B 95 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af skattebegunstigelsen af
forældrekøbsordningen.
Fremsat den 22. marts 2006 af
Morten Homann (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af skattebegunstigelsen af
forældrekøbsordningen
Folketinget opfordrer regeringen til at
fremsætte lovforslag, der fjerner de væsentligste dele
af skattebegunstigelsen af forældrekøbsordningen
ved
a) at indføre krav om, at
virksomhedsordningen ikke kan anvendes til udlejning af
boligejendomme til familiemedlemmer, og
b) at ophæve bestemmelsen i cirkulære
nr. 185 af 17. november 1982 om værdiansættelsen af
aktiver og passiver i dødsboer m.m. og ved
gaveafgiftsberegning om, at boliger kan overdrages til 15 pct.
under vurderingssummen, så der i stedet anvendes den faktiske
markedsværdi.
Provenuet ved at fjerne skattebegunstigelsen
gennem virksomhedsordningen skal anvendes på at øge
boligbyggeriet €" herunder af ungdomsboliger €" i de
større byer.
Bemærkninger til forslaget
Forældrekøbsordningen bliver stadig
mere udbredt i de store byer. Ordningen indebærer, at
forældre gennem virksomhedsordningen lejer en bolig ud til
deres børn. Forældrene kan fradrage underskud ved
udlejningen i deres personlige indkomst, der typisk beskattes med
topskattesatsen. Barnet kan til gengæld modtage boligsikring.
Og når ordningen ophører, kan lejligheden
videresælges til barnet til favørpris €" 15 pct.
under den offentlige vurdering. Dermed minimeres forældrenes
skattebetaling, og barnet får ved videresalg en meget stor
skattefri gave af forældrene.
SF har ikke det fjerneste imod, at folk
køber en bolig til deres børn. Det er fuldt
forståeligt, at det mindretal af befolkningen, der har
mulighed for det, gør, hvad de kan, for at sikre deres
børn de bedst mulige boligforhold.
Men SF er modstander af at give tilskud over
skattesystemet til dem, der benytter ordningen. Det forvrider
boligmarkedet og presser boligpriserne endnu højere op,
så det bliver endnu sværere for unge familier at komme
ind på boligmarkedet. Og ydermere er det en ordning, der kun
kan benyttes af den mest velstillede del af befolkningen, men som
betales af alle skatteydere. Kassedamen og den fattige
folkepensionist er altså med til at betale for skattefordele
for direktøren, der lejer bolig ud til sine børn.
Når forældrekøbsordningen har
så uheldig en effekt, og når den samtidig ikke betyder,
at der kommer én eneste ekstra bolig på markedet, er
det efter SF€™s opfattelse uforsvarligt at opretholde et
skattetilskud på efter alt at dømme flere hundrede
millioner kroner om året. De penge vil være langt,
langt bedre brugt på at bygge flere boliger i de store
byer.
Udbredelsen af ordningen
Ejendomsmæglere vurderer, at langt over
halvdelen af de lejligheder, der handles i disse år, er
forældrekøbslejligheder. Hos
ejendomsmæglerkæden EDC skønner man, at 70.000
ejerlejligheder i København og Århus er omfattet af
forældrekøbsordningen (jf. Industriens dagblad iDag
den 7. marts 2006).
Daglig leder af Nybolig i Århus, Johan
Nairn, vurderer i samme dagblad, at 95 pct. af alle
forældrekøbte lejligheder videresælges til
børnene med den særlig fordelagtige 15-procents-regel.
Det underbygges af tal fra Skatteministeriet, der viser, at en
meget stor del af de ejerlejligheder, der handles i de store byer,
handles inden for familien €" 8 pct. af alle handler i
København og over 13 pct. af samtlige handler i Århus
(jf. skatteministerens svar på §
20-spørgsmål nr. S 3086, folketingsåret 2004-05,
2. samling).
Forældrekøbsordningen har de senere
år tilmed fået selskab af en
børnekøbsordning, hvor børn køber en
bolig, der udlejes til forældrene med præcis de samme
skattebegunstigelser.
Provenutab på
skattebegunstigelsen af forældrekøbsordningen
Provenutabet ved, at forældrekøbte
lejligheder er omfattet af virksomhedsordningen, er med betydelig
usikkerhed i størrelsesordenen 200 mio. kr. (jf.
skatteministerens svar på Skatteudvalgets
spørgsmål 113, alm. del, folketingsåret 2004-05,
2. samling).
