L 10 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om landinspektørvirksomhed. (Lempelse af
konkurrencebegrænsende regler og indførelse af
lovpligtig ansvarsforsikring m.v.).
Fremsat den 5. oktober 2005 af
miljøministeren (Connie Hedegaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
landinspektørvirksomhed
(Lempelse af konkurrencebegrænsende
regler og indførelse af lovpligtig ansvarsforsikring
m.v.)
§ 1
I lov om landinspektørvirksomhed,
jf. lovbekendtgørelse nr. 763 af 6. oktober 1999, foretages
følgende ændringer:
1. § 1, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4. Kravet i stk. 2,
nr. 3, om dansk landinspektøreksamen bortfalder i det
omfang, dette har hjemmel i international aftale eller ved
bestemmelser fastsat af miljøministeren.
Miljøministeren kan i særlige tilfælde
dispensere fra stk. 2, nr. 4.«
2. I § 3 indsættes som
stk. 2 og 3:
»Stk. 2. En beskikkelse, som er
bortfaldet efter stk. 1 eller frakendt efter § 10,
stk. 2, § 10 a eller straffelovens § 79,
skal straks tilbageleveres miljøministeren.
Stk. 3. Ophører grunden til en
beskikkelses bortfald, eller udløber eller ophæves
frakendelsen af en beskikkelse, skal beskikkelsen på ny
udleveres til den pågældende.«
3. § 4 a, stk. 3 og
4, affattes
således:
»Stk. 3. I et
landinspektørselskab skal mindst 51 % af aktie- eller
anpartskapitalen og stemmerettighederne ejes enten af
landinspektører med beskikkelse, der aktivt driver
landinspektørvirksomhed i selskabet eller i dets moder-
eller datterselskab, eller af et andet landinspektørselskab.
Af de øvrige kapitalandele og stemmerettigheder kan andre
end de i 1. pkt. nævnte personer og selskaber højst
eje 15 % hver. Denne begrænsning gælder dog ikke for
personer, der har deres hovedbeskæftigelse i
landinspektørselskabet.
Stk. 4. I et
landinspektørselskab skal flertallet af
bestyrelsesmedlemmerne have beskikkelse som landinspektør og
aktivt drive landinspektørvirksomhed i selskabet eller i
dets moder- eller datterselskab. Flertallet af medlemmerne af
direktionen i et landinspektørselskab skal have beskikkelse
som landinspektør og aktivt drive
landinspektørvirksomhed i selskabet.«
4. Efter § 4 b
indsættes:
Ȥ 4 c. Det
er en betingelse for udførelsen af matrikulære
arbejder og andre arbejder, som landinspektører efter
lovgivningen har eneret til at udføre, at den praktiserende
landinspektør er forsikret mod erstatningskrav, som
måtte følge af udførelse af matrikulære
arbejder eller anden landinspektørvirksomhed. Tilsvarende
gælder for landinspektørselskaber.
Stk. 2. Miljøministeren
fastsætter regler om ansvarsforsikringen, herunder om
forsikringens omfang, art og dens tidsmæssige
udstrækning, samt om forsikringsselskabets forpligtelse til
at underrette miljøministeren om forsikringsforholdet.
§ 4 d.
Udfører en landinspektør matrikulære arbejder
eller andre arbejder, som landinspektører efter lovgivningen
har eneret til at udføre, uden at være forsikret i
overensstemmelse med reglen i § 4 c, stk. 1, eller
reglerne fastsat i medfør af § 4 c, stk. 2,
kan miljøministeren nedlægge forbud mod, at
landinspektøren fortsat udfører sådanne
arbejder.«
5. § 5, stk. 5,
affattes således:
»Stk. 5. Miljøministerens
afgørelser efter stk. 3 og 4 kan senest 4 uger efter,
at afgørelsen blev meddelt, indbringes for retten i den
retskreds, hvor ejendommen er beliggende.«
6. I § 8, stk. 1,
ændres »Borgerlig straffelovs §§ 150-152
og §§ 154-157« til: »Straffelovens
§§ 150-152 og §§ 155-157«.
7. § 8, stk. 2 og
3, affattes
således:
»Stk. 2. Medmindre højere
straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med
bøde den, der overtræder reglerne i § 3,
stk. 2, § 4, stk. 1, § 4 a,
stk. 1, 3 eller 4, § 4 b, stk. 1 eller 2,
§ 4 c, stk. 1, eller § 5, stk. 1
eller 2.
Stk. 3. I forskrifter, der udstedes i
medfør af § 4 a, stk. 5 og 6, og
§ 4 c, stk. 2, kan der fastsættes straf af
bøde for overtrædelse af bestemmelser i
forskrifterne.«
8. Efter § 9
indsættes:
Ȥ 9 a.
Klager over, at en praktiserende landinspektør eller en
landinspektørassistent med beskikkelse ved udøvelsen
af sin virksomhed har tilsidesat de pligter, som stillingen
medfører, kan indbringes for
Landinspektørnævnet. Tilsvarende gælder for
klager vedrørende landinspektørselskaber.
Stk. 2. Klage skal indgives senest 6
måneder efter, at klageren blev bekendt med det forhold, som
klagen vedrører. Landinspektørnævnet kan dog
behandle en klage, der indgives senere, når
omstændighederne taler derfor.«
9. I § 10, stk. 1,
ændres »40.000 kr.« til: »55.000
kr.«.
10. I § 10, stk. 4,
indsættes som 2. pkt.:
»Afgørelsen kan indbringes for
domstolene senest 6 måneder efter, at afgørelsen blev
meddelt den pågældende.«
11. I § 13, stk. 2,
ændres »underretten« til:
»byretten«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april
2006
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for
lovforslaget
Regeringen nedsatte i 2003 en arbejdsgruppe,
som analyserede, hvorledes konkurrencebegrænsende regler i
lovgivningen kan ændres, uden at andre væsentlige
samfundshensyn tilsidesættes. På baggrund af
arbejdsgruppens arbejde besluttede regeringen blandt andet, at
bestemmelserne i lov om landinspektørvirksomhed
(landinspektørloven) om, hvem der kan eje aktier eller
anparter i landinspektørselskaber, bør ændres.
Beslutningen herom blev offentliggjort i juni 2004 i publikationen
»Mere konkurrence - større vækst«.
Herefter udarbejdede Miljøministeriet i samarbejde med
Konkurrencestyrelsen og Den danske Landinspektørforening et
notat af januar 2005 om, hvorledes reglerne om
landinspektørselskaber nærmere kan ændres.
Notatet danner grundlaget for dette lovforslags bestemmelser om
landinspektørselskaber.
Efter landinspektørlovens
nugældende regler kan aktier eller anparter i
landinspektørselskaber alene ejes af landinspektører
med beskikkelse, som aktivt driver virksomhed i selskabet eller
dets moder- eller datterselskab. Aktier og anparter kan
således også ejes af et andet
landinspektørselskab. I landinspektørloven er
endvidere fastsat, at medlemmer af bestyrelsen i
landinspektørselskaber, bortset fra medarbejdervalgte
medlemmer, aktivt skal drive landinspektørvirksomhed i
selskabet. Medlemmer af direktionen skal ligeledes aktivt drive
landinspektørvirksomhed i selskabet.
