er
en XML-baseret løsning med web-indberetning blevet udviklet
i skalérbar form og med muligheder for udvidelser og
integration med andre systemer i det offentlige. Med det
gennemførte pilotprojekt er der skabt et godt grundlag for
udarbejdelse af udbudsmateriale og et godt afsæt for den
endelige driftsløsning.
Der vil blive afholdt et EU-udbud.
Erfaringerne fra pilotprojektet giver et kvalificeret
beslutningsgrundlag for valg af leverandør, og umiddelbart
vurderet er der på markedet flere kompetente firmaer, som vil
kunne løse opgaven.
I forbindelse med etableringen af et nyt
IT-system er det hensigten at nedsætte en projektgruppe med
deltagelse af centrale statslige aktører og de kommunale
parter. Inddragelsen af de kommunale parter i selve
etableringsfasen skal bidrage til at sikre en succesfuld udbredelse
af sammenlignelig brugerinformation i en periode, hvor kommunerne
skal gennemgå en stor omstillingsproces som følge af
kommunalreformen.
IT- og Telestyrelsen anmodede KMD om med
udgangspunkt i erfaringerne fra pilotprojektet at udarbejde et
estimat over omkostningerne til etablering og drift af en fuldt
udbygget XML-standardiseret informationsstruktur. På det
grundlag skønnes det, at omkostningerne ved en
XML-standardisering af informationsstrukturen på de tre
omhandlede serviceområder vil udgøre mellem ca. 14,8
mio. kr. og ca. 17 mio. kr. (2005-pris- og lønniveau). I
beløbet indgår 1 mio. kr. i lønmidler til
Indenrigs- og Sundhedsministeriets departement, udgifter til
EU-udbud og driftsudgifter på i alt ca. 5,5 mio. kr. i en
3-årig etableringsfase, der strækker sig fra 2006 til
2009.
En ekstrabevilling til § 16.11.01.
Departementet, Almindelig virksomhed, gør det muligt at
afholde de med projektet forbundne udgifter i perioden
2006-2009.
En XML-baseret løsning vil ikke
indebære udgifter for kommunerne til investering i software,
men kræver alene internetadgang i kommunerne og de enkelte
institutioner.
Udgifterne til drift og vedligehold efter
etableringsfasen skønnes bl.a. på baggrund af
ovennævnte estimater at udgøre ca. 1,8 mio. kr.
årligt (2005-pris- og lønniveau). Disse udgifter vil
blive finansieret af Indenrigs- og Sundhedsministeriet samt de
involverede sektorministerier.
4. Erhvervsøkonomiske
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
5. Erhvervsadministrative
konsekvenser
Lovforslaget har ingen erhvervsadministrative
konsekvenser.
Med lovforslaget indgår selvejende
institutioner og private leverandører, der er en integreret
del af det kommunale tilbud, i den sammenlignelige
brugerinformation, men det tidsmæssige forbrug i forbindelse
med indtastning og ajourføring af data skønnes at
være ubetydeligt for den enkelte.
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der
berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Høring
Lovforslaget har været i høring
hos KL, Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune,
Frederiksberg Kommune, H:S, Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børnerådet, Landsforeningen af forældre til
børn i daginstitutioner (FOLA), Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Fag og Arbejde
(FOA), Danmarks Lærerforening, Danske Skoleelever, Skole og
Samfund, Rådet for Etniske Minoriteter, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Organisationen af Selvejende Institutioner, Landsforeningen
Ældresagen, Pårørendegruppen for Svage
Ældre, Omsorgsorganisationernes Samråd samt
Sammenslutningen af Ældreråd i Danmark.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | | Mellem ca. 14,8 mio. kr. og ca. 17 mio. kr.
