B 83 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af forretningsorden for Folketinget.
(Nedsættelse af et Ligestillingsudvalg).
Fremsat den 24. februar 2006 af
Lone Dybkjær (RV), Marianne Jelved (RV),
Margrethe Vestager (RV),
Kirsten Brosbøl (S), Pia Gjellerup (S), Jan
Petersen (S), Anne Grete Holmsgaard (SF), Ole Sohn (SF), Majbrit
Berlau (EL) og Jørgen Arbo-Bæhr (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af forretningsorden for
Folketinget
(Nedsættelse af et
Ligestillingsudvalg)
§ 1
I forretningsorden for Folketinget, som vedtaget
den 17. december 1953 og senest ændret den 16. december 2004,
foretages følgende ændringer:
1. I § 7, stk. 1,
indsættes efter nr. 13 som nyt nummer:
»14) Ligestillingsudvalget.«
Nr. 14-25 bliver herefter nr. 15-26.
2. I § 7, stk. 5,
ændres to steder »25« til: »26«.
§ 2
Folketingsbeslutningen træder i kraft fra
begyndelsen af folketingsåret 2006-07.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en revideret
genfremsættelse af B 94 fra folketingsåret 2004-05, 2.
samling, jf. Folketingstidende, forhandlingerne side 3997 og
tillæg A side 7988 og 7989.
Nedsættelse af et
ligestillingsudvalg
Forslaget har til formål at tilvejebringe et
egnet forum til drøftelse af
ligestillingsspørgsmål €" et forum, som efter
forslagsstillernes opfattelse ikke er til stede i dag. I dag er
ligestillingsforslag henvist til behandling i diverse udvalg, hvor
ligestillingsordførerne ikke nødvendigvis er
medlemmer eller stedfortrædere. Hermed bliver der tale om en
fragmenteret behandling af ligestillingsspørgsmålene,
som gør det vanskeligt for de involverede medlemmer at
erhverve sig den faglige dybde og indsigt i ligestillingsforholdene
såvel her i landet som i udlandet. Nedsættelse af
udvalget vil derfor give mulighed for at skabe et fokuseret og
samlet overblik over ligestillingsområdet.
De stående udvalg blev etableret
over en længere periode i 1960€™erne for at finde
deres endelige etablering i begyndelsen af
1970€™erne. I et notat om ændringer af
Folketingets forretningsorden fra den 3. december 1964 udarbejdet
af den daværende formand for Folketinget skrives der om
en udvidelse fra 6 til 12 stående udvalg: »Til fordel
for en sådan ordning taler ikke mindst, at den vil kunne
bidrage til, at lovforslagene under deres behandling i folketinget
ses i et videre perspektiv , end det kan ventes, når
spørgsmål af ensartet karakter behandles af
forskellige grupper af medlemmer. Skal helhedssynspunkterne kunne
trænge igennem, vil det være af stor betydning, at
medlemmerne på hver sit felt opnår den indsigt og det
overblik, der gennem årene erhverves ved stadig
beskæftigelse med et bestemt, ikke for snævert
afgrænset lovgivningsområde.« (Side 3 i beretning
afgivet den 10. august 1965). Dengang var situationen,
at stort set alle lovforslag blev henvist til et specielt udvalg
nedsat til lejligheden. Imod talte, at man frygtede, at
folketingsmedlemmer herved blev for specialiserede, og også,
at et lovforslag kunne række ind over
flere udvalgsområder. Det blev derfor også
forudset, at der kunne blive tale om, at
»hovedudvalget« bad om kommentarer fra et andet udvalg.
Men den helt store debat om netop denne vigtige ændring var
der ikke. Det var helt åbenbart, at det eksisterende system
ikke kunne fortsætte. Til gengæld var der lange
debatter om forhold, som i dag er helt selvfølgelige:
bevilling af orlov for en kortere periode, elektronisk afstemning,
tale fra ens plads osv.
