B 64 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om udvidelse af det danske bidrag til den internationale
sikkerhedsstyrke ISAF i Afghanistan.
Fremsat den 12. januar 2006 af
udenrigsministeren (Per Stig Møller)
Forslag til folketingsbeslutning
om udvidelse af det danske bidrag til den
internationale
sikkerhedsstyrke ISAF i Afghanistan
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
danske militære styrker til den internationale
sikkerhedsstyrke ISAF i Afghanistan styrkes med et bidrag til det
sydlige Afghanistan i 2006.
Bemærkninger til
beslutningsforslaget
I. FNs Sikkerhedsråd bemyndigede
efter anmodning fra den daværende afghanske overgangsregering
ved resolution 1386 af 20. december 2001 og resolution 1510 af 13.
oktober 2003 oprettelsen af en international sikkerhedsstyrke
(ISAF) til at bistå den afghanske overgangsregering med
opretholdelse af sikkerheden i Kabul og andre områder af
Afghanistan. Den internationale sikkerhedsstyrkes mandat blev
forlænget frem til d. 13. oktober 2006 ved resolution 1623 af
13. september 2005.
Hovedformålet med ISAFs
militære tilstedeværelse er at bistå den
afghanske regering med at udbrede sin myndighedsudøvelse til
hele Afghanistan. Der er tale om en langsigtet indsats. Ustabilitet
i det sydlige og østlige Afghanistan er en af de
væsentligste trusler mod genopbygnings- og
demokratiseringsprocessen i Afghanistan. Udstrækning af
sikkerhed til hele Afghanistan er en forudsætning for, at de
internationale styrker på sigt kan trække sig ud af
Afghanistan, og ydermere en forudsætning for at Al-Qaida og
Taliban ikke igen får mulighed for at få fodfæste
og benytte området til etablering af træningslejre for
terrorister.
NATO overtog d. 11. august 2003 ansvaret
for ISAF missionen og har i forlængelse heraf udarbejdet en
operationsplan, der i revideret form blev vedtaget d. 8. december
2005. Planen bygger videre på den tidligere operationsplan,
som skabte grundlaget for en trinvis udvidelse af den
internationale sikkerhedsstyrkes operationsområde, herunder
gennem oprettelse af Provincial Reconstruction Teams, som
primært består af militære og i mindre omfang
civile elementer, indsat i provinserne. Der er først og
fremmest tale om styrker, som skal sikre udbredelsen af den
afghanske centralregerings myndighed til hele Afghanistan,
understøtte sikkerhedssektorreformarbejdet herunder
afvæbning og demobilisering af tidligere kombattanter med
henblik på at reintegrere dem i det afghanske samfund og
skabelsen af sikre omgivelser, som kan bane vejen for en national
og international genopbygningsindsats. Indsatsen gennemføres
i samvirke med regionale og lokale politiske, militære og
religiøse ledere samt ved samarbejde og koordination med
internationale organisationer. Indsatsen omfatter endvidere
støtte til genopbygningen af de afghanske sikkerhedsstyrker.
ISAFs indsats forudses gennemført i fire trin. Trin 1 og 2
som vedrører henholdsvis det nordlige og vestlige
Afghanistan er implementeret, mens trin 3 (syd) ventes
iværksat mellem maj og juli 2006. Modaliteterne for trin 4
(øst) er fortsat ikke besluttet. Det er nødvendigt
for en gennemførelse af udvidelsen, at NATOs medlemslande
stiller bidrag til rådighed for operationen.
Med indsatsen i det sydlige Afghanistan
bevæger ISAF sig ind i et område af Afghanistan, hvor
sikkerhedssituationen er mere kompleks og uforudsigelig end i nord
og vest. Fra primært at skulle opretholde sikkerhed, forudses
ISAF sammen med de afghanske sikkerhedsstyrker at skulle bidrage
til at skabe sikkerhed, hvor den pt. ikke eksisterer.
Sandsynligheden for at danske styrker kan blive involveret i
kamphandlinger er derfor som udgangspunkt større.
