B 78 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om opfordring til at trække aktstykke nr. 103 om etablering
af et uafhængigt og selvstændigt Center til forskning
vedrørende Danmark under den kolde krig tilbage fra
Finansudvalget.
Fremsat den 10. februar 2006 af
Ole Sohn (SF), Anne Grete Holmsgaard (SF),
Henrik Sass Larsen (S), Rasmus Prehn (S),
Margrethe Vestager (RV), Marianne Jelved (RV),
Per Clausen (EL) og Frank Aaen (EL)
Folketinget opfordrer videnskabsministeren til at
trække aktstykke nr. 103 af 31. januar 2006 tilbage fra
Finansudvalget.
I aktstykket søger ministeren tilslutning
til at afholde udgifter på i alt 10 mio. kr. i perioden
2006-2008 til etablering af et uafhængigt og
selvstændigt center til forskning vedrørende Danmark
under den kolde krig.
Forslagsstillerne finder det relevant, at der
etableres et forskningscenter, der samler forskningen
vedrørende Danmarks rolle under den kolde krig. Med
regeringens udspil som beskrevet i aktstykke 103 lægges der
imidlertid op til en politisk meget diskutabel prioritering. I
udtalelser til medierne har Forsvarsakademiet undret sig over at
være blevet udpeget til opgaven, og det virker besynderligt,
at et militært institut skal beskæftige sig med en
undersøgelse af primært politisk kulturhistorisk
karakter. Forslagsstillerne agter derfor at fremsætte et
forslag om etablering af et nordisk institut til udredning af
Danmarks og Nordens rolle under den kolde krig.
(Beslutningsforslag nr. B 78).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Bilag 1
Finansudvalget aktstykke nr. 103 af 31.
januar 2006, folketingsåret 2005-06
103
Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling.København, den 31. januar 2006.
a.Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling
anmoder om Finansudvalgets tilslutning til at afholde udgifter
på i alt 10,0 mio. kr. i perioden 2006-2008 til etablering af
et uafhængigt og selvstændigt Center til forskning
vedrørende Danmark under den kolde krig. Udgifterne i 2006
udgør 3,4 mio. kr. Endvidere søges der om
Finansudvalgets tilslutning til at etablere det uafhængige og
selvstændige Center til forskning vedrørende Danmark
under den kolde krig under Forsvarsministeriet. Som konsekvens
søges der om Finansudvalgets tilslutning til at
overføre den på finansloven opførte
bevilling til formålet på Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udviklings paragraf til Forsvarsministeriets
paragraf.
b.Ved aftalen af 7. november om finanslov 2006 har regeringen
og Dansk Folkeparti fastlagt initiativet således:
»Med henblik på at holde erindringen
om den kolde krig i hævd og for at fremme den videre
forskning i historien om den kolde krig anvendes i alt 10 mio. kr.
over en 3-årig periode til støtte til forskning
vedrørende Danmarks stilling under den kolde krig.
Projekterne igangsættes under Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling efter drøftelse med parterne. Under
hensyn til resultaterne fremlagt i DIIS-rapporten om Danmark under
den kolde krig (2005) skal forskningen blandt andet yderligere
klarlægge aspekter af de militære trusler rettet mod
Danmark og Østersøområdet, herunder
østblokkens indflydelse på danske
beslutningstagere«.
Initiativet er en opfølgning på
aftalen for finanslov 2005, hvor parterne aftalte
følgende:
»Når rapporten om Danmarks
sikkerhedspolitiske situation under Den kolde krig foreligger
omkring årsskiftet 2004/2005, vil parterne tage stilling til,
om der er behov for yderligere studier af Danmark under Den kolde
krig«.
Regeringen og Dansk Folkeparti har aftalt at
etablere et uafhængigt og selvstændigt center med
følgende formål og opgave:
»Der skal over de næste tre år
gennemføres en fri og bred forsknings- og formidlingsindsats
vedrørende Danmark under den kolde krig. Opgaven skal
bestå i at tilvejebringe et overskueligt værk, der med
udbytte kan læses af ikke-fagfolk og således formidle
de opnåede forskningsresultater til den almindelige
læsende offentlighed i Danmark. Delresultater af forskningen
kan evt. offentliggøres i artikelform eller på anden
måde, før den samlede undersøgelse er
tilendebragt.
