L 106 Forslag til lov om ændring af lov om udgivelsen af en Lovtidende og en Ministerialtidende.

(Lovtidende i elektronisk form).

Af: Justitsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 14-12-2005

Fremsættelse: 14-12-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l106_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (14. december 2005)

 

Justitsministeren (Lene Espersen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om en Lovtidende og en Ministerialtidende (Lovtidende i elektronisk form)

(Lovforslag nr. L 106).

I lovforslaget, der bygger på betænkning nr. 1464/2005 om Lovtidende i elektronisk form, som den 26. oktober 2005 blev afgivet af Udvalget om Elektronisk Lovtidende, foreslås det, at Lovtidende etableres i elektronisk form, og at Lovtidende i elektronisk form skal udgøre den autoritative kundgørelsesordning for retsforskrifter, der er omfattet af lovtidendelovens kundgørelsesordning. En auto­ritativ elektronisk kundgørelsesordning vil indebære, at retsvirkningerne af kundgørelsen af de pågældende retsforskrifter knytter sig til den elektroniske kundgørelse. Det forudsættes ved forslaget, at Lovtidende i elektronisk form gøres tilgængelig for offentligheden på internettet, og at den hidtidige udgivelse af Lovtidende i trykt form ophører.

Forslaget indebærer, at justitsministeren bemyndiges til at forestå driften af Lovtidende i elektronisk form. Forslaget bygger på, at Lovtidende i elektronisk form etableres med udgangspunkt i de allerede eksisterende databaser, som Retsinformation råder over.

Forslaget betyder endvidere, at justitsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om Lovtidende i elektronisk form. Den foreslåede bemyndigelse vil bl.a. skulle anvendes til at fastsætte regler om sikkerheden ved den elektroniske kundgørelsesordning.

Der foreslås i forlængelse af forslaget om indførelse af en elektronisk kundgørelsesordning en række justeringer af lovtidendeloven, herunder at lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2. led, ophæves. Bestemmelsen i § 2, stk. 2, 2. led, indebærer, at det ved kgl. anordning kan bestemmes, at visse grupper af ministerielle bekendtgørelser ikke indføres i Lovtidende.

Det foreslås, at justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Baggrunden herfor er, at loven €" og dermed Lovtidende i elektronisk form som den autoritative kundgørelsesordning €" først bør sættes i kraft, når de nødvendige udviklings- og etableringsforanstaltninger, herunder tilvejebringelse af den fornødne tekniske kapacitet og udvikling af det nødvendige edb-programmel, er gennemført.

Det skønnes, at lovforslaget vil indebære etableringsudgifter på ca. 3,3 mio. kr. samt en forøgelse af it-driftsomkostningerne med ca. 1,2 mio. kr. årligt. Under forudsætning af, at Lovtidende i trykt form ikke skal udgives efter overgangen til den elektroniske kundgørelsesordning, og at der ikke skal opkræves betaling for abonnementer på Lovtidende i elektronisk form, skønnes det, at overgangen til Lovtidende i elektronisk form vil medføre en årlig driftsbesparelse i størrelsesordenen 2,5 mio. kr.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.