Bestemmelserne om, at aktier eller anparter i
landinspektørselskaber alene kan ejes af
landinspektører med beskikkelse, som aktivt driver
virksomhed i selskabet, kan udgøre en
konkurrencebegrænsning, da de fastlåser eksisterende
markedsstrukturer. Hvis bestemmelserne lempes, således at
andre kan eje aktier eller anparter i
landinspektørselskaber, kan konkurrencen blive øget
til fordel for erhvervslivet og borgerne. Endvidere skabes der
mulighed for nye samarbejdskonstruktioner, hvilket kan udvikle
markedet for landinspektørydelser og beslægtede
ydelser. Der skabes tillige bedre muligheder for tilførsel
af kapital til landinspektørselskaber. Det foreslås
derfor, at landinspektørloven ændres, således at
andre end landinspektører, som aktivt driver virksomhed i et
landinspektørselskab, kan eje aktier eller anparter i
selskabet, dog således at majoriteten af kapitalen og
stemmerettighederne skal ejes af landinspektører med
beskikkelse, som aktivt driver virksomhed i selskabet eller i dets
moder- eller datterselskab. For at sikre landinspektørernes
uafhængighed bør andre end landinspektører med
beskikkelse, som ikke har deres hovedbeskæftigelse i
selskabet - det vil sige investorer og lignende - højest
hver kunne eje 15 % af aktiekapitalen. Det foreslås
endvidere, at reglerne om, hvem der kan være medlem af et
landinspektørselskabs bestyrelse og direktion, lempes
således, at blot flertallet af medlemmerne af bestyrelsen og
direktionen i et landinspektørselskab skal have beskikkelse
som landinspektør og aktivt drive
landinspektørvirksomhed i selskabet.
Forslagets regler om, hvem der kan eje aktier
og anparter i landinspektørselskaber, og om hvem der kan
deltage i ledelsen af sådanne selskaber, svarer i det
væsentlige til reglerne for et andet liberalt erhverv,
revisorer. Ved § 12, stk. 3 og 4, i lov nr. 302 af
30. april 2003 om statsautoriserede og registrerede revisorer blev
der således indført lignende regler for
revisionsvirksomheder.
Samtidigt med ændringerne af reglerne
om landinspektørselskaber foreslås enkelte, mindre
ændringer af landinspektørloven. For at sikre, at alle
landinspektører har tegnet ansvarsforsikring,
foreslås, at der i loven indføres bestemmelser om
forsikringspligt. Der foreslås en forhøjelse af den
maksimale bødestørrelse, som
Landinspektørnævnet kan pålægge, samt
indførelse af frister for klager og for indbringelse af
afgørelser for domstolene.
2. Hovedpunkterne i
lovforslaget
2.1.
Landinspektørvirksomhed i selskabsform og i
interessentskabsform
2.1.1. Gældende
regler
Virksomhed som landinspektør
udøves på grundlag af en beskikkelse, som
miljøministeren giver efter bestemmelserne i
landinspektørlovens § 1. Efter
landinspektørlovens § 4, stk. 1, og
§ 13 i lov om udstykning og anden registrering i
matriklen (udstykningsloven) har praktiserende
landinspektører og deres assistenter med
landinspektørbeskikkelse eneret til at udføre
matrikulære arbejder uden for Københavns og
Frederiksberg kommuner. Ifølge udstykningslovens
§ 13 omfatter matrikulært arbejde afsætning
af skel samt udarbejdelse af de dokumenter, der er
nødvendige for registrering af matrikulære
forandringer, hvilket vil sige udstykning, arealoverførsel,
sammenlægning m.v. Landinspektører med beskikkelse har
endvidere enerettigheder efter enkelte andre bestemmelser i
lovgivningen, for eksempel til at opdele ejendomme i
ejerlejligheder. Praktiserende landinspektører med
beskikkelse er også tillagt særlige beføjelser
ved administrationen af landbrugsloven. Udover de arbejder, som
landinspektører har eneret til, udfører de normalt -
som led i deres virksomhed - en række andre opgaver, som de
ikke har eneret til, for eksempel bygningsafsætninger,
opmålings- og kortlægningsarbejder samt
rådgivning.
Indtil 1993 kunne
landinspektørvirksomhed alene drives som
enkeltmandsvirksomhed eller i et fællesskab af praktiserende
landinspektører, og sådanne fællesskaber var og
er fortsat oftest interessentskaber. Ved ændringen af
landinspektørloven ved lov nr. 278 af 29. april 1992 skabtes
tillige mulighed for at drive landinspektørvirksomhed i form
af et aktie- eller anpartsselskab. Sådanne selskaber er
udover aktieselskabslovens eller anpartsselskabslovens regler
omfattet af de særlige regler i landinspektørloven om
»landinspektørselskaber«. Sådanne
selskaber må efter lovens § 4 a, stk. 1, alene
have til formål at drive landinspektørvirksomhed.
For at sikre hensynet til
landinspektørernes uafhængighed og til, at
landinspektørens loyale varetagelse af sine klienters
interesser ikke svækkes som følge af, at
landinspektøren virker i et landinspektørselskab,
blev den kreds, der kan eje aktier eller anparter i
landinspektørselskaber, begrænset ved lovens
§ 4 a, stk. 3. Det er her fastsat, at aktier eller
anparter i et landinspektørselskab alene må ejes
enten af landinspektører med beskikkelse, som
aktivt driver virksomhed i selskabet eller i dets moder- eller
datterselskab eller af et andet
landinspektørselskab. Endvidere blev det fastsat, at
bestyrelsesmedlemmer, bortset fra medarbejdervalgte
bestyrelsesmedlemmer, i et landinspektørselskab aktivt skal
drive landinspektørvirksomhed i selskabet eller i dets
moder- eller datterselskab. Ligeledes skal medlemmer af direktionen
aktivt drive landinspektørvirksomhed i selskabet.
For at undgå at landinspektørens
personlige ansvar svækkes ved, at vedkommende driver
virksomhed i selskabsform, blev det i landinspektørlovens
§ 4 a, stk. 2, fastsat, at landinspektøren
hæfter personligt sammen med selskabet for ethvert krav, der
er opstået som følge af landinspektørens
bistand til en klient.
2.1.2. Ændring af
reglerne om aktionærer og anpartshavere
Bestemmelsen om, at aktier eller anparter i
landinspektørselskaber alene kan ejes af praktiserende
landinspektører med beskikkelse, som aktivt driver
virksomhed i selskabet, kan have en konkurrencebegrænsende
virkning og kan fastlåse de eksisterende markedsstrukturer.
Hvis der skabes mulighed for, at andre kan eje aktier eller
anparter i landinspektørselskaber, kan konkurrencen
øges og nye samarbejdskonstruktioner bliver mulige.
Mulighederne for, at landinspektørselskaber kan yde mere
sammensatte rådgivningsydelser, bliver større, hvilket
kan være til gavn for landinspektørernes klienter.
Endvidere vil lempelser af reglerne om, hvem der kan eje aktier
eller anparter i landinspektørselskaber, forøge
selskabernes muligheder for at få tilført kapital.
Efter den gældende lov kan aktier og
anparter i landinspektørselskaber som nævnt alene ejes
af landinspektører med beskikkelse, som aktivt driver
landinspektørvirksomhed i selskabet eller i dets moder-
eller datterselskab eller af et andet landinspektørselskab.
Dette er begrundet i hensyn til landinspektørens
uafhængighed og i hensyn til at sikre, at
landinspektørens loyale varetagelse af sine klienters
interesse ikke svækkes som følge af, at virksomheden
drives i selskabsform. En rimelig balance mellem disse hensyn og de
ovennævnte hensyn til øget konkurrence,
markedsudvikling og kapitaltilførsel vil imidlertid
være opnået, hvis blot majoriteten af aktie- eller
anpartskapitalen samt stemmerettighederne ejes af
landinspektører med beskikkelse, som aktivt driver
virksomhed i selskabet eller dets moder- eller datterselskab.
Herved forstås i lovforslaget, at mindst 51 % af såvel
aktie- eller anpartskapitalen som stemmerettighederne skal
tilhøre landinspektører med beskikkelse, der aktivt
driver virksomhed i selskabet eller dets moder- eller
datterselskab.
Aktionærer og anpartshavere i
landinspektørselskaber, som ikke har beskikkelse som
landinspektør og ikke har deres hovedbeskæftigelse i
landinspektørselskabet, er snarere investorer end medejere
og bør - for ikke at vække tvivl om
uafhængigheden hos de landinspektører, som virker i
selskabet - kun have begrænset indflydelse på
selskabets drift og landinspektørernes udførelse af
deres opgaver. Der bør derfor fastsættes en
grænse for deres andel af selskabets aktie- eller
anpartskapital. Også hensyn til at begrænse
mulighederne for at danne dominerende forretningskæder taler
for, at der fastsættes en sådan grænse. Den kan
fastsættes således, at de hver kan eje 15 % af aktie-
eller anpartskapitalen, da såvel hensyn til forøgelse
af konkurrencen og til mulighederne for kapitaltilførsel som
hensynet til landinspektørernes uafhængighed herved er
tilgodeset i passende omfang.
