B 91 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om styrket internationalisering af universitetsområdet.
Fremsat den 14. marts 2006 af
Rasmus Prehn (S) og Christine Antorini (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om styrket internationalisering af
universitetsområdet
Da der i dag eksisterer en række
strukturelle og økonomiske forhold, som ikke er befordrende
for universiteternes internationalisering, pålægger
Folketinget regeringen snarest at igangsætte en indsats for
styrkelse af internationaliseringen af landets universiteter.
Indsatsen skal som minimum indeholde følgende fire
elementer:
1. En generel gennemgang og vurdering af den
gældende lovgivning på universitetsområdet.
Gennemgangen skal have det særlige sigte, at eventuelle
regler, der virker uhensigtsmæssigt og barriereskabende i
forhold til at fremme danske universiteters
internationaliseringsarbejde, ændres. Herunder er det vigtigt
at få belyst, hvilke muligheder der findes for, at danske
universiteter kan udbyde uddannelse i udlandet.
2. På finansloven afsættes 100 mio. kr.
til en internationaliseringspulje, der skal knyttes til
universiteternes udviklingskontrakter til realisering af
internationaliseringstiltag. F.eks. skal universiteterne sikres et
bedre økonomisk grundlag for at fastholde og udbygge
antallet af parallelforløb og fællesuddannelser,
udvekslingsaftaler med udenlandske universiteter og
tilrettelæggelse af studieordningerne således, at
udlandsophold ikke giver unødig
studietidsforlængelse.
3. Der indføres en stipendieordning for
danske studerende, der finansieres inden for rammerne af de
nuværende taxametre. Omlægning af bevillingssystemet
giver den studerende mulighed for at benytte en del af taxameteret
på et studieophold i udlandet. Men det skal €" modsat en
model, hvor de studerende blot kan tage taxameteret med sig €"
ske på en sådan måde, at de danske universiteter
er med i planlægningen og ikke udsættes for unfair
konkurrence fra de udenlandske universiteter.
Målsætningen med forslaget er, at halvdelen af alle
færdiguddannede kandidater på alle uddannelser skal
have været på udlandsophold i forhold til cirka en
tredjedel i dag.
4. På finansloven afsættes 80 mio. kr.
til at understøtte de danske universiteters egen
internationale markedsføringsindsats med hensyn til
tiltrækning af udenlandske studerende. »University
Denmark« får til formål at sætte Danmark
på verdenskortet som attraktivt videns- og uddannelsesland
med kvalitetsuddannelser og andre videndelende aktiviteter.
Endvidere foreslås en særlig stipendie- eller
legatordning målrettet mod udenlandske studerende fra fattige
kår, ligesom der foreslås en fordobling af
universiteternes stipendier til dygtige udenlandske studerende.
Bemærkninger til forslaget
Med globaliseringens hastige fremmarch
fremstår en styrkelse af den internationale
studentermobilitet på de danske universiteter som en vigtig
hjørnesten i uddannelsernes kvalitetsudvikling.
Beslutningsforslaget har til hensigt at forbedre den enkelte
studerendes muligheder for at studere i udlandet, hvad enten det er
i form af en fuld uddannelse eller som en del af et dansk
universitetsstudium. Sideløbende foreslås en styrkelse
af universiteternes rammer for international studenterudveksling og
tiltrækning af udenlandske fuldtidsstuderende, undervisere og
forskere.
Bemærkninger til forslagets
enkelte punkter
Med forslag nr. 1 ønsker
forslagsstillerne, at al lovgivning i relation til
universitetsområdet kigges efter i sømmene med det
formål at nedbryde eventuelle barrierer for universiteternes
internationale arbejde. Regeringen bør fremsætte
lovforslag, hvor det er nødvendigt, således at
universiteternes internationale ideer og virketrang ikke holdes
tilbage, men derimod får lov til at spire og gro.
