L 102 Forslag til lov om barseludligning på det private arbejdsmarked

(barseludligningsloven).

Af: Familie- og forbrugerminister Lars Barfoed (KF)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 08-12-2005

Fremsættelse: 08-12-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l102_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (8. december 2005)

 

 

Ministeren for familie- og forbrugeranliggender (Lars Barfoed) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om barseludligning på det private arbejdsmarked (barseludligningsloven)

(Lovforslag nr. L 102).

Lovforslaget udmønter regeringsgrundlagets initiativ om etablering af en lovbaseret barseludligningsordning. Lovforslagets overordnede formål er at øge ligestillingen mellem kvinder og mænd via udligning af arbejdsgivernes udgifter til medarbejdernes barselorlov.

Lovens anvendelsesområde omfatter den del af det private arbejdsmarked, som ikke er omfattet af godkendte decentrale barseludligningsordninger. Alle arbejdsgivere indbetaler bidrag til ordningen for alle lønmodtagere, medmindre lønmodtageren er omfattet af en decentral barseludligningsordning. Arbejdsgiveren kan modtage refusion for udgifter til løn under barsel. Refusionen udgør forskellen mellem barseldagpenge og løn under barsel inden for et fast kroneloft på 142 kr. pr. time i op til 26 uger.

Lovforslaget opstiller krav til de decentrale barseludligningsordninger. Kravene skal være opfyldt for, at ordningen kan blive godkendt af ministeren, og dermed undtaget fra den lovbaserede udligningsordning. Der gives ministeren bemyndigelse til i særlige tilfælde at dispensere fra kravene for allerede godkendte ordninger.

Det er hensigten, at den lovbaserede ordning skal administreres af Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP). Det foreslås, at klageadgang for afgørelser truffet af henholdsvis ATP eller en myndighed under ministeriet bliver afskåret. Der er endvidere mulighed for at indhente relevante oplysninger fra bl.a. arbejdsgiverne, ATP, decentrale barseludligningsordninger og offentlige registre til brug for administration af såvel den lovbaserede ordning og decentrale barseludligningsordninger.

Det foreslås, at alle omkostninger i ordningen dækkes af virksomhederne, herunder etablering, administration, evaluering og kontrol af ordningen. Udgifterne hertil skønnes at udgøre i størrelsesordenen på ca. 24 mio. kr. det første år, ca. 22 mio. kr. de efterfølgende 4 år og herefter ca. 15 mio. kr. årligt. Der er lagt vægt på i så høj grad som muligt at bruge digitale løsninger for at begrænse de administrative byrder for virksomhederne. I takt med at de digitale løsninger fremkommer vil disse blive anvendt. Af administrative konsekvenser er omstillingsbyrderne opgjort til ca. 26 mio. kr. De løbende administrative byrder er opgjort til at kunne udgøre op til 36,2 mio. kr. Såfremt der ved lovens ikrafttræden bliver indgået aftale om dataoverførsel mellem ATP og kommunerne reduceres de løbende administrative byrder til ca. 15,9 mio. kr. Med det kommende eIndkomstregister, der forventes etableret fra 1. januar 2008, vil de løbende byrder kunne reduceres yderligere til 8,6 mio. kr.

Med disse bemærkninger indstiller jeg lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.