Det er jo typisk for hr. Svend Aukens kvasiforhold til det teologiske, at han anklager mig, hr. Jesper Langballe og Dansk Folkeparti for at dyrke lovreligiøsitet i forbindelse med grundloven.
Forholdet er, at grundloven er en fortræffelig lov. Den blev, som hr. Svend Auken måske ved, revideret i 1866, i 1915 og i 1953, men grundloven er en lykke for landet, for da den blev givet i 1848-1849, stod landet på revolutionens rand, men man sørgede netop for, at der ikke blev revolution, fordi der blev skabt en sammenhæng mellem fortid og fremtid. Det er det, der kom til udtryk i den grundlov, der har vist sig så stabil, at den har kunnet overleve i 150 år.
Det hænger selvfølgelig sammen med, at den ikke blev til
i en lovreligiøsitet, men i en sammenhæng, som til syvende og sidst var bestemt af kristendommens understregning af, at loven er til for menneskelivets, dvs. for folkets skyld. Derfor fik man altså en grundlov, som vi siden har kunnet være utrolig glade for, og som vi selvfølgelig ikke skal fare til at ændre, fordi der dukker en ny ideologisk mode op, som der jo netop gør i hr. Svend Aukens regi. Når jeg forsvarer grundloven, er det, fordi jeg ser den truet af en ideologi, der netop er plastret til med rettigheder, som er uden noget som helst forhold til den historisk givne folkelige virkelighed, der er vores - den danske folkelige virkelighed. Det er klart, at det først og fremmest betyder, at alverdens menneskerettigheder skal føres ind i grundloven. Hr. Svend Auken nævner, at det er kun § 2, han taler om, og han taler også om folkestyre og retssamfund osv. Jeg må altså sige, som jeg har sagt tidligere, at § 2 er fortræffelig. Regeringsformen er indskrænket-monarkisk, og det betyder, at vi er et kongedømme, hvor kongedømmets magt er indskrænket af lovgivningen. Det betyder igen, at Danmark er et folkestyre - enhver kan forstå det, hvis man vil - og samtidig betyder det, at Danmark dermed er bundet af en sammenhæng, der netop fastholder traditionen. Det er det, der sker med grundlovens § 4, hvor forholdet mellem stat og kirke er fastlagt, og det er klart, at det er den forbindelse, der kommer til udtryk i § 4, som Socialdemokratiet og nu altså desværre også Det Radikale Venstre forsøger at ophæve. Sagen er jo, at det ikke kun er et forslag fra hr. Svend Auken og hr. Niels Helveg Petersen om at ændre § 2. Der er fra begges side et ønske om nedsættelse af en forfatningskommission, og konsekvensen skulle være en adskillelse af kirke og stat, dvs. et angreb på selve grundlovens fundament. Over for dette, lad mig bare sige lovreligiøse angreb, som hr. Svend Auken med menneskerettighederne i baglommen vil foretage, siger vi et ganske klart nej. Det er klart, at grundloven ikke er evig og hellig, og den tid kommer, hvor der er grund til at ændre den. Men den skal knageme ændres på grundlag af en kritik, der er i overensstemmelse med dens egen intention og med den tradition, vi lever på her i landet, og ikke ud fra en eller anden billig ideologisk opskrift, der som alt andet billigt i disse år dyrker menneskerettighederne. Derfor forsvarer vi grundloven, derfor stemmer vi nej til hr. Svend Aukens forsøg på at ændre den ved at bryde § 4 i stykker, og derfor lykkes det heldigvis ikke hr. Svend Auken og hans forbundsfæller at gennemføre den ændring, de forsøger at skabe.