2.1.3. Ændring af reglerne om
bestyrelse og direktion
Bestemmelserne om, at medlemmer af
bestyrelsen og direktionen i landinspektørselskaber aktivt
skal drive landinspektørvirksomhed i selskabet eller - for
så vidt angår bestyrelsesmedlemmer - eventuelt i dets
moder- eller datterselskab, bør ligeledes lempes. Hvis andre
end landinspektører med beskikkelse bliver medlemmer af
ledelsen i et landinspektørselskab, kan selskabet blive
tilført anden faglig, herunder ledelsesmæssig eller
økonomisk viden og indsigt. På den anden side er det
væsentligt at sikre, at den fornødne
landinspektørmæssige fagkundskab er til stede i
selskabets ledelse. Hensynet til, at andre faggrupper ikke
får indflydelse på landinspektørmæssige
forhold, anses imidlertid for at være tilgodeset, hvis
flertallet i selskabets ledelse er landinspektører med
beskikkelse.
Uanset at andre end landinspektører
med beskikkelse er medlemmer af et landinspektørselskabs
bestyrelse eller direktion, medfører
landinspektørlovens § 4, stk. 1, at
matrikulære arbejder alene må udføres af
landinspektører med beskikkelse. Det samme gælder
andre arbejder, som er omfattet af landinspektørers
enerettigheder. Såfremt der måtte blive givet
retsstridige ledelsesmæssige instruktioner om
udførelse af sådanne arbejder, vil den
landinspektør, som modtager instruktionen, ikke være
forpligtet til at følge den, og følges den alligevel,
vil såvel landinspektøren som
landinspektørselskabet kunne være ansvarlig herfor
efter reglerne i landinspektørlovens § 10 om
pligtforsømmelse. Medlemmer af selskabets bestyrelse og
direktion, som har beskikkelse som landinspektører, og som
har givet retsstridige instruktioner, vil også kunne
være ansvarlige herfor efter reglerne i
landinspektørlovens § 10. Medlemmer af selskabets
bestyrelse og direktion, som ikke har beskikkelse som
landinspektører, og som har givet retsstridige
instruktioner, vil kunne være ansvarlige efter almindelige
erstatningsregler.
Selvom der skabes mulighed for, at andre end
landinspektører med beskikkelse kan være
aktionærer eller anpartshavere i
landinspektørselskaber og deltage i selskabernes ledelse,
ændres der ikke ved landinspektørens personlige
hæftelse efter landinspektørlovens § 4 a,
stk. 2. Landinspektøren hæfter således
fortsat personligt sammen med selskabet for ethvert krav, der er
opstået som følge af landinspektørens bistand
til en klient. Andre, der virker i et landinspektørselskab,
hæfter ikke sammen med selskabet.
2.1.4. Landinspektørselskabers
formål
Den omstændighed, at der skabes
mulighed for, at andre end landinspektører med beskikkelse
kan være aktionærer og anpartshavere i
landinspektørselskaber og deltage i selskabernes ledelse,
giver anledning til at overveje, om bestemmelsen i
landinspektørlovens § 4 a, stk. 1, om, at
landinspektørselskaber alene må have til formål
at drive landinspektørvirksomhed, også bør
ændres. Begrebet »landinspektørvirksomhed«
er mere omfattende end de matrikulære arbejder, som
landinspektører med beskikkelse har eneret til at
udføre. Landinspektørvirksomhed omfatter som
nævnt i afsnit 2.1.1. også andre arbejder, som
landinspektører med beskikkelse har eneret til at
udføre, samt andre opgaver som normalt og naturligt
udføres af landinspektører, selvom de ikke har eneret
dertil.
Selv om begrebet
»landinspektørvirksomhed« er dynamisk og ikke
snævert afgrænset til de opgaver, som
landinspektører med beskikkelse har eneret til at
udføre, synes fastholdelse af bestemmelsen om, at
landinspektørselskaber alene må have til formål
at drive landinspektørvirksomhed, at kunne begrænse
mulighederne for, at landinspektørselskaber kan udvikle mere
sammensatte ydelser. De hidtidige erfaringer med
landinspektørselskabers drift viser dog ikke tegn
herpå.
Ved at opretholde bestemmelsen om, at
landinspektørselskaber alene må have til formål
at drive landinspektørvirksomhed, sikres det, at
landinspektørvirksomhed som hidtil bliver den centrale del
af landinspektørselskabers virksomhed. Hvis bestemmelsen
ikke opretholdes, kan der opstå selskaber, hvor
landinspektørvirksomheden kun udgør en ubetydelig del
af den samlede virksomhed, som kan omfatte områder, der ikke
har nær tilknytning til landinspektørvirksomheden. Da
det på nuværende tidspunkt ikke kan siges, hvilken
effekt en lempelse vil få, opretholdes på det
foreliggende grundlag bestemmelsen om, at
landinspektørselskaber alene må have til formål
at drive landinspektørvirksomhed. Udviklingen som
følge af liberaliseringen af de øvrige bestemmelser
må afventes.
2.1.5. Landinspektørers
habilitet
Det rejser ikke særlige
habilitetsproblemer, at bestemmelserne om, hvem der kan deltage i
landinspektørselskaber ændres, således at andre
end landinspektører med beskikkelse kan være
aktionærer eller anpartshavere eller deltage i ledelsen.
Efter bestemmelsen i landinspektørlovens § 5
må en landinspektør ikke udføre
matrikulært arbejde vedrørende en ejendom, når
landinspektøren selv eller vedkommendes
nærtstående har en interesse i ejendommen, eller
når landinspektøren er interesseret i sagen på
en måde, der i øvrigt kan vække tvivl om
vedkommendes upartiskhed. Bestemmelsen vil også efter
udvidelsen af ejerkredsen og ledelsen i
landinspektørselskaber omfatte tilfælde, hvor
landinspektøren er inhabil på grund af relationen til
andre medarbejdere, aktionærer eller anpartshavere i et
landinspektørselskab. Bestemmelsen medfører, at
landinspektøren ikke kan udføre matrikulært
arbejde vedrørende en ejendom, som en anden aktionær i
samme virksomhed ejer, uanset at vedkommende ikke er
landinspektør. Bestemmelsen vil ligeledes medføre, at
landinspektøren ikke vil kunne udføre
matrikulært arbejde vedrørende en ejendom, som ejes af
et selskab, som en anden aktionær i
landinspektørselskabet også har en væsentlig
interesse i som aktionær. I tilfælde, hvor
matrikulært arbejde udgør en del af et større,
samlet arbejde, hindrer habilitetsbestemmelsen, at det
matrikulære arbejde udføres. Hvis det
matrikulære arbejde ikke kan adskilles fra det øvrige,
vil habilitetsbestemmelsen medføre, at den
pågældende landinspektørvirksomhed ikke kan
udføre nogen del af arbejdet.
2.1.6. Landinspektørvirksomhed
i interessentskabsform
Bestemmelser om, at praktiserende
landinspektører ikke må drive virksomhed i form af
interessentskab eller på lignende måde sammen med andre
end praktiserende landinspektører, har været
gældende siden landinspektørloven blev ændret
ved lov nr. 308 af 8. juni 1977. Dette lovforslag tilsigter ikke at
ændre ved, at landinspektørvirksomheder, som drives i
interessentskabsform, alene kan ejes og ledes af praktiserende
landinspektører med beskikkelse.
