Først tak til de ordførere, der har taget positivt imod lovforslaget. Jeg vil gerne sige, at der ikke skal hastes noget igennem. Jeg tror, at der var en enkelt ordfører, der sagde et eller andet om, at den her skulle klares, inden IMF kommer på besøg. Det skal den ikke. Vi har fremsat et lovforslag, der skal have nøjagtig den tid, det skal have til behandling i udvalget. Det er klart, at vi, når vi fremsætter et lovforslag nu, så selvfølgelig forventer, at det vedtages, inden vi går på sommerferie, for ellers havde vi jo ikke fremsat det. Men der er ikke noget, der skal jappes eller hastes igennem. Udvalget skal have lov til at stille alle de tekniske spørgsmål, det vil, så vi kan få sagen belyst. Det er sådan til beroligelse af nogle af de ordførere, der var en lille smule skeptiske. Det her drejer sig faktisk om, at det også på FN-plan støttes, at man går ind og ser på hvidvask og terrorfinansiering. Vi skulle have implementeret de her regler, hvor en række EU-lande igennem FATF, altså Financial Action Task Force, har været inde og få nogle regler ned på papiret. Dem er man blevet enig om, og de understøttes af FN. Danmark skulle egentlig have implementeret dem i sommeren 2004. Det sagde vi nej til, fordi vi vidste, at EU var på vej med det tredje hvidvaskdirektiv. Kl. 10.35 Nu har vi fået indholdet af det direktiv godkendt, og vi går så i gang med en proces med at få en lovgivning på plads i Danmark. Og bekæmpelse af hvidvask og finansiering af terror er jo, som jeg har nævnt, et internationalt krav, og derfor følger vi op med lovgivning. Det er rigtigt, som hr. Poul Erik Christensen siger, at der er et par steder, hvor man kan sige, at det er en lille smule overimplementering i forhold til det direktiv, der ligger, men det er jo det, vi skal bruge udvalgsarbejdet til at komme igennem. Hr. Poul Erik Christensen spørger også, om det i praksis vil betyde, at den enkelte bankelev nu skal til at vurdere, om det er en handling, der kan give det ene eller det andet. Nej, bankeleven skal nok gå til en i pengeinstituttet, der får ansvar for det her i det enkelte pengeinstitut, og sige: Der er et eller andet her, der ser noget skævt ud, kan jeg få hjælp til at vurdere, om det er noget, der skal indberettes eller ikke indberettes? Det er noget af den dialog, vi nu skal have med finanssektoren i det hele taget for at sige: Hvordan skruer vi de her regelsæt sammen? Vi har jo også mulighed for i Erhvervsudvalget at gennemtrawle området og sige: Hvilke regelsæt er det egentlig, der skal gælde på det her område? Derfor mener jeg blot, at man godt kan hælde en skidtspand ud over det her lovforslag, men der er faktisk enighed blandt en række lande i den internationale verden, støttet op af FN, om at sige: Vi er nødt til at gøre noget, vi er nødt til at implementere de her regler for at få et værn mod terrorfinansiering, hvidvask og korruption. Det er så rigtigt, at vi også må få gennemgravet, hvad vi mener med politisk udsatte personer. Det kunne måske godt være en eller anden general fra et tidligere uland, der har opholdstilladelse i Danmark, som lige pludselig har nogle kæmpe transaktioner på sin konto. Det kan også være et parlamentsmedlem, der lige pludselig får vældige beløb væltende ind over sin private konto. Skal vi så sige: Det interesserer os overhovedet ikke i denne verden? Eller skal vi sige: Skal vi have mulighed for at holde øje med, hvad der foregår der? Det er sådan set det, der lidt er baggrunden for det her lovforslag. Og det er da helt klart, at vi i forbindelse med behandlingen af det her lovforslag skal gå ind og se på retssikkerheden for den enkelte. Der, hvor jeg så er enig med hr. Frank Aaen, og nu er det ikke, fordi lamperne lyser, er når han siger, at vi skal have god tid til at gennemarbejde det her. Jeg er meget enig. Men hvis man er bekymret over det, som hr. Frank Aaen har spurgt flere ordførere om, må jeg jo henføre til lovens § 5. Det er jo sådan i straffelovens § 114 a, at med fængsel indtil 10 år straffes den, som direkte eller indirekte yder økonomisk støtte til, direkte eller indirekte tilvejebringer eller indsamler midler til eller direkte eller indirekte stiller penge og andre formuegoder eller finansielle eller andre lignende ydelser til rådighed for en person, en gruppe eller en sammenslutning, der begår eller har til hensigt at begå terrorhandlinger, der er omfattet af straffelovens § 114. Hvis vi så kigger en lille smule ned i § 114, så nævner man jo netop, at for terrorisme straffes med fængsel indtil på livstid den, som med forsæt - det betyder på almindeligt dansk »med vilje« - til at skræmme en befolkning i alvorlig grad eller uretmæssigt at tvinge danske eller udenlandske offentlige myndigheder eller en international organisation til at foretage eller undlade at foretage en handling eller at destabilisere