De stående udvalg har gennem
årene været af forskelligt antal og indhold. Der er
tale om en løbende justering af forretningsordenen. Der har
ikke tidligere været nogen særlig diskussion, når
et nyt udvalg skulle etableres, og spørgsmålet har
ikke i nævneværdig grad været politiseret.
Ligestillingsministeren
Den første minister for ligestilling blev
udnævnt af statsministeren den 1. juli 1999, men dette blev
ikke fulgt op med nedsættelse af et ligestillingsudvalg.
Folketinget har derfor ikke €" knap 7 år efter, at den
første minister for ligestilling blev udnævnt €"
et egnet udvalg til at behandle forslag eller følge
udviklingen på området. I Håndbog i
folketingsarbejdet står desuden følgende om
stående udvalg: »De [udvalgene, red.] betegnes som
stående, fordi de eksisterer, uanset om de har aktuelle sager
at beskæftige sig med. Det mest almindelige er, at udvalgenes
sagsområder svarer til ministerens sagsområder. De
fleste udvalg har derfor en fagminister, hvis ansvarsområde
svarer til udvalgets. Der er dog ikke noget i vejen for, at et
udvalgs sagsområder dækker flere ministres
sagsområder.« (Håndbog i folketingsarbejdet,
oktober 2005, 4.1., s. 42) I dette tilfælde har Folketinget
omvendt praksis. Der er en minister for området, men intet
udvalg.
I Folketingets omvisningsvejledning
står: »I Folketingssalen foregår de overordnede
politiske drøftelser, og det er her, de formelle
beslutninger bliver truffet. Men det er i de 24 faste eller
stående udvalg, beslutningerne bliver forberedt og pudset af.
Man kan derfor på en vis måde sige, at udvalgene er
Folketingets værksteder.« (Omvisningsvejledning,
Folketinget, marts 2004, 3.9. Ved udvalgstavlen, s. 13).
Nedsættelsen af et stående
ligestillingsudvalg skal derfor skabe et arbejdsorgan eller
værksted, hvor en faglighed for
ligestillingsordførerne i Folketinget kan samles, og hvor de
gennem deres arbejde kan øge bevidstheden om, at
ligestilling endnu ikke er en realitet i Danmark.
En gennemgang af lov- og beslutningsforslag i
folketingsåret 2004-05 (2.samling) og
i indeværende folketingsår viser, at der var
følgende ligestillingsrelaterede forslag :
Folketingsåret
2004-05, 2. samling
B 22 €" flere kvinder på
topposter
B 87 €" nedsættelse af en
forfatningskommission
B 94 €" oprettelse af et
ligestillingsudvalg
B 99 €" ligestillingsvurdering af samtlige
lovforslag
Folketingsåret
2005-06
L 1 €" tronfølgeloven
L 99 €" kønsopdelt
lønstatistik
L 102 €" barseludligningsloven
B 3 €" nedsættelse af en
forfatningskommission
B 13 €" kønsopdelt
lønstatistik
B 46 €" fokus på køn i
undervisningen
B 53 €" barselorlov for fædre
B 66 €" barselorlov for fædre
Disse forslag har været henvist til
behandling i diverse udvalg i Folketinget. Ovenstående lov-
og beslutningsforslag inkluderer oplagte ligestillingsforslag, men
også forslag som B 69: forslag om folketingsbeslutning om
hjælp og frihed til ofre for menneskehandel, som var henvist
til behandling i Folketingets Socialudvalg i folketingsåret
2004-05 (2. samling), har ligestillingsrelation, ligesom et blik
på de stillede spørgsmål i Folketingets
Socialudvalg vidner om ligestillingsrelaterede
spørgsmål. For Socialudvalgets vedkommende er
spørgsmål 42-46, 56, 69 og 73 i folketingsåret
2004-05 (2.samling) og spørgsmål 105-114 og 116-117 i
indeværende folketingsår ligestillingsrelaterede.