til etablering af ny IT-løsning, herunder 1 mio. kr. i
lønmidler til Indenrigs- og Sundhedsministeriets
departement, udgifter til EU-udbud og driftsudgifter på i alt
ca. 5,5 mio. kr. i den 3-årige etableringsfase, der
strækker sig fra 2006 til 2009. Ca. 1,8 mio. kr. årligt til drift og
vedligehold efter den 3-årige etableringsfase. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | | Kompensation til kommunerne for eventuelle
administrative merudgifter forhandles i forbindelse med udstedelse
af bekendtgørelse. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Loven skal fremme frit valg inden for
rammerne af den gældende lovgivning. Regeringen har som
overordnet mål at give borgeren mere at vælge mellem,
når denne er visiteret til eller har ret til en ydelse. Det
er derfor vigtigt at få skabt større lokal fokus
på mulighederne for øget frit valg for borgerne inden
for de eksisterende rammer. Med regeringens program for
modernisering og fornyelse af den offentlige sektor har borgerne
gennem en række lovgivningsinitiativer fået
større frihed til at vælge mellem forskellige
offentlige og private løsninger, men det er stadigvæk
en udfordring at sikre borgerne et kvalificeret beslutningsgrundlag
i form af let tilgængelig og brugerrettet information om
kommunale serviceydelser. Med henblik på at
understøtte borgernes retssikkerhed er det samtidig vigtigt,
at borgerne tillige får information om, hvor de kan rette
henvendelse om forhold vedrørende leveringen af en
serviceydelse.
Til § 2
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til
de almindelige bemærkninger afsnit 1 og afsnit 2.1.1.
Det foreslås med bestemmelsen, at
kommunalbestyrelsen forpligtes til at vurdere, hvor det er muligt
inden for lovgivningens rammer at udvide eksisterende
fritvalgsordninger eller at indføre frit valg på
områder, hvor dette ikke allerede er sikret. Vurderingen skal
finde sted inden udgangen af 3. kvartal i det år, hvori valg
til kommunalbestyrelser finder sted.
Der er tale om en videreførelse af den
eksisterende bestemmelse i den gældende lov om fremme af frit
valg for borgerne ved levering af serviceydelser i kommuner og
amtskommuner, idet der dog er foretaget en teknisk justering i og
med, at amtskommunerne nedlægges som følge af
kommunalreformen.
Med bestemmelsen sikres, at
kommunalbestyrelsen i sin tilrettelæggelse af leveringen af
serviceydelser arbejder fremadrettet med at identificere nye
områder, hvor det er muligt at skabe flere valgmuligheder for
borgerne.
Som eksempel på en mulighed for
øget frit valg kan nævnes, at borgeren efter
serviceloven har ret til at tilkendegive ønsker om
dagtilbud. Der er ingen begrænsning på, hvor langt
kommunen kan gå med hensyn til antal ønsker, som
borgeren kan fremsætte.
I de eksisterende fritvalgsordninger er frit
valg i vid udstrækning gennemført ved at give borgerne
mulighed for at vælge mellem forskellige leverandører,
men dette udelukker dog ikke, at opmærksomheden tillige kan
rettes mod at give større valgmulighed i henseende til
ydelsernes indhold og mængde. I et offentligt system, der
bygger på skattefinansierede serviceydelser, må
udgangspunktet dog være, at det er de af borgerne valgte
politikere, som fastsætter ydelsernes indhold og
mængde.
Bestemmelsen indebærer et
delegationsforbud. Det påhviler den enkelte
kommunalbestyrelse selv at foretage en vurdering af mulighederne
for øget frit valg, og opgaven kan således ikke
delegeres til f.eks. økonomiudvalget eller den kommunale
administration.
Kommunalbestyrelsen træffer selv
beslutning om, hvorledes arbejdet med at indtænke et
øget frit valg i den lokale opgavevaretagelse skal
tilrettelægges. Bestemmelsen er imidlertid udformet
således, at overvejelserne om øget frit valg naturligt
kan kædes sammen med servicestrategiarbejdet i henhold til
styrelseslovens § 62. Den fastsatte frist for
kommunalbestyrelsens vurdering skal ses i sammenhæng
hermed.
Arbejdet med at udvide det frie valg skal
munde ud i en redegørelse til borgerne om
kommunalbestyrelsens vurdering af mulighederne for øget frit
valg, jf. bemærkningerne til § 6.