På danske universiteter er det en udbredt
opfattelse, at ideerne, forslagene og de konkrete initiativer til
øget internationalisering allerede findes, men at dansk
lovgivning mange steder er en hindring. Som eksempel kan
nævnes, at danske universiteter med den nye universitetslov
nu kun i særlige tilfælde kan udbyde en
universitetsuddannelse i samarbejde med udenlandske universiteter
og kun med ministeriel godkendelse. Et udbud af en uddannelse, hvor
et eller flere semestre skal læses på et udenlandsk
universitet, er således ikke tilladt, medmindre en
ministeriel godkendelse opnås. Denne procedure opfattes af
mange universiteter som besværlig og initiativdræbende.
Der er derfor behov for at få kortlagt, hvilke af den slags
barrierer der findes i dansk lovgivning, samt at få vurderet,
om lovgivningen kan indrettes mere smidigt og
initiativfremmende.
Herunder er det vigtigt at få belyst,
hvilke muligheder der findes for, at danske universiteter kan
udbyde uddannelse i udlandet. Eksporten af uddannelse er f.eks.
meget stor i Australien og andre steder. Det er derfor helt oplagt,
at vi kan lære af det. På en række områder
er Danmark enestående, hvad angår uddannelse og
pædagogik. Derfor er der ingen grund til, at vi som nation
holder os tilbage med at eksportere vor ekspertise.
Med forslag nr. 2 ønsker forslagsstillerne
at indlægge økonomiske incitamenter til at fremme
internationale initiativer såsom parallelforløb og
fællesuddannelser, udvekslingsaftaler med udenlandske
universiteter og tilrettelæggelse af studieordningerne
således, at udlandsophold ikke giver unødig
studietidsforlængelse. Endvidere bør det overvejes at
honorere universiteter, der opretter filialer i udlandet.
På finansloven afsættes en
særlig pulje på 100 mio. kr. til realisering af
udviklingskontrakternes mål på
internationaliseringsområdet. Formålet hermed er at
gøre udviklingskontrakterne til et reelt
styringsværktøj, så universiteterne sikres et
økonomisk råderum til at sætte afgørende
fokus på internationalisering og kvalitetsforbedringer
på udvalgte indsatsområder.
Puljemidlerne skal ses som et supplement til de
aktuelle uddannelsesbevillinger, og øremærkningen skal
sikre, at der er ressourcer til at gøre
internationaliseringen af uddannelserne til et strategisk
indsatsområde på landets universiteter.
Universitetsbestyrelserne får med
udviklingskontrakterne mulighed for at påvirke, hvilke
indsatsområder universiteterne vil prioritere og blive
belønnet for. Med hensyn til en internationaliseringsindsats
kunne det f.eks. være et måltal for indgåede
udvekslingsaftaler, tilpasning af studieordninger til at rumme
udlandsophold, tiltrækning af udenlandske studerende,
tiltrækning af udenlandske undervisere og forskere,
udsendelse af egne studerende til udlandet, udbud af
parallelforløb og fællesuddannelser m.v.
Med forslag nr. 3 ønsker
forslagsstillerne, at langt flere studerende får
økonomisk mulighed for at tage studieophold i udlandet, idet
det samtidig sikres, at de danske universiteter er med i
planlægningen og ikke udsættes for unfair
konkurrence.
Regeringens forslag om, at danske studerende skal
kunne tage deres taxametertilskud med til udlandet, er
problematisk, fordi det skaber unfair konkurrence for danske
universiteter. Forslaget bevirker, at danske universiteter
får deres taxameterbevilling, når den studerende
består sin eksamen, mens de udenlandske universiteter
får betalingen ved studiestart. Der skabes således et
yderligere pres på danske universiteters
uddannelsesøkonomi. Norge og Island har gennemført
lignende regler og fundet, at dette har svækket deres
universiteters økonomi og dermed kvaliteten af norske og
islandske uddannelser.
Med forslaget sikres universiteterne et klart
incitament til at øge andelen af udvekslinger. Hvor
regeringens forslag underminerer universiteternes økonomi,
vil forslagsstillerne sikre bedre økonomi og
kvalitetskonkurrence universiteterne imellem. Gode
udvekslingsaftaler bliver en del af universiteternes
varemærke. Samtidig kan en udveksling gennem universiteterne
grundet mængderabat gøres langt billigere end
enkeltaftaler med de studerende. Med forslaget får man flere
udvekslinger for pengene.