Landinspektørvirksomheder, som drives
i interessentskabsform, er oftest små virksomheder med ganske
få interessenter. Her vil det ikke være naturligt at
have medejere, der ikke arbejder i virksomheden, og investorer vil
normalt ikke være interesseret i at indskyde kapital i en
sådan virksomhed og hæfte personligt og
ubegrænset for virksomhedens gæld. Der er derfor ikke
grund til at give mulighed for, at andre end landinspektører
med beskikkelse kan være medejere af
landinspektørinteressentskaber, selvom de ikke har deres
hovedbeskæftigelse i virksomheden.
I virksomheder med ganske få ejere kan
der let opstå problemer med at overholde kravet om, at mere
end halvdelen af virksomheden skal være ejet af
landinspektører med beskikkelse, hvis en
landinspektør pludseligt udtræder, dør,
går konkurs eller frakendes sin beskikkelse. Sådanne
problemer løses lettere for selskaber end for
interessentskaber, da aktier og anparter er nemmere at sælge
end kapitalandele i interessentskaber. Endvidere er der i
modsætning til aktie- og anpartsselskaber ikke altid
egentlige ledelsesorganer i interessentskaber, og det vil kunne
være vanskeligt at sikre, at flertallet i ledelsen af et
interessentskab udgøres af landinspektører med
beskikkelse.
Det synes således ikke at være
hensigtsmæssigt at skabe mulighed for, at andre end
landinspektører med beskikkelse kan være medejere af
landinspektørvirksomheder, som drives i
interessentskabsform. Hvis praktiserende landinspektører,
som driver virksomhed i interessentskab, ønsker at
gøre andre til medejere af virksomheden, er der mulighed for
at omdanne virksomheden til et landinspektørselskab.
2.2. Forsikringspligt for
praktiserende landinspektører
Hidtil har praktiserende
landinspektører ikke efter lovgivningen været
forpligtet til at tegne forsikring, som dækker deres ansvar
for tab, som de påfører klienter eller andre under
udførelsen af deres erhverv. De fleste har tegnet en
sådan forsikring, og landinspektører, som er medlemmer
af Den danske Landinspektørforening, har efter foreningens
regler været forpligtet til at tegne forsikring, som mindst
dækker tab med et beløb, som foreningen har fastsat.
Hensyn til landinspektørers klienter og andre, som
landinspektører kan forvolde skade, taler for, at det gennem
lovgivningen sikres, at alle landinspektører er
forsikrede.
Praktiserende landinspektører er
pålagt væsentlige opgaver i forbindelse med
administrationen af udstykningsloven og landbrugsloven, som
indebærer muligheder for at begå fejl, som kan
medføre økonomiske tab. Dette taler også for,
at der i loven indføjes bestemmelser om
forsikringspligt.
Lovforslaget indeholder derfor regler om, at
landinspektører, der udfører matrikulære
arbejder eller andre arbejder, som de efter lovgivningen har eneret
til at udføre, skal have tegnet ansvarsforsikring. Det
foreslås endvidere, at miljøministeren kan
nedlægge forbud mod, at en landinspektør
udfører matrikulære arbejder eller andre arbejder, som
landinspektører har eneret til at udføre, hvis det
konstateres, at landinspektøren udfører sådanne
arbejder uden at være forsikret. Endelig foreslås det,
at miljøministeren kan fastsætte regler om
forsikringens indhold, samt regler, der pålægger
forsikringsselskabet at holde miljøministeren underrettet om
forsikringsforholdet.
2.3.
Landinspektørnævnet
2.3.1.
Landinspektørnævnets virksomhed
Ifølge landinspektørlovens
§ 4, stk. 1, må matrikulære arbejder som
nævnt kun udføres af praktiserende
landinspektører og deres assistenter med beskikkelse.
Landinspektørernes eneret til at udføre
matrikulære arbejder er også fastsat i
udstykningslovens § 13, stk. 1, hvoraf tillige
fremgår, hvad »matrikulære arbejder«
omfatter, nemlig afsætning af skel samt udarbejdelse af de
dokumenter, der er nødvendige for registrering af
matrikulære forandringer. Landinspektører har efter
lovgivningen også eneret til visse andre arbejder, for
eksempel opdeling i ejerlejligheder. Derudover udfører
praktiserende landinspektører almindeligvis andre arbejder
som for eksempel afsætning af bygninger, opmåling og
kortlægning samt rådgivning. Praktiserende
landinspektører har ikke eneret til at udføre
arbejder af denne art.
Landinspektørnævnets kompetence
er ikke begrænset til kun at behandle klager over
landinspektørers forsømmelser i forbindelse med
udførelse af matrikulære arbejder, som de har eneret
til. Efter nævnets praksis behandler det også klager
over forsømmelser ved udførelse af andre arbejder,
som efter lovgivningen skal udføres af
landinspektører med beskikkelse, samt arbejder som
almindeligt og naturligt udføres af landinspektører
som for eksempel bygningsafsætninger, der har relation til
skelforhold. Hovedparten af de klager, som nævnet behandler,
angår imidlertid landinspektørers udførelse af
matrikulære arbejder. Nævnet behandler årligt
omkring 10 sager.
Efter landinspektørlovens
§ 10, stk. 1, kan nævnet tildele en
praktiserende landinspektør eller en
landinspektørassistent med beskikkelse, som ved
udøvelsen af sin virksomhed har tilsidesat de pligter, som
stillingen medfører, en advarsel, en irettesættelse
eller pålægge vedkommende en bøde på
indtil 40.000 kr. Såfremt landinspektøren har gjort
sig skyldig i grov eller oftere gentagen forsømmelse, og der
er grund til at antage, at vedkommende ikke fremtidigt vil
udøve virksomheden på forsvarlig måde, kan
nævnet efter § 10, stk. 2, frakende
beskikkelsen i et fastsat tidsrum af 1-5 års varighed eller
indtil videre. I tilfælde, hvor
landinspektørvirksomhed drives i selskabsform, kan
nævnet tildele selskabet en sanktion.
2.3.2. Forhøjelse af
bødestørrelsen
Den maksimale bøde, som
Landinspektørnævnet kan pålægge, 40.000
kr., blev fastsat ved ændringen af landinspektørloven
i 1990 (lov nr. 138 af 7. marts 1990 om ændring af
forskellige lovbestemmelser som følge af lov om udstykning
og anden registrering i matriklen). Den almindelige prisudvikling,
som siden har fundet sted, fører til en forhøjelse
til ca. 55.400 kr. Forhøjelsen til 55.000 kr. sikrer, at
nævnet fortsat vil have mulighed for at pålægge
større bøder for meget grove tilsidesættelser
af pligterne som landinspektør, som måtte vise
sig.
2.3.3. Indførelse af
klagefrister m.v.
Det foreslås, at der indføres
frister for at indbringe klager for
Landinspektørnævnet og for at indbringe nævnets
afgørelser og andre afgørelser efter loven for
domstolene. Lignende bestemmelser er fastsat for andre nævn,
blandt andet Advokatnævnet.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Bestemmelserne om lovpligtig
ansvarsforsikring for praktiserende landinspektører og
landinspektørselskaber vil medføre administration for
at sikre, at forsikringspligten overholdes. Omkostningerne herved
vil være ca. 0,2 mio. kr. i 2006 ved ordningens etablering og
ca. 0,03 mio. kr. i de efterfølgende år.
Omkostningerne vil kunne afholdes indenfor Miljøministeriets
ramme.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lempelsen af bestemmelserne om, hvem der kan
eje aktier eller anparter i landinspektørselskaber, kan
øge konkurrencen blandt landinspektørvirksomheder,
hvilket vil være en fordel for erhvervslivet. Lempelsen vil
endvidere forbedre landinspektørselskabers
finansieringsmuligheder.
Bestemmelserne om ansvarsforsikringspligt vil
medføre udgifter for de landinspektører, som ikke har
tegnet ansvarsforsikring. Sådanne udgifter udgør
omkring 15.000 kr. årligt for en mindre
landinspektørvirksomhed med to landinspektører.
Bestemmelserne vil endvidere medføre mindre administrative
byrder og omkostninger for landinspektørerne og deres
forsikringsselskaber, som vil skulle underrette Kort- og
Matrikelstyrelsen, når forsikringerne tegnes, og når de
ophører. Disse byrder for landinspektørerne og deres
forsikringsselskaber anslås samlet til 100.000 kr. ved
ordningens etablering og herefter 25.000 kr. årligt.
5. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
6. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været til
høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Landinspektørnævnet, Den danske
Landinspektørforening, Praktiserende Landinspektørers
Forening, Forsikring og Pension samt Landinspektørernes
gensidige Erhvervsansvarsforsikring.
7. Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen af betydning |
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen af betydning |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Øget konkurrence blandt
landinspektørvirksomheder, øgede muligheder for
samarbejde mellem landinspektører og andre
erhvervsudøvere samt forøgede finansieringsmuligheder
for landinspektørselskaber | Ansvarsforsikringspligten vil medføre
uvæsentlige omkostninger |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ansvarsforsikringspligten vil medføre
uvæsentlige administrative byrder |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ved ændringen af
landinspektørloven i 1990 blev der i § 1,
stk. 4, indføjet bestemmelser om, at kravet i
§ 1, stk. 2, om dansk indfødsret og dansk
landinspektøreksamen bortfalder i det omfang, dette har
hjemmel i international aftale eller ved bestemmelser fastsat af
den daværende boligminister. Det blev endvidere fastsat, at
boligministeren i særlige tilfælde kan fravige
stk. 2, nr. 5 (den nugældende stk. 2, nr. 4) og
stk. 3. Bestemmelsen om kravet om dansk indfødsret blev
ophævet ved bekendtgørelsen nr. 154 af 27. februar
1998. Ved ændringen af loven i 1999 blev bestemmelserne i
§ 1, stk. 4, ændret som følge af, at
kravet om dansk indfødsret ikke længere var
gældende, og ved en lovteknisk fejl ophævedes tillige
bestemmelsen om, at kravet om dansk landinspektøreksamen
bortfalder i det omfang, dette har hjemmel i international aftale
eller ved bestemmelser fastsat af boligministeren. Ændringen
berigtiger denne fejl. Med internationale aftaler tænkes
blandt andet på EU-retlige forpligtelser.
Bestemmelsen blev ikke anvendt i tidsrummet
fra 1990 til den fejlagtigt blev ophævet i 1999, og ingen med
udenlandsk landinspektøreksamen har søgt om
beskikkelse som landinspektør i tiden efter 1999.
Bestemmelserne om, at miljøministeren
kan dispensere fra § 1, stk. 2, nr. 4, opretholdes
med et moderniseret ordvalg. I den gældende lov er det
udtrykkeligt nævnt, at miljøministeren også kan
fravige § 1, stk. 3. Dette anses imidlertid for
overflødigt, da det følger direkte af stk. 4, at
miljøministeren kan fravige § 1, stk. 2, nr.
4, og dermed også stk. 3.
Til nr. 2
De foreslåede bestemmelser i
stk. 2 og 3 om indlevering af en bortfaldet eller frakendt
beskikkelse til Miljøministeriet og om udlevering af
beskikkelsen igen, når grunden til bortfaldet ophører
eller frakendelsen udløber eller ophæves, svarer til
den hidtidige praksis. Forslagets § 1, nr. 7, giver
mulighed for at sanktionere, at en landinspektør, som er
frakendt sin beskikkelse, nægter at indlevere den til
Miljøministeriet.
Til nr. 3
Det foreslåede § 4 a,
stk. 3, giver mulighed for, at andre end
landinspektører med beskikkelse, som driver virksomhed i et
landinspektørselskab, kan eje aktier eller anparter i
selskabet. Bestemmelsen giver også mulighed for, at andre
selskaber end landinspektørselskaber kan eje aktier eller
anparter i landinspektørselskaber. Hensigten med denne
lempelse er som nævnt i forslagets almindelige
bemærkninger at øge konkurrencen blandt
landinspektørvirksomheder og at give
landinspektørselskaber mulighed for at udvikle deres marked
ved at kunne tilbyde mere sammensatte ydelser. Lempelsen kan
endvidere forøge landinspektørselskabers muligheder
for at få tilført kapital.
Bestemmelsen om, at majoriteten - mindst 51%
- af aktie- eller anpartskapitalen og stemmerettighederne skal ejes
enten af landinspektører med beskikkelse, som
aktivt driver virksomhed i selskabet eller i dets moder- eller
datterselskab, eller af et andet
landinspektørselskab, sikrer i tilstrækkelig grad
hensynet til landinspektørens uafhængighed og til, at
landinspektørens loyale varetagelse af sine klienters
interesser ikke svækkes som følge af, at virksomheden
drives i selskabsform. Indflydelsen af personer, som ikke har deres
hovedbeskæftigelse i landinspektørselskabet, og
indflydelsen af selskaber, som investerer i et
landinspektørselskab, foreslås dog begrænset
yderligere, da der ellers kan opstå tvivl om, at de
landinspektører, som virker i selskabet, er
uafhængige. Endvidere bør mulighederne for at danne
dominerende forretningskæder begrænses. Sådanne
udenforstående personer og selskaber bør derfor
højst hver kunne eje 15 % af aktie- eller anpartskapitalen
og stemmerettighederne i et landinspektørselskab.
Bestemmelsen gælder også i tilfælde, hvor en
person har erhvervet aktier eller anparter som led i en
medarbejderordning, og hvis en sådan aktionær eller
anpartshaver ikke længere har sin hovedbeskæftigelse i
selskabet, må vedkommendes kapitalandel om nødvendigt
nedbringes til 15 %. Bestemmelsen begrænser derimod ikke
andre landinspektørselskabers muligheder for at eje aktier
eller anparter i landinspektørselskaber, og et
landinspektørselskab vil således fortsat kunne eje
hele aktie- eller anpartskapitalen i et andet
landinspektørselskab.
Personer, som ikke har deres
hovedbeskæftigelse i selskabet, kan som nævnt
højst eje 15 % af aktie- eller anpartskapitalen og
stemmerettighederne i landinspektørselskaber af hensyn til,
at der ikke kan opstå tvivl om, at landinspektørerne,
som virker i selskabet, er uafhængige af uvedkommende
interesser. Tilsvarende forhold gør sig ikke gældende
for personer, som er nært knyttet til
landinspektørselskabet gennem deres arbejde der. Ved
hovedbeskæftigelse i et landinspektørselskab
forstås, at vedkommende anvender mindst halvdelen af sin
arbejdstid i selskabet.
Den foreslåede § 4 a,
stk. 4, giver mulighed for, at andre end
landinspektører med beskikkelse kan være medlemmer af
bestyrelsen eller direktionen i landinspektørselskaber.
Herved vil landinspektørselskaber kunne tilføres
anden faglig, herunder ledelsesmæssig og økonomisk
viden og indsigt. Hensynet til at sikre den fornødne
landinspektørmæssige faglighed i selskabets ledelse
bliver tilgodeset, hvis flertallet i selskabets ledelse er
landinspektører med beskikkelse. Det bemærkes herved,
at uanset at andre end landinspektører med beskikkelse
deltager i et landinspektørselskabs ledelse, vil
bestemmelsen i landinspektørlovens § 4,
stk. 1, om, at matrikulære arbejder kun må
udføres af landinspektører med beskikkelse, fortsat
hindre, at andre udfører sådanne arbejder eller
øver indflydelse på, hvordan sådanne arbejder
udføres.
For landinspektører med beskikkelse,
som er medlemmer af bestyrelsen og direktionen i et
landinspektørselskab, gælder, at de aktivt skal drive
landinspektørvirksomhed i selskabet. En tilsvarende
bestemmelse gælder ikke for de øvrige medlemmer af
bestyrelsen og direktionen, og det kan tværtimod være
hensigtsmæssigt, at selskabet tilføres viden og
indsigt fra udenforstående, som har deres
hovedbeskæftigelse andetsteds. Sådanne
udenforstående vil også kunne være
landinspektører med beskikkelse, som ikke driver
landinspektørvirksomhed i landinspektørselskabet
eller dets moder- eller datterselskab.