Til § 3
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til
de almindelige bemærkninger afsnit 1 og afsnit 2.2.1.
Kommunalbestyrelsen pålægges med
bestemmelsens stk. 1 at udarbejde sammenlignelig
brugerinformation om dagtilbud, folkeskolen og
ældreområdet. En lovfæstelse af sammenlignelig
brugerinformation vil betyde, at borgerne for en lang række
informationsparametre kan sammenstille og sammenligne institutioner
og ydelser inden for den enkelte kommune og på tværs af
kommunegrænser.
Frit valg kan ikke udnyttes optimalt, med
mindre borgerne har mulighed for at få sammenlignelig
information om alle leverandører af en given ydelse. Med
stk. 2 foreslås derfor, at selvejende institutioner og
private leverandører, som er en integreret del af det
kommunale tilbud, også indgår i den kommende
obligatoriske ordning. Dette vil indebære, at institutioner
med et kontraktligt forhold til kommunen i form af en
driftsoverenskomst eller lignende og godkendte institutioner
omfattes af sammenlignelig brugerinformation. Der vil i forbindelse
med den konkrete udmøntning af ordningen blive taget
højde for, at ikke alle informationsparametre er relevante
for denne gruppe.
Med stk. 3 bemyndiges indenrigs- og
sundhedsministeren til efter drøftelse med de berørte
ministre at fastsætte nærmere regler for den fremtidige
sammenlignelige brugerinformation.
Ved udformningen af den obligatoriske ordning
vil det være et overordnet hensyn, at sektorlovgivningens
krav om information i videst muligt omfang inkorporeres i
ordningen. Dette vil indebære, at kommunalbestyrelsen ved
udarbejdelsen af sammenlignelig
brugerinformation om folkeskolen samtidig vil
opfylde informationskravene i medfør af lov om
gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. For så
vidt angår ældreområdet kan noget tilsvarende
ikke helt lade sig gøre, fordi der i medfør af
lovgivningen om frit leverandørvalg på
ældreområdet stilles krav om indberetning af visse
oplysninger til en særlig fritvalgsdatabase samt udarbejdelse
af særskilt informationsmateriale. Nogle af disse oplysninger
er af en anden karakter end det, der indgår i sammenlignelig
brugerinformation, bl.a. fordi fritvalgsdatabasen også
henvender sig til leverandører. På
dagtilbudsområdet er omfanget af anden lovpligtig information
begrænset.
Den fremtidige sammenlignelige
brugerinformation vil på de enkelte områder blive
bygget op over samme model som den nuværende frivillige
ordning, men med væsentlig færre informationsparametre.
Sammenlignelig brugerinformation vil således også i den
nye udformning bestå dels af fælles serviceoplysninger
for kommunen som helhed, dels af serviceoplysninger om de enkelte
institutioner eller ydelser. Endvidere vil det på en
række områder fortsat være en gennemgående
informationsparameter, at der oplyses om resultatet af eventuelle
evalueringer og brugerundersøgelser suppleret med links til
de eventuelle sider på internettet, hvor
undersøgelserne er tilgængelige.
I forbindelse med den konkrete
udmøntning af sammenlignelig brugerinformation vil
forslagene fra Udvalget om klare mål og sammenlignelig
brugerinformation blive lagt til grund. Bilag 1 viser en oversigt
over de informationsparametre, der indgår i de opstillede
grundmodeller for sammenlignelig brugerinformation om henholdsvis
dagtilbud, folkeskolen og ældreområdet.
En lovpligtig ordning for sammenlignelig
brugerinformation kræver, at der tilvejebringes en ny teknisk
løsning, som på samme tid er brugervenlig og let at
administrere for kommunerne. Regeringen har til hensigt at etablere
en ny tidssvarende IT-platform, hvorved der etableres adgang til
sammenlignelig brugerinformation om de væsentligste kommunale
serviceydelser.