Den afghanske hær og politistyrke er
under genopbygning, men kan trods betydelige fremskridt fortsat
ikke selvstændigt varetage sikkerhedsopgaverne. I mellemtiden
er det internationale samfunds bidrag afgørende for at
fremme sikkerheden i landet. Derfor har FNs Sikkerhedsråd i
resolution 1623 (2005) eksplicit anmodet om international
militær assistance til den internationale sikkerhedsstyrke,
ISAF, og opfordret til samarbejde med den amerikansk-ledede
anti-terror operation, Operation Enduring Freedom. Derudover har
den afghanske udenrigsminister i et brev dateret 1. september 2005
til FNs generalsekretær takket de lande som bidrager til ISAF
og udtrykt ønske om, at sikkerhedsstyrkens indsats
forstærkes og udbredes til andre dele af Afghanistan. ISAF
har pt. deltagelse af 35 lande.
ISAFs engagement i Afghanistan vil fortsat
medvirke til at understøtte bestræbelserne på at
etablere et fredeligt og stabilt Afghanistan til gavn for hele den
afghanske befolkning, herunder også tilbagevendende
flygtninge og internt fordrevne. En trepartsaftale om
tilbagetagelse af afviste asylansøgere fra Danmark blev
underskrevet af Afghanistan, Danmark og FNs
flygtningehøjkommissariat UNHCR d. 18. oktober 2004.
Samarbejdet med Afghanistan fungerer tilfredsstillende ikke mindst
efter at der i februar 2005 er blevet udsendt en
udlændingeattache til det danske repræsentationskontor
i Kabul.
II. Bonn-aftalen af 5. december 2001
mellem de afghanske parter om overgangen til demokrati efter
Talibans fald blev formelt afsluttet d. 18. september 2005 med
afholdelsen af frie parlamentsvalg. Parlamentet blev indsat d. 19.
december 2005. Sammensætningen af det nye parlament viser et
broget billede af mulige alliancer, politiske og etniske
tilhørsforhold. Det ventes dog, at præsident Karzai
trods store udfordringer vil have mulighed for at samle flertal for
en fortsat demokratisering af samfundet. Øvrige
milepæle i aftalen, som blev opfyldt i 2004, er vedtagelsen
af en ny forfatning, der som udgangspunkt sikrer lige ret for alle
borgere, kvinder som mænd, uanset etnisk
tilhørsforhold, samt afholdelsen af
præsidentvalget.
Med henblik på at fastlægge
køreplanen for en fortsat demokratisering af Afghanistan vil
der blive afholdt en international konference om Afghanistan d. 31.
januar €" 1. februar 2006 som ventes at resultere i en ny
aftale €" Afghanistan Compact €" mellem det
internationale samfund og Afghanistan. Afghanistan Compact vil
afløse Bonn-aftalen og ventes at resultere i konkrete
aftaler om politiske, sikkerhedsmæssige og
udviklingsmæssige mål. Fra afghansk side ventes man at
forpligte sig til at fortsætte demokratiseringsprocessen,
afvæbne ikke-statslige kombattanter, etablere et
velfungerende retssystem, fortsætte bestræbelserne
på at opbygge en effektiv administration nationalt og i
provinserne, videreudvikle den nationale udviklingsstrategi, der
bl.a. vil fokusere på alternativer til opiumsproduktion,
gennemføre forfatningen i sin helhed herunder på
menneskerettighedsområdet og fokusere på
korruptionsbekæmpelse. Til gengæld ventes det
internationale samfund at ville forpligte sig til fortsat at
støtte processen frem imod en stabilisering af det afghanske
samfund, herunder bidrage politisk, militært og
økonomisk. Afghanistan Compact vil referere til mål i
Afghanistans nationale udviklingsstrategi, som ventes fremlagt i en
endelig version på konferencen.
Fortsatte forbedringer af sikkerheden er
en grundlæggende forudsætning for øget
stabilitet, samt for at genopbygningsindsatsen kan vise synlige
resultater. Genopbygningen er derudover afgørende for at
vise den afghanske befolkning, at den afghanske regering
formår at skabe bedre levevilkår i landet.