Efter den gældende § 4 a,
stk. 5, vil der blive fastsat bestemmelser om afhændelse
af aktier eller anparter i tilfælde af en
landinspektørs ophør med at drive
landinspektørvirksomhed eller død. Bestemmelserne i
stk. 3 om, hvem der kan eje aktier eller anparter, kan
således fraviges midlertidigt i sådanne
tilfælde.
Bestemmelserne om
landinspektørselskaber indebærer ikke, at
sådanne selskaber skal være danske. Også
selskaber med hjemsted i andre EU/EØS-lande kan være
landinspektørselskaber, hvis de opfylder
landinspektørlovens krav dertil.
Til nr. 4
Hidtil har praktiserende
landinspektører ikke ifølge lovgivningen været
forpligtet til at tegne ansvarsforsikring, men langt de fleste har
tegnet en sådan forsikring. Praktiserende
landinspektører, som er medlemmer af Den danske
Landinspektørforening, er forpligtet til at tegne
ansvarsforsikring i Landinspektørernes gensidige
Erhvervsansvarsforsikring eller tilsvarende forsikring i et andet
forsikringsselskab. Forsikringer, som er tegnet i
Landinspektørernes gensidige Erhvervsansvarsforsikring,
dækker det erstatningsansvar for formueskade, som
landinspektøren måtte ifalde i sin egenskab af
praktiserende landinspektør. Forsikringssummen, som er det
beløb, som forsikringsselskabet højst kan komme til
at betale for en eller flere skader forvoldt af samme
forsikringstager i løbet af et forsikringsår, er for
tiden mindst 3,5 mio. kr.
Efter bestemmelsen i § 4 c bliver
praktiserende landinspektører og
landinspektørselskaber forpligtet til at tegne
ansvarsforsikring for det erstatningsansvar, som
landinspektøren måtte ifalde under udøvelsen af
almindelig landinspektørvirksomhed.
Landinspektører med beskikkelse har
ifølge lovens § 4, stk. 1, og
udstykningslovens § 13, stk. 1, eneret til at
udføre matrikulære arbejder uden for Københavns
og Frederiksberg kommuner, jf. lovens § 4, stk. 2.
Ved matrikulært arbejde forstås afsætning af skel
samt udarbejdelse af de dokumenter, der er nødvendige for
registrering af matrikulære forandringer.
Landinspektører har som nævnt i afsnit 2.1.1. efter
lovgivningen også eneret til at udføre andre arbejder,
og landinspektører udfører derudover normalt andre
arbejder, som de ikke har eneret til. De lovpligtige forsikringer
skal som nævnt ikke alene omfatte matrikulære arbejder
og andre arbejder, som de har eneret til, men alle arbejder, som
normalt udføres som led i
landinspektørvirksomhed.
Selvom praktiserende landinspektører
normalt også udfører andre arbejder, er det alene
udførelsen af matrikulære arbejder og andre arbejder,
som landinspektører har eneret til at udføre, der er
betinget af, at landinspektøren har tegnet
ansvarsforsikring. Begrundelsen herfor er, at beskikkelsen alene
vedrører udførelsen af matrikulære arbejder,
som er det centrale i landinspektørvirksomhed, samt andre
arbejder, som landinspektører efter lovgivningen har eneret
til at udføre. Hertil kommer, at det ikke vil være
rimeligt, at udførelsen af arbejder, som lovligt kan
udføres af alle, for landinspektører skulle
være betinget af, at vedkommende har tegnet
ansvarsforsikring.
Endvidere vil det administrativt være
enkelt at påse, at praktiserende landinspektører ikke
udfører matrikulære arbejder uden at have tegnet
ansvarsforsikring. Udførelsen af matrikulære arbejder
indebærer i langt de fleste tilfælde, at
landinspektøren skal indsende sager om matrikulære
forandringer til registrering i Kort- og Matrikelstyrelsen, og
efter den nugældende ordning bliver alle praktiserende
landinspektører og landinspektørselskaber registreret
i styrelsen, før de kan begynde at indsende
matrikulære sager til styrelsen. Endvidere kan
forsikringsselskaberne efter de regler, som tænkes udstedt
efter den foreslåede § 4 c, stk. 2,
pålægges at oplyse styrelsen om, hvilke
landinspektører der har tegnet ansvarsforsikring. Hvis en
landinspektør udarbejder og indsender en sag om
matrikulære forandringer til Kort- og Matrikelstyrelsen, og
vedkommende ikke har tegnet ansvarsforsikring, kan styrelsen
konstatere dette. Herefter kan miljøministeren gøre
landinspektøren opmærksom på reglerne i den
foreslåede § 4 c, stk. 1, og efter den
foreslåede § 4 d nedlægge forbud mod, at
landinspektøren udfører matrikulære arbejder
eller andre arbejder, som landinspektører efter lovgivningen
har eneret til at udføre.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 4 c, stk. 2, tager sigte på, at
miljøministeren kan fastsætte bestemmelser om
ansvarsforsikring for landinspektørvirksomhed, herunder
bestemmelser om forsikringssummens minimumsstørrelse.
Forsikringssummen tænkes fastsat med udgangspunkt i
ovennævnte beløb på 3,5 mio. kr. og vil derefter
blive ændret i takt med den almindelige prisudvikling. Det
vil også ligesom for visse andre lovpligtige
ansvarsforsikringer, blandt andre statsautoriserede og registrerede
revisorers forsikringer, kunne fastsættes, at
forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte
for erstatningen. Herved sikres skadelidte mulighed for at få
sit tab dækket fuldt ud.
Det er endvidere hensigten at fastsætte
bestemmelser, som sikrer, at praktiserende landinspektører
og landinspektørselskaber har tegnet ansvarsforsikring. Der
tænkes således fastsat bestemmelser om, at
forsikringsselskaber, hvor praktiserende landinspektører og
landinspektørselskaber har tegnet ansvarsforsikring, skal
tilsende Kort- og Matrikelstyrelsen oplysning herom, samt om at
forsikringen opfylder lovgivningens krav. Forsikringsselskabet skal
også give styrelsen meddelelse om forsikringens
ophør.
Den nævnte bestemmelse om, at
forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte,
vil lette Kort- og Matrikelstyrelsens administration, da det
så ikke er nødvendigt at fastsætte
begrænsninger for forsikringstagerens eventuelle selvrisiko.
Endvidere er det ikke nødvendigt at påse, at
sådanne regler overholdes.
Udenlandske landinspektører, som
opnår dansk beskikkelse som landinspektør, vil kunne
udføre matrikulære arbejder i Danmark. Sådanne
landinspektører kan være forsikrede i deres hjemland
og drive virksomhed i Danmark, hvis deres forsikring i det
væsentlige dækker det samme som forsikringer tegnet i
Danmark efter ovennævnte regler.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 4 d giver miljøministeren mulighed for at
nedlægge forbud mod, at en landinspektør
udfører matrikulære arbejder eller andre arbejder, der
efter lovgivningen skal udføres af en landinspektør,
hvis det konstateres, at landinspektøren udfører
sådanne arbejder uden at have tegnet ansvarsforsikring.
Landinspektøren kan herefter ikke lovligt udføre
arbejder af den nævnte art, og Kort- og Matrikelstyrelsen
skal som følge heraf herefter afvise at modtage sager om
matrikulære forandringer fra den pågældende
landinspektør.
Til nr. 5
Bestemmelsen ændres, således at
der indføres en frist på 4 uger til at indbringe
miljøministerens afgørelser om
habilitetsspørgsmål for domstolene.
Habilitetsspørgsmål afgøres ofte i forbindelse
med, at et matrikulært arbejde indledes, eller kort tid efter
at det er påbegyndt. I forbindelse med skelforretninger efter
§§ 35-40 i lov om udstykning og anden registrering i
matriklen rejses ofte indsigelser om, at landinspektøren er
inhabil, og indsigelserne kan være grundløse. Hensynet
til, at arbejdet kan videreføres uden større tidstab,
taler for, at fristen er forholdsvis kort.