Som tilkendegivet i regeringsgrundlaget "Nye
mål" fra februar 2005 gøres sammenlignelig
brugerinformation landsdækkende i 2007. Af hensyn til at
sikre en vis tidsmæssig fleksibilitet i forhold til
indførelsen af en obligatorisk ordning i 2007 foreslås
dog, at indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter
tidspunktet for ordningens ikrafttræden efter
drøftelse med de berørte sektorministre, jf.
§ 7, stk. 3.
Til § 4
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til
de almindelige bemærkninger afsnit 1 og afsnit 2.2.2.
Bestemmelsen er en videreførelse af
den generelle informationsforpligtelse, der følger af den
gældende lov om fremme af frit valg for borgerne ved levering
af serviceydelser i kommuner og amtskommuner, men tilpasset
konsekvenserne af kommunalreformen og afgrænset til de
serviceydelser, som ikke dækkes af en lovpligtig
sammenlignelig brugerinformation.
Det foreslås med bestemmelsens
stk. 1, at kommunalbestyrelsen pålægges at
informere borgerne om valgmulighederne ved levering af kommunale
serviceydelser på de områder, hvor der ikke udarbejdes
sammenlignelig brugerinformation.
Med stk. 2 foreslås, at
kommunalbestyrelsen forpligtes til at informere om indholdet af
disse kommunale serviceydelser på en måde, der i
tilstrækkelig grad sikrer, at borgerne på et enkelt og
gennemskueligt grundlag kan foretage et kvalificeret valg.
Kravene til information foreslås
udformet som en generel informationsforpligtelse uden specifikke
indholdskrav. Kommunalbestyrelsen kan således vælge
egne veje i formidlingen af denne information og indpasse arbejdet
i udmøntningen af kommunens samlede informationspolitik.
Forpligtelsen til at informere kan eksempelvis opfyldes gennem
information på kommunens hjemmeside på internettet
eller i lokalaviser, pjecer på biblioteket, vejledninger
mv.
Kommunalbestyrelsen skal over for borgerne
redegøre for, hvordan arbejdet med at opfylde
informationsforpligtelsen forløber, jf. bemærkningerne
til § 6.
I perioden fra lovens ikrafttræden og
indtil sammenlignelig brugerinformation gøres obligatorisk i
løbet af 2007 vil bestemmelsens stk. 1 og 2 også
omfatte dagtilbud, folkeskolen og ældreområdet. Med
andre ord er informationsforpligtelsen på de
pågældende områder uændret i forhold til
den gældende lov om fremme af frit valg for borgerne ved
levering af serviceydelser i kommuner og amtskommuner, så
længe bestemmelserne vedrørende en obligatorisk
sammenlignelig brugerinformation ikke er sat i kraft.
Til § 5
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til
de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.3.
Lovkravet eksisterer allerede, idet der dog
med den foreslåede bestemmelse er foretaget en teknisk
justering som følge af kommunalreformen.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen i
forbindelse med information om frit valg tillige skal oplyse om,
hvor borgeren kan rette henvendelse om forhold vedrørende
leveringen af en serviceydelse. Hensigten er at give borgerne
generel information om, i hvilke situationer de skal kontakte
henholdsvis den ansvarlige myndighed eller leverandøren,
hvis der opstår spørgsmål eller klager i
relation til den faktiske udførelse af en serviceydelse.
Det er ikke tilsigtet, at der skal udarbejdes
detaljeret information inden for hvert sektorområde.
Kommunalbestyrelsen skal over for borgerne
redegøre for arbejdet med at opfylde
informationsforpligtelsen, jf.
bemærkningerne til § 6.
Til § 6
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til
de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2 og afsnit 2.2.4.
Bestemmelsen er en videreførelse af en
enslydende bestemmelse i den gældende lov om fremme af frit
valg for borgerne ved levering af serviceydelser i kommuner og
amtskommuner, men tilpasset konsekvenserne af kommunalreformen. For
så vidt angår kravet om en redegørelse for
arbejdet med at opfylde informationsforpligtelsen tages der
endvidere højde for, at der foreslås indført en
obligatorisk ordning for sammenlignelig brugerinformation.