Danmark deltager på flere
områder aktivt i den internationale indsats. Foruden Danmarks
militære bidrag har regeringen afsat 670 mio. kr. til den
civile genopbygning og humanitære indsatser på
finansloven 2005-2009. Den langsigtede bistand bliver primært
koncentreret om menneskerettigheder og genopbygning af de sociale
sektorer, herunder uddannelse med særlig vægt på
pigers og kvinders adgang til undervisning, udvikling af de
fattigste landområder, etablering af demokratiske
institutioner samt genetablering af det nationale administrative
system i Afghanistan. Den humanitære bistand omfatter bl.a.
fremme af fødevaresikkerheden, minerydning samt hjælp
til flygtninge og internt fordrevne. Af midler afsat til
konfliktforebyggelse støttes demobilisering af
militssoldater. Strategien for gennemførelsen af bistanden
påvirkes ikke af de foreslåede ændringer i den
militære tilstedeværelse.
III. Danmarks aktuelle bidrag til den
internationale sikkerhedsstyrke i Afghanistan, som er udsendt
på grundlag af Folketingets samtykke i B 43 af 25. november
2004, omfatter i øjeblikket ca. 160 personer.
Primo 2006 nedlagde Danmark sit bidrag til
den multinationale brigade i Kabul, hvor de lande som opstiller
hovedkvarteret selv har ønsket at stille de
nødvendige forbindelsesofficerer. Det aktuelle bidrag
omfatter stabsofficerer til hovedkvarteret for den internationale
sikkerhedsstyrke, et mindre antal personer til driften af Kabuls
Internationale Lufthavn, samt et team, der bl.a. skal varetage
oplysninger til lokalbefolkningen om ISAFs virke. Herudover
omfatter det danske bidrag et militært observatørhold
på ca. seks personer, der er tilknyttet det britisk-ledede
Provincial Reconstruction Team i Mazar-e-Sharif, et bidrag på
ca. 40 personer til det tysk-ledede Provincial Reconstruction Team
i Feyzabad og et bidrag på ca. 10 personer til det
litauisk-ledede Provincial Reconstruction Team i Chaghcharan.
Bidragene til de danske Provincial Reconstruction Team indsatser er
fleksibelt sammensat med henblik på at tilgodese muligheden
for samtænkning af den militære og den civile indsats.
Det midlertidige danske bidrag med et C-130 transportfly vil som
planlagt blive hjemtaget primo 2006.
Som led i styrkelsen af ISAFs
opgavevaretagelse ønsker regeringen at udvide og
omprioritere det danske bidrag. Det øgede bidrag i 2006 vil
blive indsat i det sydlige Afghanistan €" Helmand og Kandahar
provinserne €" og vil bestå af et bidrag til det
britisk-ledede Provincial Reconstruction Team i Lashkar Gah, et
bidrag med bl.a. en spejdereskadron med tilhørende
nødvendig støttestruktur, som skal indgå i en
britisk kampgruppe, et mindre antal stabsofficerer til det canadisk
ledede sektorhovedkvarter i Kandahar, et bidrag på ca. 10
personer til ISAFs hovedkvarter, når det nuværende ISAF
hovedkvarter udskiftes med det britisk-ledede hovedkvarter, Allied
Rapid Reaction Corps, i perioden medio 2006 til primo 2007 samt
eventuelt et bidrag til Kandahar lufthavn. Det samlede danske
bidrag til syd (trin 3) vil udgøre op til 290 personer.
Selv om kernen i ISAFs indsats også
i det sydlige Afghanistan vil være indsættelse af
Provincial Reconstruction Teams, afspejles den skærpede
sikkerhedssituation i en mere robust sammensætning og
udrustning af de militære bidrag, herunder det danske.