Under hensyn til resultaterne fremlagt i
DIIS-rapporten om Danmark under den kolde krig (2005) skal
forskningen blandt andet yderligere klarlægge
østblokkens indflydelse på danske beslutningstagere og
aspekter af de militære trusler rettet mod Danmark og
Østersøområdet. Af særlig interesse vil
være periodens principielle modsætninger i politik, i
medierne og i den offentlige debat, herunder kulturdebatten i
bredeste forstand €" kort sagt meningsdannelsen, dens hjemlige
og udefra stammende inspirationskilder samt dens udvikling i
perioden. Det militære trusselsbillede i perioden skal ikke
specifikt udforskes, men bygge på den eksisterende danske og
internationale forskning.
Indsatsen skal baseres på historisk
forskning på højeste videnskabelige niveau.
Forskningen skal hvile på det bredest mulige kildemateriale
og inddrage resultaterne fra den allerede eksisterende danske
og udenlandske forskning om emnet. Da Sovjetunionen var den
vigtigste del af østblokken, vil sovjetisk arkivmateriale og
andre sovjetiske kilder naturligt udgøre et vigtigt
fundament for udforskningen. De indhøstede
forskningsresultater vedrørende Danmark sættes ind i
en international sammenhæng.
Forskerne vil få adgang til de statslige
arkiver på samme vilkår som DIIS-udredningens
forskere.«
Det nye center foreslås placeret under
Forsvarsministeriet ved Forsvarsakademiet og oprettes som
selvstændig institution, der ledes af en bestyrelse på
fem medlemmer udpeget af forsvarsministeren, heraf to
medlemmer efter indstilling fra Det Strategiske
Forskningsråd. Bestyrelsens formand og medlemmer skal
alle have relevant forskningsfaglig baggrund. Centerets faglige
virke ledes af en centerleder på professorniveau, der sammen
med et antal projektansatte forskere forestår centerets
forskning og formidling. Af hensyn til centerets uafhængighed
skal det ikke indgå i Forsvarsministeriets organisations- og
ledelsesmæssige strukturer.
Det foreslås endelig, at bestyrelsen
tildeles beslutnings- og tilskudskompetencen over den samlede
bevilling samt ansættelseskompetence i forhold til
centerlederen. Centerlederen findes via et åbent opslag, og
denne tildeles kompetence til via et yderligere opslag at
ansætte de øvrige forskere og administrative
medarbejdere. Centeret skal i faglige spørgsmål
være uafhængigt af forsvarsministeren, men ministeren
godkender efter indstilling fra bestyrelsen centerets
vedtægter. Vedtægterne skal fastsætte
kompetenceforholdene mellem bestyrelsen, centerlederen og de
ansatte.
En del af centerets bevilling skal anvendes til
administrative udgifter. Samlokaliseringen med Forsvarsakademiet
giver driftsmæssige fordele, men det organisatorisk
uafhængige center vil kunne afholde udgifter til
sekretærbistand, regnskab, kontorhold, husleje og honorarer
til bestyrelsen.
Udgifterne i 2006 på 3,4 mio. kr. kan
specificeres således på under- og standardkonto:
§ 19.17.04. Andre
programaktiviteter
23. Forskning vedrørende Danmark
under den kolde krig
54. Tilskud til anden virksomhed
......................................... -3,4 mio. kr.
§ 12.21.01. Forsvarskommandoen
(Driftsbev.)
10. Almindelig virksomhed
11. Lønninger
..........................................................................
2,5 mio. kr.
14. Køb af varer og tjenesteydelser
..................................... 0,5 mio. kr.
16. Leje, vedligeholdelse og skatter
............... 0,1 mio. kr.
19. Diverse driftsudgifter
....................................................... 0,3 mio.
kr.
c.Sagen forelægges Finansudvalget for at
få igangsat det aftalte initiativ i indeværende
finansår.
d.Forslaget er udarbejdet i samarbejde med
Forsvarsministeriet.
e.Under henvisning til ovenstående anmodes om
tilslutning til at afholde udgifter på i alt 10,0 mio. kr. i
perioden 2006-2008 til etablering af et uafhængigt og
selvstændigt Center til forskning vedrørende Danmark
under den kolde krig. Udgifterne i 2004 udgør 3,4 mio. kr.
Endvidere søges der om tilslutning til at etablere
forskningscenteret under Forsvarsministeriet. Endelig søges
der om tilslutning til at overføre den på finansloven
opførte bevilling til formålet på Ministeriet
for Videnskab, Teknologi og Udviklings paragraf til
Forsvarsministeriets paragraf, således at der på
forslag til tillægsbevilling optages
følgende:
§ 19.17.04 Andre
programaktiviteter ...............................................
-3,4 mio. kr.
§ 12.21.01 Forsvarskommandoen
(Driftsbev.) ................................. 3,4 mio. kr.
f.Finansministeriets tilslutning
foreligger.
Helge Sander
/ Carsten Aabo