Med bestemmelsen foreslås, at der skal
afgives en redegørelse til borgerne om kommunalbestyrelsens
vurdering af mulighederne for øget frit valg som bestemt i
§ 2. Endvidere foreslås det at forpligte
kommunalbestyrelsen til at udarbejde en redegørelse om
arbejdet med at sikre borgerne den fornødne information som
bestemt i § 4 og § 5. Disse redegørelser skal
afgives inden udgangen af 3. kvartal i det år, hvori der
afholdes valg til kommunalbestyrelser, men der er intet til hinder
for, at det kan ske hyppigere. Det vil være naturligt bl.a.
at offentliggøre redegørelserne på kommunens
hjemmeside på internettet.
Kommunalbestyrelsen har selv ansvaret for at
tilrettelægge arbejdet med redegørelsen som led i
dialogen med borgerne. Det vil dog være naturligt at afgive
redegørelsen i forbindelse opfølgningen på den
kommunale servicestrategi, der ligeledes skal være gjort
tilgængelig for borgerne inden udgang af 3. kvartal i det
år, hvori der afholdes valg til kommunalbestyrelser.
Til § 7
Det foreslås, at loven træder i
kraft med virkning fra den 1. januar 2007. Tidspunktet for
indførelsen af en obligatorisk ordning for sammenlignelig
brugerinformation foreslås dog fastsat af indenrigs- og
sundhedsministeren efter drøftelse med de involverede
sektorministre.
Det foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt er sammenfaldende med tidspunktet
for kommunalreformens ikrafttræden, hvilket gør det
muligt umiddelbart at tage højde for kommunalreformens
konsekvenser i forbindelse med udformningen af lovforslaget.
Endvidere vil det give en vis tid til at
forberede en obligatorisk ordning for sammenlignelig
brugerinformation, herunder tilvejebringelsen af en ny
IT-løsning.
Til § 8
Bestemmelsen vedrører lovens
territorielle gyldighed.
Bilag 1
Grundmodeller for sammenlignelig
brugerinformation, opstillet af Udvalget om klare mål og
sammenlignelig brugerinformation 1)
Boks 1. Dagtilbud
Fælles
serviceinformationer Obligatorisk · Oversigt over
kommunens dagtilbud (daginstitutioner, kommunal dagpleje, godkendte
private institutioner og puljeordninger) samt tilskud til privat
pasning og tilskud til forældre, der vælger at passe
egne børn · Beskrivelse af
kommunens dagplejetilbud · Kommunens kriterier for anvisning af
pladser · Kommunens eventuelle beslutning om
lukning af venteliste og om forlængelse af lukning af
venteliste · Takst
for plads i forskellige dagtilbud ·
Bruttodriftsudgift pr. plads i forskellige dagtilbud | | Grundoplysninger Obligatorisk · Adresse ·
Åbningstider ·
Institutionstype og aldersgruppe Frivillig · Resultatet af
eventuelle brugerundersøgelser · Venteliste til
institutionen Profil Obligatorisk ·
Pædagogisk læreplan · Institutionens
pædagogiske principper og værdier |
| | |
Frivillig · Har kommunen
besluttet, at der kan etableres forældrebetalt madordning · Maksimalt
tilskud over kommunegrænse, aldersfordelt · Maksimal
tilskudsprocent over kommunegrænse, aldersfordelt · Maksimalt
tilskud til privat pasning, aldersfordelt · Maksimalt
tilskud til pasning af egne børn, aldersfordelt (hvis
kommunen yder tilskuddet) · Åben
parameter | | Frivillig · Madpolitik · Åben
parameter Børn &
ansatte Obligatorisk · Antal
børn i institutionen i alt · Antallet af
børn pr. medarbejder med pædagogiske opgaver |
| | Indretning & lokaler Frivillig ·
Indendørs areal pr. barn ·
Udendørs legeareal · Åben
parameter |
Boks 2. Folkeskolen
Fælles
serviceinformationer Obligatorisk · Oversigtskort
over kommunens folkeskoler · Udgift pr.
