Skriftlig fremsættelse (14. december
2005)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om en
Lovtidende og en Ministerialtidende (Lovtidende i elektronisk
form)
(Lovforslag nr. L 106).
I lovforslaget, der bygger på
betænkning nr. 1464/2005 om Lovtidende i elektronisk form,
som den 26. oktober 2005 blev afgivet af Udvalget om Elektronisk
Lovtidende, foreslås det, at Lovtidende etableres i
elektronisk form, og at Lovtidende i elektronisk form skal
udgøre den autoritative kundgørelsesordning for
retsforskrifter, der er omfattet af lovtidendelovens
kundgørelsesordning. En autoritativ elektronisk
kundgørelsesordning vil indebære, at retsvirkningerne
af kundgørelsen af de pågældende retsforskrifter
knytter sig til den elektroniske kundgørelse. Det
forudsættes ved forslaget, at Lovtidende i elektronisk form
gøres tilgængelig for offentligheden på
internettet, og at den hidtidige udgivelse af Lovtidende i trykt
form ophører.
Forslaget indebærer, at
justitsministeren bemyndiges til at forestå driften af
Lovtidende i elektronisk form. Forslaget bygger på, at
Lovtidende i elektronisk form etableres med udgangspunkt i de
allerede eksisterende databaser, som Retsinformation råder
over.
Forslaget betyder endvidere, at
justitsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om Lovtidende i elektronisk form. Den foreslåede
bemyndigelse vil bl.a. skulle anvendes til at fastsætte
regler om sikkerheden ved den elektroniske
kundgørelsesordning.
Der foreslås i forlængelse af
forslaget om indførelse af en elektronisk
kundgørelsesordning en række justeringer af
lovtidendeloven, herunder at lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2.
led, ophæves. Bestemmelsen i § 2, stk. 2, 2. led,
indebærer, at det ved kgl. anordning kan bestemmes, at visse
grupper af ministerielle bekendtgørelser ikke
indføres i Lovtidende.
Det foreslås, at justitsministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Baggrunden herfor er, at loven €" og dermed Lovtidende i
elektronisk form som den autoritative kundgørelsesordning
€" først bør sættes i kraft, når de
nødvendige udviklings- og etableringsforanstaltninger,
herunder tilvejebringelse af den fornødne tekniske kapacitet
og udvikling af det nødvendige edb-programmel, er
gennemført.
Det skønnes, at lovforslaget vil
indebære etableringsudgifter på ca. 3,3 mio. kr. samt
en forøgelse af it-driftsomkostningerne med ca. 1,2 mio. kr.
årligt. Under forudsætning af, at Lovtidende i trykt
form ikke skal udgives efter overgangen til den elektroniske
kundgørelsesordning, og at der ikke skal opkræves
betaling for abonnementer på Lovtidende i elektronisk form,
skønnes det, at overgangen til Lovtidende i elektronisk form
vil medføre en årlig driftsbesparelse i
størrelsesordenen 2,5 mio. kr.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.