I stedet foreslås det, at der
indføres en stipendieordning for danske studerende.
Stipendieordningen kan ses som et supplement til det
aktivitetsdrevne taxametersystem. Ud over et taxametertilskud, der
fortsat er baseret på studenterårsværk
(STÅ), dvs. antallet af studerendes beståede eksamener,
og forskellige taxametersatser afhængigt af fagområde,
betyder stipendieordningen, at universiteterne modtager en andel af
den samlede uddannelsesbevilling forud for hvert semester, hvor de
studerende er indskrevet.
De danske studerende vil kunne benytte deres
stipendium til et studieophold i udlandet, mens taxameteret fortsat
er knyttet til STÅ-produktionen på danske
universiteter. Hermed gives de danske universiteter lige
konkurrencevilkår med udenlandske universiteter, der modtager
studieafgiften forud.
Stipendiet foreslås at være på
20.000 kr. pr. studerende pr. studieår. Midlerne hertil
hentes inden for rammerne af de nuværende taxametre.
Forslaget bevirker en forbedring af taxametersystemet, idet den
uheldige sammenhæng mellem STÅ-produktion og bevilling
reduceres. Universiteternes indtægter vil med forslaget ikke
kun afhænge af, om de studerende består deres
eksamener, men også af universiteternes evne til at
tiltrække og fastholde studerende.
Set fra universiteternes side vil modellen med en
stipendieordning fungere som en synlig »up
front-dækning« af udgifterne ved at være et
efterspurgt uddannelsessted. Det vil indebære en mere rimelig
økonomisk balance for de enkelte uddannelser og mindske
kvalitetspresset fra STÅ-systemet.
Vælger de danske studerende at kombinere
deres danske universitetsuddannelse med et semester eller mere
på et udenlandsk universitet, er det hensigtsmæssigt,
at dette studieophold koordineres med den studerendes danske
universitet. Det skal sikres, at den danske studerende får
den mest hensigtsmæssige semester- og fagsammensætning,
og at den studerende kan få merit for den del af uddannelsen,
der tages i udlandet.
For at undgå, at den del af
uddannelsesbevillingen, der gives universiteterne ved indgangen til
studieåret, ikke bliver spildt på ufærdige
uddannelser, foreslås det samtidig, at der strammes op
på kravene til de studerendes studieaktivitet. I dag er der
allerede hjemmel for universiteterne til at fastsætte regler
for, hvornår den studerende senest skal have afsluttet sin
bachelor- og kandidatuddannelse efter påbegyndelse.
Ligeså er der hjemmel til, at universitetet kan bringe
indskrivningen til ophør, hvis den studerende ikke har
været studieaktiv i mindst 2 sammenhængende år,
dvs. ikke har produceret STÅ. Det foreslås, at disse
muligheder gøres til et generelt regelsæt for
studerendes studieaktivitet på de danske universiteter.
I takt med, at studiegebyrer finder udbredelse i
EU/EØS-landene, og det forhold, at danske universiteter i
stigende grad udvikler engelsksprogede programmer og kurser, kan
man forvente et pres fra europæiske studerende, der bliver
tiltrukket af gratis universitetsuddannelser i Danmark. Forslaget
vil afhjælpe et sådant pres, idet stipendiet er for
danske statsborgere og kun kan tildeles udenlandske statsborgere
efter samme betingelser, som gælder for tildeling af SU.
Studerende fra EU/EØS skal således normalt betale
studieafgift svarende til stipendiets
beløbsstørrelse.
Seneste tal viser, at cirka hver tredje
færdiguddannet kandidat i løbet af sin uddannelse har
været på studieophold i udlandet. Der er dog store
forskelle mellem de videnskabelige hovedområder i deres evne
til at tiltrække udvekslingsstuderende fra udlandet og i
deres egne studerendes villighed til at tage studieophold i
udlandet. Målsætningen med forslaget er, at halvdelen
af alle færdiguddannede kandidater på alle uddannelser
skal have været på udlandsophold.