Tidsmæssigt vil et dansk
styrkebidrag tidligst blive udsendt, når NATO vurderer, at de
nødvendige militære kapaciteter for ISAFs indsats i
det sydlige Afghanistan er til stede. Opbygningen af ISAFs
militære kapaciteter i det sydlige Afghanistan, herunder
indsættelsen af det danske bidrag, vil formentlig ske, mens
Operation Enduring Freedom fortsat har ansvaret for indsatsen i det
sydlige Afghanistan. Det danske bidrag, som er underlagt det
britiske bidrag, vil dog også i opbygningsfasen på
linie med de britiske styrker operere i henhold til ISAFs
operationsplan og magtanvendelsesregler. Så snart
opbygningsfasen er gennemført, hovedstyrkerne er på
plads, kommando- og kontrolarrangementerne er klar, og NATO
generelt vurderer, at ISAF er i stand til at overtage ansvaret, vil
ISAF få overdraget kommandoen fra Operation Enduring Freedom.
ISAF forventer at overtage det samlede ansvar for indsatsen i det
sydlige Afghanistan fra Operation Enduring Freedom mellem maj og
juli 2006.
Ved udvidelsen af det danske bidrag til
ISAF forventes det samlede styrkebidrag i 2006 at kunne
udgøre op til 360 personer. Bidraget til det sydlige
Afghanistan vil i lighed med den øvrige danske indsats
være fleksibelt sammensat og tilgodese muligheden for
samtænkning af den militære og den civile indsats ved
bidraget til Provincial Reconstruction Teamet i Lashkar Gah.
Herudover er det regeringens hensigt at stille et bidrag til ISAFs
hovedkvarter på op til 100 personer ved indsættelsen af
det dansk-tysk-polske Multinational Corps North East som ISAF
hovedkvarter i perioden medio 2007 til primo 2008.
IV. Som led i
samtænkningsperspektivet vil der inden for en international
koordineret ramme i videst muligt omfang blive gennemført en
dansk civil indsats i de områder, hvor der er udstationeret
danske soldater. Som ved de danske bidrag i Feyzabad og
Mazar-e-Sharif vil der hurtigst muligt blive tilknyttet en civil
udviklingsrådgiver til det danske styrkebidrag i Helmand
provinsen. Formålet hermed er at støtte den afghanske
regering i at gennemføre nationale og lokale
udviklingsprogrammer. Den civile rådgiver samarbejder med den
militære del af Provincial Reconstruction Teamet med henblik
på at sikre, at militære og civile indsatser supplerer
hinanden og er bæredygtige samt med at tiltrække andre
udviklingsindsatser til de respektive provinser. Rådgiveren
fungerer endvidere som bindeled mellem det danske styrkebidrag og
ikke-statslige organisationer. Rådgiverne råder over en
mindre pulje danske bistandsmidler og vil endvidere kunne
videreformidle større civile projekter. Rådgiveren vil
i det omfang, der er behov herfor, blive beskyttet af det
militære bidrag. Centralt for den dansk finansierede civile
indsats i Afghanistan er, at det er civile danske og internationale
organisationer, der bør forestå gennemførelsen.
Grundet sikkerhedssituationen i Afghanistan kan der være
situationer, hvor organisationerne ikke kan eller vil operere i
nogle områder. I sådanne situationer vil danske
soldater kunne blive nødsaget til at yde mindre og konkrete
humanitære og andre civile indsatser med henblik på at
bidrage til en normalisering af forholdene for civilbefolkningen.
Den danske regering ønsker herved at bidrage til, at der
fortsat sker konkrete fremskridt i det afghanske samfund, idet der
efter regeringens opfattelse er en direkte sammenhæng mellem
forbedring af den sociale og økonomiske situation og
forbedring af sikkerhedssituationen.
V. Det supplerende danske bidrag til den
internationale sikkerhedsstyrke vil blive indsat i Helmand og
Kandahar provinserne i det sydlige Afghanistan, mens de
nuværende danske bidrag, der dækker Kabul, nord
(Feyzabad i Badakhshan provinsen og Mazar-e-Sharif i Samangan
provinsen) og vest (Chaghcharan i Ghowr provinsen) vil blive
opretholdt. Der kan imidlertid også blive tale om opgaver i
andre dele af Afghanistan inden for ISAFs missionsområde.