eller ødelægge et lands eller en international organisations grundlæggende, politiske, forfatningsmæssige, økonomiske eller samfundsmæssige strukturer begår en eller flere følgende handlinger, når handlingen i kraft af sin karakter eller den sammenhæng, hvori den begås, kan tilføje et land eller en international organisation alvorlig skade. Vi taler altså om manddrab eller straffelovens § 237; grov vold efter straffelovens bestemmelser i §§ 245-246; frihedsberøvelse efter § 261; forstyrrelse af trafiksikkerheden efter straffelovens § 184, retsstridig forstyrrelse af driften af samfærdselsmidler - det kan måske godt være, at hr. Frank Aaen mener, at det skal være legalt at gå ind og punktere en flyvemaskine et eller andet sted, men sådan har vi altså nogle regler i dette land i straffelovens bestemmelser - kapring af transportmidler efter straffelovens § 183 a; grove våbenlovsovertrædelser; brandstiftelse; sprængning; spredning af skadevoldende luftarter, og på samme måde straffes den, som nævnt fortsat transporterer våben, og så kommer truslerne bagefter. Kl. 10.40 Jeg vil da godt tage en diskussion med hr. Frank Aaen om, hvorvidt de bestemmelser, der står i den danske straffelov, er nogle, vi hylder eller ikke hylder. Jeg vil gerne som ansvarlig minister for det her sige, at jeg er tilfreds med de bestemmelser, der står i den danske straffelov på det her område. Jeg er tilfreds med, at det internationale samfund går om bord i og tager ansvar for det her. Det betyder jo ikke, at vi lige kører igennem på 3 uger og klapper det her i. Det er der overhovedet ikke tale om, og det bliver der ikke tale om. Hvis der er ordførere her, der vil have måneder i udvalget, bl.a. som det kommer fra SF's side, så er jeg fuldstændig klar til det. Det er vi fuldstændig klar til. Vi har jo ikke alle svarene på alle de vejledninger og de forhandlinger, der skal være med den finansielle sektor. Og der kan det også være, at udvalget undervejs kommer frem til, at vi er nødt til at justere det lovforslag, der ligger. Så er ministeren klar til at kigge på det. Det er jo ikke sådan, at jeg siger alt eller intet, og så kører vi igennem. For vi står her med et meget indviklet område, der trækker på nogle følelser i forbindelse med retssikkerhed. Hr. Poul Erik Christensen siger, at det er dårligt arbejde, sjusk og tilbage med det. Det mener jeg faktisk er en rimelig grov kommentar til det arbejde, der er lagt i at implementere et EF-direktiv, der faktisk bygger på en international aftale, som Danmark har tilsluttet sig. Det er det, vi gør det her for. Jeg ved ikke, hvem der har båret den vind ud, at det her lovforslag skulle jaskes igennem, inden IMF kommer. Jo, det er korrekt, at IMF kommer på besøg i Danmark. De har også været i Norge, hvor Norge intet har foretaget sig, og hvor IMF er kommet med en kritik af Norge. Nu sætter vi en proces i gang, og det her skal ikke gennemføres, inden IMF kommer på besøg. Jeg vil gerne sige til hr. Frode Sørensen, der spurgte om, hvor hurtigt det går, og hvad vi gør med medarbejderne, at det er det, vi skal have en diskussion om i udvalget. Erhvervsudvalget må sætte sig ned og sige: Det er det regelsæt, vi vil have til at gælde, for at vi kan få et værn mod terrorfinansiering i Danmark. Det er muligt, at vi med den forhandling, der skal være med den finansielle sektor, får mere syn for sagen, inden lovforslaget vedtages, så politikerne her i Folketingssalen ved, hvad det er for en lov, og hvordan vejledningen skal udfærdiges. Den skal selvfølgelig udfærdiges, efter at der er en politisk beslutning om en sag. Det er sådan, verden er skruet sammen. Jeg tror, at jeg har forsøgt at fortælle ordførerne i den her sag, at ministeren er meget åben for en forhandling, og at vi bruger den tid, der er nødvendig i denne sag, men at jeg selvfølgelig mener, at Danmark skal leve op til sine internationale forpligtelser, og mener, at Danmark også i den verden, vi lever i, må være med til at tage redskaber i brug. Jeg erkender selvfølgelig, at der er masser af ting, der skal afdækkes under det kommende udvalgsarbejde, inden vi kan sætte dette lovforslag til en endelig afstemning. Det er blot for at sige, at jeg ikke har haft nogen intentioner om, at så stort og så kompliceret et lovforslag skulle vedtages inden jul. Det er aldrig kommet fra ministerens mund i hvert fald, at det var sådan, at tingene spillede. Vi fremsætter selvfølgelig det her lovforslag, fordi vi i indeværende samling gerne vil have det vedtaget, og om så det skal udvalgsbehandles lige frem til juni måned, er det fint nok for mit vedkommende. Men vi er selvfølgelig nødt til at afdække noget, der skal selvfølgelig også ske noget i udvalget, hvis det skal køre frem til juni måned. Men blot til almindelig notering: Jeg har ingen intentioner om, at det her forslag blot skal jaskes igennem.