Til nr. 6
Forslaget er af redaktionel karakter.
Straffelovens § 154 blev ophævet ved lov nr. 218 af
31. marts 2004.
Til nr. 7
Ved den foreslåede ændring af
§ 8, stk. 2, skabes mulighed for at sanktionere, at
en bortfaldet eller frakendt beskikkelse ikke straks tilbageleveres
til miljøministeren således som fastsat i den
foreslåede § 3, stk. 2.
Endvidere gøres det muligt at
sanktionere, at praktiserende landinspektører udfører
matrikulære arbejder eller andre arbejder, som
landinspektører efter lovgivningen har eneret til at
udføre, uden at have tegnet ansvarsforsikring. Efter den
foreslåede § 4 d gives der mulighed for, at
miljøministeren i sådanne tilfælde kan
nedlægge forbud mod, at landinspektøren udfører
arbejder af denne art, når forholdet konstateres. Som
nævnt i bemærkningerne til nr. 4 forstås ved
matrikulære arbejder også afsætning af skel,
hvilket ikke i alle tilfælde medfører, at
landinspektøren skal indsende sager herom til Kort- og
Matrikelstyrelsen. Udførelsen af andre arbejder, som
landinspektører efter lovgivningen har eneret til at
udføre, vil heller ikke indebære, at
landinspektørerne indsender sager til Kort- og
Matrikelstyrelsen. I sådanne tilfælde, vil styrelsen
ikke umiddelbart kunne blive opmærksom på, at en
landinspektør udfører matrikulært arbejde eller
andre eneretsarbejder, uden at have tegnet ansvarsforsikring, og
styrelsen vil i nogle tilfælde først blive gjort
opmærksom på forholdet, efter at landinspektøren
har tegnet ansvarsforsikring, hvorefter der ikke vil være
grundlag for at nedlægge forbud mod, at
landinspektøren udfører matrikulære arbejder
eller andre eneretsarbejder. Sådanne forhold vil i stedet
kunne sanktioneres med en bøde.
Den foreslåede ændring af
§ 8, stk. 3, giver mulighed for at fastsætte
bestemmelser om bødestraf også i de forskrifter, der
tænkes udstedt efter den forslåede § 4 c,
stk. 2, om ansvarsforsikring.
Til nr. 8
Bestemmelsen i stk. 1 fastsætter,
at klager over, at praktiserende landinspektører har
tilsidesat deres pligter, som hidtil kan indbringes for
Landinspektørnævnet.
Klagefristen foreslås i stk. 2
fastsat til 6 måneder, efter at klageren blev bekendt med det
forhold, der klages over. Den, der anser sig forurettet ved en
landinspektørs udførelse af sin virksomhed, kan ofte
være i tvivl om, hvorvidt der er grundlag for at klage over
landinspektøren, og i nogle tilfælde kan vedkommende
også være i tvivl om, hvortil en klage i givet fald
skal rettes. Med en frist på 6 måneder gives klagerne
god tid til at overveje at indgive klage, og fristen sikrer
på den anden side, at nævnet ikke skal behandle klager
over forhold, som det på grund af den forløbne tid kan
være vanskeligt at klarlægge. I øvrigt har
nævnet mulighed for at se bort fra fristen, hvis nævnet
finder, at omstændighederne taler derfor. Den gældende
lov indeholder ingen frist for at indbringe klager for
Landinspektørnævnet og klager over gamle forhold er
forekommet. Hensyn til landinspektørerne taler ikke for, at
der fastsættes en kortere frist end 6 måneder.
For så vidt angår klager over
lang sagsbehandlingstid fra landinspektørens side
bemærkes, at klagefristen skal regnes fra det tidspunkt, da
smøleriet må anses for ophørt. Den
omstændighed, at smøleriet varer længere tid end
6 måneder, hindrer således ikke, at nævnet kan
behandle en klage over det.
Til nr. 9
De største bøder, som
Landinspektørnævnet hidtil har pålagt, er
på 30.000 kr. Hensyn til prisudviklingen og til, at
nævnet har mulighed for at pålægge større
bøder i tilfælde af meget grove tilfælde af
tilsidesættelse af pligterne som landinspektør, taler
for, at den største bøde forhøjes.
Forhøjelsen af den største bøde efter
stk. 1 fra 40.000 kr. til 55.000 kr. svarer nogenlunde til den
prisudvikling, som har fundet sted, siden
bødestørrelsen sidst blev forhøjet i 1990.
Prisudviklingen begrunder en forhøjelse til ca. 55.400
kr.
Til nr. 10
Den gældende lov fastsætter ingen
frist for at indbringe Landinspektørnævnets kendelser
for domstolene, og sager kan blive anlagt meget lang tid efter, at
det pågældende spørgsmål blev behandlet af
nævnet. Forslaget indebærer, at der indføres en
frist på 6 måneder til at indbringe
Landinspektørnævnets afgørelser for domstolene,
hvilket må anses for hensigtsmæssigt. Herved
undgås længerevarende usikkerhed om, hvorvidt
nævnets kendelse er den endelige afgørelse af det
pågældende spørgsmål. Endvidere sikres
det, at nævnets kendelser bliver indbragt for domstolene
rimelig kort tid efter, at sagen blev behandlet ved
nævnet.
Til nr. 11
Forslaget er af redaktionel karakter.
Til § 2
Loven træder i kraft den 1. april
2006.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om landinspektørvirksomhed,
jf. lovbekendtgørelse nr. 763 af 6. oktober 1999, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 1.
Landinspektører beskikkes af by- og boligministeren. | | |
Stk. 2. Ret til at få meddelt
beskikkelse som landinspektør har enhver, der | | |
1) er myndig og ikke er under
værgemål efter værgemålslovens § 5
eller under samværgemål efter lovens § 7, 2) ikke har anmeldt betalingsstandsning og ikke
er under konkurs, 3) har bestået dansk
landinspektøreksamen og 4) i mindst 3 år efter
landinspektøreksamen har deltaget i udførelsen af
almindeligt forekommende matrikulære arbejder ved
ansættelse hos en praktiserende landinspektør, ved
Kort- og Matrikelstyrelsens sønderjyske afdeling eller ved
matrikelmyndigheden i Københavns eller Frederiksberg
Kommune. | | |
Stk. 3. By- og boligministeren kan
godkende, at ansættelse andre steder end de i stk. 2, nr. 4,
nævnte medregnes i de 3 år, dog højst med 1
år, eller at ansættelse i Kort- og Matrikelstyrelsen
medregnes med indtil 2 år enten alene eller sammenlagt med
indtil 1 års ansættelse andre steder end de i stk. 2,
nr. 4, nævnte, således at den sammenlagte periode
højst bliver 2 år. | | |
| | 1. § 1, stk. 4,
affattes således: |
Stk. 4. By- og boligministeren kan i
særlige tilfælde fravige stk. 2, nr. 4, og stk. 3. | | » Stk. 4. Kravet i stk. 2,
nr. 3, om dansk landinspektøreksamen bortfalder i det
omfang, dette har hjemmel i international aftale eller ved
bestemmelser fastsat af miljøministeren.
Miljøministeren kan i særlige tilfælde
dispensere fra stk. 2, nr. 4.« |
| | |
§ 3.
Beskikkelse som landinspektør bortfalder, når
vedkommende ophører med at opfylde kravene i § 1,
stk. 2, nr. 1 eller 2. | | |
| | 2. I
§ 3 indsættes som stk. 2 og
3 : |
| | » Stk. 2. En beskikkelse, som er
bortfaldet efter stk. 1 eller frakendt efter § 10,
stk. 2, § 10 a eller straffelovens § 79,
skal straks tilbageleveres miljøministeren. |
| | Stk. 3. Ophører grunden til en
beskikkelses bortfald, eller udløber eller ophæves
frakendelsen af en beskikkelse, skal beskikkelsen på ny
udleveres til den pågældende.« |
| | |
§ 4 a.