folkeskoleelev i kommunen (brutto) Frivillig · Kommunens
vedtægter for styrelsen af kommunens skolevæsen · Ungdommens
uddannelsesvejledning · Åben
parameter | | Profil &
undervisning Obligatorisk · Skolens aktuelle værdigrundlag og
pædagogiske udgangspunkt, herunder pædagogisk praksis
og indsatsområder · Skolens aktuelle uddannelser,
uddannelsernes mål, fagudbud og læseplaner · Gennemførte aktuelle
evalueringer af kvaliteten af undervisningen · Andet,
som skolen finder væsentligt for belysning af
kvaliteten |
| | Frivillig |
Grundoplysninger Obligatorisk · Adresse Frivillig · Klassetrin og
spor på skolen | | · Åben
parameter Faktuelle oplysninger Obligatorisk · Antal
elever · Gennemsnitskarakterer Frivillig · Gennemsnitlige
klassekvotienter |
| | |
| | Bygninger & lokaler Frivillig · Skolens
bygninger og faciliteter |
Boks 3. Ældreområdet
Fælles
serviceinformationer Obligatorisk · Hvorledes
bliver man visiteret til ydelser på
ældreområdet · Ventelister, ventetid og tidsfrister
for afgørelse om hjælp · Takster og egenbetaling ·
Ældreudgifter pr. over 75-årig (brutto) Frivillig ·
Tilkaldemuligheder · Åben
parameter | | Madordninger Obligatorisk · Vilkår for leverance af
madservice og madservice uden udbringning · Valgmuligheder (frit valg)
- Måltidet (madservice og madservice uden udbringning)
- Leverandører (madservice og madservice uden
udbringning) · Tilsyn Frivillig · Resultatet af
eventuelle undersøgelser af
kvaliteten/brugerundersøgelser |
| | |
Personlig & praktisk
hjælp Obligatorisk · Hvad
ydes der hjælp og pleje til
- Generelt serviceniveau
- Angivelse af kvalitetskrav til leverandører · Angivelse af leverandører af
personlig og praktisk hjælp (frit valg) · Mulighed for eget valg af
hjemmehjælper · Hvad
sker der ved ændring af hjemmehjælperens besøg
(erstatningshjælp) · Fleksibel hjemmehjælp · Tilsyn | | Ældreboliger Obligatorisk · Oversigt over kommunens
ældreboliger, herunder ældreboliger egnet til 2
personer · Ventelister · Boligernes størrelse og
indretning · Fællesfaciliteter i tilknytning til den enkelte
bolig · Tilknyttet hjælp · Resultatet af eventuelle
undersøgelser af kvaliteten |
| | |
Frivillig · Kommunens
målsætning for antallet af hjemmehjælpere i det
enkelte hjem · Resultatet af
eventuelle undersøgelser af
kvaliteten/brugerundersøgelser | | Frivillig · Resultatet af
eventuelle brugerundersøgelser |
| | |
Aktiviteter/træning Obligatorisk · Mulighed for vedligeholdende
træning og genoptræning · Tilsyn Frivillig · Oversigt over
generelle aktiverende og forebyggende tilbud · Oplysninger
om, hvilke hjælpemidler kommunen kan tilbyde · Resultatet af
eventuelle undersøgelser af
kvaliteten/brugerundersøgelser | | Plejehjem &
plejeboliger Obligatorisk · Oversigt over kommunens plejehjem og
plejeboliger, herunder boliger egnet til 2 personer · Ventelister · Antal
beboere på plejehjemmet/i plejeboligbebyggelsen · Antal
fast tilknyttet plejepersonale · Plejehjemmets/plejeboligbebyggelsens
værdier og normer · Dagligdagens rytme · Indsatsen i forhold til demente · Boligernes størrelse og
indretning · Tilsyn · Resultatet af eventuelle
undersøgelser af kvaliteten |
| | |
| | Frivillig ·
Aflastningspladser på plejehjem/i plejeboligbebyggelser · Resultatet af
eventuelle brugerundersøgelser |
1) Der er foretaget en markering med
understregning af de informationsparametre, for hvilke der allerede
i lovgivningen er fastsat krav om tilsvarende information.