Endvidere kan nævnes en række tiltag
inden for satspuljemidlerne på
kvindeligestillingsområdet, som ikke får en samlet
behandling og opfølgning. Det gælder også
ligestillingsrelaterede spørgsmål stillet som §
20-spørgsmål.
Det ville ligeledes være naturligt med en
løbende diskussion af ligestillingsministerens
redegørelse. Det finder heller ikke sted i dag.
Endelig kan anføres, at den meget
omfattende kommunalreform heller ikke blev ligestillingsbehandlet
af Folketinget. Resultatet af reformen er, at andelen af kvinder
på lederposter er reduceret markant. Tal for ligestillingen i
tre af Danmarks store kommuner: København, Århus og
Odense, hvor langt de fleste topchefer er mænd, vidner
ligeledes om behov for et stående ligestillingsudvalg. I
ligestillingsloven står, at »offentlige myndigheder
inden for deres område skal arbejde for ligestilling og
indarbejde ligestilling i al planlægning og
forvaltning«, men virkeligheden ser €" til trods for
loven €" anderledes ud (jf. også de
ligestillingsvurderinger, som kommunerne i fremtiden skal aflevere
til Ligestillingsministeriet).
Det er muligt, at et ligestillingsudvalg ikke
havde ændret disse fakta, men det kunne i hvert fald have
sikret større opmærksomhed på risikoen for, at
det ville gå sådan, og dermed øge bevidstheden
for en indsats ude i kommunerne. Under alle omstændigheder
vil det være ønskeligt, hvis der skal ske en reel
ligestillingsvurdering af de kommunale redegørelser,
som kommunerne i fremtiden skal aflevere
til ligestillingsministeren, at der er et udvalg i
Folketinget med den nødvendige ekspertise, som kan behandle
redegørelserne. På linie med, at ligestillingsloven
foreskriver, at lovforslag skal ligestillingsvurderes og
mainstreamingprincippet indbygges, og at det skal foretages af
eksperter i ligestillings- og kønsemner.
Afsluttende kan det nævnes, at en meget stor
del af den lovgivning, som finder sted på
ligestillingsområdet, er implementeringer af EF-direktiver,
aktioner m.v., som behandles i Europaudvalget, men uden
forudgående behandling i et fagudvalg, da et sådant
ikke eksisterer. Om end det skal
nævnes, at forslagene formelt passerer Det
Politisk-Økonomiske Udvalg i Folketinget.
Det er ikke givet, at alle forslag m.v. skal
behandles i et ligestillingsudvalg som hovedudvalg, men for nogle
forslags vedkommende vil det være naturligt. For de
resterendes vedkommende vil det øge det faglige indhold,
hvis der kan indhentes udtalelser, stilles spørgsmål,
udformes ændringsforslag og indhentes kommentarer fra et
ligestillingsudvalg m.v.
Da ligestillingsområdet således
omhandler en lang række forskellige tiltag, som både
involverer lovgivning og andre indsatser, er det så meget
mere påkrævet, at en samlet og løbende vurdering
og diskussion m.v. finder sted.
Med nedsættelse af et stående udvalg
samler Folketinget et ansvar for og en faglighed på
ligestillingsområdet. Således skal alle partier i
Folketinget €" med nedsættelse af et stående
ligestillingsudvalg €" forholde sig til
ligestillingsproblematikker. Hvis ligestilling bliver alles ansvar,
bliver det ingens ansvar. Så selv om ligestillingsloven
sikrer, at der placeres et ansvar hos alle, idet ligestilling skal
tænkes ind i alle forslag, er der behov for at placere det
overordnede ansvar for området i et særligt udvalg.