Landinspektørvirksomhed må ud over i
enkeltmandsvirksomhed eller i et fællesskab af praktiserende
landinspektører kun udøves af et
landinspektørselskab, der drives i aktie- eller
anpartsselskabsform. Et landinspektørselskab må alene
have til formål at drive landinspektørvirksomhed og er
pligtig og eneberettiget til i navnet at benytte ordene
landinspektøraktieselskab eller
landinspektøranpartsselskab eller deraf dannede
forkortelser. | | |
Stk. 2. En landinspektør med
beskikkelse, der udøver virksomhed i et
landinspektørselskab, hæfter personligt sammen med
selskabet for ethvert krav, der er opstået som følge
af landinspektørens bistand til en klient. | | |
Stk. 3. Aktier eller anparter i et
landinspektørselskab må, jf. dog stk. 5, kun ejes
af 1) landinspektører med beskikkelse, der
aktivt driver landinspektørvirksomhed i selskabet, i dets
moderselskab eller dets datterselskab, eller 2) et andet landinspektørselskab. | | 3. § 4 a, stk. 3 og
4, affattes således: » Stk. 3. I et
landinspektørselskab skal mindst 51 % af aktie- eller
anpartskapitalen og stemmerettighederne ejes enten af
landinspektører med beskikkelse, der aktivt driver
landinspektørvirksomhed i selskabet eller i dets moder-
eller datterselskab, eller af et andet landinspektørselskab.
Af de øvrige kapitalandele og stemmerettigheder kan andre
end de i 1. pkt. nævnte personer og selskaber højst
eje 15 % hver. Denne begrænsning gælder dog ikke for
personer, der har deres hovedbeskæftigelse i
landinspektørselskabet. |
Stk. 4. Bestyrelsesmedlemmer, bortset
fra medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer, i et
landinspektørselskab skal aktivt drive
landinspektørvirksomhed i selskabet eller i dets
moderselskab eller dets datterselskab. Medlemmer af direktionen i
et landinspektørselskab skal aktivt drive
landinspektørvirksomhed i selskabet. | | Stk. 4. I et
landinspektørselskab skal flertallet af
bestyrelsesmedlemmerne have beskikkelse som landinspektør og
aktivt drive landinspektørvirksomhed i selskabet eller i
dets moder- eller datterselskab. Flertallet af medlemmerne af
direktionen i et landinspektørselskab skal have beskikkelse
som landinspektør og aktivt drive
landinspektørvirksomhed i selskabet.« |
Stk. 5. By- og boligministeren
fastsætter nærmere regler om udøvelse af
landinspektørvirksomhed i selskabsform, herunder regler om
afhændelse af en aktie eller anpart i tilfælde af en
aktionærs eller anpartshavers dødsfald eller
ophør med udøvelse af aktiv
landinspektørvirksomhed. | | |
| | |
| | 4. Efter § 4 b
indsættes: |
| | » § 4 c.
Det er en betingelse for udførelsen af matrikulære
arbejder og andre arbejder, som landinspektører efter
lovgivningen har eneret til at udføre, at den praktiserende
landinspektør er forsikret mod erstatningskrav, som
måtte følge af udførelse af matrikulære
arbejder eller anden landinspektørvirksomhed. Tilsvarende
gælder for landinspektørselskaber. |
| | Stk. 2. Miljøministeren
fastsætter regler om ansvarsforsikringen, herunder om
forsikringens omfang, art og dens tidsmæssige
udstrækning, samt om forsikringsselskabets forpligtelse til
at underrette miljøministeren om forsikringsforholdet. |
| | |
| | § 4 d.
Udfører en landinspektør matrikulære arbejder
eller andre arbejder, som landinspektører efter lovgivningen
har eneret til at udføre, uden at være forsikret i
overensstemmelse med reglen i § 4 c, stk. 1, eller
reglerne fastsat i medfør af § 4 c, stk. 2,
kan miljøministeren nedlægge forbud mod, at
landinspektøren fortsat udfører sådanne
arbejder.« |
| | |
§ 5. - - - | | |
Stk. 2-4. - - - | | 5. § 5, stk. 5,
affattes således: |
Stk. 5. By- og boligministerens
afgørelser efter stk. 3 og 4 kan indbringes for retten
i den retskreds, hvor ejendommen er beliggende. | | »Stk. 5. Miljøministerens
afgørelser efter stk. 3 og 4 kan senest 4 uger efter,
at afgørelsen blev meddelt, indbringes for retten i den
retskreds, hvor ejendommen er beliggende.« |
| | |
§ 8. Borgerlig
straffelovs §§ 150€"152 og
§§ 154-157 finder tilsvarende anvendelse på
landinspektører med beskikkelse. | | 6. I § 8,
stk. 1, ændres »Borgerlig straffelovs
§§ 150-152 og §§ 154-157« til:
»Straffelovens §§ 150-152 og
§§ 155-157«. |
| | |
Stk. 2. Medmindre højere straf
er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med
bøde den, der overtræder reglerne i § 4,
stk. 1, § 4 a, stk. 1, 3 og 4, § 4 b,
stk. 1 og 2, og § 5, stk. 1 og 2. | | 7. § 8, stk. 2 og
3, affattes således: »Stk. 2. Medmindre højere
straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med
bøde den, der overtræder reglerne i § 3,
stk. 2, § 4, stk. 1, § 4 a,
stk. 1, 3 eller 4, § 4 b, stk. 1 eller 2,
§ 4 c, stk. 1, eller § 5, stk. 1
eller 2. |
Stk. 3. I forskrifter, der udstedes i
medfør af § 4 a, stk. 5 og 6, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelserne i forskrifterne. | | Stk. 3. I forskrifter, der udstedes i
medfør af § 4 a, stk. 5 og 6, og
§ 4 c, stk. 2, kan der fastsættes straf af
bøde for overtrædelse af bestemmelser i
forskrifterne.« |
| | |
| | 8. Efter § 9
indsættes: |
| | » § 9 a.
Klager over, at en praktiserende landinspektør eller en
landinspektørassistent med beskikkelse ved udøvelsen
af sin virksomhed har tilsidesat de pligter, som stillingen
medfører, kan indbringes for
Landinspektørnævnet. Tilsvarende gælder for
klager vedrørende landinspektørselskaber. |
| | Stk. 2. Klage skal indgives senest 6
måneder efter, at klageren blev bekendt med det forhold, som
klagen vedrører. Landinspektørnævnet kan dog
behandle en klage, der indgives senere, når
omstændighederne taler derfor.« |
| | |
§ 10. En
praktiserende landinspektør eller en
landinspektørassistent med beskikkelse, der ved
udøvelse af sin virksomhed tilsidesætter de pligter,
som stillingen medfører, kan af
landinspektørnævnet tildeles advarsel eller
irettesættelse eller pålægges bøde
på indtil 40.000 kr. | | 9. I § 10,
stk. 1, ændres »40.000 kr.« til:
»55.000 kr.«. |
Stk. 2. Såfremt den
pågældende har gjort sig skyldig i grov eller oftere
gentagen forsømmelse i udøvelsen af sin virksomhed og
de udviste forhold giver grund til at antage, at
landinspektøren ikke fremtidig vil udøve virksomheden
på forsvarlig måde, kan
landinspektørnævnet frakende landinspektøren
beskikkelsen på tid fra 1-5 år eller indtil videre. | | |
Stk. 3. Stk.1 finder tilsvarende
anvendelse for landinspektørselskaber. | | |
Stk. 4. Nævnets
afgørelser efter stk. 1-3 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed. | | 10. I
§ 10, stk. 4, indsættes som 2.
pkt.: »Afgørelsen kan indbringes for
domstolene senest 6 måneder efter, at afgørelsen blev
meddelt den pågældende.« |
| | |
§ 13. By- og
boligministeren fastsætter de nærmere regler for
landinspektørnævnets virksomhed. | | |
Stk. 2.
Landinspektørnævnet kan lade afhøring af parter
og vidner foretage ved underretten på det sted, hvor parten
eller vidnet bor. | | 11. I
§ 13, stk. 2, ændres
»underretten« til: »byretten«. |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den 1. april
2006. |