Med forslag nr. 4 ønsker forslagsstillerne
at sætte Danmark på verdenskortet som attraktivt
videns- og uddannelsesland med kvalitetsuddannelser og som
naturligt knudepunkt for videnskabelige konferencer. Danmark og
Skandinavien er gode brands rundtom i verdenen, som bør
udnyttes væsentligt bedre.
Forslagsstillerne foreslår, at der på
finansloven afsættes 80 mio. kr. til oprettelse af
»University Denmark« og til etablering af en
særlig stipendieordning for fattige udenlandske studerende.
»University Denmark« får status af et
selvstændigt center med egen bestyrelse med tilknytning til
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. Hensigten er, at
»University Denmark« bl.a. gennem et tæt
samarbejde med udenrigstjenesten understøtter
universiteternes egen markedsføring over for udenlandske
uddannelsessøgende, studerende og forskere ved at udnytte
den synergieffekt, der opstår ved at markedsføre
Danmark som videns- og uddannelsesland.
Uddannelse er et vigtigt middel til
fattigdomsbekæmpelse og bæredygtig udvikling i ulande.
Forslagsstillerne foreslår, at »University
Denmark« administrerer en særlig stipendie- eller
legatordning til fordeling af stipendier til udenlandske
studerende, der kommer fra fattige kår. Denne type stipendier
tildeles udenlandske studerende ud fra et
fattigdomsbekæmpelsesprincip €" til forskel fra
universiteternes stipendier, der har til formål at
tiltrække særlig dygtige udenlandske studerende.
»University Denmark« skal profilere
og markedsføre danske universitetsuddannelser f.eks.
på uddannelsesmesser i udlandet. Danske uddannelser bliver
ofte positivt fremhævet af udenlandske studerende for den
særlige danske uddannelsespædagogik med projektarbejde,
tværfaglighed, selvstændig analyse og refleksion samt
det flade hierarki i studenter-underviser-forholdet. Dette er nogle
af de uddannelsesværdier, som en fælles international
profilering af de danske universitetsuddannelser bl.a. kunne
fokusere på.
Samtidig skal centeret give kvalificeret
rådgivning, bistand og praktisk vejledning til
udlændinge, der vælger at studere, undervise og forske
i Danmark. Det er nærliggende, at centeret også
får til opgave at skaffe videndelende og videngenererende
aktiviteter til Danmark som f.eks. videnskabelige konferencer og
andre arrangementer, der understøtter en profilering af
Danmark som videns- og uddannelsesland. For at løfte
sådanne opgaver er det oplagt at »University
Denmark« fungerer i et tæt samarbejde med
universiteterne og udenrigstjenesten, ligesom initiativer som
»Invest in Denmark« og »Work in Denmark« og
andre ministerielle initiativer, der retter sig mod
tiltrækningen af udenlandsk videnkapital og
højtuddannede, bør koordineres med aktiviteterne i
»University Denmark«
Fra den 1. september 2006 skal universiteterne
opkræve fuld betaling for udenlandske studerende uden for
EU/EØS. Samtidig er der indført en stipendieordning
til tiltrækning af dygtige udenlandske studerende. Fra 2006
er der afsat midler til et optag på 70 udenlandske
kandidatstuderende, og fra 2008 forventes omkring 130 stipendier
årligt at blive tildelt. Forslagsstillerne finder dette
utilstrækkeligt med hensyn til at kunne sikre en fortsat
positiv udvikling af universiteternes tiltrækning af dygtige
udenlandske studerende til gavn for uddannelsernes
internationalisering. Derfor foreslås et løft i
stipendievolumen, der matcher den hidtidige uddannelsesaktivitet.
Seneste tal viser, at der i 2002 befandt sig 420 studerende fra
lande uden for EU/EØS på de danske universiteter i
færd med at tage en kandidatuddannelse, og at disse
studerende producerede 145 STÅ. Det foreslås, at der
afsættes midler til en fordobling af antallet af stipendier,
idet det forventes, at stipendieordningens fokus på dygtige
studerende vil medvirke til en øget
STÅ-produktion.
Skriftlig fremsættelse
Rasmus Prehn (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om styrket
internationalisering af universitetsområdet.
(Beslutningsforslag nr. B 91).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.