Udvalgets
behandling
Ligestillingsudvalget skal ligesom de
øvrige stående udvalg i Folketinget behandle henviste
forslag. Herudover kan udvalget af egen drift tage forslag op med
henblik på drøftelse af ligestillingsmæssige
spørgsmål og på baggrund heraf afgive en
udtalelse eller komme med forslag til ændringsforslag og
lign. til det relevante udvalg, hvortil forslaget er blevet
henvist. Endvidere forudsættes det, at udvalget i tæt
kontakt med ligestillingsministeren holder sig ajour med
udviklingen inden for ligestillingsområdet, og det kan i den
forbindelse stille spørgsmål til en minister. Endelig
vil et ligestillingsudvalg skulle deltage i det europæiske
netværk af udvalg, der beskæftiger sig med ligestilling
i de nationale parlamenter. For øjeblikket deltager
Folketinget med repræsentanter fra Arbejdsmarkedsudvalget og
Det Politisk-Økonomiske Udvalg suppleret med
ligestillingsinteresserede medlemmer i øvrigt. Frem for
alt vil det være naturligt med et tæt samarbejde med
Europa-Parlamentets Udvalg om Kvinders Rettigheder og Ligestilling,
eftersom ligestilling er en del af EU€™s
kompetenceområde. Det vil også øge muligheden
for på et tidligt tidspunkt at få indflydelse, eftersom
Kommissionen er forpligtet til et tæt samarbejde med
Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentets Udvalg om Kvinders Rettigheder
og Ligestilling omfatter følgende
sagsområder:
Fastlæggelse, fremme og beskyttelse af
kvinders rettigheder i Unionen og hertil knyttede
fællesskabsforanstaltninger.
Fremme af kvinders rettigheder i
tredjelande.
Ligestillingspolitik, herunder ligestilling
mellem mænd og kvinder med hensyn til mulighederne på
arbejdsmarkedet og lige behandling på arbejdet.
Fjernelse af enhver form for forskelsbehandling
på grund af køn.
Gennemførelse og videreudvikling af
politikken med generel hensyntagen til kønsaspektet
(»gender mainstreaming«) i alle sektorer.
Opfølgning og gennemførelse af
internationale aftaler og konventioner af betydning for kvinders
rettigheder.
Informationspolitik vedrørende
kvinder.
Et stående ligestillingsudvalg i
Folketinget skal arbejde efter samme sagsområder, bortset fra
at ordet kvinder under punkt 7 skal udskiftes med
køn.
Forslagsstillerne henviser i øvrigt til
EU€™s Charter om Grundlæggende Rettigheder. Her
står: »Der skal sikres ligestilling mellem mænd
og kvinder på alle områder, herunder i forbindelse med
beskæftigelse, arbejde og løn. Princippet om
ligestilling er ikke til hinder for opretholdelse eller vedtagelse
af foranstaltninger, der giver det underrepræsenterede
køn specifikke fordele.«
Samtidig foreslås det, at Udvalget for
Forretningsorden træffer beslutning om følgende
sagsområder for Ligestillingsudvalget, jf. § 7, stk. 2,
i forretningsorden for Folketinget:
Ligestillingsforhold, herunder lov om ligestilling
af kvinder og mænd og internationalt
ligestillingsarbejde.
Efter forslagsstillernes opfattelse kan man
herudover overveje, om lov om lige løn til mænd og
kvinder, lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn
til beskæftigelse og barselorlov m.v. og lov om
ligebehandling af mænd og kvinder inden for de
erhvervstilknyttede sikringsordninger samt sager som vold mod
kvinder, voldtægt, prostitution, human trafficking,
kønsneutral ægteskabslovgivning, kvinder og mænd
i forskning, uddannelse, politik, klerikale embeder, kunst og
kultur ligeledes skal være omfattet af udvalgets
sagsområder.
Forslagsstillerne vurderer, at et stående
ligestillingsudvalg vil koste mellem 250.000 og 500.000 kr. i
normalt rejsebudget plus diverse udgifter til møder m.v. Med
hensyn til finansiering henviser forslagsstillerne til, at
Folketingets årlige budget er på 800 mio. kr. om
året.
Skriftlig fremsættelse
Lone Dybkjær (RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af forretningsorden for Folketinget.
(Nedsættelse af et Ligestillingsudvalg).
(Beslutningsforslag nr. B 83).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.