Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2005)
Miljøministeren
(Connie Hedegaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
landinspektørvirksomhed (Lempelse af
konkurrencebegrænsende regler og indførelse af
lovpligtig ansvarsforsikring m.v.)
(Lovforslag nr. L 10).
Lovforslaget er et led i regeringens
konkurrencepolitiske strategi. I 2003 nedsatte regeringen en
arbejdsgruppe, som bl.a. fik til opgave at analysere, hvorledes de
gældende regler vedrørende ejerskab til
landinspektørvirksomheder kunne ændres, således
at konkurrencen øges. På baggrund af arbejdsgruppens
rapport besluttede regeringen, at bestemmelserne i lov om
landinspektørvirksomhed (landinspektørloven) om, hvem
der kan eje aktier og anparter i landinspektørselskaber,
bør lempes, således at andre end
landinspektører med beskikkelse kan eje op til 49 % af
aktiekapitalen (anpartskapitalen). Beslutningen blev offentliggjort
i juni 2004 i publikationen "Mere konkurrence €" større
vækst."
Herefter udarbejdede Miljøministeriet i
samarbejde med Konkurrencestyrelsen og Den danske
Landinspektørforening et notat af januar 2005 om, hvorledes
reglerne for ejerskab til landinspektørselskaber kan
ændres, samtidig med at det sikres, dels at
landinspektørens personlige ansvar i såvel faglig som
økonomisk henseende kan fastholdes, dels at det
nuværende gode samspil mellem privat og offentlig virksomhed
i matrikelvæsenet kan opretholdes. Lovforslaget er udarbejdet
på grundlag af notatet.
Efter landinspektørlovens
nugældende regler kan aktier og anparter i
landinspektørselskaber alene ejes af landinspektører
med beskikkelse, som aktivt driver virksomhed i selskabet, eller af
dets moder eller datterselskab. I landinspektørloven er
endvidere fastsat, at medlemmer af bestyrelsen i
landinspektørselskaber, bortset fra medarbejdervalgte
medlemmer, aktivt skal drive landinspektørvirksomhed i
selskabet. Medlemmer af direktionen skal ligeledes aktivt drive
landinspektørvirksomhed i selskabet.
Disse regler kan udgøre en
konkurrencebegrænsning, da de fastlåser eksisterende
markedsstrukturer. Hvis bestemmelserne ændres, således
at andre kan eje aktier eller anparter i
landinspektørselskaber, kan konkurrencen blive øget
til fordel for erhvervslivet og borgerne. Endvidere kan der skabes
mulighed for nye samarbejdskonstruktioner, der kan udvikle markedet
for landinspektørydelser og beslægtede ydelser. Der
skabes endvidere bedre muligheder for, at
landinspektørselskaber kan få tilført
kapital.
Lovforslaget vil medføre, at reglerne
ændres, således at andre end landinspektører,
der aktivt driver landinspektørvirksomhed i et
landinspektørselskab, kan eje op til 49 % af aktierne eller
anparterne og stemmerettighederne i selskabet. For at sikre
landinspektørens uafhængighed, bør andre end
landinspektører med beskikkelse højest hver kunne eje
15 % af aktie- eller anpartskapitalen. Denne begrænsning
på 15 % bør dog ikke gælde for personer, der har
deres hovedbeskæftigelse i selskabet. Reglerne om, hvem der
kan være medlemmer af et landinspektørselskabs
bestyrelse og direktion, foreslås ligeledes lempet
således, at blot flertallet af medlemmerne i bestyrelsen og
direktionen skal have beskikkelse som landinspektør og
aktivt drive virksomhed i selskabet.
Lovforslaget indfører endvidere regler
om en lovpligtig ansvarsforsikring for praktiserende
landinspektører. Hidtil har praktiserende
landinspektører ikke efter lovgivningen være
forpligtet til at tegne ansvarsforsikring. For at sikre, at alle
landinspektører er forsikrede, foreslås, at der i
loven indføjes bestemmelser om forsikringspligt.
Landinspektørnævnet behandler
klager over praktiserende landinspektører, som ved
udøvelsen af deres virksomhed har tilsidesat deres pligter
som landinspektør. Nævnet kan sanktionere
pligtforsømmelser ved blandt andet at pålægge
bøder på indtil 40.000 kr. Af hensyn til den
prisudvikling, som har fundet sted, siden den maksimale
bødestørrelse sidst blev forhøjet, og for at
sikre, at nævnet fortsat har mulighed for at
pålægge større bøder i tilfælde af
meget grove forseelser, foreslås den maksimale
bødestørrelse forhøjet til 55.000 kr.
Endelig foreslås enkelte, mindre
moderniseringer af loven ved, at der indføres frister for at
indbringe klager for Landinspektørnævnet og for at
indbringe nævnets afgørelser for domstolene.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.