Skriftlig fremsættelse (8. december
2005)
Udenrigsministeren (Per Stig
Møller):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om Den Europæiske
Unions udvidelse med Bulgarien og Rumænien.
(Lovforslag nr. L 103).
Det fremsatte lovforslag vil gøre det
muligt for Danmark at ratificere traktatkomplekset
vedrørende Bulgarien og Rumæniens tiltrædelse
til EU.
Bulgariens og Rumæniens
tiltrædelse til EU skal ses i naturlig forlængelse af
udvidelsen med ti lande, som blev besluttet på Det
Europæiske Råds møde i København den
12.-13. december, efter det var lykkedes det danske EU-formandskab
at afslutte optagelsesforhandlingerne. Ved denne lejlighed satte
Det Europæiske Råd som mål at optage Bulgarien og
Rumænien som medlemmer i 2007 og vedtog Kommissionens
køreplaner for landenes tiltrædelse samt en
forøgelse af førtiltrædelsesbistanden. Den 14.
december 2004 blev optagelsesforhandlingerne med Bulgarien og
Rumænien endeligt afsluttet, og på mødet i Det
Europæiske Råd den 16.-17. december 2004 bød
Rådet de to lande velkommen som medlemmer i 2007.
Bulgariens og Rumæniens
tiltrædelse til EU forventes i overensstemmelse med
konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i
december 2004 at ville ske pr. 1. januar 2007, såfremt disse
af Rådet er blevet vurderet klar til medlemskab. Sker dette
ikke, har Rådet mulighed for at udskyde medlemskabet med
ét år frem til 1. januar 2008. Derudover skal alle 25
EU-lande og de to nye medlemslande forinden have tilendebragt deres
respektive ratifikationsprocedurer og rettidigt have deponeret
ratifikationsinstrumenterne.
Det retlige grundlag for Bulgariens og
Rumæniens tiltrædelse bygger på samme principper
som ved tidligere udvidelser, nemlig øjeblikkelig og fuld
indpasning i institutionerne og €" bortset fra de fastsatte
tidsbegrænsede overgangsforanstaltninger €" fuld accept
af de grundlæggende traktater og institutionernes retsakter,
hvori der kun foretages de tilpasninger, der er
nødvendiggjort af tiltrædelsen. Som det var
tilfældet i forbindelse med de ti landes tiltrædelse i
2004, er der i tiltrædelseskomplekset for Bulgarien og
Rumænien på konkrete områder indbygget
såkaldte beskyttelsesklausuler, der kan bringes i anvendelse,
såfremt visse betingelser er opfyldt.
Tiltrædelsen nødvendiggør
traktattilpasninger med henblik på at indpasse de nye
medlemslande i institutionerne. Udgangspunktet herfor er
Nice-traktaten. Tiltrædelsesakten fastsætter på
basis af de nugældende principper, hvor mange
repræsentanter til Europa-Parlamentet, der skal vælges
i hver ny medlemsstat, og hvilken stemmevægt de nye
medlemslande tildeles i Rådet. For så vidt angår
Kommissionen, vil de to landes tiltrædelse betyde, at
bestemmelserne i protokol nr. 1 til Nice-traktaten træder i
kraft, hvorefter den første Kommission efter optagelsen af
det 27. medlemsland skal have færre medlemmer, end der er
medlemslande, og at disse vælges på grundlag af en
ordning med ligelig rotation mellem medlemsstaterne.
Tiltrædelseskomplekset tager €" gennem en særlig
tiltrædelsesprotokol €" højde for, at Bulgariens
og Rumæniens tiltrædelse også vil kunne ske
på baggrund af forfatningstraktaten, såfremt denne
på et tidspunkt måtte træde i kraft.
Foruden Folketingets samtykke til ratifikation
af tiltrædelsestraktatkomplekset indeholder lovforslaget
en bestemmelse, som betyder, at traktatkompleksets enkelte
bestemmelser får gyldighed i Danmark, når og
således som de træder i kraft efter EU-retten.
Tiltrædelsestraktaten omfatter alene de tiltrædende
staters accept af de gældende EU-regler og de af
tiltrædelsen nødvendiggjorte tilpasninger og
overgangsforanstaltninger. Tiltrædelsestraktaten
medfører således ikke nogen ændring i omfanget
af de beføjelser, som Danmark har overdraget til
EU€™s institutioner.
På nuværende tidspunkt har fire
medlemslande ratificeret traktaten vedrørende Bulgarien og
Rumæniens tiltrædelse til EU, og yderligere to lande
har gennemført den parlamentariske procedure herfor.
Hovedparten af de øvrige medlemslande ventes at
gennemføre ratifikationsprocessen i løbet af de
kommende tre til seks måneder.
Idet jeg i øvrigt henviser til de
bemærkninger, der ledsager forslaget samt til den bilagte
redegørelse for indholdet af tiltrædelseskomplekset,
skal jeg tillade mig at anbefale det høje Tings velvillige
behandling.