Den afghanske overgangsadministration
underskrev d. 31. december 2001 en militærteknisk aftale, der
bl.a. vedrører den retlige status for personel udsendt som
en del af den internationale sikkerhedsstyrke.
Deltagelsen i den internationale
sikkerhedsstyrke i Afghanistan er forbundet med risiko. Forsvarets
Efterretningstjeneste har afgivet følgende trusselsvurdering
for Afghanistan:
»Truslen for angreb og
terrorhandlinger fra oprørsstyrker vurderes høj i
hele Afghanistan, idet antallet af angreb er størst i de
sydlige og sydøstlige områder. Antallet af miner og
mængden af ueksploderet ammunition i Afghanistan er
betragtelig. Placering af disse er dog som oftest kendt. Truslen
fra miner og ueksploderet ammunition varierer lokalt fra lav til
høj. Truslen mod danske transportfly i afghansk luftrum er
lav, undtagen for flyvning ved Kabul, det sydlige og
sydøstlige Afghanistan, hvor den er middel under 4000 m. Der
er indikationer på efterretningsindhentning mod de
internationale styrker, idet de mest aktive tjenester vurderes at
tilhøre de omkringliggende lande. Oprørs- og
terrorgrupper gennemfører indhentning mod mål de
ønsker at ramme. Truslen fra spionage vurderes som
høj. Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at truslen
fra organiseret kriminalitet er lav. Hvis de danske styrker bliver
mere involveret i narkotikabekæmpelsen, vil truslen stige
markant.«
VI. Det samlede danske styrkebidrag
består dels af fastansat personel, dels af kontraktansat
personel, herunder personel på reaktionsstyrkekontrakt. Med
personellets uddannelse og træning, materiellets
beskaffenhed, bidragets organisatoriske sammensætning samt
iagttagelsen af nødvendige procedurer vil der blive taget de
bedst mulige forholdsregler over for mulige faremomenter.
Forsvarets personel vil under udsendelsen være omfattet af
forsvarets særlige erstatnings- og
godtgørelsesordning.
VII. De danske styrker udsendes på
grundlag af FNs sikkerhedsrådsresolution 1386 af 20. december
2001, resolution 1510 af 13. oktober 2003 og resolution 1623 af 13.
september 2005.
FNs Sikkerhedsråd har i henhold til
FN-pagtens kapitel VII bemyndiget den internationale
sikkerhedsstyrke i Afghanistan til at anvende alle
nødvendige midler med henblik på at opfylde sine
opgaver. FNs Sikkerhedsråd har herved bemyndiget den
internationale sikkerhedsstyrke, herunder det danske bidrag, til i
fornødent omfang at anvende militær magt i selvforsvar
og til at gennemføre de af Sikkerhedsrådet
pålagte opgaver.
VIII. Regeringen har fundet det
hensigtsmæssigt at anmode Folketinget om at meddele sit
samtykke til, at et forøget antal danske militære
styrker stilles til rådighed for den FN-bemyndigede
internationale sikkerhedsstyrke i Afghanistan, jfr. Grundlovens
§ 19, stk. 2.
IX. Regeringen vil løbende vurdere
det danske bidrags sammensætning med henblik på at
sikre en effektiv opgaveløsning. Såfremt det i
øvrigt skulle vise sig hensigtsmæssigt at justere
bidraget, herunder ansvarsområdet, væsentligt, eller
såfremt der i øvrigt skulle ske en væsentlig
ændring i opgavernes karakter eller det folkeretlige grundlag
for sikkerhedsstyrkens tilstedeværelse, vil regeringen
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom
eller om nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.
X. De samlede merudgifter i 2006 forbundet
med det udvidede og omprioriterede danske engagement i ISAF
beløber sig til ca. 180 mio. kr., der afholdes inden for den
ramme, der er afsat til forsvarets internationale aktiviteter
på finanslovens § 35.11.26. reserve til merudgifter
forbundet med forsvarets og politiets internationale
operationer.