Dertil kommer et stort provenutab på
15-procents-reglen. Et forsigtigt skøn baseret på
forskellene mellem vurderingspriserne og de faktiske handelspriser
i Københavns, Frederiksberg og Århus Kommuner (jf.
skatteministerens svar på § 20-spørgsmål S
2852, folketingsåret 2004-05, 2. samling) viser, at der
allerede for et år siden i gennemsnit var omkring 500.000 kr.
i forskel. Der må antages at være væsentligt
større forskelle nu.
Det betyder et stort tabt provenu på
ejendomsavanceskatten. Antager man meget beskedent, at 12.000
lejligheder handles på denne måde, er det 6 mia. kr.,
der ikke kommer til beskatning på grund af fidusen. Bruger
man derimod tallene fra ejendomsmæglerne, er det astronomiske
33 mia. kr.
Det er naturligvis ikke hele dette beløb,
der er relevant i denne sammenhæng. Det afhænger af
udviklingen i salgspriserne og af, i hvilket omfang det i fremtiden
lykkes at skabe bedre overensstemmelse mellem vurderingspriser og
faktiske handelspriser. Men under alle omstændigheder er det
et meget stort beløb man med de nuværende regler kan
forhindre kommer til beskatning.
Disse mange penge ser SF hellere brugt på
at bygge nye boliger i storbyerne end på at opretholde
skattefordelene ved forældrekøbsordningen, der jo ikke
giver så meget som én ekstra bolig.
SF foreslår således ikke, at
forældrekøb forbydes eller afskaffes. Det
foreslås alene at afskaffe den kraftige skattebegunstigelse,
der i dag er i ordningen. Vil man købe en lejlighed til sine
børn, må man selv betale regningen.
Bemærkninger til forslagets
enkelte delforslag
Til litra a
Selv om problemerne med forældrelejligheder
er komplekse (herunder fastsættelse af lejen og
værdiansættelsen ved overdragelse fra forældre
til børn), er store dele af fordelen forbundet med
virksomhedsordningen.
Forælderen køber lejligheden og
betaler renter af lån og modtager leje fra lejeren (barnet).
Forælderen vælger typisk virksomhedsordningen, da
størstedelen af udgifterne er renteudgifter. Der opnås
hermed fradrag for underskud i personlig indkomst og dermed sparet
topskat, hvis forælderen er topskatteyder, hvilket man typisk
vil være, hvis man har råd til at investere i en ekstra
bolig til sine børn.
Er forælderen selvstændig
erhvervsdrivende, f.eks. en tandlæge og lign., så
modregnes underskuddet fra lejligheden i overskuddet fra
virksomheden, når der skal betales arbejdsmarkedsbidrag
på 8 pct. af indtjeningen.
Problemet kan løses ved at indføre
regler om, at virksomhedsordningen ikke kan anvendes til udlejning
af boligejendom til familiemedlemmer, da formålet med denne
investering ikke er at opnå et erhvervsmæssigt afkast,
men at skaffe bolig til familiemedlemmet.
Til litra b
Når lejligheden skal sælges,
udløser det beskatning af gevinsten efter
ejendomsavancebeskatningsloven. Avancen kan dog holdes nede, hvis
lejligheden overdrages til barnet €" brugeren €" efter de
gunstige værdiansættelsesregler i
1982-gave/arveafgiftscirkulæret.
Her siges det ellers, at boligen skal
»ansættes til værdien i handel og vandel«.
Men i realiteten er der voldsomme forskelle på vurderings- og
handelspriserne for ejerlejligheder i Århus og
København. Her er forskellen mellem de nugældende
2004-vurderinger og handelspriserne astronomiske, hvorfor man let
kan få skattefri gevinster på flere millioner kroner.
Cirkulærets regler betyder, at forældrenes avanceskat
minimeres, og at barnet således får en stor skattefri
gevinst.
Men selv hvis det lykkedes at skabe vurderinger,
der €" i hele vurderingsperioden €" svarer til
handelsværdien, vil 15-procents-reglen betyde en stor
skatterabat til en gruppe borgere, der typisk er ganske
velstillede. Det er penge, der skal betales af alle andre
hårdtarbejdende, men lavere lønnede skatteydere. Det
er ikke rimeligt. Derfor bør cirkulærets bestemmelser
ændres, så det er den faktiske markedspris, der ligger
til grund.
Det vil således være i
overensstemmelse med armslængdeprincippet, som det
fremgår af ligningslovens § 2, og som det i
øvrigt også anvendes i alle øvrige
sammenhænge, hvor der sker overdragelse mellem
interesseforbundne parter (jf. cirkulære nr. 45 af 28. marts
2000 om værdiansættelse af aktier og anparter).
Skriftlig fremsættelse
Morten Homann (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afskaffelse af skattebegunstigelsen af
forældrekøbsordningen.
(Beslutningsforslag nr. B 95).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.